Konzultace
V letošním roce se objevil v oblasti veřejných zakázek a koncesí výrazný pohyb. Došlo k přijetí nové legislativy (zákony, nařízení vlády, vyhlášky) a další se připravuje. Na to navazuje příslušná metodická činnost, implementační aktivity a v neposlední řadě vzdělávací akce.
Považujeme proto za užitečné věnovat této oblasti zvýšenou pozornost seriálem článků zaměřených na veřejné zakázky a koncese. Na úvod vás budeme rámcově informovat o hlavních aktivitách v oblasti veřejných zakázek a koncesí, následovat budou články věnované jednotlivým aktivitám.
Legislativa
Dnem 1. července 2006 nabyly účinnosti tyto čtyři zákony:
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
zákon č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách
zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon)
zákon č. 140/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím koncesního zákona.
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách zrušuje zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, vyhlášku č. 239/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah a rozsah zadávací dokumentace stavby, vyhlášku č. 240/2004 Sb., o informačním systému o zadávání veřejných zakázek a metodách hodnocení nabídek podle jejich ekonomické výhodnosti a vyhlášku č. 137/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 240/2004 Sb.
Nový zákon o veřejných zakázkách vychází z příslušných předpisů Evropských společenství, zejména směrnic Evropského parlamentu a Rady ze dne 31. března 2004 2004/18/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby a 2004/17/ES o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb.
Nový zákon o veřejných zakázkách je členěn do devíti částí. V první části jsou uvedena obecná ustanovení, která zejména vymezují zadavatele veřejné zakázky a zásady jeho postupu, veřejnou zakázku obecně, podle předmětu a podle její předpokládané hodnoty, některé další pojmy a výjimky z působnosti zákona. Druhá, nejrozsáhlejší část zákona, která se týká zadávacích řízení, stanoví druhy a podmínky použití zadávacích řízení, popisuje zahájení a průběh zadávacího řízení, určuje lhůty v zadávacím řízení a zadávací lhůtu, věnuje se zadávací dokumentaci a technickým podmínkám, kvalifikaci, nabídkám (včetně jejich podávání, otevírání, posouzení a hodnocení) a ukončení zadávacího řízení. V části třetí zákon stanoví zvláštní postupy v zadávacím řízení (předběžné oznámení a pravidelné předběžné oznámení, rámcové smlouvy, dynamický nákupní systém, elektronická aukce a další instituty). Čtvrtá část zákona je celá věnována soutěži o návrh. V páté části zákona je řešena ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele. Šestá část zákona se zabývá seznamem kvalifikovaných dodavatelů, systémem certifikovaných dodavatelů, zahraničním seznamem dodavatelů a správními delikty při prokazování kvalifikace. Společná ustanovení v sedmé části zákona zahrnují zejména problematiku uveřejňování, elektronických prostředků a elektronických nástrojů, zastoupení zadavatele v řízení, ochrany důvěrných informací, nákladů a poplatků, uchovávání dokumentace a oblast informačního systému. V části osmé jsou uvedena přechodná a závěrečná ustanovení, v části deváté účinnost zákona. Zákon o veřejných zakázkách má tři přílohy, a to Seznam služeb podléhajících uveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie, Seznam služeb nepodléhajících uveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie a Stavební činnosti podle § 9 odst. 1 písm. a).
V rámci zákona č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách, je třeba zdůraznit změnu zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, která obsahuje v Sazebníku správních poplatků správní poplatky související se seznamem kvalifikovaných dodavatelů a systémem certifikovaných dodavatelů.
K provedení vybraných ustanovení nového zákona o veřejných zakázkách bylo připraveno jedno nařízení vlády a čtyři vyhlášky, které rovněž nabyly účinnosti k 1. červenci 2006:
nařízení vlády č. 304/2006 Sb., o přepočtu finančních částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu a o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou – Ministerstvem obrany, na které se vztahuje finanční limit stanovený v zákoně o veřejných zakázkách
vyhláška č. 328/2006 Sb., kterou se stanoví paušální částka nákladů řízení o přezkoumání úkonů zadavatele pro účely zákona o veřejných zakázkách
vyhláška č. 330/2006 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách
vyhláška č. 329/2006 Sb., kterou se stanoví bližší požadavky na elektronické prostředky, elektronické nástroje a elektronické úkony při zadávání veřejných zakázek
vyhláška č. 326/2006 Sb., o podrobnostech atestačního řízení pro elektronické nástroje, náležitostech žádosti o atest a o výši poplatku za podání žádosti o atest (vyhláška o atestačním řízení pro elektronické nástroje).
Z názvů nařízení vlády č. 304/2006 Sb. vyhlášky č. 328/2006 Sb. je patrné, jakou problematiku řeší.
Vyhláška č. 330/2006 Sb., o uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách upravuje zejména druhy formulářů, jejichž prostřednictvím jsou v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejňována vyhlášení, vzor formuláře pro oznámení o zrušení zadávacího řízení nebo soutěže o návrh, způsoby doručování vyhlášení provozovateli subsystému informačního systému, postup při nápravě vad vyhlášení a při úpravách údajů v uveřejněném vyhlášení.
Vyhláška č. 329/2006 Sb., kterou se stanoví bližší požadavky na elektronické prostředky, elektronické nástroje a elektronické úkony při zadávání veřejných zakázek stanoví základní pojmy, popisuje elektronické úkony při zadávání veřejných zakázek, poskytování zadávací dokumentace respektive dodatečných informací dodavatelům, podávání a doplňování nabídek a předběžných nabídek, otevírání nabídek, pořizování záznamů o elektronických úkonech a zaznamenávání času.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje upravuje náležitosti žádosti o atest, výši poplatku za podání žádosti o atest a podrobnosti atestačního řízení. V příloze k vyhlášce je uveden vzor formuláře žádosti o atest.
Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon) upravuje podmínky a postup veřejného zadavatele při uzavírání koncesních smluv v rámci spolupráce mezi veřejnými zadavateli a jinými subjekty, pokud tyto podmínky a postup neupravuje zvláštní právní předpis. Koncesní zákon je členěn do sedmi částí. V první části jsou uvedena obecná ustanovení, která vymezují předmět úpravy, veřejného zadavatele a obecné výjimky z působnosti zákona. Druhá část zákona se týká koncesního řízení a zahrnuje obecná ustanovení ke koncesnímu řízení, vlastní koncesní řízení (zahájení koncesního řízení, výzva k podání nabídek, jednání o nabídkách, účast v koncesním dialogu, posouzení a hodnocení nabídek), výběr koncesionáře a problematiku subdodávek. Třetí část zákona je věnována koncesní smlouvě. Část čtvrtá je zaměřena na významné koncesní smlouvy včetně koncesních projektů a schvalování koncesních smluv. V páté části zákona je upraven dohled nad dodržováním zákona. Společná a závěrečná ustanovení v šesté části zákona zahrnují rozpočtový dozor ministerstva financí, problematiku uveřejňování, rejstřík koncesních smluv a uchovávání dokumentace. V sedmé části je stanovena účinnost zákona.
V rámci zákona č. 140/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím koncesního zákona, se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím zastupování v právních vztazích a zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů.
K realizaci vybraných ustanovení koncesního zákona byly vydány dvě vyhlášky:
vyhláška č. 217/2006 Sb., kterou se provádí koncesní zákon
vyhláška č. 238/2006 Sb., kterou se stanoví náležitosti obsahu žádosti o předchozí stanovisko k uzavření koncesní smlouvy nebo smlouvy a ke změně uzavřené koncesní smlouvy nebo smlouvy podle koncesního zákona
Vyhláška č. 217/2006 Sb. se zabývá předpokládanou hodnotou předmětu koncesní smlouvy, předpokládaným příjmem koncesionáře, stanoví obsah koncesního projektu a uvádí vzor formuláře pro uveřejnění oznámení o zahájení koncesního řízení, s výjimkou nadlimitních koncesních smluv na stavby a formuláře pro zápis koncesní smlouvy do rejstříku koncesních smluv. Z názvu vyhlášky č. 238/2006 Sb. je zřejmý obsah této vyhlášky.
Metodika
V návaznosti na výše uvedenou legislativu se připravuje materiál “Metodiky zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v oblasti strukturálních fondů EU”. Jeho cílem je poskytnout osobám podílejícím se na čerpání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Evropské unie, které jsou pověřeny zadáváním veřejných zakázek, efektivní a uživatelsky přívětivý metodický materiál. Materiál přispěje k rozvoji jednotné výkladové praxe nového zákona o veřejných zakázkách a jednotného postupu při zadání veřejných zakázek s ohledem na financování projektů z fondů Evropské unie v souladu s povinnostmi uloženými zadavatelům veřejných zakázek. Metodiky se zaměří na výklad ucelených institutů a postupů, zejména z praktického hlediska tak, aby došlo k překlenutí mezery mezi legislativním textem a praktickou aplikací jednotlivých ustanovení nového zákon o veřejných zakázkách ve vzájemných souvislostech a s vazbou na související právní předpisy, judikaturu Evropského soudního dvora a rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zvláštní důraz je kladen na postupy, jejichž aplikace může činit v praxi největší obtíže, a na otázky, jejichž legislativní vyjádření je problematické (např. tam, kde se v novém zákoně používají pojmy evropského práva). Metodiky budou zpracovány odděleně pro jednotlivé druhy veřejných zakázek a v samostatných částech pro jednotlivé druhy zadávacích řízení. Jejich součástí bude rovněž doporučení postupu zejména v oblastech, které zákon neupravuje vůbec nebo jen rámcově (např. zadávání zakázek malého rozsahu – naplnění principů transparentnosti a nediskriminace).
Zpracován je již Metodický pokyn k uveřejňování vyhlášení podle zákonů č. 139/2006 Sb., o veřejných zakázkách a č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon) a k vedení rejstříku koncesních smluv. Tento pokyn se v základní části zabývá uveřejňováním vyhlášení veřejných zakázek (podle jednotlivých druhů zadávacích řízení, dynamického nákupního systému a soutěže o návrh), uveřejňováním v koncesním řízení a zápisem koncesní smlouvy do rejstříku koncesních smluv. V příloze k tomuto metodickému pokynu je uveden přehled vazeb mezi jednotlivými formuláři a druhy zadávacích řízení, zvláštních postupů v zadávacích řízeních a koncesním řízení pro zadavatele. Metodický pokyn dále odkazuje na jednotlivé formuláře pro uveřejňování vyhlášení a pro zápis koncesní smlouvy do rejstříku koncesních smluv včetně metodických pokynů k jejich vyplňování.
Portál o veřejných zakázkách a koncesích
Pro prohloubení informovanosti široké veřejnosti uvedlo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR dne 3. června 2006 do provozu Portál o veřejných zakázkách a koncesích, který sjednocuje informace z informačního systému o veřejných zakázkách, webových stránek ministerstva pro místní rozvoj a bude odkazovat i na další relevantní informační zdroje. Adresa tohoto portálu je www.portal-vz.cz. Do portálu je zahrnuta zejména evropská a národní legislativa k veřejným zakázkám a koncesím, metodické pokyny a stanoviska, značná pozornost je věnována informačnímu systému o veřejných zakázkách a elektronickému zadávání veřejných zakázek. Samostatné části portálu jsou věnovány vzdělávání, Public private partnership a mezinárodní spolupráci. Významnou součástí portálu je Info-forum, kde zájemci budou moci nejen klást otázky a získávat odpovědi, ale bude zde i prostor pro diskuzi o problematice veřejných zakázek a koncesí. Portál bude obsahovat i standardní položky jako jsou aktuality, odkazy, archiv, kontakty apod.
Vzdělávání
V souvislosti s návrhy nového zákona o veřejných zakázkách a koncesního zákona uspořádalo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR v roce 2005 celkem 33 vzdělávací akce pro poslance, senátory, zaměstnance ministerstev a implementačních agentur, krajských úřadů, magistrátů, obecních úřadů a další odbornou veřejnost, kterých se účastnilo zhruba 2 500 posluchačů.
Po přijetí obou uvedených zákonů uspořádalo ministerstvo v dubnu a květnu letošního roku devítidenní školení pro zájemce o lektorskou činnost pro nový zákon o veřejných zakázkách a koncesní zákon. Obsahem školení bylo paragrafové znění obou uvedených zákonů, vybraná ustanovení obchodního zákoníku, správního řádu a živnostenského zákona a pedagogické dovednosti. Vlastní školení bylo ukončeno písemnými testy. Školení úspěšně absolvovalo 58 osob, které obdržely osvědčení o absolvování semináře. Třiadvacet účastníků školení, kteří navíc úspěšně absolvovali závěrečných pohovor s komisí získalo “Pověření Ministerstva pro místní rozvoj ČR k výkonu lektorské činnosti na vzdělávacích akcích pořádaných ministerstvem pro místní rozvoj”. Rovněž v letošním roce bude ministerstvo pro místní rozvoj pořádat respektive odborně garantovat vzdělávání o nové legislativě v oblasti veřejných zakázek a koncesního řízení celou řadu vzdělávacích akcí zejména pro orgány samosprávy.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 33/2006.