Téma
Aktivita eTwinning iniciovaná Evropskou komisí otevírá nové možnosti školám k mezinárodní spolupráci. Do této aktivity se mohou zapojit všechny mateřské, základní a střední školy v Evropě. Školy spolupracují prostřednictvím informačních a komunikačních technologií, tedy zejména prostřednictvím internetu. eTwinning jim k tomu poskytuje zadarmo nástroje a metodickou podporu. V současnosti je na portálu www.eTwinning.net zaregistrováno okolo 15 tisíc evropských škol, které se mohou navzájem kontaktovat a domlouvat se na spolupráci. Od počátku této iniciativy - ledna 2005 - vzniklo přes 1500 partnerství mezi evropskými školami. Z České republiky se doposud zapojilo okolo 820 škol a bylo uzavřeno 170 partnerství českých škol se zahraničními školami. Každým dnem se zapojují další a další evropské školy a stále vznikají nová partnerství. Školy touto cestou realizují společné projekty, které jim umožňují zkvalitnit výuku. Vzhledem k tomu, že se nejedná o grantový program, realizace projektu není podmíněna schvalováním žádostí, ani omezena termíny a rozsahem. Podoba projektu závisí pouze na domluvě partnerských škol. Projekty mohou mít mnoho různých podob. Školy mohou uskutečnit z hlediska rozsahu a náplně například:
- krátký týdenní projekt, který se vztahuje k jednomu tématu ve vzdělávacím programu;
- několikaměsíční projekt, během něhož se studenti naučí například vytvářet společné webové stránky a prezentovat informace v cizím jazyce;
- celoroční projekt věnovaný například historii, matematice, umění, apod. nebo mezipředmětový, který byl začleněn do vzdělávacích plánů školy;
- projekt, který se stane začátkem dlouhodobé spolupráce s jedním či více partnery.
V každé zemi bylo zřízeno Národní podpůrné středisko programu eTwinning, které poskytuje informace a metodickou podporu školám. V České republice je součástí Národní agentury Socrates. Národní podpůrné středisko provozuje český portál www.etwinning.cz, kde jsou všechny potřebné informace, zároveň poskytuje metodickou podporu zejména prostřednictvím e-mailu: etwinning@socrates.cz.
Ocenění kvality projektu
Od začátku existence aktivity eTwinning se diskutuje o tom, jak podpořit kvalitu projektů, ocenit všechny projekty, které naplňují cíle aktivity eTwinning. První motivací v tomto směru jsou národní a evropské ceny eTwinning, které se již udělují a budou se udělovat i nadále. Cenu však může získat pouze několik škol a kvalitních projektů stále přibývá. Proto byla vytvořena další možnost, jak ocenit dobré projekty v eTwinningu, a to Quality Label. Jedná se o certifikát, který škola může získat na základě žádosti, kterou obdrží Národní podpůrné středisko a posoudí ji odborná komise. Kvalita projektu se bude hodnotit na základě splnění evropských kritérií: Využití ICT při realizaci projektu, Výsledky a přínos, Začlenění do učebního plánu, Evropská dimenze, Inovace a kreativita, Udržitelnost. V České Republice jsme zvolili prioritní kritérium: nakolik je projekt integrován do výuky, popř. jak naplňuje vzdělávací cíle školy. Pokud Quality Label získají všechny spolupracující školy ve svých zemích, obdrží projekt i Quality Label na evropské úrovni. Evropský certifikát bude udělován dvakrát ročně. Projekty učitelů, kteří jako první podali žádost o tento certifikát jsou inspirací pro další učitele, kteří mají zájem začít se svým projektem eTwinning. Uvádíme zde některé z těchto projektů:
1. Název projektu: EURODRAWING
Školy a země v partnerství: ZŠ s RVJ V Domcích Trutnov,ZŠ KomenskéhoTrutnov a dalších 14 škol ze 14 zemí Evropy
Jméno učitelů – koordinátorů: Zdeněk Heteš, Václav Fišer
Věk a počet studentů (na obou stranách): v každé zemi asi 30 studentů ve věku 12 – 16let
Plánovaná doba trvání projektu (i neomezeně): 12měsíců
Jazyky komunikace: Angličtina
Stručný obsah projektu: V rámci projektu namalujeme 150metrů dlouhý obraz, při zapojení co největšího počtu dětí z různých zemí EU. Každých 10 metrů namalují děti z jiné školy, v jiné zemi. Vznikne tak jeden společný obraz, na kterém se bude podílet minimálně 15 škol z 15 zemí Evropské unie. Součástí projektu je vzájemná komunikace spolupracujících škol, kde si děti budou vyměňovat informace o městě, kde žijí, zážitky či zkušenosti s prováděným projektem. Komunikace mezi školami probíhá elektronickou formou, pomocí e-mailů, internetovou telefonií či videokonferencemi. Pokud se podaří naše představy uskutečnit, vyvrcholení projektu bude na podzim 2006 v Bruselu.
Výstupy: Stránky projektu Eurodrawing: www.eurodrawing.net
Postoj žáků/studentů: Žáci jsou projektem nadšeni a věnují se mu o svém volném času. Největší zájem je o cesty po Evropě s obrazem. Žáci také rádi on-line komunikují se zahraničními přáteli.
Přínos spolupráce: Žákům přinesla motivaci k učení jazykům a hlavně ztrácejí zábrany komunikovat s cizími, jinak mluvícími lidmi. Školám přinesl projekt publicitu.
2. Název projektu: Kde žijeme (Where We Live)
Školy a země v partnerství: Gymnázium Děčín, ČR a Šetos vidurine mokykla (secondary school), Litva
Jméno učitelů – koordinátorů: Svatoslava Hradská – Sandra Kilinskyte
Věk a počet studentů (na obou stranách): na obou stranách po 14 studentech 14 let
Plánovaná doba trvání projektu (i neomezeně): 6 měsíců
Jazyky komunikace: anglický jazyk.
Stručný obsah projektu: Učitelky v partnerských zemích se dohodly na společném tématu a jeho načasování (6 měsíců). Žáci v obou zemích zpracují projekt o svém bydlišti ve formě prezentace jeho historie a turistických zajímavostí – bez přílišných podrobností a s využitím dostupných jazykových prostředků (angličtina na úrovni elementary level) a počítačů. Výstupy: www.gymnaziumdc.cz - etwinning
Postoj žáků/studentů: Práce rozvržená do šesti měsíců se ukázala jako dost dlouhá a někteří žáci nevydrželi plné nasazení až do samého konce. Nejvíce je bavily počátky – návrhy, o čem psát a co ukázat a jak své myšlenky prezentovat. Přínos spolupráce: Žáci se dozvěděli více o své partnerské zemi a místě jejich bydliště, o školním roce a pojetí školského systému.
3. Název projektu: Was sagen die Sagen … von unserer Region
Školy a země v partnerství: ZŠ Hustopeče, Nádražní 4, Česká republika a ZŠ Ludovíta Štúra v Modre, Slovenská republika
Jméno učitelů – koordinátorů: Ivana Klimešová a Stanislava Bojkovská
Věk a počet studentů (na obou stranách): Oficiální počet je 13 žáků na obou stranách ve věku 10-15 let
Plánovaná doba trvání projektu (i neomezeně): Jeden školní rok
Jazyky komunikace: Německý, český a slovenský
Stručný obsah projektu: Projekt využívá literární formu komiksu pro zpracování regionálních pověstí města a nejbližšího okolí. Je realizovaný v němčině. Prvotní myšlenka, kterou teď rozvíjíme, byla realizovaná v předcházejícím projektu Freundschaft (Přátelství) a prohloubili jsme ji i pomocí “miniprojektu” Weihnachtskarten (Vánoční pohlednice).
Výstupy: Hlavním výstupem našeho projektu je vzájemná návštěva, během které žáci poznají nejen sebe, ale všechna místa, o kterých se v pověstech psalo. Společně také připravíme výstavu všech obrázků a popisků k nim, jak v jazyce německém, tak českém a slovenském. Každý žák dostane na konci projektu CD se všemi informacemi, webovými stránkami, odkazy, pověstmi a fotkami, se vším, co s projektem souviselo. Více na www.zs.hustopece.cz
Postoj žáků/studentů: Během hodiny německého jazyka měli žáci možnost dělat to, co je baví a aniž by si to uvědomovali, zdokonalovali se v německém jazyce a učili se pracovat s ICT. Zabývali se reálnými texty a připravovali výukové materiály pro své kamarády z jiné země.
Přínos spolupráce: Děti se tedy naučily poradit si s informacemi, počítačem a dozvěděly se zajímavosti z jiného kraje. Pro mne jako učitele měla práce na projektu obrovský význam. Získala jsem zkušenosti s projektovou výukou, s vytvářením “webstránek”, powerpointové prezentace, blogů, krátkých videí a moderováním on-line spolupráce. Projekt a jeho úspěšnost byl motivující i pro některé mé kolegy, kteří se o projektovou výuku, etwinning začali zajímat.
4. Název projektu: Where do we come from
Školy a země v partnerství: Gymnázium Česká Lípa, Česká republika, Kavasila High School, Řecko
Jméno učitelů – koordinátorů: Mgr. Naděžda Kadlecová- Eleni Kostopoulou
Věk a počet studentů (na obou stranách): 14-15 let, na každé straně 12 studentů
Plánovaná doba trvání projektu (i neomezeně): nejprve tři měsíce, ale projekt pokračoval další školní rok.
Jazyky komunikace: český jazyk, anglický jazyk, řečtina
Stručný obsah projektu: Projekt se zabýval druhým rokem studiem společnosti do hloubky. Studenti se prostřednictvím
e-mailů a dalších nástrojů twinspacu seznamovali s historií, tradicemi a zvyky svých partnerských zemí. Vyvrcholením byl krátký kurz česko-anglicko-řecké konverzace pro turisty, kterou studenti ověřili v praxi a v současné době dokončují trojjazyčnou kuchařku.
Výstupy: Prezentace všech produktů projektu na twinspacu, powerpointová prezentace na CD, audiokazeta s nahrávkou zvukové podoby konverzace, pravidelné používání fora všemi studenty projektu, výměna dárků mezi studenty při osobní návštěvě české učitelky v Řecku v době velikonoc. Používání weblogu mezi učiteli. Odkazy na internetu
http://et-friendship.blogspot.com/,
http://twinspace.etwinning.net/launcher.cfm?lang=en&cid=248
Postoj žáků/studentů: Studenty bavilo vše, co pro ně bylo nové a co se týkalo práce na počítači. Nejvíce se jim líbilo přispívání do twinspacu. Měli pocit zodpovědnosti za to, co budou publikovat, byli mnohem lepší v angličtině, než kdyby stejná cvičení psali do sešitu.
Přínos spolupráce: Mezinárodní spolupráce přinesla škole výstup z anonymity, gymnázium Česká Lípa již nebylo neznámou školou. Během krátké doby i další kolegové navázali partnerství s dalšími lidmi v Kavasila High School. Žáci se dozvěděli více o Řecku, naučili se pracovat v týmu.
5. Název projektu: Teenagers´eMagazine
Školy a země v partnerství: Gymnázium Špitálská 2, Praha 9 – Vysočany, ZSO nr 5, im.J.F.Kennedy‘ ego w Bytomiu, Polsko, 20 LYCEUM of Chaidari, Řecko, IES ALONSO DE Madrigal, Španělsko, Lyce Joliot-Currie, Francie, Escola secundária com 3 ciclo de amora, Portugalsko, ITCS PAOLO TOSCANELLI, Itálie
Jméno učitelů – koordinátorů: Barbara Romanowska – Kruszynska a Pavla Šabatková
Věk a počet studentů (na obou stranách): Projekt byl určen pro skupiny studentů (asi 15 v každé zúčastněné zemi v rozmezí 13-19 let).
Plánovaná doba trvání projektu (i neomezeně): 1 rok
Jazyky komunikace: angličtina a němčina
Stručný obsah projektu: Úkolem studentů bylo napsat každý měsíc článek do společného prostoru na Twinspace. Články se týkaly problémů mladých lidí, aktuálních problémů, kulturních tradic, školy apod. Třída je rozdělena na skupiny
(4-5 členů), v každé skupině jsou studenti jak počítačově, tak i jazykově zdatní. Na dohodnutém tématu pracují vždy všechny skupiny, ale za každé “vydání” časopisu je zodpovědná pouze jedna z nich. Ta má právo, ale i povinnost přečíst všechny články a rozhodnout, který článek bude umístěn na Twinspace. V další fázi pak studenti čtou články svých partnerských škol, vzájemně si o nich sdělují informace a reagují na ně. Kromě Twinspace bude výstupem naší části projektu powerpointová prezentace umístěná na webových stránkách Gymnázia Špitálská (www.gymspit.cz, odkaz Projekt eTwinning)
Výstupy: www.gymspit.cz, odkaz Projekt eTwinning, Prezentace eTwinning
Postoj žáků/studentů: Největším přínosem pro studenty je spojení výuky s praxí, lépe chápou například nutnost výuky gramatiky. Zároveň mají možnost poznat život a názory mladých lidí v dalších zemích a porovnávat je se svou pozicí v Evropě.
Přínos spolupráce: Práce ve skupinách nutí studenty ke vzájemné komunikaci, ale i k toleranci k názorům druhého. Rodiče mají možnost sledovat práci svých dětí jednak na webových stránkách školy, ale i prostřednictvím portfolia, do kterého si každý student ukládá své práce a které je součástí hodnocení za školní rok.
Těšíme se na další podobně zajímavé projekty českých škol, pro více informací o aktivitě eTwinning se můžete obrátit na Národní podpůrné středisko pro eTwinning v ČR, které sídlí na adrese: Senovážné náměstí 24, Praha 1. Můžete nás kontaktovat e-mailem: etwinning@socrates.cz nebo telefonicky na čísle 234 211 115.