Anketa
“Jaké máte zkušenosti s e-learningem, případně chystáte se využít do budoucna jeho možností?”
Kraje
Mgr. Maria Ptáčková,
tisková mluvčí Jihočeského kraje
Krajský úřad Jihočeského kraje umožnil už v roce 2004 vybrané skupině zaměstnanců seznámit se s e-learningem a jeho možnostmi. E-learning považujeme za novou formu vzdělávání zaměstnanců, která bude mít zřejmě v blízké budoucnosti i u nás své uplatnění, avšak předpokládá kvalitní přípravu ve znalostech práce s počítačem a navíc se nám jeví příliš neosobní. Proto tedy nyní upřednostňujeme vzdělávání zaměstnanců, umožňující dané téma vzájemně prodiskutovat, objasnit, případně uvést praktické příklady.
PhDr. Simona Svitáková,
tisková mluvčí Jihomoravského kraje
Jihomoravský kraj (JMK) uskutečnil ve spolupráci s firmou v roce 2004 ve třech termínech akreditovaný seminář "Enviromentální minimum”. Vzdělávaní proběhlo formou e-learningu s využitím LMS systému EDEN. Studující v takto vytvořené virtuální třídě přistupovali ke vzdělávacímu kurzu ze svých počítačů pomocí internetového prohlížeče. Kurz se skládal z výkladu, autotestů, testů a odpovídal osmi hodinám prezenční výuky. Délka on-line přístupu (studia) byly tři týdny. Závěrečný hodnotící test, e-learningový kurz “Enviromentální minimum”, úspěšně absolvovalo 497 úředníků JMK. V roce 2005 bylo e-learningové formy vzdělávání pracovníků využito ve větší míře. Zaměřili jsme se na aktuální oblasti veřejné správy (enviromentální minimum, EU, boj proti korupci, rovné příležitosti žen a mužů, nový správní řád, školský zákon) a proškolili jsme celkem 107 zaměstnanců. Kromě toho v oblasti Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany bylo ve třech termínech proškoleno 365 úředníků krajského úřadu. S využitím e-learningu počítá krajský úřad také v dalším období.
Mgr. Šárka Swiderová,
tisková mluvčí Moravskoslezského kraje
Zatím využíváme minimálně, protože nemáme dobré zkušenosti stran spolehlivosti komunikace. Většinou totiž nefunguje. Krajský úřad Moravskoslezského kraje využívá této možnosti tak dvakrát, třikrát do roka, většinou pro semináře, u nichž je to vhodné a žádoucí (v poslední době debata na téma rovné příležitosti žen a mužů), nebo pro akce, kde není možné sladit termíny pro všechny účastníky.
Ivo Heger,
tiskový mluvčí Olomouckého kraje
Výukovou formu e-learningem si pracovníci velmi oblíbili - nejen z důvodu jednoduché dosažitelnosti všech studijních materiálů z jednoho místa, ale také pro podrobný monitoring studijních aktivit, rychlou aktualizací studijních materiálů, možnosti využití pro kombinovanou formu vzdělávání, prvky zpětné vazby v podobě úkolů, testů a anket. Se spolupracující firmou jsme kursy připravili přesně pro potřeby úřadu. Již v květnu 2004 jsme s pomocí e-learningu připravili kurz Enviromentální minimum a Evropská Unie pro 100 pracovníků krajského úřadu. Následoval kurz vzdělávání vedoucích úředníků v měsíci říjnu-listopadu 2004. Na základě Usnesení vlády ČR ze dne 12.5.2004 a schválenou Koncepcí přípravy pracovníků veřejné správy bylo toto vzdělávání zařazeno do systému průběžného vzdělávání úředníků samosprávných celků dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů a bylo proškoleno 200 pracovníků v kurzu Rovnost žen a mužů. Kurzu “Správní řád” se zúčastnilo 285 pracovníků v srpnu 2005. V měsíci prosinci 2005 proběhl kurz Diskriminace pro 200 pracovníků KÚOK. Celkem bylo proškoleno e-learningem na krajském úřadě 800 pracovníků.
Bc. Ondřej Tušl,
kancelář hejtmana Pardubického kraje
E-learning jsme dosud využili jednou. Jednalo se o přednášku na téma Rovné příležitosti mužů a žen, kterou hradilo ministerstvo vnitra a které se zúčastnilo přibližně dvacet vedoucích pracovníků Krajského úřadu Pardubického kraje. Naše zkušenost je taková, že tento nový způsob výuky je třeba si více zažít a že je pro nás lépe využitelný v případě témat s větším záběrem (pro větší počet "studentů"). Dalšímu využití e-learningu se nebráníme, v současné době však žádný nový projekt nepřipravujeme.
Václav Jáchim,
odbor informatiky kraje Vysočina
Krajský úřad kraje Vysočina využívá vlastní elearningový systém, ve kterém provozujeme jak elektronické kurzy, tak i testy ověřující znalost předávaných informací. V roce 2005 proběhl v několika bězích kurz správního řádu (jeho tvůrci jsou zaměstnanci kraje) a kurz Bezpečnost v IT. Kurzem i následným testováním problematiky Správního řádu prošlo 150 zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, kurz Bezpečnost v IT (problematika možných ohrožení v souvislosti s využitím výpočetní techniky) pak absolvovali všichni zaměstnanci kraje a je ke studiu přidělován každému novému zaměstnanci. Co se týče externích e-learnigových kurzů, využili jsme několik nabídek zúčastnit se pilotních projektů v oblasti e-learningového vzdělávání – například vzdělávání vedoucích úředníků v obecné části, kurzy správního řádu. V roce 2006 se uskuteční vzdělávání zaměstnanců kraje v jazykovém kurzu "Angličtina pro veřejnou správu", taktéž formou e-learningu. Do budoucna předpokládáme vytvoření společné elearningové platformy pro kraj a jím zřizované organizace, tak aby výhod rychlého předávání informací mohli využívat všichni, kteří se konkrétní problematikou zabývají. Zamýšlíme také rozšířit portfolio elektronických kurzů, ať již tvorbou vlastních vzdělávacích materiálů nebo spoluprací s externími subjekty.
Patrik Kamas,
tiskový mluvčí Zlínského kraje
Krajský úřad Zlínského kraje zvažoval již v roce 2003 možnost pořízení e-learningového systému, který by sám spravoval. Tato varianta se však ukázala jako méně vhodná pro námi zamýšlené aktivity a rozhodli jsme se pro e-learningové vzdělávání formou hostingu. Výhodu e-learningu jsme viděli i v možnosti poskytnout tyto služby ostatním úřadům obcí Zlínského kraje.
Krajským úřadem Zlínského kraje byla pro hosting vybrána společnost, která jako jediná nabízela akreditované kurzy podle zákona č. 312/2002 Sb. Společný projekt byl zahájen 1.1.2004. Krajský úřad zastává v projektu roli odborného a metodického poradce a spolupracuje na administrativním zajištění chodu projektu. Před zavedením e-learningu do vzdělávání na jednotlivých úřadech byla vypracovaná metodika, která zohledňuje i předešlé zkušenosti s realizací e-learningových kurzů pro státní a veřejnou správu. V první fázi spolupráce byly realizované tyto e-learningové kurzy – Evropská unie, Environmentální minimum a Boj proti korupci. Od podzimu 2004 se rozšířila nabídka kurzů o Vstupní vzdělávání.
E-learningové kurzy jsou tak v rámci projektu nabízené za zvýhodněných podmínek, finančních i organizačních. Zaměstnanci mají neomezený celoroční přístup k elektronickým příručkám včetně autotestů. Zaměstnanci a personalisté si volí termín testování (dva týdny). Personalisté obdrží po ukončení testování kumulativní výsledky a osvědčení pro úspěšné absolventy. V roce 2004 bylo přiděleno 31 registračních přístupů. Využito jich bylo 13 (42 procent) a 912 zaměstnancům bylo vystaveno osvědčení o úspěšném absolvování některého z nabízených kurzů. Před samotným ukončením prvního ročníku projektu jsme provedli průzkum spokojenosti s e-learningovým vzděláváním mezi zúčastněnými zaměstnanci. Pozitivní výsledky a příznivé hodnocení projektu vedly k rozhodnutí v projektu pokračovat a rozšířit nabídku e-learningových kurzů pro rok 2005 na stávající počet 12 kurzů (kombinovaných a distančních). Od ledna loňského roku byl v rámci projektu vytvořen a spuštěn e-learningový portál Zlínského kraje www.rentel.cz/zlin, který slouží jako centrální informační, komunikační a vzdělávací prostředí jak pro personalisty a odpovědné osoby úřadů tak pro studující zaměstnance. Zároveň došlo k rozšíření počtu zainteresovaných úřadů o obce tzv. I. a II. typu. E-learning tedy jako moderní formu vzdělávání systematicky využíváme a jsme s ní spokojeni.
Statutární města
Pavel Žára,
tiskový mluvčí magistrátu města Brna
První zkušenosti s e-learningem jsme získali již v roce 2002. Počet zaměstnanců, kteří absolvují vzdělávání touto formou se každoročně zvyšuje. V současné době e-learning využívají většinou úředníci, kteří jsou časově velmi vytížení a díky e-learningu absolvují vzdělávání stanovené zákonem o úřednících (vedoucí úředníci, úředníci na přepážkách apod.). Vzdělávání formou e-learningu velmi podporujeme, nutno ovšem podotknout, že se nedá využít pro všechny vzdělávací aktivity.
Bc. Ivana Doležalová,
oddělení personální a vzdělávání magistrátu města Zlína
Magistrát města Zlína již využil e-learningového vzdělávání. Jednalo se zejména o povinné vzdělávání dle zákona o úřednících - vstupní vzdělávání - 40 referentů, dále vzdělávání vedoucích úředníků (obecná část) - 65 vedoucích odborů a oddělení. Jeden vedoucí odboru absolvoval Správní řád, jeden referent Zavádění e-learningu do dalšího vzdělávání úředníků ve veřejné správě. Školení touto formou hodnotíme jako efektivní z pohledu úspory času i nákladů (byť ne všem zaměstnancům vyhovuje absence přímého kontaktu s lektorem i ostatními účastníky vzdělávání). Předpokládáme větší využívání i v budoucnosti.
Bc. Jana Chodurková,
kancelář tajemníka magistrátu města Karviné
Statutární město Karviná již má praktické zkušenosti s e-learningem, především z průběžného vzdělávání. Při hodnocení nám účastníci e-learningových kurzů sdělili, že by dali přednost klasickému školení s dobrým lektorem. Výuku e-learningem doporučili spíše pro zaměstnance, kteří v dané oblasti teprve začínají pracovat nebo v případě, že nelze zajistit klasické školení. V poslední době jsme dostali nabídku na vstupní vzdělávání pro úředníky formou e-learningu. Tuto formu určitě vyzkoušíme, zejména z důvodu problematického zabezpečování vstupního vzdělávání pro nově přijaté zaměstnance do tří měsíců od jejich nástupu do pracovního poměru. Naopak - nabídku přípravy na zkoušku zvláštní odborné způsobilosti formou e-learningu zatím nechtěl využít žádný náš zaměstnanec. E-learning dále využíváme jako doplňkovou formu výuky anglického jazyka našich zaměstnanců realizovanou v rámci projektu z Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů "Rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě se zaměřením na komunikační dovednosti".
V. Sukeníková,
personální a mzdové oddělení magistrátu města Opavy
Náš úřad využil loni pilotní program “Správní řád”, kterého se zúčastnil jeden zaměstnanec. O tuto formu vzdělávání není z řad zaměstnanců velký zájem.
Bohuslava Kylarová,
personální odbor magistrátu města Plzně
Magistrát města Plzně spolupracuje s Lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v Plzni na projektu e-learningového vzdělávání úředníků. Jedná se o tvorbu studijních materiálů v programu MOODLE. Jde o vzdělávací prostředí, které je využíváno celosvětově hlavně vysokými školami, ale i institucemi veřejné správy. MOODLE umožňuje výuku prostřednictvím internetových on-line kurzů. Personální odbor Magistrátu města Plzně připravuje kurz Adaptační přípravy pro nové zaměstnance úřadu. Jeho cílem je umožnit novým úředníkům seznámení především s vnitřními normami magistrátu, a dále s dalšími potřebnými právními předpisy. Do průběhu kurzu má možnost vstupovat i nadřízený pracovník, který adaptaci nového úředníka vede. Magistrát města Plzně uvažuje o dalším využití on-line kurzů, a to pro stávající úředníky, především periodická proškolování v oblasti bezpečnosti práce a požární ochrany, dále také s rozšířením studijních on-line materiálů pro nové úředníky Magistrátu města Plzně, případně i pro úředníky dalších úřadů územních samosprávných celků, a to v rámci Vstupního vzdělávání úředníků státní správy a samosprávy, na které má Magistrát města Plzně udělenu akreditaci od Ministerstva vnitra České republiky a je tedy oprávněn školit nově nastupující kolegy. Výhodou této formy vzdělávání je například to, že zaměstnanec (případně jeho nadřízený) si sám volí, kdy a v jakém časovém objemu se bude vzdělávat, má možnost opakovaně procházet složitější témata či pasáže probírané tematiky. V prostředí MOODLE lze vypracovávat on-line testy, zapojovat se do diskusních fór apod. Personální odbor Magistrátu města Plzně má ze vzdělávacího systému přehled o průběhu a absolvování vzdělání jednotlivých úředníků a v souvislosti s tím pak snáze vypracovává či aktualizuje Plány vzdělávání úředníků dle požadavku zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, v platném znění. Do budoucna je tedy cílem tuto formu vzdělávání na Magistrátu města Plzně rozšířit tak, aby se stala běžnou součástí vzdělávacího systému úřadu.