Týdeník Veřejná správa


Téma

Jiří Průša,
Ministerstvo informatiky

Získávání počítačové gramotnosti: Využijte e-learning

Vyšlo v čísle 25/2006

Problém počítačové gramotnosti je stejně starý, jako počítače samy. Stejně jako v jiných oblastech se i u počítačů objevuje problém, jakým způsobem zjistit a především porovnat znalosti jednotlivých pracovníků. V oblasti cizích jazyků je používán systém ALTE, který stanoví jednotlivé úrovně znalosti cizích jazyků a zkoušky, které zvládnutí dané úrovně dokládají. Uvedený systém je pracovníkům veřejné správy poměrně dobře znám, neboť na vybraná funkční místa stanovuje požadavek určitého stupně jazykové zkoušky. Stejně jako v oblasti jazyků existuje systém hodnocení znalostí, existuje i v oblasti počítačové gramotnosti standard ECDL (European Computer Driving Licence), který vznikl v druhé polovině devadesátých let jako reakce na problémy spojené s prudkým rozvojem informačních technologií.

Na rozdíl od jazykových testů, které podléhají morálnímu zastarání jen nepatrně, testy počítačové gramotnosti ve svém vývoji následují poměrně intenzivní rozvoj komunikačních a informačních technologií. Obsah pojmu “počítačová gramotnost” se tedy v čase mění a tím i tzv. ECDL Sylabus, který definuje oblasti a rozsah potřebných znalostí. Těchto oblastí je sedm a v terminologii ECDL se nazývají “moduly”.

Moduly ECDL

Testy z jednotlivých modulů se skládají převážně (vyjma modulu č. 1 – Základní pojmy informačních technologií) z praktických testů ověřujících zvládnutí běžných postupů jako například formátování písma, použití vzorců v Excelu, použití šablon v PowerPointové prezentaci. Pro věrohodnost celého systému je zaručena objektivita testování i vyhodnocení testů, na kterou v národním měřítku dohlíží Česká společnost pro informatiku a kybernetiku (ČSKI), v mezinárodním měřítku pak ECDL Foundation se sídlem v Irsku. Při vlastním hodnocení testů je posuzováno především efektivní zvládnutí dané funkce či možnosti, nikoliv postup, jakým uchazeč k výsledku došel (tj. nezáleží třeba na tom, zda tučné písmo uchazeč naformátuje pomocí ikony v panelu nástrojů, přes menu Formát – Písmo nebo pomocí klávesové zkratky Ctrl + B).

Stejně jako v oblasti jazyků je i ECDL rozděleno do několika úrovní – Core (základní) a Advance (pokročilá). V našem článku se zaměříme na v českých zemích nejrozšířenější úroveň Core, která obsahuje testy ze sedmi modulů – Základní pojmy informačních technologií, Používání PC a správa souborů, Textový editor, Tabulkový kalkulátor, Databáze, Prezentace a Služby informačních sítí. Cílem konceptu ECDL je stanovit objektivní minimum znalostí, které člověk potřebuje, aby mohl informační technologie, zejména výpočetní techniku a její programové vybavení, efektivně využívat. Obecně tak nelze říci, že by koncept ECDL byl zaměřen pouze například na Windows či programy z rodiny MS Office, nicméně vzhledem k tomu, že zmíněné produkty jsou v našich zeměpisných podmínkách nejvíce rozšířeny, probíhá i většina testů na platformě produktů Microsoft. Zájemci o ECDL testování na jiných, než programových produktech společnosti Microsoft, však mohou být také uspokojeni.

Po úspěšném absolvování alespoň čtyř testů získávají úspěšní uchazeči osvědčení ECDL Start, po absolvování všech sedmi modulů pak mají nárok na vystavení mezinárodně uznávaného certifikátu ECDL včetně personifikované plastové karty.

O tom, že je o “počítačový řidičák” zájem, svědčí nejen neustále se zvyšující množství absolvovaných přípravných kurzů, ECDL testů i počet akreditovaných testovacích středisek, ale i to, že koncept ECDL začíná nacházet uplatnění v podmínkách veřejné správy, kdy dosažení základní certifikace počítačové gramotnosti na základě konceptu ECDL pro vybrané vedoucí a odborné zaměstnance veřejné správy si klade za cíl Státní informační a komunikační politika e-Česko 2006. Na mnoha ústředních orgánech již testy probíhají a státní úředníci získávají první certifikáty. Za příkladný lze v této oblasti označit počin Ministerstva vnitra, které stanovilo během dvou let získání osvědčení ECDL pro přibližně 200 zaměstnanců na tzv. funkčních místech. Své uplatnění pak koncept ECDL nachází i v podmínkách samosprávy, kdy některé úřady zřizují přímo ve svém sídle akreditované testovací místnosti tak, aby zaměstnanci nemuseli na testování zbytečně dojíždět.

Počty testů a jejich struktura

Podle údajů Kanceláře manažera ECDL www.ecdl.cz se v loňském roce v ČR uskutečnilo v ČR 27 653 testů a bylo uděleno 1 677 osvědčení ECDL Start a 1 834 certifikátů ECDL. V rámci jednotlivých modulů byl největší zájem (4 873 uchazečů) o modul č. 2 - Práce s PC a správa souborů, naopak nejnižší zájem (2 658 uchazečů) byl o modul č. 5 – Databáze. Z hlediska úspěšnosti si uchazeči nejlépe vedli u modulu č. 1 - Základní pojmy informačních technologií, kde byla průměrná úspěšnost 84 procent, naopak nejméně úspěšní byli uchazeči u modulu č. 5 -Databáze, kde test úspěšně složilo 76 procent uchazečů. Z hlediska věku uchazečů o osvědčení ECDL Start byla nejvíce zastoupena věková kategorie 30 – 45 let (2 322 udělených osvědčení), u certifikátu ECDL pak věková kategorie 20 – 30 let (2 602 udělených certifikátů).

E-learningové kurzy zdarma

Koncept ECDL neupravuje, jakým způsobem uchazeči znalosti získají. Vedle školení přímo u počítače nebo nastudování knih se dnes otevírají i široké možnosti elektronického vzdělávání – e-learningu. Až do února letošního roku byly e-learningové kurzy přístupné především za poplatek či v rámci programů realizovaných z fondů Evropské unie, kde však byl omezený okruh příjemců.

Od února letošního roku zpřístupnilo Ministerstvo informatiky e-learningové kurzy prostřednictvím Portálu veřejné správy na adrese www.portal.gov.cz. Široké veřejnosti je v současné době zdarma přístupno devět kurzů, z nichž sedm vychází z ECDL Sylabu a jeden kurz se vždy týká jednoho modulu ECDL. Kurzy však nejsou určeny jen zájemcům o složení ECDL testů, ale třeba i zaměstnancům veřejné správy, kteří potřebují získat jednorázovou radu, jak nastavit ve Wordu tabulátory, udělat hromadnou korespondenci, zanimovat obrázek v PowerPointové prezentaci nebo zjistit co znamenají zkratky CPU, ROM, PSTN a další.

Všechny tyto kurzy obsahují dvacet až třicet kapitol výkladové části, jejíž součástí je i množství multimediálních prvků. Vedle psaného komentáře jsou jednotlivé kurzy kompletně namluveny, některé části vyžadují aktivní účast uživatele –například přesunout hlavní panel ve Windows, změnit jazykové prostředí klávesnice nebo vytvořit zástupce. Součástí kurzů jsou i praktická cvičení, k některým z nich je nutné stáhnout cvičný soubor. Kurz “Základní pojmy informačních technologií” pak obsahuje závěrečný test, pomocí kterého si účastník může hned ověřit, zda zvládl danou látku.

Výhodou kurzů je, že systém automaticky zaznamenává prostudované kapitoly, což šetří čas zejména těm účastníkům, kteří nemohou celý kurz studovat najednou.

I přes skutečnost, že kurzy jsou veřejnosti k dispozici přibližně více jak tři měsíce, je možné prezentovat první výsledky. Za první tři měsíce se ke kurzům přihlásilo téměř šest tisíc uživatelů, kteří prostudovali přes 6 115 kurzů. Alespoň jeden kurz pak prostudovalo téměř 3 613 osob. Potěšitelné je jistě i to, že alespoň čtyři kurzy prostudovalo 267 osob, kteří by měli být připraveni ke složení testů v rozsahu ECDL Start. Všech sedm kurzů pak prostudovalo 35 osob. Počty prostudovaných kurzů však každým dnem přibývají, neboť existuje velké množství uživatelů, kteří mají kurzy zatím rozečtené a jednotlivé kapitoly studují postupně. Ze struktury kurzů nejvíce lidí – 1 232 prostudovalo kurz Databáze, na druhém místě pak kurz Práce s počítačem a správa souborů. Naopak nejmenší zájem (6 procent) byl o kurz Služby informačních sítí. Struktura kurzů pak ukazuje, že uživatelé kurzy využívají především pro složitější moduly a naopak tzv. lehčí moduly jako je internet a e-mail zůstávají zatím na okraji jejich zájmu.

Vedle kurzů vycházejících z ECDL Sylabu nabízí Portál veřejné správy další dva kurzy – jeden zaměřený na elektronický podpis, kdy se účastníci dozvědí, co je to elektronický podpis a jaké jsou jeho výhody, jaké je základní legislativní ukotvení elektronického podpisu či jak elektronický podpis získat (obr. 1). Výkladové kapitoly jsou pak doplněny rozhovorem, v rámci kterého fiktivní muž Zdeněk laicky vysvětluje Katce základní informace o elektronickém podpisu. Poslední z kurzů je koncipován jako průvodce Portálem veřejné správy www.portal.gov.cz. Veřejnou správu by mohly zaujmout především kapitoly “Adresář úřadů veřejné správy”, kdy jsou na Portálu umístěny informace o jednotlivých orgánech veřejné správy a kapitola “Zákony”, kdy je prostřednictvím Portálu veřejné správy možné zdarma získat plná znění všech platných právních předpisů.