Informace
Projekt eMapps.com získal finanční podporu ve 4. výzvě programu IST 6. rámcového programu pro vědu a výzkum. Projekt začal být realizován v říjnu 2005 a bude ukončen v březnu 2008. Cílem je využití počítačových her při výuce na základních školách v nových členských zemích. Pro země, které nyní mění svou legislativu v oblasti základního a středního školství a které velmi podporují využití informačních technologií při výuce, je zmíněný cíl obzvlášť důležitý. Proto jsou cílovou skupinou projektu nejen žáci a učitelé základních škol, ale i politici, kteří napomohou implementaci projektových výsledků do školních osnov zúčastněných zemí.
V rámci projektu je vytvářena otevřená internetová platforma, kterou může kterýkoliv učitel či škola použít pro práci se stávajícím učebním materiálem a vytvořit z něj počítačovou hru. Práce s informacemi bude záležet jen na schopnostech a tvořivosti uživatelů (učitelů). Platforma umožní transformaci jednotlivých učebních hodin do jednoduchých her nebo spojení celých učebních celků do složitějších herních schémat (viz www.emapps.com).
Cílem projektu je zapojit co nejvíce základních škol, které si v rámci projektu mohou vyměňovat individuální zkušenosti a navazovat dlouhodobou spolupráci. Školy mohou využívat databázi společného vzdělávacího obsahu a nemusí tedy znovu a znovu vytvářet stejná data a hry. Projekt rovněž čerpá ze zdrojů European Schoolnet, která je partnerem projektu a která vlastní či spravuje velké množství Learning Objects ze všech zemí Společenství.
Hra a zapojení dětí do její tvorby
eMapps.com využívá možnosti spojit ke spolupráci rozsáhlou síť škol a snaží se tuto spolupráci motivovat vytvořením společné hry, která se prolíná celým projektem. Hra je založena na tzv. “Living Map of Europe” a pracuje s geografickými informacemi z jednotlivých partnerských zemí. Umožní žákům uvědomit si skutečnost, že jsou součástí většího územního celku, který se řídí určitými zákonitostmi při respektování specifik jednotlivých zemí. Děti mohou poznávat způsob života a vzdělávání svých vrstevníků z ostatních zemí a porovnávat je se životem ve své obci či regionu.
Projekt si však klade za cíl děti aktivně zapojit do tvorby vzdělávacího obsahu. Zmíněná metodika se osvědčila již v projektu CHIMER, který byl financován v 5. rámcovém programu, kde děti shromažďovaly informace a vytvářely data týkající se kulturního dědictví v partnerských regionech. Přitom pracovaly s GPS, digitálními videokamerami a fotoaparáty i s mobilními telefony. Veškerá data pak v počítačové laboratoři upravovaly do požadovaného formátu a kvality. Stejný přístup je zvolen i v projektu eMapps.com, kdy děti tento obsah tvoří zejména pro společnou hru.
eMapps.com se snaží co nejvíce vycházet z principu Alternate Reality Game, který umožňuje hrát hry nejen u počítače ve třídě, ale i mimo školu. Hra tvoří tzv. alternativní realitu, která děti obklopuje. Herní úkoly mohou tedy dostávat formou SMS, MMS, telefonátů, e-mailů či ústních pokynů učitele, atp. Děti jsou tak nenásilně nuceny stále si vyhledávat data a odpovědi na kladené otázky, které pak mohou prezentovat opět ústní formou či v podobě fotografie, mailu, videa, textu, SMS… Děti se tak učí pracovat s informacemi, vyhledávat je z různých zdrojů na různých platformách a různým způsobem je prezentovat a dále zpracovávat .
Herní prostředí eMapps.com je dětem i učitelům důvěrně známé. Je jím totiž jejich obec či město. Tým fotografů nafotí na úrovni ulic a domů celou herní oblast, ve které se nachází každá z partnerských škol. Fotografie jsou pak zpracovány do herního prostředí, které děti znají a jsou schopny lépe plnit učební zadání.
Průběh projektu
V první části projektu bylo nezbytné pečlivě porovnat školní osnovy všech zúčastněných zemí, využívání ICT při výuce, technické zázemí a herní návyky dětí i učitelů. Od ledna 2006 je vytvářena herní platforma, jejíž prototyp byl dokončen v dubnu 2006. Tento prototyp byl otestován na setkání učitelů v Nidě v Litvě, kde se s platformou učili pracovat a vytvářet vlastní vzdělávací hry. V průběhu dalšího roku budou jednotlivé školy s platformou pracovat a vytvářet hry pro své vzdělávací potřeby. Přitom jim bude poskytována asistence formou workshopů a pracovních seminářů. V dalším roce pak proběhne setkání dětí ze zúčastněných škol, které umožní zjistit, zda vytvořená platforma splňuje požadavky všech partnerských škol a zemí a zda má požadovaný dopad na kvalitu výuky a pozornost dětí. Veškeré tyto poznatky pak budou zpracovány a prezentovány na závěrečné konferenci, která bude připravena pro pracovníky ministerstev školství partnerských zemí.
Do eMapps.com se zapojilo celkem 13 partnerů z 11 zemí. Z nových členských zemí se projektu účastní Česká republika, Slovensko, Slovinsko, Maďarsko, Polsko, Litva, Lotyšsko a Estonsko. V rámci uvedených zemí se do projektu zapojilo celkem sedmnáct škol. Technickým koordinátorem je Ciberespacio ze Španělska.
Za Českou republiku se projektu účastní občanské sdružení Czech Efficient Learning Node a Cross Czech a.s., která je i koordinátorem celého projektu. Do projektu jsou zapojeny Základní škola v Pelhřimově a Základní škola Červený vrch v Praze 6. Cross Czech a.s. je jedním z prvních českých malých a středních podniků, který je koordinátorem výzkumného projektu s takovým množstvím partnerů. Celý projekt obdržel příspěvek Evropské komise ve výši 2 827 000 eur, z nějž na Českou republiku bylo alokováno 483 609 eur.