Týdeník Veřejná správa

Rozhovor

s PhDr. Richardem Svobodou
primátorem města Brna

Město má v tuto chvíli nejhorší za sebou

Vyšlo v čísle 21/2006
PhDr. Richard Svoboda

V uplynulých patnácti letech se Brno muselo vyrovnat s obrovskou proměnou struktury trhu práce, pokoušelo se odstranit zanedbanost technických sítí, řešilo a řeší nedostatečnou síť silnic, vybydlené domy i čtvrtě. Jak vypadá situace v Brně dnes?

Brno zažívá v současnosti velký ekonomický rozvoj. Buduje se univerzitní kampus, na letiště v Brně létají tři pravidelné spoje, staví se tisíce metrů čtverečních kancelářských prostor, do Brna přišlo v loňském roce nejvíce zahraničních investorů, připravujeme stavbu nového nádraží, které Brno dostane na mapu evropských železničních koridorů, budujeme nové byty. Jsem přesvědčen, že město má v tuto chvíli nejhorší fázi za sebou, a že se s infrastrukturními dluhy, které zůstaly, dokáže poprat.

Plochy pro podnikání, kterými vaše město disponuje, jsou již téměř obsazené, budete budovat další a kde?

Ve chvíli, kdy byla Černovická terasa téměř zaplněná, začalo město připravovat další plochy pro investory, neboť do Brna míří velké investice ze zemí jako je Japonsko, Švýcarsko či Spojené státy. Chceme využít například areál bývalého Zetoru, neboť jeho současný management využívá výrobní plochy továrny pouze z jedné čtvrtiny. Zbytek chceme postupně rekultivovat a nachystat pro další podnikatele. Brno má zhruba pět set hektarů tzv. brownfields a i tady jsou rezervy pro další investorské záměry. 

Kolik pracovních míst město vybudováním průmyslových zón získalo, jakým způsobem se snažíte přilákat zahraniční investory a jak jim město pomáhá?

Brno díky přílivu zahraničních investic nabídlo a stále nabízí stovky pracovních míst různé profese. Denně čtu v novinách inzeráty, kde například japonské firmy hledají české zaměstnance. Pokud jde o zahraniční investory snažíme se jim zabezpečit veškerý informační servis o dané lokalitě. Zároveň se snažíme cizím firmám nabízet co nejkvalitněji připravené pozemky a pokud je to v našich silách, také zrychlit agendu vyřizování právních věcí tak, aby měl investor více času pro vlastní činnost. Jinými slovy: město nechce zbytečně překážet. Investory získáváme kvalitní prací všech složek města a potřebují-li ti, kteří vytvářejí pracovní místa, pomoc, mají vždy dveře otevřeny.

V poslední době se v Brně objevilo enormní množství kancelářských ploch. Jaký je v současné době zájem o tyto prostory z řad zahraničních i domácích investorů a není jejich nárůst na úkor bytové plochy?

V žádném případě nejsou kancelářské prostory na úkor bydlení, naopak, jde o synergii růstu. V Brně se staví v této chvíli stovky nových bytů a další budou přibývat. Tisíce metrů čtverečních kancelářských prostor stavějí v Brně renomované zahraniční firmy, které mají dlouhodobé zkušenosti s touto činností. Ve většině případů jde o kanceláře, o jejichž pronájem mají firmy zájem a dokonce existují i dávno před stavbou nasmlouvané společnosti, které se hodlají do Brna stěhovat, případně zde zřídit svoje pobočky.

Jaké má Brno plány v oblasti svého rozvoje v blízké budoucnosti?

Pro Brno jsou životně důležité dva dopravní projekty. Jedním z nich je pokračování ve velkém městském okruhu a druhým z nich je výstavba patnácti kilometrů koridorů, příprava a následná realizace nového železničního nádraží v Brně, které město spojí s evropskými vlakovými koridory.

Ludmila Křížová