Téma
Dne 5. dubna 2006 podepsal prezident republiky zákon, který upravuje zadávání veřejných zakázek v České republice. Nová právní úprava přináší celou řadu změn oproti stávajícímu zákonu č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Důvodem pro přijetí nové právní úpravy je povinnost transponovat nová pravidla pro zadávání veřejných zakázek přijatá v nových právních předpisech Evropského společenství. Dne 30. dubna 2004 byly v Úředním věstníku Evropské unie publikovány dvě nové směrnice o zadávání veřejných zakázek, čímž byla završena čtyřletá zákonodárná činnost Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady.
Jedná se zejména o:
směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. března 2004 o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb,
směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31.března 2004 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby.
Cílem této legislativní iniciativy Evropského společenství je nejen otevřít vnitřní trhy veřejných zakázek mezi členskými státy Evropské unie, ale především zlepšení fungování vnitřního trhu Evropské unie a využití všech výhod z jeho rozšíření, a to prostřednictvím zjednodušení a modernizování zadávacích pravidel, např. maximálním využitím elektronických procedur v zadávacím procesu. Shora uvedené směrnice nahrazují původní zadávací směrnice (92/50/EHS, 93/36/EHS, 93/37/EHS, 93/38/EHS, 97/52/ES, 98/4/ES). Současný zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, v pozdějších zněních neobsahuje řadu institutů, jejichž zavedení tyto směrnice umožňují či předpokládají (např. soutěžní dialog, elektronizace celého systému zadávání). Zkušenosti s aplikací zákona č. 40/2004 Sb. ukazují, že současný zákon obsahuje řadu ustanovení problematických z hlediska výkladu. Přes poměrně krátkou dobu jeho účinnosti lze uvést, že zadavatelé i uchazeči o veřejné zakázky si na něj zvykali obtížně a v praxi jim jeho aplikace činila a činí řadu problémů. Potřebné změny, jejichž provedení je nezbytné k usnadnění zadávání v České republice, se týkají systematiky (zpřehlednění zákona) i jednotlivých ustanovení zákona. Vzhledem k tomu, že novelizační zásah do stávajícího zákona by byl mimořádně velký (úpravy by se týkaly většiny jeho ustanovení), dospělo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR k závěru, že přes krátkou dobu účinnosti zákona č. 40/2004 Sb. je jediným legislativně možným řešením připravit návrh zcela nového zákona upravujícího oblast zadávání veřejných zakázek. Hlavní principy, které zákonodárce v souladu se shora uvedenými směrnicemi Evropské unie aplikoval do nového zákona o veřejných zakázkách jsou:
princip transparentnosti,
zákaz diskriminace a
rovné zacházení.
Uvedené zásady jsou promítnuty zejména v ustanovení § 6 nového zákona – Zásady postupu zadavatele: Zadavatel je povinen při postupu podle tohoto zákona dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
Mezi další podstatné principy a změny nové právní úpravy patří zejména:
podrobnější specifikace jednotlivých zadávacích postupů, jejich zjednodušení, nastolení rovnováhy mezi transparentností a proporcionalitou,
mezi sektorové zadavatele budou zařazeny subjekty poskytující poštovní služby,
zavedení možnosti zadávání pomocí společných nákupních subjektů, tzv. Centrálního zadavatele – tento institut může být užitečný zvláště pro menší zadavatele,
ke stávajícím zadávacím řízením přibude soutěžní dialog – řízení určené pro zvláště složité zakázky, umožňující zadavateli získat inovativní řešení daného projektu v situaci, kdy sám není z objektivních důvodů schopen přesně specifikovat způsob provedení veřejné zakázky,
možnost použití rámcových smluv bude rozšířena i na ostatní zadavatele. Podle platné právní úpravy se tato možnost vztahovala jen na sektorové zadavatele,
princip elektronizace procesu zadávání. V souladu s trendem elektronizace veřejné správy bude umožněno provádět postup v zadávacím řízení elektronicky – konečným cílem této úpravy je umožnit plně elektronický průběh zadávání veřejných zakázek. Výraznými prvky v rámci elektronizace budou:
1. elektronické aukce – interaktivní řízení, při kterých po prvním úplném zhodnocení nabídek mohou být nabídky prostřednictvím elektronického zařízení v rámci vymezeného časového úseku či stanoveného počtu aukčních fází nadále vylepšovány, respektive nabízeny lepší podmínky ze strany účastníků aukce,
2. dynamické nákupní systémy – plně elektronické řízení pro běžné nákupy, přičemž řízení je časově omezeno a otevřeno všem dodavatelům, kteří splní kvalifikační kritéria a předloží první nabídku v souladu se zadávací dokumentací,
princip omezení přístupu na trh veřejných zakázek. Tento princip omezuje možnost ucházet se o veřejné zakázky na dodavatele z České republiky a z členských států Evropské unie a ze zemí, které jsou stranami Dohody o vládních zakázkách (Government Procurement Agreement– GPA).
Břeclav: Demolice nefunkčních staveb v areálu hraničního přechodu
Nefunkční stavby v havarijním stavu v areálu hraničního přechodu Valtice – Schrattenberg, které před rokem 1990 využívala rota Pohraniční stráže, nechal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových odstranit v rámci zajištění bezpečnosti a zdraví osob. Jednalo se o garáže, sklad PHM, zařízení pro psy – psinec, pomocné zemědělské hospodářství, zpevněné plochy a mycí můstek. Tyto stavby neesteticky narušovaly krajinotvorné prvky Lednicko-valtického areálu a jejich případná rekonstrukce by byla značně nehospodárná. Z těchto důvodů vydal odbor výstavby a životního prostředí Městský úřad Valtice, jako místně příslušný stavební úřad, rozhodnutí o nařízení odstranění stavby. Hraniční přechod Valtice – Schrattenberg převzal do příslušnosti hospodaření Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, odbor Odloučené pracoviště Břeclav (Územní pracoviště Brno) na základě Usnesení vlády ČR č. 56 ze dne 13. ledna 2003, kterým vláda schválila převod objektů hraničních přechodů z Generálního ředitelství cel na ÚZSVM. Areály hraničních přechodů, ke kterým Úřad převzal příslušnost hospodaření, jsou pro svou specifickou dislokaci na státní hranici považovány za strategický majetek státu. Jakékoliv nakládání s tímto majetkem je velmi pečlivě posuzováno a je nutno dbát na případné potřeby organizačních složek státu.
FRÝDEK-MÍSTEK: Bezmála 40.000 litrových lahví skončilo na skládce
Desítky tisíc padělků lahví, jejichž vzhled připomíná lahve značky “ABSOLUT COUNTRY OF SWEDEN VODKA”, bylo zlikvidováno. O jejich zabavení rozhodl Okresní soud v Ostravě. Celková hmotnost skleněných střepů činila téměř 23,3 tuny. Náklady na likvidaci hradí oprávněný majitel ochranné známky prostřednictvím zastupující společnosti. Konkrétně se jednalo o 38.532 kusů lahví vyrobených z čirého skla o objemu jeden litr. Tvarem, rozměry i vzhledem byly téměř totožné s lahví, kterou používá jako svoji ochrannou známku produkt “ABSOLUT COUNTRY OF SWEDEN VODKA” (platnou na území České republiky a registrovanou u Úřadu průmyslového vlastnictví). ÚZSVM odbor Odloučené pracoviště Frýdek-Místek (Územní pracoviště Ostrava) vzhledem ke skutečnosti, že se jednalo o padělky, které výrazným způsobem napodobovaly znaky ochranné známky, přistoupil na základě platných právních předpisů k jejich likvidaci. Zároveň vyhověl žádosti společnosti zastupující zájmy majitele této ochranné známky zúčastnit se fyzické likvidace lahví úplným rozbitím na skleněné střepy a odvozu na řízenou skládku.
LIBEREC: Úřad dokončil převod objektu “Uran” na město Liberec
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových předal movité věci v hodnotě 1,7 milionu korun. Statutární město Liberec tak bezúplatně získalo od státu movitý majetek sloužící jako vybavení budovy č.p. 108 na Třídě 1. máje – známé pod názvem "URAN". Předmětem převodu je například vybavení vestibulu, vrátnice, ústředny nebo údržby a dílny, ale také věci pevně spojené s budovou jako jsou obklady, digitální ústředna, konzole, žaluzie, stropní ventilátory. Budova slouží k výkonu veřejné správy. ÚZSVM ji v předchozím období bezúplatně převedl na základě Usnesení vlády č. 1007 na město Liberec.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 21/2006.