Příloha
Kritéria místních Agend 21
Jak tedy sada Kritérií MA21 vypadá? Je členěna do čtyř hlavních kategorií kvality (“A” - “D”) a zahrnuje i startovací skupinu “Zájemci”. Každá z kategorií má svá vlastní kritéria a jasně měřitelné ukazatele, které hodnotí úroveň realizace MA21 v dané municipalitě. Aby mohla municipalita postoupit z jedné kategorie do druhé, je nutné splnit všechna kritéria příslušející té které kategorii. Sada 21 kritérií a jejich indikátorů vznikala v průběhu roku 2004 na půdě Pracovní skupiny pro MA21 při RVUR.
Kategorie “Zájemci”, jak již její název vypovídá, má především postihnout zájem obce, města, regionu, ale i například neziskové organizace či jakéhokoli dalšího zájemce o proces MA21 jako takový, aniž by docházelo k vytváření jakýchkoliv formálních struktur. Smyslem zařazení do této kategorie je být informován o tom, co MA21 vlastně obnáší, případně zpětně informovat o aktivitách, jež jsou součástí procesu MA21 v dané municipalitě. Rovněž jde o určitý startovací prostor, v němž se obce, města, regiony i místní aktéři seznamují jak s procesem MA21, tak s fungováním Databáze MA21. Mohou se na tak na základě vlastní zkušenosti rozhodnout, zda postupovat do vyšších kategorií či nikoliv. Pokud municipalita projeví zájem o registraci do Databáze MA21, stanoví kontaktní osobu, kterou může být prakticky kdokoliv, a poskytuje pravidelně (minimálně jedenkrát ročně) informace o dění souvisejícím s MA21 prostřednictvím zde umístěného elektronického formuláře, splní tak všechna tři kritéria, jež jsou podmínkou pro zapsání do této nulté kategorie. Aktuálně se v Databázi v této kategorii nacházejí například Zdravé město Ústí nad Labem, mikroregion Novoměstsko či Praha 7.
První řádná kategorie “D” již vyžaduje širší aktivity v rámci MA21 založené na principu partnerství a rovněž organizační strukturu ze strany obce, města či regionu. Municipalita v této kategorii by měla ustanovit koordinátora MA21, jehož hlavní úlohou je koordinace činností v rámci procesu MA21 a další propagace principů MA21 a udržitelného rozvoje obecně. Rovněž by měla jmenovat osobu, jež bude zastupovat volenou reprezentaci municipality. Tímto způsobem obec, město nebo region organizačně zajišťují postup MA21 v praxi. Musí však následovat naplňování MA21 skutečným obsahem, což s sebou přináší komunikační a manažerské postupy, jako je například aktivní zapojování veřejnosti do oblastí plánování, rozhodování a realizace významných opatření, jež se dotýkají života občanů nebo spolupráce s občanským a podnikatelským sektorem při jejich tvorbě. Zdravá města Kuřim, Orlová či Zdravá obec Strašín, patřící v současné době do této kategorie, musejí také pravidelně prezentovat své aktivity ve vztahu k MA21 na svých webových stránkách a v místních, regionálních anebo celostátních médiích. Naplnění všech kritérií stanovených pro tuto kategorii umožňuje dané municipalitě postoupit do vyšší kategorie “C”.
Kategorie “C” se od předchozí odlišuje zejména propracovanější organizační strukturou, hlubším politickým zastřešením a vyšší mírou participace obyvatel, jež celý proces MA21 zabezpečují. Její nedílnou součástí je ustanovení oficiálního orgánu samosprávy pro MA21 a schválení oficiálního dokumentu k MA21 v podobě deklarace, charty apod. Významným faktorem jsou rovněž pravidelná setkání na veřejném fóru k celkovému rozvoji municipality. Je přitom velmi důležité, jakým způsobem se podaří propojit jednotlivé oblasti života v obci či městě a jejich představitele - politickou reprezentaci, místní podnikatele, veřejnost a další. Velmi dobré zkušenosti, jak zapojovat veřejnost do diskuse, mají například Zdravá města Kopřivnice, Chrudim nebo Hodonín, patřící právě do kategorie “C” MA21.
Předposlední kategorie “B” navazuje na předchozí a doplňuje ji o řadu významných prvků. Kromě dílčích koncepcí, respektujících principy udržitelného rozvoje, dochází v této fázi k vytvoření ucelené strategie udržitelného rozvoje za účasti expertů. Zastupitelstvo města, obce či regionu v kategorii “B” by mělo rozhodnout o systému finanční podpory procesům MA21. Ten zahrnuje jak vnitřní zdroje z municipálních rozpočtů, tak zdroje vnější, pocházející nejčastěji ze strukturálních fondů EU. Ucelený systém grantové podpory mají například Zdravá města Třebíč či Hradec Králové. Ukázkovým příkladem města, které zatím jako jediné v ČR spadá do Kategorie “B” - splňuje vysoké nároky na kvalitu veřejné správy a současně v široké míře využívá fondů EU, je Zdravé město Vsetín. Municipality v této kategorii sledují svoje aktivity v rámci procesu MA21 nejen vlastními indikátory, které si obec či město vytvoří na základě diskuse s občany, ale rovněž prostřednictvím ukazatelů mezinárodních, jakými je například sada Společných evropských indikátorů (ECI). Své pokroky pak prezentují navenek a sdílí tak s ostatními příklady dobré praxe. Ke vzájemné inspiraci a prezentaci osvědčených postupů pořádá NSZM pravidelně tzv. Sekce NSZM k různým tématům, jako jsou například aktivní stáří, energetické úspory a alternativní zdroje energie či bezpečná škola.
Poslední kategorie “A” shrnuje všechna předchozí stádia do jednoho vzájemně provázaného celku. Municipalita v této kategorii sleduje, jakým způsobem jsou naplňovány principy udržitelného rozvoje na základě komunitního i expertního posouzení. Komunitní hodnocení představuje možnost obyvatel vyjadřovat spokojenost s kvalitou života ve městě a s procesem MA21. Indikátory udržitelného rozvoje pak zabezpečují odbornou část posouzení – objektivně zjišťují zda aktivity města a obcí nemají negativní důsledky na jejich dlouhodobě udržitelný rozvoj. Municipality v této kategorii využívají systémy managementu kvality ve veřejné správě, například ISO 9000 nebo 14000 či EMAS. Tato nejvyšší kategorie vyjadřuje snahu municipality o harmonický, strategický a dlouhodobý rozvoj za aktivní účasti veřejnosti, založený na principech udržitelného rozvoje, jež zkvalitněním veřejné správy jako takové přispívá ke zvyšování kvality života svých občanů.
Praktické doporučení na závěr
V současnosti jsou již známy všechny typy dokumentace, které je zapotřebí pro dokladování probíhajících aktivit v rámci MA21. Rádi bychom tímto vyzvali města, obce a regiony, které se hodlají do aktivit mapování Kritérií MA21 zapojit v následujících letech, aby již nyní pamatovaly na průběžné shromažďování potřebných materiálů (fotodokumentace, tiskové zprávy, atd.), které jsou nedílnou součástí hodnocení procesů MA21 v dané municipalitě.