Konzultace
I. Úvod
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR dne 2. prosince 2005 svým usnesením č. 2016 schválila zákon o státním rozpočtu na rok 2006. Zákon pod č. 543/2005 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2006. Vzhledem k tomu, že rozpočtový rok pro obce a kraje je totožný s rokem kalendářním, je nezbytné urychleně promítnout do rozpočtů samosprávných celků vazby na státní rozpočet. I když stoupají tzv. vlastní příjmy samosprávných celků, dotace ze státního rozpočtu mají přesto i nadále velkou váhu.
Dotace ze státního rozpočtu lze charakterizovat dále uvedeným členěním:
1. Dotace (příspěvky) pro kraje
Dotace (příspěvky) obsažené ve finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů, zahrnuté v kapitole Všeobecná pokladní správa (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006)
Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa realizované rozhodnutím Ministerstva financí ČR
Ad A) Dotace (příspěvky) obsažené ve Finančním vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů, zahrnuté v kapitole Všeobecná pokladní správa (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006)
Příspěvek na výkon státní správy 987 454 tis. Kč
V souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, obdrží kraj ze státního rozpočtu příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti. Uvedený objem zahrnuje prostředky na financování výkonu přenesené působnosti vyplývající z I. i II. fáze reformy územní veřejné správy (933 804 tis. Kč), zbývající objem prostředků (53 650 tis. Kč) je určen na jednotky Sborů dobrovolných hasičů obcí.
V souvislosti s novelou zákona o rozpočtovém určení daní byla část finančních prostředků určených na výkon přenesené působnosti (zhruba 231 mil. Kč) převedena do daňových příjmů krajů. Proto je výše příspěvku na výkon státní správy na rok 2006 nižší oproti úrovni ve schváleném státním rozpočtu na rok 2005.
Součástí rozpočtovaného objemu příspěvku na výkon státní správy je i jeho 5 % posílení, které v roce 2004 dodatečně schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR a které bylo v roce 2005 součástí rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávné celky.
Dotace byla pro rok 2006 navýšena o 2,5 %.
Prostředky určené pro Sbory dobrovolných hasičů uvolňují kraje obcím především na úhradu nákladů hasičských sborů, zařazených do integrovaného záchranného systému, při výjezdu mimo území obce, dále na školení velitelů a strojníků a zbývající prostředky jsou dle rozhodnutí kraje použity na příspěvek na krytí provozních nákladů nebo drobných investic. Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na sociální služby 4 958 300 tis. Kč
Dotace je určena na financování veškerých sociálních služeb na území kraje. Východiskem pro stanovení objemu dotace byla úroveň rozpočtu na rok 2005. Pro rok 2006 byly zohledněny následující vlivy související s dobilancováním převodů zřizovatelských funkcí:
O poskytnutí dotace rozhoduje kraj ve své samostatné působnosti. Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad B) Ostatní dotace pro kraje v kapitole Všeobecná pokladní správa
Z kapitoly Všeobecná pokladní správa jsou krajům poskytovány rovněž dotace, které nelze v etapě přípravy návrhu rozpočtu konkretizovat z hlediska účelu použití, rozsahu ani konkrétního příjemce. Jsou to např. dotace na výdaje stanovené zvláštními zákony, respektive obecně závaznými předpisy (náhrady za škody způsobené chráněnými živočichy; úhrady nákladů lékařských zařízení a lékařů při zabezpečování kalmetizačních opatření, které nehradí zdravotní pojišťovny; náklady na likvidaci odepsaných léčiv atd.). Rovněž jsou zde alokovány prostředky na protiradonová opatření, na koordinátory romských poradců při krajských úřadech a na řešení některých specifických výdajů, spjatých s řešením reformy veřejné správy a dalšími aktuálními opatřeními.
Ad C) Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu
Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol. Objemově nejvyšší dotací je dotace z kapitoly Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy ČR vyčleněná pro regionální školství (63 793 829 tis. Kč), která zahrnuje dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (případně dobrovolnými svazky obcí a soukromými zřizovateli). Přímé náklady jsou tvořeny osobními výdaji (jedná se o platy pedagogických a nepedagogických pracovníků, pojistné a další související platby) a ostatními přímými neinvestičními výdaji (jedná se o učebnice, učební pomůcky apod.). Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn. že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.
II. Dotace (příspěvky) pro obce a hl. m. Prahu
Obce a hl. m. Praha obdrží ze státního rozpočtu následující druhy dotací (příspěvků):
dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006) a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006),
ostatní dotace v kapitole Všeobecná pokladní správa,
dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu.
Ad a) Dotace (příspěvky) poskytované v rámci finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006) ve výši 24 679 797 tis. Kč a finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006) ve výši 1 711 658 tis. Kč
Soubor dotací (příspěvků) ze státního rozpočtu zahrnutých ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy je určen na částečnou úhradu neinvestičních výdajů ve školství, zdravotnictví, ústavech sociální péče, domovech důchodců, a to pouze pro příspěvkové organizace, případně organizační složky zřizované obcemi. Dalšími dotacemi (příspěvky) jsou dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím a ostatní činnosti v oblasti sociálních služeb, příspěvek na výkon státní správy v přenesené působnosti obcí a dotace na dávky sociální péče.
Pro výpočet dotace v zařízeních sociální péče (domovy důchodců, ústavy sociální péče), vybraných zdravotnických zařízení (dětské domovy, kojenecké ústavy) a do oblasti školství (základní a mateřské školy, včetně škol speciálních) byly použity propočtové ukazatele (počty dětí/žáků, míst a příspěvek na 1 dítě/žáka a na 1 místo). Pomocí těchto ukazatelů jsou pak stanoveny absolutní částky dotace (příspěvku) do jednotlivých krajů.
Jedná se o následující dotace na běžné výdaje a příspěvky:
Dotace na dávky sociální péče celkem 16 000 000 tis. Kč
z toho: pro obce v jednotlivých krajích 15 297 000 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 703 000 tis. Kč
Dávky sociální péče mají charakter mandatorních výdajů státního rozpočtu. Dotace jsou určeny pro občany sociálně potřebné a pro občany zdravotně postižené. Jsou vypláceny podle příslušných zákonných norem. Při rozpisu ukazatele na jednotlivé obce se kraj přiměřeně řídí skutečným čerpáním dotace za rok 2005. Během roku 2006 může dojít ke změnám v režimu poskytování sociálních dávek v případě přijetí vládního návrhu zákona o pomoci v hmotné nouzi, který je v současné době projednáván v Parlamentu ČR.
Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na ústavy sociální péče celkem 331 624 tis. Kč
z toho:
pro obce v jednotlivých krajích 177 246 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 154 378 tis. Kč
Dotace je určena na financování provozních výdajů specializovaných ústavů sociální péče pro tělesně, mentálně a smyslově postižené dospělé občany a mládež, jejichž zřizovateli jsou obce a hl. m. Praha. Tato zařízení musí splňovat podmínky stanovené metodickým upřesněním Ministerstva financí ČR “Zpřesnění podmínek pro poskytování dotací ze státního rozpočtu pro domovy důchodců a ústavy sociální péče v roce 2005 a následujících letech”.
Dotace ze státního rozpočtu plně nepokrývá provozní výdaje ústavů sociální péče, jedná se o určitý přípěvek poskytovaný na částečnou úhradu provozních výdajů. Výše dotace na 1 místo je diferencována podle charakteru pobytu: na pobyty celoroční a týdenní a pobyty denní a pro rok 2006 byla valorizována o 4,9 % proti roku 2005. Stanovená dotace na celoroční a týdenní pobyty činí 85 335 Kč na jedno místo. Na denní pobyty je stanovena dotace ve výši 45 920 Kč na jedno místo. Počty míst v ústavech sociální péče pro celoroční, týdenní a denní pobyty celkem činí 4 324 míst. Zařízení mají převážně nadregionální charakter.
Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na domovy důchodců celkem 1 162 551 tis. Kč
z toho:
pro obce v jednotlivých krajích 951 630 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 210 921 tis. Kč
Dotace je určena na financování provozních výdajů domovů důchodců (celoroční pobyty), jejichž zřizovateli jsou obce a hl. m. Praha. Tato zařízení musí splňovat podmínky stanovené metodickým upřesněním Ministerstva financí “Zpřesnění podmínek pro poskytování dotací ze státního rozpočtu pro domovy důchodců a ústavy sociální péče v roce 2005 a následujících letech”.
Dotace ze státního rozpočtu plně nepokrývá provozní výdaje domovů důchodců, jedná se o určitý přípěvek poskytovaný na částečnou úhradu provozních výdajů. Dotace na jedno místo celoročního pobytu činí 70 050 Kč a pro rok 2006 byla valorizována o 4,9 % proti roku 2005. Počty míst v domovech důchodců zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou je 16 596 míst.
Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na vybraná zdravotnická zařízení 36 524 tis. Kč
Dotace je určena pouze pro vybraná dětská zdravotnická zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a jejichž zřizovatelem je obec. Dotace na jedno místo činí 85 335 Kč a pro rok 2006 byla valorizována o 4,9 % proti roku 2005. Kapacita těchto zařízení činí 428 míst. Jedná se stejně jako u ústavů sociální péče převážně o zařízení nadregionálního charakteru. Dotace je zúčtovatelná a podléhá finančnímu vypořádání.
Příspěvek na školství celkem 1 513 330 tis. Kč
z toho:
pro obce v jednotlivých krajích 1 371 997 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 141 333 tis. Kč
Příspěvek na školství je určen na částečnou úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou školní docházku), a dále pro tzv. nulté ročníky základních škol (pro žáky se sociálním znevýhodněním) zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou.
Propočtový ukazatel na dítě/žáka, který byl použit pro alokaci příspěvku na školství, činí 1 282,- Kč (zapracováno je 5 % navýšení oproti roku 2005). Kritériem je počet žáků, který vychází z údajů převzatých z výkazů MŠMT za školní rok 2004/2005 (v době zpracování návrhu rozpočtu na rok 2006 nebyly aktuálnější údaje k dispozici). Při sestavování rozpočtu bude obec vycházet z objemu dotace rozepsané krajem na základě aktualizovaných údajů o počtech žáků (zahajovací výkazy za školní rok 2005/2006); propočtový ukazatel může být proto odlišný od propočtového ukazatele, který byl použit při zpracování návrhu rozpočtu na rok 2006 Ministerstvem financí ČR.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Příspěvek na výkon státní správy celkem 7 109 105 tis. Kč
z toho:
pro obce v jednotlivých krajích 6 607 079 tis. Kč
pro hl. m. Prahu 502 026 tis. Kč
Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy. Pro výpočet příspěvku pro obce v jednotlivých krajích použijí kraje novou metodiku výpočtu příspěvku na výkon státní správy, která je obsažena v příloze č. 9 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2006. Použitím nové metodiky dochází ke sjednocení výpočtu příspěvku pro všechny typy působností obcí. Součástí rozpočtovaného objemu 6 607 079 tis. Kč jsou tedy i prostředky, které byly do roku 2005 zahrnuty v příloze č. 8 k zákonu o státním rozpočtu (příspěvek na výkon státní správy obcím s rozšířenou působností). V celkovém objemu příspěvku na výkon státní správy pro obce v jednotlivých krajích a pro hl. m. Prahu je zahrnuto i 5 % posílení příspěvku pro obce s rozšířenou působností a pro hl. m. Prahu ve funkci kraje, které v roce 2004 dodatečně schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR a které bylo v roce 2005 součástí rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávné celky.
Příspěvek na výkon státní správy v působností obcí je stanoven v tis. Kč (součást přílohy č. 7 k zákonu o státním rozpočtu). Krajské úřady jednotlivé příspěvky rozepisují na obce s přesností na korunu.
Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je vypočítán jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (obecní působnosti) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených na hl. m. Prahu v průběhu reformy veřejné správy (krajské působnosti).
Ve srovnání s úrovní roku 2005 byl celkový objem příspěvku na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu navýšen o 2,5 %.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím a ostatní činností
v oblasti sociálních služeb 238 321 tis. Kč
V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samosprávné působnosti obcí zřizovatelské funkce k 31 organizacím. Jedná se o finanční vyjádření tohoto převodu, včetně provedených rozpočtových opatřeních souvisejících s dobilancováním převodů zřizovatelských funkcí a činností v rámci II. fáze reformy veřejné správy.
Dotace nepodléhá finančnímu vypořádání.
Ad b) Ostatní dotace poskytované z kapitoly Veřejná pokladní správa státního rozpočtu
Jedná se o dotace investičního i neinvestičního charakteru, které nelze předem přesně rozdělit do příslušných území, např. dotace na strategii prevence kriminality na místní úrovni. Investiční dotace jsou směrovány rozhodující měrou na programy 298 210 Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství a 298 110 Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury.
Ad c) Dotace poskytované z ostatních kapitol státního rozpočtu
Do rozpočtů obcí budou poskytnuty i další dotace ze státního rozpočtu, a to přímo z jednotlivých kapitol. Uvolňují se na základě splnění předem stanovených podmínek.
III. Několik specifických poznámek k roku 2006
Příprava i projednávání státního rozpočtu včetně jeho vztahu k územním samosprávným celkům probíhalo za specifických podmínek, mezi ně patří např. reforma veřejných financí (daňová reforma) i vlivy reformy veřejné správy.
a) Pokud jde o kraje, ty měly ve státním rozpočtu na rok 2005 schváleny rozsáhlé dotační vztahy z kapitoly Všeobecná pokladní správa, tyto se však posléze realizovaly v omezeném rozsahu, neboť s návrhem státního rozpočtu byla souběžně projednávána novela zákona o rozpočtovém určení daní, která se stala účinnou do 3. 1. 2005. Kraje tak v důsledku navýšení daňových příjmů rozhodují samostatně o použití podstatné části svých daňových příjmů, což významně ovlivní podobu jejich hospodaření. Stejně jako u obcí se zvýšila možnost využít k financování svých potřeb cizí návratné zdroje ve větším rozsahu než dosud. To se již projevilo přijetím rozsáhlejších úvěrů, případně podpisem úvěrových rámců, například od Evropské investiční banky, které kraje hodlají zaměřit především na financování oprav a investic v oblasti infrastruktury. Stále aktuálnější je zajištění kofinancování, případně tzv. předfinancování akcí řešených s využitím dotací z Evropské unie.
Celkové příjmy krajů jsou předpokládány v roce 2006 ve výši 119,2 mld. Kč. Přes navýšení daňových příjmů budou hlavním příjmem rozpočtů krajů dotace ze státního rozpočtu (71,9 mld. Kč), největší objemy však tvoří transfery do rozpočtů obcí, respektive dotace z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR obsahuje transfery přímo na školy obecní, případně soukromé školy.
Specifickým rysem projednávaného státního rozpočtu na rok 2006 byla okolnost, že v Parlamentu ČR byla souběžně projednávána novela zákona o dani z příjmů fyzických, respektive právnických osob. Návrh státního rozpočtu nerespektoval platnou legislativu, ale byl již vypracován s ohledem na očekávané dopady (snížení výnosu sdílených daní), což výrazně ovlivnilo původní predikce daňových příjmů pro rok 2006, jak u státního rozpočtu, tak i u územních samosprávných celků. Přes překročení predikce daňových výnosů pro rok 2005 a optimistické výroky některých vládních činitelů z hlediska rozvoje hospodářství a daňových výnosů v roce 2006, drží zatím Ministerstvo financí ČR predikci daňových příjmů v podobě, v jaké byla využita pro návrh státního rozpočtu. Z tohoto pohledu se neočekává nějaký výrazný meziroční vzestup daňových příjmů krajů (asi 200 mil. Kč), jsou predikovány ve výši 41,3 mld. Kč, celkové vlastní příjmy jsou odhadovány na 44,6 mld. Kč. Očekává se, že hospodaření krajů v roce 2006 bude mít poprvé v jejich historii záporný výsledek (zhruba 1,5 mld. Kč).
U obcí se při projednávání návrhu státního rozpočtu promítly dvě podstatné metodické změny. První z nich je nová metodika výpočtu příspěvku na výkon státní správy, která sjednocuje způsob výpočtu příspěvku na výkon státní správy pro všechny druhy působností obcí. Druhou změnou je vytváření samostatného finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy v příloze č. 8 zákona o státním rozpočtu na rok 2006. Součástí finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy jsou tedy dotace a příspěvky, které byly dříve rozpočtovány jak v příloze zákona o finančních vztazích k rozpočtům krajů, tak i v příloze zákona o finančních vztazích k rozpočtům obcí.
Pro rok 2006 se neočekávají nějaké zásadní změny ve vývoji hospodaření obcí. Očekává se záporné saldo příjmů a výdajů, celkové příjmy jsou predikovány na 227,1 mld. Kč a výdaje na 234,7 mld. Kč. S ohledem na dříve uvedenou predikci daňových příjmů je u daňových příjmů uváděn relativně malý meziroční nárůst (asi 700 mil. Kč), takže tzv. vlastní příjmy narostou jen o 1,4 mld. Kč na hodnotu 167,5 mld. Kč.
Objemy dotací ze státního rozpočtu oproti vládnímu návrhu byly zejména v oblasti dotací na investiční výstavbu, při jeho projednávání ve Sněmovně Parlamentu ČR, výrazně navýšeny (viz další pasáž). Významnou úlohu, vedle dotací z Národního fondu (je třeba vzít v úvahu, že prostředky Evropské unie se staly součástí dotačních ukazatelů rozpočtů příslušných kapitol státního rozpočtu) mají i dotace ze státních fondů a stále větší význam mají mimorozpočtové fondy obcí a dotace od ostatních poskytovatelů (např. krajů).
Projednávání finančních vztahů k samosprávným celkům v rámci návrhu státního rozpočtu ve Sněmovně Parlamentu ČR.
Vzhledem k občasným nejasnostem a výhradám ze strany územních samosprávných celků z hlediska vztahu státního rozpočtu k jejich rozpočtům, několik zásadních informací.
Způsob zpracování návrhu státního rozpočtu, včetně jeho realizace po schválení příslušného zákona, je dán především zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Rozhodující úlohu při přípravě návrhu má Ministerstvo financí ČR. Toto je zákonem zmocněno vydat prováděcí vyhlášku, kde stanoví podmínky nezbytné povinné součinnosti příslušných subjektů při sestavě návrhu státního rozpočtu (tj. správců jednotlivých kapitol státních fondů, pokud jsou navázány na státní rozpočet a dále krajů a obcí).
Po sestavení návrhu státního rozpočtu Ministerstvem financí ČR a jeho schválení vládou, je návrh zákona o státním rozpočtu na další rok nutno předložit v zákonné lhůtě do 30. září běžného roku Sněmovně Parlamentu ČR. Zákon o státním rozpočtu je jediným zákonem projednávaným pouze v jedné komoře Parlamentu ČR, tj. o úpravách předloženého návrhu a výsledném schválení rozhodují pouze poslanci Sněmovny. Postup projednávání je dán ustanoveními části třinácté zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Při daných postupech je tříměsíční lhůta jakž takž dostačující k tomu, aby byl zákon o státním rozpočtu do konce roku přijat. Pokud by tomu tak nebylo, probíhalo by financování v dalším roce dle pravidel rozpočtového provizoria, prakticky to znamená, že by prostředky byly uvolňovány postupně dvanáctinami dle rozsahu rozpočtu předchozího roku. Výjimky by bylo možno realizovat jen v odůvodněných případech u tzv. mandatorních výdajů.
Rozpis finančních vztahů k rozpočtům krajů a jejich prostřednictvím k rozpočtům obcí, provádí Ministerstvo financí a další resorty co nejdříve, aby tyto bylo možno promítnout do jejich rozpočtů. Vzhledem k tomu, že rozpočtový rok je stejný u státního rozpočtu i u rozpočtů územních samosprávných celků (je totožný s rokem kalendářním) vznikají zde určité komplikace. Do doby konkrétního oficiálního oznámení vztahu státního rozpočtu nelze tento do rozpočtu samosprávného celku zařadit. V souladu s ustanoveními tzv. malých rozpočtových pravidel, tj. zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, jsou zde prakticky dvě možnosti. Buď je schválen rozpočet před zahájením rozpočtového roku bez objemů ze státního rozpočtu a teprve po obdržení oficiálního oznámení je možno rozpočet upravit a schválit. Nebo samosprávný celek hospodaří v podmínkách rozpočtového provizoria, jehož podmínky si na rozdíl od státního rozpočtu stanoví zastupitelstvo dle svého rozhodnutí. Po obdržení oficiální informace o vztazích ke státnímu rozpočtu je možno schválit řádný rozpočet.
V souvislosti s komentováním procesu projednávání návrhu státního rozpočtu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR je třeba upozornit ještě na jedno podstatné ustanovení uzákoněného jednacího řádu. Při tzv. 1. čtení rozhoduje Poslanecká sněmovna nejen o tom, zda propustí návrh do 2. čtení nebo ho vrátí vládě k přepracování. Když návrh státního zákona propustí do projednávání v příslušných výborech a pak do 2. čtení, schválí zároveň v 1. čtení základní parametry státního rozpočtu, tj. celkovou výši příjmů a výdajů, v našem případě i výši schodku a zároveň i vztahy státního rozpočtu k rozpočtům územních samospráv.
Ustanovení jednacího řádu uvádí, že tyto schválené ukazatele nelze již při dalším projednávání státního rozpočtu měnit. To v praxi znamená, že objemy uvedené v přílohách státního rozpočtu o vztazích státního rozpočtu k rozpočtům krajů, rozpočtům obcí a k rozpočtu hl. m. Prahy (u státního rozpočtu roku 2006 přílohy č. 6, 7 a 8) nelze prakticky snížit. Chce-li je Poslanecká sněmovna navýšit, tak musí být ustanovena nová položka v kapitole Všeobecná pokladní správa v ukazateli Další prostředky pro územní samosprávné celky. Ten je pak rozepisován a sledován separátně. Tak byl ve státním rozpočtu na rok 2005 např. navýšen příspěvek na výkon státní správy pro obce. I při projednávání státního rozpočtu na rok 2006 bylo navrženo posílení příspěvku na výkon státní správy, ale při hlasování ve 3. čtení tento návrh neprošel. Přesto však na základě schválených pozměňovacích návrhů byly významně posíleny dotace pro územní samosprávné celky, zejména pro obce. Jedná se většinou o dotace na investiční výstavbu realizované v systému programového financování.
Programové financování z kapitoly Všeobecná pokladní správa v roce 2006
I když dotace vůči samosprávným celkům byly v omezeném měřítku zvýšeny i u některých resortních kapitol, převaha byla alokována do kapitoly Všeobecná pokladní správa. V ní Ministerstvo financí ČR, konkrétně odbor 12 – Financování územních rozpočtů, spravuje dva programy:
298 110 Podpora rozvoje a obnova regionální infrastruktury
298 210 Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství.
I když z názvu odboru 12 Ministerstva financí ČR vyplývá jeho působnost k rozpočtům krajů a obcí, jsou z programu 298 110 financovány i investice na majetku jiných subjektů (např. občanských sdružení, církve atd.).
Výrazné zásahy ve Sněmovně ukazuje přehled uvedený v tabulce
Tabulka: Vládní návrh státního rozpočtu (v tis. Kč)
|
Obce |
Ostatní |
Celkem |
298 110 |
949 140 |
388 850 |
1 218 140 |
298 210 |
1 082 060 |
- |
1 082 060 |
Celkem |
2 031 200 |
388 850 |
2 300 200 |
Po změnách |
|||
298 110 |
3 364 777 |
1 489 754 |
4 862 022 |
298 210 |
3 218 534 |
3 200 |
3 221 734 |
Celkem |
6 583 311 |
1 492 945 |
8 083 756 |
Pro ilustraci tohoto objemu dotací lze uvést, že dosahuje objemu dotací narozpočtovaných v kapitole Ministerstva místního rozvoje, včetně prostředků z Evropské unie. Odbor 12 Ministerstva financí ČR vytváří i přes snížený početní stav pracovníků po provedeném personálním auditu podmínky pro to, aby narozpočtované dotace byly racionálně a včas zrealizovány. K tomu ovšem potřebuje aktivní součinnost investorů, aby byly naplněny podmínky, které jsou pro poskytnutí dotací nezbytné. I když se počet akcí oproti roku 2005 zdvojnásobil, nelze nikterak slevit z nároků na patřičnou připravenost a zabezpečení uvažovaných investičních akcí, které budou rovněž vyžadovat finanční spoluúčast ze strany investorů.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 7/2006.