Téma
V následujícím textu se věnuji informacím o přípravě úředníků na předsednictví České republiky v Radě EU (dále jen “předsednictví”) a uvádím zajímavé politické otázky, jejichž zodpovězení je pro kvalitní zajištění předsednictví důležité. Pokusím se také přiblížit roli Institutu státní správy v tomto procesu. Předsednictví je tolik diskutováno, protože je pro Českou republiku premiérou. Státy, které již předsednictví absolvovaly poněkolikáté, se již nemusí připravovat tak intenzivně jako my. Ovšem podotýkám, že i státy, které již kdysi předsedaly, nemusí být v lehké roli, protože se mnohdy situace od doby jejich předsednictví výrazně změnila, například přibylo deset nových zemí. Takže můžeme očekávat, a ony to neskrývají, že se za tři roky budou pro změnu tyto státy učit od nás.
I když zažíváme období, kdy se velmi často plným právem pochybuje o státní správě a její kvalitě, je nutné říci, že proces zajištění vzdělávání úředníků k předsednictví je připraven profesionálně a na naše poměry na velmi vysoké úrovni kvality. To ostatně posuďte sami. Možná je to pro mnohé z vás překvapení, ale i v nelehkém období častých politických změn, kdy docházelo k bujení byrokratických přístupů na ústřední úrovni státní správy, bylo možné připravit proces vzdělávání k předsednictví vcelku bez potíží. Kéž by to platilo o ostatních zásadních otázkách, které mají na předsednictví vliv, například kvalitní příprava a realizace státní služby, motivace a hodnocení zaměstnanců a jejich profesionální rozvoj. Českou republiku čeká předsednictví v první polovině roku 2009. Domníváte se, že toto období je dost daleko? Tak to je velmi mylná domněnka, protože přebíráme předsednictví po Francii, a to vyžaduje širší jazykovou přípravu. Naši úředníci by měli, v ideálním případě, nejen plynule přecházet z angličtiny do francouzštiny a opačně, ale musejí zvládnout i náročné vedení pracovních skupin. Pravdou je, že výjimečně někteří předsedové pracovních skupin vedou jednání z národní hrdosti ve svém rodném jazyce, ovšem to není záměrem České republiky. Nikoliv snad pro nízkou národní hrdost, ale čistě z praktických důvodů pro plynulejší jednání pracovních skupin. Avšak právě jazyková výuka bude jednou z časově nejnapjatějších. V souvislosti s předsednictvím se osobně příliš neobávám o kvalitu našich úředníků, kteří obsadí místa předsedů v přibližně 380 pracovních skupinách a podskupinách Rady EU. Tito lidé zpravidla v pracovních skupinách již působí a za tu dobu dobře vědí, jak se věci mají. Na povrch mé mysli se derou mnohem komplikovanější otázky, které však budou muset řešit politici. Jde zejména o odpovědi na strategicky důležité otázky jako:
Přes tyto komplikované otázky, které se jistě podaří postupně vyřešit, musím zdůraznit, že zajištění přípravy úředníků je v plném proudu a zároveň v dobrých rukách. Úřad vlády a Ministerstvo zahraničních věcí zpracovaly, a vláda v tomto roce schválila, tzv. Národní program vzdělávání (1), kde je velká část prací na přípravě úředníků svěřena Institutu státní správy (dále ISS), který je kvalitní vzdělávací institucí financovanou ze státního rozpočtu a působící v rámci Úřadu vlády. Kvalitu ISS dokazuje také od 1. září 2006 udělený certifikát kvality ČSN EN ISO 9001:2001 pro oblast realizace vzdělávacích akcí (semináře, kurzy, e-learningové kurzy). Z tohoto místa také vláda komplexně koordinuje vzdělávání a přípravu zaměstnanců správních úřadů. Příprava státních zaměstnanců na předsednictví v přibližně 380 pracovních skupinách a podskupinách Rady EU tak klade velké nároky právě na efektivní koordinaci celého procesu.
V období let 2007 až 2009 bude připraveno a proškoleno k předsednictví přibližně 2500 úředníků. Pokud přičteme, že ISS školí běžně presenční formou necelých 3000 úředníků ročně (Graf 1) a e-learningovou formou více než 4000 úředníků, tak jde o pořádný kus práce navíc. Kolegové z ISS musí zvládnout v roce 2007 proškolit přibližně 9500 úředníků z toho 5500 úředníků presenční formou. Kvalita ISS od té doby, co spadá do mého odboru, výrazně vzrostla a spolu s kolegyněmi a kolegy, včetně vedoucího ISS Mgr. Jaroslava Dvořáka věříme, že se i těžký úkol pomoci zajistit vzdělávání k předsednictví dá zvládnout. Nárůst práce rozhodně neřešíme nárůstem systemizovaných míst, to je cesta do pekel, ale najímáním organizátorů podle aktuálních potřeb institutu. Naším prvořadým cílem není v žádném případě kvantita, ale kvalita a já věřím, že si certifikát kvality ISO 2001 udržíme i v průběhu příprav úředníků na předsednictví.
V rámci přípravy na předsednictví, nepočítám-li běžné vzdělávání, bude jen ISS od roku 2007 školit celkem 375 dnů, na kurzech bude uděleno kolem 6300 osvědčení pro absolventy těchto kurzů, zrealizováno bude téměř 330 běhů jednotlivých kurzů, vedle toho bude i velmi intenzivně využívaná e-learningová forma vzdělávání. Lepší představu o rozložení rozsahu služeb poskytovaných v rámci předsednictví ISS ostatním úřadům si můžete udělat po shlédnutí přiložených Grafů 2 a 3. Nárůst objemu vydaných osvědčení při přípravě úředníků na předsednictví v roce 2007 až 2009 zobrazuje Graf 4. Celkový přehled rozsahu služeb ISS v letech 2002 až 2009, ovšem opět bez důležitých e-learningových kurzů, kterým se můžeme věnovat jindy, naleznete v přehledné tabulce. Další příprava však bude navíc probíhat a probíhá na resortech. Již nyní resorty zajišťují například základní jazykovou přípravu svých zaměstnanců a ISS bude realizovat v tomto směru až speciální jazykovou přípravu.
Aby bylo možné koordinaci příprav úředníků lépe zvládnout, schválila vláda v rámci Národního programu vzdělávání také zřízení tzv. Centrálního registru. Centrální registr spravuje rovněž ISS. Centrální registr přehledně eviduje všechny zaměstnance státu, jenž budou předsednictví přímo zajišťovat. Poslání registru je však mnohem širší. Především slouží jako nástroj pro správné stanovení cílové skupiny zaměstnanců a konečně jeho prostřednictvím budou zaměstnanci státu zařazováni do vzdělávacích přípravných programů.
V době, kdy vznikal článek, dokončovali spolupracovníci materiál “Vzdělávací projekty institucionální přípravy dle Národního programu vzdělávání zaměstnanců ve správních úřadech k zajištění předsednictví České republiky v Radě Evropské unie” (více ve speciálním článku) a kolegové na Ministerstvu financí pro změnu připravili do vlády rozpočet a postup finančního zabezpečení všech prací na přípravě a realizaci předsednictví. Práce probíhají při vzájemné součinnosti. Na přípravě těchto zásadních dokumentů spolupracují odborníci všech správních (zejména ústředních) úřadů. Domnívám se, že děláme hodně pro to, aby nás neprovázelo mnoho nepředvídaných věcí spojených s předsednictvím. Snažíme se také, aby kolegové, kteří práce zajišťují, získali při zahraničních pracovních cestách co nejvíce informací o přípravě a realizaci tohoto typu vzdělávání od zkušených kolegů v zahraničí.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 40/2006.
Poznámky: