Informace
Institut pro místní správu Praha nabízí v současnosti komplexní nabídku prezenčních vzdělávacích programů v oblasti prohlubování kvalifikace úředníků územních samosprávných celků. Na základě snah o soustavnou modernizaci vzdělávání, zavádění nových výukových metod a také zájmu ze strany územních samosprávných celků, připravuje již od roku 2004 nabídku elektronického vzdělávání. Pilotní projekt je realizován od počátku října 2006 ve spolupráci s vybranými územními samosprávnými celky. Pokud bude ověření projektu úspěšné, plánuje Institut zařazení e-learningu do vzdělávací nabídky od roku 2007.
Pedagogickým východiskem přípravy e-learningového vzdělávání Institutu je tzv. sociální konstruktivismus. Tedy směr zdůrazňující, že člověk nové znalosti nepřijímá pasivně, nýbrž je aktivně staví na předchozích znalostech a zkušenostech. Slovíčko sociální rozšiřuje konstruktivismus o skutečnost, že jsme součástí sociální skupiny a veškeré nové informace přijímáme v jejím kontextu. Ze zmíněného důvodu jsme jako výukové prostředí zvolili softwarový balíček Moodle, určený pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu. Slovo Moodle je zkratka pro Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Modulární objektově orientované dynamické prostředí pro výuku). Je ale možné ho také pojímat jako sloveso, které popisuje proces bloumání a hravost vedoucí k pochopení problému. V uvedeném smyslu se pojem moodle vztahuje nejen k samotnému softwaru, ale i k přístupu studenta, tutora i autora kurzu k výuce a zároveň vyjadřuje i naše pojetí e-learningového vzdělávání jako takového.
Vzdělávací moduly
V současné době má Institut připraven vzdělávací modul “Obecná část zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ)” a modul “Obecná část zvláštní odborné způsobilosti II” pro úředníky, kteří se připravují na opakovanou zkoušku. Rozdíl mezi těmito dvěma moduly je v jejich rozsahu. Rozsah modulu “Obecná část zvláštní odborné způsobilosti II” výrazně stručnější. Důvodem je snaha zajistit úředníkům možnost studia i v relativně krátkém časovém úseku, který dává zákon pro stanovení termínu opakované zkoušky. Tento modul je testován v pilotním projektu.
Modul “Obecná část zvláštní odborné způsobilosti II” je rozpracován do kurzů, které svým obsahem vycházejí z akreditovaného prezenčního kurzu obecné části zvláštní odborné způsobilosti. Pracovní tým složený ze zaměstnanců Institutu a odborníků na danou problematiku z Ministerstva vnitra ČR upravil tento obsah podle didaktických pravidel e-learningového vzdělávání do pěti základních kurzů:
Veřejná správa,
Zákon o obcích,
Zákon o krajích,
Zákon o hlavním městě Praze,
Správní řád.
Jednotlivé kurzy mají přesně danou strukturu. Jedná se o seznámení s problematikou, časovou dotaci a rozčlenění na témata, popř. podtémata. Součástí každého kurzu jsou autokorektivní kontrolní otázky a souhrnný závěrečný test, konstrukcí obdobný zkouškovému testu. Z hlediska sociálního aspektu studia je tento modul, právě kvůli nízké časové dotaci, omezen pouze na diskusní fórum a možnost komunikace studujícího s tutorem. K dispozici mají studující také další nadstavby výukového prostředí Institutu jako jsou slovníček základních pojmů, soubory zákonů ke stažení, soubory zkušebních otázek, seznamy doporučené literatury apod.
Plná verze modulu “Obecná část zvláštní odborné způsobilosti” je výrazně rozsáhlejší než verze určená pro úředníky připravující se na opakovanou zkoušku ZOZ a obsahuje řadu dalších výukových prvků, respektujících zejména východiska sociálně konstruktivistické pedagogiky. V praxi to znamená snahu o co největší zapojení dosavadních zkušeností a znalostí studujícího, aplikační příklady, grafy, mapy, statistiky a také vytváření prostředí co nejvíce podporujícího komunikaci mezi studujícími.
Na rozdíl od prvního popsaného modulu pracujeme v tomto modulu s úlohami opravovanými tutorem, tzn. student vyřeší úlohu a zašle ji tutorovi k vyhodnocení. Jedná se především o práci s právními předpisy a tzv. úkoly pro zájemce. Studující jsou nuceni pracovat s právními předpisy a webovými stránkami ústředních správních úřadů i územních samosprávných celků. Metoda vychází z potřeb běžné činnosti na úřadě. Veškeré zákony, které jsou ve výuce využity, mají studující možnost si stáhnout v aktuální podobě do svého počítače přímo z výukových webových stránek.
Neméně zajímavý je i sociální aspekt studia uvedeného modulu. Studující je po celou dobu studia v kontaktu s příslušným tutorem a ostatními studujícími. Kontakty budou realizovány následně:
Pomocí e-mailu (tutor i spolužáci), pokud bude mít student zájem sdělit něco přímo dané osobě.
Pomocí diskusního fóra (tutor i studující), pokud bude mít někdo zájem něco sdělit či prodiskutovat se všemi zúčastněnými. Jedním z úkolů tutora je zapojovat studující v co největší míře do diskusí.
Diskusního chatu (tutor i studující) - asi dvě hodiny týdně bude tutor k dispozici v “živém” chatu, to znamená, že bude reagovat na dotazy studujících přímo.
I tady mají studující k dispozici veškeré možnosti a nadstavby výukového prostředí a současně také další doplňkové materiály ke studiu, články, odkazy, statistiky, popř. i novinky a aktuality upozorňující na legislativní změny.
Do budoucna plánujeme výrazné rozšíření nabídky elektronického vzdělávání pro všechny druhy prohlubování kvalifikace úředníků. Počítáme také s moduly b-learningovými (smíšenými), neboť osobní kontakt studujících s tutorem i mezi sebou navzájem lze do jisté míry pomocí chatů a diskusních fór kompenzovat, nicméně není možno jej zcela nahradit. A jak již bylo uvedeno výše, sociální kontext a maximální podpora studujících je jedním z důležitých východisek naší filozofie přípravy kurzů.
Organizační oddělení
Institut pro místní správu Praha