Týdeník Veřejná správa


Téma

Jan Hoření
mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

Do výstavby dálnic ročně investujeme desítky miliard korun

Vyšlo v čísle 1-2/2006

Jak významný je rok 2006 v rozvoji české dálniční sítě?

Rok 2006 bude co se týče nových dálnic skutečně výjimečný. Plánujeme zprovoznit celkem 72 kilometrů nových dálnic, což je historický rekord. Již letos jsme prodloužili dálnici D1 o 17 kilometrů, v příštím roce to budou další tři úseky. V říjnu se dokončí obchvat Plzně, která zahrnuje mimo jiné 380 metrů dlouhý tunel Valík a 445 metrů dlouhý most přes řeku Úhlavu a tím se zcela dokončí celá dálnice D5. Ve stejný termín dokončí německá strana svou dálnici A6 až na křižovatku s A93 a tak bude možné jet například trasu Praha – Mnichov kompletně po dálnici. V prosinci se dálnice dočká Hradec Králové díky velice významnému úseku D11 od Poděbrad. Koncem roku 2006 dojde rovněž k již druhému propojení české a německé dálniční sítě a sice v Krušných horách. Jedná se o 24 kilometrů dálnice D8 z Ústí nad Labem a německou dálnici A17, která už dnes vede kolem Drážďan. Součástí tohoto úseku bude i dva kilometry dlouhý tunel Panenská, který se stane nejdelším českým dálničním tunelem. K dokončení celé D8 z Prahy do Německa bude scházet část Lovosice – Řehlovice v délce 16,4 kilometrů přes České středohoří.

Dá se podobně masivní rozvoj dálniční sítě očekávat i v příštích letech?

Určitě. Stačí se podívat na míru rozestavěnosti, nyní máme stále ve výstavbě přes sto kilometrů dálnic a ročně do ní investujeme desítky miliard korun. O rekordním roce 2006 jsem již hovořil, další roky se můžeme těšit hlavně na úseky dálnice D47, ale i D1 a D3.

Jaký je realistický termín dokončení celé v současné době plánované sítě dálnic?

To se prakticky nedá říci. Zřejmě vždy bude potřeba budovat kapacitní komunikace, ale pokud zůstaneme u současné schválené sítě, tak je potřeba si uvědomit kolik subjektů a nepředvídatelných faktorů výstavbu ovlivňuje. Ale jsem vcelku optimistický, skutečně se nyní staví nejvíce v historii a ta páteřní síť dálnic by za současného vývoje mohla být otázkou několika málo let. Hlavně tedy skoro dokončené tahy D5, D8 a dokončení D1 včetně D47. Nesmíme ale zapomínat i na údržbu a rekonstrukce, která je dlouhodobě finančně poddimenzovaná a to je na silnicích především méně významných bohužel citelné.

Nezůstává výstavba rychlostních silnic tak trochu ve stínu budování dálnic?

Samozřejmě rozšiřujeme i síť rychlostních silnic, ale ve srovnání se současným boomem výstavby dálnic se jedná o výrazně menší počet rozestavěných kilometrů. Výstavba nejdůležitějších komunikací neboli dálnic ročně přijde na desítky miliard korun a i proto na výstavbu rychlostních silnic, přestože jsou mnohdy na konci procesu přípravy, chybí finance. To je případ třeba některých úseků R4, R6 či R7. Nicméně stavíme například dva úseky na R6, u Prahy a u Karlových Varů, významná stavba je i R48 mezi Frýdkem-Místkem a polskou hranicí a další úseky. V příštím roce se netrpělivě čeká na začátek výstavby R35 od D11 směrem na Pardubice a později i Mohelnici. Výstavba R35 by totiž odlehčila dopravě na D1, protože se bude jednat o druhé propojení mezi Čechami a Moravou.Samozřejmě rozšiřujeme i síť rychlostních silnic, ale ve srovnání se současným boomem výstavby dálnic se jedná o výrazně menší počet rozestavěných kilometrů. Výstavba nejdůležitějších komunikací neboli dálnic ročně příjde na desítky miliard korun a i proto na výstavbu rychlostních silnic, přesto, že jsou mnohdy na konci procesu přípravy, chybí finance. To je případ třeba některých úseků R4, R6 či R7. Nicméně stavíme například dva úseky na R6, u Prahy a u Karlových Varů, významná stavba je i R48 mezi Frýdkem-Místkem a polskou hranicí a další úseky. V příštím roce se netrpělivě čeká na začátek výstavby R35 od D11 směrem na Pardubice a později i Mohelnici. Výstavba R35 by totiž odlehčila dopravě na D1, protože se bude jednat o druhé propojení mezi Čechami a Moravou.

Jakou roli hraje samospráva při realizaci vysokokapacitních komunikací?

Velmi významnou. Na počátku je samozřejmě rozhodnutí vlády, vyhledávací studie atd., ale jsou to kraje a obce, které veškeré tyto komunikace zanesou do územního plánu, což je klíčové pro další práci Ředitelství silnic a dálnic. Při všech dalších úrovních procesu přípravy jsou veškeré kroky projednávány s dotčenými orgány a osobami.