Týdeník Veřejná správa

Rozhovor

s Přemyslem Sobotkou,
předsedou Senátu Parlamentu ČR

Úspěšný senátor získává ve svém regionu zpětnou vazbu

Vyšlo v čísle 1-2/2006

Senát má působit ve vztahu k poslanecké sněmovně jako legislativní pojistka, senátní návrhy však mohou poslanci přehlasovat. Dá se procentuálně vyjádřit úspěšnost senátních návrhů, které byly schváleny navzdory původním návrhům sněmovny, a úspěšnost přijatých původních senátorských návrhů?

Podívejme se na 4. funkční období, které skončilo v prosinci 2004. Senátorky a senátoři projednali celkem 260 návrhů zákonů. Senát schválil 127 návrhů zákonů. Při projednávání 47 návrhů zákonů vyjádřil Senát vůli se jimi nezabývat. V jedenácti případech Senát nepřijal žádné usnesení a po uplynutí zákonné lhůty tedy platilo, že návrhy zákonů byly přijaty.

S pozměňovacími návrhy bylo Poslanecké sněmovně vráceno 68 návrhů zákonů. Ve 42 případech se Poslanecká sněmovna ztotožnila se Senátem, dalších 19 návrhů zákonů bylo přijato v původním znění Poslanecké sněmovny, tedy byl Senát přehlasován. Tři návrhy nebyly přijaty a o třech Poslanecká sněmovna opakovaně ještě nehlasovala.

Deset návrhů zákonů Senát zamítl. V sedmi případech setrvala Poslanecká sněmovna na svém původním znění, ve třech případech návrh zákona potřebnou většinu hlasů nezískal a nebyl přijat. Z uvedených čísel je patrné, že legislativní práce senátorů má smysl, je úspěšná a Senát dobře plní svojí ústavní roli.

Vladimír Heger