Týdeník Veřejná správa


Poradna

Výkon funkce neuvolněného místostarosty obce
a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání

Vyšlo v čísle 9/2007

Dne 31.3.2007 skončí zaměstnankyně pracovní poměr u soukromé firmy. Od 2. dubna 2007 se bude hlásit na úřadu práce do evidence. Jmenovaná zastává funkci neuvolněného místostarosty v obci. Za výkon funkce pobírá odměnu. Započítává se tato odměna jako příjem při pobírání podpory v nezaměstnanosti?

Odpovídá:
Mgr. Olga Bičáková,

MPSV-SSZ

Výkon funkce člena zastupitelstva územního samosprávného celku, jestliže jsou mu vypláceny odměny jako členům zastupitelstev územních samosprávných celků, kteří tyto funkce vykonávají jako neuvolnění členové, není pracovněprávním vztahem. Tudíž, pokud tazatelka zastává funkci neuvolněného místostarosty a bude se po skončení pracovního poměru u soukromé firmy ucházet o zprostředkování vhodného zaměstnání u úřadu práce, bude zařazena do evidence uchazečů o zaměstnání a požádá úřad práce o poskytnutí podpory v nezaměstnanosti, nebude mít odměna, která je jí poskytována jako neuvolněnému členu zastupitelstva, na výpočet podpory v nezaměstnanosti žádný vliv. V této souvislosti považuji za důležité upozornit, že výkon funkce neuvolněného místostarosty v obci nesmí být tazatelce překážkou pro poskytování součinnosti úřadu práce při zprostředkování vhodného zaměstnání a pro přijetí nabídky vhodného zaměstnání. Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, dále jen “zákon o zaměstnanosti” stanoví, že uchazeče o zaměstnání úřad práce z evidence uchazečů o zaměstnání rozhodnutím vyřadí, jestliže bez vážných důvodů

  1. odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání,

  2. odmítne nastoupit na dohodnutou rekvalifikaci, neúčastní se rekvalifikačního kurzu ve stanoveném rozsahu teoretické a praktické přípravy, neplní studijní a výcvikové povinnosti stanovené vzdělávacím zařízením, které rekvalifikaci provádí, nebo se nepodrobí závěrečnému ověření získaných znalostí a dovedností,

  3. neplní podmínky stanovené v individuálním akčním plánu,

  4. odmítne se podrobit vyšetření svého zdravotního stavu, nebo

  5. maří součinnost s úřadem práce (např. se nedostaví na úřad práce ve stanoveném termínu bez vážných důvodů).

  6. Uchazeč o zaměstnání, který byl vyřazen z evidence uchazečů o zaměstnání z výše uvedených důvodů, může být na základě nové písemné žádosti do evidence znovu zařazen nejdříve po uplynutí doby 6 měsíců ode dne vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání. Pro účely zákona o zaměstnanosti se rozumí vážnými důvody důvody spočívající v

    1. nezbytné osobní péči o dítě ve věku do 4 let,

    2. nezbytné osobní péči o dlouhodobě těžce zdravotně postižené dítě ve věku do 18 let,

    3. nezbytné osobní péči o převážně nebo úplně bezmocnou fyzickou osobu nebo částečně bezmocnou fyzickou osobu starší 80 let, pokud s uchazečem o zaměstnání trvale žije a společně uhrazují náklady na své potřeby; tyto podmínky se nevyžadují, jde-li o osobu, která se pro účely důchodového pojištění považuje za osobu blízkou,

    4. docházce dítěte do předškolního zařízení a povinné školní docházce dítěte,

    5. místě výkonu nebo povaze zaměstnání druhého manžela nebo registrovaného partnera,

    6. zdravotních důvodech, které podle lékařského posudku brání vykonávat zaměstnání nebo plnit povinnost součinnosti s úřadem práce při zprostředkování zaměstnání, nebo

    7. jiných vážných osobních důvodech, například etických, mravních či náboženských, které uchazeč o zaměstnání doloží a prokáže.

Z uvedeného vyplývá, že uchazeči o zaměstnání může jako překážku při poskytování součinnosti při zprostředkování zaměstnání úřad práce zohlednit pouze důvod, který zákon o zaměstnanosti pro své účely stanoví jako vážný. Proto např. tazatelka – uchazečka o zaměstnání nemůže odmítnout nastoupit do vhodného zaměstnání nebo na dohodnutou rekvalifikaci z důvodu výkonu funkce neuvolněného místostarosty obce. Na druhé straně zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání ( a pobírání podpory v nezaměstnanosti) při současném výkonu funkce neuvolněného místostarosty obce nebrání

  1. výkon činnosti na základě pracovního nebo služebního poměru, pokud je činnost vykonávána v rozsahu kratším než polovina stanovené týdenní pracovní doby a měsíční výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy, tj. 4 000 Kč hrubého příjmu, nebo

  2. výkon činnosti na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr ( tj. dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti), pokud za období, na které byly sjednány, měsíční odměna nebo průměrná měsíční odměna nepřesáhne polovinu minimální mzdy, tj. 4 000 Kč hrubého příjmu.

Uchazeč o zaměstnání je povinen úřadu práce výkon této činnosti, tzv. nekolidujícího zaměstnání, její rozsah a výši odměny ohlásit a doložit. V případě výkonu více činností se pro účely splnění podmínky měsíčního výdělku měsíční výdělky (odměny) sčítají.Podmínkou pro zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání je, že výkon tzv. nekolidujícího zaměstnání není překážkou pro poskytování součinnosti úřadu práce při zprostředkování vhodného zaměstnání a pro přijetí nabídky vhodného zaměstnání. Co se závěrečné rekapitulace týče, tazatelka – uchazečka o zaměstnání může teoreticky být vedena úřadem práce v evidenci uchazečů o zaměstnání, pobírat podporu v nezaměstnanosti (podporu při rekvalifikaci), vykonávat funkci neuvolněného místostarosty obce, přičemž výše poskytované odměny za výkon této funkce není rozhodující a souběžně přitom i vykonávat tzv. nekolidující zaměstnání ve stanoveném rozsahu a s měsíčním hrubým příjmem nepřesahujícím 4 000 Kč.