Týdeník Veřejná správa


 Příloha

NovoměstskoRadka Šoustarová
Zbyněk Grepl

město Nové Město na Moravě

Projekt iNOVOMĚSTSKO


Vyšlo v čísle 41/2007

Projekt „Regionální informační komunikační síť ve správním území města Nového Města na Moravě – iNOVOMĚSTSKO“ byl realizován v roce 2005. Na území správního obvodu obce s rozšířenou působností Nového Města na Moravě bylo zřízeno 38 interaktivních informačních bodů (kiosků) – míst s veřejně přístupným bezplatným internetem po dobu 24 hodin. Informační kiosky byly umístěny do devatenácti obcí, šestnácti místních částí a v docházkové vzdálenosti do dvou kilometrů od svého bydliště je tak má 87 procent domácností v území. Zbylých 13 procent domácností nemá informační kiosek přímo v obci – místní části, ale buď ve své „mateřské obci“ nebo v Novém Městě na Moravě.

Projekt je zaměřen na tři cílové skupiny (občan, turista a úřad) a hlavním cílem bylo vybudování jednotné, dálkově spravované komunikační infrastruktury tvořené sítí informačních kiosků (PIAP – public internet access point), připojených širokopásmovým internetem. Návštěvníkům i obyvatelům obce či místní části ve správním území Nového Města na Moravě jsou tak informace dostupné na základě bezplatného veřejného přístupu k internetu. Ve vztahu k turistickému ruchu rozšířením stávající nabídky v prakticky „neomezenou“ distribuci informací s vícejazyčnou podporou pak je možné přispět ke zvýšení atraktivity území. Dále orgánům veřejné správy byl poskytnut moderní prostředek pro informování místního obyvatelstva a příležitost pro zlepšení komunikace mezi sebou, kdy i obecní úřady v malých obcích mohly získat připojení k síti internet.

Co konkrétně nabízí projekt pro uvedené tři cílové skupiny?

Občanovi umožňuje veřejný bezplatný přístup na internet po dobu 24 hodin, elektronickou komunikaci, získání informací u orgánů veřejné správy (elektronická úřední deska), o dopravním spojení, počasí, nabídce práce, službách, podporuje využití internetových obchodů a možnost komerčního připojení na vybudovanou technickou infrastrukturu.

NovoměstskoI turista může využít veřejný bezplatný přístup k internetu a získat informace o turistických trasách, cyklostezkách, o blízkých turistických zajímavostech, dále o službách (zejména ubytování a stravování), servisech a obchodech, počasí, dopravním spojení, a to vše i ve vícejazyčném provedení (anglický a německý jazyk).

NovoměstskoObecní úřady ve správním území Nového Města na Moravě díky projektu získaly připojení širokopásmovým internetem, elektronickou úřední desku (informace se tak dostanou i k občanům ve čtyřech kilometrech vzdálené místní části), možnost publikovat aktuality o akcích (kulturních, sportovních atd..) a pořádat elektronické ankety a dotazníkové akce v území. Díky tomuto projektu také došlo ke zlepšení elektronické komunikace mezi orgány veřejné správy (obcí I. stupně s obcí III. stupně a krajem).

Infokiosky a portál

V roce 2004, kdy byl projekt připravován, jsme jako obec s rozšířenou působností oslovili obce v správním území s návrhem na umístění informačního kiosku v obci, který bude poskytovat po celý den veřejný internet, možnosti rozšíření počtu poskytovatelů internetu v obcích, vyřešení připojení obecního úřadu k internetu a v neposlední řadě i umožnění efektivního informování občanů a turistů. Z dvaceti devíti obcí se přihlásilo devatenáct, z toho čtyři obce mají místní části a některé z nich požadovaly umístění kiosků i tam. Nacházejí se tedy ve všech devíti místních částech Nového Města na Moravě, v šesti místních částech obce Sněžné a jedné místní části obce Věcov. Místo, kde bude informační kiosek stát, si vybrali sami zástupci jednotlivých obcí. Kiosky je možné najít, jak na obecních úřadech, hasičských zbrojnicí, kulturních domech, v parcích, tak i na místních restauracích či hotelech. Ve většině případů jde však o budovy v majetku obce.

Součástí projektu je i informační portál http://drupal.nmnm.cz, který je rozdělen do pěti kategorií a sice: Občan, Turista, Web obce, Internet a Pomoc v nouzi. Kategorie Občan poskytuje informace o obecním úřadě v místě kiosku, statistické údaje o obci, odkaz na dopravní spojení (jízdní řády), úřední desku obce, krajský úřad a obecní úřad obce s rozšířenou působností. V kategorii Turista jsou k dispozici zajímavosti, tipy na výlety, ubytování, stravování, kulturní a sportovní akce, vše v okolí kiosku a dále hypertextem lze přejít i na odkazy jiného kiosku. Všechny informace jsou doplněny fotografií popřípadě i mapou s vyznačením místa. Kategorie Pomoc v nouzi obsahuje fakta o nejbližších čerpacích stanicích pohonných hmot, odtahové službě, bankomatech, směnárnách včetně kontaktních údajů, a odkaz na jízdní řády. Pod Webem obce se skrývají webové stránky obce, kde se kiosek nachází a v kategorii internet jsou přednabízeny některé internetové vyhledávače.

Financování a návštěvnost

Projekt byl realizován za pomocí finanční podpory z fondů Evropské unie, a sice ze Společného regionálního operačního programu, opatření 2.2 Rozvoj komunikačních technologií. Celková cena projektu byla 10 700 000 Kč, z toho 6 937 049 Kč bylo spolufinancováno z evropského rozvojového fondu a 924 939 Kč ze státního rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj ČR, částku 2 838 012 Kč zaplatilo město Nové Město na Moravě. Na provozu celého projektu (spotřeba elektřiny a poplatky za připojení do sítě internet) se podílí město Nové Město na Moravě a jednotlivé obce, kde je umístěn informační kiosek.

Dle statistických informací se pohybuje průměrný denní počet unikátních přístupů na jednotlivých kioscích od 50 do 700. Hodnota 700 je především na informačních kioscích v Novém Městě na Moravě, naopak 50 se objevuje u malých obcí či místních částí, kde trvale žije 20 – 30 obyvatel. Návštěvnost je dále ovlivňována sezónním turistickým ruchem, který přístupy navyšuje.

Více informací o projektu je možné se dočíst na webových stránkách projektu http://inovomestsko.nmnm.cz.