Týdeník Veřejná správa


 Příloha

Mgr. Jan Břeň

Srovnání zákonů o územních samosprávných celcích


Vyšlo v čísle 51-52/2007

V následující tabulce přinášíme srovnávací text zákonů, které jsou tzv. organizačními předpisy v oblasti územní samosprávy. Konkrétně se jedná o zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „obecní zřízení“), zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „krajské zřízení“), a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o hlavním městě Praze“). Tyto zákony upravují právní postavení obcí, krajů a hlavního města Prahy, vymezují jejich působnost a pravomoc, jednotlivé jejich orgány, vzájemné vztahy uvnitř těchto územních samosprávných celků a jejich vztahy navenek (například vůči státu). V tomto smyslu lze uvedené zákony považovat za „základní“ pro samotné fungování jednotlivých úrovní územní samosprávy.

Právě pro onu zmíněnou zásadní povahu byla připravena tabulka, která obsahuje platný text všech tří zákonů. V této souvislosti je však nutno zmínit, že ne všechna ustanovení citovaných zákonů jsou v době vydání tohoto příspěvků zároveň účinná. Konkrétně se jedná o ta ustanovení, která nabudou účinnosti až dnem 1. ledna 2008, a která do jednotlivých zákonů vtělil zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů (jde o ustanovení § 73 odst. 3 a 4 obecního zřízení, § 48 odst. 2 a 3 krajského zřízení a § 53 odst. 2 a 4 zákona o hlavním městě Praze – viz. Čl. LXXXI písm.c) zákona č. 261/2007 Sb.).

Zákony byly v tabulce uspořádány takovým způsobem, který umožňuje provést jednoduché srovnání jednotlivých souvisejících ustanovení. Za základ pro porovnání daných zákonů bylo vzato obecní zřízení, které je uvedeno systematicky od úvodního paragrafu až po ten poslední (§ 1 až 155) s tím, že je rovněž uvedeno sdělení o tom, které paragrafy byly zrušeny. K jednotlivým paragrafům obecního zřízení jsou přiřazeny související ustanovení krajského zřízení a zákona o hlavním městě Praze (ať již se jedná o celé paragrafy, anebo o jednotlivé odstavce paragrafů). Vzhledem k tomu, že ne vždy krajské zřízení a zákon o hlavním městě Praze obsahují odpovídající ustanovení, které by bylo srovnatelné s příslušným ustanovením obecního zřízení, jsou v některých částech tabulky „bílá místa“. A naopak některá ustanovení krajského zřízení či zákona o hlavním městě Praze nemají srovnatelný protějšek v obecním zřízení (v tomto případě byly odlišeny kurzívou).

Pro snadnější orientaci čtenářů v paragrafech byly všechny tři zákony opatřeny neoficiálními názvy paragrafů (v některých případech jednotlivých odstavců), které jsou uvedeny v hranaté závorce. V těch několika málo ustanoveních, ve kterých nejsou uvedeny ony názvy v hranatých závorkách, se jedná o oficiální označení paragrafů. Pro alespoň částečné omezení značného rozsahu příspěvku byly z textu zákonů vypuštěny poznámky pod čarou, které ostatně nemají žádný normativní význam a v mnoha případech byl jejich obsah stejně již překonán.

Lze jen vyjádřit přesvědčení, že předložený příspěvek bude vhodnou pomůckou všem, kteří se zmiňovanými zákony přicházejí do kontaktu (ať již se jedná například o úředníky státní správy nebo územní samosprávy, o osoby, které se připravují na zkoušku z obecné části zvláštní odborné způsobilosti, při které se znalost všech tří zákonů požaduje).