Anketa |
Jihočeský kraj ve svém Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Jihočeském kraji na období 2006-2009 podporuje rozvoj oborů, které se svým zaměřením co nejvíce blíží požadavkům trhu práce a umožňují úspěšný odchod do praxe, nebo mají aspiraci připravit žáky pro studium v dalším terciárním vzdělávání. Protože trh práce se vyvíjí převážně spontánně, je pro školství obtížné vystihnout jeho tendence a okamžitě se jim přizpůsobit. Jihočeský kraj sleduje vývoj jednotlivých sektorů primárního, sekundárního, terciárního i kvartérního v celé České republice i v kraji a zároveň například vývoj potřeb pracovních sil v průmyslových zónách a jejich dislokaci v kraji, zastoupení velkých zaměstnavatelů. Tomuto sledování odpovídá zastoupení studijních a učebních oborů na středních školách přibližně v poměru 65:35 z přijímaných žáků ve prospěch studijních oborů. Jihočeský kraj rovněž sleduje zastoupení všeobecného vzdělávání (oborů gymnaziálních a lyceálních), kde vidí do budoucna jako reálné maximální naplnění do třiceti procent z přijímaných žáků na střední školy. Zatím je tento podíl 21,5 procenta, ale vlivem výrazného demografického poklesu se bude procento zvyšovat.
Celá škála oborů, včetně technických, jihočeského středního školství je nabízena v dostatečné míře. Vzhledem k nižšímu zájmu žáků a rodičovské veřejnosti o technické vzdělávání, není plně uspokojena poptávka zaměstnavatelů o technické profese. V této oblasti by měli zaměstnavatelé lépe propagovat svoje profese a dostávat se více do kontaktu se základními školami a s rodiči. Jihočeský kraj podporuje také rozvoj vysokého technického školství. Ke dni 27. 4. 2006 vznikla v Českých Budějovicích Vysoká škola technická a ekonomická, České Budějovice zákonem č. 162/2006 Sb., dále v Jihočeském kraji sídlí několik elokovaných pracovišť vysokých technických škol – ve Strakonicích, v Českých Budějovicích, ve Volyni a v Sezimově Ústí při středních školách a ukazuje se, že rozvoj tímto směrem je rychlý a ekonomicky pro žáky dostupný a optimálně doplňuje nabídku samostatných vysokých škol na území kraje.
Otázky nasměrování vzdělávání v Libereckém kraji považuje naše politická reprezentace za prioritní. Z tohoto důvodu jsme nechali v školách, které zřizujeme, proběhnout rozsáhlou optimalizaci. Jistě si na tento okamžik pamatujete, neboť se stala poměrně dlouhodobým tématem ve sdělovacích prostředcích i na celostátní úrovni. Cílem kvantitativních změn bylo připravit síť škol na kvalitativní změny související s nutnou restrukturalizací oborů tak, jak je požaduje dlouhodobý záměr.
V rámci těchto kvalitativních změn dojde k rozšíření možnosti vzdělávání ve všeobecně vzdělávacích oborech, současně však, a to považujeme za prioritní, s důrazem na potřebnost změnu přístupu veřejnosti k technickým povoláním. Za tímto účelem připravuje Liberecký kraj rozsáhlou propagační kampaň, jejíž zahájení plánujeme na zahájení školního roku, tedy na září 2007. Odpověď na vaši otázku proto zní: Liberecký kraj, vzhledem ke své tradici a reálné potřebě ekonomické sféry, podporuje orientaci vzdělávání na technické obory.
Priority Moravskoslezského kraje pro oblast vzdělávání jsou nastaveny v základním strategickém dokumentu Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje 2006. Moravskoslezský kraj se hlásí k intenzivní podpoře kurikulární reformy, přičemž hnací silou rozvoje kraje má být především odborné vzdělávání. Podpora odborného vzdělávání zejména v technických a přírodovědných oborech probíhá ve spolupráci všech zainteresovaných subjektů – vzdělávacích institucí, úřadů práce, zaměstnavatelů a profesních sdružení. Za důležité v tomto směru kraj považuje zvýšení povědomí veřejnosti o perspektivách odborného vzdělávání pro trvalou zaměstnatelnost. V rámci této podpory se v kraji realizují různé aktivity, například úspěšná iniciativa For Tech, jejímž cílem je podpořit zájem „náctiletých“ o studium na středních odborných učilištích a středních odborných školách technického typu, probíhají diskuse a společná jednání vzdělavatelů, zaměstnavatelů, zástupců úřadů práce, profesních sdružení a kraje, jejichž cílem je řešit problematiku profesní přípravy žáků v úzké vzájemné spolupráci a koordinovaným, případně společným postupem těchto subjektů. V Moravskoslezském kraji jsou pro podporu odborného vzdělávání využívány také evropské strukturální fondy. Například prostřednictvím vzdělávacího programu Evropské unie Leonardo da Vinci, který je zaměřen na podporu rozvoje a kvality odborného vzdělávání, je organizována mezinárodní spolupráce škol formou odborných stáží studentů, výměnných pobytů učitelů nebo společných vzdělávacích akcí. Na podporu projektů Leonardo kraj prostřednictvím rozvojového programu Moravskoslezského kraje vyčleňuje finanční prostředky ze svého rozpočtu. Projekty spolufinancované EU, krajem a státním rozpočtem Modernizace technického a didaktického vybavení center pro další profesní vzdělávání a Vzdělávání v tradičních oborech moderní cestou umožnily v osmi školách zřizovaných krajem realizovat centra profesní praktické přípravy a vybavit je CNC obráběcími stroji a dalšími zařízeními pro výuku strojírenství. Moravskoslezský kraj taktéž podporuje máločetné obory požadované trhem práce daného regionu v kraji, například hutník, malíř, kamnář, knihař. Kraj si uvědomuje také důležitost obecně odborného a obecného vzdělávání - jedním z realizovaných cílů je zvýšení podílu nově přijatých žáků do prvních ročníků čtyřletého gymnaziálního vzdělávání a lyceálního vzdělávání. Mezi záměry kraje patří i podpora rozšiřování oborů vzdělání Obecná příprava zejména se zaměřením na jazykové vzdělávání a naplňování kapacit oborů lyceí. V kraji by tak měl být dostatek absolventů s širokým všeobecně vzdělávacím základem.
Zlínský kraj se již dlouhodobě věnuje vybalancování nabídky a poptávky po pracovních profesích. V současné době, tak jako v celé České republice, je na trhu práce nedostatek absolventů odborných škol jak s výučním listem, tak s maturitou. Odborná diskuse na toto téma je součástí hledání řešení stávající situace. Řešení nemůže být jenom jedno a je nutné kombinovat pobídky přímé s nástroji nepřímého ovlivňování. K přímým pobídkám patří finanční podpora žáků vybraných učebních oborů po celou dobu studia, která motivuje žáky základních škol při výběru své vzdělávací cesty, jež je ve Zlínském kraji realizována z rozpočtu kraje, počínaje školním rokem 2007/2008. K další významné akci patří celostátní konference „Škola ve firmě – firma ve škole“, která se uskuteční ve dnech 25. – 26. září v Uherském Brodě pod záštitou hejtmana kraje, ministra práce a sociálních věcí a ministryně školství, mládeže a tělovýchovy. Téměř dvě stě účastníků konference bude hledat odpověď na otázky týkající se problematiky odborného školství ve vazbě na podniky, veřejnou správu, ústřední orgány státní správy. Z výše uvedeného je zřejmé, že Zlínský kraj podporuje technické vzdělávání. Nutno však podotknout, že technické vzdělávání se uskutečňuje i na vysokých školách, v našem kraji je nejvýznamnější Univerzita Tomáše Bati, a proto i veškeré vzdělávání, které vede k získání maturity, a tím i vstupenky do světa vysokých škol, patří do oblasti zájmu kraje.
Daniela Řeřichová