Příloha |
Plán
rozvoje sociálních služeb ve Zlínském
kraji pro rok 2008 (dále jen Plán rozvoje) je obsáhlým
dokumentem, který vznikl díky celému týmu
pracovníků z řad zaměstnanců Krajského úřadu
Zlínského kraje. V následujícím
textu je ve zkrácené verzi představen způsob zpracování
tohoto dokumentu a jeho stručný obsah včetně identifikovaných
priorit a rozvojových aktivit.
Plán rozvoje je základním koncepčním dokumentem kraje, který definuje síť sociálních služeb, jež je pro kraj nezbytná a kterou je třeba podporovat v roce 2008, a to včetně rozvojových aktivit. Plán rozvoje byl zpracován na základě zákona o sociálních službách, který ukládá krajům povinnost zpracovávat střednědobé plány rozvoje sociálních služeb. Vzhledem k tomu, že rok 2007, kdy tvorba Plánu rozvoje probíhala, je pro oblast sociálních služeb díky nové legislativě rokem přelomovým a Plán rozvoje je prvním dokumentem tohoto charakteru, který Zlínský kraj zpracoval, byl plán vytvořen pouze na jeden rok. Další období pak bude pokryto plánem následujícím. Celý Plán rozvoje byl zpracován týmem odborníků z řad zaměstnanců Krajského úřadu Zlínského kraje ve spolupráci se zástupci obcí, poskytovatelů sociálních služeb a osob, jimž jsou sociální služby poskytovány, a to ve dvou etapách:
Analýza vybavenosti území Zlínského kraje sociálními službami (zpracována v roce 2006), do jejíž tvorby byli v rámci hledání potřeb v jednotlivých územních obvodech obecních úřadů obcí s rozšířenou působností na území kraje zapojeni poskytovatelé, uživatelé a zástupci obcí.
Plán rozvoje sociálních služeb ve
Zlínském kraji pro rok 2008 (zpracován v roce
2007), který byl projednán se zástupci obcí,
ve Výboru sociálním Zastupitelstva Zlínského
kraje a Komisi Rady Zlínského kraje pro zdravotně
postižené. Využity byly taktéž výstupy z
plánování sociálních služeb
realizovaného na úrovni obcí a mikroregionů
Zlínského kraje.
Svým obsahem je Plán rozvoje rovněž v souladu s národními strategickými dokumenty a s dokumenty kraje, které se oblasti sociálních služeb týkají.
Analýza zmapovala stávající nabídku a poptávku sociálních služeb na území kraje. Závěry, které z analýzy vyplynuly, lze rozdělit do tří skupin.
Obecné poznatky, které vyplynuly z Analýzy:
Osobám v nepříznivé sociální situaci je ve Zlínském kraji poskytováno široké spektrum služeb, jsou však regionálně nerovnoměrně rozloženy, prakticky jsou tedy některé služby velmi obtížně dostupné. Jako problematické se jeví i zajištění služeb ve venkovských oblastech, a to i tehdy, pokud je služba dobře pokryta v (nedalekém) městě.
S územním rozložením služeb souvisí také problém umístění některých zařízení – jde zejména o zařízení v malých obcích, kde mohou být volné kapacity (zejména pro denní pobyty), naproti tomu existuje v blízkém větším městě potřeba této služby. Její obtížnější dostupnost (případně i jiné důvody) jsou však pro uživatele (nebo jejich rodinné příslušníky) natolik limitující, že raději hledají jiné řešení své situace.
Přesto, že sociální služby pro seniory jsou poměrně dobře pokrytou oblastí, bude třeba jim věnovat stálou pozornost i v budoucnosti, zejména pak v oblastech, které se vyznačují méně příznivou věkovou strukturou než je průměr kraje.
Do budoucna je třeba věnovat pozornost zejména těm službám, které přispějí k větší sociální integraci osob nacházejících se v nepříznivé sociální situaci a službám, které působí jako prevence před vznikem závažnějších problémů.
Nejdůležitější zjištění týkající se jednotlivých typů sociálních služeb:
Jako dostačující se jeví kapacity pobytových zařízení pro seniory a osoby se zdravotním postižením, výjimkou jsou některé lokality, kde z důvodu nedostupnosti služby může vzniknout poptávka i po pobytovém typu služby.
V rámci pobytových zařízení je pak vhodné rozšiřovat zejména všechny formy chráněného bydlení.
Jako velký problém se ukázala také skutečnost, že ve Zlínském kraji zcela chybí (případně zatím existují v nedostačujícím rozsahu) některé specializované služby pro určité cílové skupiny. To se týká zejména domovů se zvláštním režimem (pro osoby s Alzheimerovou chorobou či jinými typy demencí, pro osoby s duševním onemocněním či osoby závislé na návykových látkách).
Pobytové služby pro jiné cílové skupiny než jsou senioři a osoby se zdravotním postižením se ve většině případů ukazují jako nedostatečné. Jedná se zejména o zařízení typu dům na půl cesty, azylový dům a noclehárna pro ženy (bez dětí, nepřizpůsobivé), azylový dům pro matky s dětmi, které by v případě potřeby mohly přijímat i otce s dětmi.
Jako nedostačující a nerovnoměrně rozložené se jeví některé ambulantní služby, a to jak v oblasti sociální péče (například denní stacionáře), tak sociální prevence (zejména nízkoprahové služby).
Ukazuje se, že samostatnou pozornost v rámci ambulantních služeb bude třeba věnovat odbornému sociálnímu poradenství. Obecně je tato služba poměrně dobře zastoupena, je však velmi nerovnoměrně rozložena. Dalším problémem je neexistence některých specializovaných činností (například mediace a rodinná terapie), případně poraden.
Nedostatky v rozšíření a kapacitách se projevily zejména u terénních služeb. Potřeba rozšíření, posílení a lepší propagace těchto typů služeb se objevila jak u služeb poměrně rozšířených (například pečovatelská služba), tak u „nových typů služeb“, které přináší zákon o sociálních službách (například sociálně aktivizační služby a terénní programy).
Jako nedostatečné a potřebné se ukázaly také služby krizové pomoci.
Zároveň bylo navrženo rozšířit služby, které slouží osobám pečujícím o osoby závislé na pomoci jiných, například speciální poradenství orientované na potřeby pečujících osob i potřeb pečovaných, včetně zapůjčování pomůcek, raná péče, odlehčovací služby, osobní asistence.
Náměty nad rámec tématu, které vyplynuly z Analýzy:
Obecně je mezi obyvateli, ale také na úřadech v menších obcích, malá informovanost o dostupných sociálních službách a možnostech řešení konkrétní nepříznivé sociální situace.
Současně s rozvojem priorit v oblasti sociálních služeb je vhodné ve spolupráci s místními samosprávami řešit zejména problematiku bezbariérové dostupnosti veřejných budov, dopravy a veřejných komunikací.
Velkým problémem je také zaměstnávání osob se zdravotním postižením či jiným znevýhodněním.
Nedílnou součástí Plánu rozvoje je ekonomické vyhodnocení stávajících zdrojů a potřeb. Tato analýza vychází z údajů a podkladů za rok 2006, kdy bylo na zajištění poskytování sociálních služeb ve Zlínském kraji vynaloženo celkem 1,139 mld. Kč. Z toho byla největší část nákladů (84 procenta) vynaložena na zajištění pobytových sociálních služeb.
Analýza podrobně zmapovala a srovnala nákladovost jednotlivých typů sociálních služeb. K významným zjištěním vyplývajícím z této analýzy patří například skutečnost, že absolutně největší část finančních prostředků je vynakládána na zajištění služeb typu domova pro seniory – celkem 493 milionů korun, což představuje více než čtyřicet procent veškerých nákladů na sociální služby ve Zlínském kraji. Celkově jsou pak také senioři cílovou skupinou, na jejichž péči je vynakládáno nejvíce finančních prostředků.
Pro další rozvoj sociálních služeb ve Zlínském kraji byla definována vize, která v obecné rovině stanoví, jakým směrem by se daná oblast měla v budoucnu ubírat. Vize byla stanovena v souladu s národními strategickými dokumenty a s ohledem na nový systém a nové povinnosti, které zavádí zákon o sociálních službách.
Vize je podrobněji specifikována sedmi prioritami, které pokrývají celou oblast sociálních služeb, včetně těch aspektů, které nejsou hlavním předmětem Plánu rozvoje.
Zajištění základní sítě sociálních služeb nezbytných pro obyvatele Zlínského kraje nacházející se v nepříznivé sociální situaci s důrazem na kvalitu služeb, jejich dostupnost a efektivitu.
Zvyšování kvality poskytovaných sociálních služeb zejména prostřednictvím zavádění standardů kvality sociálních služeb, inspekcí kvality poskytovaných služeb, posílením stability a profesionality poskytovatelů sociálních služeb, humanizací, modernizací a zlepšení podmínek života v pobytových zařízeních sociálních služeb.
Vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, případně uživatelů sociálních služeb.
Podpora procesů plánování rozvoje a zajištění financování sociálních služeb.
Rozvoj nedostatečně zastoupených sociálních služeb zejména prostřednictvím vzniku inovativních terénních a ambulantních služeb a transformací stávajících pobytových zařízení na jiné typy sociálních služeb.
Vznik a rozvoj specializované péče pro specifické skupiny uživatelů.
Zlepšování informovanosti veřejnosti o sociálních službách.
Za účelem realizace identifikovaných priorit a zajištění sociálních služeb ve Zlínském kraji v roce 2008 byl vytvořen plán obsahující konkrétní typy sociálních služeb s vymezením cílové skupiny jejich uživatelů a navrhované způsoby zabezpečení poskytování těchto služeb včetně zdrojů financování a požadované dotace ze státního rozpočtu na zajištění jejich financování.
Plán byl rozdělen na čtyři části:
Stávající sociální služby, které je třeba podporovat a udržovat v roce 2008 – pro rok 2008 je navrhováno podpořit všechny stávající služby. Případný útlum některých služeb může být proveden až poté, co budou známy dopady zákona o sociálních službách do praxe a po důkladné analýze. To může být předmětem až následujícího plánu rozvoje sociálních služeb.
Sociální služby, které je třeba v roce 2008 rozvíjet, a to s využitím stávajících zdrojů (materiálně-technických a personálních) – jedná se o rozšíření nabídky stávajících služeb nebo o nové služby, které je v rámci hospodárnosti vynakládaných prostředků z veřejných zdrojů vhodné rozvíjet při stávajících službách při využití jejich kapacit.
Sociální služby, které zcela schází a je třeba je v roce 2008 zřídit – jedná se o zcela nové služby, které je potřebné ve Zlínském kraji zajistit.
Sociální služby, které nejsou plně zabezpečeny a bylo by možné je v budoucnu podpořit – realizace těchto aktivit se nepředpokládá v roce 2008, neboť nebyly vyhodnoceny jako nejnaléhavější, ale slouží jako námět pro následující období, pro něž bude vytvořen další plán rozvoje.
Podle kvalifikovaného odhadu založeného na provedené ekonomické analýze se předpokládá, že v roce 2008 bude potřeba vynaložit na poskytování sociálních služeb ve Zlínském kraji, a to včetně plánovaných rozvojových aktivit, zhruba 1,5 mld. Kč, z toho bude kolem 640 milionů korun požadováno ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a osm milionů korun z rozpočtu Zlínského kraje.
Mezi sociálními službami, jež je třeba v roce 2008 rozvíjet s využitím stávajících zdrojů a službami, které je třeba v roce 2008 nově zřídit, jsou konkrétně zahrnuty následující aktivity:
Vznik specializovaných oddělení pro seniory trpící Alzheimerovou chorobou či jinými typy demencí v rámci stávajících domovů pro seniory – padesát míst.
Vznik pobytových odlehčovacích služeb při stávajících zařízeních poskytujících pobytové služby seniorům – patnáct míst.
Vznik pobytových odlehčovacích služeb při stávajících zařízeních poskytujících pobytové sociální služby v okrese Kroměříž.
Vznik dvou denních stacionářů pro osoby s duševním onemocněním v okresech Kroměříž a Vsetín.
Vznik chráněného bydlení – třicet míst.
Vznik služby osobní asistence – zejména v okrese Uherské Hradiště.
Rozšiřování aktivit a kvality poskytovaných služeb stávajících poraden pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy, případně jiných poraden, do dalších obcí.
Rozšiřování aktivit u stávajících sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi.
Vznik a rozvoj sociálně aktivizačních služeb alespoň ve čtyřech obcích s rozšířenou působností, kde dosud tato služba zabezpečena není.
Rozšíření nabídky aktivit nízkoprahových zařízení pro děti a mládež s důrazem na terénní programy v obci s rozšířenou působností Otrokovice.
Rozšíření terénních programů při stávajících nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež v obcích s rozšířenou působností Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín a Zlín.
Rozšíření terénních programů při stávajících kontaktních centrech v Kroměříži, Uherském Hradišti, Vsetíně a Zlíně.
Zřízení alespoň dvou nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v obcích s rozšířenou působností, kde dosud tato služba zabezpečena není.
Zajistit návaznost služeb intervenčního centra na služby stávající poradny pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy.
Vznik terénních programů při stávajících zařízeních poskytujících služby osobám bez přístřeší – v každém okrese jedna služba.
Vznik jednoho zařízení v kraji poskytujícího komplexní služby ženám bez přístřeší (azylový dům, noclehárna, nízkoprahové denní centrum, dům na půl cesty, terénní program).
Plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro rok 2008 nemá ambice zcela zásadním způsobem měnit stávající síť sociálních služeb, a to především proto, že v době předkládání plánu nebylo možné zohlednit dopady zákona o sociálních službách a použitá data vycházejí z roku 2006. Přesto jde o první ucelený koncepční dokument týkající se sociálních služeb ve Zlínském kraji, v němž je formulována vize a priority rozvoje sociálních služeb.
Práce na tvorbě Plánu rozvoje se stala impulsem k diskusím a úvahám o zabezpečení sociálních služeb, a to na různých úrovních (samospráva, poskytovatelé, uživatelé). Důležitým podnětem, který vyvstal při zpracování plánu, a je třeba se jím do budoucna zabývat, je otázka propojení a návaznosti plánování sociálních služeb na místní úrovni s plánováním na krajské úrovni.
I když je plán sociálních služeb zpracován na rok 2008, již nyní je třeba činit další navazující kroky, aby v následujícím období mohl být na základě nových zjištění zpracován střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji. Stojíme na začátku nové etapy v přístupu k sociálním službám, která je bezesporu spojena se změnou smýšlení a změnou životního stylu každého, koho se problematika sociálních služeb dotýká, tedy potencionálně každého občana, což je běh na dlouhou trať.
Plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji schválilo Zastupitelstvo Zlínského kraje na svém zasedání dne 20. června 2007. S celým zněním Plánu rozvoje je možné se seznámit na webových stránkách Zlínského kraje www.kr-zlinsky.cz, pod odkazem sociální oblast, sociální služby.