Nové číslo časopisu Veřejná správa přináší mimo jiné:
Reforma regulace a právní principy (konzultace).
Další ukázky textů z aktuálního čísla naleznete níže.
Zájemci o úplné znění textů si mohou týdeník
Veřejná správa objednat.
Mgr. Rudolf Rys
Reforma územní veřejné správy skončila. Reforma veřejné správy jako celku však pokračuje. Nyní je rovněž na řadě zkvalitnění právního řádu - zlepšení kvality regulace. Určitost, jasnost a jednoduchost právní regulace - právní úpravy umožňuje na straně jedné ve sféře soukromého práva nerušený ekonomický rozvoj a na straně druhé, ve sféře práva veřejného efektivní správu věcí veřejných, jakož i např. uplatňování principu dobré správy.
Ing. Milan Damborský, Vysoká škola ekonomická v Praze
Kromě toho, že regionální politika se zaměřuje spíše na socioekonomický pohled a územní plánování spíše na technický pohled, lze určit také jako základní odlišující faktor používané nástroje. Zatímco regionální politika využívá zejména nástroje podpůrné (například dotace nebo podpory ve formě daňových úlev) a zcela mimořádně nástroje regulační, územní plánování využívá téměř výhradně nástrojů regulačních.
Členské státy mají povinnost každoročně předložit zprávu o jakosti vod pobřežních a sladkovodních oblastí koupání nacházejících se na jejich území. Oblasti koupání jsou oblastmi, kde je koupání výslovně povoleno, nebo kde se už tradičně koupe velké množství koupajících a koupání tam není zakázáno. V roce 2006 se celkově sledovalo 21 094 oblastí koupání, což představuje oproti předcházejícímu roku mírný nárůst.
Výstavba veřejných budov v pasivním standardu může ulehčit veřejným rozpočtům. Dne 11. října 2007 v sále Morava brněnského výstaviště se uskuteční seminář o pasivních domech, kde zástupci státní správy a samosprávy mají jedinečnou příležitost získat informace, jak dosáhnout úspory energií a souvisejících provozních nákladů u nově stavěných a rekonstruovaných veřejných budov.
Ing. Ján Králik, CSc., Univerzita Mateje Béla, Banská Bystrica
Rozpočet samosprávy nemůže být sám o sobě příčinou krize samosprávy, ale chybně sestavený rozpočet je rizikem pro splnění úkolů samosprávy. Neplnění úkolů samosprávy proto může mít příčiny také ve špatně sestaveném rozpočtu. Příčiny špatně sestaveného rozpočtu mohou být různé a jejich výskyt má charakter ekonomických i politických krizí v samosprávě.
Ing. Zdeněk Prokopec, Územní pracoviště České Budějovice ÚZSVM
Velký důraz je ze strany ÚZSVM kladen na informovanost obcí. V praxi to znamená, že obce jsou informovány o všech případech zamýšlených převodů majetku státu v katastrálních územích dotčené obce. Té je tak umožněno projevit zájem o konkrétní majetek, případně vyjádřit negativní názor na plánovanou realizaci vybranému subjektu.
JUDr. Petra Gronwaldtová-Wagnerová
V poslední době se hodně diskutuje o kvalitě právních předpisů, je kritizován způsob jejich přípravy, objevuje se snaha pojmenovat příčiny současných problémů na tomto poli a ve snaze tyto problémy do budoucna eliminovat je - jak jinak - prezentován záměr upravit legislativní proces nově zákonem. Toto řešení však není bez rizik.
Doc. RNDr. Jan Vítek
Pojem "sopečná oblast" samozřejmě vybaví spíše scenérii sicilské Etny, či Liparských a Kanárských ostrovů, než partii malebných a poklidných návrší uprostřed moravskoslezské krajiny. V okolí Bruntálu však najdeme dostatek důkazů o tom, že i tady kdysi "bouřily" poměrně mohutné vulkány.