Týdeník Veřejná správa


 Stanovisko

Mgr. Lenka Štanderová
Mgr. Vítězslav Šemora

Odbor dozoru a kontroly MV ČR

Může obec nařídit deratizaci?


Vyšlo v čísle 36/2007

Obec je oprávněna dle § 10 písm. d) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, ukládat povinnosti v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou v případě, že tak stanoví zvláštní zákon. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v § 96 obsahuje zmocnění, podle kterého obec může obecně závaznou vyhláškou nařídit pro území obce nebo jeho část k ochraně zdraví před vznikem a šířením infekčních onemocnění provedení speciální ochranné dezinsekce a deratizace. Na základě zákona tak obec zabezpečuje své záležitosti v samostatné působnosti obce podle § 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, jež jsou spojeny také s otázkou ochrany a rozvoje zdraví. Při vydání tohoto předpisu v samostatné působnosti je pak obec povinna řídit se § 35 odst. 3 písm. a) zákona o obcích. Je-li uvedená problematika upravována v příslušném zákoně, nemůže již obec tuto problematiku upravovat odchylně, popřípadě stanovit další povinnosti nebo zákazy (viz nález Ústavního soudu Pl. ÚS 15/06). Z povahy speciální ochranné deratizace vyplývá, že ji obec může nařídit pouze tehdy, je-li v obci objektivně zjištěna existence zvýšeného počtu původců a přenašečů infekčních onemocnění a škodlivých a epidemiologicky významných hlodavců a tento zvýšený výskyt je spojen s rizikem ohrožení zdraví lidí. Jak konstatoval rovněž Ústavní soud v nálezu Pl. ÚS 15/06, představuje zmocňovací ustanovení § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví pro obec nástroj pro aktuální reakci na zvýšený výskyt hlodavců, když z povahy věci vyplývá, že k zásahu má dojít v co nejkratším termínu od takového zjištění. Naproti tomu nemá význam nařizovat provedení speciální deratizace s půlročním či ročním předstihem, tedy zcela bez závislosti na zjištění alespoň částečného výskytu hlodavců. Obec nemůže obecně závaznou vyhláškou uložit nebo změnit povinnosti, které již vyplývají ze zákona nebo stanovit povinnosti, které nesouvisí se zajištěním provedení speciální ochranné deratizace. Nelze např. stanovit nebo změnit povinnost zajistit provedení speciální ochranné deratizace podle potřeby (ihned) při zvýšeném výskytu hlodavců a podobných živočichů, povinnost provádět deratizaci jako součást čištění a běžných technologických postupů, tj. běžnou deratizaci, povinnost udržovat objekty v čistotě, co nejlépe zajistit objekty proti vnikání hlodavců, či povinnost zamezit přístupu nepovolaným osobám a zvířatům k položeným nástrahám. Obce mohou nařídit provedení plošné speciální deratizace podle § 96 zákona o ochraně veřejného zdraví pouze následně na základě průzkumu a objektivně zjištěného zvýšeného výskytu hlodavců s rizikem ohrožení zdraví lidí. Vyhláškou obce lze nařídit provedení plošné deratizace teprve poté, kdy výskyt hlodavců nelze zvládnout deratizačními zásahy prováděnými v jednotlivých objektech. Bezdůvodné preventivní a opakované používání deratizačních prostředků, určených k provádění speciální ochranné deratizace, může vytvořit rezistenci škodlivých živočichů a negativně ovlivnit zdraví lidí. Nařízení neodůvodněného použití deratizačních přípravků na území obydleném lidmi je v rozporu se zákonem a může tím být ohrožováno i životní prostředí.

Poslední aktualizované znění