Konzultace |
Regionální politice Ministerstva pro místní rozvoj ČR dominují činnosti, které souvisejí s čerpáním prostředků plynoucích z Evropské unie. Kraje získaly, v porovnání se stavem na počátku jejich existence, významnou úlohu v oblasti regionální politiky. Připravují Regionální operační programy, které by podle aktuálního návrhu měly alokovat 13,25 procent finančních prostředků strukturálních fondů a fondu soudržnosti v České republice pro období 2007 - 2013 v cíli Konvergence. V této souvislosti je vhodné zamyslet se nad probíhajícími změnami a stavem regionální politiky, zejména nad koordinací institucí regionální politiky.
Oblasti a instituce regionální politiky
Mezi základní oblasti, ve kterých je realizována regionální politika, patří průmysl a stavebnictví, zemědělství, cestovní ruch, trh práce a sociální sféra, doprava, kultura a památky, bydlení, osídlení, životní prostředí a další. Na tyto oblasti působí celá řada institucí. Vedle Ministerstva pro místní rozvoj to jsou zejména Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo životního prostředí, ale také Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, dále regionální rady regionů soudržnosti, kraje a obce. Nelze opomíjet ani význam regionálních rozvojových agentur, univerzit, soukromých společností a podnikatelů a zejména Evropské unie. Každá z institucí regionální politiky má své specifické cíle a používá specifické nástroje k jejich dosažení, které jsou vzájemně často konfliktní a které je třeba účinně koordinovat. Zásadní koordinační roli plní Ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho úloha se opírá zejména o dva základní koordinační dokumenty regionální politiky, kterými jsou zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje a Strategie regionálního rozvoje.
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje
Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje stanovuje základní rámec pro činnosti institucí veřejné správy České republiky realizujících regionální politiku, od ministerstev až po obce.
Ministerstvům mimo jiné ukládá plnit úkoly, které souvisejí se zaměřením podpory regionálního rozvoje, analyzovat rozdíly mezi kraji a okresy, spolupracovat vzájemně a s kraji při vypracovávání strategie regionálního rozvoje a státních programů regionálního rozvoje, spolupracovat na žádost kraje při vypracovávání programu rozvoje územního obvodu kraje.
Kraje podle tohoto zákona mají v rámci své samostatné působnosti zejména podporovat rozvoj regionů vymezených v programu rozvoje územního obvodu kraje podle svých konkrétních potřeb s ohledem na vyvážený rozvoj svého územního obvodu a zpracovávat programy rozvoje územního obvodu kraje. Kraj dále pak může podporovat rozvoj soukromého podnikání prospěšného pro kraj, vyčleňovat ze svého rozpočtu finanční prostředky určené k odstraňování závad a nedostatků v těchto oblastech, včetně odstraňování nežádoucích rozdílů uvnitř územního obvodu kraje, podílet se na plnění úkolů souvisejících se zaměřením podpory regionálního rozvoje a spolupracovat zejména při vypracovávání a realizaci Strategie regionálního rozvoje a státních programů regionálního rozvoje.
Pověřené obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností mají podle uvedeného zákona zajišťovat dílčí úkoly spojené s procesem podpory regionálního rozvoje, zejména jsou povinny na žádost ministerstva nebo kraje poskytnout nezbytnou součinnost při přípravě a realizaci strategie regionálního rozvoje, státních programů regionálního rozvoje a programů rozvoje územního obvodu kraje. Obec ve své samostatné působnosti má spolupracovat s krajem, na jehož území se nachází, při přípravě a realizaci programu územního rozvoje kraje. Může také podporovat rozvoj podnikatelských aktivit potřebných pro rozvoj regionu, například formou technické a investiční přípravy pro investory - podnikatele, sdružovat své prostředky se sousedními obcemi a dalšími právnickými osobami při zajišťování rozvojových programů společných více obcím.
Nejdůležitější institucí regionální politiky podle zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, je Ministerstvo pro místní rozvoj, které navrhuje vymezení regionů, jejichž rozvoj je třeba s ohledem na vyvážený rozvoj státu a vyrovnávání rozdílů mezi úrovněmi jeho jednotlivých územních celků podporovat. Za tím účelem vypracovává návrh strategie regionálního rozvoje. Strategie obsahuje zejména analýzu stavu regionálního rozvoje, charakteristiku slabých a silných stránek v rozvoji jednotlivých krajů a okresů, strategické cíle regionálního rozvoje v České republice, již zmíněné vymezení státem podporovaných regionů a doporučení dotčeným ústředním správním úřadům a krajům pro zaměření rozvoje odvětví spadajících do jejich působnosti.
Strategie regionálního rozvoje
V současnosti platnou Strategii regionálního rozvoje schválila Vláda ČR na své schůzi dne 17. května 2006. Vizí „Strategie regionálního rozvoje pro léta 2007 až 2013“ je, že „V horizontu do konce roku 2013 chce být Česká republika aktivní, ekonomicky výkonnou a konkurenceschopnou zemí s kvalitním životním prostředím, která v souladu s principy udržitelného rozvoje dosahuje ve všech základních kritériích (úroveň znalostní ekonomiky, HDP na obyvatele, zaměstnanost i sociální zabezpečení) standardů Evropské unie a zabezpečuje zvyšování kvality života svých obyvatel.“ Strategie dále stanovuje globální cíl, jenž určuje základní zaměření dlouhodobého rozvoje regionů České republiky. Tímto globálním cílem je vyvážený, harmonický a udržitelný rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatel.
Priority Strategie regionálního rozvoje jsou z velké části konzistentní s prioritami politiky soudržnosti Evropské unie. Proto také nová strategie počítá s implementací převážné části cílů prostřednictvím operačních programů specifikovaných v Národním strategickém referenčním rámci pro období 2007 - 2013. V oblastech, které nebudou financovatelné ze strukturálních fondů, je možná realizace v rámci národních programů.
Priority a opatření strategie jsou zaměřeny zejména na zlepšení institucionálního prostředí v regionech, zvýšení jejich konkurenceschopnosti, rozvoj lidských zdrojů a infrastruktury, zkvalitňování životního prostředí a rozvoj cestovního ruchu.
Pro koordinaci regionální politiky je zásadní Příloha č. 2 „Subjekty a programy, jejichž prostřednictvím budou realizovány cíle a priority SRR ČR“. Zde jsou k jednotlivým prioritám přiřazeny opatření regionální politiky a jejich institucionální zabezpečení.
Pro prioritu „institucionální systém podpory rozvoje regionů a jejich spolupráce“ jsou klíčovými institucemi Ministerstvo pro místní rozvoj a kraje. Do této oblasti patří například opatření zaměřená na vytváření systémového a normativního rámce regionálního rozvoje České republiky, dobudování struktur na regionální úrovni NUTS II pro řízení pomoci ze strukturálních fondů, koordinace odvětvových a regionálních strategií a programů z hlediska potřeb regionálního rozvoje, rozvíjení příhraniční spolupráce, vytvoření systému průběžného monitorování a hodnocení regionálního rozvoje a vývoje regionálních disparit v České republice.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 35/2007.