Týdeník Veřejná správa


 Konzultace

Mgr. Olga Bičáková
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Správa služeb zaměstnanosti, odbor metodiky a správního řízení

Novela zákona o zaměstnanosti je součástí reformy veřejných financí

Vyšlo v čísle 35/2007

Foto: Radoslav BernatV rámci reformy veřejných financí vláda v květnu projednala a schválila návrh zákona, kterým se mění některé zákony v sociální oblasti a některé další zákony. Navrhovaný zákon zavádí řadu koncepčních změn v téměř všech sociálních systémech. Tyto navrhované úpravy jsou vyvolány potřebou zastavit soustavný vzestup finančních prostředků vynakládaných v rámci těchto systémů, jenž je s ohledem na ekonomický vývoj České republiky dále neudržitelný. Tyto úpravy by měly být jednou z částí reformy veřejných financí v souladu s Programovým prohlášením vlády České republiky z ledna 2007. Jedná se především o změny v systému státní sociální podpory, úpravě životního a existenčního minima, systémech nemocenského a důchodového pojištění i v oblasti zaměstnanosti.

Kdo nemá nárok na podporu v nezaměstnanosti
Foto: Radoslav BernatUchazeči o zaměstnání, který skončí pracovněprávní vztah z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem, nevznikne nárok na podporu v nezaměstnanosti. Nově se navrhuje, aby uchazečům o zaměstnání, s nimiž zaměstnavatel v době posledních šesti měsíců před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání skončil pracovněprávní nebo jiný pracovní vztah z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem, nevznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti. V pracovněprávních vztazích upravených zákoníkem práce půjde o okamžité zrušení pracovněprávního vztahu zaměstnavatelem z důvodu porušení zaměstnancovy povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem (§ 55 odst. 1 písm. b) zákoníku práce) a o skončení pracovněprávního vztahu na základě výpovědi zaměstnavatele z důvodu uvedeného v § 52 písm. g) zákoníku práce, tzn. v případě, jsou-li u zaměstnance dány důvody, pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr, nebo pro závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci. To platí i v případě skončení jiného pracovního vztahu z obdobného důvodu. Tato změna zákona o zaměstnanosti reaguje na situaci, kdy uchazeč o zaměstnání se stal nezaměstnaným v důsledku porušení svých povinností, které mělo za následek skončení pracovněprávního vztahu ze strany zaměstnavatele. Tato nová právní úprava je v souladu s článkem 20 Úmluvy Mezinárodní organizace práce č. 168 O podpoře zaměstnanosti a ochraně proti nezaměstnanosti a vztahuje se i na případy skončení jiného pracovního vztahu (například služební poměr) z obdobného důvodu. Novela zákona o zaměstnanosti současně přiznává právo uchazeče o zaměstnání, aby mu úřad práce dodatečně přiznal podporu v nezaměstnanosti v případě, kdy skončení pracovněprávního nebo jiného pracovního vztahu bylo příslušným orgánem uznáno za neplatné a uchazeč splňuje podmínky pro poskytování podpory v nezaměstnanosti.

Změna konstrukce příspěvku na podporu zaměstnávání postižených osob
Navrhuje se poskytovat příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením ve výši skutečně vynaložených mzdových nákladů na zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance. Pro zamezení zneužívání tohoto příspěvku se navrhuje stanovit jeho maximální výši rozdílně pro osoby s těžším zdravotním postižením devět tisíc korun (podle dosud platné právní úpravy činí měsíční výše příspěvku 0,66násobku průměrné mzdy, tj. částku 12 959,10 Kč) a pro ostatní osoby se zdravotním postižením částku šest tisíc pět set korun (podle dosud platné právní úpravy činí měsíční výše příspěvku 0,33násobku průměrné mzdy, tj. částku 6 479,55 Kč). Poskytování příspěvku na úhradu vynaložených mzdových nákladů na zaměstnanou osobu se zdravotním postižením by mělo být motivací pro zaměstnavatele osoby se zdravotním postižením skutečně zaměstnávat, tj. přidělovat jim práci a vyplácet jim za ni mzdu. Současně se ale vylučuje poskytování tohoto příspěvku v souběhu s příspěvkem na vytváření pracovních příležitostí v rámci veřejně prospěšných prací a na vyhrazení společensky účelného pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením. Dále se navrhuje rozhodovat ve správním řízení i o poskytnutí příspěvku na rozdíl od současné právní úpravy, kdy je rozhodováno jen o jeho neposkytnutí. S ohledem na změnu právní úpravy poskytování příspěvku bude průměrný přepočtený počet zaměstnanců za kalendářní čtvrtletí rozhodný pouze pro zjištění splnění podmínky zaměstnávání více než padesáti procent osob se zdravotním postižením z celkového počtu zaměstnanců, ne již pro účely poskytování příspěvku, který bude poskytován na skutečně zaměstnanou osobu se zdravotním postižením v příslušném čtvrtletí. Předpokládaná účinnost této novely zákona o zaměstnanosti je stanovena od 1. ledna 2008. Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením se poskytuje čtvrtletně zpětně, tj. za čtvrté čtvrtletí roku 2007 se bude poskytovat již za účinnosti nové právní úpravy. V přechodném ustanovení se proto navrhuje jednoznačně stanovit, že poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením za čtvrté kalendářní čtvrtletí roku 2007, se bude řídit dosavadní právní úpravou, tj. právními předpisy účinnými ke dni 31. 12. 2007.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 35/2007.