Rozhovor |
s PhDr. Markétou Pánkovou
ředitelkou Pedagogického muzea J. A. Komenského v Praze Novou stálou expozici chceme vytvořit
|
![]() |
Především chce muzeum programově vstupovat do mezinárodní sítě organizací a společností, sledující společné cíle nejen při poznávání osobností české pedagogiky, ale i při sbližování humanitně orientované inteligence v Evropě a v zámoří. Pro rozvoj a další zaměření muzea je nutné vyvinout výraznější aktivity zejména v oblasti sbírkotvorné, vědeckovýzkumné, výstavní, pedagogické a kulturně osvětové, dále pak v institucionální spolupráci, součinnosti s nevládními neziskovými organizacemi, v propagaci muzea a v nezbytných vnitřních proměnách pracoviště. Jako jediné resortní muzeum spadající pod Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR má Pedagogické muzeum J. A. Komenského v rámci sítě muzeí v České republice své nezastupitelné místo. Od ostatních dvou muzeí spjatých s Komenským – v Uherském Brodě a v Přerově - se odlišuje tím, že se má dle statutu zabývat kromě Komenského díla a odkazu také vývojem a současným stavem české pedagogiky, historií českého školství, učitelstva a vzdělanosti vůbec.
Spolupracujeme s řadou institucí obdobného charakteru, například se Slovinským školským muzeem v Lublani a s Komenského muzeem v Naardenu. Prostřednictvím nadace Stichting Comenius Museum plánujeme s druhým zmíněným muzeem výměnu krátkodobých výstav. V příštím roce máme zájem o výstavu věnovanou rodině de Gertů, která finančně podporovala Komenského reformní aktivity ve vzdělávání. Významná je rovněž spolupráce s Německou komeniologickou společností v Berlíně, Japonskou komeniologickou společností, Komenského společností v Jižní Koreji a Komenského institutem v Montrealu.
Z aktuálních aktivit jsou významné ty, které povedou k vytvoření podmínek pro zahájení prací na moderní expozici “Tradice a výzvy české vzdělanosti Evropě”. Bohužel současná expozice “Česká škola a J. A. Komenský” již neodpovídá mezinárodním standardům a zaostává i za expozicemi jiných muzeí. Nová stálá expozice bude vyžadovat kvalitní scénář a prostorové výtvarné řešení co nejdříve, abychom ji stihli vytvořit do roku 2009, kdy Česká republika předsedá Evropské unii. I z těchto důvodů probíhají jednání s vedením ministerstva při hledání nezbytných finančních prostředků. Jsem ráda, že vedení ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy tuto situaci chápe a snaží se nám pomáhat. Vytvoření nové stálé expozice zůstává dlouhodobým úkolem, a proto se nyní soustředíme na představení tematických výstav s přímým vztahem k dílu Komenského a k dějinám českého školství. Jedním z hlavních výstavních úkolů se pro muzeum stal projekt Pampaedia, spojující užší zájmy muzea s propagací díla a idejí Komenského v celosvětovém měřítku. Srdcem projektu je interaktivní výstava “Orbis pictus aneb Brána do světa tvořivé lidské fantazie”. Po Praze a Brně se výstava objeví v Kroměříži a Opavě, před koncem roku bude instalována ve Florencii. Důležitým dlouhodobým partnerem se muzeu stává síť Českých center v zahraničí, která budou pomáhat projekt realizovat v dalších evropských i mimoevropských městech.
Ano, hledáme nové směry pro prezentaci odkazu Komenského a české pedagogiky. Musíme počítat s náročným evropským návštěvníkem, to znamená zajistit v expozici interaktivní prvky, cizojazyčné texty, moderní technologii. Nesmíme zapomenout ani na lepší propagaci muzea navenek. Nové trendy, které v činnosti uplatňujeme, lze vidět právě ve spolupráci s organizacemi, médii, odborníky a výtvarníky, s nimiž jsme vytvořili expozici Orbis pictus. Prostřednictvím této výstavy se propagoval Komenský jinak než dosud. Tato nová strategie v rámci šíření znalostí o Komenském se vyplatila. Pedagogickému muzeu však zbyly “jen oči pro pláč”, protože expozice se nevešla do našich prostor, a proto návštěvníci chodili za Komenským do jiného muzea…
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 34/2007.
Daniela Řeřichová