Týdeník Veřejná správa


 Poradna

Obecní zřízení
Měsíční odměnu neuvolněným členům zastupitelstva obce nutno přesně specifikovat

Vyšlo v čísle 24/2007

Musí každé zvýšení měsíčních odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce schvalovat zastupitelstvo, anebo se tyto odměny zvyšují automaticky po účinnosti novely příslušného nařízení vlády?

Odpovídá:
Mgr. Jan Břeň

Podle § 72 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, může být neuvolněným členům zastupitelstva obce za výkon funkce poskytnuta měsíční odměna. Její maximální výši stanoví prováděcí právní předpis, kterým je v současné době nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů. Zatím jeho poslední novelou bylo nařízení vlády č. 614/2006 Sb., které s účinností od 1. ledna 2007 zvýšilo měsíční odměny (uvolněným i neuvolněným zastupitelům) oproti předchozí právní úpravě o pět procentních bodů. Stanovení konkrétní výše odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce je v souladu s § 84 odst. 2 písm. n) obecního zřízení vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce, tzn. že o této věci nemůže rozhodnout jiný orgán obce, než právě zastupitelstvo.

Při stanovení výše odměn neuvolněným členům zastupitelstva obce však v praxi dochází občas k chybám. Zatímco u uvolněných zastupitelů se žádná měsíční odměna neschvaluje (výše odměny je pevně dána nařízením vlády č. 37/2003 Sb. a zastupitelstvo může pouze příslušné novely tohoto nařízení, které zvyšují odměny uvolněným zastupitelům, brát pouze na vědomí), tak odměny neuvolněných zastupitelů jsou konstruovány zcela odlišně. V případě odměn neuvolněných zastupitelů jsou nařízením vlády stanoveny pouze jejich maximální výše (zastupitelstvo obce tedy u těchto odměn rozhoduje v rozmezí nula korun až maximální částka pro tu kterou funkci, přičemž výše těchto odměn jsou závislé rovněž na počtu obyvatel dané obce). Pokud však zastupitelstvo obce ve svém usnesení například konstatuje, že “odměny se stanovují podle nařízení vlády č. 37/2003 Sb. ve znění novely …”, není vůbec jasné, jakou konkrétní výši odměn neuvolněným zastupitelům vlastně schválilo (tj. zda onu maximální či jinou). Proto je třeba měsíční odměnu, která má být poskytována neuvolněným členům zastupitelstva obce, vždy přesně specifikovat v konkrétní výši pro každou v úvahu připadající neuvolněnou funkci (samozřejmě s tím, že nelze překročit maximální výši odměny uvedenou v nařízení vlády č. 37/2003 Sb.). Nabytí účinnosti novely nařízení vlády č. 37/2003 Sb., kterou se zvyšují odměny, respektive maximální výše odměn, tedy – na rozdíl od uvolněných zastupitelů – rozhodně neznamená, že se měsíční odměny neuvolněných zastupitelů automaticky zvyšují. Novela tohoto nařízení vlády pouze vytváří novou maximální hranici pro výši odměn neuvolněným zastupitelům. Zda však této nové hranice pro odměny bude využito, záleží toliko na rozhodnutí zastupitelstva obce. Nerozhodne-li zastupitelstvo obce o nové výši měsíčních odměn neuvolněných zastupitelů, platí, že se budou i nadále poskytovat v dosavadní (nezměněné) výši (pochopitelně pokud vůbec byly nějaké odměny předtím poskytovány). Odměna se neuvolněnému členovi zastupitelstva obce poskytuje ode dne, který stanoví zastupitelstvo obce (§ 77 odst. 2 obecního zřízení). V případě souběhu výkonu několika funkcí (např. neuvolněný místostarosta bude zároveň neuvolněným členem komise rady obce) lze v souladu s § 77 odst. 3 písm. b) obecního zřízení neuvolněnému členovi zastupitelstva obce poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce (je tedy možno jednotlivé měsíční odměny v různých kombinacích sčítat).