Evropská unie |
V osobním, odborném i společenském životě je stále důležitější znalost informací z různých oborů lidské činnosti, do popředí tedy vystupuje nezbytnost informatizace výchovně vzdělávacích činností. Je reakcí na rozpor mezi vzrůstajícím množstvím informací a omezenou schopností jedince či společnosti jako celku jich užívat. Proces elektronizace je spojován především s vývojem, výrobou a využitím počítačových systémů. S tím souvisí otázka dovednosti komunikovat s počítačem, neboť bez ní budou informace v něm uložené stejně nedostupné jako sdělení v knihách pro negramotného.
Uplatnění e-learningu v kontextu nových technologií
Začátkem 21. století se hitem ve vzdělávání stávají různé druhy moderních didaktických prostředků, odvozených od nejnovějších informačních technologií, teorií systémů a kybernetických pedagogicko-psychologických modelů. Pozornost přitahují zejména televize, video a počítače se všemi aplikacemi. To se odráží i v nově vznikajících vědních oblastech, například v mediální pedagogice a didaktice či mediální psychologii. Ty si kladou mimo jiné otázku, zda se jedná pouze o rozšíření stávajících didaktických prostředků nebo zda tyto prostředky startují novou a vyšší úroveň vzdělávacích koncepcí. V rámci nových technologií ve vzdělávání jsou neustále rozvíjeny moderní prostředky didaktické techniky, didaktické programy a jimi inspirované nové formy vyučování. Kombinace těchto prostředků představuje interaktivní multimediální učební materiály, přístupné prostřednictvím počítačových sítí žákovi “odkudkoli kdykoli” (vede to například ke vzniku “virtuální školy”, umožňující “distribuované vzdělávání”, učení “just-in-time”). Moderní technologie zahrnují především:
sítě
multimédia,
mobilní prostředky a přístupy
Věnujme se v následujícím textu podrobněji e-learningu, který bude chápán jako učení prostřednictvím webu, multimediálních prostředků nebo jako výuka elektronickými médii. Termín e-learning se u nás používá v této anglické podobě nebo v překladu jako elektronické učení-vzdělávání. Označuje různé druhy učení, které je podporováno počítačem – zpravidla s využitím moderních technologických prostředků, především CD-ROM (elektronické učení se rozšiřuje především v oblasti distančního či podnikového vzdělávání).
Otázka didaktické funkce
Při převaze optimisticky vyznívajících stoupenců masivního zavádění e-learningu do výuky se někdy ztrácejí varovné hlasy odborníků, kteří upozorňují na možná rizika a omezení e-learningu, například jejich prosazování za každou cenu. Ukazuje se, že používání složitých technologií s sebou přináší přesouvání rozhodování o vzdělávacím procesu na specialisty na média, na informatiky, experty na teorie systémů, kteří si vždycky nemusejí položit otázku, kterou by si měl položit každý dobrý učitel: jakou didaktickou funkci bude prostředek plnit ve výchovně vzdělávacím procesu? Neplní tak někdy technologie pouze roli ozvláštňovače výuky, technický prostředek, vyplňující výukový čas pro ulehčení práce učitele, nestává se nekritický propagátor technologií ve výuce pedagogickým pseudomodernizátorem? Je nutné neustále si připomínat, že v popředí rozvoje projektů modernizace vzdělávání musí stát pedagogické a psychologické hodnoty, ne technologie, byť sebemodernější. Model výuky s izolovaným individuálním žákem či studentem, který přichází o aktivity založené na sociálním učení, kooperativním a personalizovaném vyučování, je již překonaný. To platí zejména u mladých dospívajících lidí. Ti se učí lépe, jestliže se cítí lidsky propojeni se svými vrstevníky. Efektivní učení je hluboce sociální a i při využívání e-learningu se musíme zabývat způsoby, jak do něho včlenit mezilidský kontakt, pocit intimity a důvěry ve výchovně vzdělávací proces. Proto si musíme při aplikaci e-learningu stále klást otázky typu:
Jaké požadavky klade využití moderních vzdělávacích technologií na zpracování obsahu vzdělávání, aby se stalo účinným nástrojem plnění výchovně vzdělávacích cílů?
Jaké důsledky má ikonický (vizuální) způsob osvojování učiva na utváření analyticko-verbálního způsobu poznávání?
Jak dosáhnout toho, aby učení neustrnulo na pouhém sledování obrazu bez následné hlubší reflexe poznávaného?
Z hlediska stále složitější sociální skutečnosti si musíme klást i otázky, jak přispívá e-learning k rozvoji kritického, souvislostního a syntetického integrativního způsobu myšlení. Předložené problémy naznačují, že uplatnění multimédií ve vzdělávání, včetně e-learningu, není vůbec jednoduchou záležitostí (jak se často mylně domnívají ti, kteří je technicky zabezpečují).
E-learning a jeho prostředky
Mezi nejběžnější prostředky, kterých se v e-learningu používá, lze zařadit:
CD-ROM
WEB
Elektronická komunikace
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 20/2007.
Estonsko - 45 226 km², 1 324 333 obyvatel (2006) - je rozděleno na 15 administrativních a samosprávných oblastí (maakond). Sídla se podle velikosti, významu a historické tradice dělí v města (linn), městyse (alev), městečka (alevik), vesnice (küla) a usedlosti (talu). Skoro všechna města a většina městysů tvoří samostatnou samosprávnou obec, zatímco městečka, vesnice a usedlosti bývají v samosprávné obce sdruženy s dalšími okolními sídly. Státní nezávislost získalo Estonsko 20. srpna 1991, dnem nezávislosti je 24. únor. Od roku 2004 je země členem Evropské unie. Hlavní město Tallinn leží na březích jedné ze zátok Finského zálivu, žije zde 427 000 obyvatel, téměř třetina obyvatel země. Tallinn je současně místem s nejvyšší ekonomickou úrovní v celém Pobaltí, zajišťují ji také obnovené obchodní styky s Finskem a Švédskem. |
Snaha vybudovat v Tallinnu odpovídající sídlo pro sbírky moderního umění se odvíjela od konce první třetiny minulého století. Proslulý finský architekt Alvar Aalto zaujal projektem z roku 1933, později realizovaným v Dánsku. Nová veřejná soutěž se uskutečnila až po šesti desítkách let (1993-94) za účasti architektů z deseti zemí. Vítězný návrh pocházel z ateliéru finského architekta Pekka Vapaavuori. Stavba byla zahájena v roce 2002, Kumu (KUnstiMUuseum) Art Museum se otevřelo návštěvníkům v únoru 2006. Budova má sedm pater, celkovou rozlohu 23 900 m². |