Téma |
Regionální dislokační komise byly zřízeny na základě Usnesení vlády České republiky ze dne 1. února 2006 č. 107, o změně Usnesení vlády ČR ze dne 10. prosince 2001 č. 1324, ke Statutu Vládní dislokační komise a o zásadách postupu orgánů státní správy v otázkách dislokace (dále jen “usnesení vlády č. 107”). Citovaným Usnesením vlády ČR byl vytvořen nový systém rozdělení působností při nakládání s vybraným majetkem státu (s administrativními objekty) a schvalování umístění organizačních složek státu a státních organizací, které si Vláda ČR, jakožto vrcholný orgán moci výkonné, vyhradila již v roce 1992. Nově byla upravena problematika nabývání nemovitostí do majetku České republiky.
Zde je na místě konstatovat, že jakákoli dispozice (změna dislokace, změna příslušnosti hospodařit, zcizení) administrativních objektů, které jsou ve vlastnictví České republiky nebo je užívají organizační složky státu a státní organizace pro plnění úkolů v rámci své působnosti, podléhá nejen obecnému postupu nakládání s majetkem státu dle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon č. 219/2000 Sb.”), ale současně s tím také ve smyslu usnesení vlády č. 107, souhlasu vlády nebo jí zmocněného orgánu (Tabulka).
Předmětné souhlasy nenahrazují schválení majetkoprávních operací podle příslušných ustanovení zákona č. 219/2000 Sb., ale vyplývají z postavení vlády jako nejvyššího orgánu státní správy, jehož rozhodnutí jsou závazná pro jeho členy a všechny jim podřízené orgány a organizace. Souhlas v těchto případech pouze konstatuje společenský zájem na určitém naložení se specifickým majetkem státu a z tohoto důvodu nemá dopad na právní vztahy. Jedná se o předchozí interní doporučení, jak má být s majetkem státu naloženo, a to za předpokladu, že se následně neprokáže, že takovou dispozici nelze zcela nebo zčásti zrealizovat pro rozpor se zákonem. Teprve po přijetí příslušného souhlasu lze s předmětným majetkem naložit podle zákona č. 219/2000 Sb.
Zmocněným orgánem vlády je buď Vládní dislokační komise, která byla zřízena v roce 2001, nebo příslušná Regionální dislokační komise. Regionální dislokační komise svoji činnost vykonávají v rámci administrativního obvodu územních pracovišť Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (dále jen “Úřad”) s výjimkou Územního pracoviště v hlavním městě Praze a těch měst, kde je sídlo organizační složky státu nebo státní organizace stanoveno zákonem (Brno, Jihlava, Opava, Kroměříž). Tyto lokality spadají do působnosti Vládní dislokační komise nebo Vlády ČR. Ustavující schůze Regionálních dislokačních komisí proběhly v druhé polovině května roku 2006 na Územních pracovištích Hradec Králové, Brno, České Budějovice, Ostrava, Plzeň, Střední Čechy a Ústí nad Labem.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 16/2007.
Působnost | Věcná | Teritoriální |
---|---|---|
Vlády ČR |
|
celá Česká republika |
Vládní dislokační komise |
|
|
Regionální dislokační komise |
|
dle administrativního obvodu územního pracoviště Úřadu, vyjma Územního pracoviště v hlavním městě Praze a měst, kde je sídlo organizační složky státu nebo státní organizace stanoveno zákonem |