Zpráva o bezpečnostní situaci

na území ČR v roce 1998

1. Úvod

Zpráva o bezpečnostní situaci na území České republiky v roce 1998 byla zpracována Ministerstvem vnitra ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem obrany, Ministerstvem financí (včetně Generálního ředitelství cel), Ministerstvem kultury, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem dopravy a spojů, Ministerstvem zahraničních věcí, Národním bezpečnostním úřadem, Nejvyšším státním zastupitelstvím a Bezpečnostní informační službou. Zástupci uvedených institucí připravili podklady, které se týkaly oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti České republiky z pohledu těchto resortů.

Předkládaný materiál hodnotí bezpečnostní situaci na území ČR v roce 1998 (ve srovnání s rokem 1997). Cílem zprávy je:

Zpráva má dvě části. První část zprávy tvoří dvě základní kapitoly. První kapitola obsahuje základní údaje o trestné činnosti, vývoji jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik. Základním cílem politiky vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti je omezování kriminality a bezpečnostních rizik a zvyšování bezpečnosti občanů. Proto druhá kapitola obsahuje soubor opatření, která jsou politikou vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti, a to především v oblasti koncepční činnosti, legislativy, mezinárodní a meziresortní spolupráce a od nejširší prevence až po aktuální úkoly Ministerstva vnitra a  Policie ČR. Protože účinnost převážné části těchto opatření je v jejich vzájemné provázanosti, odkázali jsme v první kapitole pouze na primární řešení příslušné problematiky. Závěr první části zprávy tvoří kapitola shrnutí a návrh bezpečnostních rizik pro další období.

Druhá část zprávy se zabývá bezpečnostní situací v jednotlivých krajích ČR v roce 1998, popisuje specifika a rizikové faktory těchto krajů.

Za vlastním textem je uveřejněn soubor tabulek a grafů, v němž jsou rozvedeny základní údaje z obou předcházejících částí. Použité statistické údaje vycházejí z kriminálních statistik (není-li uveden jiný zdroj). K evidenci trestných činů v kriminálních statistikách dochází na základě oznámení podaných občany či policií operativně zjištěných skutečností, nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin. Do statistiky kriminality vstupuje trestný čin nejpozději do tří dnů od stanovení trestně právní kvalifikace. Kriminální statistiky vypovídají o oficiálním obrazu kriminality ve společnosti. Umožňují porovnat vzájemně srovnatelná kritéria, pokud jde o geografické a časové rozdíly. Reprodukují jen určitou část skutečného rozsahu kriminality, nevyjadřují tzv. kriminalitu latentní. Při posuzování kriminality pachatelů je nutné si uvědomit, že údaje jsou odvozeny pouze z podílu na objasněných trestných činech.

Statistickými údaji a analýzou současných kriminálních problémů v oblasti vnitřní bezpečnosti lze podpořit nebo odmítnout četná tvrzení při podávání námětů na změny v politice vnitřní bezpečnosti. Účinnost boje s kriminalitou je totiž závislá na řadě faktorů, zejména na stavu legislativy a prevence kriminality, na úrovni mezinárodní i meziresortní spolupráce, na sociální, ekonomické a morální úrovni společnosti, na úrovni právního vědomí celé společnosti, na ekonomickém a technickém zabezpečení Policie ČR, i na konsensu politických stran v boji s kriminalitou. Návrhy na zlepšení stavu bezpečnosti a zejména jejich vlastní realizace jsou tedy nejen záležitostí Ministerstva vnitra a Policie ČR, ale i dalších orgánů a institucí, dále politologů, sociologů, kriminologů a vlastně celé společnosti.


Copyright © 1999 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |