Základ tvorby politiky vlády v oblasti vnitřní bezpečnosti, která vychází především z programového prohlášení vlády a ze schválené Národní bezpečnostní strategie, je v přijetí adekvátního souboru opatření a kroků, jejichž cílem je omezování kriminality a zvyšování bezpečnosti občanů. Směřují k posilování represivního a preventivního působení státu. Promítají se především do oblasti koncepčního řešení bezpečnostních rizik a dalších problémových oblastí, do oblasti analytické, legislativní a preventivní. Významnou roli má mezinárodní a meziresortní spolupráce. Účinnost převážné části opatření je v jejich vzájemné provázanosti.
3.1. Dosavadní aktivity zaměřené na zabezpečení vnitřní bezpečnosti
V roce 1998 byla resorty zpracována řada koncepčních a analytických materiálů, jejichž základním cílem bylo přijetí komplexního souboru opatření zaměřeného na snižování působení rizikových faktorů příslušných problémových oblastí. S tím souvisí přijetí zákonů (např. zákon o ochraně utajovaných skutečností), novely zákonů i navazující vyhlášky; řada zákonů je ve stádiu projednávání. Preventivní aktivity v oblasti prevence kriminality jsou prioritami všech zainteresovaných resortů. Významnou roli měla i v tomto období meziresortní a mezinárodní spolupráce. Vedle základních úkolů souvisejících s přijetím naší republiky do NATO a budoucím členstvím v Evropské unii, pokračovala spolupráce s řadou evropských a severoamerických států.
3.1.1. Koncepční a analytická oblast
Koncepce vízové politiky ČR (návrh koncepce byl zpracován koncem roku 1998, počátkem roku 1999 byl předložen vládě, nyní jsou vedeny diskuse o optimálním věcném a časovém řešení některých opatření).
Národní program pro přípravu ČR na členství v EU (tvoří základ pro poskytování pomoci EU v rámci programu Phare).
Koncepci a program protidrogové politiky vlády ČR na období 1998-2000". (Vláda přijala koncepci usnesením č. 111 ze dne 23.2.1998. V návaznosti na tuto koncepci vedení Ministerstva vnitra schválilo dne 29.6.1998 "Koncepci Ministerstva vnitra a Policie ČR v oblasti omezování zneužívání omamných a psychotropních látek na léta 1998-2000").
Legislativní, organizační, technická a finanční opatření pro zahájení pilotního projektu informačního systému k prověřování žadatelů o udělení českého víza na zastupitelských úřadech České republiky v Paříži, Varšavě a Vídni a na hraničních přechodech Praha-Ruzyně a Dolní Dvořiště. (Materiál předložil ministr vnitra pro informaci vládě dne 19.10.1998).
Harmonogram opatření k výrobě a užití nového tiskopisu Pozvání k návštěvě České republiky pro cizince a pro vytvoření systému komplexní evidence v rámci tohoto institutu. (Vláda ČR v usnesení č. 848 ze dne 16.12.1998 vzala na vědomí Analýzu platného vzoru tiskopisu Pozvání k návštěvě ČR pro cizince, včetně návrhu na jeho inovaci a schválila uvedený harmonogram opatření).
Koncepce modernizace kontroly osob na státních hranicích. (Vláda ČR schválila Koncepci v usnesení č. 54 ze dne 20.1.1999. Přílohou usnesení je též Harmonogram opatření k zefektivnění kontroly osob na státních hranicích).
Koncepce a program prevence sociálně patologických jevů na období 1999-2000 (v působnosti Ministerstva obrany).
Koncepce prevence zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů u dětí a mládeže na období 1998 - 2000 (v působnosti resortu MŠMT).
Minimální preventivní program pro školy a školská zařízení v oblasti zneužívání návykových látek zvaný Škola bez drog.
Akční program zvyšování bezpečnosti silničního provozu (vláda schválila usnesením ze dne 19.10.1998 č.681).
Bezpečnostní strategie ČR (byla projednána Bezpečnostní radou státu usnesením ze den 8. prosince 1998 č. 14).
Zvláštní zprávy obsahující vyhodnocení závažných poznatků o trestné činnosti příslušníků Policie ČR, o trestné činnosti páchané mladistvými a nedospělci a trestné činnosti páchané na dětech a mládeži a k vyhodnocení účinnosti současných právních předpisů vztahujících se k projevům násilí vůči ženám byly zpracovány Nejvyšším státním zastupitelstvím.
Vládě a následně Parlamentu jsou pravidelně, tedy i v roce 1998, předkládány: Zpráva o bezpečnostní situaci, Informace o migraci, Zpráva o prevenci kriminality, Určení početních stavů Policie ČR a MV.
Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.
Zákon č. 112/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změněn některých dalších zákonů.
Novela zákona č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby.
Novela zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Novela zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti (prošla 1. čtením v Parlamentu ČR).
Novela zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů ČR na úseku zaměstnanosti (prošla 1. čtením v Parlamentu ČR).
Věcný záměr autorského zákona (v květnu 1998 byl schválen vládou).
Nařízení vlády č. 138/1998 Sb., o ochraně ústavních činitelů České republiky.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 25/1998 Sb., o vnějším označení policie a o prokazování příslušnosti k policii.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 64/1998 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú. l., o provozu na silnicích, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 65/1998 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 87/1964 Sb., o řidičských průkazech, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 80/1998 Sb., kterou se mění výnos Ministerstva vnitra České republiky č. 374/1992 Sb., kterým se provádí zákon ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění vyhlášky Ministerstva vnitra č. 33/1993 Sb., a vyhlášky Ministerstva vnitra č. 304/1996 Sb.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 175/1998 Sb., kterou se mění vyhláška Federálního ministerstva vnitra č. 22/1977 Sb., kterou se vydávají bližší předpisy k zákonu o matrikách, ve znění pozdějších předpisů.
V průběhu roku bylo dokončeno a vládě do 31. prosince 1998 předloženo 14 návrhů věcných záměrů zákonů a návrhů zákonů, které v současné době jsou v různém stadiu projednávání v legislativních orgánech vlády nebo Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR s výjimkou návrhu věcného záměru novely zákona o zpravodajských službách (úkol zpracovat návrh tohoto věcného záměru byl převeden z Ministerstva vnitra na ministra bez portfeje Jaroslava Baštu). Jde o následující návrhy:
Návrh novely zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění zákona č. 118/1995 Sb., a zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění zákona č. 160/1995 Sb. (z gesce ministerstva vnitra byl převeden do gesce ministra bezportfeje, v současné době k návrhu novely probíhá diskuse).
Zákon o pobytu cizinců na území České republiky a o změněn některých dalších zákonů (připraven k 1. čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR),
Zákon o azylu a o doplnění zákona č. 283/1991., o Policii České republiky (připraven k 1. čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR),
Zákon o evidenci obyvatel a rodných číslech (v současné době je projednáván v legislativních orgánech vlády),
Zákon o občanských průkazech (v současné době je projednáván v legislativních orgánech vlády,
Zákon o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech; v současné době je projednáván v legislativních orgánech vlády),
Novela zákona č. 288/1995 Sb., o zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., (připraven k 1. čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR),
Zákon, kterým se mění zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
Zákon o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv (připraven k 1. čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR),
Návrh zákona o výkonu trestu odnětí svobody a o změně některých souvisejících zákonů (Návrh je v současné době projednáván v orgánech Parlamentu ČR),
Věcný záměr novely zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů,
Zákon o matrikách, jménu a příjmení a o opatřeních s tím souvisejících (v současné době je projednáván v legislativních orgánech vlády),
Zákon o nabytí státního občanství Českého republiky bývalými státními občany Československa a České republiky (návrh byl po projednávání vládou předložen Parlamentu ČR a je projednáván v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR),
Novela zákona č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Aktivity v oblasti prevence kriminality směřovaly do dvou oblastí:
1. související s vytvářením koncepce preventivní politiky na meziresortní úrovni a s její konkrétní realizací na místní úrovni. Tyto úkoly byly zabezpečovány prostřednictvím Republikového výboru pro prevenci kriminality, za jehož činnost nese Ministerstvo vnitra odpovědnost.
2. směřující k vytvoření systému prevence kriminality v rámci resortu Ministerstva vnitra, posílení preventivní role Policie ČR, zvyšování odborné připravenosti pracovníků, kteří se preventivní činností zabývají a vytváření informačních mechanismů v oblasti prevence kriminality.
ad 1) Prioritou bylo vytváření preventivních programů na místní úrovni, včetně integrace Policie ČR do těchto programů a přípravné práce na vytvoření Návrhu systémového přístupu k zacházení s dětskými a mladistvými delikventy (materiál bude předložen vládě v květnu t. r.).
Projekt preventivních programů na místní úrovni je od roku 1996 uskutečňován pod názvem Komplexní součinnostní program prevence kriminality a prevence drogových závislostí na místní úrovni (dále KSP). Podstatou projektu je vytváření široké škály navzájem propojených dílčích projektů sociální a situační prevence, včetně informování občanů v oblastech, na jejichž realizaci se podílejí orgány veřejné správy včetně Policie ČR, nestátní subjekty i jednotliví občané. Východiskem pro zpracování programů je lokální analýza kriminální a sociální situace. Gesci za organizaci preventivních programů měst nesou místní samosprávy.
Na podporu preventivních programů měst zatížených vysokou mírou trestné činnosti a dalších sociálně rizikových jevů (např. nezaměstnanost, vysoký počet osob dlouhodobě závislých na dávkách sociálního zabezpečení, koncentrace sociálně handicapovaných osob, rozšířenost drog, prostituce) byl vytvořen státní dotační systém, na který byly již třetím rokem vyčleněny do kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu finanční prostředky. Tento systém - výběrová řízení, vyhodnocování projektů, metodickou pomoc při nakládání s přidělenými prostředky, věcnou kontrolu využití finančních prostředků a zpracování podkladů pro státní závěrečný účet a vytváření dotačního informačního systému spravovalo Ministerstvo vnitra. O rozdělení finančních prostředků rozhodoval Republikový výbor pro prevenci kriminality.
V roce 1998 bylo státní účelovou dotací podpořeno 490 projektů ve 43 městech České republiky, a to v celkové částce 105 milionů Kč.
V oblasti sociální prevence byly podpořeny projekty zaměřené na práci s rizikovými jedinci a skupinami. Schematicky je lze rozdělit do kategorií: volnočasové aktivity, vzdělávací aktivity, zájmové aktivity, krizová a poradenská zařízení, primární prevence závislostí. V oblasti situační prevence byly podpořeny projekty technických zařízení omezujících příležitosti k páchání trestných činů a informování veřejnosti o technických možnostech zabezpečení před trestnou činností, nabídce sociálně intervenčních, krizových a poradenských služeb, možnostech trávení volného času, aktuální dopravní situaci apod.
ad 2) V rámci resortu Ministerstva vnitra pokračovala integrace Policie ČR do preventivních systémů i posilování její role analytické a preventivně informační a poradenské, a to jak ve vztahu k orgánům samosprávy při plánování preventivních opatření, tak i k jednotlivým občanům. V červenci 1998 byla zřízena Metodická rada pro preventivně informační skupiny Policie ČR ke zpracování metodiky jejich činnosti. Preventivní činností se zabývají i tiskoví mluvčí Policie ČR. V souvislosti se zkvalitněním analytické práce Policie ČR při uskutečňování Komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni byl realizován projekt "Vybavení analytických pracovišť OŘ PČR výpočetní technikou" (33 analytických oddělení).
V dubnu 1998 byl konstituován Poradní sbor pro situační prevenci. Úkolem sboru je zlepšení spolupráce mezi jednotlivými subjekty a vytváření společných strategií v oblasti prevence automobilové kriminality, vloupání do obydlí a rekreačních objektů, kriminality na veřejných prostranstvích a v obchodní síti a v oblasti individuální ochrany osob. Rok 1998 byl věnován ochraně obydlí.
V rámci vytváření informačních mechanismů v oblasti prevence kriminality byla zahájena mediální kampaň k prevenci kriminality pod názvem Bezpečná společnost, byl zpracováván Tiskový servis prevence kriminality, byly zpracovány a vydány odborné publikace a další informační materiály pro veřejnost. Prevence kriminality byla prezentována na výstavách (Pragoalarm 98, Bezpečí pro domov i auto a PREVENCE 2000) a internetových stránkách Ministerstva vnitra a Policie ČR. Proběhly přípravné práce na televizním měsíčníku Magazín - Alarm ("Expedice prevence"), který je věnován prezentaci preventivních aktivit ve dvanácti městech zařazených do KSP a doporučením a radám k zabezpečení osob a majetku (vysílán od 6.1.1999 na ČT 1).
Aktivity v oblasti prevence diváckého násilí byly zaměřeny zejména na zlepšení spolupráce Policie ČR a sportovních klubů při přípravě a realizaci bezpečnostních opatření při fotbalových a hokejových zápasech a na vytváření databáze informací o současných evropských trendech zvyšování bezpečnosti na stadionech a opatřeních prevence diváckého násilí.
Mezinárodní spolupráce se soustředila na oblast prevence delikvence dětí a mladistvých, ke které byla uspořádána konference s mezinárodní účastí. Pokračovala spolupráce v problematice metod preventivních činností policie.
ČR je zastoupena v orgánech OSN a Rady Evropy - v Komisi prevence kriminality a trestního soudnictví OSN a ve Stálém výboru Rady Evropy k problematice diváckého násilí a nevhodného chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech. Činnost v těchto orgánech zajišťuje Ministerstvo vnitra, které se také účastnilo obhajoby Úvodní a druhé periodické zprávy o plnění Úmluvy OSN o odstranění všech forem rasové diskriminace a Úvodní zprávy o plnění Úmluvy OSN o odstranění všech forem diskriminace žen.
V oblasti prevence nehod v silničním provozu směřovaly aktivity zejména k:
Evropská unie
Mezi priority zahraniční politiky České republiky patří členství v Evropské unii (EU). V březnu 1998 byla zahájena formou bilaterální mezivládní konference jednání o přístup ČR k EU. Následně v dubnu 1998 započala formálně první fáze tzv. screening acquis (porovnání legislativy ES a acquis 2. a 3. pilíře s českou legislativou a prověřování ČR k převzetí veškerých závazků vyplývajících z členství v EU), který by měl být ukončen v červenci 1999. Evropská komise (EK) vydala Pravidelnou zprávu hodnotící ČR o pokroku v předvstupním procesu, kde mj. kritizuje existenci korupce ve státní správě, nedostatky v soudnictví, problematickou aplikaci zákona o státním občanství, situaci Romů, nedostatečně účinnou ochranu státních hranic, nedůrazný postup policie proti organizovanému zločinu, korupci a obchodování s drogami. Základní kroky směřující k budoucímu členství v EU byly zaměřeny na:
Dále pokračovaly vzdělávací programy v záležitostech EU a byly předloženy návrhy projektů v rámci Národního programu Phare 1998 a 1999. K realizaci některých projektů dojde formou tzv. twinningu, tj. spolupráce s partnerskou institucí ve vybrané členské zemi.
NATO
Česká republika se podílela na tvorbě stabilního bezpečnostního prostředí v rámci mezinárodních organizací. Pro bezpečnost ČR má zásadní význam členství v NATO. V souvislosti s přijetím naší republiky do NATO bylo úsilí všech zainteresovaných subjektů zaměřeno zejména na splnění bezpečnostních standardů NATO, schválen byl Ústavní zákon o bezpečnosti a zřízena byla Bezpečnostní rada státu. Intenzivní práce probíhala ve zkvalitňování mechanismů obranného plánování a civilního nouzového plánování. Pokračovaly vzdělávací aktivity zaměřené na otázky bezpečnostních systémů za účasti lektorů NATO. Přístup k Severoatlantické smlouvě schválila vláda v lednu 1998, v dubnu pak Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR i Senát.
Česká republika je činná i v dalších multilaterálních bezpečnostních organizacích, a sice v Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) jako řádný člen a v Západoevropské unii (ZEU) - organizaci zprostředkující vztah NATO a EU - jako přidružený člen.
Mezinárodně smluvní oblast
V roce 1998 bylo sjednáno celkem 9 smluvních dokumentů (2 prezidentské, 4 vládní a 3 resortní). Týkají se zejména úpravy režimu a spolupráce na společných státních hranicích se Slovenskou republikou, spolupráce mezi ČR a Mezinárodní organizací pro migraci, spolupráce v boji proti organizovanému zločinu, nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami a prekurzory, terorismu a dalších nebezpečným druhů trestné činnosti (s Kyrgyzskou republikou), policejní spolupráce (s Belgií), spolupráce v oblasti vzdělávání a zvyšování kvalifikace (se Saským státním ministerstvem vnitra). Současně byla ukončena platnost dohody v oblasti vládního utajeného telefonního a telegrafního spojení s Polskou republikou.
Byla rozjednána řada bilaterárních smluv (prezidentských, vládních a resortních) týkající se např. spolupráce a vzájemné pomoci při katastrofách a závažných haváriích, dohod o předávání a převzetí osob, spolupráce v boji proti organizovanému zločinu, nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami a prekurzory, terorismu a dalších nebezpečných druhů trestné činnosti atd.
Rozpracované multilaterární smlouvy se týkají Evropské dohody o zrušení víz pro uprchlíky, Evropské dohody o převodu odpovědnosti za uprchlíky, Evropské úmluvy o kontrole nabývání a držení střelných zbraní jednotlivce, Evropské charty místní samosprávy, Evropské úmluvy o uznávání právní subjektivity mezinárodních nevládních organizací, úmluvy o účasti cizinců ve veřejném životě na místní úrovni, Dohody o nedovoleném obchodu po moři, kterou se provádí čl. 17 Úmluvy OSN proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami a Evropské úmluvy o státním občanství.
Na spolupráci s mezinárodními organizacemi zabývajícími se otázkami migrace a na spolupráci s partnerskými resorty jiných států se zaměřily další aktivity resortu Ministerstva vnitra. Vedle mezinárodní policejní spolupráce, kdy se priority soustřeďují na potírání rostoucích aktivit mezinárodního organizovaného zločinu, nabývá na významu mezinárodní spolupráce celních správ. Spolupráce s finančními zpravodajskými jednotkami probíhala především v rámci tzv. Egmotské skupiny (sdružení finančních zpravodajských jednotek, které jsou centrálními státními úřady, které přijímají, analyzují a vyměňují zpravodajské informace na základě Štrasburské úmluvy a v souladu s jejich národní legislativou za účelem boje proti praní špinavých peněz).
V prosinci 1998 byl vládě předložen návrh na podpis a ratifikaci Evropské úmluvy o kontrole nabývání a vlastnictví střelných zbraní soukromými osobami (po přistoupení k této úmluvě bude povinností České republiky sdělovat příslušným zahraničním orgánům informace o vývozu střelných zbraní, popřípadě prověřovat na základě jejich oprávněné žádosti údaje o pohybu střelné zbraně).
V uplynulém období byly zahájeny práce na přípravě uzavření dohod o vzájemném zaměstnávání - o výměně stážistů s Maďarskem, Lucemburskem a Litvou, o vzájemném zaměstnávání s Bulharskem, o výměně stážistů a o vzájemném zaměstnávání v příhraničních oblastech s Rakouskem.
Ukončena byla expertní jednání o návrhu novely Smlouvy mezi ČSSR a Rakouskou republikou o společných státních hranicích, dále byla zahájena standardní činnost Stálé česko - slovenské hraniční komise. Pokračovala spolupráce v rámci komisí zabezpečujících výkon správ státních hranic s příslušným sousedícím státem a Skupiny českých a německých expertů k provádění Dohody mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o malém pohraničním styku na turistických stezkách a v turistických zónách a o překračování státních hranic ve zvláštních případech.
Současně pokračovala spolupráce s řadou evropských a severoamerických států formou kurzů, stáží, výměnných studijních pobytů a jazykového vzdělávání. Studijní aktivity byly zaměřeny především na vzdělávání sociálních asistentů, sociální práci s pachateli trestné činnosti, přípravu vězeňského personálu včetně vězeňských duchovních a prevenci zacházení s drogově závislými ve vězeňských zařízeních, vzdělávání učitelů policejních škol atd. Pokračovala spolupráce se SRN (s Nadací Hannse Seidla, s Policejní akademií v Munsteru a s policejními školami v Sasku, navázána byla spolupráce s Bavorskou justiční školou). S Holandskem se týkala především oblasti vzdělávání učitelů policejních škol a sociálních asistentů.
Spolupráce s Francií se realizovala formou dlouhodobé stáže na Policejní škole v Lyonu, vzdělávání ke vstupu do EU pořádané francouzskou E. N. A., Francouzský institut v Praze pořádá jazykové kurzy pro pracovníky resortu. Nadále probíhá spolupráce se Středoevropskou policejní akademií, s Asociací Evropských policejních akademií (policejní top management v souladu se standardy EU), s USA Akademií ILEA v Budapešti (kurs ochrana duševního vlastnictví) a s Královskou kanadskou jízdní policií (seminář personalistů a psychologů).
Zástupci ústředních orgánů a institucí se v uplynulém období účastnili řady mezinárodních setkání (např. k průmyslové bezpečnosti), konferencí (např. k problematice zacházení se speciálními skupinami odsouzených), absolvovali semináře ke vstupu do EU a semináře ke vstupu do NATO apod.
Zástupci České republiky jsou členy dalších komisí, pracovních skupin, kterými jsou zejména:
3.1.5. Meziresortní spolupráce
K řešení problémů vnitřní bezpečnosti je nutná dobrá spolupráce zainteresovaných resortních pracovišť, orgánů státní správy a samosprávy formou pracovních skupin, komisí apod. Mezi ně patří zejména:
Ministerstvo dopravy a spojů, po analýze zabezpečení ochrany na železnici, navrhuje vytvoření další meziresortní komise, která by se pravidelně zabývala problematikou spolupráce v oblasti bezpečnosti na železnici.
Realizována byly řada dvoustranných jednání a dohod k aktuálním problémům (ÚZSI, BIS, VOZ, Česká národní banka, Inspektorát omamných a psychotropních látek Ministerstva zdravotnictví, Licenční správa, Puncovní úřad, Česká obchodní inspekce, Státní úřad pro jadernou bezpečnost atd.).
Ministerstvo vnitra a Policie ČR, jako hlavní garant za oblast vnitřní bezpečnosti, přijímají řadu dalších opatření. Jedná se především o cílené bezpečnostní akce zaměřené na určité druhy kriminality a do krizových lokalit, důraz byl kladen na koordinační a kontrolní činnost atd. Další kroky se vztahovaly k oblasti ekonomické, personální, organizační a k činnosti Hasičského záchranného sboru.
Oblast organizace a řízení
Cílem analýzy stavu řízení Ministerstva vnitra v průběhu roku 1998 bylo zejména zvýšit odpovědnost ministerstva za kvalitní přípravu reformy veřejné správy. Organizační model nepovažuje vedení ministerstva za uzavřený a neměnný systém.
V roce 1998 byl zrušen národní bezpečnostní úřad MV. Jeho působnost v oblasti ochrany utajovaných skutečností přebral podle zákona č. 148/1998 Sb., od 1.11.1998 nový ústřední správní úřad - Národní bezpečnostní úřad. Ke dni 31.12.1998 zrušilo MV rozpočtovou organizaci Státní letecký útvar, jejíž kompetence při zajišťování přepravy ústavních činitelů přešly na Ministerstvo obrany.
Bylo zřízeno záchytného zařízení pro cizince v Balkové, systemizačně posíleny odbory kriminalistické techniky a expertiz PČR. Dále došlo v oblasti systemizace pracovních míst k reorganizaci zdravotnických zařízení SPŠ a správ PČR (jednotná systemizace), posílení česko-slovenské hranice, zřízení skupin kynologie PČR a odboru kynologie a hipologie PP ČR, zřízení záchytného zařízení Poštorná a zřízení záchytného uprchlického tábora Vyšní Lhoty. V PČR Správě hl. m. Prahy byly posíleny Ochranné služby (ostraha objektů), zřízeno oddělení Centrum, letiště Ruzyně a místního oddělení Výstaviště, o 340 míst byla posílena stálá pořádková jednotka. Zajištění a realizace koncepce a programu protidrogové politiky na období let 1998 až 2000 znamenalo zvýšení počtu policistů v rámci služby kriminální policie a služby správních činností.
Kontrolní činnost v souvislosti s vnitřním pořádkem a bezpečností byla zaměřena zejména na výběrová řízení a přerozdělování finančních prostředků v rámci readmisních dohod, zacházení s utajovanými materiály, pronájmu letadel a dalšího majetku státu a stavu, ochrany a využití objektů MV. Součást kontrolní činnosti byla zaměřena na vyřizování, stížností, peticí a dalších podnětů a podání. Dále byla kontrolní činnosti zaměřená na výkon státní správy a plnění povinností podnikatelů souvisejících se střelnými zbraněmi a střelivem.
Oblast personální práce a vzdělávání
Ke dni 31.12.1998 činil celkový počet pracovníků resortu MV a PČR 61.592 (bez příspěvkových organizací MV), z toho je 72,4 % (44.603) policistů a 27,6 % (16.989) pracovníků v pracovním poměru. Z celkového počtu pracovníků je 15.429 žen, z toho 5.132 policistek (11,5 % z celkového počtu policistů).
Početní stavy ve srovnání s rokem 1997 stouply celkem o 440 pracovníků, z toho stavy policistů se snížily o 36. Zvýšily se početní stavy na krajských správách o 80 policistů na 37026, a to i přesto, že dochází ke zcivilňování některých funkcí dříve obsazovaných policisty. Celková obsazenost na krajských správách PČR je 96,8 %.
Celkový počet neobsazených funkčních míst klesl z loňských 4.670 na současných 3868 (stav ke 31.12.1998) a celková obsazenost resortu činí 94,0 %. Nejvíce volných míst vykazují krajské správy (1.533). Početní stavy na Správě hl. m. Prahy se daří doplňovat výpomocí z ostatních krajských správ na dobu 3 měsíců (bez této výpomoci by v Praze chybělo 704 policistů). Z ostatních správ mají nejvíce neobsazených míst Správa Středočeského kraje (9 %) a Správa Jihočeského a Jihomoravského kraje (6 %).
Na úřadech vyšetřování zůstaly počty policistů zhruba na úrovni roku 1997, u občanských pracovníků došlo k nárůstu o 125. Počet volných systemizovaných míst policistů a občanských pracovníků na úřadech vyšetřování se snížil na 223 (z 321 míst v roce 1997). Celková obsazenost k 31.12.1998 byla 94,7 %. Největší nedostatek pracovníků je na Úřadu vyšetřování hl. m. Prahy, kde je neobsazeno 51 systemizovaných míst.
Z celkového stavu policistů má 14,8 % vysokoškolské vzdělání (v roce 1997 13,3 %), 78 % středoškolské s maturitou (78,7 %) a 8 % má vzdělání základní -vyučení, SOU apod. (8 %). Ze stavu občanských zaměstnanců má 11,2 % vysokoškolské vzdělání, 49,6 % má vzdělání s maturitou a 39 % má vzdělání bez maturity.
V uplynulém roce se též nepodařilo vytvořit základy sociálního systému, ani změnit platový předpis, který je pro policii nevyhovující, zejména s přihlédnutím k absenci kariérního řádu. Proto Ministerstvo vnitra zpracovalo věcný záměr sociálního programu pro příslušníky PČR a zaměstnance resortu MV a návrh věcného záměru zákona o služebním poměru (v 1. polovině roku 1999 bude zaslán do meziresortního připomínkového řízení). Problémem zůstává hodnocení pracovního výkonu policistů. Dnešní systém hodnocení a s ním spojené rozhodování o odměňování a přidělování materiálních či finančních prostředků dnes vychází zejména z údajů o nápadu trestné činnosti, procentech její objasněnosti, počtu zadržených hledaných osob, počtu a výše pokut za dopravní přestupky apod. Výsledný motivační tlak směřuje činnost policistů především do oblasti represe. V návaznosti na pokračující projekt Funkční analýza práce jako objektivního podkladu pro stanovení výběrových kriterií, osnov výuky a výcviku a kritérií nového systému hodnocení práce, byly zpracovány informace o systémech hodnocení používaných v zahraničních policejních sborech a jejich efektivitě, včetně vyhodnocení připomínek ze správ krajů. V roce 1998 byl organizačně zajištěn projekt Phare č. 9808 - 02/1 "Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro Policii ČR/program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky MV ČR", který bude včetně implementace realizován v následujících třech letech. Výstupem bude mj. nový kariérní řád PČR, nový systém hodnocení pracovního výkonu a odměňování a návrh potřebných legislativních opatření s ohledem na jejich kompatibilitu s legislativou EU. Jako pozitivum je třeba hodnotit skutečnost, že byly zahájeny práce na novém zákoně o státní službě (služebním poměru) příslušníků ozbrojených sborů a služeb.
V oblasti přípravy policistů k výkonu povolání byly v druhé polovině roku 1998 přehodnoceny učební plány jednotlivých typů základní odborné přípravy z hlediska aktuálních potřeb výkonných útvarů PČR a s ohledem na požadavky pro začleňování našeho státu do evropských struktur. V učebních osnovách byly rozšířeny tématické celky s problematikou boje proti rasové nesnášenlivosti, extremismu, porušování lidských práv, šíření drog a organizovaného zločinu a naopak byla vypuštěna témata, se kterými se budou policisté seznamovat až v dalších fázích jejich specializované odborné přípravy. Tato tzv. další odborná příprava je vytvářena na základě výsledků funkčních analýz pracovních činností a s využitím některých prvků zahraničních zkušeností jako ucelený systém opatření, vytvářejících tlak na profesní růst policistů po celou dobu jejich služebního poměru k PČR. Součástí změny filosofie příprav policistů pro výkon povolání je nyní důraz na přeměnu klasického pojetí vzdělávání ve výcvik v odborných, komunikativních a psychologických dovednostech a také na výchovu k žádoucím etickým a společenským normám. Služební příprava policistů se zabývala především řešením rizikových situací ve výkonu služby (tzn. zejména výcvikem a zdokonalováním policistů v používání zbraní a donucovacích prostředků a psychické odolnosti policistů při výkonu služby). Byla reflektována potřeba zvyšování právního vědomí, služební příprava byla rozšířena dále např. o realizaci modelových cvičení.
Přetrvává problém nedostatečné motivace policistů v otázce zkvalitnění výkonu služby a kariérního postupu. Byl vypracován koncepční záměr zkvalitnění systému služební přípravy, koncepční činnost se stala součástí projektu PHARE.
Ekonomická oblast
Zvýšení počtu zjištěných trestných činů znamenalo podstatně vyšší zatížení policistů. Finanční prostředky přidělené Policii ČR v minulých letech včetně roku 1998 tento trend nerespektovaly. Výše rozpočtových prostředků byla v roce 1998 na samé hranici únosnosti, a to zejména v oblasti ostatních běžných výdajů.
Na hospodaření kapitoly MV působily zejména následující skutečnosti:
Výše uvedené skutečnosti znamenaly, že resort MV byl nucen provést řadu úsporných opatření, aby mohl se svými značně omezenými rozpočtovými zdroji zajistit alespoň základní činnosti útvarů Policie České republiky a Ministerstva vnitra.
Činnost Hasičského záchranného sboru ČR
Mezi priority se zásadním významem pro další období patřilo v roce 1998 zejména sjednocení problematiky požární ochrany, krizového řízení, civilního nouzového plánování a Integrovaného záchranného systému (dále IZS), zajištění dalšího postupu prací na IZS a příprava podmínek pro transformaci civilní ochrany z Ministerstva obrany na Ministerstvo vnitra, dopracování vládního návrhu na zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112, zpracování návrhu koncepce jednotného informačního systému v oblasti požární prevence.
K hlavním problémům realizace integrovaného záchranného systému patří vedle oblasti legislativy vzájemná propojitelnost hlavních složek IZS. Z rozpočtových důvodů nebylo reálné v uplynulém období zprovoznit celý systém PEGAS (technologií firmy Matra) v rozsahu požadovaném pro výkon služby Policie ČR a pro další složky IZS v dostupném časovém horizontu i v požadovaných parametrech.
Základní podmínky pro zpracování legislativy k zabezpečení nového systému krizového řízení státu a pro přijetí nové organizační struktury orgánů krizového řízení byly vytvořeny přijetím ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR.
Vláda ustavila orgány krizového řízení ČR, zřídila Výbor pro obranné plánování a Výbor pro civilní nouzové plánování (CNP).
Zřízením Meziresortního krizového štábu byl završen systém pracovních orgánů krizového řízení na ústřední úrovni státu, pro přípravu krizových opatření a řešení krizových situací.
3.2. Základní aktivity zaměřené na oblast vnitřní bezpečnosti pro rok 1999
Aktivity vnitřní bezpečností politiky v dalším období vychází z analýz stavu a vývoje kriminality a bezpečnostních rizik. Zaměří se na oblast boje s organizovaným zločinem, korupcí, závažnou hospodářskou kriminalitou, kriminalitou v oblasti duševního vlastnictví, nelegální migrací, nelegálním obchodem s drogami, v oblasti potírání projevů rasismu a xenofobie. Připravuje se řada legislativních kroků, významným přínosem bude nový zákon o Policii ČR, autorský zákon, zákon o krizovém řízení a integrovaném záchranném systému, zákon o azylu, příprava zákona o ochraně svědků a dalších osob, zákon, kterým se mění trestní řád a některé související zákony atd. Velký význam má pokračování mezinárodní spolupráce, klíčová je příprava ČR na přístup a aplikaci schengenských dohod. Zainteresované resorty budou pokračovat ve svém úsilí zaměřeném na vytváření systému prevence kriminality.
3.2.1. Koncepční a analytická oblast
Vládní program boje proti korupci v ČR a Zpráva o korupci v ČR a možnostech účinného postupu proti tomuto negativnímu společenskému jevu. (Materiál přijala vláda usnesením ze dne 17.2.1999 č125 a schválila Harmonogram opatření v boji proti korupci).
Koncepce boje proti kriminalitě v oblasti duševního vlastnictví. (Koncepce byla předložena podle Plánu nelegislativních úkolů vlády v březnu 1999).
Informace o připravenosti České republiky na plnění požadavků vyplývajících ze Schengenských dohod z pohledu bezpečnosti státu. (Materiál bude předložen podle Plánu nelegislativních úkolů vlády na období září 1998 až červen 1999 s výhledem na II. pololetí 1999 (viz usnesení vlády č. 632 ze dne 30.9.1998) v červnu 1999).
Návrh systému účinnějšího a efektivnějšího využití stávajících sil a prostředků služby cizinecké a pohraniční policie pro ochranu státních hranic a kontrolu osob na nich, včetně návazného systému kontroly osob ve vnitrozemí. (Úkol byl uložen usnesením vlády č. 54/1999, materiál bude předložen ve II. Q).
Harmonogram opatření uvedení systému modernizace vízového procesu do provozu a návrh požadavků na přidělení finančních prostředků na realizaci celého projektu. (Úkol uložen usnesením vlády č. 748/1998, materiál bude předložen ve II. Q).
Návrh finančních požadavků na realizaci kontroly osob na hranicích v roce 2000 včetně návazných opatření k modernizaci vízového procesu. (Úkol uložen usnesením vlády č. 54/1999, materiál bude předložen v červnu 1999).
Návrh finančních požadavků na realizaci kontroly osob na hranicích včetně návazných opatření k modernizaci vízového procesu v roce 2001 a letech následujících. (Úkol uložen usnesením vlády č. 54/1999, materiál bude předložen v říjnu 1999).
Zpráva o plnění úkolů Harmonogramu opatření k zefektivnění kontroly osob na státních hranicích. (Zadáno usnesením vlády č. 54/1999 s termínem plnění 31.10.1999).
Zpráva o stavu a aktuálních problémech vězeňství ČR s návrhem na nové určení početního stavu příslušníků a občanských pracovníků Vězeňské služby ČR.
Organizační a ekonomické zabezpečení uprchlictví v ČR (materiál by měl mimo jiné zhodnotit dosavadní zkušenosti od roku 1990 a navrhnout případná opatření po přijetí nového zákona o azylu. - bude předloženo pro jednání schůze vlády v 1. pol. 1999).
Návrh řešení problémů souvisejících s prostitucí.
Návrh systémového přístupu k zacházení s dětskými a mladistvými delikventy.
Zprávy a analytické a koncepční materiály, které jsou pravidelně předkládány vládě (viz kap. 3.1.1.), jsou od roku 1999 rozšířeny o Zprávu o postupu státních orgánů při postihu trestných činů motivovaných rasismem a xenofobií nebo páchaných příznivci extremistických skupin, Informace o výsledcích kontroly se zaměřením na výskyt korupce a od roku 2001 o Výroční zprávy o úplatkářství a trestné činnosti veřejných činitelů v ČR.
Návrh věcného záměru zákona o obcích
Návrh věcného záměru zákona o hlavním městě Praze
Návrh věcného záměru zákona o okresních úřadech
Návrh věcného záměru zákona o působnosti a orgánech vyšších územních samosprávních celků
Termín předložení vládě byl do 28. února 1999. Usnesením vlády ze dne 24.2.1999 č. 156 byl stanoven termín pro předložení návrhů věcných záměrů zákonů do 31.5.1999. Usnesení vlády ze dne 30.3.1999 č. 258 ukládá, po projednání Koncepce reformy veřejné správy vládou dne 30.3.1999, připravit návrhy zákonů jako variantní, a to bez předkládání návrhů věcných záměrů těchto zákonů, a to ve lhůtách podle Plánu legislativních prací vlády.
Návrh věcného záměru novely zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 247/1995 Sb.,
Návrh věcného záměru novely zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změněn a doplnění některých dalších zákonů
Návrh novely zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
Zákon, kterým se mění trestní řád a některé související zákony
Návrh autorského zákona
Návrh věcného záměru zákona o Policii České republiky
Návrh věcného záměru zákona o služebním poměru příslušníků Policie České republiky
Návrh novely zákona č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících předpisů
Návrh věcného záměru zákona o zbraních a střelivu
Návrh věcného záměru novely zákona ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku, státní vlajky a ostatních symbolů České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Návrh zákona o volbách do vyšších územních samosprávných celků
Návrh věcného záměru novely zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 247/1995 Sb.
Návrh věcného záměru zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a zájmovém vzdělávání (školský zákon)
Návrh věcného záměru zákona o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) - (zákon o soukromých bezpečnostních činnostech)
Návrh novely zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. (předpokládaný termín nabytí účinnosti je od 1.7.2000)
Návrh věcného záměru novely zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
Návrh věcného záměru zákona o Hasičském záchranném sboru ČR
Návrh věcného záměru zákona o státních hranicích
Návrh novely zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů
Návrh zákona o Hasičském záchranném sboru ČR
Návrh novely zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů
Návrh zákona o sdružování
Návrh věcného záměru zákona, kterým se upravuje postup při referendu
Návrh novely zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změněn a doplnění některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 247/1995 Sb.,
Plán legislativních aktivit zahrnuje i řadu návrhů vyhlášek pro předložení ministrovi vnitra. Jedná se zejména o:
Návrh vyhlášky o náhradách výdajů poskytovaných příslušníkům Policie ČR v souvislosti s výkonem služby
Návrh vyhlášky o výstrojních naturálních náležitostech poskytovaných příslušníkům Policie ČR v souvislosti s výkonem služby
Návrh vyhlášky, kterou se stanoví zásady koordinace složek integrovaného záchranného systému při společném zásahu a pravidla spolupráce operačních středisek složek integrovaného záchranného systému a podrobnosti o stupních poplachů a činnostech při jejich vyhlášení
Návrh vyhlášky, kterou se stanoví zásady způsobu krizové komunikace, spojení v integrovaném záchranném systému a struktura sdílených dat
Návrh vyhlášky, kterou se provádí zákon o občanských průkazech
Návrh vyhlášky, kterou se provádí zákon cestovních dokladech
Pro jednání vlády bude připravena: Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality do roku 2000 za rok 1998 (březen); Návrh řešení problémů souvisejících s prostitucí (březen); Návrh systémového přístupu k zacházení s dětskými a mladistvými delikventy (květen).
Mezi další priority patří:
Evropská unie
V Bruselu se uskuteční screeningové jednání oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí a kapitoly "Volný pohyb osob". Pro tyto kapitoly bude zpracován poziční dokument pro zahájení jednání s EU. Dále bude pokračovat realizace projektů Národního programu Phare 1998 a uskuteční se příprava finální verze smlouvy o spolupráci s členskými zeměmi EU v rámci twinningu.
V oblasti mezinárodně smluvní bude činnost zaměřena na rozpracované a rozjednané smlouvy z roku 1998. K předložení do vlády se připravuje například návrh Smlouvy mezi Českou republikou a Rakouskou republikou, kterou se mění a doplňuje Smlouva mezi ČSSR a Rakouskou republikou o společných státních hranicích. Dále se připravuje např. Úmluva o právním postavení bezdomovců, readmisní dohoda s Moldávií, iniciováno bude sjednání dohod o policejní spolupráci a dalších readmisních dohod. Pozornost bude věnována programu spolupráce na rok 1999 v oblasti místní správy k realizaci III. části Dohody mezi vládou ČR a vládou Francie o spolupráci v oblasti policie, veřejného pořádku a veřejné správy (ze dne 2.4.1997).
Pokračovat budou vzdělávací a studijní aktivity, účast na konferencích a výměna zkušeností.
3.2.5. Základní aktivity Ministerstva vnitra v rovině personální práce a vzdělávání, ekonomické a oblasti řízení a organizace
Oblast personální práce a vzdělávání MV
V roce 1998 byly na základě identifikace základních problémů v oblasti personální práce a vzdělávání formulovány koncepční záměry a návazný návrh opatření a konkrétních úkolů pro další období.
K jejich realizaci významně přispěje projekt zaměřený na rozvoj komplexního systému řízení lidských zdrojů v Policii ČR, jehož cílem je navrhnout (včetně návrhů odpovídající legislativy) zejména :
- vnitřní strukturu policejních sborů podle standardů EU
- kariérní řád a systém hodnocení, odměňování, povyšování a personálního rozvoje
- komplexní systém vzdělávání a výcviku policistů.
Projekt, který byl v rámci Phare organizačně připraven v roce 1998, se začne realizovat na jaře 1999 a musí být skončen nejpozději do poloviny roku 2001.
Zaměření služební přípravy bude navazovat na rok 1998, tzn. bude pokračovat výcvik s důrazem na rizikové faktory v práci policistů, zejména na zvyšování právního vědomí, psychické odolnosti, úrovně používání zbraní a donucovacích prostředků.
Ekonomická oblast
Oblasti řízení a organizace
3.3. Práce policie ČR a priority základního zaměření práce Policie ČR
Vnější prioritou je ovlivňování hodnocení práce PČR veřejností. Konkrétně se jedná o jakýkoli kontakt policisty s občany při oznámení a vyšetřování trestních činů, zásazích policie, jednání s oběťmi trestné činnosti, prevence a vhodná prezentace práce policie na veřejnosti včetně vlivu vystupování a chování každého policisty na veřejnosti. Tato problematika je především otázkou výchovy, nácviku a metodického vedení jednotlivce nadřízeným. Základem pro pozitivní dopad jsou získané návyky policisty a smysl pro důrazné zakročení v případech, kdy si to situace vyžaduje.
Naprostá většina policistů tato kritéria splňuje, ale o tom, že stále je co zlepšovat, svědčí celkový počet 907 oprávněných stížností, oznámení a podnětů na činnost policistů, útvarů a služeb PČR (v roce 1998). Příčinou jejich největší části byla nedbalost a nekázeň policistů, dále nesprávný výklad norem a předpisů a nedostatky v řízení a kontrole.
I nadále je třeba systematickou výchovnou a kontrolní činností předcházet případům korupce v řadách policie především z důvodu velmi negativního dopadu na hodnocení celé práce PČR.
Z hlediska vnímání práce policie veřejností se mnohdy jeví jako neuspokojivá situace současného legislativního stavu (např. často kritizovaná délka přípravného řízení nebo velká administrativní náročnost v práci PČR).
Vnitřní priority směřují jednoznačně k zajištění kvality výkonu služby a týkají se zejména personální stabilizace, zvyšování profesionality policistů a zlepšení technického zajištění výkonu služby.
V oblasti personální práce byl pro rok 1998 stanoven jako prioritní úkol snížit podstavy v naplněnosti systemizovaných pracovních míst. V hodnoceném období se podařilo jen částečně snížit podstavy v PČR, přetrvává problém vysokého počtu skončení služebního poměru, i když se tento počet v roce 1998 oproti předchozímu roku snížil. Mezi hlavní příčiny vysoké fluktuace patří nízká schopnost konkurence v oblasti odměňování ve státní správě k možnostem výdělků v civilním sektoru, nejistota v zachování nároků spojených se skončením služebního poměru a omezené možnosti podnikatelských aktivit. Neuspokojivá situace je v oblasti stabilizačních faktorů jako zejména profesní růst a s tím spojené kariérní perspektivy, bytové zajištění a finanční ohodnocení odpovídající nárokům výkonu službu.
V některých místech ČR je konstatován nedostatečný zájem maturantů o službu v PČR z řad uchazečů splňující kvalifikační předpoklad vzdělání. Každoročně jsou požadovány výjimky z požadavku vzdělání především pro hl. m. Prahu.
Zvyšování právního vědomí policistů je zajišťováno organizováním pravidelných porad, školení a metodických zaměstnání, kde jsou formou přednášek a následných přezkoušení probírány nové právní normy a předpisy potřebné pro výkon služby. Dále k tomu přispívá pořádání přednášek Policejní akademií. Dosud však policii chybí systém celoživotního vzdělávání. Průběžná pozornost ze strany psychologických pracovišť je věnována otázkám očekávaného psychického zatížení nebo situacím po náročném zákroku.
Vedle již zmíněné základní činnosti Policie České republiky týkající se ochrany občanů, jejich svobod, života, zdraví a majetku včetně ochrany majetku státního, která je obsažena v kapitole 2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik, vykonávala řadu dalších činností, které nelze měřit počtem vyhledaných a objasněných trestných činů. Spolupodílela se na uskutečňování systému prevence kriminality, např. výchovně vzdělávací akce pro školní mládež, preventivní opatření prováděná při akcích zejména extremistických skupin. Policie zvýšila kontrolní činnost, uskutečnila řadu dopravně bezpečnostních akcí a cílených bezpečnostních akcí v jednotlivých regionech.
Značná část pracovníků útvarů PČR uskutečnila kontroly u podnikatelů v oboru střelných zbraní a střeliva v souvislosti s dodržováním ustanovení zákona o střelných zbraních a střelivu. Policie ČR se aktivně podílela na tvorbě legislativních záměrů. Útvary policie zajišťují úkoly pro soudy, vojenské správy, finanční úřady i úřady sociálního zabezpečení, především se jedná o předvádění osob, doručování obsílek a zejména dopravní policie zaznamenala nárůst spojený s administrativní činností. Rostou nároky na dokumentaci kriminality v oblasti boje proti organizovanému zločinu.
Práce Policie ČR je na druhé straně provázena řadou problému. Prioritní zůstává ekonomická situace policie, která úzce souvisí s vývojem kriminality, kdy finanční prostředky poskytnuté policii v posledních letech umožnily její pouhé přežívání bez hlubšího technického, ale mnohdy i odborného rozvoje. Podle vedení Policie ČR se nedostatky dále projevovaly především v oblastech kvalitního zabezpečení prostředků spojení, obnovy a oprav motorových vozidel, kvalitního zajištění jednotnou výpočetní technikou atd. a dlouhodobé problémy přetrvávají v legislativní oblasti, zejména v souvislosti s dosud platným zákonem trestním, zákonem o Policii ČR, o pobytu cizinců, azylovým zákonem a přestupkovým zákonem. Přes určité zlepšení zůstává problémem stabilizace policistů, jejich nedostatečná motivace v otázce zkvalitnění výkonu služby a kariérního postupu.