Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Zjednodušení, zlevnění a zefektivnění komunikace s úřady

Mgr. Zdeněk ZajíčekMgr. Zdeněk Zajíček
V měsíci březnu, který si odborná veřejnost spojuje s významnými akcemi podporujícími informační a komunikační technologie, jsme o rozvoji eGovernmentu hovořili s náměstkem ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví Mgr. Zdeňkem Zajíčkem.
  
Pane náměstku, myšlenka elektronizace veřejné správy a z ní vycházející rozvoj eGovernmentu získaly během vašeho řízení příslušného úseku Ministerstva vnitra zřetelnou dynamiku. Co bylo hlavním bodem zlomu, od něhož začala být tato kvalitativní změna reálná?
 
Myšlenka elektronizace zde existovala už dlouho, nicméně dynamiku dle mého získala ve chvíli, kdy se pod Ministerstvo vnitra převedla část kompetencí ze zanikajícího Ministerstva informatiky, v této oblasti. Pro elektronizaci veřejné správy to znamenalo posílení jejího postavení, neboť Ministerstvo vnitra je vůči ostatním rezortům i vůči obcím partner s většími pravomocemi, než mělo Ministerstvo informatiky. Dalším důležitým momentem byla skutečnost, že téma elektronizace přijal za své jak ministr vnitra, tak předseda vlády.
Byla založena Rada vlády pro informační společnost, jako koordinační orgán. Dále byly přijaty základní cíle Strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (Smart Administration) v období 2007 až 2015 a rovněž Strategie rozvoje služeb pro informační společnost, jejíž vizí je postavení České republiky mezi pěti nejlepšími zeměmi v EU právě v oblasti rozvoje eGovernmentu. A hlavně, velice systematicky jsme budovali eGona, který v současné době dýchá, myslí a tedy žije, a to je důležité.
 
 
Parlamentem je projednáván vládní návrh zákona o základních registrech, což jsou registr obyvatel, registr osob, registr práv a povinností a registr územní identifikace. Jedná se o významný krok, který by měl občany zbavit nutnosti zadávat opakovaně úřadům stejné údaje. Přes jaké rozhraní se bude k registrům přistupovat a jak bude zajištěna ochrana údajů? Bude v této souvislosti rozšiřována funkcionalita Portálu veřejné správy?
 
K jednotlivým registrům budou přistupovat výhradně existující i budoucí systémy veřejné správy, zajišťující jednotlivé agendy. Takže při všech stávajících úlohách nebude třeba žádný speciální přístup k základním registrům. Bezpečnost přístupu k jednotlivým údajům v registrech bude řešena při propojování jednotlivých agend se systémem základních registrů podle oprávnění uložených v registru práv a povinností. Pouze některé speciální situace, například vyžadování údajů o sobě samém, budou řešeny jako specializované agendy zanořené do Portálu veřejné správy.
  
 
Pro zajištění správy základních registrů má vzniknout úřad. Za co bude konkrétně zodpovědný? 
O fungování mozku eGona se postará Správa základních registrů. Tento úřad bude správcem informačního systému základních registrů a zabezpečí jeho provoz a bezpečnost. Dále realizuje vazby mezi jednotlivými základními registry navzájem a mezi základními registry a agendovými informačními systémy prostřednictvím služeb informačního systému základních registrů.
 
Správa základních registrů kromě toho zajistí, aby referenční údaje zapsané editory v jednotlivých agendách byly předávány prostřednictvím informačního systému do základních registrů v nezměněné podobě. Zpřístupní referenční údaje obsažené v základních registrech v rozsahu oprávnění obsažených v registru práv a povinností. Správa základních registrů však sama nebude mít přístup k obsahu referenčních údajů obsažených v základních registrech.
 
Úlohou správy základních registrů bude vést záznamy o událostech souvisejících s provozováním informačního systému základních registrů, bude-li mít důvodnou pochybnost, že orgán veřejné moci neoprávněně přistupuje k osobním údajům, neprodleně informuje Úřad pro ochranu osobních údajů.
 
 
Vznik registrů bude znamenat změnu i pro úředníky veřejné správy. Jak bude zajišťován přístup do neveřejné části? Bude probíhat autorizace pověřených osob přes čipové karty? Bude využit elektronický podpis?
 
Změna pro úředníky veřejné správy bude odstíněna jejich existujícími agendovými systémy. Autorizace a autentizace jednotlivých úředníků v jednotlivých rolích je plně v odpovědnosti správců jednotlivých agend stejně jako použité technologie. V rámci řešení Smart Administration nabídneme všem správcům informačních systémů veřejné správy možnost využít jednotný způsob autorizace a autentizace založený na elektronickém občanském průkazu a některých údajích z registru obyvatel.
 
 
Jaké další registry veřejné správy by na základě poptávky občanů mohly například vzniknout?
 
Základní registry nevznikají na základě přímé poptávky občanů. Jejich smyslem je efektivní veřejná správa, která bude zároveň uživatelsky přívětivá i pro občany. Vytipování čtyř základních registrů vychází z analýzy nejčastějších úkonů ve veřejné správě. Na jejím základě je možné říci, že veřejná správa nejčastěji ověřuje identitu osoby či právnického subjektu, informaci o adrese nebo různá oprávnění. Všechny čtyři základní registry tyto potřeby splňují a není nutné jejich další rozšiřování.
  
  
Od 1. července budou spuštěny datové schránky. Bude to znamenat zjednodušení komunikace podnikatelů s úřady? Lze odhadnout výši úspor na poštovném? 
 
Právě zjednodušení, zlevnění a zefektivnění komunikace s úřady je jeden z hlavních důvodů, proč informační systém datových schránek budujeme. Při jeho využívání odpadne nepříjemná povinnost chodit na poštu. Přístup do datové schránky bude možný z jakéhokoliv místa na zeměkouli, kde bude k dispozici běžný počítač a internetové připojení. Očekáváme také, že díky prakticky okamžitému doručení dojde i ke zrychlení správních řízení.
Pokud jde o úspory na poštovném, situace je velmi jednoduchá, vzhledem k tomu, že využívání systému bude pro podnikatele bezplatné, ušetří při jeho využívání sto procent nákladů, nemluvě o úsporách na vyhotovování papírových dokumentů. Na systému však uspoří i veřejná správa, odhadujeme, že tato úspora bude činit 200 až 300 milionů korun, konkrétněji to bude znamenat pro každý úřad deset až dvacet procent na poštovném.
  
  
Mgr. Zdeněk Zajíček Mgr. Zdeněk Zajíček
Připravuje Ministerstvo vnitra nějaký systém vzdělávání obcí a krajů k datovým schránkám?
 
Vzdělávání zaměřené na znalosti a dovednosti potřebné k ovládání a práci s datovými schránkami je začleněno do uceleného systému vzdělávání v eGovernmentu. Konkrétně se jedná o implementaci zákonů č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, a zákona 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, zejména o znalosti ovládání funkcionalit Czech POINT, vidimaci, legalizaci, konverzi dokumentů, ovládání práce s datovými schránkami, se spisovou službou či práce se základními registry, s datovými úložišti a další.
 
 
K zajištění práce s dokumenty z datových schránek je třeba disponovat elektronickou spisovou službou, mohou obce počítat i v této souvislosti s podporou ze strany Ministerstva vnitra?
 
Ano, připravuje se výzva k předkládání žádostí o finanční podporu v rámci Integrovaného operačního programu na Technologická centra a elektronické spisové služby pro územní samosprávné celky. Finanční podporu bude možné použít jak na pořízení elektronické spisové služby, tak na upgrade stávající, a to jak pro kraje, tak pro všechny typy obcí. Obce budou mít možnost prostřednictvím této výzvy získat nemalé finanční prostředky. Pro splnění podmínek pro čerpání prostředků z Evropské unie je třeba dodržet stanovenou minimální velikost projektu, a proto se obce budou moci k projektu přihlásit dvěma možnými způsoby. Buď uzavřením partnerské smlouvy mezi obcemi, nebo sdružením obcí. Obce spojené partnerskou smlouvou nebo svazky obcí musí mít nejméně deset členů a nesmí přesahovat hranice krajů. 
 
 
Jednou z povinností pro obecní úřady podle zákona č. 300/2008 Sb. je zajišťování konverze dokumentů. Je nutný upgrade stávajícího pracoviště Czech Point? Bude zapotřebí vytvářet i konverzní pracoviště pro vnitřní potřebu úřadu?
 
Přesně řečeno, provádění autorizované konverze na žádost zákon vyžaduje od „kontaktního místa veřejné správy", což je pracoviště Czech POINT. Ano, upgrade stávajícího pracoviště je nutný. Autorizovanou konverzi z moci úřední budete moci provádět na stejném počítači, skeneru, tiskárně, jen z prostředí jiného programového vybavení, kterému pracovně říkáme CzechPOINT@office.
 
 
Na základě výzvy k vybavení pracovišť Czech POINTu technikou ICT měly obce příležitost si zažádat o finanční prostředky na vybudování konverzního pracoviště. Jaký měla výzva úspěch?
 
Výzva stále trvá, v tuto chvíli požádalo o nový Czech POINT 1478 úřadů a o upgrade 735 úřadů. Nelze přesně říci, kolik obecních úřadů využilo možnosti čerpání finančních prostředků z evropských fondů. Oficiální statistiky budou zpracovány až po skončení výzvy.
  
 
K datovým schránkám proběhla řada školení, jaký byl o ně zájem a jakým dalším způsobem bude Ministerstvo vnitra propagovat tento důležitý projekt? Bude dále rozvíjen web datoveschranky.info?
 
Školení k datovým schránkám, nebo jak my tomu říkáme Roadshow po větších městech republiky, stále probíhají. Zájem je o ně opravdu velký, i proto jsme se rozhodli jejich počet ještě navýšit.
 
Projekt informačního portálu datoveschranky.info byl spuštěn v prosinci 2008. Server má poměrně vysokou návštěvnost a najdete na něm velké množství informací o projektu ISDS, odpovědi na nejčastější otázky i odkazy na další informační zdroje. Informace jsou rozděleny například pro právnické osoby, fyzické osoby, orgány veřejné moci, ale najdou je zde i programátoři, kteří budou chtít napojit svoje systémy na datové schránky. Součástí stránek je i elektronická poradna, kde můžete zadat svůj dotaz a dostanete email s odpovědí od projektového týmu. Aktualizace nových informací je prováděna denně.
 
Naší snahou je, aby tento portál byl centrálním zdrojem všech informací o projektu pro všechny skupiny uživatelů systému datových schránek. Zvláště pro veřejnost, ať už podnikatele a firmy, tak i pro běžné občany. Protože podporu informování veřejnosti považujeme u tohoto projektu za klíčovou, plánujeme rozšíření stránek o další informační prvky a vzdělávání, jako jsou instruktážní videa a jednoduché e-learningové kurzy a průvodce, kde na konkrétních případech a životních situacích ukážeme využití a výhody systému. Dále plánujeme instalaci abonentního systému a RSS kanálů, aby bylo možno získávat nové informace bez nutnosti opakovaně znovu prohlížet celý portál. Uvažujeme také o zvláštní verzi portálu pro mobilní zařízení a zřízení on-line poradenského centra, kde bude možné formou chatu získávat odpovědi na otázky k datovým schránkám.
 
 
Provozovatelem systému datových schránek bude Česká pošta. Jak bude zajištěno jeho financování? Na základě smlouvy s Českou poštou byl pro orgány veřejné moci stanoven ceník služeb odstupňovaný podle počtu uskutečněných transakcí. Proč bylo zvoleno toto kritérium?
 
Financování provozu systému můžeme rozdělit do třech kategorií: první z nich je hrazení nákladů za tisk a rozesílání přístupových údajů, tedy náklady za zřízení jednotlivých datových schránek. Financovat je bude pro všechny subjekty Ministerstvo vnitra.
 
Druhou kategorií je poplatek za odesílání jednotlivých datových zpráv. Ten uhradí jednotlivé orgány veřejné moci, kromě právnických osob, fyzických osob podnikajících i nepodnikajících. Odstupňován je v závislosti na tom, kolik zpráv je systémem odesláno, přičemž cena samozřejmě klesá. Uvedený model byl zvolen s ohledem na fakt, že vybudování systému datových schránek bude něco stát. Nicméně po určité době provozu bude klesat i cena za odeslání datové zprávy.
 
Poslední kategorií je pak cena za provoz, dohled v režimu 24x7x365 a vysoká dostupnost systému, kterou bude provozovateli opět hradit Ministerstvo vnitra, přičemž tato cena se pohybuje od 180 do 215 milionů korun ročně v závislosti na množství transakcí, které budou v informačním systému datových schránek realizovány.
 
 
Jak se bude služba datové schránky objednávat a jak bude zajištěna záruka doručení? Bude umožněno zasílat avíza o doručených zprávách do schránky na mobilní telefon? Bude k aplikaci přístup přes PDA?
 
Orgány veřejné moci a právnické osoby, zapsané v obchodním rejstříku, nic objednávat nemusí, datová schránka jim bude zřízena ze zákona automaticky. Poté, co obdrží přístupové údaje, které budou zaslány do vlastních rukou statutárnímu zástupci instituce, mohou ji hned využívat. Ostatní subjekty si o zřízení datové schránky mohou požádat, a to nejlépe na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT. Garance doručení zpráv vychází přímo ze zákona a v praxi bude realizována systémem elektronických doručenek, či chcete-li elektronických dodejek, tedy obdobným způsobem jako je tomu u papírové komunikace. Vedle toho bude v systému veden podrobný záznam o doručování tak, aby mohlo být doručení skutečně průkazné. Pokud jde o avíza, přímo ze zákona mají všichni nárok na to, aby jim toto avízo bylo zdarma zasláno na emailovou adresu, kterou si zvolí. Víme však o tom, že Česká pošta jako provozovatel zvažuje, že by již na komerční bázi nabídla i zmíněná avíza formou SMS na mobilní telefon. Vzhledem k tomu, že k datové schránce bude mimo jiné přístup prostřednictvím webového portálu, bude možné k ní přistoupit i pomocí mobilního telefonu nebo PDA s připojením na internet a kompatibilním webovým prohlížečem.
 
 
Text: Ivana Jungová
Foto: Radoslav Bernat

vytisknout  e-mailem