Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Vyřídit si úřední záležitosti z pohodlí domova či z mobilního zařízení

Účastníků Zlatého erbu, kteří sem přihlásili elektronickou službu, jsme se zeptali: Jaké elektronické služby se vám nejvíce osvědčily, chystáte nějaké novinky, jaká je vaše vize elektronického úřadování a která z interaktivních služeb by neměla chybět v nabídce jakéhokoliv úřadu?
 
Petr Rys, starosta města Bruntál (16 913 obyvatel)
V rámci naší snahy umožnit občanům co největší komfort při elektronickém přístupu ke službám se ukazují jako velmi užitečné služby, jako je například on-line rezervace pro přepážku dané agendy a zamluvení si termínu návštěvy až tři měsíce dopředu v přesně stanovený den a hodinu. Podobně je tomu se službou „hotové doklady“, kde si občan před samotnou návštěvou úřadu může ověřit, zda jeho občanský průkaz, cestovní pas nebo řidičský průkaz je již připraven k vyzvednutí. To jsou podle mého názoru základní elektronické služby, které my už považujeme za samozřejmé. V současné době nepřipravujeme spuštění dalších konkrétních elektronických služeb, ale nevylučuji, že se tak v budoucnu stane, když přijde potřeba zareagovat na nějaký požadavek anebo třeba jen vznikne dobrý nápad jako v případě zveřejňování denně aktualizovaných denních menu stravovacích zařízení ve městě. Hlavní náplní mojí vize je od samého počátku elektronizace procesu výběru dodavatelů a zhotovitelů veřejných zakázek. Začali jsme s ní už před sedmi lety, za tu dobu jsme zrealizovali již stovky e-aukcí, ušetřili desítky milionů korun a samozřejmě dosáhli vysoké míry transparentnosti. V současnosti už obsluhujeme elektronicky prakticky všechny veřejné zakázky. Mimochodem přímý vstup do elektronického aukčního systému je jednou z e-služeb na našem webu.
 
Zbyněk Šimbera, starosta města Duchcov (8 520 obyvatel)
Nejvíce se nám osvědčil web města, se kterým jsme se třikrát umístili „na bedně“ v krajském kole soutěže Zlatý erb o nejlepší webové stránky města. Tímto kanálem informujeme občany a návštěvníky o aktuálním dění ve městě. Navíc je provázaný s mobilní aplikací inCity, a tak se jedna informace dostane k cíli dvěma cesty. Občané nám zase mohou posílat zpětnou vazbu pomocí hlášení závad na majetku města z webu nebo z mobilní aplikace. Na webu máme i službu Klikací rozpočet, která nabízí transparentní pohled na hospodaření města. V letošním roce v oblasti elektronických služeb žádné velké novinky neplánujeme. Soustředíme se na stávající služby a neustále se je snažíme vylepšovat, aby byly co nejprospěšnější nejen občanům, ale i návštěvníkům města. V dnešní době zbývá snad už málokomu čas na příjemné osobní záležitosti a o poznání méně z tohoto času chtějí lidé trávit na chodbách a v kancelářích úřadu. Každý občan by měl mít možnost zařídit si co možná nejvíc úředních záležitostí elektronicky. Ať už od počítače v pohodlí domova, nebo přes mobilní telefon kdekoliv na cestách. Úřady by proto měly hledat cestu k občanům pomocí nových technologií. Kromě povinně zveřejňovaných informací by se měly úřady zamyslet nad jejich rozšířením i o nepovinné a pro občany zajímavé informace. Jednou z věcí je i transparentní pohled na hospodaření města.
 
Jindřich Skočdopole, starosta města Polná (5 116 obyvatel)
Polná je velmi kulturním městem, a proto není divu, že občané mají velký zájem nejen o odběr novinek, ale především o ucelený přehled v Kalendáři akcí. Jsem opravdu rád, že zaujala také aplikace inCity, která slouží jako rychlý servis nejen turistům, ale měla by přispět především občanům města ke snadné a rychlé komunikaci s úřadem. Prozatím je tato aplikace v provozu krátkou dobu, ale věřím, že bude využívána stále více. V současné době je na našem webu žhavou novinkou elektronická encyklopedie města. Jsem přesvědčen, že jde o ojedinělý projekt, kterým se může pochlubit málokteré město. Pilotní data zpracoval Zdeněk Neubauer, nyní je i na čtenářích aby se podíleli na editaci a aktualizaci. Sám vím, jak je čas drahý, a proto jsem přesvědčen, že každé, i třeba sebemenší usnadnění komunikace občanů s úřadem se odráží i na pohledu na práci úředníků. Samozřejmostí by měla být možnost elektronického podání jakékoli žádosti a jednoduchá dostupnost potřebných dokumentů ke stažení. Osobně bych byl rád, aby byl na webu našeho města například co nejlépe doplněn mapový systém geoportál, který občanům zjednodušuje vyhledávání informací.
 
David Škvařil, tajemník Městský úřad Boskovice (11 478 obyvatel)
Město Boskovice přihlásilo do letošního ročníku soutěže Zlatý erb celkem šest elektronických služeb, které považujeme za zajímavé. Rozdělil bych je do dvou oblastí – „úřední“ a „užitečné“. Nejvíce si asi ceníme služby Rozklikávací rozpočet, která je aplikací vycházející datově z našeho účetnictví. Některé internetové aplikace totiž vycházejí z celostátních statistik, ale náš modul máme zpracovaný od firmy, která nám dodává celý ekonomicko-správní systém a z nějž jsme schopni dodávat data pro Rozklikávací rozpočet v podstatě on-line. Každý občan si tak může na webu města kdykoliv zkontrolovat plnění příjmů i výdajů města. Novou službou je také Portál pohledávek města Boskovice. Zde si každý zájemce musí nejdříve na úřadě vyzvednout osobní přístupová hesla a potom už si na internetových stránkách města může kdykoliv zkontrolovat své finanční závazky vůči městu a stav jejich plnění. Z užitečných elektronických služeb má mezi občany největší ohlas Meteostanice, která opět nečerpá data z internetu, ale z naší vlastní meteostanice umístěné na střeše městského úřadu. Samozřejmě každý den využívají občané službu Kam na oběd?, což je přehled všech „meníček“, která nabízejí restaurace v Boskovicích a okolí. K ostatním službám ještě patří Fotogalerie před a po a facebookový profil města Boskovice. Myslím, že kromě služeb, které jsem již uvedl, by mělo být časem samozřejmostí, že se občané na úřad objednají z domova a odpadne jim zbytečné čekání, že budou moci vyplňovat on-line formuláře, aniž by s nimi museli chodit na úřad. Obecně by všechny elektronické služby měly vést k tomu, aby úřední agenda zatěžovala občany co nejméně a většina záležitostí se dala vyřizovat příjemně z domova přes internet.
 
Stanislav Blaha, starosta města Uherské Hradiště (25 266 obyvatel)
Zatím nejlepší zkušenosti máme se službami e-Utilily report – vyjádření k existenci inženýrských sítí, GIS pro veřejnost a se službou Placení parkovného. Chystáme Portál občana jako bránu do evidenčních částí informačního systému s možností provádění elektronických úhrad. Z oblasti zvyšování transparentnosti připravujeme speciální aplikaci pro takzvaný rozklikávací rozpočet či přehled informací o veřejných zakázkách. Nepochybujeme o užitečnosti inteligentních formulářů, které právě zavádíme, velmi užitečným by pak mohl být i program pro hlášení problémů a závad. Novou vizi elektronického úřadování zatím nemáme stanovenu, nicméně jde nám zejména o to, abychom občanovi nabídli co nejvíce možností vyřídit si záležitosti z pohodlí domova, případně z mobilního zařízení. Interaktivní služby, které jednoznačně přinášejí značnou pomoc a úsporu času, jsou rezervační systémy pro jednání s klienty, inteligentní formuláře, již zmíněný Portál občana či odesílání občanům informace vztažené k území prostřednictvím e-mailového zpravodajství.

Připravila Ivana Jungová.

vytisknout  e-mailem