Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Visegrád: jednota v různosti

Evropská unie 

Vladimír ČečotVladimír Čečot
Praha byla vloni 21. a 22. listopadu hostitelkou jednání náměstků ministrů a státních sekretářů zemí Visegrádské čtyřky zodpovědných za veřejnou správu. Českou delegaci vedl náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček, maďarskou stranu zastupoval státní tajemník István Teplán, vzhledem k čerstvě sestavené nové vládě v Polsku vedl delegaci severních sousedů velvyslanec Jan Pastwa a slovenskou stranu, s níž má české ministerstvo vnitra tradičně nejužší kontakty, vedl státní tajemník Vladimír Čečot.

Pražské setkání bylo možností jak prezentovat nové vize českého ministerstva vnitra, které se na rozdíl od tří dalších partnerských ministerstev rozrostlo o působnosti bývalého ministerstva informatiky, a dovolovalo vytvořit konkrétnější představu o úrovni naší veřejné správy ve srovnání s Maďarskem, Polskem a Slovenskem.

Slovensko: reforma ve fázi integrace

Na Slovensku provedla nynější vláda analýzu současného stavu veřejné správy, z níž vyplynulo, že je možné zrušit krajské úřady, které vykonávaly všeobecnou státní správu, a jejich působnosti převést na obvodní úřady v sídle kraje. Tím získaly ve slovenském odděleném modelu veřejné správy obvodní úřady, které působí na úrovni našich obecních úřadů měst s rozšířenou působností, právní subjektivitu. Rozšířené kompetence obvodních úřadů v sídle kraje i v sídle obvodů umožňují přesunout výkon veřejné správy blíže k občanovi, sekundárním cílem je snížení administrativního aparátu na místní a regionální úrovni o 900 pracovníků. Ruku v ruce s tímto snižováním ovšem proběhla na základě usnesení vlády také redukce ministerstev až o dvacet procent pracovníků.

Postupně se zpřehledňuje spletitá síť specializovaných správních úřadů v území (například ministerstvo životního prostředí snížilo počet svých dekoncentrátů ze 46 na 33 úřadů v území). V návrhu nového zákona o územním plánování a stavebním se uvádí 112 obcí se stavebním úřadem. Nynější stav, kdy je stavební úřad v každé i sebemenší obci, naráží na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců v území a přes 50 procent rozhodnutí souvisejících se stavebním povolením je předmětem stížnosti.

Ministerstvo vnitra má za úkol připravit pro vládu podklady pro integraci specializované veřejné správy do všeobecné správy. V této etapě reformy se vedou rozhovory o kompetencích mezi jednotlivými ministerstvy. veřejná správa se má přiblížit občanovi a agendy se mají soustředit na jedno místo z úsporných důvodů i kvůli větší přehlednosti a transparentnosti.

Slovensko se letos stane předsednickou zemí Rady Evropy. V dubnu proběhne ve Vysokých Tatrách konference na téma profesionální etika ve veřejné správě, které je v souladu s cíly Rady Evropy. Přáním hostitelů je, aby se výstupem z konference stal návrh na přijetí etického kodexu pracovníků veřejné správy, který by byl platný pro celou Evropu. Státní tajemník Vladimír Čečot připomněl, že ani ve veřejné správě není třeba vždy všechno řešit zákonem, Téma konference naznačuje, že protikorupční opatření v právní i organizační rovině jsou také na Slovensku velmi frekventovaným tématem. V Bratislavě například vznikl vzorový živnostenský úřad, jehož prosklený prostor snižuje možnost využívání korupce.

Roztříštěnost výkonu veřejné správy v důsledku velkého počtu malých obcí vede na Slovensku k nutnosti komunální reformy, pro níž vláda jmenovala zvláštního zmocněnce. a schválila přípravu koncepce, Také v komunální reformě jde o snižování počtu úředníků na obecních úřadech. Podle státního tajemníka Vladimíra Čečota masivní přenos kompetencí na samosprávu není možný bez profesionalizace místních úřadů.

Rozvoj e-governmentu je na Slovensku v gesci ministerstva financí, čímž se ztrácí sladění s veřejnou správou, ale slovenská vláda není o konečném řešení ještě rozhodnuta.

Polsko: decentralizace pokračuje

Jan PastwaJan Pastwa

Velvyslanec Polské republiky Jan Pastwa vystupoval v čele delegace také jako odborník, který má zkušenosti s reformami veřejné správy v zahraničí i ve své zemi. Konstatoval, že v Polsku pokračuje proces decentralizace, přenosu kompetencí z vojvoství na samosprávy obcí. Cílem předchozí vlády bylo zlepšovat spolupráci samosprávy v metropolitních územích v okolí Varšava a ve Slezsku. Nechybělo ani zaměření na efektivní řízení lidských zdrojů a zvyšování etického jednání rozvíjením protikorupční strategie.

V roce 2005 byl schválen kompetenční zákon s mnoha novelami, z nichž vyplývalo předávání mnoha kompetencí samosprávě, Zákon ovšem nenaplnil zcela své předpoklady, neomezil například silnou roli vojvody. Návrh další decentralizace byl připraven v roce 2007, včetně posílení role samosprávy jako hospodáře území a vojvodství jako druhostupňového kontrolního orgánu. Zákon o metropolitních územích z roku 2007 nehovoří o jiném stupni samosprávy, ale o povinném spojování samosprávy (největší slezská metropole má čtyři miliony obyvatel).

V Polsku platí rozdílné zákony pro úředníky samosprávy, státní správy a pro úředníky sejmu a prezidentské kanceláře. Mezi připravované legislativní změny patří právo obcí jmenovat a odvolávat tajemníky a zaměstnávání v samosprávě na základě konkursu, které povede ke zvýšení mobility administrativních pracovníků.

Nejvíce však zaujaly polské reformní návrhy, které se týkají správy veřejných financí. Již za předchozí vlády byla připravena koncepce řízení veřejných finančních zdrojů prostřednictvím cílů, které jsou jednoznačně definovány a hierarchizovány. Nynější model financování je anachronický, plánují se jen účetní položky, které se rok od roku opakují. Hlavní by však měly být cíle a kritéria, jak jich dosáhnout, což umožňuje víceletý, alespoň tříletý výhled.

Na projektu nových biometrických cestovních pasů a osobních průkazů pracují odborníci státu specializovaní na rozvoj e-governmentu. Projekt umožňuje, aby se při jejich zpracování vycházelo z údajů územního registru. Z původních 700 míst pro vydávání pasů se počet výdejních míst snížil na 130. Pokud má místní úřad zájem o zavedení dalšího vydávacího místa, musí si sám zajistit financování a personální obsazení této služby. Občanský průkaz opatřený rodným číslem je v Polsku všeobecným identifikátorem, který umožňuje vstup do jakéhokoli systému registrů. Chtějí se více soustředit na funkčnost systému než na vytváření nových identifikátorů. Odborníci z ministerstva vnitra říkají resortům, které spravují různé resorty: připravte dveře, ať může fungovat náš univerzální klíč (rodné číslo a PIN) ke vstupu do systému. Rovněž v Polsku uvažují o přijetí kontaktního místa, ale zatím chybí patřičná legislativa. Systém je založen na běžné internetové síti.

Zodpovědnost za vydání úředního dokumentu neleží na úřadu, ale na úředníkovi, který je držitelem odborného certifikátu. Projekt nových občanských průkazů, spisovou službu a rozvoj matrik řeší vláda v rámci evropských strukturálních fondů.

Při debatě o budoucnosti veřejné správy se konstatovalo, že polští odborníci na rozvoj e-governmentu doporučují, aby úředníci budou prvními osobami, které získají elektronický osobní průkaz, protože pracují pro stát a zpracovávají elektronická data

Maďarsko: úspory především

István TeplánIstván Teplán

Státní tajemník István Teplán seznámil své kolegy s reformním vládním programem menšího účinného státu a levnější veřejné správy. Pro radikální reformu, která počítá se silnou redukcí počtu státních úředníků, již byly vytvořeny zákonné podmínky, plní se přesný harmonogram změn, nicméně změny narážejí na silný odpor tradičních úřednických struktur. Při poměrně rychlém a razantním průběhu reformy se projevují mnohé aspekty, specifické pro veřejnou správu. Síla tradice a vyjeté koleje brzdí realizaci změn, klesá nejen finanční ocenění, ale také sebeúcta úředníků. Nový centrální úřad pod gescí premiéra bude řídit personální otázky v celém systému veřejné správy a stane se realizátorem reformy.

Reforma znamená změnu organizační kultury, záměrem je přeorientovat typickou státní správu na kulturu byznysu. Od letošního 1.ledna je jednotně definováno každé systemizované místo, jsou zpracovány seznamy pracovních pozic a funguje centrální pult, odkud i budou ministerstva vybírat potřebné pracovníky.

Reforma předpokládá hodnocení zaměstnanců státní správy podle výkonu a jejich odměňování podle výsledku hodnocení. Cílem vyšší motivační složky příjmu je sladit cíle organizace s činností úředníků. Hodnocení je obousměrné. V rámci zpětné vazby zaměstnanci hodnotí i své nadřízené, což je podkladem pro rozvoj vzdělávacích cílů. Školení probíhá od řadových referentů až po úroveň státních tajemníků.

Zaměstnanci jsou hodnoceni na základě kompetencí, kariérní systém je nahrazen analýzou pracovních pozic, zpracovanou na základě zkušeností externích firem. Důraz je kladen na znalosti, schopnost řešit problémy a na odpovědnost.

Prezentace maďarské reformy vyvolala diskusi o efektivnosti snižování počtu zaměstnanců na ministerstvech a potažmo ve veřejné správě jako takové. Na Slovensku například nová vláda sáhla rovněž drastickému snížení počtu úředníků a dvacet procent, o jeho efektivnosti se však dá pochybovat. Náměstek Zdeněk Zajíček rovněž vyjádřil pochybnosti o celoplošných auditech, které proběhly nebo probíhají na ministerstvech. Místo nich doporučuje podrobné audity jednotlivých agend vykonávaných úřady. Všichni se shodli na důležitosti spolupráce auditorské firmy nejen s vedením auditovaného úřadu i s jeho zaměstnanci a rovněž na důležitosti celoživotního vzdělávání úředníků.

Česko: komplexní přístup

eu_vi_zajicek.jpgeu_vi_zajicek.jpg

Náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček seznámil zahraniční hosty s vládní strategií Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby. Účastníci ze všech tří zemí ocenili komplexnost hexagonu veřejné správy a zaujal je ambiciózní projekt procesního auditu agend, který by měl proběhnout ve spolupráci s ostatními resorty a orgány místní správy během tří let.

Vize rozvoje české verze e-governmentu mohla být doložena konkrétním výsledkem, projektem Czech Point, který nabízí občanům v rámci veřejné správy podobný způsob distribuce služeb, který je běžný v bankovním sektoru. Zatím je možné je možné obsloužit občana žádajícího výpis u přepážky, v budoucnu se očekává komunikace občana s úřadem z domova prostřednictvím internetu.

Při vytváření elektronických registrů je v Česku situace snazší než například na Slovensku, protože všechny veřejné databáze jsou v civilní správě a nepatří policii.

Přetrvávají však problémy s evidencí obyvatel, nepodařilo se plně odstranit chyby z období rozpadu federace a problémy vznikají také s evidencí cizinců. Náměstek Zdeněk Zajíček ocenil slovenský katastr nemovitostí, který v elektronizaci pokročil dále než český katastr.

Z diskuse vyplynulo, že společným problémem zemí Visegrádu je zatím nedostatečné využívání možností elektronického podpisu. Zatímco v podnikatelské sféře je elektronický podpis mnohdy běžnou záležitostí, ve veřejné správě naráží na legislativní překážky a na vymezení kompetencí jednotlivých uživatelů v rámci úřední hierarchie. Řešením je zavedení jednotného elektronického průkazu, který v sobě bude obsahovat data z jiných průkazů a karet, vybaveného osobním identifikátorem, aby úředník s patřičným certifikátem mohl plně disponovat elektronickým podpisem.

 

Text: Vladimír Heger

vytisknout  e-mailem