Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Role Ministerstva vnitra při českém předsednictví v Radě Evropské unie

Dne 1. ledna 2009 se Česká republika stala na šest měsíců předsednickou zemí Evropské unie (dále EU), přesněji řečeno předsedajícím v Radě EU. Nahradí v této roli Francii, která předsedala Evropské unii v druhé polovině roku 2008. 1. července 2009 pak vystřídá Českou republiku v této předsednické štafetě Švédsko. Rada EU je tvořena devíti formacemi podle tématiky, kterou se zabývají. Ministerstvo vnitra bude spolu s Ministerstvem spravedlnosti předsedat Radě pro spravedlnost a vnitřní věci.
   
Na úvod by bylo dobré zmínit, že změna předsedající země, ke které dochází pravidelně každých šest měsíců, by neměla znamenat zásadní posun v politice EU, a tak i Česká republika ve své činnosti naváže především na předcházející francouzské předsednictví. ČR tvoří spolu s Francií a Švédskem tzv. trio předsednictví a sdílí tak s nimi společný osmnáctiměsíční program. V oblasti vnitřních věcí bude české předsednictví vycházet z rámce daného Haagským programem, který stanovuje obecné priority a politické cíle v oblasti vnitřní bezpečnosti EU na období let 2005-2009, a bude tak pokračovat v  budování evropského prostoru svobody, bezpečnosti a práva. To ale neznamená, že by ČR nepřicházela pro své předsednictví i s několika vlastními iniciativami. Za Ministerstvo vnitra jsou to iniciativy, které bychom vám na těchto stránkách rádi představili. Jejich realizací bychom chtěli přispět k otevřenější a bezpečnější Evropě.

Prostor svobody, bezpečnosti a práva

Unijní spolupráce v oblasti justice a vnitřních věcí patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející politiky EU. Žijeme v době, kdy vyvážený poměr svobody, bezpečnosti a práva ve společnosti je zásadní výzvou. Klíčovým cílem je rozvoj evropského prostoru volného pohybu osob v kontextu dvou základních premis, a to posilování bezpečnosti při zachování náležité ochrany základních práv a svobod. Toto téma úzce souvisí s ústředí ideou českého předsednictví „Evropa bez bariér“, které chce v rámci své činnosti rozvíjet i Ministerstvo vnitra. Budeme tedy podporovat úsilí EU o udržení rovnováhy mezi volným pohybem osob, ochranou základních práv a svobod a bezpečností. Naším cílem je svobodná a bezpečná Evropa v otevřeném světě.

Hlavní priority českého předsednictví v oblasti vnitřních věcí

Budova Ministerstva vnitra v Jindřišské ulici - sídlo odboru pro koordinaci Předsednictví a EU Budova Ministerstva vnitra v Jindřišské ulici
- sídlo odboru pro koordinaci Předsednictví a EU
ČR si je dobře vědoma, že moderní svět, ve kterém žijeme, nám přináší spoustu nových výzev, na které musíme reagovat. Evropská unie v současné době hledá novou podobu architektury vnitřní bezpečnosti, která by jí umožňovala těmto výzvám lépe čelit. V souvislosti s touto vnitřní reflexí přichází ČR s tématem využívání moderních technologií pro bezpečnost a bezpečného využívání moderních technologií. Tato problematika zároveň představuje jakési zastřešující téma pro celé české předsednictví v oblasti vnitřních věcí.
   
V evropském schengenském prostoru, kde funguje volný pohyb osob, je výměna informací základním aspektem bezpečnosti. Využívání moderních technologií s sebou ale přináší i potenciální nebezpečí jejich zneužití, je proto třeba zároveň dbát na zachování svobody a soukromí občana a o ochranu osobních údajů. Role moderních technologií v oblasti bezpečnosti a budování evropských informačních sítí a databází vyžadují globální a jednotný přístup. Cílem českého předsednictví bude proto otevření debaty, která by měla vést k vytvoření metodologických vodítek, jež by pojmenovaly společné principy při efektivním zavádění nových nástrojů do bezpečnostní agendy a pomohly by prohloubit vzájemnou spolupráci členských států EU. ČR je přesvědčena o tom, že diskuse o moderních technologiích, svobodě a bezpečnosti během českého předsednictví by se mohla stát cenným příspěvkem při sestavování nového víceletého programu pro oblast justice a vnitřních věcí, který naváže na již zmíněný Haagský program. Zahájení přípravy tohoto nového programu na období 2010 – 2014 bude také jedním z významných prvků českého předsednictví. Výsledný text tohoto programu by měl být schválen během následujícího švédského předsednictví.
 
S moderními technologiemi je spojená i další z priorit českého předsednictví - posílení ochrany dětí v rámci Evropské unie, kde bychom chtěli navázat na iniciativu francouzského předsednictví. Zaměříme se zejména na zefektivnění policejní spolupráce v této oblasti a na boj proti nelegálnímu obsahu na internetu v rámci projektu „Bezpečnější internet pro děti“.
 
ČR bude dále přikládat velký význam oblasti protidrogové politiky, kde mimo jiné zahájí implementaci nového Protidrogového akčního plánu Evropské unie.
Kromě výše uvedených tří hlavních priorit bude Ministerstvo vnitra klást značný důraz i na některé další významné agendy unijní spolupráce v oblasti vnitřních věcí. Velkou pozornost bude české předsednictví věnovat zejména dosažení výrazného posunu při přípravě spuštění Schengenského informačního systému nové generace a dokončení realizace Vízového informačního systému. České předsednictví bude také usilovat o komplementární a flexibilní migrační politiku, v níž se vzájemně doplňuje problematika azylu a migrace s cílem efektivního řízení migračních toků. ČR si uvědomuje bezpečnostní rizika současného globalizovaného světa, a tak bude věnovat patřičnou pozornost i boji proti terorismu a organizovanému zločinu. Vzhledem k zřetelnému trendu propojování vnitřní a vnější bezpečnosti bude české předsednictví v neposlední řadě usilovat o další posilování spolupráce se třetími zeměmi a mezinárodními organizacemi ve jménu zajištění bezpečnosti občanů Evropské unie. 

Migrační politika – vyvážený přístup a diskuse postavená na realitě

ČR bude podporovat vyvážený přístup pokrývající všechny aspekty migrace. Budeme usilovat o efektivní komplementární a flexibilní migrační politiku EU, která vzejde z diskuze postavené na realitě. Jinými slovy, chceme prosazovat politiku, v níž se vzájemně doplňuje problematika migrace a azylu s cílem efektivního řízení migračních toků. Ministerstvo vnitra považuje za důležité, aby politika v této oblasti byla schopna flexibilně reagovat na změny a nové výzvy v migračních trendech EU.
 
ČR rovněž považuje za důležité, aby základem azylové a migrační politiky EU byly skutečné potřeby EU a jejích členských států. Obecným cílem je nastavit systém, podle kterého právní předpisy v oblasti azylu a migrace budou předkládány a diskutovány až na základě vyhodnocení reálných podkladů a rovněž zhodnocení dosavadního pokroku v příslušných oblastech.
 
V tomto kontextu ČR zahájí implementaci Evropského paktu o imigraci a azylu, který byl přijat Evropskou radou v říjnu 2008, přičemž se bude věnovat zejména následujícím otázkám:
  • Legální migrace z nečlenských států EU je jedním z předpokladů úspěšného rozvoje EU a její konkurenceschopnosti. ČR se zaměří na další rozvoj této politiky, neboť si je vědoma jejích pozitivních přínosů pro ekonomiku členských států. Zároveň však bude usilovat o obecnou prioritu odstranění přechodných období pro volný pohyb osob, neboť se domnívá, že pracovní trhy EU by měly být zcela uvolněny pro občany všech členských států. V rámci českého předsednictví bude Ministerstvo vnitra usilovat o dokončení projednávání legislativního opatření, které by mělo zjednodušit občanům nečlenských států legální přístup na pracovní trh EU. Za našeho předsednictví by měly být projednávány i návrhy, které legislativně upraví status sezonních pracovníků, stážistů odměňovaných mzdou a vnitropodnikově převáděných zaměstnanců.
     
  • Další významnou otázkou v této problematice je úspěšná integrace migrantů. ČR bude podporovat výměnu informací a sdílení osvědčených postupů v rámci integračních politik. ČR podpoří vydání třetí Příručky o integraci připravované Evropskou komisí a spuštění Evropských webových stránek o integraci cizinců, které by měly mj. přispět ke zlepšení efektivity integračních politik a jejich praktického naplňování prostřednictvím výměny informací o úspěšných strategiích a podpory spolupráce mezi členskými státy. ČR bude chtít během svého předsednictví přispět k nastavování nových principů a limitů evropské integrační politiky. Pozornost bude věnována též mezikulturnímu dialogu mezi všemi členy společnosti, který představuje jeden z nástrojů nekonfliktního zapojení přistěhovalců rozdílných náboženských vyznání a kultur do společnosti, vzájemného poznání, porozumění a respektu mezi obyvateli dané země. ČR uspořádá v rámci svého předsednictví konferenci o integraci cizinců na téma „Posilování konkurenceschopnosti EU – potenciál migrantů na trhu práce“, která se uskuteční ve dnech 26. – 27. února 2009.
     
  • Velmi významnou otázkou je boj s nelegální migrací. Vzhledem k tomu, že jedním z klíčových faktorů, které vedou k nelegální migraci, je existence možnosti pro nelegálního migranta získat bez větších problémů pracovní uplatnění v EU, bude ČR usilovat o podniknutí všech kroků, které jsou nutné pro nalezení shody nad právní úpravou sankcí proti zaměstnavatelům nelegálních migrantů. V kontextu boje s nelegální migrací bude ČR podporovat účinnou návratovou politiku, včetně projednávání readmisních dohod (smlouvy upravující podmínky předávání a přebírání jak vlastních občanů, tak občanů třetích států, kteří nelegálně překročili hranice států smluvních stran nebo nelegálně na jejich území pobývají). Během českého předsednictví bude projednáván mandát pro uzavření komunitární readmisní dohody s Kapverdami.
     
  • ČR bude pokračovat ve výstavbě společného evropského azylového systému, s cílem zajistit přístup k mezinárodní ochraně těm, kteří ji skutečně potřebují, a to za rovnocenných podmínek ve všech členských státech EU. ČR bude usilovat o významný pokrok při projednávání návrhu o Evropském azylovém podpůrném úřadu (EASO), jenž by měl být předložen Komisí v únoru 2009. Evropský azylový podpůrný úřad by měl koordinovat praktickou spolupráci mezi členskými státy v azylové oblasti. ČR se též zaměří na projednávání  novel tří azylových předpisů, které upravují minimální standardy pro přijímání žadatelů o azyl v celé EU, určují členský stát příslušný k posuzování žádosti o azyl a zřizují evropskou databázi otisků prstů žadatelů o azyl (tzv. EURODAC).
     
  • Neméně významným aspektem je vnější dimenze problematiky migrace.ČR bude pracovat na dalším posílení spolupráce se třetími zeměmi, přičemž hlavní důraz bude kladen na rozvoj globálního přístupu k migraci. ČR bude podporovat jednotlivé nástroje tohoto konceptu, jakými jsou migrační platformy, migrační mise či partnerství pro mobilitu. ČR bude podporovat práci na pilotních projektech partnerství pro mobilitu, zorganizuje též migrační misi do Tanzanie v březnu 2009. Z geografického hlediska bude ČR pokračovat v dosavadní spolupráci se zeměmi Středomoří a Afriky. Velká pozornost bude věnována regionům sousedícím s EU na východě a jihovýchodě, kde bude české předsednictví podporovat partnerský princip ve vzájemných vztazích. Za tímto účelem ČR uspořádá v dubnu 2009 v Praze ministerskou konferenci na téma „Budování migračních partnerství“, za účasti členských států, států schengenského prostoru a zemí z regionů sousedících s EU na východě a jihovýchodě. 

Rozvoj schengenské spolupráce a ochrany hranic

Pro Českou republiku byl v této oblasti zásadní prosinec roku 2007, kdy se spolu s dalšími osmi členskými státy stala součástí schengenského prostoru. V rámci našeho předsednictví se budeme zasazovat o další rozvoj schengenské spolupráce a všech opatření souvisejících se zajištěním bezpečnosti schengenského prostoru včetně ochrany vnějších hranic EU.
  
S využitím výsledků analýzy současné komplikované situace, ve které se nachází výstavba Schengenského informačního systému druhé generace (SIS II), bude ČR, společně se všemi zainteresovanými subjekty, usilovat o nalezení cesty založené na realistickém přístupu, která povede ke zdárnému dokončení tohoto projektu. Za českého předsednictví se také předpokládá dokončení procesu rozšíření schengenského prostoru o Švýcarsko, a to zrušením hraničních kontrol na mezinárodních letištích při letech v rámci schengenského prostoru. Dále bude zahájeno hodnocení připravenosti na vstup do Schengenu dvou nejnovějších členských států EU – Bulharska a Rumunska. Prioritou českého předsednictví bude dosažení výrazného pokroku při hodnocení obou států při využití osvědčené praxe a postupů z posledních kol rozšíření Schengenu.
 
S cílem plně využít nových upravených metod hodnocení, české předsednictví spustí nové kolo prověřování správného provádění schengenských standardů u států plně zapojených do Schengenu, které se zaměří na státy Beneluxu, Francii a Německo.
 
České předsednictví se také zaměří na projednávání legislativního návrhu, kterým by se měla zřídit agentura pro řízení SIS II, VIS, EURODAC a dalších velkokapacitních IT systémů v oblasti justice a vnitřních věcí.
 
V souvislosti s rozšířením schengenského prostoru o nové členské státy hodlá české předsednictví předložit vyhodnocení efektu, jaký mělo toto rozšíření na Schengenský informační systém a na centrály SIRENE (hlavním úkolem centrál SIRENE zřízených ve všech členských státech Schengenu je výměna dodatečných nebo doplňujících informací o záznamech mezi státy). Cílem je konkrétně informovat o situaci a zároveň upozornit na potřebná opatření, která zajistí udržení současné vysoké efektivity této formy policejní spolupráce.
 
V oblasti ochrany hranic je aktuálním tématem českého předsednictví integrované řízení vnějších hranic EU. Z tohoto pohledu je určující především soubor tří sdělení představených Evropskou komisí v únoru 2008, která poukázala na další možné kroky EU v oblasti ochrany hranic. Pozornost bude věnována zejména diskusi k systému Vstup/výstup, která naváže na aktivity francouzského předsednictví a Evropské komise.
 
V současné době je rovněž připravováno externí hodnocení agentury Frontex (Evropská agentura pro řízení operativní spolupráce na vnějších hranicích členských států EU) za účelem posouzení rozsahu a účinnosti dosud prováděných aktivit.

Vízová politika

V oblasti vízové politiky bude pro české předsednictví stěžejní realizace Vízového informačního systému (VIS), který by měl umožnit výměnu vízových dat mezi členskými státy a usnadnit kontroly osob na vnějších hranicích i na území členských států, uplatňovat tzv. dublinské nařízení a identifikovat a navrátit ilegální migranty. ČR bude během svého předsednictví usilovat o co největší pokrok v rozvoji technické podpory VIS tak, aby mohl být spuštěn k nejbližšímu možnému datu. ČR bude v souvislosti s přípravou na spuštění VIS rovněž usilovat o schválení legislativního návrhu o biometrických údajích, který je nutným právním základem pro odběr otisků prstů do VIS.
 
Zásadním legislativním dokumentem, jenž by měl být přijat během českého předsednictví, je Vízový kodex, o jehož schválení bude ČR usilovat o dosažení shody nad tímto návrhem ještě před volbami do Evropského parlamentu v květnu 2009. Daný návrh má za cíl harmonizovat a vyjasnit současné roztříštěné komunitární právní předpisy v oblasti víz.
 
V rámci vízového dialogu se zeměmi západního Balkánu probíhá hodnocení plnění kritérií dle tzv. cestovních map, jejichž splnění je podmínkou zrušení jejich vízové povinnosti. V této souvislosti se během českého předsednictví očekává uskutečnění expertních misí Evropské komise za účasti národních expertů do jednotlivých zemí.
 
V oblasti vízové facilitace (usnadnění vízového režimu) je cílem českého předsednictví dokončení projednávání a přijetí samostatných dohod o zjednodušení vydávání krátkodobých víz mezi Evropským společenstvím na jedné straně a Gruzií a Kapverdami na straně druhé.
 
Ve vztahu EU-USA bude ČR podporovat další rozšíření bezvízového programu určeného pro občany EU, kteří chtějí cestovat po území USA za turistickými účely po dobu maximálně devadesáti dnů (tzv. Visa Waiver Program).
 
Během českého předsednictví by měl být projednáván návrh nařízení, na základě kterého by mohli držitelé dlouhodobých národních víz cestovat po schengenském prostoru stejným způsobem jako držitelé povolení k pobytu (tj. po dobu tří měsíců od prvního vstupu na území schengenského prostoru). České předsednictví bude usilovat o co nejrychlejší schválení tohoto návrhu.

Policejní spolupráce

Prvořadou prioritou českého předsednictví v rámci policejní spolupráce bude již zmíněná problematika mezinárodní ochrany dětí. České předsednictví hodlá v tomto směru navazovat na práci minulých předsednictví a zejména na francouzskou iniciativu „Child Alert“, která si stejně jako české předsednictví kladla za cíl zlepšit systém pátrání po prohřešovaných dětech. ČR bude podporovat výměnu informací mezi jednotlivými členskými státy o nastavení jejich národních výstražných systémů a sdílení dobré praxe tak, aby tyto systémy byly vzájemně kompatibilní pro případ jejich souběžného spuštění ve více členských státech.
 
V zájmu prohloubení ochrany dětí se ČR dále zaměří na možnosti lepšího využití Schengenského informačního systému pro účely pátrání po pohřešovaných dětech, neboť tento systém je schopen poskytnout ve velmi krátké době policejním orgánům potřebné informace. Bude vypracován požadavek na zintenzivnění kontrol u dětí a doprovázejících osob při kontrolách na vnější hranici i mimo ni.
 
Komplementárně se ČR zaměří na problém bezpečnějšího Internetu pro děti. V dubnu 2009 uspořádá v Praze ve spolupráci s Evropskou komisí mezinárodní konferenci na téma „Safer Internet for Children,“ která se zaměří především na problematiku nelegálního obsahu na Internetu a dětské pornografie.
  
Zajištění bezpečnosti v rámci EU vyžaduje aktivní policejní spolupráci jednotlivých členských států a s ní i další rozvoj nástrojů, které tuto spolupráci umožňují. Jedním z prvořadých úkolů pro české předsednictví bude dokončit projednávání zbývajících implementačních opatření k přeměně Europolu (Evropský policejní úřad) na agenturu EU tak, aby se Europol stal účinným nástrojem policejní spolupráce členských států a cenným zdrojem kvalitních analýz a informací. Během českého předsednictví bude také jmenován nový ředitel Europolu.
  
V rámci úsilí o zlepšení policejní spolupráce v oblasti boje proti násilí při fotbalových zápasech mezinárodních rozměrů se české předsednictví zaměří na přijetí akčního plánu, který by měl vést k realizaci dalších opatření pro zvýšení bezpečnosti a zabezpečení takových fotbalových zápasů. Bude také usilovat o přijetí doporučení k efektivnějšímu využívání tzv. fotbalové příručky a internetových stránek Národních fotbalových informačních bodů.
České předsednictví bude také pokračovat v tvorbě nového Manuálu k přeshraničním operacím, který by měl v budoucnu nahradit tzv. Schengenskou příručku o policejní spolupráci.
  
V oblasti prohloubení a zefektivnění policejní spolupráce v rámci EU, naváže Česká republika rovněž na iniciativu francouzského předsednictví vytvořit síť národních kontaktních míst pro bezpečnostní technologie. Za tím účelem by měl být navržen konkrétní systém výměny informací o nových technologiích a výměny praktických zkušeností s nimi v rámci policejní činnosti. Tímto způsobem by se docílilo snadnějšího uspokojování konkrétních potřeb v této oblasti. 
V rámci Evropské policejní akademie (CEPOL) bude ČR pokračovat v nastolené strategii EU a bude pokračovat v již podniknutých krocích v oblasti změn v organizační struktuře Sekretariátu CEPOL za účelem zvýšení efektivity jeho fungování.
  
České předsednictví též převezme po francouzském předchůdci práci na vodítcích ke společným policejním a celním střediskům (PCCCs). Konkrétně se ujme vytváření hodnotícího procesu těchto center, v jehož rámci navrhne podobu hodnotícího dotazníku.
 
Narůstající objem silniční dopravy klade zvýšené požadavky nejen na příslušné orgány dotčených zemí, avšak vyžaduje i užší mezinárodní spolupráci při zajišťování bezpečnosti silničního provozu. ČR by v rámci svého předsednictví chtěla podnítit diskusi o možných krocích pro posílení této spolupráce. Výstupem by měl být balíček preventivních opatření v oblasti dopravní bezpečnosti, který by obsahoval návrhy k dalšímu směřování dopravní bezpečnosti, resp. spolupráce dopravních policií v rámci EU, zejména při výměně informací o nehodových místech na vybraných komunikacích v rámci daného členského státu či výměně informací v souvislosti s pořádáním nelegálních automobilových závodů s přeshraničním přesahem.

Racionální protidrogová politika

Oblast boje proti drogám je tradičním předmětem zájmu ve všech členských zemích EU. Česká republika bude tomuto tématu věnovat mimořádnou pozornost. Jednou z priorit českého předsednictví bude otázka potlačování nabídky drog. Speciální pozornost pak bude věnována problematice výroby a užívání amfetaminových drog. ČR uspořádá v květnu 2009 mezioborovou konferenci, jejímž cílem bude představit danou problematiku jak z pohledu zákonných represivních složek, tak z pohledu vhodných preventivních a léčebných postupů, stejně jako opatření ke snižování škod.
 
Geografickou prioritou v dané oblasti zůstává východní dimenze Evropské politiky sousedství. V této souvislosti bude mimořádná pozornost věnována vytvoření programu technické pomoci EU Ukrajině, Moldavsku, Bělorusku a pokud možno i Gruzii. Diskusemi na expertní úrovni přispěje ČR k rozvíjení plánu boje proti drogám v západní Africe, který předložilo už francouzské předsednictví.

Boj proti terorismu

Důležitou prioritou českého předsednictví bude dosažení významného pokroku v boji proti terorismu, v němž ČR převezme řadu již zahájených nebo připravovaných aktivit.
 
Významným problémem v oblasti boje proti terorismu zůstává radikalizace a nábor nových členů teroristických skupin. České předsednictví bude pokračovat v  implementaci strategie vytyčené pro řešení tohoto problému, zároveň bude dále koordinovat naplňování Akčního plánu EU ke zvýšení bezpečnosti výbušnin. Pozornost bude zaměřena zejména na podporu dalšího výzkumu směřujícího k nalezení technických řešení, jež s touto problematikou souvisí.
 
ČR se bude také věnovat prohlubování spolupráce s partnery na západním Balkánu. V průběhu českého předsednictví se uskuteční prakticky zaměřený expertní seminář se zeměmi západního Balkánu pod záštitou Eurojustu v květnu 2009.
 
České předsednictví se bude snažit o pokrok v přípravě právního předpisu, který by měl zavést jmennou evidenci cestujících pro účely vynucování práva. Tento nástroj by měl v budoucnu napomoci účinnějšímu boji proti terorismu.
 
ČR bude také pokračovat v hodnocení členských států v oblasti připravenosti reagovat na teroristické útoky. Jedná se o pravidelnou, ale velmi důležitou aktivitu v podobě praktických kontrolních misí v členských státech.

Potírání obchodu s lidmi

V oblasti organizovaného zločinu vidí české předsednictví jako jedno ze zásadních témat obchodování s lidmi. ČR naváže na dosavadní aktivity při přípravě mechanismů pro sběr dat a analýzu stávající situace v oblasti boje proti obchodu s lidmi. České předsednictví se zaměří na diskusi o trendech v prevenci a programech péče o oběti tohoto trestného činu. ČR podpoří vznik a činnost vnitrostátních koordinačních mechanismů a jejich spolupráci na evropské úrovni. V březnu 2009 se uskuteční expertní konference k problematice obchodu s lidmi pod názvem „Joint Analyses, Joint Action“ a v červnu 2009 uspořádá ČR mezinárodní konferenci Evropské sítě prevence kriminality (EUCP) se zaměřením na nucenou prostituci.

Boj proti informační kriminalitě a kybernetickým hrozbám

ČR považuje za nezbytné zlepšit evropské schopnosti k potírání informační kriminality a kybernetických hrozeb, které se v současnosti stávají jednou z nejzávažnějších a globálních hrozeb. Aktivity ČR v této oblasti budou mimo jiné směřovat k posílení veřejného povědomí o potenciálních hrozbách a doporučeným způsobům jednání za účelem omezení rizik spojených s kyberprostorem, zejména, jak již bylo uvedeno výše, pokud jde o zneužívání dětí prostřednictvím Internetu. ČR bude v této oblasti pokračovat v již probíhajících aktivitách. V květnu 2009 se v Praze uskuteční vědecká konference CYTER 09 – Cyber and terrorist crime.

Výměna informací

České předsednictví bude pokračovat v implementaci legislativního opatření o posílení přeshraniční spolupráce, zejména v boji proti terorismu a přeshraniční trestné činnosti (tzv. Prüm).Za českého předsednictví budou řešeny praktické otázky provádění rámcového rozhodnutí Rady o zjednodušení výměny operativních a jiných informací mezi donucovacími orgány členských států (tzv. švédská iniciativa).České předsednictví bude také v kontextu zlepšování výměny informací kontinuálně řešit problematiku ochrany osobních údajů.

Civilní ochrana - zlepšení ochrany obyvatelstva a majetku

V oblasti civilní ochrany bude ČR obecně podporovat rozvoj iniciativ vedoucích ke zlepšení koordinace členských států, a to hlavně v oblasti vzájemné pomoci členských států v případě mimořádné události velkého rozsahu. Dále se ČR zaměří na zvýšení a prohloubení informovanosti obyvatel EU v oblasti civilní ochrany s cílem zvýšit jejich povědomí o možných nebezpečích, možnostech prevence, varování před mimořádnými událostmi a vhodném chování během mimořádných událostí.
 
ČR bude rozvíjet projekty, které jsou součástí společného programu tří předsednictví a které započalo francouzské předsednictví. Bude pokračovat v jednáních o funkci Evropské vzdělávací sítě civilní ochrany. Tato iniciativa je spojena i s dalším důležitým tématem, kterým je práce na vzdělávání klíčových osob nasazených v modulech civilní ochrany.
 
Během českého předsednictví se bude projednávat také legislativní předpis o vytvoření informační a/nebo varovné sítě kritické infrastruktury.
 
Spolupráce s partnery mimo Evropskou unii
Obecně české předsednictví v oblasti vnějších vztahů justice a vnitra naváže na aktivity předchozích předsednictví a zaměří se především na pokračující implementaci dlouhodobých iniciativ, které jsou nastíněny v programu trojpředsednictví v oblasti vnějších vztahů justice a vnitra zpracovaného ve spolupráci s francouzským a švédským předsednictvím. ČR tak bude v souladu s trendem spojování vnitřní a vnější bezpečnosti nadále usilovat o posilování spolupráce se třetími státy a mezinárodními organizacemi ve jménu zajištění bezpečnosti občanů Unie.
 
Jedním z nosných témat českého předsednictví bude rozvíjení a implementace globálního přístupu k migraci s důrazem na východní a jihovýchodní dimenzi dialogu a spolupráci se třetími zeměmi v kontextu Evropské sousedské politiky.  Ve dnech 27. – 28. dubna 2009 se v Praze v tomto kontextu uskuteční ministerská konference na téma „Budování migračních partnerství“. ČR se dále zaměří na další posilování spolupráce s kandidátskými zeměmi a státy s evropskou perspektivou. S regionem západního Balkánu, který představuje dlouhodobou zahraničně-politickou prioritu ČR, bude české předsednictví rozvíjet spolupráci v oblasti boje proti organizovanému zločinu, obchodu s drogami, lidmi apod., a to především formou expertních misí, školení a výměny informací. ČR uspořádá seminář na problematiku ochrany osob. Eurojust bude v Praze také pořádat seminář zaměřený na boj proti terorismu v tomto regionu.
 
Ve vztahu k zemím Afriky a Středomoří bude ČR podporovat pokračování aktivit v rámci globálního přístupu k migraci. ČR bude hostit zasedání pracovní skupiny zaměřené na řízení smíšených migračních toků v rámci projektu „EuroMed Migration II“, jenž je zaměřen na posílení kapacit středomořských partnerů v oblasti migrační politiky. České předsednictví bude pokračovat v projednávání francouzské iniciativy zaměřené na strategii boje proti drogám v západní Africe.
  
Zvláštní pozornost bude české předsednictví věnovat vztahům se strategickými partnery EU v oblasti justice a vnitřních věcí, tj. s USA a Ruskou federací.
Strategické partnerství s USA za nové prezidentské administrativy bude dále rozvíjeno s cílem posílit a rozšířit vzájemnou spolupráci. EU bude pokračovat v diskusích s USA o záležitostech dlouhodobého zájmu, včetně vízové reciprocity, ochrany osobních údajů, jmenné evidence cestujících, ochrany dětí a boje proti drogám. K tomuto účelu zorganizuje české předsednictví ve dnech 5. – 6. února neformální setkání na vysoké úrovni a ve dnech 28. – 29. dubna 2009 ministerskou Troiku v oblasti justice a vnitřních věcí EU-USA.
  
Strategické partnerství s Ruskou federací zůstane pro EU za českého předsednictví významnou záležitostí. Bude pokračovat diskuze o vyjednávání kapitoly o justici a vnitřních věcech v rámci nové posílené dohody mezi EU a Ruskou federací. Stejně tak bude pokračovat společné úsilí k dosažení důležitých dlouhodobých cílů, včetně jednání o dohodách s Europolem a Eurojustem, pokračování vízového dialogu a diskuze o možné dohodě o spolupráci v občanských a obchodních záležitostech. K tomuto účelu se za českého předsednictví na území Ruské federace uskuteční zasedání Stálé rady pro partnerství v oblasti justice a vnitřních věcí.
 
V rámci posilování vztahů na globální úrovni bude české předsednictví podporovat aktivní dialog s ostatními třetími státy, a to jak v Latinské Americe, Africe a Asii, tak i s mezinárodními organizacemi (především Rada Evropy, Interpol a OSN).

vytisknout  e-mailem