Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Moderní úřad


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Portál občana

Úvodní informace

Portál občana je branou k elektronickým službám státu, samoobslužným místem pro bezpečnou a důvěrnou komunikaci mezi občanem a státem. Na rozdíl od Portálu veřejné správy, který funguje jako hlavní informační rozcestník, Portál občana je transakční (soukromou) částí, zajišťující osobní přístup prostřednictvím přihlášení uživatele.

Vznik
Ministerstvo vnitra ČR nasadilo v neděli 8. července 2018 na Portálu veřejné správy do ověřovacího provozu Portál občana. Nutnost digitalizace veřejné správy vedla ke vzniku řady projektů, které bylo nutno propojit do jednoho místa, aby mohl občan s důvěrou komunikovat na dálku se všemi orgány veřejné moci. Portál občana umožňuje přihlášení k dostupným on-line službám státu a zajistit například tyto informace:

  • Výpis bodového hodnocení řidiče
  • Portal_obcana.JPGPortál občanaPodání daňového přiznání
  • Výpis z Rejstříku trestů
  • Výpis z živnostenského rejstříku
  • Vyřídit živnostenské oprávnění
  • Požádat o potvrzení bezdlužnosti
  • Informace z katastru nemovitostí
  • Přístup k eReceptu
  • Informace o pracovní neschopnosti
  • Přehled o důchodovém pojištění
  • Notifikace platnosti dokladů
  • Portály obcí a měst
  • Nové služby a portály neustále přibývají


Popis
Portál občana je personalizovaným místem pro poskytování služeb občanovi. Jde o poskytování přímé, tedy přímo z prostředí portálu, nebo přenesené, tedy odkázáním občana na portály dalších úřadů bez nutnosti opětovného přihlašování a ověřování identity. Aby občan mohl začít využívat služby na Portálu občana, musí nejdříve v přihlášení prokázat svou totožnost.


Přihlášení
Existují čtyři možnosti přihlášení. Zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou uživateli přístupné:

Všechny možnosti přihlášení jsou na sobě nezávislé, ale pro maximální využití elektronických služeb veřejné správy je doporučeno používat novou aktivní eObčanku v kombinaci s datovou schránkou (fyzických osob nebo podnikajících fyzických osob), která umožňuje komunikaci s veřejnou správou.

Datovou schránku si můžete zřídit na nejbližším kontaktním místě Czech POINT nebo také prostřednictvím eObčanky, jména, hesla, SMS nebo karty STARCOS přímo v Portálu občana.
 
 
Vize
Díky Portálu občana si již nyní můžete rychleji, bezpečněji, uživatelsky přívětivěji, transparentněji, úsporněji, kdykoli a odkudkoli vyřídit řadu záležitostí online na svém zařízení.

Portál občana je koncipován jako dlouhodobý projekt a jeho rozvoj pokračuje neustále. S postupem v elektronizaci a digitalizaci veřejné správy budou nadále přibývat další služby.
 
 
Legislativa
Důležité zákony vztahující se k Portálu veřejné správy a Portálu občana jsou:

  • zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy
  • zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
  • zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech
  • zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci
  • zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby

vytisknout  e-mailem