Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Moderní úřad


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Pokyn k postupu při konání sňatečných obřadů od 11. května 2020

DOPORUČENÍ PRO OBCE
K REALIZACI MIMOŘÁDNÉHO OPATŘENÍ MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ  V SOUVISLOSTI S PROKÁZÁNÍM VÝSKYTU KORONAVIRU
(OZNAČOVANÝ JAKO SARS COV-2)

Úvod


Dne 30. dubna 2020 vláda České republiky přijala usnesení č. 490, ze kterého plyne, že s účinností od 11. května 2020 bude možno konat svatební obřady do 100 osob. Usnesení vlády bylo publikováno dne 1. května 2020 ve Sbírce zákonů pod č. 223/2020 Sb. (dostupné zde https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ ).

Text relevantních výňatků usnesení vlády


Usnesení vlády č. 490

V návaznosti na usnesení vlády č. 194 ze dne 12. března 2020, kterým vláda v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, vyhlásila pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru /označovaný jako SARS CoV-2/ na území České republiky nouzový stav a ve smyslu § 5 písm. a) až e) a § 6 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, pro řešení vzniklé krizové situace, rozhodla o přijetí krizových opatření, tímto ve smyslu ustanovení § 5 písm. c) a e) a § 6 odst. 1 písm. b) krizového zákona.

Vláda s účinností ode dne 11. května 2020 od 00:00 hod.

IV. nařizuje

c. pro účast na sňatečném obřadu, aby byla dodržována následující pravidla:

  • účastní se jen snoubenci, jejich dva svědci, osoba jednající za orgán veřejné moci anebo osoba jednající za orgán oprávněné církve, matrikář a další osoby tak, aby celkový počet osob nebyl vyšší než 100 osob,
  • snoubenci v průběhu sňatečného obřadu nejsou povinni nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének,
  • účastníci sňatečného obřadu nemají povinnost dodržovat odstupy nejméně 2 metry od jiných osob,
  • po skončení sňatečného obřadu je provedena dezinfekce všech použitých pomůcek, tato pravidla se obdobně použijí v případě prohlášení osob o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství;
     

d. pro účast na bohoslužbě, aby byla dodržována následující pravidla:

  • bohoslužby se v stejný čas účastní nejvýše 100 osob,
  • v bohoslužebném prostoru (kostele, sboru apod.) účastníci bohoslužby dodržují minimální rozestupy 2 metry mezi sebou, s výjimkou členů domácnosti,
  • účastníci bohoslužby si před vstupem do bohoslužebného prostoru povinně dezinfikují ruce,
  • účastníci bohoslužby nosí ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének, vyjma okamžiku přijetí Eucharistie/Večeře Páně,
  • v rámci bohoslužby se vynechá pozdravení pokoje a žehnání se svěcenou vodou
    a obdobné obřady,
  • duchovní si dezinfikuje ruce alespoň před začátkem bohoslužby, před podáváním Eucharistie/Večeře Páně a po něm,
  • délka bohoslužby se při zachování liturgických předpisů zbytečně neprodlužuje,
  • bohoslužebný prostor je po bohoslužbě řádně vyvětrán a jsou dezinfikovány kontaktní plochy (kliky, lavice apod.),
  • je omezen přístup věřících do dalších míst v kostele/sboru mimo hlavní bohoslužebný prostor;

- stejná pravidla se použijí i pro svatby a křty; kostely/sbory mimo bohoslužeb zůstávají otevřené pro osobní modlitbu a individuální duchovní péči.

DOPORUČENÍ PRO MATRIČNÍ ÚŘADY K REALIZACI USNESENÍ VLÁDY Č. 490 ÚČINNÉHO OD 11. KVĚTNA 2020[1] 

I. PRŮBĚH OBŘADU A PODMÍNKY KONÁNÍ OBŘADU

Matriční úřady by při provádění sňatečných obřadů měly od 11. května 2020 postupovat následovně:
 

  1. Osoby účastnící se sňatečného obřadu
    Účast na svatbě umožnit osobám do celkového počtu 100 osob. Do tohoto počtu se započítávají snoubenci, svědci, oddávající a matrikář. Do tohoto počtu osob se započítává i tlumočník účastnící se obřadu v zákonem stanovených případech[2]. Do celkového počtu osob se započítávají i nezletilé děti. Sňatečného obřadu se mohou účastnit i jiné osoby ze strany orgánu veřejné moci než oddávající a matrikář, a to v případě, že nedojde k překročení celkového počtu osob (např. různé asistentky zajišťující organizaci obřadu, fotograf, hudebník zajišťovaný obcí atp.).
     
  2. Ověřování totožnosti
    Při ověřování totožnosti snoubenců, svědků a případně tlumočníka před zahájením sňatečného obřadu postupovat tak, že nejprve přistoupí k matrikáři jednotlivě snoubenci, předají mu doklad totožnosti a odstoupí od něj do vzdálenosti 2 m. Matrikář snoubence postupně ztotožní a vrátí jim doklady totožnosti. Poté k matrikáři přistoupí jednotlivě svědci, vždy předají doklad totožnosti, odstoupí na vzdálenost 2 m, na pokyn matrikáře si na několik vteřin odkryjí obličej a po ztotožnění jej opět zakryjí. Stejně bude postupováno v případě účasti tlumočníka. Odstupovou vzdálenost není nutno dodržovat v případě, že při ztotožnění je mezi matrikářem a ztotožňovanou osobou zábrana z plexiskla s otvorem pro předání dokladů.
     
  3. Hygienická opatření
    Osoby účastnící se sňatečného obřadu jsou (s výjimkou snoubenců během konání obřadu) povinny nosit ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), který brání šíření kapének. S ohledem na usnesení snoubenci při obřadu zakrytý nos a ústa mít nemusí.

    Podmínka zakrytí úst a nosu je splněna i při užití ochranného štítu (ten přitom obvykle umožňuje lepší srozumitelnost projevu osoby, která jej má).

    Účastníci sňatečného obřadu nemají povinnost dodržovat odstupy nejméně 2 metry od jiných osob.

    Obecní úřad musí zajistit další potřebná hygienická opatření v souvislosti s konáním sňatečného obřadu. Mezi tato opatření patří zejména zabezpečení dostatečného množství psacích potřeb pro osoby, které se v souvislosti s obřadem podepisují. Psací potřeby i stůl, na němž docházelo k podpisu potřebných dokumentů, případně další potřeby užité při obřadu, je nutno po každém obřadu vydezinfikovat. Doporučujeme, aby přinejmenším matrikář měl při obřadu a všech úkonech s ním spojených gumové rukavice, které je nutno po každém obřadu buď hygienicky zlikvidovat (jsou-li pouze jednorázové), nebo dezinfikovat. Písemná dokumentace se nedezinfikuje.

    Je nezbytné dodržovat hygienu rukou. Podání ruky ke gratulaci je možné pouze po vzájemné dohodě všech dotčených osob.

    podpisu protokolu o uzavření manželství přistupují osoby, které jej podepisují, jednotlivě s dodržením dvoumetrových rozestupů. Je-li to potřebné, ukáže matrikář snoubencům, svědkům, případně tlumočníkovi místo na protokolu, kam je nutno se podepsat a na dobu podpisu odstoupí od podepisující osoby.
     
  4. Místa konání obřadů
    Podle § 11a odst. 3 zákona o matrikách se manželství  uzavírá v místě určeném obcí pro konání slavnostních obřadů. Jelikož ani zákon o matrikách, ani zákon o obcích nestanoví jinak, je příslušným orgánem k určení místa pro uzavírání manželství rada obce podle § 102 odst. 3 zákona o obcích. Pokud by s ohledem na požadavky uvedené v usnesení nebylo možné uzavírat manželství v nyní určeném místě, může rada obce (a v obcích, v nichž není rada obce volena, starosta) určit jiné vhodné místo.

    Obřady je možno konat jak v místech stanovených pro konání obřadů radou obce, tak na jiných vhodných místech povolených na základě § 12 zákona o matrikách.

    Vnitřní prostory, kde se svatby konají, je vhodné co nejvíce větrat. Povrchy, jichž se osoby zúčastněné při obřadu dotýkaly, po každém obřadu vydezinfikovat.

    Má-li matriční úřad možnost konat obřady na důstojném místě pod širým nebem (ideálně ve vlastnictví obce), přičemž může zajistit, aby se na tomto prostoru neshromažďovaly jiné osoby než svatebčané (v povoleném počtu), doporučujeme takové místo pro konání obřadů za příznivého počasí využít (zahrnout jej alespoň po dobu epidemiologických opatření mezi místa určená obcí ke konání svatebních obřadů, tj. nechat schválit radu obce rozšíření míst pro konání svateb). Je-li to možné, je vhodné mít alespoň jeden vnitřní a jeden venkovní prostor pro konání obřadů.

    Byla-li povolena uzavření manželství na jiném vhodném místě podle § 12 zákona o matrikách, lze je na těchto místech uzavřít, vyhovují-li z hygienických hledisek (v obdobném rozsahu, jako jsou výše kladeny na prostory obce) a lze-li zajistit, aby se na tomto místě neshlukoval více než povolený počet osob.

II. REGISTROVANÉ PARTNERSTVÍ

Prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství je možno od 11. května 2020 činit též, a to za obdobných podmínek, jako je tomu u vstupu do manželství (viz část I.).

 III. INFORMOVÁNÍ VEŘEJNOSTI  

  1. Doporučujeme kontaktovat snoubence, kteří mají bezprostředně po 11. květnu 2020 domluvený s matričním úřadem termín svatby a sdělit jim podmínky konání sňatečného obřadu.
  2. Doporučujeme informace o konání sňatečných obřadů a podmínkách, za nichž je možno je konat, zveřejnit na webových stránkách matričních úřadů a případně i na úředních deskách těchto úřadů.
 

[1] Dále jen „usnesení“.

[2] § 39 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o matrikách“).

Publikováno: 6. 5. 2020

vytisknout  e-mailem