Kriminalistika čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi |
ročník XXXIV 3/2001 |
Parlamentem České republiky byl nedávno přijat balík tří zákonů upravujících široké spektrum činností kolem motorových a jejich přípojných vozidel. Z pohledu problematiky vyhledávání a dokazování trestné činnosti spojené s motorovými vozidly, stejně jako pro systematickou prevenci, je podstatný zejména zákon "O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích" (zákon č. 56/2001 Sb.), na jehož přípravě se podíleli specialisté resortu MV ČR a Policejního prezidia Policie ČR v průběhu posledních tří let (1998 - 2000). V tomto zákoně je vyjádřena hlavní část nezbytných požadavků a předpokladů pro systémové odhalování, dokazování a prevenci trestné činnosti spjaté s motorovými vozidly, která byla detailně analyzována a odůvodněna v pracích (1) až (14).
S novým zákonem se tak do praxe dostává obecně platný a poměrně silný nástroj, který vytváří podmínky pro velmi účinné, systematické a celoplošné vyhledávání vozidel s padělanými, pozměněnými nebo záměrně odstraněnými identifikačními znaky a může zabránit legalizaci a následnému provozu odcizených vozidel v ČR, který se bohužel v naší zemi stal po r. 1989 pro odbornou veřejnost zcela běžným jevem. Záleží teď jen na výkonu praxe, jak efektivně a cíleně zodpovědné orgány dokáží tento zákon naplnit, zajistit právo pro široké spektrum poctivých občanů a zamezit obohacování určitých skupin osob na úkor jiných.
Tento zákon je prvním zákonem navrženým Ministerstvem dopravy a spojů ČR, ve kterém je jako základní identifikační znak vozidla důsledně používán VIN (Vehicle Identification Number). Každý český výrobce automobilů, přípojných a návěsných vozidel, motocyklů apod. je na základě tohoto zákona povinen označovat vozidlo za pomoci VIN podle platných mezinárodních norem (§ 24 zákona č. 56/2001 Sb.). VIN je zároveň samostatnou identifikační datovou položkou v registru motorových a jejich přípojných vozidel (§ 4).
Podle § 6 zákona č. 56/2001 Sb. každý, kdo hodlá provozovat na území České republiky silniční motorové vozidlo, je povinen toto vozidlo přihlásit k registraci na předepsaném tiskopisu u příslušného okresního úřadu.
Přihláška k registraci silničního motorového vozidla a přípojného vozidla musí obsahovat:
K přihlášce silničního motorového vozidla a přípojného vozidla k registraci žadatel přiloží:
Novinkou zákona z pohledu identifikace vozidla je protokol o evidenční prohlídce (vymezené dále v textu). Smyslem je kontrolovat identifikační znaky vozidla při každém jeho přihlášení do evidence, a tak zabránit registraci vozidla, u kterého došlo k nezákonné změně identifikačních údajů.
Dalším novým důležitým prvkem je doklad o vyřazení vozidla z registru jiného státu. Tím stát získává kontrolu nad dováženými vozidly ze zahraničí ve spolupráci se zahraničními orgány státní správy, pověřenými tamní registrací vozidel. Každé individuálně dovážené vozidlo musí být vybaveno uvedeným dokladem, takže i orgán země vývozu má možnost kontrolovat, jaká vozidla se vyvážejí. Cílem je zabránit dovozu vozidel vyřazených z provozu,1) vrakovaných, odcizených, popř. vozidel, která figurují v pojistném podvodu (majitel sám vyváží pojištěný automobil do zahraničí, tam jej prodává, doma pak hlásí krádež a árokuje pojistnou částku). Uvedená opatření chrání i zahraniční majitele vozidla i pojišťovny. Požadovaný postup lze účinně podporovat s využitím moderních informačních systémů, např. prostřednictvím projektu EUCARIS (European Car Information System). Automobilovou kriminalitou v ČR, SR a v Evropě se ve svých pracích (13, 14) rovněž zabývá A. Tallo. Zde je možné prostudovat různé informační systémy, zaměřené na boj i na prevenci s automobilovou kriminalitou.
Velice důležitý je paragraf § 37 Technicky nezpůsobilé vozidlo, ve kterém se mimo jiné stanoví: "Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud... byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, např. VIN." Za další identifikátory lze na základě tohoto zákona považovat homologační štítky a typové štítky apod. V praxi lze pak jakoukoliv záměnu, vedoucí ke změně identity vozidla, považovat jako neschválenou. To jsou právě případy nežádoucí změny v ražbě identifikátorů, jejich padělání, přenášení z jiných vozidel, "vyvařování", používání celých náhradních bloků obsahujících identifikátory z jiného (zpravidla havarovaného nebo vrakovaného) automobilu, popř. odstraňování všech identifikačních znaků (tzv. "čištění") z vozidla, které by mohly směřovat k ustanovení skutečné (původní) identity odcizeného nebo jinak závadového vozidla apod.
Vozidlo s prokazatelně pozměněnými identifikačními údaji tak nesmí být v praxi prohlášeno za technicky způsobilé a dále provozováno na pozemních komunikacích. Zůstává však ve vlastnictví majitele, který s ním může naložit jiným způsobem. Jedině tak je možné v praxi systematicky omezit nelegální obchod, registraci a provozování odcizených vozidel. Jestliže by nedošlo ke změně identifikačních znaků vozidla, odcizené automobily by byly bez problémů a okamžitě rozpoznány policejními a registračními orgány jako odcizené. Všechna odcizená vozidla jsou evidována v policejních pátracích systémech podle původních (nezměněných) hodnot identifikátorů.
V úvodní části zákona je vymezen pojem evidenční kontrola silničního vozidla: je to kontrola silničního vozidla prováděná stanicí technické kontroly spočívající v porovnání údajů uvedených v technickém průkazu silničního vozidla a v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo v osvědčení o technické způsobilosti vozidla, pokud se jedná o vozidlo, které nepodléhá registraci, se skutečnými údaji a stavem vozidla.
Důležitá je také jednota identifikačních znaků na vozidle, v dokladech a informačních systémech. Na tuto skutečnost pamatuje § 38 Silniční motorová a jejich přípojná vozidla v provozu: Provozovatel silničního motorového nebo jeho přípojného vozidla nesmí provozovat na pozemních komunikacích vozidlo, které... nemá identifikační údaje v souladu s údaji v registru silničních vozidel.
Pro praxi je pak důležité, aby v případě rozporu bylo vždy fyzicky zkontrolováno vozidlo (proto se zavádí institut evidenční kontroly silničního vozidla), a teprve pak případně opravovány údaje v evidenci a dokladech. V opačném případě hrozí, že do registru vozidel i do dokladů k vozidlu budou uváděny nepravdivé (např. padělané, pozměněné) údaje, tak jak byly pachateli záměrně pozměněny, a litera zákona bude sice formálně naplněna, ale reálně bude sloužit k zakrývání skutečné identity vozidla a k jeho legalizaci do normálního provozu, jak tomu bylo dosud. Pokud se nezmění přístup k fyzické kontrole identifikátorů vozidla, nedojde ani k požadované a tolik očekávané změně v eliminaci odcizených vozidel v životě naší společnosti.
Identifikační údaje - tj. fyzická shoda údajů mezi vozidlem, jeho doklady a informačním systémem a ověření pravosti (originálnosti) identifikačních znaků (VIN, typový a homologační štítek apod.) - se realizují v průběhu měření emisí. Podle § 44 se před měřením emisí... ověřují identifikační údaje vozidla a motoru, homologační štítky a správnost údajů o měření emisí.
Díky pravidelným emisním kontrolám se tak každé vozidlo během své životnosti podrobí četné a pravidelné kontrole na případnou a nezákonnou změnu identity vozidla.
Sankce za nezákonnou změnu identity vozidla jsou vymezeny v § 83, odst. 3 zákona č. 56/2001 Sb.: Ministerstvo dopravy a spojů nebo obecní úřad uloží pokutu až do výše 5 milionů korun osobě, která pozměnila identifikační údaje na podstatných částech mechanismu nebo konstrukci silničního vozidla.
Tento zákon může podstatně přispět k odhalování a prevenci trestné činnosti, spojené s motorovými vozidly. Velice však záleží, jak bude v praxi důsledně interpretován, a tedy i realizován, a jak kvalitně budou připraveny prováděcí předpisy.
Článek pojednává o zákoně č. 56/2001 Sb., který vstoupil v platnost 30. 6. 2001. Autor poukazuje na nové legislativní možnosti, jak omezit obchod s odcizenými vozidly v ČR. Pozornost je věnována především problematice identifikačních znaků a jejich ochraně.
The Article discusses the Law No 56/2001, which entered into the force on the June 30, 2001. The author refers to the new legislative opportunities how to limit the trade with stolen vehicles in the Czech Republic. The attantion is focussed primarily to the problems of identification signs and their protection.
Der Artikel behandelt das Gesetz Nr. 56/2001, welches in Kraft am 30. 6. 2001 trat. Der Autor weisst auf neue legislative Möglichkeiten hin, wie das Geschäft mit entwendeten Autos in der Tschechischen Republik schmälern. Aufmerksamkeit ist vor allem der Problematik der Identifikationsmerkmale udn ihres Schutzes gewidmet.
____________________1) Vozidlo, které bylo vyřazeno z provozu v jedné zemi, např. z důvodu technického stavu, který ohrožuje bezpečnost silničního provozu, by nemělo být logicky provozováno v žádné jiné zemi Evropské unie.