Čtvrtletník Kriminalistika


Číslo 4/2005

Účinněji bojovat s kriminalitou

(ze zkušeností německé kriminální policie)
Prof. JUDr. Miroslav Protivinský, DrSc.

I. Komplexní přípravné řízení trestní

Norbert Wagner, vedoucí kriminální ředitel Zemského kriminálního úřadu Severního Porýní-Vestfálska v Düsseldorfu (dále jen „ZKÚ“) se ve svém časopiseckém článku zabývá komplexním přípravným řízením trestním, prováděným podle modelu standardizovaného projektu, který zlepšuje kvalitu řízení při optimálním nasazení sil.1) Seznamuji čtenáře stručně s podstatou jeho stanovisek a zkušeností, neboť se zaběhnutým stereotypem přípravného řízení a nízkou objasněností trestné činnosti v ČR se také nelze smiřovat. Upozorňuji, že se nejedná výslovně jen o objasňování a vyšetřování organizované nebo hospodářské kriminality.

Objasňování a vyšetřování mají provádět výhradně komise, a to podle pravidel projektového managementu. který podle potřeby zahrnuje i dočasné přidělení personálu z jiných oddělení a odborů. Také zkušenosti z jiné spolkové země SRN - Bádenska/Württemberska - ukázaly, že „individuálně podle stávající situace ad hoc sestavené organizační jednotky odborných sil se znalostmi profesními, metodickými a místními pracují efektivněji než útvar boje s organizovanou kriminalitou nebo jiné odborné služebny“. Ze studie ZKÚ, která byla založena i na dotazování kriminalistů, vyplynulo, že je potřebný moderní management přípravného řízení, protože podoba tohoto řízení má podstatný vliv na jeho výsledek.

-------------------
1) Wagner, N.: Verfahrensmanagement in komplexen Ermittlungsverfahren. Kriminalistik. C.F. Müller, Verlagsgruppe Hüthig Jehle Rehm GmbH, Heidelberg 2005, 3, s. 152 - 155.

Věcné argumenty, které mají přesvědčit kriminalisty o přednostech a nezbytnosti pragmatického managementu pro rozsáhlá přípravná řízení trestní, jsou tyto:

  1. Délka přípravného řízení trestního na úseku organizované kriminality (dále jen „OK“) se v posledních letech podstatně prodloužila, což zvyšuje náklady. Je nezbytné fundované a vše zahrnující plánování tohoto řízení.
  2. Kdo v praxi skutečně rozhoduje o tom, podle jakých kritérií, v jakém rozsahu, s jakými operativními opatřeními a jakými silami bude provedeno přípravné řízení? Nikoliv zřídka je proces rozhodování neprofesionální, neadekvátní a náhodný. Např. z jedné studie ZKÚ (viz Kriminalistik, 2002, s. 661) vyplývá, že důvodem, proč v přípravných řízeních na úseku OK zpravidla dominuje drogová kriminalita, jsou speciální zkušenosti a záliba kriminalistů v této problematice, jakož i vyhlídka na „jednoduché objasňování a vyšetřování“.
  3. Při plánování a provádění přípravného řízení nejsou vždy přiměřeně vyčerpány k dispozici jsoucí taktické a operativní možnosti. Příčiny jsou různé, např. kriminalisté, vedoucí komisí nebo také celé služebny preferují na základě osobních zkušeností relativně osvědčené postupy a cesty objasňování. Např. v případech hospodářské kriminality vidí těžiště své práce v prohlídce, zabavení a vyhodnocení nosičů dat; vyhýbají se pokud možno skrytým a operativním opatřením. Policejní objasňování a vyšetřování by však nemělo definitivně končit odložením věci nebo předáním věci státnímu zastupitelství; zejména jde-li o řízení ve věci OK, je nezbytná následná fáze kriminalistické operativní činnosti.
  4. Zejména v rozsáhlých přípravných řízeních je nezbytná aktivní a rozsáhlá kooperace kriminální policie se státním zastupitelstvím i s jinými odbornými institucemi. Mezi státním zastupitelstvím a policejní vyšetřovací komisí má existovat nejen včasná a důvěryhodná spolupráce, nýbrž i odsouhlasená koncepce vyšetřování, která na jedné straně umožní přiměřený manévrovací prostor k flexibilnímu přizpůsobení objasňovacích a vyšetřovacích úkonů chování pachatelů a na druhé straně poskytne také základ pro nezbytné a účelné plánování.

Projektový management je koncepce řízení ke zvládání mimořádných a komplexních úkolů (projektů), které se vyznačují těmito znaky:

Projektový management zahrnuje organizaci, plánování, podporu a sledování všech úkolů a záloh, které jsou nezbytné, aby bylo dosaženo cílů projektu.

Konkrétní projekt zahrnuje zpravidla tyto fáze:

Autor upozorňuje, že v kriminálně policejní praxi objasňování a vyšetřování trestných činů lze využít projektového managementu jen v modifikované podobě, protože se mohou dostat do rozporu hlediska kriminalistická, právní a fiskální a je nezbytné respektovat dozorovou funkci státního zastupitelství.

Dále autor seznamuje čtenáře podrobně s propracovaným konceptem managementu přípravného řízení trestního na ZKÚ a vyjadřuje své přesvědčení, že pragmatický management přípravného řízení umožní nejen lepší využití personálních a věcných prostředků, nýbrž zlepší kvalitu kriminalistického objasňování a vyšetřování.

II. Strategické analýzy k plánování boje s kriminalitou

Dále seznamuji stručně čtenáře s obsahem článku Hanse-Wernera Roggeho, ředitele Zemského kriminálního úřadu Šlesvicka-Holštýnska, který se zamýšlí nad potřebou a užitečností strategických analýz pro prognózování a potírání kriminality.2)

-------------------
2) Rogge, H.-W.: Strategische Analysen zur Planung der Kriminalitätsbekämpfung. Kriminalistik. C.F. Müller, Verlagsgruppe Hüthig Jehle Rehm GmbH, Heidelberg 2005, 3, s. 140 - 143.

1. Odborná potřeba strategických analýz

Autor uvádí, proč k takové analýze nepostačují údaje policejní kriminální statistiky, policejní hlásné služby a dalších policejních databází. Za nezbytné považuje zjišťovat podstatné faktory a podmínky, které vedou ke změnám ve vývoji kriminality.

Již nyní jsou pro budoucí vnější bezpečnost rozeznatelné tyto významné faktory:

Vnitřní bezpečnost je kromě toho silně ovlivněna rozdílnou životní úrovní na západě/východě a severu/jihu

Proto je nezbytná všezahrnující, metodicky zajištěná, empiricky podpořená a vědecky fundovaná interdisciplinární, strategická analýza budoucího vývoje kriminality, např. pro příštích 5 - 10 let. V září roku 2003 bylo rozhodnuto, že tuto analýzu provede Spolkový kriminální úřad (dále jen „SKÚ“) v součinnosti se čtyřmi zemskými kriminálními úřady.

2. Cíl a účel strategických analýz budoucího vývoje kriminality

Nasazení instrumentů ke strategickému včasnému poznání faktorů ovlivňujících vývoj kriminality poskytuje šanci, abychom včas poznali budoucí požadavky na předcházení a potírání kriminality a mohli v tomto směru učinit první kroky. Analýza nám pochopitelně nemůže poskytnout exaktní vědění o budoucnosti. Problémy nelze vidět v potřebě provedení analýzy, nýbrž spíše v tom:


3. Užitek strategických analýz

Vyhodnocení strategických analýz, provedených projektovou skupinou SKÚ a čtyř ZKÚ, ukázalo, že jejich užitek spočívá v těchto účincích:


4. Zkušenosti s dosavadními prognózami

Autor uvádí jedenáct prognóz, které byly vypracovány v Německu od roku 1982, a dvě mezinárodní analýzy (kanadskou a nizozemskou).

5. Obecné výsledky analýz a prognóz

Existuje potřeba rozsáhlých analýz budoucího vývoje kriminality jako základu pro popis strategických a operativních úkonů i strategických rozhodnutí.


Lze odvodit tento závěr:

Těžiště nespočívá především v popisu hypotetického obrazu budoucnosti, nýbrž spíše v odvození důsledků pro potírání kriminality. Teprve vypracování účinných strategií na základě scénářů a propojení faktorů ovlivňujících vývoj kriminality, se systémem jejich včasného rozpoznání přinášejí vlastní užitek pro řídící práci. V této souvislosti vystupuje do popředí význam kvalitních policejních databází.

 

Protivinský, M.
Účinněji bojovat s kriminalitou
SOUHRN

Autor seznamuje čtenáře stručně s obsahem článků dvou německých autorů. V prvé části s výhodami týmového komplexního přípravného řízení trestního, v druhé části se strategickými analýzami vývoje kriminality a jejich využitím k plánování boje s kriminalitou.

Protivinský, M.
To fight crime more efficiently
SUMMARY

The author briefly introduces readers to the content of articles of two German authors. In the first part, with the advantages of a complex team preliminary penal proceeding, and in the second part with strategic analyses of the development of crime, and their use for planning how to fight crime.