Bezpečnostní situace
Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)
S ohledem na územní obvody Policie ČR se zde kraji rozumí kraje "administrativní" dle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu.
Osoby podezřelé ze spáchání trestného činu jsou v policejních statistikách evidovány jako "stíhané a vyšetřované osoby".
Z celkového počtu 358.577 zjištěných trestných činů v roce 2001 bylo 25,6 % oznámeno občany.
Statistika Úřadu vyšetřování sleduje prvotně stav a vývoj vyšetřovacích spisů s cílem podpořit řídící procesy na úseku vyšetřování. Trestní řád v § 20 odst 1 stanoví: "O všech trestných činech téhož obviněného a proti všem obviněným, jejichž trestné činy spolu souvisí, koná se společné řízení."
Členění ČR na základě zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, kterým byly vytvořeny tyto kraje: Středočeský, Jihočeský, Západočeský, Severočeský, Východočeský, Jihomoravský, Severomoravský a samostatná územní jednotka hl.m. Praha.
Členění ČR na základě ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, kterým byly vytvořeny tyto vyšší územní samosprávné celky: Hl.m. Praha, kraje Středočeský, Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský, Ústecký, Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Vysočina, Jihomoravský, Olomoucký, Moravskoslezský a Zlínský.
Recidivistou ve smyslu policejní statistiky je pachatel úmyslného trestného činu, který byl již za jiný úmyslný trestný čin dříve odsouzen.
V minulosti nebylo možné provádět analýzy trestně stíhaných cizinců podle druhu pobytu na území ČR, protože položky ve statistickém "Formuláři o známém pachateli" neodpovídaly zákonu č. 123/1992 Sb. Během roku 2000 byla zpracována nová verze číselníku č. 19, která již odpovídá zákonu o pobytu cizinců. Upravený číselník platí od 1.1.2001.
K 31.12. 2001 bylo evidováno na území České republiky 210.794 cizinců s povoleným pobytem (+9.843, +4,9 %), z toho 69.816 (+2.925, +4,4 %) cizinců s pobytem trvalým.
Vzhledem k tomu, že Bezpečnostní informační služba předkládá vládě vlastní zprávy, není v této kapitole zahrnuta trestná činnost příslušníků BIS.
Zpracováno z podkladů MF.
Zpracováno z podkladů MS.
Struktura kategorie "skupiny osob" umožňuje pouze určit celkový počet osob ve skupinách, nelze však zatím rozlišit, kolik z tohoto bylo žen a kolik mužů. V celkovém počtu kategorie "muži" a "ženy" nejsou proto tyto osoby zahrnuty.
V této kapitole se pojednává o přestupcích řešených PČR, statistika všech přestupků neexistuje.
Prošetřované věci byly postoupeny Úřadu vyšetřování pro ČR Koordinační analytickou skupinou, která byla vládou zrušena a její úlohu převzalo Nejvyšší státní zastupitelství.
Evidenčně statistický systém kriminality Policie ČR vykazuje pouze ty požáry, které byly po jejich zjištění kvalifikovány jako trestné činy (resp. se jedná o policii oznámená nebo operativně zjištěná "důvodná podezření", že byl spáchán trestný čin), což je příčinou diskrepance vzhledem k údajům Hasičského záchranného sboru evidujícího veškeré události-požáry.
Na pachatele byla uvalena vazba, případ je ve vyšetřování.
Návrh na podání obžaloby byl podán 19.12.2001, v současné době je tato kauza v řízení před soudem.
Dne 31.3.2000 rozhodlo MV o rozpuštění Národní aliance. Toto rozhodnutí nenabylo právní moci, a to v důsledku vlastního rozhodnutí Národní aliance o jejím dobrovolném rozpuštění přijatém před přezkoumáním postupu MV Nejvyšším soudem. Na základě oznámení Národní aliance vyznačilo MV ve své databázi její zánik dnem 15.4.2001.
Podrobněji k přijatým opatřením viz "Zpráva o problematice extremismu na území ČR v roce 2001".
Ministerstvo vnitra zpracovalo návrh Statutu a jednacího řádu Komise a zároveň navrhlo změnu usnesení vlády č. 903/2001 tak, aby se Komise stala poradním orgánem ministra vnitra a aby zde nebyla stanovena obligatorní účast členů vlády. Usnesením č238 ze dne 6.3. 2002 vláda tuto změnu schválila.
Ministerstvo vnitra dne 5. února 2002 rozhodlo o rozpuštění registrované organizace Republikánská mládež. Republikánská mládež podala proti tomuto rozhodnutí opravný prostředek k Nejvyššímu soudu ČR.
Není uveden počet občanů Slovenské republiky, kterým se rozhodnutí o zaměstnání nevydává, ale příslušný Úřad práce pouze provádí jejich registraci. Podle údajů MPSV bylo k 31.12.2001 registrováno 68.149 občanů Slovenské republiky (k 31.12.2000 to bylo 63.567).
Předsedou Republikového výboru pro prevenci kriminality je ministr vnitra, jeho členy dále jsou zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva obrany, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva financí, Nejvyšší ho státního zastupitelství, Policejního prezidia, Meziresortní protidrogové komise a Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity.
Projekt "Prevence, potlačování a trestání obchodu s lidmi, zvláště s ženami a dětmi" je součástí "Celosvětového programu proti obchodování s lidmi" realizovaný Centrem pro mezinárodní prevenci zločinu při Úřadu Spojených národů pro kontrolu drog a prevenci zločinu ve spolupráci s Mezinárodním ústavem Spojených národů pro výzkum trestných činů a soudnictví. Cílem je rasantnější odpověď trestního práva na obchodování s lidmi - navázání mezinárodní spolupráce mezi zeměmi původu, tranzitu a cílovými státy obchodování s lidmi, zkvalitnění odhalování, dokazování a postihu trestné činnosti a posílení ochrany obětí a svědků obchodování s lidmi. Projekt je určen pro Českou republiku a Polsko, dalšími partnerskými zeměmi jsou Rakousko, Německo, Holandsko a Finsko.
Určit všechny faktory podmiňující dynamiku vývoje kriminality (stejně tak jako faktory zapříčiňující kriminalitu vůbec) je velice obtížné, zabývá se jimi multidisciplinární věda kriminologie, zahrnující v sobě pohledy na zločinnost dalších oborů, zejména sociologie, psychologie, hospodářské a sociální statistiky, vědy o trestním právu, pedagogiky a kriminalistiky. Ani v rámci kriminologie neexistuje jednotné vysvětlení příčin a podmínek kriminality, tzn. jakási universální teorie zločinu. Příčiny jsou vysvětlovány v zásadě dvěma směry: jednak jsou to individuální faktory (za nejdůležitější bývá považována psychologická struktura pachatele a genetické predispozice), za druhé jsou to faktory sociální (vliv prostředí: rodiny, vrstevníků, médií, vzdělání, vliv sociálních, hospodářských a kulturních podmínek v dané společnosti). Vývoj kriminality nezanedbatelným způsobem ovlivňuje míra sociální kontroly, která s rostoucí urbanizací a hustotou zalidnění klesá.
J. Buriánek, výzkumy v letech 1995, 1998 a 1999-2002 - viz kapitola 2.1.4. Oběti trestné činnosti.
Navržené priority rovněž zohledňují dlouhodobý vývoj v oblasti vnitřní bezpečnosti. Přestože výsledky viktimologického výzkumu poukazují na poměrně vysoké obavy z krádeží vloupáním do bytu nebo domu, nezařadili jsme tuto oblast mezi tyto priority vzhledem k tomu, že se počet těchto trestných činů od roku 1991 neustále snižuje. Případné zařazení mezi bezpečnostní rizika bude v následujícím období posuzováno na základě delšího vývoje této kriminality a především zda výsledky výzkumu z dlouhodobějšího pohledu potvrdí trendy obav občanů.
Členění ČR na základě zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů, kterým byly vytvořeny tyto kraje: Středočeský, Jihočeský, Západočeský, Severočeský, Východočeský, Jihomoravský, Severomoravský a samostatná územní jednotka hl.m. Praha. PČR je územně organizována do jednotlivých správ na základě tohoto členění. Vývoj kriminality z hlediska vyšších územních samosprávných celků, které jsou v policejních statistikách sledovány od roku 2001 (přičemž není možné srovnání s předešlým rokem), je popsán v části I., v kapitole 2.1 a v tabulkách č. 56 - 81.