Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)
2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.
2.2.10. Bezpečnost silničního provozu
Snížení počtu dopravních nehod (-12,2 %, v roce 1999 dosáhl počet nehod historického maxima) bylo provázeno zvýšením lehce zraněných osob, snížil se však počet těžce zraněných i usmrcených osob (-117), odhadnuté hmotné škody se zvýšily. Z celkového počtu usmrcených bylo 33 (- 14 dětí) dětí.
Vliv na statistický vývoj počtu nehod má legislativní změna, neboť od 1. 1. 2001 je povinnost hlásit policii nehodu až při škodě převyšující 20. 000,- Kč, nedojde-li ke zranění nebo usmrcení (dříve 1. 000,- Kč).
Situace z hlediska viníků je obdobná jako v předešlých letech - nejvíce (92 %) dopravních nehod zavinili řidiči motorových vozidel, rovněž podíl usmrcených osob je nejvyšší u jimi zaviněných dopravních nehod (86,6 %). Problémem byl vedle nepřiměřené rychlosti zejména mokrý povrch, zledovatělý a zasněžený povrch vozovky a dále snížená viditelnost v denní době.
Při nehodách zaviněných chodcem (2. 239) děti zavinily 834 dopravních nehod. Na přechodech pro chodce, bez ohledu kdo nehodu zavinil, zahynulo celkem 57 chodců (+32). Z důvodu nedání přednosti chodci řidičem zahynulo 30 chodců (+23, +328 %), 210 (+79) bylo zraněno těžce a 736 (+362) chodců bylo zraněno lehce.
Hlavní příčinou nehod zůstává nesprávný způsob jízdy (63 % na celkovém počtu nehod, 368 usmrcených) především nevěnování pozornosti řízení vozidla, nepřiměřená rychlost (17,5 %, 512 usmrcených) a nedání přednosti (16,9 %, 125 usmrcených). Evidováno bylo zvýšení nehod, ke kterým došlo pod vlivem alkoholu (5,2 %, 101 usmrcených).
Nejvíce dopravních nehod zůstává evidováno v obcích, po růstu usmrcených osob se opět jejich počet snížil, a to o 65 osob, což znamená nejnižší počet usmrcených za posledních 10 let; mimo obec, kde bývá větší počet usmrcených, snížil se tento počet o 52 osob.
Z hlediska územního členění bylo evidováno nejvíce nehod na území hl. m. Prahy (34. 195, -6. 365), kde však zůstává v následcích nejnižší počet usmrcených osob (67, -13) a Jihomoravském kraji (27. 986, -7. 697), kde zůstává evidován také nejvyšší počet usmrcených osob (233), který je shodný s rokem 2000.
Dle poznatků PČR jízda na silnicích je příliš agresivní a neohleduplná, respektována nejsou ani nejzákladnější pravidla silničního provozu, podceňována je pasivní ochrana řidičů a spolujezdců v motorových vozidlech.
(podrobnější údaje viz tabulka č. 54)
Z výzkumných šetření UNIVERSITAS vyplývá, že mezi obavami z postižení trestnou činností je na předním místě uváděna dopravní nehoda (nezaviněná)- index 6,07.
Pro trestné činy v dopravě (§ 201, 201a, 223, 224, 180 a 208 tr. zák.) bylo pravomocně odsouzeno 4. 400 (7,3 %; +184) osob. Nejvíce osob bylo odsouzeno (1. 747) pro trestné činy ublížení na zdraví (těžká újma na zdraví, § 224 tr. zák.) a 1. 392 osob bylo odsouzeno za trestný čin ohrožování pod vlivem návykové látky (§ 201 tr. zák.).
Opatření
- Zřízena byla Koordinační rada ministra dopravy a spojů pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (BESIP).
- Dopravní výchovou (v koordinaci BESIPu) prošlo celkem 940. 000 dětí a více než 90. 000 dospělých osob; zpracován a vydán byl Metodický postup pro koordinaci činností krajů, okresů a obcí na úseku bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích; vydáván je INFO-servis BESIP; informacím o nové právní úpravě a řešení nenadálých situací v dopravě přispívá pravidelné vysílání seriálu "STOP" v České televizi, vysílány jsou relace pro rádio Impuls zaměřené na problematiku bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích; dále jsou informace zveřejňovány na internetové stránce MDS, prováděna je mediální kampaň na základě rozborů nehodovosti, realizovány jsou besedy, programy pro mladé cyklisty atd.
- MDS bude v rámci metodického působení prosazovat např. budování cyklistických stezek.
- MDS byly v roce 2001 vydány nové právní předpisy, které mají úzký vztah k bezpečnosti silničního provozu. Jsou to:
- Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 307/1999 Sb.
- Zákon č. 478/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů.
- Vyhláška MDS č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích.
- Vyhláška MDS č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů.
- Vyhláška MDS č. 32/2001 Sb., o evidenci dopravních nehod.
- Vyhláška MDS č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel.
- Vyhláška MDS č. 301/2001 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
- Vyhláška MDS č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel.
- Vyhláška MDS č. 361/2001 Sb., o způsobu zjišťování mimořádných událostí v drážní dopravě.
- Vyhláška MDS č. 496/2001 Sb., kterou se mění vyhláška MDS č. 243/2001 Sb., o registraci vozidel.
- Vyhláška MDS č. 497/2001 Sb., kterou se mění vyhláška MDS č. 470/2000 Sb., kterou se provádí zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, a kterých se mění některé další zákony.
- Příčiny zaviněných dopravních nehod řidiči vojenských služebních vozidel (275 nehod, -11 %) jsou řešeny v rámci odborné přípravy a zdokonalovacího výcviku.
- MDS a okresní úřady plní úkoly v oblasti prevence nehod v silničním provozu, které jsou koordinovány s PČR a dalšími subjekty.