Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


zpět obsah

2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.

2.2.7. Organizovaný zločin

Organizovaný zločin představuje univerzální bezpečnostní riziko. Aktivity organizovaného zločinu se projevují jako zvlášť komplexní forma páchání trestné činnosti s přesahem do dalších oblastí závažné kriminality i do mnoha oblastí společenského života. Vyznačuje se vojenskou strukturou, totální hierarchií a absencí svědomí. Členové organizovaných zločineckých skupin používají k dosažení svých cílů jakýchkoliv prostředků, často velmi brutálních.

Organizované celky obvykle působí v mnoha evropských i zámořských zemích a vyvíjejí multikriminální aktivity. Nespecializují se na jeden druh trestné činnosti, ale na vše, co vede k zisku a získávání vlivu. Přístup státu proti organizovanému zločinu musí být proto systémový a kontinuální, zásadní součástí je boj s korupcí a finanční kriminalitou, zejména pak opatření k odčerpání výnosů z trestné činnosti (hrozba ztráty těchto výnosů může být účinnější než hrozba ztráty svobody).

Monitorované zločinecké organizace jsou v přímých vazbách na zahraničí a jejich činnost na našem území se tedy odvíjí od trendů mezinárodního organizovaného zločinu. Vzhledem k přibližování ČR k EU je registrován rostoucí zájem zločineckých organizací o pronikání do západní Evropy prostřednictvím ČR. Jejich organizovanost je na vysoké úrovni, jsou stále agresivnější. Zločinecké organizace působící na území České republiky se od roku 1997 výrazně nemění, pocházejí převážně z území bývalých států SSSR, z bývalé Jugoslávie, z Bulharska, dále italské zločinecké skupiny a zločinecké skupiny z jihovýchodní Asie (zejména čínské a vietnamské). V současné době pokračuje jejich snaha legalizovat svoje postavení, získat vliv ve strategických podnicích ČR rozšířit sféry svého vlivu, zejména zakládáním různých krycích firem; dochází ke změnám rozdělení sféry vlivu. Čeští občané zajišťují především tzv. servis - znalost prostředí a zákonů, kontakty apod. V dalším období bude pokračovat snaha zločineckých organizací co nejvíce svoji činnosti legalizovat, jejich činnost se zaměří především na vykoupení co největšího množství nemovitostí a pozemků, pokračovat bude obchod s drogami, stále výnosnější bude organizování nelegální migrace. Zvýšenou aktivitu těchto skupin lze dále předpokládat v oblasti obchodu se zbraněmi, obchodu s lidmi, oblasti zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů zločineckými organizacemi. Organizovaný zločin se ve větší míře zaměřuje na trestnou činnost proti životnímu prostředí a proti kulturnímu dědictví (dokladem je vývoj v posledních letech, tyto poznatky jsou dokladovány výrazným růstem zjištěné škody).

Jednotlivé formy organizovaného zločinu jsou dále popsány v samostatných kapitolách případně jako součást jednotlivých forem kriminality (například majetková kriminalita pojednává o krádežích motorových vozidel, o kriminalitě v oblasti movitého kulturního dědictví; korupce, závažná hospodářská kriminalita, kriminalita v oblasti životního prostředí, zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů jsou popsány v kapitole hospodářská kriminalita).

V současné době působí na území České republiky zločinecké organizace


Opatření

Plnění úkolů z Harmonogramu opatření vyplývajících z Aktualizované Koncepce boje proti organizovanému zločinu (ministru vnitra bylo uloženo informovat o plnění úkolů ve zprávách o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti informovat):

Koordinační role Bezpečnostní rady státu je zajištěna předkládáním pravidelné informace o činnosti jednotlivých skupin na schůzi Bezpečnostní rady státu. Dne 22. ledna 2002 vzala Bezpečnostní rada státu svým usnesením č. 257 na vědomí "Informaci o činnosti odborných pracovních skupin při Ministerstvu vnitra, ustavených k řešení problematiky organizovaného zločinu a finanční kriminality - aktualizace ke dni 31. prosince 2001", a uložila ministru vnitra předložit další takovouto aktualizovanou informaci spolu s informací o účinnosti přijatých opatření v souvislosti s novelizací trestního řádu na schůzi Bezpečnostní rady státu v termínu do 31. prosince 2002. 

V oblasti boje proti jednotlivým aspektům organizované trestné činnosti MV provádí grantovou podporu výzkumu (jedná se např. o projekty Boj s počítačovou kriminalitou, Nové hrozby terorismu, Odhalování závažné trestné činnosti páchané jednotlivci a organizovanými skupinami, Monitorování a analýza informací využitelných k provedení teroristického pumového útoku, Nové hrozby terorismu atd.). Výzkumné pracoviště Ministerstva spravedlnosti - Institut pro kriminologii a sociální prevenci v rámci výzkumného záměru CEZ: 101/98 "Výzkum možností účinnějšího vymáhání práva, forem a trendů kriminality a sociální patologie v ČR a možností jejich kontroly" řeší řadu výzkumných úkolů, které se týkají oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. (Jde především o tyto výzkumné úkoly: Trendy a pravděpodobný vývoj kriminality v ČR, Výzkum organizovaného zločinu v ČR , Výzkum ekonomické kriminality - probíhá od r. 2000, Projekt boje proti obchodování s lidmi atd.). MV spolupracuje s vědeckými institucemi, zabývajícími se danou problematikou (Institut pro kriminologii a sociální prevenci, Ústav mezinárodních vztahů).

Problematika odčerpání výnosů z trestné činnosti je tematicky úzce provázána s problematikou závažné hospodářské a finanční kriminality, proto za základ řešení sloužila skupina specialistů řešící hospodářskou a finanční trestnou činnost. Na základě diskuse vedené v rámci MV od října 2000 byly vypracovány teze jako základní východisko pro další postup. V návaznosti na toto bylo v březnu 2001 rozhodnuto o vzniku pracoviště v rámci bývalé Služby pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, které mělo sloužit jako základ pro vybudování struktur zaměřených na konfiskaci zisků nabytých trestnou činností. V polovině roku 2001 vzniknul takto tzv. "tým Výnosy", jehož hlavním úkolem je dohledávat nezákonně získaný majetek, přičemž slouží jako specializované servisní pracoviště pro řešení aktuálních požadavků předaných specializovanými policejními složkami. Na jeho činnost výrazně přispívá evropský podpůrný program Phare. Za prvních šest měsíců činnosti tohoto týmu byl jeho pracovníky podán návrh na zajištění věci za cca 100 mil. Kč. Jeho členové zároveň metodicky spolupracují při této činnosti s dalšími policejními specialisty, přispěli tak k celkovému zvýšení hodnoty věcí zajištěných v rámci trestního řízení (v roce 2000 se jednalo o cca 249 mil. Kč, v roce 2001 již 2 118 mil. Kč). Na začátku roku 2002 se tým transformoval v řádné pracoviště v rámci Útvaru pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti nově vzniklé Služby kriminální policie a vyšetřování. Jedním z předpokladů při ustavení tohoto specializovaného pracoviště bylo získání konkrétních praktických poznatků o legislativních a organizačních bariérách bránících řádnému výkonu dohledání, zajištění a následné konfiskaci výnosu z trestné činnosti. Tento úkol je plněn, tým připravil pro meziresortní pracovní skupinu podklad, jehož obsahem je popis konkrétních překážek, bránících efektivnímu postupu při zabavování zločineckých zisků. Jedná se zejména o problémy spojené se správou zajištěného majetku, problémy spojené s dokazováním zločinného původu nabytého majetku (problematika obráceného důkazního břemene), problémy spojené s přístupem k některým informacím dosud (i před policií) chráněných mlčenlivostí některých státních orgánů, trestněprocesní nedostatky při nemožnosti stanovení lhůt k okamžitému rozhodnutí o zajištěné věci. Tyto poznatky budou v následujícím období rozpracovány do návrhů konkrétních legislativních a organizačních změn.

Pokud se týká opatření k zabránění legalizace odcizených vozidel byly zahájeny práce v oblasti opětovného propojení systémů registru vozidel (EMVO) a pátrání po odcizených vozidlech (PATRMV). K oficiálnímu rozpojení obou jmenovaných systémů došlo z důvodu změny právní úpravy, která byla dříve dána vyhláškou Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú.l., o provozu na silnicích, a nyní je dána zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění zákona č. 478/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2000Sb.,o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, a kterým se mění některé další zákony. Koncem května 2002 se předpokládá podpis meziresortní dohody o dlouhodobé spolupráci určující například koordinované postupy PČR s okresními úřady a magistráty při zjištění shody údajů EMVO a PATRMV. Dále pokračovala příprava úředního čísla majícího charakteristiky mezinárodního označení vozidel (VIN). Toto úřední číslo jednak zaručí ve světě známost administrativního očíslování vozidel (samozřejmě jen v nezbytných případech), které provádí administrativa ČR, jednak napomůže počítačovému prověřování vozidel v databázích všeho druhu (do budoucna i na mezinárodní úrovni) za účelem prověření, zda vozidlo nebo vozidla nebyla odcizena a později zaregistrována. Další řešenou oblastí je zkvalitňování zabezpečovacích prvků tiskopisů dokladů; u současných vzorů je zvýšena přispěním nových a zdokonalených tiskařských technologií (významný vliv přitom mají hologramy, které se mimo jiné užívají na nálepkách o ověření registrační značky, nálepkách měření emisí a nálepkách o provedené pravidelné technické prohlídce).

Při ministerstvu práce a sociálních věcí byla zřízena meziresortní komise pro potírání nelegálního zaměstnávání cizinců. Tento orgán připravil pro informaci členů vlády samostatnou informaci o své činnosti.

Dále MV ve spolupráci s MŽP a dalšími orgány státní správy zpracovalo koncepční materiál "Kriminalita proti životnímu prostředí - analýza a návrh opatření", který obsahuje návrhy opatření k řešení některých aspektů postihování kriminality proti životnímu prostředí. Na základě výsledků jednání pracovní skupiny byla realizována tato opatření:

Na ochraně kulturního dědictví se systematicky podílí tři resorty - MK, MV a MF - Generální ředitelství cel. Byl ustanoven Poradní výbor náměstka ministra kultury, který je složen ze zástupců již zmíněných tří resortů a zástupců katolické církve. Česká republika přistoupila k řadě opatření směřujících k regulaci vývozu a ochraně movitého kulturního dědictví. Byly vytvořeny legislativní, technické a informační nástroje. Tyto nástroje ovšem působily odděleně, a tedy méně účinněji než bylo zapotřebí. Již v roce 1991 vznikl program MK, MV, Úřadu vlády České republiky a poslanců tehdejší České národní rady "Ochrana movitých kulturních památek a uměleckých předmětů". V rámci tohoto programu byl vytvořen projekt "Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví" (dále ISO). Smyslem programu ISO je zabezpečit komplexní systémovou působnost všech dostupných nástrojů a tyto nástroje dále postupně zkvalitňovat. Od roku 1991 je budován v rámci ISO na pracovištích PČR počítačový systém evidence uměleckých děl - tzv. SEUD. Původním záměrem bylo vytvoření databáze kradených uměleckých děl. Tato databáze pomáhá policii a celníkům vyhledávat, ztotožňovat a navracet kradená díla původním majitelům. Grafické pracoviště systému SEUD umožňuje zpracovávat libovolné formáty textových a obrazových informací. V současné době je umístěn a zprovozněn na internetových stránkách MV pod názvem I-EUD. Databáze v této podobě obsahuje přibližně 14 000 obrazových a textových informací pro identifikaci nalezených či zabavených předmětů kulturní hodnoty.

V roce 1996 byla uzavřena bilaterální dohoda mezi MK a MF o předávání předmětů kulturní hodnoty, které byly zabaveny na hraničních přechodech, a u kterých bylo vysloveno propadnutí ve prospěch státu.

Moderní informační technologie procházejí v současné době neustále se zrychlujícím rozvojem a lze oprávněně očekávat, že společnost dvacátého prvního století, a především její ekonomika, bude zcela postavena na informačních technologiích. Na druhé straně budou moderní informační technologie v čím dál větší míře využívány k trestné činnosti, která může, pokud proti ní nebudou všechny příslušné státní orgány energicky bojovat, žádoucí rozvoj společnosti výrazně brzdit. Ministerstvo vnitra zpracovalo resortní koncepci boje proti kriminalitě v oblasti informačních technologií. Materiál byl v červnu 2001 schválen ministrem vnitra je přístupný v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz . Materiál si klade za cíl postihnout současný stav a vývoj trestné činnosti v této oblasti komplexně (nejen v souvislosti s postupem proti organizované kriminalitě), a to s přihlédnutím k aktuálním problémům. Obsahuje harmonogram opatření a konkrétních úkolů pro jednotlivá pracoviště v rámci resortu Ministerstva vnitra. Tento přístup je v souladu s přístupem mezinárodního společenství, prezentovaným mimo jiné na mezinárodních fórech týkajících se boje proti organizovanému zločinu, kde je informační kriminalita pojímána jako bezpečnostní riziko, na které je právě v souvislosti s možným zneužitím organizovanými zločineckými skupinami nezbytné systémově a včas reagovat.

V této oblasti byla realizována konkrétní opatření:


Copyright © 2002 Ministerstvo vnitra České republiky
|úvodní stránka |