Rovněž v uplynulém období přijaly resorty řadu opatření směřujících ke snižování kriminality a jejích dopadů. Podrobněji je o těchto aktivitách pojednáno přímo v příslušných částech předkládané Zprávy. Protože některá opatření jsou průnikem v celé oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti, je v této příloze zpracován celkový pohled reagující na situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. Jak bylo zmíněno v Zprávách v předešlých letech jedná se o otevřený program, proto zde zveřejněné základní aktivity určené pro rok 2001 byly korigovány na základě aktuální situace.
Přehled je rozdělen do 4 základních okruhů - koncepční, legislativní a preventivní činnost a evropská integrace a mezinárodní spolupráce. Každá z těchto oblastí obsahuje jednak aktivity realizované v příslušném roce a jednak výhled aktivit pro další období.
Součástí jsou dále opatření MV a PČR, jako hlavního garanta za oblast vnitřní bezpečnosti, vztahující se k oblasti ekonomické, personální, organizační a vzdělávacím aktivitám.
Přehled základních koncepčních a analytických dokumentůVedle pravidelně předkládaných materiálů, kterými jsou
(všechny materiály jsou přístupné v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .)
byly přijaty následující dokumenty:
"Zpráva o stavu vyšetřování v úvěrních a spořitelních družstvech" (byla v říjnu 2001 projednána Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR).Zpráva obsahovala informaci o aktuálním stavu vyšetřování, o trestních oznámeních, prověřování věcí, obviněních, skutkových okolnostech, o současném stavu vyšetřování a jeho předpokládaném ukončení.
"Zpráva o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality do roku 2000 za rok 2000" (vláda vzala na vědomí usnesením ze dne 9. dubna 2001 č.331).Obsahuje vyhodnocení dosavadních opatření provedených v oblasti prevence kriminality, na základě této analýzy a analýzy v oblasti vnitřní bezpečnosti byla navržena strategie v této oblasti do roku 2003.
"Kontrola užívání počítačových programů ve všech ministerstvech a ostatních orgánech v působnosti státní správy včetně v jimi řízených subjektech" (schválen usnesením vlády ze dne 26. 2. 2001 č. 190) a v návaznosti na tento materiál vláda schválila (usnesení ze dne 20. 6.2001 č. 624) "Pravidla, zásady a způsob zabezpečování kontroly užívání počítačových programů".Jedním z problémů, které identifikovala Meziresortní komise pro potírání nelegálního jednání proti právům k duševnímu vlastnictví, je i zabezpečení užívání počítačových programů výlučně oprávněnými uživateli na základě licenčních smluv v jednotlivých resortech a ostatních orgánech státní správy včetně jimi řízených subjektech.
"Koncepce boje s kriminalitou páchanou na životním prostředí"Koncepce na základě analýzy kriminality páchaná na životním prostředí navrhuje základní kroky pro řešení v této oblasti. (Přístupná v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .)
"Koncepce boje proti kriminalitě v oblasti informačních technologií"Cílem je podchycení trendů nezákonné činnosti spojené s používáním moderních informačních a komunikačních prostředků a návrh opatření ke komplexnímu a systémovému postupu státních orgánů vůči tomuto typu kriminality. (Přístupná v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .)
"Zpráva o činnosti Národního bezpečnostního úřadu"
"Národní akční plán boje proti terorismu" (dále NAP)
Byl schválen dne 10. dubna 2002 vládou usnesením č. 385. Následně budou realizovány a implementovány legislativní návrhy a návrhy na technicko-organizační opatření, jež NAP zmiňuje v agendě policejní práce, zpravodajských služeb, kontroly obchodu se zbraněmi a jinými citlivými technologiemi, potírání financování terorismu, bezpečnostních standardů na letištích a na palubách letadel, migrační, azylové a celní oblasti a v agendě dalších relevantních forem boje proti terorismu. (Přístupný v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .)
Přijetí zákona patří mimo jiné do souboru opatření, které přispívají k účinnějšímu boji proti kriminalitě v oblasti movitého kulturního dědictví.
Zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisůZákonem se upravuje poskytování zvláštní ochrany a pomoci svědku a dalším osobám, kterým v souvislosti s trestním řízením zřejmě hrozí újma na zdraví nebo jiné vážné nebezpečí porušení jejich základních práv a jejichž bezpečnost nelze zajistit jiným způsobem, např. běžnými prostředky policejní činnosti. Podle tohoto zákona zvláštní ochranu a pomoc poskytuje PČR a Vězeňská služba ČR výkonem opatření spočívajících v osobní ochraně, přestěhování ohrožené osoby a zastírání totožnosti ohrožené osoby.
Dílčí novela trestního zákona - zákon č. 139/2001 Sb.Rozšířil skutkovou podstatu trestného činu poškození a zneužití záznamu na nosiči informací o další trestný čin podle § 257a tr. zákona - nabyl účinnosti dnem 1. 7. 2001; zákon č. 144/2001 Sb. - novelizoval trestný čin znásilnění podle § 241 tr. zákona - nabyl účinnosti dnem 1. 5. 2001; zákon č. 256/2001 Sb. - zavedl novou skutkovou podstatu trestného činu hanobení lidských ostatků podle § 202a tr. zákona - nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2002.
Zákon č. 140/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonůNovelou se reagovalo na nedostatky zjištěné při aplikaci zákona č. 326/1999 Sb. (opatřování fotografií k hraničním průvodkám vyžadovaným od cizinců - občanů některých států, komplikace spojené s vyžadováním dokladu o zdravotním pojištění). Odstranila se tvrdost úpravy, tam kde nebyla nezbytná. Současně se rozšířil okruh osob, které mohou žádat o povolení trvalého pobytu bez podmínky předchozího nepřetržitého pobytu na území, a okruh případů, kdy lze podat žádost o povolení trvalého pobytu na území.
Zákon č. 265/2001 Sb., novela trestního řáduNovela byla připravena jako součást celkové koncepce reformy justice. Základním cílem novely je dosáhnout větší efektivnosti trestního řízení, spočívající v jeho zrychlení, v dosažení vyšší objasněnosti a ve výraznějším zakotvení úlohy soudu v trestním řízení. Posíleno bylo rovněž postavení státního zástupce, který bude mít větší odpovědnost, zejména v rámci dokazování před soudem. Dále byla rozšířena působnost v trestním řízení z celních úřadů obecně na pověřené celní orgány. Novými instituty by mělo být dosaženo též větší právní ochrany obětí trestné činnosti za současného důslednějšího garantování práv obviněných z trestného činu, u kterých platí presumpce neviny. Součástí tohoto zákona je i novelizace zákona č. 209/1997 Sb., o peněžité pomoci obětem trestné činnosti, který sleduje zjednodušení řízení o přiznání takové pomoci a její širší zpřístupnění. Zákon nabyl účinnosti dnem 1. 1. 2002.
Zákon č. 312/2001 Sb., o státních hranicích a o změně zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o státních hranicích)Tato právní úprava zejména vymezuje základní pojmy v oboru správy státních hranic, upravuje základní zásady pro průběh státních hranic, včetně jejich vyznačení v terénu, stanoví působnost MV jako ústředního správního úřadu, upravuje práva a povinnosti fyzických nebo právnických osob v souvislosti s výkonem správy státních hranic, včetně úpravy povinností a práv vlastníků příhraničních pozemků. Úprava také stanoví náhrady za majetkové újmy nebo za omezení využívání nemovitostí v souvislosti s výkonem uvedené státní správy.
Zákon č. 409/2001 Sb., o poskytnutí státní záruky ČR pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou v důsledku válečných nebo teroristických akcí provozem letadla v souvislosti s provozováním letecké dopravy. Zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebiteleVymezuje práva uživatelů tak, aby nezpochybnitelně odpovídal požadavkům Dohody o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví.
Vládní návrh zákona o zbraních a střelivu a o změně zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o zbraních)Komplexně se upravuje oblast zbraní a střeliva v souladu s příslušnými právními akty Evropských společenství a dalšími mezinárodními závazky včetně závěrů screeningu kapitoly "Volný pohyb zboží" konaného v Bruselu v červnu 1998 a vytvářejí efektivní právní nástroje umožňující státu adekvátní regulaci oblasti zbraní a střeliva, zejména s ohledem na povinnost státu zaručovat lidem základní práva a svobody včetně zabezpečování veřejného pořádku a bezpečnosti i v době trvání případného nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu. (Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů č. 119/2002 Sb.)
Vládní návrh zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů - tisk č. 1154Zákon upravuje vznik změny a skončení služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů, jejich služební povinnosti včetně omezení některých práv, dobu služby, služební pohotovost a dobu odpočinku, podmínky výkonu služby, náhradu škody, služební příjem, naturální náležitosti, náhrady cestovních výdajů, výsluhové nároky, řízení ve věcech služebního poměru, informování příslušníků a projednávání záležitostí týkajících se výkonu služby včetně vztahů bezpečnostního sboru a odborové organizace. (Zákon byl dne 13. března 2002 zamítnut Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR.)
Vládní návrh zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů - tisk č. 1155Zákon navazuje na zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, novelizuje zákony, které je třeba v případě přijetí tohoto zákona novelizovat, jde například o zákon o nemocenském pojištění zaměstnanců, o nemocenské péči v ozbrojených silách, trestní zákon, zákon o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon), zákon o přestupcích, zákon o daních z příjmů, celní zákon, zákon o Bezpečnostní informační službě, zákon o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), zákon o vojácích z povolání, zákon o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů. Zákon byl stažen z jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 140/2001 Sb. a zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních dokladech)Novelou se sleduje cíl převzít ke dni vstupu ČR do Evropské unie příslušnou část acquis upravující volný pohyb osob.
Dosavadní úprava cizineckého práva tak dozná zásadní změny v tom, že rozdělí cizince do dvou základních kategorií, a to na občany Evropské unie a na ostatní cizince.
Do novely byla též transponována ta ustanovení Dohody mezi vládami států Hospodářské unie Beneluxu, Spolkové republiky Německo a Francouzské republiky o postupném odstraňování kontrol na společných hranicích, podepsaná v Schengenu v Lucemburském velkovévodství dne 14.června 1985 a Prováděcí úmluvy ze dne 19.června 1990 k Schengenské dohodě ze dne 14.června 1985 o postupném odstraňování kontrol na společných hranicích, uzavřené mezi vládami států Hospodářské unie Beneluxu, Spolkové republiky Německo a Francouzské republiky (400A0922(02)), která se vztahují k úpravě cizineckého režimu.
Novela rovněž sleduje cíl alespoň částečně eliminovat v praxi se vyskytující případy zneužívání azylové procedury, a to zejména ze strany nelegálních migrantů. (Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů č. 217/2002 Sb.)
Vládní návrh zákona., kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu), a některé další zákonyNovelizace zákona o udělení azylu v souladu s právními úpravami azylu ve státech Evropské unie směřuje ke zrychlení azylového řízení v případech, kdy je zřejmé, že důvody uváděné žadateli o azyl nejsou relevantní z hlediska Úmluvy o právním postavení uprchlíků z roku 1951. Důvodem jsou vysoké náklady na zabezpečení pobytu žadatelů o azyl na území hostitelské země a také samotného azylového řízení a snaha zabránit proticizineckým náladám, napětí ve společnosti a možnému ohrožení bezpečnostních poměrů. Druhým základním rysem novelizace zákona o azylu je zpřesnění práv a povinností osob, které o azyl žádají. (Publikován ve Sbírce zákonů pod č. 2/2002.)
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)Návrh byl připraven na základě usnesení vlády ČR č. 722/2001, bod 1 písm. g/gb a reaguje na nově navrhovanou právní úpravu registrů veřejné správy v oblasti úpravy informačních systémů. Podle Plánu legislativních prací vlády bude vládě předložen v prosinci 2002.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcíchNávrhem je řešena změna darů na protidrogové a proti kriminálně zaměřené aktivity na dotace. (Návrh vrácen Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR Senátem ČR dne 17. 5. 2002.)
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb., o krajích
Návrhem se záležitosti ochrany veřejného pořádku nedávají do samostatné působnosti krajů, neboť patří do samostatné působnosti obci. (Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů č. 231/2002 Sb.)
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 145/2001 Sb., zákona č. 273/2001 Sb. a zákona č. 320/2001 Sb.Návrhem se vymezuje požádání starosty městské části o součinnost při zabezpečování záležitostí veřejného pořádku PČR nebo policii hlavního města Prahy jako záležitost veřejného pořádku na území městské část. (V rámci druhého čtení byl návrh Výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí doporučen ke stažení ze 47. schůze Poslanecké sněmovny ČR a následně stažen.)
Vládní návrh zákona o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadůNávrh upravuje kompetence, které dosud vykonávají okresní úřady ve vztahu např. k integrovanému záchrannému systému, krizovému řízení a požární ochraně. (Návrh vrácen Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR Senátem ČR.)
Vládní návrh zákona o ochraně státních hranic České republiky a o změně některých zákonů (zákon o ochraně státních hranic)Návrhem se vymezuje ochrana státních hranic v samostatném zákoně, oprávnění PČR při zajišťování ochrany státních hranic, stanoví se práva a povinnosti fyzických a právnických osob v souvislosti s umísťováním bezpečnostních prostředků sloužících k ochraně státních hranic a definují se správní delikty, spáchané na úseku ochrany státních hranic. (Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů č. 216/2002 Sb.)
Vládní návrh zákona kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisůNávrh upravuje skutkové podstaty přestupků v návaznosti na již schválené zákony - např. o občanských průkazech, o cestovních dokladech, o drahách, na úseku matrik, jména a příjmení, a rozšířit některé stávající skutkové podstaty přestupků. Je reagováno současně i na momentální stav frekvence některých přestupků tak, že se zvyšují horní hranice ukládaných pokut, např. na úseku silničního hospodářství a na úseku zemědělství, myslivosti a rybářství. (Zákon byl již vyhlášen ve Sbírce zákonů pod č. 62/2002 Sb. a nabyl účinnosti k 1. dubnu 2002.)
Návrh věcného záměru zákona o správním trestáníNávrh je prvním a základním legislativním opatřením k uskutečnění reformy správního trestání, jejíž cílem je řešit nedostatky stávající právní úpravy ukládání sankcí za přestupky a jiné správní delikty orgány veřejné správy. Zákon o správním trestání (návrh paragrafového znění zákona má být vládě předložen do konce r. 2002) stanoví základy odpovědnosti za přestupek, druhy sankcí a ochranných opatření a jejich ukládání a upraví postup správních úřadů při projednávání přestupků, kdežto typové znaky skutkových podstat přestupků budou stanoveny v tzv. sankčních ustanoveních zvláštních zákonů, které upravují výkon státní správy na jednotlivých úsecích. V návaznosti na schválení zákona o správním trestání Parlamentem ČR MV předloží vládě návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o správním trestání. Tímto zákonem se provedou změny skutkových podstat přestupků a jiných správních deliktů, obsažených v zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů a přibližně ve 150 zvláštních zákonech tak, aby byly v souladu se zákonem o správním trestání. Účinnost obou zákonů se předpokládá v návaznosti na účinnost nového trestního zákona, jehož věcný záměr vláda již schválila, tj. v termínu od 1. 1. 2005. Návrh byl dne 31. 12. 2001 předložen vládě.
Vládní návrh zákona správní řádNávrh obsahuje úpravu správního procesu, která má plně nahradit zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, a plně odpovídá standardům evropského správního řízení. (Návrh byl zamítnut Poslaneckou sněmovnou ČR v dubnu 2002.)
Vládní návrh zákona exekuční řád správníNávrhem se upravuje efektivní výkon správního rozhodnutí. Návrh byl předložen Poslanecké sněmovně společně s návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím exekučního řádu správního. Oba návrhy Poslanecká sněmovna zamítla v prvním čtení.
Návrh zákona o právu shromažďovacímCílem návrhu, vedle nahrazení dosavadní překonané a nedostačující úpravy novou, je snaha podchytit a zákonným způsobem se vypořádat i se stále sílícími tendencemi organizovaných skupin a "profesionálních" demonstrantů a násilníků narušovat pokojný průběh shromáždění, dopouštět se násilí a ničit majetek. (Zákon byl doručen prezidentovi k podepsání dne 30. 5. 2002.)
Vládní návrh novely trestního zákonaTzv. euronovela zahrnuje tři základní oblasti: promítnutí závazků, vyplývajících z práva Evropské unie a některých mezinárodních smluv, které již ČR podepsala a nyní probíhá proces sledujících jejich ratifikaci, např. Římský statut. Dále jde o provedení takových změn, které jsou ve zvláštní části trestního zákona aktuální a není důvod vyčkávat na přijetí rekodifikace (např. definice zločinného spolčení, ohrožování životního prostředí, obchodování s lidmi). (Zákon byl publikován ve Sbírce zákonů č. 134/2002 Sb. s účinností od 1. 7. 2002.)
Vládní návrh zákona o soudnictví ve věcech mládežeSpolečenskou reakci na kriminalitu mládeže je třeba pojímat jako součást komplexní právní ochrany mládeže. Zdůrazňuje spoluodpovědnost za trestnou činnost mladistvého nesou i rodiče; předpokládá se prioritní uplatnění alternativních způsobů řízení a alternativních trestně právních sankcí. Návrh projednáván Poslaneckou sněmovnou.
Vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 183/2001 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb., o jednacím řádu státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli, ve znění pozdějších předpisů.Vyhláška rozšířila působnost specializovaných složek vrchních státních zastupitelství a Nejvyššího státního zastupitelství i na případy, jimiž by byly dotčeny finanční nebo ekonomické zájmy Evropské unie.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 248/2001 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 177/2000 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladechNovela vyhlášky zavádí nové přílohy a současně upravuje některé technické požadavky na provedení fotografií pro vydání občanských průkazů a cestovních dokladů.
Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systémuVyhláška obsahuje výčet zásad koordinace složek IZS při společném zásahu, spolupráce operačních středisek základních složek; dále obsahuje podrobnosti o úkolech operačních a informačních středisek, obsah dokumentace IZS a způsob jejího zpracování, podrobnosti o stupních poplachů poplachového plánu, výčet zásad a způsob zpracování schvalování a používání havarijního plánu okresu včetně vnějšího havarijního plánu, jakož i výčet zásad a způsob krizové komunikace a spojení v IZS.
Vyhláška č. 363/2001 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č. 368/1999 Sb., kterou se stanoví náležitosti a počty fotografií vyžadovaných podle zákona o pobytu cizincůMV zpracovalo výše uvedenou vyhlášku na základě zmocňovacího ustanovení § 182 písm. a) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 140/2001 Sb. Tato novela byla iniciována změnou ČSN 666416 Fotografie a obrazové záznamy pro osobní doklady z března 1997, která se týká "Identifikačních požadavků" a kterou bylo nutné zapracovat do původního znění vyhlášky. Komunitární právo předmětnou oblast neupravuje. Nároky na státní rozpočet v souvislosti s touto právní úpravou se nepředpokládají.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 192/2001 Sb., kterou se vydává seznam hraničních přechodů Vyhláška č. 364/2001 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva vnitra č.192/2001 Sb., kterou se vydává seznam hraničních přechodůVyhláška se vztahuje k zabezpečování odbavování nákladních vozidel do 6 t celkové hmotnosti na hraničním přechodu Hevlín - Laa an der Thaya. Komunitární právo předmětnou oblast neupravuje. Nároky na státní rozpočet v souvislosti s touto právní úpravou se nepředpokládají. Vyhláškou se vydává seznam hraničních přechodů. Obsah návrhu vyhlášky vychází z mezinárodních aktů upravujících problematiku hraničních přechodů (např. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí 87/2000 Sb.m.s., o podpisu dohody mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o hraničních přechodech na společných státních hranicích). V případě mezinárodních letišť pak bylo přihlédnuto k právní úpravě civilního letectví (dělení na veřejná a neveřejná mezinárodní letiště).
Návrh vyhlášky, kterou se upravují podrobnosti služebního poměru příslušníků Policie České republikyVyhláška je určena k provedení zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků PČR, ve znění pozdějších předpisů, spojuje roztříštěnou právní úpravu do jednoho právního předpisu a zároveň nahrazuje jejich překonané formy; dále upravuje vznik a změny služebního poměru, dobu služby a dobu odpočinku, služební volno, náležitosti policistů, péči o policisty, zvláštní podmínky pro výkon služby policistek, náhradu škody, nároky související se skončením služebního poměru a řízení ve věcech služebního poměru. Je v resortním připomínkovém řízení. Návrh vyhlášky je připraven k odeslání do legislativních komisí vlády.
Nařízení vlády č. 290/2001 Sb., o poskytnutí dočasné ochrany státním občanům Ruské federaceCílem nařízení, jehož přijetí iniciovala Rada vlády pro lidská práva (materiál pro schůzi vlády č. 439/01), je zajištění přiměřené a účinné mezinárodní ochrany početně omezené skupině státních občanů Ruské federace, kteří uprchli v přímé souvislosti s ozbrojeným konfliktem v Čečensku.
Nařízení vlády č. 348/2001, o povolání vojáků Armády České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v období do 31. prosince 2001 (povoláno 1 500 vojáků v činné službě)Nařízení bylo přijato v návaznosti na zvýšení bezpečnostních opatření v ČR v souvislosti s teroristickými útoky na USA a započatým bojem proti terorismu. Vojáci mají posílit PČR při plnění bezpečnostních úkolů. Vzhledem k otevřené podpoře boje proti terorismu se totiž i ČR stala možným cílem dalších teroristických útoků.
Nařízení vlády č. 455/2001 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 138/1998 Sb., o ochraně ústavních činitelů České republiky - rozšíření trvale chráněných ústavních činitelů o ministra spravedlnostiBezprostředně po spáchání teroristických útoků na USA dne 11. září 2001 byla v celé ČR republice výrazně zvýšena bezpečnostní opatření. Ochranu ústavních činitelů České republiky a bezpečnost chráněných osob, kterým je při jejich pobytu na území ČR poskytována osobní ochrana podle mezinárodních dohod, zajišťuje PČR podle § 2 odst. 1) písm. g) zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění zákona č. 26/1993 Sb. Z ústavních činitelů je trvalá ochrana poskytována prezidentu republiky, předsedovi Poslanecké sněmovny, předsedovi Senátu, předsedovi vlády, ministru zahraničních věcí a ministru vnitra. Ministr vnitra dále rozhodl o poskytnutí tzv. dočasné ochrany ministru spravedlnosti v rámci bezpečnostních opatření. Vzhledem k předpokladům, že boj proti terorismu a s ním související zvýšená bezpečnostní opatření budou trvat i několik let, se v předložené novelizaci nařízení vlády č. 138/1998 Sb., o ochraně ústavních činitelů České republiky, zahrnuje i ministr spravedlnosti mezi osoby, kterým je poskytována trvalá ochrana.
Nařízení vlády č. 484/2001 Sb., o povolání vojáků Armády České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v období do 1. ledna 2002 do 31. března 2002 - povoláno 1 500 vojáků v činné služběNařízení vlády bylo MV zpracováno s ohledem na předpoklad pokračování bezpečnostních opatření, která byla na území ČR přijata v souvislosti s teroristickým útokem na Spojené státy americké v září tohoto roku, a k jejichž zabezpečení jsou do 31. prosince 2001 povoláni vojáci Armády České republiky v souladu s nařízením vlády č. 348/2001 Sb., o povolání vojáků Armády České republiky k plnění úkolů PČR v době do 31. prosince 2001. Nařízení nově vymezuje dobu povolání vojáků Armády České republiky k plnění úkolů PČR na dobu od 1. ledna 2002 do 31. března 2002.
Tento zákon je základním předpisem organizační stránky reformy justice. Vedle komplexní úpravy organizace soudní soustavy a postavení soudců je cílem nového zákona zajištění vysoké odbornosti soudců jako základní záruky kvalitního výkonu soudnictví. To by mělo být realizováno jednak cestou celoživotního vzdělávání soudců, jednak systémem ověřování odborné způsobilosti soudců. Zákon nabývá účinnosti dnem 1. 4. 2002.
Zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců a státních zástupcůZákon úzce navazuje na úpravu zákona o soudech a soudcích a na novelu zákona o státním zastupitelství. Vychází z toho, že kárnou odpovědnost soudců a státních zástupců bude posuzovat soud podle jednotných procesních předpisů; nabývá účinnosti dnem 1. 4. 2002.
Zákon č. 14/2002 Sb., novela zákona o státním zastupitelstvíZákladním principem zákona je zavedení systému ověřování odborné způsobilosti státních zástupců a jejich vzdělávání, obdobně jako u soudců. Dále jsou novelou přesněji vyjádřeny kompetenční, organizační a personální vztahy uvnitř soustavy státního zastupitelství; nabývá účinnosti dnem 1. 3. 2002.
Návrh zákona o volbách do Evropského parlamentuNávrhem bude transponována právní úprava voleb do Parlamentu České republiky do zcela nově vymezené oblasti s přihlédnutím k příslušným Směrnicím ES/EU. (Návrh zákona byl schválen usnesením vlády č. 481 ze dne 15. 5. 2002.)
Návrh zákona o místním a krajském referenduNávrhem bude provedena právní úprava místního i krajského referenda jedním právním předpisem. Stávající úprava místního referenda s potřebnými úpravami bude převzata a s ohledem na institut krajského referenda založený zákonnou úpravou krajského zřízení bude návrh obsahovat právní úpravu tohoto institutu.
Návrh zákona o archivnictví a spisové služběNávrhem bude řešena oblast archivnictví s ohledem na reformu státní správy a zcela nově vymezena spisová služba zákonnou úpravou.
Návrh zákona o správním trestáníNávrhem zákona budou stanoveny základy odpovědnosti za přestupek, druhy sankcí a ochranných opatření a jejich ukládání a upraven postup správních úřadů při projednávání přestupků. typové znaky skutkových podstat přestupků budou stanoveny v tzv. sankčních ustanoveních zvláštních zákonů, které upravují výkon státní správy na jednotlivých úsecích.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)Návrhem bude zákon o evidenci obyvatel dán do souladu s nově navrhovanou právní úpravou registrů veřejné správy.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisůNávrhem budou zpřesněna oprávnění obecní policie v oblasti silniční dopravy a některá ustanovení prováděcího právního předpisu budou zahrnuta do zákonné úpravy. (Návrh zákona byl Senátem ČR dne 31. 5. 2002 vrácen Poslanecké sněmovně.)
Oblast prevence kriminality(viz příloha Vyhodnocení Komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni v letech 1996-2000)
Prevence kriminality je chápána jako ofenzivní strategie kontroly kriminality. Konkrétně se jedná o opatření zejména netrestního charakteru, jejichž cílem je omezování a oslabování faktorů, o nichž se soudí, že jsou příčinami kriminality. Obecným cílem je minimalizace rizik a následků s kriminalitou souvisejících.
Preventivní politika státu byla poprvé komplexně formulována v roce 1997 ve Strategii prevence kriminality do roku 2000. Výsledkem realizace preventivní politiky státu je vybudovaný systém prevence kriminality v České republice, který se opírá o resortní preventivní programy, programy prevence na místní úrovni a preventivní aktivity nestátních neziskových organizací, včetně podnikatelských subjektů.
V současné době platí vládou schválená Strategie prevence kriminality na léta 2001 - 2003; konkretizace priorit prvence kriminality na rok 2001 byla uvedena ve Zprávě o plnění úkolů vyplývajících ze Strategie prevence kriminality do roku 2000 za rok 2000 (schválena usnesením vlády ČR ze dne 9.dubna 2001 č. 331).
MV nese gesci za činnost Republikového výboru pro prevenci kriminality24) . V rámci tohoto meziresortního orgánu odpovídá za koncepční, iniciativní a metodickou činnost při vytváření preventivních programů na místní úrovni a za správu státního dotačního systému, který je určen na pomoc městům realizujícím Program prevence kriminality na místní úrovni (dále Program). V roce 2001 byl program realizován v 84 městech ČR; státní účelovou dotací bylo podpořeno 397 projektů částkou 42 160 000,- Kč.
Jednotlivé resorty se ve svých programech zaměřují především na oblast sociální prevence (na zkvalitňování rodinné politiky, vzdělávací politiky, politiky týkající se mládeže a zaměstnanecké politiky). MV akcentuje problematiku situační prevence a úlohu PČR v preventivní činnosti. V rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni byly podpořeny následující aktivity:
Přehled o přidělených dotacích v roce 2001 podle krajů VÚSC je uveden v tabulkách č. 80 a 81.
Během uplynulých šesti let se ve městech realizujících Program omezily motivy a příležitosti k páchání trestné činnosti, zvýšil se pocit bezpečí občanů a prevence kriminality se integrovala mezi základní úkoly obcí. Podařilo se vytvořit celou řadu navzájem propojených programů, které, jak ukazují kriminální statistiky, přispívají v některých regionech ČR ke stabilizaci nebo dokonce k poklesu vývoje trestné činnosti, a to zejména u těch typů kriminality, které jsou cílem preventivních aktivit.
Přes nesporné klady realizace programů prevence kriminality ve městech, zůstává jejich pokračování, vzhledem ke snižování vyčleněných finančních prostředků ze státního rozpočtu, velkým problémem. Města zatím nejsou sama schopna získávat finanční prostředky z vlastních či jiných zdrojů. Problémem je také pomalá přeměna pojetí policejní práce mezi samotnými policisty. Policie je prioritně orientována na objasňování nahlášených trestných činů a méně již na preventivní činnosti - poradenství, komunikaci s občany a práci mezi dětmi a mládeží.
Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem spravedlnosti pokračoval pilotní meziresortní projekt Centrum včasné intervence v Ostravě, jehož cílem je včasná sociálně nápravná intervence u dětských a mladistvých delikventů.
V rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni se ve dvou městech realizovaly pilotní projekty v oblasti diváckého násilí; ve městech České Budějovice a Opava vznikly tzv. Junior fankluby. Téma diváckého násilí bylo po dohodě s MŠMT začleněno do tzv. Minimálního preventivního programu škol a školských zařízení.
Pro zástupce měst realizujících Program, zejména pro pracovníky městské policie, kteří se zabývají přednáškovou činností pro děti a mládež, se realizoval výcvikový kurz "Street Law - Právo na každý den". Jedná se o vzdělávací kurz a výcvik policistů, kteří se zabývají přednáškovou činností, zejména mezi rizikovou mládeží. Přednášky jsou zaměřeny na zvýšení právního vědomí, protidrogovou prevenci a zacházení s oběťmi trestných činů. Proškoleno bylo 153 osob.
MV zpracovalo metodický materiál, jehož cílem je omezení lichvy v romských komunitách. Využití tohoto materiálu je velmi široké (romští poradci, sociální pracovníci, nevládní organizace atp.).
II. Systém prevence kriminality v rámci resortu MVZavádění preventivních prvků a integrace PČR do preventivních systémů na místní úrovni se uskutečňuje od roku 1995 pomocí tzv. Preventivně informačních skupin (dále PIS). Na konci roku 2001 jich bylo konstituováno celkem 78 při okresních a městských ředitelstvích a správ krajů PČR. V rámci PIS pracuje 7 policejních poradenských středisek pro veřejnost (Plzeň, Zlín, Sokolov, Praha, Brno, Ostrava, Cheb). Činnost PIS je zaměřena na spolupráci s místními orgány veřejné správy při přípravě a realizaci preventivních opatření, na poradenskou a informační službu občanům a na komunikaci se sdělovacími prostředky. Jedním z cílů je informovat občany o možnostech a způsobech ochrany před trestnou činností (jak zabezpečit byt, rodinný domek či automobil, jak se nestát obětí trestného činu). Kromě poradenské činnosti se PIS zabývají pořádáním přednášek zejména na školách, a také v klubech a zařízeních pro seniory. U veřejnosti si získávají oblibu prezentační akce jako jsou Dny s policií a IZS, poradenské dny, provoz preventivních autobusů apod.
Spolupráce resortu MV s nestátními subjekty prevence kriminality je zastřešena činností Poradního sboru pro situační prevenci kriminality MV (Sbor), v němž jsou zastoupeny asociace pojišťoven, asociace zabezpečovacích a bezpečnostních firem, městské policie, banky, nevládní organizace apod. Sbor je koordinační a iniciační orgán k posuzování koncepčních otázek týkajících se zejména technických prostředků ochrany osob a majetku před kriminalitou. Vytvořena byla společná strategie prevence automobilové kriminality, vloupání do obydlí, prevence kriminality na veřejných prostranstvích a v obchodní síti, prevence kriminality v rekreačních oblastech, prevence zaměřené k individuální ochraně osob apod. Konkrétním výstupem Sboru v roce 2001 bylo schválení a postupná realizace pilotního projektu a celostátní preventivní akce MV a PČR k ochraně majetku a osob s názvem Bezpečná lokalita. Tento projekt je výrazně mediálně podporován.
Pokračovaly vzdělávací cykly a semináře pro preventivní pracovníky PČR, městských policií, manažery preventivních programů měst a další odborníky.
Byla provedena analýza situace v oblasti trestné činnosti související s drogami v hl.m. Praze; na jejím základě byl připraven projekt, jehož cílem je zvýšení efektivity práce PČR v oblasti snižování nabídky a dostupnosti drog.
Pro vedení resortu byl zpracován koncepční materiál "Detekce omamných a psychotropních látek u uchazečů o přijetí do služebního poměru a u příslušníků Policie ČR". Cílem tohoto materiálu je snížit riziko jednání policistů pod vlivem drog.
V rámci mediálního projektu "Bezpečná společnost" - který usiluje o osvětu v oblasti prevence kriminality prostřednictvím médií - bylo publikováno celkem 36 tiskových servisů (distribuovaný na 700 míst v ČR).
S tiskovým servisem pracují žurnalisté, policejní mluvčí a preventisté. (Tiskový servis zasílán starostům, přednostům a pracovníkům, kteří se zabývají sociálně patologickými jevy ve společnosti.) Významnou preventivní úlohu mají televizní pořady například "Na stopě", jejichž součástí jsou rovněž pátrací relace PČR (účinnost pátrání po hledaných osobách se pohybuje kolem 25 %). MV se zapojilo do celostátní kampaně k mezinárodnímu roku dobrovolníků a proti domácímu násilí, k tomuto tématu vytvořilo vlastní www stránku a vydalo informační bulletin.
MV vyvíjí samostatnou ediční činnost, výstupy byly například Drogy a co bychom měli vědět, Marketingová komunikace, Městské kamerové dohlížecí systémy, dále informační materiály Jak zajistit bezpečí dětí, Street Law - Právo na každý den, Prevence krádeží na hřbitovech, Chraňte své cennosti a souhrnná instruktážní videokazeta Ochrana majetku a osob. Svoji roli plní profesní, populárně orientovaný měsíčník Policista a odborný čtvrtletník Kriminalistika. Oba zmíněné tituly mají také svou elektronickou podobu na internetových stránkách MV. K prezentaci práce MV a PČR a k informování občanů o možnostech ochrany před trestnou činností sloužily expozice na výstavách Pragoalarm/Pragosec, Invex, Autotec, internetová stránka MV a vystoupení pracovníků MV a PČR v rozhlase a televizi.
Agentura ČTK přinesla celkem 248 informací o prevenci kriminality a v celostátních a regionálních novinách bylo publikováno celkem 642 kratších i delších článků s tématem prevence kriminality. V rozhlase a v televizích bylo celkem (registrovaných) 85 výstupů.
V rámci mezinárodní spolupráce MV odpovídá za zastoupení ČR v Komisi OSN pro prevenci kriminality a trestního soudnictví. Aktivity se zaměřovaly zejména na prevenci obchodu se ženami a dětmi. Byla zahájena realizace projektu OSN "Prevence, potlačování a trestání obchodu s lidmi, zvláště se ženami a dětmi" zaměřeného kromě ČR také na Polsko. Projekt navazuje na Úmluvu OSN proti nadnárodnímu organizovanému zločinu a na jeden z jejích doprovodných protokolů. V souvislosti s projektem se např. uskutečnila společná konference MV a Mezinárodní organizace pro migraci o prevenci obchodu se ženami a reintegraci obětí25) .
V japonské Jokohamě se uskutečnil II. světový kongres proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí, vedením oficiální delegace České republiky bylo pověřeno MV, které rovněž garantovalo obsahovou přípravu kongresu. Při této příležitosti proběhlo průběžné vyhodnocení plnění úkolů vyplývajících z Národního plánu boje proti komerčnímu sexuálnímu zneužívání dětí. Plán je plněn a mezinárodní fórum ocenilo zejména poslední legislativní návrhy v této oblasti.
V rámci Rady Evropy, jejího Stálého výboru Evropské úmluvy k diváckému násilí a nevhodnému chování při sportovních utkáních, zvláště při sportovních zápasech, se MV prostřednictvím svého zástupce ve Stálém výboru, který je zároveň 1. místopředsedou tohoto výboru, podílelo na expertní pomoci novým členům Rady Evropy, např. Lotyšsko či Ázerbajdžán.
V rámci resortu bylo uvolněno 3,9 milionu Kč na realizaci projektů prevence kriminality a prevence zneužívání návykových látek.
1. Meziresortní úroveň
2. Vnitroresortní úroveň
Evropská unie
Rok 2001 byl z hlediska přípravy na vstup do EU v resortu Ministerstva vnitra klíčový. Pokračovaly práce na splnění požadavků acquis communautaire, jak vyplynuly ze screeningu, První společné pozice EU uveřejněné v květnu 2000, z Pravidelné hodnotící zprávy Evropské komise o pokroku v přípravě na členství za rok 2000, z Přístupového partnerství 1999 a z dokumentu "Seznam opatření schengenského acquis", kterým Evropská komise stanovila úkoly ke splnění požadavků schengenského acquis před a po vstupu do EU. Byla provedena inventura legislativních i nelegislativních úkolů, které je třeba splnit k referenčnímu datu vstupu do EU (1. 1. 2003), z nichž nejdůležitější se odrazily v Národním programu přípravy na členství v EU na rok 2001 (schválen usnesením vlády č. 439/2001). Úkoly vyplývající z uvedených dokumentů se v zásadě v průběhu roku dařilo plnit.
Z legislativních opatření mělo zásadní význam přijetí novely zákona o policii (č. 60/2001 Sb.), která zakotvila zásady ochrany osobních údajů v PČR, a tak značně rozšířila možnosti výměny informací se zahraničními policejními sbory. Novela rovněž umožňuje působení příslušníků cizích policejních sborů na území ČR a českých policistů v zahraničí, čímž dochází ke splnění jednoho ze zásadních požadavků Schengenské prováděcí úmluvy. Dalším významným legislativním aktem, na němž se MV podílelo, byla novela trestního řádu (č. 265/2001 Sb.). Novela vytváří prostor pro podstatné urychlení trestního řízení a odstraňuje duplicitu v práci vyšetřovatelů a policie, tedy nedostatky opakovaně v minulosti Evropskou unií kritizované. Na úseku migrace a azylu bylo dalšího sblížení s acquis communautaire dosaženo novelou zákona o pobytu cizinců (č. 140/2001 Sb.) a novelou zákona o azylu (č. 2/2002 Sb., s účinností od 1. 2. 2002). Zde bylo Evropskou unií nejvíce oceněno zřízení nezávislé odvolací instance v azylovém řízení, jehož absence bývala častým zdrojem kritiky. Schváleny jsou druhá novela zákona o pobytu cizinců, která umožní uplatnění principu volného pohybu osob po vstupu do EU, a zákon o ochraně státních hranic, který mimo jiné zavádí příslušná opatření schengenského acquis týkající se ochrany státních hranic. Na úseku boje proti organizovanému zločinu a korupci je mimo zmíněnou novelu zákona o policii a novelu trestního řádu významný též nový zákon o ochraně svědků (č. 137/2001 Sb.).
Z nelegislativních úkolů bylo značného pokroku dosaženo na úseku boje s nelegální migrací a ochrany státních hranic. Pokračovalo budování centrálně řízené Služby cizinecké a pohraniční policie, dobudován byl systému mobilních pátracích útvarů. Zpracován a Evropské komisi byl předán Schengenský akční plán, dokument, který popisuje současný stav naplňování schengenského acquis a stanovuje úkoly v legislativní i nelegislativní oblasti, které musejí být splněny jednak k datu vstupu do EU, jednak k datu plného zapojení do schengenského systému. Zřetelného pokroku bylo dosaženo při budování policejních informačních systémů podle Schengenské prováděcí úmluvy. Pokračovalo naplňování koncepčních záměrů v dalších Evropskou unií sledovaných oblastech: boj proti korupci a praní špinavých peněz, boj proti organizovanému zločinu, boj proti obchodu s lidmi aj. Nově byly v souvislosti s teroristickými útoky na USA formulovány úkoly na úseku boje proti terorismu; MV kromě vlastních opatření sleduje i legislativní a nelegislativní aktivity EU a vyhodnocuje je z hlediska harmonizace.
Dosažené úspěchy i přetrvávající problémy se odrazily i v Pravidelné hodnotící zprávě EK za rok 2001, která konstatuje pokrok v oblasti boje proti ilegální migraci a ochraně hranic, azylu, vízové politiky, ochrany osobních údajů a policejní spolupráce. Za nedostačující naopak považuje stav boje proti korupci a praní špinavých peněz.
Pokud jde o smluvní dokumenty bezprostředně se dotýkající vstupu do EU, byla sjednána smlouva o bilaterální spolupráci Europolem, která byla po schválení vládou ČR a Radou ministrů EU podepsána na začátku března 2002. Méně úspěšné bylo jednání o změně bezvízové a režimové dohody se Slovenskem, kdy česká strana sledovala standardizací podmínek překračování hranic, jednak snížení nelegální migrace občanů třetích států, jednak sblížení s schengenským acquis. Na potřebnosti změn uvedených smluvních dokumentů se však česká a slovenská strana na jednání v listopadu 2001 neshodly. Významné je naopak sjednání a schválení Parlamentem dohody se SRN o policejní spolupráci v příhraničních oblastech, která obsahuje řadu prvků moderní policejní spolupráce včetně výměny osobních údajů a možnosti působení policistů na území druhé smluvní strany. Obdobné smlouvy se připravují i se Slovenskem, Rakouskem a Polskem.
O plnění úkolů významných pro vstup do EU byla Evropská komise pravidelně informována, a to zejména prostřednictvím dodatečných informací (celkem pět souborů dodatečných informací; první dodatečné informace byly zpracovány již v roce 2000) k Pozičnímu dokumentu ČR ke kapitole 24 "Spolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí; Schengen.", podrobně popisovaly stav řešení nejpalčivějších problémů z hlediska přípravy na vstup do EU - systém boje proti korupci, změny zaváděné novelou trestního řádu, Schengenský akční plán. V pátých dodatečných informacích stáhla ČR vzhledem k novým okolnostem vyjednávacího procesu žádost o přechodné období na rekonstrukci ruzyňského letiště. Mezi předáním pátých a šestých dodatečných informací zveřejnila Evropská komise Revidovanou společnou pozici k Pozičnímu dokumentu ČR ke kapitole 24 "Spolupráce v oblasti spravedlnosti a vnitřních věcí; Schengen" (v říjnu 2001). Revidovaná společná pozice konstatovala pokrok, kterého bylo v ČR na daném úseku dosaženo, a zároveň nastolila celou řadu doplňujících dotazů a podnětů, jejichž uspokojivé zodpovězení mohlo významně přispět k jednáním o uzavření negociací o dané kapitole. Odpovědi byly poskytnuty formou šestých dodatečných informací, které sehrály rozhodující roli v jednáních o uzavření negociací. Negociace o dané kapitole byly oficiálně uzavřeny na Mezivládní konferenci ČR - EU na úrovni ministrů zahraničních věcí dne 12. prosince 2001. Uzavření kapitoly, byť předběžné (obě strany se mohou k projednávání kapitoly v případě vzniku závažných problémů vrátit), je nutno považovat za zlomový a vysoce pozitivní krok v přípravě na členství v EU nejen z hlediska MV ale i celé ČR, neboť kapitola byla označována jako jedna z nejobtížnějších.
MV se rovněž podílelo na dalším projednávání kapitoly 2 "Volný pohyb osob", a to zejména v částech týkajících se práva pobytu a občanských a politických práv migrujících pracovníků. I tato kapitola byla v roce 2001 uzavřena.
Pokračovala spolupráce s členskými státy EU prostřednictvím programu Phare, za jejichž pomoci přicházejí do rozpočtu MV nemalé finanční částky napomáhající přípravě na vstup do EU. Celkem bylo za léta 1997 - 2001 v rámci programu Phare pro projekty MV alokováno cca 750 mil. Kč.
V roce 2001 byly ukončeny projekty Phare 1998: "Zlepšení ochrany hranic" - rozpočet činil 2,5 MEUR; projekt zahrnoval dodávky zařízení na česko-slovenskou hranici a vyškolení cizinecké a pohraniční policie. To vše za asistence dlouhodobého experta (twinnera) ze SRN ve spolupráci s Holandskem. Další projekt "Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro českou policii / program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky ministerstva vnitra" ve výši 0,8 MEUR byl také realizován formou twinningu (dlouhodobý expert byl ze Saského ministerstva vnitra ve spolupráci s experty z Velké Británie). Projekt byl ukončen v polovině roku 2001.
Z programu Phare 1999 byly do konce roku 2001 dokončeny 3 projekty. "Boj proti hospodářské kriminalitě" ve výši 1 MEUR zahrnoval investice pro ÚPOK a vyškolení koordinované dlouhodobým expertem ze SRN ve spolupráci s Velkou Británií a Itálií (svou činnost expert ukončil v lednu 2002). Projekt "Příprava na praktické provádění schengenských dohod" (rozpočet na 1,1 MEUR) zahrnoval technické vybavení pro vybudování NSIS a vyškolení v schengenské problematice. Projekt koordinoval dlouhodobý expert ze SRN za spolupráce s Holandskem. Třetí projekt "Posilování institucí v boji proti organizovanému zločinu" ve výši 1 MEUR zahrnoval dodávky vybavení pro Kriminalistický ústav v Praze a ÚOOZ PČR. Část projektu věnovanou vyškolení pracovníků těchto útvarů měl na starosti dlouhodobý expert z Velké Británie.
Rozpracována byla technická dokumentace pro výběrová řízení k projektům Phare 2000 ("Posílení boje proti organizovanému zločinu"- 1,2 MEUR a "Schengenský informační systém a ochrana hranic" - 5,8 MEUR). V září 2001 zahájil svou činnost na MV dlouhodobý expert z Velké Británie pro projekt organizovaného zločinu. ÚPOK se účastní na projektu MF "Posilování institucí proti praní špinavých peněz".
Koncem roku 2001 byly předběžně Evropskou komisí odsouhlaseny návrhy projektů Phare 2002. MV předložilo 3 návrhy projektů z oblastí budování NSIS, ochrany hranice a azylové problematiky a boje proti ekonomické kriminalitě.
K prioritním úkolům pro následující období patří zejména plnění všech závazků vyplývajících z negociačních dokumentů, zejména Národního programu přípravy na vstup do EU, dodatečných informací k Pozičnímu dokumentu a Schengenského akčního plánu, jakož i příprava na vstup do EU z hlediska organizačního a personálního. Pokračovat bude rovněž spolupráce v rámci programu Phare.
Mezinárodně smluvní oblast
Sjednané mezinárodní smlouvy:
V uplynulém období byla sjednána řada smluvních dokumentů, které souvisejí s vnitřní bezpečností (některé z nich nevstoupily dosud v platnost):
Dvoustranné mezinárodní smlouvy:
Prezidentské:
Vládní:
Resortní:
Multilaterální mezinárodní smlouvy:
Rozjednané mezinárodní smlouvy
V roce 2001 byly zahájeny práce na sjednání následujících mezinárodních smluv, event. se pokračovalo ve sjednávání mezinárodních smluv, které byly rozpracovány v předchozích letech.
Readmisní dohody s Beneluxem, Běloruskou republikou, Čínskou lidovou republikou, Indickou republikou, Iráckou republikou, Íránskou islámskou republikou, Moldavskou republikou, Makedonií, Ruskou federací, Svazovou republikou Jugoslávie, Srí Lankou, Ukrajinou, Vietnamskou socialistickou republikou.
Pokročila jednání s Bulharskem, s nímž stávající dohoda bude rozšířena o umožnění policejních průvozů. Ve stádiu přípravy je nová readmisní dohoda se Slovenskou republikou, která bude novelizovat dosud platnou dohodu ze dne 25. 10. 1996. Před dokončením je příprava prováděcí dohody k readmisní dohodě s Francií. Na sjednání této prováděcí dohody je vázán vstup v platnost samotné readmisní dohody, která byla podepsána již v roce 1997.
Připravují se dohody o policejní spolupráci s Belgií, Irskem, Kyprem, Maďarskem, Moldavskou republikou a dle možností rovněž s Egyptem.
Zvláštní kategorií dohod o policejní spolupráci tvoří smlouvy sjednané se sousedními státy ČR. Tyto jdou obsahově nad rámec klasických smluv o policejní spolupráci tím, že zahrnují některé instituty umožňující velmi intenzivní spolupráci zejména v příhraničních oblastech. Příkladem těchto smluv je smlouva o policejní spolupráci se Spolkovou republikou Německo (podepsaná 19. 9. 2000, na české straně ratifikována dne 8. 2. 2002, vstoupí v platnost jakmile bude německá strana připravena k výměně ratifikačních listin), ve stádiu před expertními jednáními jsou rozpracovány smlouvy o policejní spolupráci s Rakouskou republikou a Slovenskou republikou. Polské straně bude nově zaslán návrh obdobné smlouvy o policejní spolupráci, který mj. nahradí Dohodu o spolupráci mezi FMV ČSFR a MV PR z roku 1991.
V roce 2001 byla předložena Parlamentu ČR ke schválení i dohoda o policejní spolupráci podepsaná s Chorvatskou republikou dne 30. 11. 1999, schválena byla 15. března 2002.
V roce 2001 byla úspěšně dokončena expertní jednání se zástupci Evropského policejního úřadu. Smlouva o spolupráci s Europolem byla podepsána dne 5. března 2002.
V roce 2001 byla zahájena příprava na novelizaci Smlouvy o spolupráci mezi Českou republikou a Mezinárodní organizací pro migraci ze dne 15. 10. 1997.
Pokračovala spolupráce s mnoha smluvními státy jako např. se Slovenskem, Rakouskem Polskem, Německem, ale i EK-úřadem pro potírání podvodných jednání (OLAF). Naproti tomu se i nadále jeví jako neuspokojivá spolupráce s Tureckem a Čínou, jejichž pomoc by vedla k prokázání řady podezření z porušování celních předpisů.
Slovenská strana byla oslovena, pokud jde o přípravu sjednání novely Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o úpravě režimu a o spolupráci na společných státních hranicích ze dne 29. 10. 1992, ve znění novely z roku 1997.
V průběhu roku 2001 byla rovněž uskutečněna na úrovni vedení ministerstva vnitra řada bilaterálních kontaktů.
Důležitou součástí mezinárodní policejní spolupráce je vysílání policistů do mírových misí v zahraničí. V současné době působí 20 policistů v Kosovu a 6 policistů v Bosně a Hercegovině. Začátkem roku 2002 se počet policistů zvýší na 30 příslušníků.
Aktivity MV v oblasti personální práce, vzdělávání, organizační, ekonomickéMV a PČR, jako hlavní garant za oblast vnitřní bezpečnosti, přijímají řadu dalších opatření. Vedle cílených bezpečnostních akcí zaměřených na určité druhy kriminality a do krizových lokalit byl dále důraz kladen na koordinační a kontrolní činnost, vnitřní bezpečnosti se dotýkají i některé oblasti ekonomické, personální, vzdělávání a organizační. Proto součástí části "Politika v oblasti vnitřní bezpečnosti" jsou základní informace a údaje dotýkající se právě těchto oblastí.
Oblast personální práce
situace v roce 2001
Systemizace, personální obsazení útvarů MV, PČR a HSZ, vzdělanostní struktura, řízení lidských zdrojů, vzdělávání zaměstnanců
Usnesením vlády České republiky č. 1329 ze dne 18. prosince 2000 byly s účinností od 1. ledna 2001 stanoveny celkové početní stavy pracovních míst PČR, HSZ, MV a organizací jím zřízených, na 75 763 míst. Z toho pro příslušníky PČR (dále jen "policista") a HSZ (dále jen "hasič") ve služebním poměru bylo stanoveno 56 966 míst a pro zaměstnance v pracovním poměru 18 797 míst. Ministr vnitra je oprávněn podle potřeby, při dodržení mzdových limitů, převádět pracovní místa systemizovaná pro policisty a hasiče na pracovní místa zaměstnanců v pracovním poměru a naopak.
Usnesením vlády ČR č. 294 ze dne 28. března 2001 bylo v souvislosti s tzv. "euronovelou" zákona o Policii České republiky schváleno zvýšení početních stavů PČR a MV (konkrétně inspekce ministra vnitra), a to o 577 pracovních míst, z toho 566 míst policejních a 11 míst zaměstnanců v pracovním poměru.
Na základě usnesení vlády České republiky č. 733 ze dne 19. července 2000 byla navržena změna v organizaci a systemizaci Služby cizinecké a pohraniční policie PČR. Byl vytvořen útvar služby cizinecké a pohraniční policie s působností na celém území České republiky v počtu 7 463 míst, z toho 6 933 policistů a 530 zaměstnanců v pracovním poměru. K vytvoření byla využita stávající pracovní místa služby.
V souvislosti se schválením zákona č. 265 ze dne 29. června 2001, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, byla provedena rozsáhlá reorganizace PČR na všech řídících úrovních. Úřady vyšetřování byly zrušeny a začleněny do společné služby kriminální policie a vyšetřování.
V průběhu roku 2001 bylo delimitováno celkem 1368 pracovních míst v souvislosti s převodem dopravně správních agend na MDS na okresní úřady. Dále 6 pracovních míst bylo delimitováno na Úřad vlády ČR. (UV č. 1277/2000, UV č.1091/2001).
V roce 2001 byla schválena organizace a systemizace generálního ředitelství HSZ včetně civilní ochrany a byly stanoveny početní stavy Hasičských záchranných sborů krajů.
Ke dni 31. 12. 2001 byl skutečný celkový početní stav resortu MV 72. 968, z toho 45. 779 (62,6%) policistů, 8. 442 (11,6 %) hasičů a 18. 747 (25,7 %) zaměstnanců v pracovním poměru. Z celkového počtu zaměstnanců je 16. 205 (22,2 %) žen, z toho 5. 930 žen ve služebním poměru t.j. 10,9 % z celkového počtu policistů a hasičů a 10. 275 žen je v pracovním poměru t.j. 54,8 % ze zaměstnanců v pracovním poměru. Celková obsazenost činí 96,5 % (v roce 2000 činila 95,4 %).
Celkový počet plánovaných pracovních míst resortu k 1. lednu 2002 je 74. 966 míst, z toho pro policisty a hasiče je 56. 082 míst a 18. 884 míst je pro zaměstnance v pracovním poměru.
Na krajských správách se snížily početní stavy policistů o 373, t.j. asi o 1 %. U zaměstnanců v pracovním poměru došlo k poklesu o 290. Nejvíce volných míst je na Správě hl. m.m Prahy a Správě Severočeského kraje, obsazenost plánovaných míst na obou správách poklesla o 0,7 %, na Správě Západočeského kraje není co do počtu nejvíce volných míst, ale obsazenost plánovaných míst zde klesla o 1,1 %. Na úřadech vyšetřování došlo v roce 2001 k nárůstu početních stavů o 37 policistů a 11 zaměstnanců v pracovním poměru.
Poměrně příznivá vzdělanostní struktura zůstává stabilní. Z celkového stavu policistů/zaměstnanců v pracovním poměru má vysokoškolské vzdělání 17 % / 12 %, středoškolské 81 % / 50 % a základní vzdělání 2 % / 35 %.
Služební poměr skončilo celkem 2 292 (+664) policistů. Byl zaznamenán pokles počtu policistů propuštěných z důvodů uvedených v § 106 odst.1, písm. d) (porušení služební přísahy nebo služební povinnosti zvlášť závažným způsobem), a to z 93 policistů (5,6 %) v roce 2000 na 73 policistů 3,3 % v roce 2001.
Pracovní poměr skončilo celkem 2 758 (-608) zaměstnanců v pracovním poměru.
Bližší údaje v tabulce č. 55.
Skončily práce na projektu Phare CZ98/IB/JH/02-1 "Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro Českou policii/program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky MV ČR", který byl kladně vyhodnocen delegací Evropské komise v Praze jako první úspěšně ukončený twinningový projekt v České republice. Výsledky projektu, které byly zaměřeny na speciální odbornou a jazykovou přípravu odborníků v oblasti odhalování trestné činnosti a na zavedení speciálního software, se začaly využívat v oblasti boje proti organizovanému zločinu.
V rámci tohoto projektu dále byla (byl)
Návrh na další twinningový projekt Phare 2001 "Zavedení Modelu EFQM v rámci Policie České republiky" byl schválen Evropskou komisí v Bruselu. Partnerem České republiky v tomto projektu bude jako členská země Evropské unie Holandsko. Dotace projektu ze strany Evropské unie je 1,15 M EUR.
Ve spolupráci s Britskou radou v rámci projektu "Angličtina pro Evropu" bylo vybudováno v objektu ministerstva vlastní samovýukové vzdělávací centrum, jehož cílem je posílit cizojazyčné dovednosti úředníků ministerstva s ohledem na připravovaný vstup ČR do Evropské unie.
Navrhované aktivity v roce 2002V souvislosti s přípravou na vstup do Evropské unie je v dalším roce aktuální potřeba dále postupně implementovat výsledky projektu Phare CZ98/IB/JH/02-1 "Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro Českou policii/program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky MV ČR" do praxe.
V návaznosti na projekt Phare 98 se bude realizovat projekt síťového propojení personálních pracovišť a psychologických pracovišť v resortu. V oblasti personalistiky se tím umožní okamžitý přístup ke všem aktuálním informacím všemi oprávněnými zaměstnanci MV a PČR, odstranění duplicitní práce na všech pracovištích připojených do systému a přinese časovou a materiální úsporu. V rámci činnosti psychologických pracovišť je cílem tohoto projektu zpracování informací žadatelů o krizovou intervenci, evidence poskytnutých intervencí, podpora komunikace mezi jednotlivými psychologickými pracovišti PČR, přístup do sítě policejního Intranetu, Internetu a vybudování databáze všech uchazečů o přijetí k PČR vyšetřených na jednotlivých psychologických pracovištích a dále vytvoření případové evidence posttraumatické intervenční péče. Cílovým stavem po realizaci navrhovaného projektového záměru bude operativní práce s databázemi a následné napojení na systém EKIS - SAP.
Systém posttraumatické intervenční péče v souvislosti s akcemi zvláštního nasazení a po traumatizujících zážitcích bude fungovat pro policisty, i pro hasiče. Dále se počítá s postupným personálním obsazováním týmů ve všech krajích, jejich soustavným výcvikem a zvyšováním kvalifikace koordinátorů, následnou supervizí a metodickým řízením, jakož i výzkumným ověřováním účinnosti celého zaváděného systému posttraumatické intervenční péče.
Ve spolupráci s Holandskem intenzivně pokračují práce na přípravě projektu Phare 2001 "Zavedení Modelu EFQM v rámci Policie České republiky". Od října 2002 bude v PČR působit předvstupní poradce tohoto projektu. Základní myšlenkou managementu jakosti je záruka dosažení nejvyšší možné kvality při zaangažování všech spolupracovníků do procesu služebního výkonu. U všech policejních sborů se vyžaduje zlepšení kvality výkonu a orientace na občana jako na zákazníka, který očekává od policie zajištění bezpečí. Tento cíl může být dosažen implementací moderního managementu kvality. Tzv. "Excellence Model" Evropské nadace managementu kvality - EFQM - European Foundation of Quality Management je praktický nástroj, umožňující zjišťovat a hodnotit kvalitu výkonu, nacházet možnosti zlepšení a iniciovat jejich realizaci. Ukazuje, jak je spokojenost občanů a spokojenost policistů (a dopad této spokojenosti) ovlivňována vedením, které řídí strategii, plánování, lidské zdroje a další procesy, což následně vede k vynikajícím výsledkům.
Průběžně se budou plnit resortní úkoly související s problematikou rovnosti příležitostí mužů a žen na poli věcné politiky (prevence kriminality), personální politiky (vzdělávání, management rovného přístupu k ženám a mužům) a v rámci spolupráce s Evropskou unií při zajišťování rovnosti žen a mužů.
MV se cíleně soustředí na přípravu a vzdělávání svých pracovníků, kteří by po vstupu České republiky do Evropské unie působily v institucích této organizace. I nadále bude věnovat maximální pozornost pracovníkům, kteří se zabývají dokončováním úkolů k dosažení kompatibility s právními normami Evropského společenství a splnění podmínek integrace do Evropské unie.
Oblast vzděláváníPokračovaly práce na twinningovém projektu Phare č. 9808-02/1 "Posilování institucí pro prosazování práva/azylových institucí", jehož součástí byl podprojekt zaměřený na vypracování Komplexního systému řízení lidských zdrojů v Policii ČR . V rámci tohoto projektu se problematikou vzdělávání zabývaly dva moduly - modul č. 7 - "Nová úprava vzdělávání a dalšího vzdělávání" a modul č. 9 - "Integrovaný výcvik policistů". Projekt byl ukončen v červnu 2001 a jeho závěry schváleny řídícím výborem projektu v čele s ministrem vnitra v listopadu 2001. Delegace Evropské Komise v Praze zhodnotila projekt jako velmi úspěšný.
Na základě výše uvedeného projektu a usnesení vlády ČR č. 28 ze dne 3. ledna 2001 byla zpracována "Koncepce celoživotního povinného vzdělávání příslušníků a zaměstnanců Policie ČR a resortu vnitra, jehož součástí bude i vzdělávání o lidských právech a výchově k nim". Tato koncepce byla schválena ministrem vnitra dne 20. prosince 2001 a předložena vládě ČR k informaci.
Pokračovala spolupráce s MŠMT na tvorbě zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a mimoškolním vzdělávání (školský zákon) s cílem vytvořit podmínky pro kompatibilitu odborného policejního vzdělávání se vzděláváním veřejným.
Připraven a zaváděn byl do praxe nový systém tvorby a inovace vzdělávacích programů Středních policejních škol MV, který vytváří podmínky pro pružnější a adresnější reflexi potřeb policejní praxe.
S cílem zkvalitnění sběru, analýzy a využívání informací v systému vzdělávání a výcviku policistů a zaměstnanců PČR byly zahájeny práce na stanovení cílového konceptu informačního systému v oblasti vzdělávání.
Resortní školství a výcvik policistů
Mezinárodní spolupráce a úkoly vyplývající z Národního programu přípravy ČR na vstup do EU a Přístupového partnerství 1999
Základní zaměření v roce 2002
Vzdělávání policistů bude, stejně jako v uplynulém roce, podřízeno následujícím principům:
Navrhované aktivity
Organizační struktura MV doznala řadu podstatných změn. Mezi nejvýznamnější patří, v návaznosti na nabytí účinnosti zákona č. 237/2000 Sb., zákona č. 238/2000 Sb., zákona č. 239/2000 Sb. a zákona č. 240/2000 Sb., dnem 1. ledna 2001, zřízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky a organizačních složek státu - hasičských záchranných sborů krajů. Tento úsek MV je odpovědný za plnění úkolů ministerstva vyplývajících z uvedených zákonů, včetně úkolů v oboru civilní ochrany převzatých od MO.
Z hlediska potřeb vytvoření organizačních předpokladů pro zabezpečení působnosti ministerstva na úseku reformy veřejné správy byla s účinností od 1. května 2001 provedena částečná reorganizace spočívající v transformaci odboru pro reformu veřejné správy na dva nové útvary ministerstva - odbor modernizace veřejné správy a odbor reformy územní veřejné správy.
Potřeba koncepčních změn v oblasti trestního hmotného a procesního práva, která se odrazila v přijetí nového trestního řádu zákonem č. 265/2001 Sb., který se rovněž dotýká zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, si vynutila i přijmutí zásadních koncepčních změn v organizační struktuře PČR a její působení v rámci trestního řízení; změny v PČR byly především zaměřeny na výrazné zrychlení a zefektivnění trestního řízení a realizaci připravovaných opatření. Zanikly úřady vyšetřování, které se sloučily s kriminální policií a s účinností od 1. 1. 2002 vznikla služba kriminální policie a vyšetřování, jejíž funkčnost bude potřebné v druhé polovině roku 2002 vyhodnotit. Z hlediska komplexního řešení byl do organizační struktury útvarů PČR s působností na celém území rovněž zařazen i Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu služby kriminální policie a vyšetřování.
Dopravně správní činnosti byly organizačně převedeny ve dvou etapách z působnosti Ministerstva vnitra a Police ČR do působnosti Ministerstva dopravy a spojů, okresních úřadů a Magistrátů měst Brna, Plzně, Ostravy a hl. m. Prahy. Tím byly vytvořeny potřebné podmínky pro výkon působnosti dopravní policie.
Z útvaru PČR pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie s působností na celém území ČR byla s cílem vytvoření vhodných podmínek pro zajištění operativnosti a koordinace součinnosti s mimoresortními a zahraničními subjekty vyčleněna národní protidrogová centrála služby kriminální policie a vyšetřování jako samostatný útvar PČR pro boj s drogovou problematikou.
V průběhu roku 2001 byly provedeny úpravy v systému řízení pracovišť služby cizinecké a pohraniční policie a připraveny organizační změny pro vznik útvaru PČR služby cizinecké a pohraniční policie s působností na celém území ČR, s cílem vytvořit s účinností od 1. 1.2002 efektivnější zabezpečení ochrany státní hranice.
Věda a výzkumSystém státní podpory výzkumu a vývoje MV je dlouhodobým strategickým programem vnitřní bezpečnosti, veřejného pořádku a řešení mimořádných situací. Formuluje konkrétní kroky proti jednotlivým bezpečnostním rizikům a zobecňuje postupy, které by měly účinně a adekvátním způsobem působení těchto rizik omezovat.
V roce 2001 vycházel z trendů a vývoje problémových okruhů a prohlubuje poznání, z něhož může vycházet represivní a progresivní působení státu v oblasti omezování kriminality a zvyšování bezpečnosti. Jednalo se např. o tyto problémové okruhy: organizovaný zločin, terorismus, korupce, počítačová kriminalita, závažná hospodářská kriminalita, kriminalita mládeže, nelegální jednání v oblasti omamných a psychotropních látek, žhářství, požáry, výzkum bezpečnostních hologramů a další mimořádné události bezprostředně ohrožující zdraví, životy, majetek nebo životní prostředí. Dalším výzkumným okruhem se stalo komplexní zabezpečení a ochrana archiválií, včetně rozvoje odborné archivní metodiky.
Konkrétně se jedná o projekty Boj s počítačovou kriminalitou, Nové hrozby terorismu, Odhalování závažné trestné činnosti páchané jednotlivci a organizovanými skupinami, Monitorování a analýza informací využitelných k provedení teroristického pumového útoku, Nové hrozby terorismu, Dekontinaminace v podmínkách činnosti jednotek požární ochrany, Rostlinné drogy (chemická a botanická identifikace), Optimalizace difrakční účinnosti bezpečnostních hologramů atd..
Ekonomická oblastMezi základní priority v ekonomické oblasti patřily zejména:
Na hospodaření kapitoly MV ve vztahu k PČR působily v roce 2001 zejména následující vlivy :
Stručná informace o hospodaření s rozpočtovými prostředky
Rozpočet bude ovlivněn zejména:
Další prioritní úkoly:
Podle rozpočtových možností resortu MV v roce 2001 byly základní úkoly a činnosti PČR zabezpečeny. Detailní rozbor vynaložených finančních prostředků v roce 2001 na jednotlivé úkoly a programy v rámci PČR bude předmětem státního závěrečného účtu MV za rok 2001, včetně zúčtovacích vztahů ke státnímu rozpočtu za tento rok v úzké návaznosti na účetní a finanční výkazy.
Informační a telekomunikační systémyPrioritním a dlouhodobým úkolem je zlepšení nevyhovujícího stavu páteřních komunikačních systémů. Základní cíle jsou specifikovány v "Rozvojovém projektu komunikačních sítí MV s integrovanými službami", který obsahuje dvě ucelené části - v oblasti telekomunikací a přenosu dat projekt HELIOS a v oblasti radiokomunikací projekt PEGAS.
Projekt PEGAS
Projekt PEGAS řeší vybudování radiokomunikačního systému určeného pro hlavní složky Integrovaného záchranného systému - PČR, HZS a Zdravotnickou záchrannou službu. Na základě vyhodnocení provozního využití systému v době konání výročního zasedání Mezinárodního měnového fondu v Praze schválila vláda usnesením č. 451 z 9. května 2001 navýšení počtu základnových stanic ze 141 na 218. Veškeré práce v oblasti implementace byly orientovány tak, aby výstavba infrastruktury systému PEGAS byla realizována do 31. srpna 2003. Výstavba sítě byla zahájena ve čtyřech regionálních sítích - Střední Čechy, Jihlava, Brno, Zlín; projektová příprava je dokončována pro ostatní regionální sítě.
Projekt HELIOS
Řeší obnovu základní telekomunikační sítě MV, je realizována výstavba digitálních komunikačních uzlů s technologií pro hlasovou a datovou komunikaci. a výstavbu digitálního přenosového prostředí sdíleného všemi komunikačními systémy.
Výstavba byla zaměřena převážně na obnovu přenosových systémů, obnovu komunikačních uzlů v objektech PČR okresních ředitelství a implementaci datových technologií WAN pro podporu informačních procesů. Realizována byla výstavba digitálních komunikačních uzlů ve třech objektech okresních ředitelství PČR, přenosová síť byla doplněna o 15 ATM (Asynchronous Transfer Mode) systémů pro efektivnější využití dostupného pásma a zajištění služby i v případě výpadku fyzického spoje nebo technického zařízení. Implementována byla i přenosová technologie Frame Relay ve 33 komunikačních uzlech v místech okresních ředitelství a správ PČR jednotlivých krajů. Do rezortní telekomunikační sítě bylo takto napojeno 14 krajských ředitelství HZS a vybrané útvary HZS na úrovni okresu. Pořízena byla technologie pro obměnu páteřních směrovačů do úrovně okres a vytvořeny podmínky pro implementaci virtuálních datových sítí pro jednotlivé aplikace provozované v resortu.
Připojování základních útvarů
Další oblastí bylo zlepšení komunikační a informační podpory útvarů služby cizinecké a pohraniční policie nezbytné pro realizaci projektů "Modernizace vízového procesu" a "Kontrola osob na hranicích a ve vnitrozemí". Do resortní telekomunikační sítě bylo technologií Frame Relay napojeno 137 základních útvarů služby cizinecké a pohraniční policie. To umožní dotčeným útvarům kvalitnější přístup do centrálních databází i hlasovou komunikací.
v oblasti informačních systémů a výpočetní technikyPrioritním a dlouhodobým úkolem v oblasti informačních systémů je realizace informačního systému služby cizinecké a pohraniční policie (CIS), obměna a rozšíření Integrovaného systému ochrany movitého kulturního dědictví (SEUD), projekt informačního systému automatizované identifikace otisků prstů (projekt AFIS) a dalších informačních systémů.
Projekt Informační systém služby cizinecké a pohraniční policie (CIS)
Projekt řeší sjednocení stávajících lokálních informačních systémů cizinecké a pohraniční policie a vytvoření nových částí v souladu se schválenými zákony a doporučeními EU. Po zprovoznění a odzkoušení jádra informačního systému byla k 14. prosinci 2001 otestována pilotní aplikace.
Práce na CIS v roce 2002 bude pokračovat rozvojem aplikace a plošnou implementací na celém teritoriu, rozhodující součástí bude postupná konverze informačních systémů provozovaných službou cizinecké a pohraniční policie do CIS. Vzhledem k tomu, že CIS spadá do plnění Národního programu přípravy na členství v EU, musí být uveden do provozu a odzkoušen v dostatečném předstihu před referenčním datem přijetí ČR do EU, t.j. před 1. 1. 2003.
Projekt Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (ISO)
Do projektu ISO jsou zapojena ministerstev kultury, vnitra a financí (prostřednictvím Generálního ředitelství cel). Gestorem celého projektu ISO je MK. Součástí ISO je Systém evidence uměleckých děl (dále jen "SEUD"), což je multimediální informační systém pro evidenci odcizených, nalezených a pohřešovaných uměleckých děl, jejich rychlé dohledávání a ochranu. Je založen na principu digitálního zpracování převážně obrazových informací, jejich doplnění o textovou popisnou složku a zařazení záznamů do strukturovaných datových souborů.
Centrální systém evidence uměleckých děl (dále jen C-SEUD) resp. databáze C-SEUD je dostupná na WWW serveru v datové síti MV. Vybrané záznamy z databáze C-SEUD (dále jen I-EUD) jsou zpřístupněny na Internetu široké veřejnosti na serveru MV.Byly modernizovány pracovní stanice zapojené do SEUD zakoupením potřebného počtu digitálních kamer, scannerů a upgrade verzí programu Adobe Photoshop. Nepodařilo se však dořešit základní pravidla požadované meziresortní výměny informací včetně jednoznačného stanovení technického řešení.
V roce 2002 bude probíhat dokončení modernizace hardwarového a softwarového vybavení na regionálních pracovištích PČR.
Projekt Informační systém automatizované identifikace otisků prstů (AFIS)
Projekt řeší rozvoj AFIS jednak pro potřeby kriminalistických expertíz, jednak pro potřeby identifikace osob cizí státní příslušnosti v souladu se schválenými zákony a doporučeními EU, včetně budoucího propojení na nadnárodní daktyloskopický informační systém EURODAC.
Rozvoj AFIS v roce 2002 sleduje rozšíření centra AFIS (HW a SW úpravy a doplnění) s ohledem na legislativní požadavky a zvýšení průchodnosti vyřizování požadavků uživatelů AFIS, pořízení a zprovoznění dalších pracovních stanic AFIS zejména pro potřeby útvarů cizinecké policie, přípravu na budoucí předávání vybraných dat z databanky AFIS pro komunikaci se systémem EURODAC.