Zjištěné trestné činy | 55 255 | (- 9,32 %) | |
objasněno trestných činů | 30 127 | (- 3,78 %) | |
objasněnost v % | 54,52 | (+ 3,14 %) | |
počet tr. činů na 10 tis. obyvatel | 281,69 | ||
Nápad trestné činnosti v obvodech | |||
nejvyšší počet tr. činů | Ostrava | 15 381 | |
Karviná | 8 206 | ||
nejnižší počet tr. činů | Jeseník | 1 247 | |
Šumperk | 2 142 | ||
nejvyšší počet tr. činů na 10 tis. obyvatel | Ostrava | 481 | |
Přerov | 296 | ||
nejvyšší % nárůst tr. činnosti | Jeseník | + 8,3 % | |
nejvyšší % pokles tr. činnosti | Opava | - 16,3 % | |
Olomouc | - 13,6 % |
Podíl okresů na celkové kriminalitě Severoravského kraje v roce 2001
Z hlediska posuzování dlouhodobého vývoje kriminality představuje rok 2001 pokračování pozitivního trendu z let 1994 - 2000. Došlo k dalšímu poklesu trestné činnosti. Kriminogenní faktory jsou dány vlastním teritoriem kraje a jeho polohou. K základním příčinám objektivně podmiňujícím páchání trestné činnosti patří zejména měnící se struktura ekonomiky s největším soustředěním těžkého a těžebního průmyslu v České republice se všemi následnými vlivy na ekologické, sídelní i sociální problémy. Další příčina je spatřována ve struktuře obyvatelstva, včetně jeho vysoké koncentrace, jeho soustředěním do velkých sídelních komplexů se zastaralým stavebně-technickým fondem i dopravním systémem a následnými ekologickými dopady. Návazně ze struktury obyvatelstva i ekonomiky vyplývá koncentrace kriminálních živlů s následnou vysokou kriminalitou.
Recidivisté spáchali 45,3 % z celkem objasněných trestných činů. Tato kategorie pachatelů představuje mimořádně závažný problém, a to nejen z hlediska podílu, ale především "kvalifikovanosti" jimi páchané trestné činnosti. Dominují u většiny trestných činů vloupání, zejména do restaurací (82,5 %), do obchodů (82,9 %), vloupání do chat (76,2 %), vloupání do rodinných domů (60 %). V krádežích pak vykázali největší podíl u krádeží jízdních kol (58,4 %).
Podíl cizinců představoval 3,5 % z celkové objasněné kriminality.
Mimořádná pozornost je věnována pachatelům z věkových skupin dětí a mladistvých. Obě kategorie pachatelů jsou specifikovány z hlediska závažnosti jako mimořádné priority. Policie se na tyto kategorie pachatelů důsledně zaměřila, byly posíleny počty specialistů zařazených na tuto problematiku. Trvale vysoký zájem je věnován nejen skutečnostem trestné činnosti těchto pachatelů, ale zejména přijímání a realizaci celého spektra opatření na úseku prevence včetně konkrétních preventivních programů. Právě v kontextu s tímto přístupem, přijímanými i realizovanými opatřeními, je nutno pozitivně hodnotit zlom z roku 1997, kdy po dosud velmi nepříznivém vývoj kriminality právě dětí nastupuje klesající trend. V roce 2001, po výrazném snížení z r. 2000, podíl dětí stagnuje na úrovni 8,1 % z objasněné trestné činnosti. Pozitivním je však trend dalšího poklesu dětské kriminality v nejzatíženějším území, tj. ve městě Ostrava. Vzhledem k trvající stagnaci vývoje tr. činnosti mladistvých vykazuje souhrnný vývoj kriminality mládeže klesající trend.
Pachatelé - děti vykazují nadále výraznou účast na krádežích prostých, varujícím je vysoký počet skutků násilné kriminality. Z hlediska závažnosti pozornost zasluhuje 26,4 % podíl dětmi spáchaných loupeží, 20,5 % podíl na vydírání a 4,5 % podíl na případech znásilnění. Negativně se jeví i podíl na krádežích vloupáním do škol (40,5 %), na krádežích vloupáním do bytů (19,8 %) a na krádežích vloupáním do ubytovacích objektů s podílem 42,3 %.
U pachatelů - mladistvých je varující podíl na 2 vraždách, 18 % podíl na loupežích a 12,3 % na vydírání. Značnou účast vykázali mladiství na krádežích motorových vozidel jednostopých (36,6 %), krádežích součástek z aut (22 %) a u krádeží mot. vozidel (29,7 %).
V kategorii majetkové kriminality došlo ke snížení evidovaného nápadu. Nejvýraznější poklesy u případů vloupání se projevily u krádeží vloupáním do obchodů, krádeží vloupáním do výkladních skříní, do restaurací a jídelen, do škol, vloupání do chat, vloupání do bytů a do ubytovacích objektů. Podstatnější nárůst se projevil jen u krádeží vloupáním do rodinných domků, a to o 8,7 %. V kategorii krádeží prostých došlo k obdobné situaci, u většiny trestních problematik se značně snížil nápad a to především u krádeží aut, součástek z aut a u jízdních kol. U početně nejvíce zastoupeného trestného činu - krádeže věcí z aut - došlo k relativně menšímu procentnímu snížení.
Souhrnně lze konstatovat, že majetková kriminalita se stále výrazněji vyznačuje značnou sériovostí a výjezdovostí pachatelů do jiných teritorií ke spáchání trestné činnosti. Organizovaná, sériově páchaná trestná činnost skupin pachatelů při využívání mobilních telefonů, vysílaček a specielně upravených nástrojů včetně mobility představuje vysoce nebezpečnou a obtížně odhalitelnou kriminalitu, které se dopouštějí zejména recidivisté a v určité míře i cizí státní občané.
V okrese Bruntál byla zjištěna krádež vloupáním do kostela v Dětřichovicích, odcizen byl gotický zvon a mobiliář a byla způsobena škoda přes 3 miliony Kč. Pachatelé byli v kostele sloužící farář a obchodník se starožitnostmi z Bruntálu.
Došlo ke snížení počtu evidovaných skutků hospodářské trestné činnosti. Statistika hospodářské kriminality vykazuje značný průlom ve vývoji, dosud charakterizovaným neustálým vzestupným trendem. Navýšení škod je z větší části způsobeno realizací případů závažného charakteru spáchaného již před 3 a více lety (kampeličky, privatizační fondy apod.).
V oblasti trestné činnosti v družstevních záložnách a spořitelních družstvech bylo pokračováno v dokumentaci závažné tr. činnosti v největších záložnách, tj. 1. družstevní záložna a ČMDS. Objem vkladů u těchto 2 záložen překračuje 5 mld. Kč. Ve vyšetřování došlo k zásadnímu obratu, obvinění sděleno klíčovým osobám z řad bývalého managementu. 17 osob obviněno pro škody ve výši 2 mld. převážně za tr. čin podvodu a porušování povinností při správě cizího majetku.
V trestné činnosti ke škodě bankovního sektoru jde převážně o dokumentaci jednání majících z trestně právního hlediska charakter porušování závazných pravidel hospodářského styku, porušování povinností při správě cizího majetku až po klasické podvody a zpronevěry. Způsoby páchání charakterizují útoky zevnitř nebo zvenčí, nejproblematičtější jsou případy, kdy dochází k prolínání obou těchto forem a případy spojení pachatelů pak vykazují vysoký stupeň společenské nebezpečnosti.
Dlouhodobě se dokumentuje trestná činnost spojená s činností privatizačních fondů, které byly později, díky zákonné úpravě, transformovány na akciové společnosti. Některé fondy obhospodařovaly jmění (vklady občanů) přesahující miliardy Kč. V průběhu několika let managementy těchto fondů prostředky "prohospodařily" a v současné době jsou v likvidaci, nebo k ní směřují. Dokumentace je mnohdy ztížena chaotickým či neúplně vedeným účetnictvím, u řady z nich se během let vícekrát obměnilo vedení.
Přestože vývoj násilné kriminality zaznamenal mírný pokles, objem této kriminality představuje nejvyšší podíl Severomoravského kraje v ČR. Podařilo se zlepšit objasněnost vražd na 94,4%, kdy z evidovaných 36 případů jich bylo 34 objasněno. Skladba motivů a způsobů usmrcení se oproti předchozím obdobím podstatněji nezměnily. Na vraždách se podíleli v 10 případech (nárůst na dvojnásobek) recidivisté, mladiství spáchali 2 vraždy.
Loupeží bylo evidováno 690, z hlediska pachatelů jde především o podíl recidivistů na 198 skutcích, rovněž podíl dětí na loupežích je varující a představuje 107, tj. 42,7 % případů. Případy s použitím střelné zbraně vykazují výrazný pokles o 64 %. K poklesu o dvě třetiny došlo u loupeží na poštách, na polovinu klesly loupeže v peněžních ústavech.
Úroveň mravnostní kriminality stagnuje. Výrazný je 46,4 % podíl recidivistů na počtu evidovaných případů pohlavního zneužívání. Prostituce zůstává nadále lokálním problémem zejména okolí hraničních přechodů u Českého Těšína.
V oblasti ostatní kriminality byly evidovány 3 případy výbuchů, z nichž byl objasněn 1, pachatel byl recidivista. Způsobená škoda byla vyčíslena částkou 42 000,- Kč. U trestného činu šíření poplašné zprávy došlo k zásadní změně oproti vývoji do r. 2000. V r. 2001 bylo evidováno 93 případů šíření poplašné zprávy (s objasněností 47,3 %), proti 59 skutkům z r. 2000. Inkriminované výhrůžné telefonáty směřovaly stejně jako v minulých letech především na školy a školská zařízení. Zvýšení objasněnosti lze přičíst použití technických prostředků vedoucích k odhalení pachatelů.
V problematice trestných činů s extremistickou či rasovou motivací, bylo registrováno celkem 128 skutků, z nichž 115 bylo objasněno (89,8 %). Uvedený počet představuje nejvyšší údaj v rámci celé ČR. Ve většině případů se jedná o útoky neorganizované a v afektu, které nakonec vyústí v naplnění skutkové podstaty konkrétního trestného činu (verbální útoky, úmyslné ublížení na zdraví, násilí proti skupině obyvatel, nebezpečné vyhrožování apod.).
V problematice tzv. "diváckého násilí" bylo dosaženo zvýšeným nasazením policejních sil a prostředků, operativním rozpracováním a provedenými opatřeními na stadionech a při přesunu fanoušků, výrazné eliminace této specifické trestné činnosti na území kraje. Na dosaženém výsledku se podstatnou měrou podílela kvalitní práce operativních pracovníků služby kriminální policie MŘ Ostrava i některých dalších okresních ředitelství Policie ČR a výkonných pořádkových sil územních oddělení policie.
Drogová problematika se stala jednou z trvalých priorit. Je charakterizována vysokou latencí, dobrou a stále se zkvalitňující organizovaností, velice obtížnou prokazatelností i usvědčováním pachatelů z řad dealerů drog. Také angažovanost movitých a vlivných osob do samotné výroby a distribuce drog, vysoká organizovanost často přesahující rámce okresů či dokonce kraje, neúměrně ztěžují dokumentaci a usvědčování samotných pachatelů. Tato oblast byla tabulkově posílena, a to na všech OŘ P ČR, byli vyčleněni specialisté a tvoří se specializované týmy, které v rámci operativně-pátrací činnosti využívají dostupných operativních prostředků a jejichž výslednost, co do kvality i kvantity objasněných případů, opodstatňuje jejich existenci. Důležitým faktorem bylo získání solidního přehledu o tzv. "drogové scéně" a logicky vysoká 97 % objasněnost trestných činů šíření toxikomanie a 96 % u trestného činu nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů. Z podkladů okresů vyplývá realizace značného počtu výroben (varen) drog. Skladba drog se podstatně nemění, z tvrdých drog je nejvíce užíván pervitin a heroin, z lehkých pak marihuana. Vzhledem k finanční nedostupnosti a zhoršující se koupěschopnosti se vrací problematika "čichání" zejména toluenu. Jsou signály o rychle rostoucí distribuci drogy extáze zejména v zábavných zónách či podnicích (např. ulice Stodolní v Ostravě). Významnou je také skutečnost, že nadále klesá věk konzumentů drog.
V krajském městě i všech okresních jsou ustanoveny a pracují protidrogové komise u okresních úřadů, v nichž je vždy zajištěno i zastoupení odborníků z P ČR.
V souvislosti s nelegální migrací bylo řešeno celkem 2 261 osob pro nedovolené překročení státní hranice. Celkově bylo za hodnocené období řešeno 14 osob pro převaděčství. S převaděči bylo zadrženo 65 osob třetích zemí. Vývoj tlaku na státní hranici na teritoriu kraje je ovlivněn několika skutečnostmi. Orgány ochrany státní hranice SR intenzivněji a důsledněji plní úkoly a snaží se trvale posilovat zabezpečení své "východní hranice" a zamezit tak nelegální migraci ze zemí východní Evropy a Asie. Zavedením vízové povinnosti s některými státy bývalého SSSR dochází ke zvýšenému výskytu padělků víz ČR, opravňujících ke vstupu na území. Čtyřikrát v roce se uskutečňují bezpečnostní akce s označením "Zelená", které měly velmi pozitivní výsledky.
Nelegální migrace na území kraje se částečně snížila zavedením vízové povinnosti pro státní příslušníky Ukrajiny, Běloruska a Moldávie. V důsledku většího počtu kontrol a preventivních akcí ze strany vnitrozemských orgánů cizinecké policie došlo k poklesu počtu cizinců, kteří zde pracují bez povolení. Výrazně se zlepšila spolupráce s úřady státní správy (Úřad práce, ČOI, finanční úřady, hygienická služba apod.), městskou policií i útvary PČR.
Jako pozitivní se projevila existence pátracího odboru a jeho součinnostní vazby na ostatní organizační články cizinecké policie.
V průběhu roku došlo k poklesu dopravní nehodovosti na 27 452 dopravních nehod (-8,4 %), což bylo způsobeno zejména legislativní úpravou hranice škody u dopravních nehod. Pozitivní trend poklesu absolutních čísel se odrazil také v následcích, kde došlo ke snížení počtu usmrcených osob na 217 (-8), počtu těžce zraněných na 801 (-30). Mírně vzrostl počet lehce zraněných na 4 508 (+169). Hmotné škody dosáhly 930. 865. 800 Kč (+163 201 500), což je neustále stoupající trend přes již zmíněný pokles počtu dopravních nehod.
Řidiči motorových vozidel zavinili 91,0 % dopravních nehod, z hlediska příčin dopravní nehodovosti se nejvíce projevil nesprávný způsob jízdy s 65,0 % podílem, nepřiměřená rychlost s 17,1 % a nedání přednosti v jízdě s 15,1 %. Varující je počet dopravních nehod zaviněných pod vlivem alkoholu, kde bylo způsobeno 1 428 (+115) dopravních nehod, což je nárůst o 5,7 %.
Pozitivní trend snižování je zaznamenán také u dopravních nehod zaviněných chodci, kterých bylo 376 (-43) a dětmi 150 (-20). K nárůstu počtu dopravních nehod došlo u nedání přednosti chodcem na přechodu, kde bylo zaznamenáno 108 případů (+300 %). Usmrceni byli 2 chodci, těžce zraněno 15 a lehce zraněno 96. Stoupl i počet nehod na přechodech pro chodce, zaviněných řidiči, kde bylo evidováno 225 dopravních nehod, při nichž bylo 13 chodců usmrceno, 53 těžce zraněno a 164 lehce zraněno.
Na úseku zajišťování úkolů preventivního charakteru bylo dosaženo zásadního úspěchu v realizaci tvorby pracovišť PIS, kde došlo k otevření posledního pracoviště v okrese Jeseník k 1. 1. 2002. Tím bylo dosaženo stoprocentní systemizace těchto skupin na všech okresech kraje. V průběhu roku 2001 byly realizovány těmito pracovišti úkoly vyplývající z PP vyhlášeným "Rokem ochrany juniorů", veškeré další preventivní aktivity směrované k mládeži, ale i k seniorům a k úkolům na úseku dopravní bezpečnosti. Byly dále splněny veškeré úkoly vyplývající ze zákona č. 106/1999 Sb., o povinnosti ve vztahu ke sdělovacím prostředkům a informování veřejnosti.