Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


zpět obsah

2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.

2.2.6. Nelegální migrace

Graf: Nelegální přechody státních hranic ČR

I. Vývoj a charakteristika

Kriminální statistika

Soudní statistika

Výsledky kriminální statistiky v určitém roce nejsou přímo srovnatelné se statistikou vedenou resortem spravedlnosti, který je gestorem jednak statistiky státních zastupitelství, jednak statistiky soudů. Důvodem je zejména časový odstup, někdy i víceletý, mezi ukončením konkrétní trestní věci v jednotlivých fázích trestního řízení. Policejní statistika jednotlivé případy zachytí na počátku trestního řízení, statistika soudní naopak až na jeho konci. Dalším důvodem je skutečnost, že v kriminálních statistikách jsou evidovány trestné činy i s neznámým pachatelem. Obě statistiky nelze porovnávat rovněž proto, že se plně nekryje skladba paragrafů zahrnutých pod jednotlivými kategoriemi kriminality.

V roce 2001 poklesl počet celkem zjištěných nelegálních přechodů státních hranic oproti roku 2000 o více než čtvrtinu, tedy zhruba na úroveň roku 1996. Tento pokles byl způsoben zejména poklesem zjištěných nelegálních přechodů státních hranic ČR s Německem, na úseku hranice ČR se Slovenskou republikou byl naopak zaznamenán nárůst. S pozvolnou integrací České republiky do Evropského společenství přestává být ČR pouze zemí transitní, ale stává se ve stále větší míře i zemí cílovou, zejména pro cizince, kteří v ČR vykonávají neoprávněnou výdělečnou činnost. I nadále však výrazně převažuje počet zjištěných nedovolených překročení státních hranic směrem z ČR (zejména z ČR do SRN). V roce 2001 byl zaznamenán vysoký nárůst žadatelů o azyl v ČR, který je doprovázen zvyšujícími se počty svévolných odchodů z uprchlických táborů a následnými (i opakovanými) pokusy žadatelů nelegálně přejít hranice směrem z ČR. Mírně poklesl počet zjištěných porušování pobytového režimu.

Nelegální migrace

Pojem "nelegální migrace" v sobě zahrnuje případy nelegálního vstupu osob přes státní hranice na území daného státu z různých důvodů, případy nedovoleného způsobu opuštění státu, ale i případy nelegálního pobytu - nelegální migrace z porušování pobytového režimu, tj. když cizinec sice vstoupí na území státu legálně, ale po uplynutí lhůty povoleného pobytu nevycestuje a pobývá na území bez povolení, a tím porušuje zákonem předepsané podmínky pro pobyt cizince.

Nelegální migrace přes státní hranice ČR

Nelegální migrace přes státní hranice ČR v roce 2001 klesla zhruba na úroveň roku 1996. Bylo zjištěno 23. 834 (-8. 886, -27,2 %) osob, které nelegálně překročily státní hranice ČR nebo se o to prokazatelně pokusily, z toho 21. 090 (-9. 671, -31,4%) cizinců a 2. 744 (+785, +41,1 %) občanů ČR. Od vzniku České republiky trvale převažuje počet nelegálních migrantů zadržených při přechodu státních hranic ve směru z území České republiky nad počtem zadržených ve směru do České republiky. Přes výrazný meziroční pokles byla téměř polovina ze všech zjištěných migrantů registrována na státních hranicích České republiky a SRN. Přestože klesl také počet migrantů zjištěných na hranicích s Polskou republikou, podíl tohoto úseku na republikové hodnotě se zvýšil. Vedle celkového poklesu migrace je evidován nárůst počtu osob zjištěných na státních hranicích České republiky s Rakouskem a se Slovenskem. Z celkového počtu cizinců zjištěných při nelegálním překračování státních hranic ve směru z ČR jich více než 12 % vstoupilo na naše území nelegálním způsobem, více než 43 % legálně, u ostatních nebyl zjištěn způsob vstupu na naše území. Poměr zadržených osob orgány ochrany státních hranic ČR a sousedních zemí se dlouhodobě pohybuje kolem hodnoty 3:2. Osoby jsou předávány v převážné většině podle readmisních dohod, převažuje počet převzatých osob českou stranou.

Z celkového počtu zjištěných cizinců pocházelo 61 % ze zemí podléhající vízové povinnosti (v loňském roce to bylo 54 %).

Podle státní příslušnosti dominovali s počtem 3. 911 (-370) občané Rumunska, před občany Indie, kterých PČR eviduje 2. 706 (+132). Výrazně se zvýšil počet občanů Arménie z 403 osob za rok 2000 na 1. 573 (+1. 170) osob za rok 2001 a Gruzie z 148 osob evidovaných v roce 2000 na 1. 118 (+970) osob za rok 2001. Mezi všemi čtyřmi jmenovanými státními příslušnostmi bylo zastoupeno velké množství žadatelů o azyl v České republice. Klesl naopak počet občanů Moldávie na 1. 742 (-1. 268) osob a Ukrajiny na 758 (-1. 507) osob, což může být mimo jiné také reakcí na zavedení vízové povinnosti pro tyto státní příslušníky. Markantně se snížil rovněž počet občanů Afghánistánu na 695 (-3. 039) osob. Na území České republiky nebyly zaznamenány žádné náznaky vlny nelegálních migrantů z území Afghánistánu po odvetném úderu USA na podzim roku 2001 (avšak délka migrační trasy je odhadována na 3-4 měsíce).

V roce 2001 se markantně zvýšil počet cizinců, kteří požádali o azyl v České republice. Bylo registrováno 18. 082 (více než dvojnásobný počet oproti roku 2000) žadatelů o azyl. Podle státní příslušnosti dominovali občané Ukrajiny, Moldávie, Rumunska, Vietnamu a Indie. Ze strany cizinců se stále prohlubuje jednoznačné zneužívání azylového zákona, zejména v zařízeních pro zajištění cizinců. Aby se vyhnuli realizaci správního vyhoštění, učiní cizinci v záchytném zařízení prohlášení o azylu a cizinecká policie je povinna cizince ze zařízení propustit do azylového řízení. Za rok 2001 prošlo těmito zařízeními 7. 240 (+2. 727) cizinců. Do azylového řízení bylo propuštěno 4. 661 (+1. 735) cizinců, tj. 65,1 % z propuštěných. Téměř dvojnásobně vzrostl počet svévolných opuštění uprchlických táborů (v roce 2001 8. 384, v roce 2000 4. 277) a o 70 % vzrostl počet následných zjištění žadatelů o azyl při pokusu o nelegální překročení státních hranic. Situaci by měla zlepšit novela azylového zákona, s účinností od 1. 2.2002.

Migranty jsou nezřídka využívány převaděčské služby, často s použitím neplatných nebo padělaných cestovních dokladů či pašování v úkrytu dopravních prostředků. Mezinárodní organizované převaděčské skupiny zajišťují obvykle ubytování i transit pašovaných osob z výchozí do cílové země. Asistence jiné osoby při nedovoleném překročení státní hranice ČR byla PČR zjištěna u celkem 4. 783 (-2. 180, -31,3 %) nelegálních migrantů. Tento pokles však může být způsoben i lepší, organizovanější prací převaděčů, kteří často disponují lepším technickým vybavením než PČR. Podle analýzy výpovědí zadržených osob překračuje státní hranice za pomoci převaděčů či v úkrytech kamionů a vlakových souprav daleko více běženců, než kolik se podaří odhalit. Míru latence lze jen těžko odhadovat.

S neregulérním cestovním dokladem (padělaným nebo pozměněným) bylo při překračování státních hranic zadrženo 799 (-292, -26,8 %) osob. Rovněž tento pokles s největší pravděpodobností neznamená zlepšení situace, nýbrž spíše rostoucí latenci a zlepšující se kvalitu padělaných nebo pozměňovaných dokladů.

Žádný cestovní doklad nemělo přibližně 60 % ze zadržených při nelegálním přechodu. Zadržení nelegální migranti nejsou ve valné většině ochotni vypovídat (např. o místě či způsobu svého vstupu na území), problémem bývá také zajištění potřebného tlumočníka.

Snížil se počet osob, které byly zjištěny při opakovaných nelegálních přechodech státních hranic. Nadále však zůstávají opakované pokusy o nelegální přechod vážným problémem u žadatelů o azyl, kteří mezi opakovaně zadrženými představovali cca 67 %.

Pro trestné činy nedovoleného překročení státní hranice podle § 171a trestního zákona bylo pravomocně odsouzeno 137 osob, podle písmena b) 1 osoba a podle písmena c) tohoto ustanovení 2 osoby.

Problémem souvisejícím s nelegální migrací je dále především nelegální zaměstnávání cizinců. K 31. 12. 2001 byl počet legálně zaměstnávaných cizinců (40. 097- údaj MPSV )23) téměř totožný s předchozími lety (k 31. 12. 2000 40. 080, k 31. 12. 1999 40. 312). Největší počty legálně zaměstnávaných přicházejí do České republiky tradičně ze Slovenska, Ukrajiny a Polska, přičemž v průběhu roku narůstal nejvíce počet občanů Slovenska (mimo jiné zřejmě z důvodu avizované změny v pobytovém režimu) a Ukrajiny (zjednodušené administrativně technické postupy při vyřizování povolení k zaměstnání). V oblasti legislativy týkající se zaměstnávání cizinců se v roce 2001 MPSV zaměřilo na dokončení tzv. euronovely, která řeší volný pohyb pracovníků v rámci států EU a možnost zprostředkování zaměstnání i mimo území ČR. Nově připravované předpisy pak usilují o řešení účelového zakládání obchodních společností a družstev cizinci, zakrývání nedovoleného zprostředkování zaměstnání právně danými vztahy mezi objednavatelem a zhotovitelem, zneužívání dočasného přidělování k výkonu práce jinému subjektu a posílení kompetencí kontrolních orgánů umožňujících rychlé zahájení kontrolní činnosti a problémů s dohledáváním reálných zaměstnavatelů cizinců. Kontrolní útvary úřadů práce prověřily v roce 2001 celkem 11. 238 zaměstnavatelských subjektů, z toho 1. 306 kontrolních akcí bylo provedeno u zaměstnavatelů, kteří zaměstnávali i cizince. Z těchto 1. 306 kontrol bylo 503 provedeno na základě podnětu ze strany cizinecké policie a celkem 623 kontrol bylo provedeno ve spolupráci s příslušnými útvary cizinecké policie. Bylo zjištěno 928 nelegálně zaměstnávaných občanů Slovenské republiky a dalších 1. 381 nelegálně zaměstnávaných cizinců. V zájmu zvýšení efektivity kontrol je prostřednictvím meziresortního orgánu pro potírání nelegálních pracovních aktivit cizinců (ustaven v gesci MPSV na základě usnesení vlády ze dne 23. 10. 2000 č. 1044) usilováno o lepší vzájemnou informovanost, koordinovanost postupů a vhodnou volbu strategií. Během roku 2001 tento meziresortní orgán shromažďoval informace z oblasti řešení nelegálního zaměstnávání cizinců v tuzemsku i v zahraničí, které budou využity pro zpracování koncepce v roce 2002. V oblasti prevence nelegálního zaměstnávání cizinců se v roce 2001 MPSV zaměřilo především na zjednodušení administrativně technických postupů sloužících k realizaci bilaterálních smluv o vzájemném zaměstnávání (Ukrajina, Vietnam) a zpracování informačních brožur pro cizince.

Nelegální migrace - porušování pobytového režimu

Útvary Policie ČR během roku 2001 nahlásily 18. 309 (-4. 046, -18,1 %) cizinců, kteří byli odhaleni při nelegálním pobytu na území ČR, z toho 7. 400 (-3. 112, -29,6%) cizinců bylo zjištěno při výjezdu z ČR - nejčastěji se v těchto případech jednalo o překročení povolené doby pobytu.

Skutečné počty cizinců s nelegálním pobytem na území ČR lze ale jen těžko odhalovat. Další nepřímou charakteristikou jsou údaje o počtech cizinců, kterým bylo vydáno rozhodnutí o správním vyhoštění pro porušování pobytového režimu, a o počtech realizovaných správních vyhostění pro neoprávněný pobyt. Pravomocné rozhodnutí o správním vyhoštění bylo během roku 2001 vydáno 11. 064 (+1. 022, +10,2 %) cizincům (důvodem bylo nejčastěji překročení doby platnosti víza, doby povoleného pobytu nebo doby stanovené bezvízovou dohodou apod.). Mezi těmito cizinci byli nejčastěji zastoupeni občané Ukrajiny (5. 252), Moldávie (1. 296) a Rumunska (852), ovšem u všech těchto států došlo v uplynulém období k poklesu, u občanů Rumunska z toho důvodu, že o nelegální překročení státní hranice se pokoušeli často jako žadatelé o azyl v ČR, kterým nemůže být správní vyhoštění uděleno, u občanů Ukrajiny a Moldávie zřejmě z toho důvodu, že tito cizinci využívají častěji ubytování v soukromí, k jehož kontrole není cizinecká policie oprávněna. Naopak k velkému nárůstu došlo u občanů Indie (661 osob, +584, tj. +758 %).

Na základě pravomocného a vykonatelného rozhodnutí o správním vyhoštění bylo vyhoštěno 2. 258 (+1. 193, +112 %) cizinců; nejvíce občanů Ukrajiny, Moldávie a Rumunska. Soudně bylo vyhoštěno 761 (-481, -38,7 %) cizinců po pravomocném rozsudku za spáchání trestného činu, nejvíce občanů Ukrajiny, Slovenska a Bulharska.

(podrobnější údaje viz tabulka č. 52)

Podrobně se problematikou migrace (včetně provádění readmisních dohod, realizace zkušebního provozu k plošnému nasazení projektu Modernizace vízového procesu atd.) zabývá ministrem vnitra každoročně vládě předkládaná Informace o situaci v oblasti migrace na území ČR. (Je přístupná v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .)

II. Opatření
Copyright © 2002 Ministerstvo vnitra České republiky
|úvodní stránka |