Bezpečnostní situace


Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.

2.2.10. Bezpečnost silničního provozu

Snížení počtu dopravních nehod (-12,2 %, v roce 1999 dosáhl počet nehod historického maxima) bylo provázeno zvýšením lehce zraněných osob, snížil se však počet těžce zraněných i usmrcených osob (-117), odhadnuté hmotné škody se zvýšily. Z celkového počtu usmrcených bylo 33 (- 14 dětí) dětí.

Vliv na statistický vývoj počtu nehod má legislativní změna, neboť od 1. 1. 2001 je povinnost hlásit policii nehodu až při škodě převyšující 20. 000,- Kč, nedojde-li ke zranění nebo usmrcení (dříve 1. 000,- Kč).

Situace z hlediska viníků je obdobná jako v předešlých letech - nejvíce (92 %) dopravních nehod zavinili řidiči motorových vozidel, rovněž podíl usmrcených osob je nejvyšší u jimi zaviněných dopravních nehod (86,6 %). Problémem byl vedle nepřiměřené rychlosti zejména mokrý povrch, zledovatělý a zasněžený povrch vozovky a dále snížená viditelnost v denní době.

Při nehodách zaviněných chodcem (2. 239) děti zavinily 834 dopravních nehod. Na přechodech pro chodce, bez ohledu kdo nehodu zavinil, zahynulo celkem 57 chodců (+32). Z důvodu nedání přednosti chodci řidičem zahynulo 30 chodců (+23, +328 %), 210 (+79) bylo zraněno těžce a 736 (+362) chodců bylo zraněno lehce.

Hlavní příčinou nehod zůstává nesprávný způsob jízdy (63 % na celkovém počtu nehod, 368 usmrcených) především nevěnování pozornosti řízení vozidla, nepřiměřená rychlost (17,5 %, 512 usmrcených) a nedání přednosti (16,9 %, 125 usmrcených). Evidováno bylo zvýšení nehod, ke kterým došlo pod vlivem alkoholu (5,2 %, 101 usmrcených).

Nejvíce dopravních nehod zůstává evidováno v obcích, po růstu usmrcených osob se opět jejich počet snížil, a to o 65 osob, což znamená nejnižší počet usmrcených za posledních 10 let; mimo obec, kde bývá větší počet usmrcených, snížil se tento počet o 52 osob.

Z hlediska územního členění bylo evidováno nejvíce nehod na území hl. m. Prahy (34. 195, -6. 365), kde však zůstává v následcích nejnižší počet usmrcených osob (67, -13) a Jihomoravském kraji (27. 986, -7. 697), kde zůstává evidován také nejvyšší počet usmrcených osob (233), který je shodný s rokem 2000.

Dle poznatků PČR jízda na silnicích je příliš agresivní a neohleduplná, respektována nejsou ani nejzákladnější pravidla silničního provozu, podceňována je pasivní ochrana řidičů a spolujezdců v motorových vozidlech.

(podrobnější údaje viz tabulka č. 54)

Z výzkumných šetření UNIVERSITAS vyplývá, že mezi obavami z postižení trestnou činností je na předním místě uváděna dopravní nehoda (nezaviněná)- index 6,07. 

Pro trestné činy v dopravě (§ 201, 201a, 223, 224, 180 a 208 tr. zák.) bylo pravomocně odsouzeno 4. 400 (7,3 %; +184) osob. Nejvíce osob bylo odsouzeno (1. 747) pro trestné činy ublížení na zdraví (těžká újma na zdraví, § 224 tr. zák.) a 1. 392 osob bylo odsouzeno za trestný čin ohrožování pod vlivem návykové látky (§ 201 tr. zák.).

Opatření
»zpět obsah