Bezpečnostní situace


Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.

2.2.13. Ochrana utajovaných skutečností

I. Vývoj a charakteristika

V oblasti ochrany utajovaných skutečností podle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, nedošlo k žádnému podstatnému nárůstu trestné činnosti. Národnímu bezpečnostního úřadu (dále NBÚ) bylo oznámeno 49 případů neoprávněného nakládání s utajovanou skutečností, v 21 případech bylo současně podáno trestní oznámení, z toho v 7 případech bylo šetření ukončeno s tím, že nebylo potvrzeno podezření ze spáchání trestného činu.

V rámci zajištění bezpečnostních prověrek fyzických osob a organizací NBÚ úzce spolupracuje s BIS, ostatními zpravodajskými službami ČR, orgány státu a organizacemi. Jako velmi dobrá a bezproblémová je ze strany BIS i orgánů státu a organizací hodnocena nadále spolupráce BIS s bezpečnostními řediteli a tajemníky těchto subjektů v rámci realizace šetření k jejich zaměstnancům. Od počátku byly zúčastněnými stranami nastaveny efektivní mechanismy spolupráce. V této oblasti udržuje BIS úzkou spolupráci s partnerskými zahraničními službami.

V roce 2001 přijala BIS žádosti NBÚ o bezpečnostní prověrku II. stupně k 6. 637 navrhovaným osobám, ukončila 6. 754 těchto prověrek, a dále přijala žádosti o prověření 5. 245 osob starších 18 let žijících s navrhovanou osobou a ukončila 5. 427 těchto prověrek.

Ministerstvo vnitra se zaměřilo pozornost na dokončování bezpečnostních prověrek, přípravě pro provedení státní kontroly NBÚ a zintenzivnění vlastní kontrolní činnosti, provádění preventivně výchovné činnosti s důrazem na rozpracování novelizovaných předpisů. Komplexní kontrolou NBÚ nebylo zjištěno žádných závažných nedostatků a drobné nedostatky administrativního charakteru a provozu výpočetní techniky byly odstraněny. Z 5 nahlášených případů podezření z neoprávněného nakládání s utajovanou skutečností zůstává v šetření jeden případ, 2 případy nespadaly do kompetence MV a byly postoupeny NBÚ, v dalších dvou případech se jednalo o nesprávnou manipulaci s písemnostmi označenými stupni utajení "Vyhrazené", neprokázal se únik nepovolaným osobám, oba případy byly řešeny kázeňsky. Získané poznatky z vlastní kontrolní činnosti byly uplatněny v rámci metodické činnosti. Bylo realizováno pravidelné proškolování osob určených pro styk s utajovanými skutečnostmi a školení pracovníků pověřených ochranou utajovaných skutečností. Zvláštní pozornost byla věnována systému oprávnění osob vstupujících do objektů Ministerstva vnitra a Policie ČR.

Od účinnosti zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, přijalo Ministerstvo vnitra a Policie ČR celkem 21 949 žádostí k zahájení bezpečnostních prověrek příslušných stupňů utajení od policistů Policie ČR a zaměstnanců Ministerstva vnitra a Policie ČR.

Novela zák. ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, umožnila předávání nezbytných utajovaných skutečností mezi Policií ČR a příslušnými zahraničními subjekty.

Na základě úkolů z Ústředního krizového štábu MV ve spolupráci s dalšími subjekty provedlo školení osob pověřených ochranou objektů státních orgánů, zaměřené na zlepšení a sjednocení této ochrany; vypracována byla Instrukce pro vyhlašování jednotlivých stupňů bezpečnostní ochrany objektů v rámci státních orgánů.

Jednou z priorit MO zůstává ochrana utajovaných skutečností. Přes zvýšenou pozornost se vyskytují případy nedůsledné aplikace příslušných normativních aktů, v praktické realizaci se projevily problémy způsobené zaostáváním bezpečnostních prověrek za potřebami AČR. K porušování zásad ochrany utajovaných skutečnostní docházelo zejména provozem necertifikovaných a neakreditovaných technických prostředků bez kryptografické ochrany a necertifikovaných armádních informačních systémů k přenosu utajovaných skutečností; většinou byly tyto nedostatky způsobeny snahou velitelů zabezpečit splnění důležitých úkolů.

Pravomocně byla odsouzena jedna osoba za trestné činy proti ochraně utajovaných skutečností (§106 tr. zák.).

II. Opatření
»zpět obsah