Bezpečnostní situace
Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)
2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.
2.2.9. Terorismus
- Současná situace v ČR je z hlediska teroristických projevů klidná, otevřeně zde neoperuje žádná z mezinárodních teroristických organizací. Bezpečnostní situace byla ve IV. čtvrtletí roku 2001 podstatně ovlivněna teroristickými útoky v USA a odrazila se i v dění ČR - úkoly se zaměřily na ochranu zájmů ČR, které by mohly být dotčeny teroristickými útoky, ochranu zájmů (objektů) zahraničních spojenců a partnerů, podílení se na vyšetřování teroristických útoků v USA a dále na monitorování negativních dopadů "novodobého" terorismu na ekonomickou oblast ČR v kontextu s vývojem ekonomické situace ve světě.
- V souvislosti s útoky na USA bylo prověřována cca 1200 osob.
- Vlastní hrozba teroristického útoku ze zahraničí nebyla zaznamenána, zvýšila se četnost výhrůžných anonymních telefonátů i případů šíření poplašné zprávy.
- Latentní riziko zůstává u některých členů arabské komunity (někteří se zdržovali na území ČR již v minulosti - získávají informace a udržují kontakty do zemí původu, dalšími jsou přistěhovalci, kteří zde pobývají převážně nelegálně a podílí se na celém spektru trestné činnosti a dále existuje podezření na průjezd radikálních muslimských organizací); existuje zde možnost logistické podpory při akcích proti izraelským případně americkým cílům nebo akcích proti politickým odpůrcům.
- Možným rizikovým faktorem byla vyhodnocena budova a vysílání Radia Svobodná Evropa do Iránu a Iráku; další zpravodajská pozornost s ohledem na ochranu objektů byla věnována zastupitelským úřadům USA, Velké Británie a Izraele, o zvýšenou pozornost požádal i zastupitelský úřad Turecka, Japonska a Úřad OSN v Praze.
- Potenciální nebezpečí teroristických akcí nelze vyloučit především ze strany radikálních muslimů, kteří mohou negativně reagovat na podporu ČR v boji proti terorismu, existuje možnost reakce na odvetu protiteroristické koalice, může se jednat i o menší individuální akce.
- Rizikem do budoucna může být snaha o zakládání islámských center - například v západní Evropě některá islámská centra slouží jako úkryt pro hledané osoby, skladiště zbraní apod.
- Osoby podezřelé z příslušnosti k teroristickým a fundamentalistickým organizacím, nebo osoby sympatizující s těmito organizacemi se dosud zabývaly oficiálně obchodní činností, nelze však do budoucna vyloučit násilné prosazování jejich zájmů.
- Lze očekávat důraznější odpor proti globalizaci, zneužití ekonomických a sociálních problémů, snahu radikalizovat postoje proti přílivu cizinců; nelze vyloučit ani osamocené teroristické akce či další útoky pomocí nástražných systémů.
- V ČR dochází každoročně k značnému počtu útoků proti vozidlům, objektům i osobám pomocí výbušnin, většinou se však jedná o cílené vyřizování účtů, vydírání, zastrašování, ne o teroristické akce.
Opatření
- Po teroristickém útoku na New York a Washington MZV přijalo opatření ve vztahu k ZÚ ČR, zřízením tzv. "horké linky", která měla za cíl ulehčit pátrání po občanech ČR žijících v USA.
- Finančně analytický útvar Ministerstva financí se v roce 2001 zapojil do aktivit, které mají za cíl v maximální možné míře zabránit financování terorismu, přestože uvedená problematika ze zákona nespadá do jeho působnosti. Zapojení resortu financí v této oblasti vychází z řady bezpečnostních opatření přijatých po zářijovém teroristickém útoku v USA.
- Od 11. září 2001 byl svoláván jak pravidelně, tak i operativně k řešení mimořádných událostí a přijímání neodkladných opatření Ústřední krizový štáb. Vedle tohoto meziresortního orgánu krizového řízení pokračovala dvoustranná a vícestranná součinnostní meziresortní jednání včetně pracovních schůzí k výměně zpravodajských informací a upřesnění opatření v této oblasti. Opatření jsou zaváděna úměrně k bezprecedentnímu vývoji mezinárodní situace a k důsledkům případného teroristického útoku. Zintensivněny byly kontroly letišť, cestujících a provozu na letištích, zavedeny byly doprovody na vybraných linkách českých dopravců atd., zvýšená ochrana se týkala dalších vytipovaných objektů. Utvořeny byly pracovních skupiny, které se zaměřily zejména na plnění úkolů spojených s kontrolou finančních toků osob podezřelých ze spojení s terorismem, praní špinavých peněz apod. a stanovením účinnějšího postupu k zmrazení podezřelých investičních záměrů a podezřelých účtů; biologickou ochranou; příslušné materiály byly zpracovány ("Návrh opatření k řešení situace při aerosolovém či jiném hromadném použití biologických agnes", "Typový plán o dokumentaci vzorků s platností od 3. 11. 2001"); se školením pracovníků zajišťujících bezpečnost důležitých objektů; se zahraničním obchodem s vojenským materiálem. Další okruhy, postup prověřování "bezpečnostní spolehlivosti"osob tzv. policejní cestou, kontrola finančních toků osob podezřelých ze spojení s terorismem a zahraniční obchod s vojenským materiálem, řeší standardní cestou příslušné resorty.
- S ohledem na následný vyhodnocovací proces a v souladu s dokumenty vytvářenými v zahraničí, zejména v rámci EU, připravilo MV ve spolupráci s MZV dokument, který jasně stanoví cíle, kterých chce Česká republika dosáhnout v boji proti terorismu. Národní akční plán boje proti terorismu (dále NAP, přístupný v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz .). byl schválen dne 10. dubna 2002 vládou usnesením č. 385. Následně budou realizovány a implementovány legislativní návrhy a návrhy na technicko-organizační opatření, jež NAP zmiňuje v agendě policejní práce, zpravodajských služeb, kontroly obchodu se zbraněmi a jinými citlivými technologiemi, potírání financování terorismu, bezpečnostních standardů na letištích a na palubách letadel, migrační, azylové a celní oblasti a v agendě dalších relevantních forem boje proti terorismu.
- Zákon č. 409/2001 Sb., o poskytnutí státní záruky ČR pro případ odpovědnosti za škodu způsobenou v důsledku válečných nebo teroristických akcí provozem letadla v souvislosti s provozováním letecké dopravy.