Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


zpět obsah

2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.

2.2.11. Kriminalita páchaná v oblasti železniční dopravy

I. Vývoj a charakteristika

Podíl trestné činnosti spáchané na železnici představuje necelé 1 % zjištěného počtu celkové kriminality. Došlo ke snížení počtu zjištěných trestných činů spáchaných na železnici i ke snížení objasněnosti. Nejvíce se na zjištěných trestných činech podílí majetková kriminalita, a to 75,2 %. Objasněnost u majetkových trestných činů poklesla. Naopak stoupla objasněnost u násilných trestných činů. Pozitivně lze hodnotit zvýšení objasněnosti u trestných činů spáchaných ke škodě cestujících během přepravy ve vlaku. Negativní nadále zůstává situace u krádeží zásilek přepravovaných po železnici. Přes výrazný pokles počtu krádeží zásilek, nedaří se zlepšit stav v objasněnosti. Napadány jsou zejména zásilky přepravovaných motorových vozidel od výrobce z Mladé Boleslavi s cílovou stanicí v zahraničí. Předpokládat lze kulminaci zájmu o drogistické zboží, tabákové výrobky, elektroniku a tzv. bílou techniku.

Z analýzy krádeží spáchaných ve vlacích na cestující veřejnosti vyplývá, že bylo poškozeno celkem 435 osob, z toho 105 cizích státních příslušníků. Nejvíce bylo poškozeno občanů Slovenska, Velké Británie, Švédska, USA, Polska, Finska, Ruska a SRN. Jedná se o osoby, které přes území ČR pouze projíždějí a spáchání trestné činnosti oznamují až ve své domovské zemi nebo v zemi, kde má vlak konečnou železniční stanici; lze proto předpokládat, že počet skutečně spáchaných trestných činů je řádově vyšší. Tyto skutečnosti potvrzují i informace ze zastupitelských úřadů v ČR, zejména ze zastupitelství Ruska, Rakouska a Polska.

Škody způsobené touto trestnou činností dosáhly částky 5,8 mil. Kč, nebezpečnost této trestné činnosti spočívá zejména v její organizovanosti a nepoměrně složitějším a náročnějším objasňování.

Vlakům, ve kterých nejčastěji dochází k páchání trestné činnosti, je věnována zvýšená pozornost - zřízeny byly hlídky oddělení doprovodů vlaků s cílem předcházet této trestné činnosti a pátrat po jejich pachatelích. Značná pozornost byla věnována i vlakům, kterými se přepravovali fanoušci vybraných fotbalových klubů (např. Baník Ostrava, Sparta Praha a Boby Brno), příznivci různých extremistických skupin a hnutí a účastníci rockových festivalů a dalších podobných akcí, u kterých existovalo potenciální nebezpečí možnosti páchání výtržností a ohrožování bezpečnosti osob a majetku.

Zvýšená pozornost je věnována zabezpečení přesunů vojsk armád členských států NATO, přepravy jaderného paliva, přepravě zbraní a střeliva apod.

V železniční dopravě byly i nadále nejčastěji předmětem porušování celních předpisů cigarety, především na východoevropské trase (bývalé státy Sovětského svazu, Slovensko, Polsko), zadrženo bylo celkem více než 596 000 kusů cigaret. Na nezákonných přepravách cigaret se v mnoha případech aktivně podílejí posádky jednotlivých vlaků. Při odhalování nezákonných přeprav pašovaných cigaret se stále více osvědčují speciálně vycvičení psi. Pozornost celních orgánů byla zaměřena na kontejnery a ucelené kontejnerové vlaky v souvislosti s pašovaným zbožím. Zvýšená rizikovost byla zaznamenána i ve společném tranzitu, kde je zneužíván systém evidence dokladů doprovázejících zásilky.

Pokud se týká případů nahlášení nástražných výbušných systémů v objektech ČD, došlo k jejich výraznému snížení ze 47 na 7 případů.

Specifickou oblastí jsou železniční nehody. Jako trestné činy bylo řešeno 44 (+17) železničních nehod se škodou 23,7 mil. Kč (+8,8 mil. Kč) a 28 (+3) nehod s účastí vozidel železničního a silničního provozu se způsobenými škodami ve výši 3,9 mil. Kč (+1,4 mil. Kč). Ze 7 (+2) případů trestného činu šíření poplašné zprávy hrozbou uložení nástražného výbušného systému byl u jednoho případu zjištěn pachatel.

II. Opatření
Copyright © 2002 Ministerstvo vnitra České republiky
|úvodní stránka |