Bezpečnostní situace


Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)


5. Závěr

Základním cílem Zprávy je podat přehled o situaci v oblastech souvisejících s veřejným pořádkem a vnitřní bezpečností včetně přehledu o trendech a dynamice kriminality. Zpráva na základě těchto poznatků identifikuje a deklaruje ty oblasti, na které je zapotřebí ze strany orgánů veřejné moci upnout mimořádnou pozornost. Její nedílnou součástí je přehled o aktivitách, které by měly přispět v boji proti trestné činnosti. Nezabývá se řadou již fungujících mechanismů. Rovněž, až na výjimky, se nezabývá vyhodnocením jednotlivých kroků, neboť v převážné většině jsou vyhodnocovány v samostatných zprávách, informacích a analýzách, zde je však na ně upozorněno. Zpráva je tedy určitým souborem informací, zároveň by měla být "živým" materiálem, s kterým se dále pracuje. Na poznatky o vývoji v jednotlivých oblastech vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku a rovněž na informace o přijímaných opatřeních by měly navazovat v oblasti rozhodování a řízení případné návrhy na koncepční, legislativní či dílčí opatření. Rovněž by Zpráva měla být podnětem pro další komunikaci mezi všemi subjekty, které spolupracují v boji proti negativním dopadům kriminality.

Zpráva se opírá o informace příslušných resortů a institucí, a dále o poznatky, které poskytují zejména kriminální statistiky, doplněna je statistickými údaji především MS.

Vývoj v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku byl v uplynulém roce výrazně poznamenán teroristickým útokem v New Yorku a Washingtonu v září 2001. Vláda České republiky (dále ČR) přijala řadu opatření k zajištění veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti i v oblasti ochrany obyvatelstva - neprodleně byl aktivován systém krizového řízení, zahájily činnost vrcholové krizové štáby a začaly práce na opatřeních proti případnému teroristickému útoku vedenému proti našemu státu. Nepřetržitě byly a jsou shromažďovány, analyzovány a vyhodnocovány informace o vývoji bezpečnostní situace. Opatření jsou zaváděna úměrně k bezprecedentnímu vývoji mezinárodní situace a k důsledkům případného teroristického útoku. Byla zajištěna zvýšená bezpečnostní opatření u objektů a zařízení USA a některých spojenců, včetně jiných vytipovaných objektů na území České republiky, především budovy RFE/RL a jaderných elektráren. K ohrožení veřejného pořádku na území ČR ve větší míře nedošlo; ve větším počtu se vyskytly případy zásilek podezřelých z kontaminace chemickou, biologickou nebo jinak nebezpečnou látkou. V prvé fázi po událostech 11. září 2001se jednalo víceméně o instinktivní reakci na okamžitý stav poté se účinnost opatření systematicky posilovala. Vytvořeny byly pracovní skupiny, které se zaměřily zejména na plnění úkolů spojených s kontrolou finančních toků osob podezřelých ze spojení s terorismem, praní špinavých peněz apod. a stanovením účinnějšího postupu k zmrazení podezřelých účtů; biologickou ochranou; příslušné materiály byly zpracovány ("Návrh opatření k řešení situace při aerosolovém či jiném hromadném použití biologických agnes", "Typový plánu o dokumentaci vzorků s platností od 3. 11. 2001"); se školením pracovníků zajišťujících bezpečnost důležitých objektů; se zahraničním obchodem s vojenským materiálem. Další okruhy, postup prověřování "bezpečnostní spolehlivosti" osob tzv. policejní cestou, kontrola finančních toků osob podezřelých ze spojení s terorismem a zahraniční obchod s vojenským materiálem, řeší standardní cestou příslušné resorty. Průřezovou zásadou pak je mezinárodní spolupráce.

Pokud se týká vývoje kriminality26) na území ČR, byl rok 2001 charakteristický poklesem kriminality (358. 577 tr. č.,-8,4 %). Pokles počtu zjištěných trestných činů byl evidován u majetkové (-10 %, - 28. 398 tr.č.) a hospodářské (-6,3 %, -2. 370 tr.č.) kriminality; stagnovaly počty zjištěných trestných činů u násilné (-1,3 %, -287 tr. č.) a mravnostní (+5,3 %, +99 tr. č.) kriminality. Podíl jednotlivých druhů kriminality na celkovém počtu zjištěných trestných činů se výrazně nemění.

Pokles počtu zjištěných trestných činů hospodářské kriminality je provázen výrazným zvýšením evidovaného počtu trestných činů úvěrového podvodu, které na sebe vážou vysoké zjištěné škody. Určitá stagnace počtu zjištěných trestných činů násilné kriminality byla provázena snížením počtu vražd, naopak pokračuje růst počtu trestných činů nebezpečného vyhrožování. Výrazný pokles počtu zjištěných trestných činů krádeží vloupáním pokračoval i v roce 2001, rovněž pokračoval mírný pokles počtu zjištěných trestných činů krádeží motorových vozidel dvoustopých, který je evidován od roku 1998, zaznamenán byl i pokračující pokles počtu trestných činů krádeží věcí z automobilů.

Problémem zůstává trestná činnost mládeže, počet dětí-pachatelů a mladistvých pachatelů trestné činnosti mírně roste, počet trestných činů spáchaných dětmi i mladistvými mírně klesl, vyjma trestných činů násilné kriminality.

V roce 2001 byl evidován nejnižší počet zjištěných trestných činů a nejvyšší objasněnost od roku 1993. Od roku 1993 byl nejnižší počet zjištěných trestných činů PČR evidován rovněž u majetkové kriminality, krádeží vloupáním, krádeží prostých, krádeží motorových vozidel dvoustopých, trestných činů vražd i úmyslného ublížení na zdraví.

Z dlouhodobého hlediska došlo k určitému pozitivnímu vývoji co do počtu PČR evidovaných trestných činů, jejichž stagnace či mírný pokles byl zaznamenán již v předešlých dvou letech. Svého vrcholu dosáhl počet evidovaných trestných činů v roce 1999 (od roku 1994 byl evidován každoroční růst; z hlediska dynamiky kriminality byly nejproblémovější roky 1990-1993, poté se celkově rozdíly mezi jednotlivými roky v úrovni kriminality začaly zmenšovat).

Pokles počtu zjištěných trestných činů byl provázen poklesem počtu objasněných trestných činů, procento objasněnosti (poměr počtu zjištěných a objasněných trestných činů) se zvýšilo, přičemž je třeba mít na zřeteli, že dlouhodobě objasněnost majetkové kriminality dosahuje míry kolem 26 %, objasněnost násilné 80 % a mravnostní a hospodářské kriminality více než 90 %. Evidované škody klesly, a to i v rámci hospodářské kriminality (zde však je třeba zdůraznit, že v roce 2000 se na výši zjištěných škod výrazně podílely dva zjištěné případy - Agrobanka a Komerční banka, a.s.); výrazně vzrostly zajištěné škody (Celková částka zajištěných hodnot, které pocházejí z trestné činnosti nebo byly použity jako předmět ke spáchání trestné činnosti, případně byly v důsledku trestné činnosti nabyty a dále ty, které byly zajištěny na úhradu způsobené škody) na částku vyšší než dvě miliardy, z toho téměř dvě miliardy byly zajištěny v rámci hospodářské kriminality.

Vývoj kriminality zůstává podstatně ovlivněn kriminalitou na území hl. m. Prahy, která je nejzatíženějším územím i v počtu zjištěných trestných činů připadajících na 10. 000 obyvatel, a to i přes nejvyšší pokles trestné činnosti v rámci krajů ČR. Je zde mimo jiné evidován několikanásobně vyšší počet krádeží aut a loupeží než v ostatních krajích, a to i přes jejich pokles. Vývoj kriminality na území hl. m. Prahy je dán specifickou situací typickou i pro další velkoměstské aglomerace - vysoká hustota obyvatelstva, rozsáhlá sídlištní zástavba, anonymita občanů, vysoký počet obchodů, institucí, koncentrace potencionálních kriminálních živlů apod. Také v dalších krajích - Severomoravském a Jihomoravském, kde je dlouhodobě evidován vysoký počet zjištěných trestných činů celkové kriminality, došlo k jejich poklesu. Problémem v těchto krajích zůstává násilná kriminalita, je zde evidován (v rámci krajů ČR) nejvyšší počet trestných činů nebezpečného vyhrožování a vydírání. Jihomoravský kraj patří spolu s Prahou mezi jediné kraje, kde došlo k růstu hospodářské kriminality. Násilná kriminalita zůstává problémem v kraji Severočeském a kraji Středočeském, kde došlo v rámci krajů ČR k jejímu nejvyššímu růstu, nejvyšší růst se týkal i zjištěných trestných činů vloupání do rodinných domků, na druhém místě je v evidovaných trestných činech nedovolené výroby a distribuce psychotropních látek a jedů.

Vývoj kriminality z hlediska vyšších územních samosprávných celků je v policejních statistikách sledován od roku 2001, není možné srovnání s předešlým rokem, nově je definována rozloha i hustota obyvatel, míra nezaměstnanosti, věkové složení apod. Skutečnost, že území hl.m. Prahy a kraje Středočeského zůstaly územně shodně vymezeny, posouvá Středočeský kraj na druhé místo v počtu zjištěných trestných činů i dle počtu zjištěných trestných činů na 10. 000 obyvatel. Nejvyšší počet trestných činů je charakteristický pro hl. m. Prahu, s odstupem následují kraje Středočeský, Moravskoslezský a Jihomoravský, problematický je také kraj Ústecký. Nejnižší kriminalitou je zatížena Vysočina, kraj Karlovarský a Pardubický. Po přepočtu kriminality na 10 tis. obyvatel následuje po hl. m. Praze (846 tr. č.) a Středočeském kraji (369 tr. č.) kraj Ústecký (357 tr. č.), na posledních místech stupnice je Vysočina (162 tr. č.), kraj Zlínský (207 tr. č.) a Pardubický (209 tr. č.). Rozdílné pořadí z hlediska absolutního počtu trestných činů a trestných činů v přepočtu na 10 tis. obyvatel se projevuje zejména u Karlovarského kraje (13. místo v počtu zjištěných trestných činů, ovšem 5. místo v přepočtu na 10 tis. obyvatel).

Pro objektivní zhodnocení úrovně kriminality a zvláště pocitu bezpečí občanů je třeba konstatovat, že podle viktimologických výzkumů 27) během kalendářního roku 2001 bylo 23 % dotázaných občanů přímo postiženo trestným činem, za rok 2000 to bylo 25 %, za rok 1999 24 % a za rok 1998 19 % - k poklesu tedy došlo poprvé od roku 1998. Dle údajů z tohoto výzkumu "61 % postižených nahlásili v roce 2000 záležitost policii, dle údajů za rok 2001 tak učinilo 56 % dotázaných". Mezi nejčastější trestný čin dotázaní uváděli krádež věcí z aut nebo jeho úmyslné poškození, krádež vloupáním krádež věcí nebo peněz na ulici. Rozhodující příčinou nehlášení činu bývá pochybnost o možnosti dopadení pachatele. Kriminalita je uváděna jako nejzávažnější společenský problém. Reakce lidí na uvědomovaná rizika zůstává aktivní, zatím se neprojevuje tendence k rozvoji občanských svépomocných aktivit. Typickou připomínkou veřejnosti zůstává poukaz na "menší viditelnost" policie.

Více než 33 % zůstává v kategorii pachatelů ve věku 20-30 let. Vzrostl počet stíhaných recidivistů a jimi páchaných trestných činů, naopak počet trestně stíhaných cizinců a zejména jimi spáchaných trestných činů výrazně klesl. Podíl dětí i mladistvých na celkovém počtu pachatelů mírně vzrostl, stagnuje resp. mírně vzrostl procentní podíl z počtu obyvatel příslušné věkové kategorie. Počet pachatelů trestné činnosti z řad dětí i mladistvých v uplynulém roce mírně vzrostl, resp. stagnoval. Podle policejních statistik počet pachatelů-dětí kulminoval v roce 1996, počet jimi spáchaných trestných činů v roce 1999; počet pachatelů-mladistvých a jimi spáchaných trestných činů v roce 1996. Je také třeba připomenout latenci trestné činnosti mládeže, jakou je například šikana (často bagatelizovaná), drobné krádeže v obchodech i na ulici atd. Dlouhodobým trendem trestné činnosti mládeže je zvyšující se brutalita a kvalifikovanost páchání prakticky všech druhů trestné činnosti, k jejímu zakrývání jsou používány stále rafinovanější formy. Kriminální aktivity mládeže zůstávají zaměřeny zejména na majetkovou kriminalitu (především na krádeže prosté), kde policisté nenacházejí odlišnosti ve srovnání s kriminalitou dospělých, a která je páchána převážně ve skupinách a ve větší míře u mladistvých, kteří nepracují nebo se na zaměstnání soustavně nepřipravují. Alarmující je zjištění, že počtem spáchaných skutků se děti postupně přibližují ke kategorii mladistvých. U násilné kriminality dokonce převažuje podíl dětí nad podílem mladistvých. Jestliže počet trestných činů násilné kriminality spáchaných dětmi byl v uplynulém roce téměř shodný s počtem těchto trestných činů spáchaných mladistvými, v roce 2001 jich spáchaly děti více o 144 tr.č.. Řada opatření se proto, vedle legislativních opatření (zákona o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže), se týká preventivních aktivit (programy ve školách za účasti PČR, soutěže pro děti, kursy zaměřené na osvojení pozitivního sociálního chování a rozvoj osobnosti, metodická podpora kurátorů pro mládež, sociálních kurátorů a sociálních asistentů atd.). Pokračoval růst počtu trestně stíhaných policistů i počtu zjištěných trestných činů, kde pachatelem byl příslušník PČR zaznamenaný Inspekcí ministra vnitra. (Údaje se týkají vyhledaných a objasněných trestných činů. Nárůst kriminality policistů nemusí, stejně jako v roce 2000, proto znamenat absolutní zvýšení trestné činnosti příslušníků PČR, ale spíše snížení úrovně latentní kriminality). Největší podíl mají i nadále policisté mladší věkové kategorie do 30 let s délkou služby do 10 let. Nejčastěji se jednalo o trestné činy zneužívání pravomoci veřejného činitele a trestné činy pojistných podvodů.

Počet zjištěných trestných činů majetkové kriminality se snížil, z dlouhodobého hlediska je to nejnižší počet evidovaných trestných činů od roku 1993. Současně se mírně snížil počet objasněných trestných činů, objasněnost vzrostla. Pokračoval trend snižování počtu zjištěných trestných činů krádeží vloupáním, evidován byl i pokles počtu zjištěných trestných činů krádeží prostých.

Trend v poklesu krádeží vloupáním pokračuje od roku 1994. Vliv na tento pokles mají preventivní opatření i rostoucí ochrana majetku ze strany občanů. Evidován byl policií pokles počtu trestných činů krádeží věcí z automobilů a krádeží motorových vozidel dvoustopých (na území hl. m. Prahy je evidován několikanásobně vyšší počet než v ostatních krajích ČR). Snížení počtu (nejnižší počet evidovaných trestných činů od roku 1993) trestných činů krádeží motorových vozidel dvoustopých je doprovázeno poklesem zjištěných škod. Krádeže vloupáním i krádeže prosté vykazují stále více znaky organizované kriminality, jsou profesionálně připravovány, kriminální skupiny mají pevně stanovenou hierarchii od tipařů až po osoby, které odcizené zboží prodávají. Prodej věcí z této trestné činnosti je realizován často prostřednictvím bazarů a zastaváren; v hl.m. Praze je v současné době v provozu cca 1500-1800 těchto zařízení. Odcizená vozidla jsou převážena do zahraničí nebo, po získání dalších potřebných dokladů (zahraniční technický průkaz, kupní smlouva, celní odbavení atd.), jsou přihlašována do evidence v ČR. Snahou pachatelů je získat vozidlo s originálními klíči i s pravými doklady.

V oblasti kriminality na movitém kulturním dědictví nedošlo k výrazným kvalitativním ani kvantitativním změnám; nejčastěji jsou napadány církevní objekty, trvale jsou evidovány krádeže na hřbitovech. Také tato trestná činnost je páchána z velké části sériově a je vysoce organizovaná, vyznačuje se lukrativností nelegálního obchodu s předměty kulturní hodnoty.

Dle údajů z viktimologického výzkumu uváděli respondenti jako nejčastější trestný čin, kterým byli postiženi, krádeže věcí z aut nebo úmyslné poškození auta, kapesní krádeže a krádeže vloupáním; rovněž tyto dvě kategorie se vykytují na prvních místech uvedených v šetřeních zaměřených na obavy občanů, že mohou být obětí tohoto trestného činu. Dá se říci, že samozřejmostí se stává lepší technické zabezpečení (majetku i osobní bezpečnosti) ze strany občanů, na určité stabilitě majetkové kriminality se také podílí celý soubor opatření v oblasti prevence kriminality.

Počet zjištěných trestných činů hospodářské kriminality, který se dlouhodobě zvyšoval a kulminoval v roce 1999, mírně klesá. I nadále zůstává vysoká objasněnost hospodářské kriminality. Způsobené škody se mírně snížily, výrazně se zvýšily zajištěné škody. Policií bylo evidováno 213 trestných činů hospodářské kriminality se škodou 10 milionů Kč a vyšší, i zde se pohybuje objasněnost kolem 95%. Doba zahájení spáchání trestného činu u evidované hospodářské kriminality z 81 % spadala do minulých let - téměř 30 % do roku 2000, u více než 22 % do roku 1999. Zintenzivnění odhalování hospodářské kriminality se projevilo zejména u trestného činu úvěrový podvod, který na sebe váže vysoké škody.

S problematikou závažné hospodářské kriminality je úzce provázána problematika odčerpávání výnosů z trestné činnosti, proto byla v polovině roku 2001 ustavena pracovní skupina (VÝNOSY) pro vyhledávání a dokumentaci výnosů ze závažné trestné činnosti, která vedle své praktické činnosti - do konce roku 2001 zpracovala 16 případů s návrhem na zjištění majetku ve výši cca 100 mil. Kč - identifikovala některé klíčové bariéry. Pozitivně se při řešení hospodářské kriminality projevilo zřízení specializovaných útvarů u obou vrchních státních zastupitelstvích pro dozor nad zachováváním zákonitosti v přípravném řízení ve věcech zvlášť závažné hospodářské kriminality. Dalším významným opatřením je novelizace příslušných zákonů za účelem zrychlení a zefektivnění trestního řízení. Dne 31. července 2001 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 265/2001 Sb., kterým se mění trestní řád, trestní zákon a některé další zákony. Zákon nabyl účinnosti 1. ledna 2002. Tato rozsáhlá novelizace představuje poměrně zásadní reformu trestního řízení. V rámci policie mají změny vést především ke zpružnění přípravného řízení, k větší organizační semknutosti policie, k odbourání zmíněných profesních i lidských bariér mezi operativními a vyšetřovacími policejními útvary a k poskytnutí maximálního servisu státnímu zástupci, který vede přípravné řízení. Zásadní změnou je vznik společné Služby kriminální policie a vyšetřování ke dni 1. ledna 2002. Dalším významným krokem je uzavření "Dohody mezi Ministerstvem vnitra České republiky a mezi Ministerstvem financí České republiky o společném postupu, vzájemné pomoci součinnosti v postupu proti trestné činnosti ohrožující fiskální zájmy státu".

Problematickou oblastí zůstávají daňové úniky, zejména oblast nepřímých daní. Především jde o podvodné vylákání nadměrného odpočtu daně, které zjistily kontroly finančních úřadů v letech 1999-2001. Dle poznatků PČR a orgánů celní správy mezi závažné případy sice stále patří daňové machinace související s výrobou, distribucí, přepravou a exportem lihovin, zlepšil se však kontrolní režim i daňová správa; rizikovou komoditou zůstávají cigarety. Dle informací a poznatků policistů a rozpracovaných případů patří případy finančních podvodů z celospolečenského hlediska mezi nejzávažnější; jedná se především o čtyři základní skutky trestných činů - zneužívání informací v obchodním styku (§ 128 tr. zákona), zpronevěru (§ 248 tr. zákona), porušování povinnosti při správě cizího majetku (§ 255 tr. zákona) a poškozování věřitele (§ 256 tr. zákona). V mnoha těchto případech dochází k úzkému propojení zahraničních a domácích organizovaných struktur; z dlouhodobé analýzy policie vyplývá, že pachatel se často nachází uvnitř napadeného subjektu. Situace v oblasti "praní špinavých peněz" zůstává na úrovni předešlého roku; řada poznatků, které se zatím nedaří prokazovat, se týká převodu finančních prostředků z podnikatelské činnosti některých čínských a vietnamských obchodníků do zahraničí, jako účel platby se uvádí především dar, platba za zboží apod. Neméně důležitá opatření se stále nacházejí v dostatečných a včasných kontrolních mechanismech, ve vhodných ekonomických nástrojích, podnikatelské morálce apod. Dle poznatků FAÚ pokračoval trend z minulých let - zvyšování hotovostních převozů přes hranice a počet hlášení o podezřelých obchodech z pojišťoven. Vysoce nebezpečné jednání přesahující meze hospodářské kriminality je korupčního jednání, které se jen obtížně daří prokázat, a to nejen v ČR. Korupce je projevem chyby v rozhodovacím (řídícím) procesu. Schopnost institucí korupci potlačovat a bránit se jí je pak současně indikátorem kvality příslušných institucí a celého institucionálního systému jako takového. Většina případů s podezřením na korupční jednání se vztahovala k formám úplatkářství, zneužívání pravomocí veřejného činitele, porušování závazných pravidel hospodářské styku, porušování povinností při správě cizího majetku. Proto byl kladen důraz na společné vzdělávání a diskusní platformy policistů, státních zástupců a soudců zabývajících se vyšetřováním a odhalováním závažné hospodářské kriminality a korupce tak, aby získali speciální znalosti o tomto jevu a o metodách boje s ním.

Závažnou hospodářskou kriminalitou je dále kriminalita na úseku duševního vlastnictví. Posílení účinnější ochrany autorských práv mimo jiné přispělo v roce 2001 k tomu, že ČR byla vyškrtnuta ze seznamu Watch List (země s nedostatečnou ochranou práv duševního vlastnictví), který má oporu v § 301 obchodního zákoníku USA a kde byla ČR zařazena v předchozích třech letech; zařazení v tomto seznamu by mělo nepříznivý dopad na konkurenceschopnost na americkém trhu pro české vývozce např. skla, bižuterie, obráběcích strojů atd. Jedním z problémů, které identifikovala Meziresortní komise pro potírání nelegálního jednání proti právům k duševnímu vlastnictví, je i zabezpečení užívání počítačových programů výlučně oprávněnými uživateli na základě licenčních smluv v jednotlivých resortech a ostatních orgánech státní správy včetně jimi řízených subjektech. I přes částečný úspěch, kdy se daří postihovat jednotlivé prodejce pirátského zboží, stále unikají samotní organizátoři. Proto bude v budoucnu postih zaměřen zejména na místa, kde je pirátské zboží uskladněno (velkosklady, překladiště) s důrazem na operativní rozpracování.

Počítačová (informační) kriminalita, zahrnující oblast informačních technologií a Internetu, je specifickou formou trestné činnosti s vysokou latencí. Obecně lze říci, že informační technologie budou v čím dál větší míře využívány k trestné činnosti, která bude značně variabilní a bude kopírovat celkovou kriminalitu - podvody, vydírání, mravnostní a především hospodářskou kriminalitu, a budou výrazně zneužívány organizovanými zločineckými skupinami.

Další oblast, které je věnována ze strany zainteresovaných subjektů zvýšená pozornost, souvisí s trestnou činnosti v oblasti životního prostředí. Devastační těžby v lesích mají dlouhodobé negativní důsledky na stav lesa, obchod s chráněnou faunou a flórou je velice lukrativní, docilují se extrémně vysoké zisky. Ministr vnitra počátkem roku 2002 schválil Koncepci boje s kriminalitou páchanou na životním prostředí. Tento dokument obsahuje analýzu kriminality páchané na životním prostředí včetně návrhu řešení.

Zlepšení situace v oblasti životního prostředí by mělo napomoci přijetí řady zákonů v roce 2001 například tzv. vodní zákon, zákon o vodovodech a kanalizacích, zákon o odpadech, zákon o obalech a zákon o posuzování vlivů na životní prostředí.

Počet zjištěných trestných činů násilné kriminality stagnoval, objasněnost se mírně zvýšila. Snížil se počet evidovaných trestných činů vraždy a loupeží, zvýšil se naopak počet zjištěných trestných činů nebezpečného vyhrožování (tento růst byl evidován již v 1.pololetí roku 2001). Počet zjištěných trestných činů násilné kriminality je trvale ovlivňován opakujícími se faktory, z nichž nejproblematičtějšími jsou prvky organizovanosti, alkohol, drogy a recidiva. Zvyšuje se agresivita a brutalita pachatelů, pachatelé často používají krátké střelné a bodné zbraně, dochází k určité specializaci na násilnou trestnou činnost - vraždy, loupežná přepadení, vydírání.

Loupeže a vraždy kvantitativně nepatří mezi nejčastější delikty, jejich závažnost však nelze posuzovat pouze podle četnosti výskytu, škod způsobených obětem těchto trestných činů, ale je třeba mít na paměti, že vyvolávají silný pocit ohrožení.

Mravnostní trestná činnost v ČR po dobu pěti let (vyjma roku 1998) stagnuje na úrovni kolem 2. 000 trestných činů za rok. Objasněnost této trestné činnosti je vyšší než 90 %, avšak charakteristická je pro ni zejména vysoká míra latence. Trvalým problémem zůstává prostituce, přímo související s trestným činem kuplířství a nepřímo s dalšími trestnými činy. Tato kriminalita se často velmi těžko prokazuje, většina prostitutek odmítá svědectví proti kuplířům, vyznačuje se vysokou organizovaností a mezinárodním rozsahem. Je třeba nadále věnovat zvýšenou pozornost problematice zneužívání dětí a šíření všech forem pornografie zejména po Internetu.

Vážným celospolečenským problémem zůstává bezpečnost silničního provozu. Snížení počtu dopravních nehod (v roce 1999 dosáhl počet nehod historického maxima) bylo provázeno zvýšením lehce zraněných osob, snížil se však počet těžce zraněných i usmrcených osob. Na přechodech pro chodce, bez ohledu kdo nehodu zavinil, naopak došlo k růstu usmrcených i těžce a lehce zraněných. Také v citovaném sociologickém šetření jsou mezi obavami občanů na předních místech uváděny dopravní nehody.

Společensky nebezpečnou je trestná činnost s rasistickým či jiným extremistickým podtextem, nezanedbatelné jsou její dopady do integrity společnosti. Nárůst těchto trestných činů provázelo zvýšení počtu objasněných trestných činů. Většina pachatelů byla stíhána za podporu a propagaci hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů, došlo ke spáchání trestného činu pokusu vraždy a trestného činu vraždy, v obou případech byli obětí příslušníci romského etnika. Převažovaly případy trestných činů spáchaných osobami z řad mladistvých nebo osob blízkých věku mladistvých, nejčastěji příznivců či příslušníků hnutí skinheads, kdy byly verbální a fyzické útoky namířeny především proti osobám romského původu, oběťmi se však stávali i cizinci tmavé barvy pleti. Potvrdila se radikalizace anarchoautonomního hnutí, které zlepšilo svoji organizovanost a vzájemné propojení. Existuje zde jakési "tvrdé jádro", které se v akcích již dopouští trestné činnosti. Pokračovaly snahy jednotlivých subjektů pravicově extremistické scény o transformaci v politickou stranu. Uskutečnilo se také několik koncertů skinheadských hudebních skupin s mezinárodní účastí jak na straně koncertujících skupin, tak i na straně posluchačů, avšak počet "klasických" srazů příznivců hnutí skinheads poklesl. Řada přijatých opatření se promítla např. do zvýšené razance postupu PČR vůči extremistické scéně (policejní zásahy na koncertech neonacistických hudebních skupin, odhalování a stíhání trestné činnosti páchané prostřednictvím tiskovin, symbolik či zástupných znaků) a do postupu MV vůči některým registrovaným, anebo o registraci žádajícím organizacím. Prioritou zůstávala mezinárodní spolupráce a průběžné vzdělávání policistů.

Pro zvládnutí průběhu Výročních zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky v Praze v září 2000 byla přijata řada bezpečnostních opatření, která umožnila zabezpečit ochranu této významné mezinárodní akce před útoky extremistických skupin. Na základě této zkušenosti byla již v roce 2001 zahájena příprava bezpečnostních opatření pro pořádání summitu NATO v Praze na podzim 2002, neboť organizace této akce vyžaduje důslednou přípravu, vyžádá si nadstandardní nasazení všech bezpečnostních složek, zvýšené nasazení příslušníků Policie ČR do výkonu služby a především pak profesionální organizaci a spolupráci policie s dalšími institucemi.

V roce 2001 poklesl počet celkem zjištěných nelegálních přechodů státní hranice oproti roku 2000 o více než čtvrtinu, tedy zhruba na úroveň roku 1996. Tento pokles byl způsoben zejména poklesem zjištěných nelegálních přechodů státní hranice ČR s Německem, na úseku hranice ČR se Slovenskou republikou byl naopak zaznamenán nárůst. S pozvolnou integrací České republiky do Evropského společenství přestává být ČR pouze zemí transitní, ale stává se ve stále větší míře i zemí cílovou, zejména pro cizince, kteří v ČR vykonávají neoprávněnou výdělečnou činnost. I nadále však výrazně převažuje počet zjištěných nedovolených překročení státních hranic směrem z ČR (zejména z ČR do SRN). V roce 2001 byl zaznamenán vysoký nárůst žadatelů o azyl v ČR, který je doprovázen zvyšujícími se počty svévolných odchodů z uprchlických táborů a následnými (i opakovanými) pokusy žadatelů nelegálně přejít hranice směrem z ČR. Mírně poklesl počet zjištěných porušování pobytového režimu. Migranty jsou využívány profesionálně organizované převaděčské služby, cestují s použitím neplatných či padělaných dokladů či v úkrytu dopravních prostředků.

Zločinecké organizace působící na území ČR se od roku 1997 výrazně nemění, pocházejí převážně z území bývalých států SSSR, z bývalé Jugoslávie, z Bulharska, z Itálie a z jihovýchodní Asie (zejména čínské a vietnamské). Zvýšená aktivita souvisí s nelegální migrací, obchodem s drogami, s nelegálním obchodem se zbraněmi, obchodem s lidmi. Závažným problémem jsou aktivity zaměřené proti životnímu prostředí a kulturnímu dědictví, rizikovým problémem se stává zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů zločineckými organizacemi. Pokračuje snaha zločineckých organizací legalizovat svoje postavení, získat vliv ve strategických podnicích ČR, jejich činnost se zaměřuje na vykoupení co největšího množství nemovitostí a pozemků.

Zločinecké organizace pocházející z území bývalých států SSSR patří mezi nejaktivnější; trestná činnost, kterou páchají, je značně variabilní. Dominantní je pro ně finanční kriminalita, stále dochází k mohutnému přílivu ruských investic do nemovitostí v Karlových Varech. Ukrajinské, ruské a čečenské organizované zločinecké organizace mají výrazné zastoupení v oblasti páchání násilné kriminality, která se vyznačuje brutalitou, devastací obětí. Mezi nejznámější patří například "Lvovská brigáda", která začala působit na území ČR ve větším počtu (jeden z vedoucí této brigády byl dne 30. 11. 2001 zavražděn v Praze) a Solncevskou brigádu (především v západních Čechách; jinak se jedná o celosvětově známou zločineckou organizaci; poznatky k osobám a jejich aktivitám přinášejí informace o budování určitého zázemí v ČR, vystupují jako obchodníci a navazují kontakty do českého prostředí).

V boji proti organizovanému zločinu přijala vláda další konkrétní opatření mezi něž patří zejména vytvoření podmínek pro odčerpávání výnosů z trestné činnosti a zamezení nelegální přistěhovalectví sloužícího jako personální základna pro organizovaný zločin; výrazným posunem je nový systém zvláštní ochrany svědků v souvislosti s trestním řízením. V rámci MV pokračuje činnost multidisciplinárních pracovních skupin k problematice organizovaného zločinu, kde se dle jednotlivých témat (terorismus, padělání, penězokazectví, obchod s lidmi atd.) pravidelně scházejí odborníci z jednotlivých bezpečnostních složek, státního zastupitelství a ostatních ústředních orgánů státní správy za účelem analýzy situace a zlepšování koordinace mezi těmito institucemi.

V oblasti páchání organizované trestné činnosti násilného charakteru nedošlo k podstatným změnám - charakteristická je brutalita, jako vražedný nástroj převažují střelné zbraně, devastace obětí, výrazné zastoupení mají především organizované zločinecké organizace ruské, ukrajinské, čečenské a z bývalé Jugoslávie.

Pro situaci v oblasti nelegálního obchodu a šíření s omamných a psychotropních látek (dále OPL) je charakteristická dosažitelnost drog prakticky na celém území ČR a konspirativnost opatření ze strany výrobců a distributorů OPL (především masovější využívání mobilních telefonů a internetu). Nebezpečným trendem se jeví mírný pokles kokainu a následný nárůst jeho spotřeby především na "taneční scéně". Roste role ruskojazyčných zločineckých skupin ve všech činnostech souvisejících s drogovou trestnou činností. Předpokládá se nárůst výroby metamfetaminu z alternativních zdrojů - léčiv. Významná je velmi dobrá spolupráce PČR, celních orgánů, Inspektorátu omamných psychotropních látek MZ a dalšími subjekty. Standardně dobrá je rovněž spolupráce mezinárodní při konkrétním sledování a zásazích, při operativním rozpracování atd.

V oblasti ochrany utajovaných skutečností podle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů nedošlo k žádnému podstatnému nárůstu trestné činnosti. BIS úzce spolupracuje s NBÚ, ostatními zpravodajskými službami ČR, orgány státu a organizacemi Jako velmi dobrá a bezproblémová je ze strany BIS i orgánů státu a organizací hodnocena nadále spolupráce BIS s bezpečnostními řediteli a tajemníky těchto subjektů v rámci realizace šetření k jejich zaměstnancům. MV zaměřilo pozornost na dokončování bezpečnostních prověrek, na přípravu pro provedení státní kontroly Národním bezpečnostním úřadem a zintenzivnění vlastní kontrolní činnosti, provádění preventivně výchovné činnosti s důrazem na rozpracování novelizovaných předpisů. Přes zvýšenou pozornost se na MO vyskytují případy nedůsledné aplikace příslušných normativních aktů, v praktické realizaci se projevily problémy způsobené zaostáváním bezpečnostních prověrek za potřebami AČR. V gesci NBÚ probíhá příprava nového zákona o ochraně utajovaných skutečností (NBÚ připravuje zprávu o činnosti NBÚ za období od svého vzniku do 28. 2. 2002).

Významnou roli v oblasti ochrany veřejného pořádku a zajištění vnitřní bezpečnosti obyvatel mají záchranné sbory, havarijní služby a další složky integrovaného záchranného systému (dále jen IZS). Rok 2001 výrazným způsobem prověřil funkčnost stávajícího systému krizového řízení v ČR, potvrdil potřebu této u nás relativně nové bezpečnostní disciplíny. V souvislosti s teroristickými útoky na USA ze dne 11. září 2001 tak byla, přestože nedošlo k vyhlášení krizového stavu, přijata řada bezpečnostních opatření, nově začal fungovat Ústřední krizový štáb i krizové štáby dalších správních orgánů. Došlo k prověření funkčnosti nové právní úpravy činnosti jednotlivých složek IZS, jež byly přijaty v roce 2000 (např. zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR a o změně některých zákonů, zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému).

Pozitivním ve vývoji v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti je pokles kriminality. Přesto stále vysoký počet evidované kriminality, rostoucí brutalita a sofistikovanější formy trestné činnosti znamenají pokračovat v těch opatřeních, která přinášejí tlak na snižování působení kriminálních aktivit a na základě další analýzy tato opatření, případně i jejich konkrétní obsahové náplně, korigovat. Hlavní podmínkou úspěšnosti politiky v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti je zachování ústavního pořádku a demokracie a udržení vnitřní politické stability. Základním cílem bezpečnostní politiky je omezení rozsahu a dopadů kriminality a zvýšení bezpečnosti občanů. Pro resort vnitra, jako hlavního garanta v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti tzn. rovněž každodenní policejní práci, systematickou kontrolu, posilování mezinárodní a meziresortní spolupráce.

Při postihu trestné činnosti je nutné důsledně dbát na dodržování platného práva. Právní úprava se stává kompatibilní se standardními evropskými demokraciemi. Účinným nástrojem pro boj s kriminalitou je neodvratný a rychlý trest pro pachatele trestné činnosti, tzn. důslednost a rychlost trestního řízení orgánů činných v trestním řízení - policie, státních zástupců a soudců. Jen tehdy může být postup státu vnímán veřejností jako výkon trestní spravedlnosti a přitom může plnit i cíle preventivní. Otázka je i v důslednosti uplatňování opatření.

Vývoj kriminality, i přes pokles počtu zjištěných trestných činů, nelze považovat za uspokojivý; roste brutalita a organizovanost pachatelů, škody způsobné hospodářskou kriminalitou jsou stále velmi vysoké. Jakékoliv prognózy vývoje v oblasti vnitřní bezpečnosti jsou obtížné a zřejmě nebudou ani příznivé. Lze předpokládat určitou kvantitativní stagnaci zejména majetkové kriminality, a to také v důsledku rostoucího vlivu preventivních opatření ze strany občanů. Zločinecké skupiny se budou vyznačovat vyšší specializací a dokonalou znalostí nových informačních technologií. V nejbližších letech lze očekávat větší míru sofistikace hospodářské kriminality. Aktivity organizovaného zločinu se budou zřetelněji projevovat jako komplexní forma kriminality, a to zejména ve spojení s korupcí, drogami, násilnou kriminalitou, organizovanou prostitucí a finanční kriminalitou. Rizikovým faktorem bude i nadále nelegální migrace. Zářijový teroristický útok ve Spojených státech amerických odhalil citlivost a zranitelnost efektivního systému vnitřní bezpečnosti. Opatření pro zajištění vnitřní bezpečnosti vytvářejí síť a přesto, že zahrnují různé oblasti (kriminalitu, migraci, zpravodajské služby atd.), vytvářejí tak jeden celek. Klíčový význam má provázanost celého komplexu vnitřní bezpečnosti s tím, že průnikovým aspektem je mezinárodní spolupráce.

Na základě informací o trendech a dynamice kriminality, vývoji problematiky v oblastech souvisejících s veřejným pořádkem a vnitřní bezpečností, informací o pocitu bezpečí občanů lze pro další období navrhnout priority bezpečnostní politiky z hlediska veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti (přičemž je nutné vytvářet účinnou ochranu proti kriminalitě ve všech jejich aspektech)28):

Kriminalita mládeže. Závažná hospodářská kriminalita (podvody, daňové úniky, "praní špinavých peněz"). Korupce. Terorismus. Nelegální migrace. Kriminalita zločineckých organizací. Kriminalita s extremistickým podtextem. Protiprávní jednání v oblasti omamných a psychotropních látek. Kriminalita na úseku duševního vlastnictví. Počítačová kriminalita. Loupeže. Krádeže aut a věcí z nich. Porušování pravidel provozu na pozemních komunikacích.

»zpět obsah