Bezpečnostní situace
Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti na území České republiky v roce 2001
(ve srovnání s rokem 2000)
2. Trestná činnost, vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti a bezpečnostních rizik
2.2. Vývoj jednotlivých druhů trestné činnosti. Rozbor jednotlivých problematik v oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádků.
2.2.7. Organizovaný zločin
Organizovaný zločin představuje univerzální bezpečnostní riziko. Aktivity organizovaného zločinu se projevují jako zvlášť komplexní forma páchání trestné činnosti s přesahem do dalších oblastí závažné kriminality i do mnoha oblastí společenského života. Vyznačuje se vojenskou strukturou, totální hierarchií a absencí svědomí. Členové organizovaných zločineckých skupin používají k dosažení svých cílů jakýchkoliv prostředků, často velmi brutálních.
Organizované celky obvykle působí v mnoha evropských i zámořských zemích a vyvíjejí multikriminální aktivity. Nespecializují se na jeden druh trestné činnosti, ale na vše, co vede k zisku a získávání vlivu. Přístup státu proti organizovanému zločinu musí být proto systémový a kontinuální, zásadní součástí je boj s korupcí a finanční kriminalitou, zejména pak opatření k odčerpání výnosů z trestné činnosti (hrozba ztráty těchto výnosů může být účinnější než hrozba ztráty svobody).
Monitorované zločinecké organizace jsou v přímých vazbách na zahraničí a jejich činnost na našem území se tedy odvíjí od trendů mezinárodního organizovaného zločinu. Vzhledem k přibližování ČR k EU je registrován rostoucí zájem zločineckých organizací o pronikání do západní Evropy prostřednictvím ČR. Jejich organizovanost je na vysoké úrovni, jsou stále agresivnější. Zločinecké organizace působící na území České republiky se od roku 1997 výrazně nemění, pocházejí převážně z území bývalých států SSSR, z bývalé Jugoslávie, z Bulharska, dále italské zločinecké skupiny a zločinecké skupiny z jihovýchodní Asie (zejména čínské a vietnamské). V současné době pokračuje jejich snaha legalizovat svoje postavení, získat vliv ve strategických podnicích ČR rozšířit sféry svého vlivu, zejména zakládáním různých krycích firem; dochází ke změnám rozdělení sféry vlivu. Čeští občané zajišťují především tzv. servis - znalost prostředí a zákonů, kontakty apod. V dalším období bude pokračovat snaha zločineckých organizací co nejvíce svoji činnosti legalizovat, jejich činnost se zaměří především na vykoupení co největšího množství nemovitostí a pozemků, pokračovat bude obchod s drogami, stále výnosnější bude organizování nelegální migrace. Zvýšenou aktivitu těchto skupin lze dále předpokládat v oblasti obchodu se zbraněmi, obchodu s lidmi, oblasti zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů zločineckými organizacemi. Organizovaný zločin se ve větší míře zaměřuje na trestnou činnost proti životnímu prostředí a proti kulturnímu dědictví (dokladem je vývoj v posledních letech, tyto poznatky jsou dokladovány výrazným růstem zjištěné škody).
Jednotlivé formy organizovaného zločinu jsou dále popsány v samostatných kapitolách případně jako součást jednotlivých forem kriminality (například majetková kriminalita pojednává o krádežích motorových vozidel, o kriminalitě v oblasti movitého kulturního dědictví; korupce, závažná hospodářská kriminalita, kriminalita v oblasti životního prostředí, zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů jsou popsány v kapitole hospodářská kriminalita).
V současné době působí na území České republiky zločinecké organizace
- ruskojazyčné zločinecké organizace
- patří mezi nejaktivnější, za poslední roky došlo k velkému nárůstu jimi páchané trestné činnosti, dochází tak k odkrývání latentní jimi páchané trestné činnosti
- převážně jsou organizovány do zločineckých struktur "brigád", "brigády" jsou založeny na vůdcovském principu, v čele stojí "PAPKA" (tzn. OTEC), pod ním je "STARŠINA", nad všemi "Brigádami" stojí tzv. "VOR V ZÁKONĚ",
- tzv. "nová kriminální elita" je nazývána (zejména na Ukrajině) jako "komsomolci", je to tvrdší generace zločinců, kteří již tradiční "vory v zákoně" neuznávají; jejich zisky rychle vzrostly, navenek se zabývají legální činností, zůstávají však napojeni na podsvětí a vyznačují se velkou brutalitou,
- trestná činnost, kterou páchají, je značně variabilní, zahrnuje zejména násilné trestné činy - racketeering - "KRIŠA" (původně se jednalo o ruskojazyčné osoby podnikající na našem území, v poslední době se týká podnikatelů-občanů ČR; zpravidla 1x měsíčně pravidelné splátky za ochranu pod pohrůžkou od různého násilí až po likvidaci osob; od vražd v rámci tzv. ukázkové likvidace přes likvidaci nepohodlných svědků po vraždy na objednávku), vydírání prostitutek z bývalého SSSR, "Kriša" přináší vydíraným podnikatelům i určité spektrum "služeb" přes ochranu majetku po vybírání těžko dobytných dluhů; nedovolené obchodování se zbraněmi (zjištěny zbraně jejichž licence k výrobě byla spjata se státy bývalého SFRJ), obchod s drogami (s vazbami na albánské zločinecké skupiny), legalizování výnosů získaných trestnou činností (k tomu slouží fiktivně založené firmy; konta těchto firem slouží k převodu získaných financí jako tranzit pro finance z domovských zemí do třetí země), kuplířství, převaděčství, krádeže motorových vozidel a další; ukrajinské, ruské a čečenské organizované zločinecké organizace mají výrazné zastoupení v oblasti páchání násilné kriminality, která se vyznačuje brutalitou, devastací obětí, jako vražedný nástroj převažují střelné zbraně, roste počet loupežných přepadení,
- pronikají na území ČR za pomoci různých krycích firem (povolení k pobytu získávají za účelem zaměstnání ve vlastní firmě, nebo ve firmě, kterou provozuje další osoba ruské národnosti), byl zaznamenán nárůst fiktivních firem,
- vládnou značnými finančními prostředky, jejichž původ je předmětem dalšího dokazování, většinou přicházejí do ČR s již získaným kapitálem pocházející z trestné činnosti spáchané mimo naše území,
- prostředky v ČR dále investují zejména do nemovitostí; stále dochází k mohutnému přílivu ruských investic do nemovitostí v Karlových Varech, vznikají možnosti pro nerušená setkání příslušníků ruskojazyčných zločineckých skupin; původ investic je předmětem dalšího dokazování,
- od roku 1997 lze říci, že dominantním pro ruské zločinecké organizace je finanční trestná činnost; charakteristické je pronikání do ekonomické sféry s důsledkem její možné destabilizace a snaha o získání významného vlivu ve strategických a hospodářských odvětvích, snaha o korupci státní správy a ovlivňování jejího rozhodování,
- používá falešné doklady, především diplomatické pasy (Panama, Belize, Paraguay atd.) nebo izraelské pasy atd.,
- nejaktivnější jsou ukrajinské zločinecké organizace; nejznámější je "Lvovská brigáda", která začala působit na území ČR ve větším počtu (jeden z vedoucích této brigády byl dne 30. 11. 2001 zavražděn v Praze),
- z dalších brigád působících na našem území lze uvést Luhaňskou brigádu (hlavní sídlo zjištěno v Brně, hlavní představitel je znám Jako "Paša", osobou odpovědnou za činnost v Praze a okolí je "Krava" nebo "Velký Andrej"; dále působí na Slovensku, Maďarsku, Španělsku a SRN), Kyjevskou brigádu (působí převážně v oblasti východních Čech; další působení je v okolí Berouna), dále brigádu Mukačevskou (severní a západní Čechy - zaměřuje se na krádeže vozidel, vydírání, noční podniky; jedna z jejích skupin působí na území hl.m. Prahy, Kladensku a Teplicku - zaměřuje se převážně na vydírání podnikatelů), Lvovskou (roztříštěně po celém území), Užhorodskou (Praha, severní a západní Čechy), Iršavská (střední a severní Čechy), Solncevskou brigádu (především v západních Čechách; jinak se jedná o celosvětově známou zločineckou organizaci; poznatky k osobám a jejich aktivitám přinášejí informace o budování určitého zázemí v ČR, vystupují jako obchodníci a navazují kontakty do českého prostředí), Krivirovská (hl.m.Praha - vydírání podnikatelů, ubytovny), Moldavská (Morava, hl.m.Praha - vydírání, podvody, noční podniky), Arménská hl.m.Praha - padělání dokladů a bankovek, obchod se zbraněmi, krádeže aut), Chabrovská (hl.m.Praha, Karlovarsko - "praní špinavých peněz") - většina brigád působí i v dalších státech Evropy. Členy dalších brigád jsou státní příslušníci Čečenské republiky a Dagestánu. Evidován byl v roce 2001 výskyt i méně známých skupin - Krymská, Tjačevská, Jekatěrinburská, stále více se prosazuje Sanktpetěrburská.
- pocházející z území bývalé Jugoslávie, bulharské, albánské a italské
- v posledních letech došlo ke změnám v rozdělení sféry vlivu, v činnosti bulharských zločineckých organizací přetrvávají zejména na krádeže motorových vozidel a dodávání bulharských prostitutek do erotických podniků - obchod se ženami mírně vzrostl; organizované okrádání zahraničních turistů provozují zejména rumunští kapsáři; provoz erotických podniků převzaly zločinecké organizace z bývalé Jugoslávie, které se dále zaměřují zejména na obchod s drogami (především kosovští Albánci), převaděčství, násilnou kriminalitu, vydírání (dochází ke spojování s ruskojazyčnými zločineckými skupinami), pašování zlata do obchodů; problémem u kosovských Albánců - členů zločineckých organizací je v jejich uzavřenosti, existuje zde zákon mlčení naměřený i proti členům celých rodin, bezvýhradná podpora osvobozenecké armádě.
- činnost italských zločineckých skupin se vyznačuje vysokou latencí, zatím se zaměřují především na skupování nemovitostí v hl.m.Praze jako jednu z možnosti "praní špinavých peněz". Existují poznatky k zapojení do vývozu starožitností.
- z jihovýchodní Asie
- nejaktivnější jsou čínské a vietnamské skupiny, vyznačují se soudržností, brutalitou
- čínské zločinecké struktury se vyznačují etnickou soudržností, na našem území nemají charakter klasických čínských zločineckých organizací (např. TRIÁDY), sdružují se do malých skupin (15-20 osob) dle místa původu z ČLR, a dle druhu páchané trestné činnosti; etablují se zejména formou provozování kasin a nelegálních nevěstinců, další podezření se týká praní špinavých peněz, organizování nelegálních sázek, obchodu s narkotiky, zabývají se nejen převaděčstvím (do ČR, která je pro ně tranzitní i cílovou zemí, převážně přes česko-slovenské hranice), ale realizují únosy nelegálních přistěhovalců s následným vydíráním příbuzných (případy nejsou oznamovány), trestnou činností je obchod s tzv. "značkovým zbožím"; dalšími oběťmi vydírání jsou čínští podnikatelé - bývají vytipováni, řada poškozených nepožádá policii o pomoc; v uplynulém období došlo k růstu jimi páchané trestné činnosti, nejvyšší právě v oblasti násilné kriminality spojené s vydíráním, výkupným, je zde dokumentována spolupráce s ruskojazyčnými zločineckými skupinami; nárůst byl evidován i u převaděčství, dokumentovány jsou čínsko-vietnamské pašerácké gangy, zainteresováni jsou i čeští občané pro servisní činnost, která vysokou měrou souvisí s paděláním dokladů a víz,
- činnost vietnamských zločineckých skupin se téměř nezměnila, je zaměřena zejména na organizování nelegální migrace a pašování zboží, zvýšená konzumace drog ve vietnamské komunitě vedla k vytvoření sítě vietnamských dealerů drog; jejich činnost je ovlivňována Vietnamci přicházejícími ze SRN, na které jsou mnohdy vydávány mezinárodní či národní zatykače a jejichž zkušenosti jsou využívány především v oblasti vymáhání dluhů, ochrany tržnic, nátlakem na konkurenci apod.; to přináší patrný posun od tzv. pouličních gangů k zakládání hlubší organizace; problémem je vzrůstající násilná trestná činnost, zaznamenány byly vraždy na objednávku,
- přetrvává trend především v provázanosti mezi vietnamskými a čínskými zločineckými skupinami, zvýšená spolupráce byla zjištěna se zločineckými uskupeními ze zemí bývalého SSSR.
- arabské
- situace je obdobná jako v minulých letech, nevytvářejí klasické zločinecké organizace na národnostním principu, což jim umožňuje zapojit se do klasických zločineckých organizací vytvářených na národnostním principu, disponují spojením na osoby a organizace vytvořené na základě arabského fundamentalismu a terorismu ve světě,
- zaměřují se na pašování drog, obchod se zbraněmi a finanční machinace, organizování nelegální migrace (především ze Srí Lanky, Pákistánu a Afghánistánu),
- hlavními osobami řídící trestnou činnost jsou osoby žijící na našem území dlouhodobě, což jim umožňuje dobrou znalost prostředí,
- ke své trestné činnosti využívají zejména fiktivní firmy (obchodní společnosti založené za účelem "praní špinavých peněz"), ochotny jsou zapojit se do libovolné trestné činnosti např. tzv. nelegálních směnárníků, prodej a organizování výroby telefonních simulátorů - věčných karet, obchod s kradenými auty včetně leasingových podvodů,
- V oblasti páchání organizované trestné činnosti násilného charakteru (tato oblast je rovněž popsána v části týkající se činnosti organizovaných zločineckých skupin a v kapitole násilné kriminality)
- situace v této oblasti se nezměnila, dochází ke zvyšování brutality, na této kriminalitě se podílejí zločinecké organizace působící na našem území,
- roste "profesionalita" pachatelů, jsou zaznamenány pokusy o působení na svědky i justiční orgány, s násilnými projevy úzce souvisí vydírání (objevily se hrozby kontaminace potravinářských výrobků); únosy, braní rukojmí a omezování osobní svobody vykazuje vysokou latenci,
- problémem zůstávají loupežná přepadení od malých obchodů přes peněžní ústavy, benzinová čerpadla a zahraniční turisty,
- řada vražd je prováděna na objednávku, pachatelé po spáchání trestného činu ihned opustí naše území,
- roste agresivita a brutalita pachatelů, dochází k devastaci oběti,
- největší aktivitu mají skupiny občanů z býv. SSSR,
- specifickou skupinou jsou ASIATÉ - trestnou činnost páchají převážně na svých krajanech.
Jako hlavní organizátor hladovek ruskojazyčných vězňů v ČR vystupovala osoba se státní příslušností Kazachstánu, která je v ruskojazyčném zločineckém prostředí známá jako "Ivanovič". Další kontaktní osoby používaly ke komunikaci z cel mobilní telefony. Někteří organizátoři vzpoury chtěli využít útěku jednak z obavy před vydáním do své domovské země a jednak k získání většího kreditu v zločinecké hierarchii. Policie zabránila otevřené vzpouře vězňů, útěkům některých z vězňů, vraždě osoby, která ignorovala jejich vlastní organizační strukturu, a převozem vůdčích osobností vzpoury do jiných věznic byla rozbita i jejich organizační struktura.
Byli zjištěni pachatelé loupežných přepadení, která probíhala na území hl.m. Prahy od června 2000 do května 2001, jednalo se o 7 loupežných přepadení, způsobili škodu cca 7 mil. Kč, pachateli byl 1 občan Litvy a 5 občanů Ukrajiny.
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu SKPV PČR (dále jen ÚOOZ) řešil 69 případů násilného charakteru (evidoval 149 tr.č. s 95 pachateli, z toho 42 cizinci) a 37 případů souvisejících se zločineckými strukturami (evidoval 139 tr.č. se 103 pachateli, z toho 58 cizinci).
- Činnost zločineckých organizací na našem území se odvíjí a bude odvíjet od trendů mezinárodního organizovaného zločinu. Výjimkou nejsou skupiny, které na našem území nevyvíjí žádnou činnosti související s organizovaným zločinem, své působení směřují do sousedních států.
- Dominantní zůstávají ruskojazyčné zločinecké organizace, silnou pozici mají i asijské a arabské zločinecké organizace; u všech dochází ke značnému poškozování ekonomických zájmů ČR; rizikem je jejich působení na osoby pracující ve státní správě a širší zapojování občanů ČR do organizované trestné činnosti. Rovněž trestná činnost spojená s vydíráním a racketeeringem bude spíše růst.
Ve výzkumném šetření UNIVERSITAS vyjadřovali respondenti zneklidnění různými problémy ve společnosti na škále 1-4, kde 4 představuje velké zneklidnění. Index na této škále byl nejvyšší u organizovaného zločinu (3,1) a agresivity a násilí (2,99).
Opatření
- Řada státních zástupců Nejvyššího státního zastupitelství se zúčastnila programů a specializovaných seminářů pořádaných OSN, Evropskou komisí a Radou Evropy.
- Spolupráce vnitroresortní i meziresortní je na standardní úrovni, rovněž i mezinárodní spolupráce je velmi dobrá a intenzivní (například účast na společných bezpečnostních akcích).
- V rámci MV pokračuje činnost multidisciplinárních pracovních skupin k problematice organizovaného zločinu, kde se dle jednotlivých témat (terorismus, padělání, penězokazectví, obchod s lidmi atd.) pravidelně scházejí odborníci z jednotlivých bezpečnostních složek, státního zastupitelství a ostatních ústředních orgánů státní správy za účelem analýzy situace a zlepšování koordinace mezi těmito institucemi.
- V boji proti organizovanému zločinu je výrazným krokem zákon o zvláštní ochraně svědků a dalších osob v souvislosti s trestním řízením, který nabyl účinnosti v červenci 2001. Tento zákon řeší komplexní ochranu svědků v nejzávažnějších případech trestné činnosti, především v případech organizované kriminality. Pro tyto ohrožené svědky bude vytvořen zvláštní program ochrany, v jehož rámci jim bude poskytována osobní ochrana, ochrana obydlí, přestěhování v rámci ČR nebo do zahraničí, pomoc při hledání zaměstnání, sociální pomoc a v nejzávažnějších případech také zastírání totožnosti. Již na začátku roku 2000 byla v rámci ředitelství služby kriminální policie vytvořena zvláštní skupina zabývající se problematikou ochrany svědků, která je od roku 2001 součástí útvaru s celostátní působností, odpovědného za provádění této ochrany.
- Velmi významným krokem je přístup k Úmluvě OSN o nadnárodním organizovaném zločinu, která byla podepsána za ČR ministrem - vedoucím úřadu vlády v Palermu 12. prosince 2000. Otevřeny jsou dva doplňující protokoly, Protokol o prevenci, potlačování a trestání obchodu s lidmi, zvláště se ženami a dětmi a Protokol proti pašování přistěhovalců po zemi, po moři a letecky. V současné době jsou projednávány v rámci ministerstva vnitra a Policie ČR. Předpokládá se, že budou ratifikovány spolu s Úmluvou OSN proti nadnárodnímu organizovanému zločinu.
- V legislativní oblasti je na poli mezinárodní spolupráce při boji s organizovaným zločinem významná především novela zákona o Policii ČR, která nabyla účinnosti v únoru 2001. Tímto zákonem se dosahuje plného stupně slučitelnosti českého policejního práva s právem ES/EU. Předmětem úpravy je především zvláštní úprava zpracování osobních údajů Policií České republiky při předcházení a odhalování trestné činnosti a objasňování a vyšetřování trestných činů. Vymezují se nezbytné odlišnosti od obecné právní úpravy obsažené v zákoně o ochraně osobních údajů, které evidentně vyplývají ze specifik policejní práce při odhalování trestné činnosti. Pozitivně se vymezují výjimky vyplývající z obecné právní úpravy. Návrh novely zároveň vytváří předpoklady k zabezpečení efektivní mezinárodní spolupráce zejména v oblasti boje proti terorismu, nezákonnému obchodu s drogami a jiným závažným formám mezinárodního zločinu. Cílem novely je mj. připravit v co možná nejkratším termínu podmínky pro navázání konkrétní bilaterální spolupráce s Europolem. Smlouvu o spolupráci v boji se závažným mezinárodním zločinem podepsal (březen 2002) ministr vnitra s ředitelem Evropského policejního úřadu. Smlouva umožní výměnu informací o konkrétních trestných činech či vyšetřovacích metodách, o prevenci kriminality či o výcviku, v některých kauzách se vytvoří i mezinárodní týmy.
- V polovině roku 2001 byla ustavena pracovní skupina (VÝNOSY) pro vyhledávání a dokumentaci výnosů ze závažné trestné činnosti, která vedle své praktické činnosti identifikovala některé klíčové bariéry, které by měly být předmětem diskuse příslušných odborníků především v oblasti trestního práva, následně budou rozpracovány do návrhů konkrétních legislativních a organizačních změn.
- K posílení schopností příslušných složek v boji proti organizovanému zločinu a závažné hospodářské kriminalitě jak na strategické úrovni, tak při konkrétní práci PČR byl zahájen Twinningový projekt v rámci programu Phare, kdy na podzim roku 2001 začal na ministerstvu vnitra působit předvstupní poradce - vysoký policejní důstojník z Velké Británie. Projekty Phare významně napomáhají boji proti závažné hospodářské kriminalitě a organizovanému zločinu, například bylo zřízeno středisko pro odborný výcvik kursů kriminální zpravodajské analýzy, realizují se jazykové a odborné kursy a stáže, je zajišťováno hardwarové a především speciální softwarové vybavení atd.
- Cílem seminářů, zaměřených na boj proti organizované a finanční kriminalitě, korupci a praní špinavých peněz, bylo nejen poskytnout informace, ale současně uvést do souladu určité postupy orgánů činných v trestním řízení v zemích EU a v ČR.
Plnění úkolů z Harmonogramu opatření vyplývajících z Aktualizované Koncepce boje proti organizovanému zločinu (ministru vnitra bylo uloženo informovat o plnění úkolů ve zprávách o situaci v oblasti vnitřní bezpečnosti informovat):
Koordinační role Bezpečnostní rady státu je zajištěna předkládáním pravidelné informace o činnosti jednotlivých skupin na schůzi Bezpečnostní rady státu. Dne 22. ledna 2002 vzala Bezpečnostní rada státu svým usnesením č. 257 na vědomí "Informaci o činnosti odborných pracovních skupin při Ministerstvu vnitra, ustavených k řešení problematiky organizovaného zločinu a finanční kriminality - aktualizace ke dni 31. prosince 2001", a uložila ministru vnitra předložit další takovouto aktualizovanou informaci spolu s informací o účinnosti přijatých opatření v souvislosti s novelizací trestního řádu na schůzi Bezpečnostní rady státu v termínu do 31. prosince 2002.
V oblasti boje proti jednotlivým aspektům organizované trestné činnosti MV provádí grantovou podporu výzkumu (jedná se např. o projekty Boj s počítačovou kriminalitou, Nové hrozby terorismu, Odhalování závažné trestné činnosti páchané jednotlivci a organizovanými skupinami, Monitorování a analýza informací využitelných k provedení teroristického pumového útoku, Nové hrozby terorismu atd.). Výzkumné pracoviště Ministerstva spravedlnosti - Institut pro kriminologii a sociální prevenci v rámci výzkumného záměru CEZ: 101/98 "Výzkum možností účinnějšího vymáhání práva, forem a trendů kriminality a sociální patologie v ČR a možností jejich kontroly" řeší řadu výzkumných úkolů, které se týkají oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti. (Jde především o tyto výzkumné úkoly: Trendy a pravděpodobný vývoj kriminality v ČR, Výzkum organizovaného zločinu v ČR , Výzkum ekonomické kriminality - probíhá od r. 2000, Projekt boje proti obchodování s lidmi atd.). MV spolupracuje s vědeckými institucemi, zabývajícími se danou problematikou (Institut pro kriminologii a sociální prevenci, Ústav mezinárodních vztahů).
Problematika odčerpání výnosů z trestné činnosti je tematicky úzce provázána s problematikou závažné hospodářské a finanční kriminality, proto za základ řešení sloužila skupina specialistů řešící hospodářskou a finanční trestnou činnost. Na základě diskuse vedené v rámci MV od října 2000 byly vypracovány teze jako základní východisko pro další postup. V návaznosti na toto bylo v březnu 2001 rozhodnuto o vzniku pracoviště v rámci bývalé Služby pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti, které mělo sloužit jako základ pro vybudování struktur zaměřených na konfiskaci zisků nabytých trestnou činností. V polovině roku 2001 vzniknul takto tzv. "tým Výnosy", jehož hlavním úkolem je dohledávat nezákonně získaný majetek, přičemž slouží jako specializované servisní pracoviště pro řešení aktuálních požadavků předaných specializovanými policejními složkami. Na jeho činnost výrazně přispívá evropský podpůrný program Phare. Za prvních šest měsíců činnosti tohoto týmu byl jeho pracovníky podán návrh na zajištění věci za cca 100 mil. Kč. Jeho členové zároveň metodicky spolupracují při této činnosti s dalšími policejními specialisty, přispěli tak k celkovému zvýšení hodnoty věcí zajištěných v rámci trestního řízení (v roce 2000 se jednalo o cca 249 mil. Kč, v roce 2001 již 2 118 mil. Kč). Na začátku roku 2002 se tým transformoval v řádné pracoviště v rámci Útvaru pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti nově vzniklé Služby kriminální policie a vyšetřování. Jedním z předpokladů při ustavení tohoto specializovaného pracoviště bylo získání konkrétních praktických poznatků o legislativních a organizačních bariérách bránících řádnému výkonu dohledání, zajištění a následné konfiskaci výnosu z trestné činnosti. Tento úkol je plněn, tým připravil pro meziresortní pracovní skupinu podklad, jehož obsahem je popis konkrétních překážek, bránících efektivnímu postupu při zabavování zločineckých zisků. Jedná se zejména o problémy spojené se správou zajištěného majetku, problémy spojené s dokazováním zločinného původu nabytého majetku (problematika obráceného důkazního břemene), problémy spojené s přístupem k některým informacím dosud (i před policií) chráněných mlčenlivostí některých státních orgánů, trestněprocesní nedostatky při nemožnosti stanovení lhůt k okamžitému rozhodnutí o zajištěné věci. Tyto poznatky budou v následujícím období rozpracovány do návrhů konkrétních legislativních a organizačních změn.
Pokud se týká opatření k zabránění legalizace odcizených vozidel byly zahájeny práce v oblasti opětovného propojení systémů registru vozidel (EMVO) a pátrání po odcizených vozidlech (PATRMV). K oficiálnímu rozpojení obou jmenovaných systémů došlo z důvodu změny právní úpravy, která byla dříve dána vyhláškou Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú.l., o provozu na silnicích, a nyní je dána zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění zákona č. 478/2001 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2000Sb.,o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, a kterým se mění některé další zákony. Koncem května 2002 se předpokládá podpis meziresortní dohody o dlouhodobé spolupráci určující například koordinované postupy PČR s okresními úřady a magistráty při zjištění shody údajů EMVO a PATRMV. Dále pokračovala příprava úředního čísla majícího charakteristiky mezinárodního označení vozidel (VIN). Toto úřední číslo jednak zaručí ve světě známost administrativního očíslování vozidel (samozřejmě jen v nezbytných případech), které provádí administrativa ČR, jednak napomůže počítačovému prověřování vozidel v databázích všeho druhu (do budoucna i na mezinárodní úrovni) za účelem prověření, zda vozidlo nebo vozidla nebyla odcizena a později zaregistrována. Další řešenou oblastí je zkvalitňování zabezpečovacích prvků tiskopisů dokladů; u současných vzorů je zvýšena přispěním nových a zdokonalených tiskařských technologií (významný vliv přitom mají hologramy, které se mimo jiné užívají na nálepkách o ověření registrační značky, nálepkách měření emisí a nálepkách o provedené pravidelné technické prohlídce).
Při ministerstvu práce a sociálních věcí byla zřízena meziresortní komise pro potírání nelegálního zaměstnávání cizinců. Tento orgán připravil pro informaci členů vlády samostatnou informaci o své činnosti.
Dále MV ve spolupráci s MŽP a dalšími orgány státní správy zpracovalo koncepční materiál "Kriminalita proti životnímu prostředí - analýza a návrh opatření", který obsahuje návrhy opatření k řešení některých aspektů postihování kriminality proti životnímu prostředí. Na základě výsledků jednání pracovní skupiny byla realizována tato opatření:
- v 2. polovině roku 2001 byli pověřeni pracovníci jednotlivých pracovišť služby kriminální policie výkonem činnosti v oblasti životního prostředí, na každém okrese je zajištěno vyčlenění jednoho až dvou pracovníků pro tuto problematiku.
- na úrovni okresních a krajských útvarů Policie ČR jsou navázány osobní kontakty s regionálními pracovišti České inspekce životního prostředí a pracovišti referátů životního prostředí jednotlivých okresních úřadů k získání potřebných informací o problematice nezákonné činnosti proti životnímu prostředí a dále k využívání těchto správních orgánů pro získávání odborných stanovisek a odborných posudků.
- v současné době je vytvářeno specializované pracoviště zaměřené na problematiku nezákonného nakládání s vysoce nebezpečnými látkami a odpady v rámci Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální policie a vyšetřování P ČR.
Na ochraně kulturního dědictví se systematicky podílí tři resorty - MK, MV a MF - Generální ředitelství cel. Byl ustanoven Poradní výbor náměstka ministra kultury, který je složen ze zástupců již zmíněných tří resortů a zástupců katolické církve. Česká republika přistoupila k řadě opatření směřujících k regulaci vývozu a ochraně movitého kulturního dědictví. Byly vytvořeny legislativní, technické a informační nástroje. Tyto nástroje ovšem působily odděleně, a tedy méně účinněji než bylo zapotřebí. Již v roce 1991 vznikl program MK, MV, Úřadu vlády České republiky a poslanců tehdejší České národní rady "Ochrana movitých kulturních památek a uměleckých předmětů". V rámci tohoto programu byl vytvořen projekt "Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví" (dále ISO). Smyslem programu ISO je zabezpečit komplexní systémovou působnost všech dostupných nástrojů a tyto nástroje dále postupně zkvalitňovat. Od roku 1991 je budován v rámci ISO na pracovištích PČR počítačový systém evidence uměleckých děl - tzv. SEUD. Původním záměrem bylo vytvoření databáze kradených uměleckých děl. Tato databáze pomáhá policii a celníkům vyhledávat, ztotožňovat a navracet kradená díla původním majitelům. Grafické pracoviště systému SEUD umožňuje zpracovávat libovolné formáty textových a obrazových informací. V současné době je umístěn a zprovozněn na internetových stránkách MV pod názvem I-EUD. Databáze v této podobě obsahuje přibližně 14 000 obrazových a textových informací pro identifikaci nalezených či zabavených předmětů kulturní hodnoty.
V roce 1996 byla uzavřena bilaterální dohoda mezi MK a MF o předávání předmětů kulturní hodnoty, které byly zabaveny na hraničních přechodech, a u kterých bylo vysloveno propadnutí ve prospěch státu.
Moderní informační technologie procházejí v současné době neustále se zrychlujícím rozvojem a lze oprávněně očekávat, že společnost dvacátého prvního století, a především její ekonomika, bude zcela postavena na informačních technologiích. Na druhé straně budou moderní informační technologie v čím dál větší míře využívány k trestné činnosti, která může, pokud proti ní nebudou všechny příslušné státní orgány energicky bojovat, žádoucí rozvoj společnosti výrazně brzdit. Ministerstvo vnitra zpracovalo resortní koncepci boje proti kriminalitě v oblasti informačních technologií. Materiál byl v červnu 2001 schválen ministrem vnitra je přístupný v sekci dokumentů na internetových stránkách MV - www.mvcr.cz . Materiál si klade za cíl postihnout současný stav a vývoj trestné činnosti v této oblasti komplexně (nejen v souvislosti s postupem proti organizované kriminalitě), a to s přihlédnutím k aktuálním problémům. Obsahuje harmonogram opatření a konkrétních úkolů pro jednotlivá pracoviště v rámci resortu Ministerstva vnitra. Tento přístup je v souladu s přístupem mezinárodního společenství, prezentovaným mimo jiné na mezinárodních fórech týkajících se boje proti organizovanému zločinu, kde je informační kriminalita pojímána jako bezpečnostní riziko, na které je právě v souvislosti s možným zneužitím organizovanými zločineckými skupinami nezbytné systémově a včas reagovat.
V této oblasti byla realizována konkrétní opatření:
- Ke splnění požadavku v rámci Úmluvy rady Evropy o zločinu v kyberprostoru bylo v rámci národní ústředny Interpolu Praha ustanoveno kontaktní místo dosažitelné 24 hodin denně k zajištění včasné a efektivní komunikace se zahraničními partnery při nadnárodních případech informační kriminality. Tato služba bude schopna bezodkladně vyrozumět dosahového pracovníka ze specializované skupiny informační kriminality úřadu služby kriminální policie a vyšetřování.
- Byla nastavena základní struktura složek PČR specializovaných na potírání informační kriminality, stanoveny podmínky pro jejich efektivní komunikaci, včetně mechanismů průběžného personálního a materiálního posilování
- V měsíci říjnu 2001 byla zahájena realizace projektu PHARE 2000 (Projekt Phare - Posilování boje proti organizovanému zločinu). V rámci tohoto projektu obdrží policisté útvaru pro odhalování organizovaného zločinu pomoc jak v oblasti materiálně technického zabezpečení, tak i v oblasti vzdělávání, kdy se zúčastní kurzů zaměřených na internetovou a informační kriminalitu v souvislosti s organizovaným zločinem. Jako partnerská země byla pro tento projekt vybrána Velká Británie.