Poznámky:
S ohledem na územní obvody PČR se zde kraji rozumí kraje "administrativní" dle zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu.
Osoby podezřelé ze spáchání trestného činu jsou v policejních statistikách evidovány jako "stíhané a vyšetřované osoby".
(Buriánek, J.: Veřejnost a kriminalita v ČR: trendy vývoje; obdobný pohled na vývoj kriminality je uveden např. v německé zprávě o vývoji kriminality, a další odborné literatuře). Přetrvává situace spojená s výší způsobené škody, od které je převážná část protiprávního jednání proti majetku posuzována jako trestný čin (Od 1.1.1994, kdy byla tato částka zvýšena z 1000 Kč na 2000 Kč, nedošlo k její změně). Přitom okruh jednání získávajících povahu kriminálního deliktu se s růstem inflace stále zvyšuje; i v oblasti přestupků došlo k poměrně výraznému poklesu.
Statistika Úřadu vyšetřování pro ČR sleduje prvotně stav a vývoj vyšetřovacích spisů s cílem podpořit řídící procesy na úseku vyšetřování. Trestní řád v § 20 odst 1 stanoví: "O všech trestních činech téhož obviněného a proti všem obviněným, jejichž trestné činy spolu souvisí, koná se společné řízení."
V této kapitole se pojednává o přestupcích řešených PČR, statistika všech přestupků neexistuje.
Recidivistou ve smyslu policejní statistiky je pachatel úmyslného trestného činu, který byl již za úmyslný trestný čin odsouzen.
K 31.12. 2000 bylo evidováno na území České republiky 200.951 cizinců s povoleným pobytem (-27.911, -13,2 %), z toho 66.891 (+137, +0,2 %) cizinců s pobytem trvalým.
Vzhledem k tomu, že Bezpečnostní informační služba předkládá vládě vlastní zprávy, není v této kapitole zahrnuta trestná činnost příslušníků BIS.
Struktura kategorie "skupiny osob" umožňuje pouze určit celkový počet osob ve skupinách, nelze však zatím rozlišit, kolik z tohoto bylo žen a kolik mužů. V celkovém počtu kategorie "muži", "ženy" nejsou tyto osoby zahrnuty.
Prošetřované věci byly postoupeny Úřadu vyšetřování pro ČR Koordinační analytickou skupinou, která byla vládou zrušena a její úlohu převzalo Nejvyšší státní zastupitelství.
Počet trestných činů spáchaných s legálně resp. nelegálně drženou zbraní neuvádíme, neboť do trestné činnosti s legálně drženou zbraní jsou zahrnovány trestné činy, kde nebylo zjištěno, zda se jedná o legální či nelegální držení zbraní.
Evidenčně statistický systém kriminality PČR vykazuje pouze ty požáry, které byly po jejich zjištění kvalifikovány jako trestné činy (resp. se jedná o policii oznámená nebo operativně zjištěná "důvodná podezření", že byl spáchán trestný čin), což je příčinou diskrepance vzhledem k údajům Hasičského záchranného sboru evidujícího veškeré události-požáry.
V případě občanského sdružení Národní aliance, které bylo rozpuštěno rozhodnutím MV ze dne 31.3. 2000, nenabylo rozhodnutí MV doposud právní moci. O opravném prostředku, podaném Národní aliancí 26.4.2000, Nejvyšší soud zatím nerozhodl. Dne 18. února 2001 rozhodla Národní aliance o svém dobrovolném rozpuštění, jež předpokládá k 15.4.2001. O této skutečnosti byl MV vyrozuměn Nejvyšší soud.
Dne 3.3.2001 se uskutečnil VII. mimořádný sjezd registrované Vlastenecké republikánské strany (VRS). Došlo zde k výměně vedení strany a její transformaci v Národní sociální blok, který vznikl sloučením VRS, Národní aliance, Národního odporu a dalších pravicově extremistických sdružení. Je to krokem ke sjednocení české extrémní pravice v jedné, již existující politické straně.
Není uveden počet občanů Slovenské republiky, kterým se rozhodnutí o zaměstnání nevydává, ale příslušný Úřad práce pouze provádí jejich registraci. Podle údajů MPSV bylo ke konci roku 2000 registrováno 63.567 těchto občanů.
Předsedou Republikového výboru pro prevenci kriminality je ministr vnitra, jeho členy dále jsou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo zdravotnictví, Ministerstvo obrany, Ministerstvo pro místní rozvoj, Ministerstvo financí, Nejvyšší státní zastupitelství, Policejní prezidium, Meziresortní protidrogová komise a Meziresortní komise pro záležitosti romské komunity.
V roce 2000 byl podpořen jeden projekt obligatorně bez nároku na podíl obce - "Expedice prevence" (mediální prezentace preventivních aktivit v Sokolově).
Určit všechny příčiny a podmínky kriminality je velice obtížné, zabývá se jimi především kriminologie, která navazuje na další disciplíny, a to zejména sociologii, psychologii, pedagogiku, statistiku, kriminalistiku a vědu o trestním právu. Příčiny jsou vysvětlovány v zásadě dvěma směry: první zdůrazňuje význam biologických faktorů (dědičnost, tělesná konstituce, psychická struktura osobnosti), druhý význam faktorů sociální povahy, prostředí (vliv rodiny, vrstevníků, médií apod.), hospodářských, sociálních a kulturních podmínek. (Přístupů a škol pojednávajících o příčinách kriminality je více; zde presentované vysvětlení prochází napříč tímto spektrem, nejedná se tedy o jeden ze směrů, ale o jakési zobecnění. Dále je třeba zdůraznit, že zmíněné vlivy nepůsobí izolovaně, ale kumulativně, prolínají se.) Proto určit, který je rozhodující, by bylo zavádějící. S vývojem kriminality souvisí míra sociální kontroly, která s rostoucí urbanizací a hustotou obyvatelstva klesá.
J. Buriánek, výzkumy v letech 1999, 1998 a 1995 - viz. kapitola 2.4 Oběti trestné činnosti.
Navržené priority rovněž zohledňují dlouhodobý vývoj v oblasti vnitřní bezpečnosti. Přestože výsledky viktimologického výzkumu poukazují na poměrně vysoké obavy z krádeží vloupáním do bytu nebo domu, nezařadili jsme tuto oblast mezi tyto priority vzhledem k tomu, že se počet těchto trestných činů od roku 1991 neustále snižuje. Případné zařazení mezi bezpečnostní rizika bude v následujícím období posuzováno na základě delšího vývoje této kriminality a především zda výsledky výzkumu z dlouhodobějšího pohledu potvrdí trendy obav občanů.