Situace v oblasti nelegálního obchodu se zbraněmi a výbušninami zůstává téměř totožná jako v předchozích letech - stále trvá zájem o nelegální prodej a nákup výbušnin, zbraní a munice:
výbušniny jsou odcizovány převážně z prostředí, kde dochází k jejich průmyslovému využití,
střelné zbraně jsou na černém trhu nabízeny bez výrobních čísel s možností adaptovat na zbraně tlumič, ke kompletaci dochází v domácích dílnách,
byly získány poznatky k osobám, které zhotovují a prodávají (i do zahraničí) nástražné výbušné systémy,
osoby zabývající se nelegálním obchodem se zbraněmi a výbušninami se vyskytují převážně mezi těmi, jejichž předmětem podnikatelské činnosti je obchod se zbraněmi, mezi osobami, které mají nebo měly přístup ke zbraním v rámci Armády České republiky a i sběratelé historických zbraní,
trvá snaha prodat tento materiál do embargovaných oblastí nebo prodávat větší množství než v licenčním povolení (pravděpodobně dochází ke korupci státních úředníků).
Rovněž v oblasti nelegálního obchodu s radioaktivními materiály je situace v ČR stejná jako v minulých letech:
většina těchto materiálů pochází ze zemí bývalého Sovětského svazu, využívány jsou sítě krycích firem,
kromě klasických radioaktivních materiálů jsou na ilegálním trhu nabízeny i zdroje ionizujícího záření,
existuje přímé nebezpečí zamoření radioaktivními látkami osob nebo přírodního prostředí.
ÚOOZ zajistil 1,1 kg TNT, 3,5 kg plastické trhaviny Semtex, 2,8 kg ostatní trhaviny (Permonex), 4 ks ručních granátů, 157 ks elektrické rozbušky, 1 ks kompletního nástražného výbušného systému s využitím mobilního telefonu na dálkovou iniciaci, 2 ks NVS na dálkovou iniciaci a desítky střelných zbraní a dílů ke zbraním; řešil 11 případů v oblasti zbraní, výbušnin a štěpných materiálů (evidoval 39 tr.č. s 23 pachateli, z toho 3 cizinci).
Při zadržení skupiny osob byl v automobilu nalezen nástražný výbušný systém opatřený mobilním telefonem s funkcí iniciátoru rozbušky, při domovní prohlídce byly nalezeny různé trhaviny, náboje, revolver a střílející tužka se střelivem. Při další akci byli zadrženi tři pachatelé, prováděli repasování znehodnocených střelných zbraní, vyráběli tlumiče, nelegálně prodávali i další zbraně. Celními orgány bylo odhaleno 46 případů nelegálního obchodu se zbraněmi, výbušninami, vojenským a radioaktivním materiálem, z toho v 11 případech se jednalo o nepředložení povolení Licenční správy MPO na dovoz či vývoz vojenského materiálu.
Opatření
Standardní a dobrá spolupráce je mezi zainteresovanými subjekty, především se jedná o Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Státní ústav pro radiační ochranu, Státní úložiště radioaktivních odpadů, Českou vědeckou jadernou základnu, MO, Generální ředitelství cel, ať již v expertní podobě nebo při konkrétních akcích.
Na tuto problematiku se zaměřuje řada vzdělávacích aktivit.
Podle zákona č. 62/2000 Sb., o některých opatřeních při vývozu nebo dovozu výrobků a o licenčním řízení a o změně některých zákonů, je obchodování s výrobky, jejichž držení a nakládání s nimi je v ČR omezeno z bezpečnostních důvodů nebo jiných důležitých zájmů státu, povolena jen na základě bezpečnostní licence.
Situace se nezměnila, na území ČR nebylo zaznamenáno působení žádné známé teroristické organizace:
situace nenasvědčovala tomu, že by na jejím území hrozilo bezprostřední rozšíření teroristických projevů, nelze však předpokládat, že jde o trvalý stav; latentní riziko zůstává u některých členů arabské komunity (někteří se zdržovali na území ČR již v minulosti - získávají informace a udržují kontakty do zemí původu, nová vlna přistěhovalců, která zde pobývá převážně nelegálně, se podílí na celém spektru trestné činnosti a dále existuje podezření na průjezd radikálních muslimských organizací),
možným rizikovým faktorem zůstává reakce na vysílání Radia Svobodná Evropa do Iránu a Iráku,
rizikem zůstává přítomnost veteránů války v Afghánistánu a dalších konfliktů (Severní Kavkaz, Bosna, Kosovo),
rizikem je radikalizace extremistických skupin v ČR, zejména jejich zneužití pro násilné prosazení politických či ekonomických zájmů, přičemž ideologické důvody budou zástupným problémem,
osoby podezřelé z příslušnosti k teroristickým a fundamentalistickým organizacím, nebo osoby sympatizující s těmito organizacemi, se dosud zabývaly oficiálně obchodní činností, nelze však do budoucna vyloučit násilné prosazování jejich zájmů,
v ČR dochází každoročně k značnému počtu útoků proti vozidlům, objektům i osobám pomocí výbušnin, většinou se však jedná o cílené vyřizování účtů, vydírání, zastrašování, ne o teroristické akce, výjimku tvoří umístění nálože na železniční trati; latentním nebezpečím mohou být únosy letadel, teroristické útoky proti letadlům a proti letištím,
lze očekávat důraznější odpor proti globalizaci, zneužití ekonomických a sociálních problémů, snahu radikalizovat postoje proti přílivu cizinců; nelze vyloučit ani osamocené teroristické akce či další útoky pomocí nástražných systémů.
Opatření
Preventivní aktivity jsou zaměřené zejména na prověřování operativních informací.
Mezinárodní spolupráce se týká výměny informací k zájmovým osobám a organizacím.
PČR je členem Policejní pracovní skupiny pro terorismus PWGT, která sdružuje operativní policejní složky zemí EU, Norska, Švýcarska, členem v UKIC - britském centru pro monitoring NVS.
Probíhají jednání o napojení na společný komunikační krypto systém; britská strana přislíbila poskytnutí databáze Bomb Data System pro sběr a analýzu informací k terorismu.
Protiprávními činy v letectví
Odpovědnost za ochranu mezinárodního letiště Praha je na jeho provozovateli, problémem je právní postavení zaměstnanců provozovatele letiště a členů soukromých bezpečnostních služeb, proto MDS připravuje věcný záměr zákona k řešení dané problematiky.
V průběhu roku 2000 vyslovila Poslanecká sněmovna a Senát souhlas s ratifikací mezinárodní úmluvy o potlačování teroristických bombových útoků (rezoluce Valného shromáždění OSN č.52/164 ze dne 15.prosince1997) - ratifikace si nevyžádala provedení změn českého právního řádu. Dále vláda vyslovila souhlas s podpisem mezinárodní úmluvy o potlačování financování terorismu (rezoluce OSN č. 54/109 ze dne 9. prosince 1999), hlavním účelem je penalizace financování teroristických útoků, upravuje financování terorismu jako samostatný trestný čin a umožňuje tak stíhat i protiprávní činy spojené s podporou terorismu - je nutné provést změny českého právního řádu, především upravit novou skutkovou podstatu trestného činu financování terorismu a vypořádat se s odpovědností právnických osob v souvislosti s trestným činem financování terorismu, jejíž zavedení Úmluva požaduje.
V září a říjnu 2000 probíhalo zasedání pracovní skupiny ad hoc výboru k terorismu (rezoluce VS OSN 51/210 k přípravě textu Úmluvy k terorismu). Úmluva mimo jiné předpokládá skutečnou popisnou definici trestného činu terorismu a po sladění s názory zejména arabských zemí, které ne vždy rozlišují terorismus a národněosvobozenecký boj, se stane vyústěním snah o vybudování systému mezinárodní spolupráce v této oblasti.
Česko-britské cvičení simulovaného teroristického útoku
Posunout pohled na terorismus z hlediska stanovení priorit ohrožení a dopadů na společnost by měl "Návrh závazného postupu pro řešení krizových situací spojených s terorismem, ke kterým došlo na území ČR, nebo ke kterým došlo v zahraničí a dotýkají se zájmů ČR a obdobných událostí spojených se závažným ohrožením vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku na území ČR". V souvislosti s projednáváním tohoto návrhu uložila Bezpečnostní rada státu zajistit realizaci opatření podle schválených závazných postupů.
V problematice padělaných peněz se ČR stala ze země spotřebitelské zemí tranzitní, což je dáno zvýšenou prevencí:
průběh minulých let byl rozkolísaný, výkyvy byly zaznamenány u české i zahraniční měny, problémem byly padělky v nominální hodnotě 5.000 Kč a bankovky USD, vzestupná tendence byla evidována i u dalších platebních prostředků (šeky, směnky, kreditní karty atd.), rok 2000 má sestupnou tendenci a to u české i zahraniční měny,
v problematice padělaných dokladů, veřejných listin, telefonních karet atd. se ČR naopak stává padělatelskou velmocí, což mimo jiné vede k latentní trestné činnosti ekonomického charakteru,
problémem je neexistence celostátní evidence špičkových kopírovacích přístrojů jako např. v některých zemích západní Evropy; objevily se padělky na principu elektrografie (u bankovky 2000 CZK),
v budoucnu lze předpokládat zájem distributorů padělků o českou měnu, vzrůstat bude kvalita padělků, předpokládá se růst padělaného zboží.
ÚOOZ řešil 17 případů souvisejících s paděláním (evidoval 67 tr.č. s 29 pachateli, z toho 9 cizinci).
Příklad: Byla zadržena skupina pachatelů, která dovážela z Itálie padělané bankovky nominální hodnoty 100.000, a 50.000,- ITL. Další zadržená skupina se podílela na padělání dokladů, které měly umožnit zajištění pracovních víz do USA.
Pro trestné činy padělání a pozměňování peněz (§§ 140-142 tr.zák.) bylo pravomocně odsouzeno 92 (+22) osob.
Opatření
Pokračovala dobrá a konkrétní spolupráce na mezinárodní i meziresortní úrovni (např. Českou národní bankou - konzultační, expertní, Generálním ředitelstvím cel, Generálním ředitelstvím pošt atd.).
Pátrání PČR vyhlásila ve 24.644 případech, z nichž úspěšně ukončila 19.164 případů a celkem bylo vypátráno 19.246 osob. Nejpočetnější kategorií osob zařazených do pátrání byly osoby hledané (17.480); v této skupině dominovaly osoby obviněné z trestné činnosti, na které byl vydán příkaz k zatčení (8.675, zadrženo 6.434); dále bylo vyhlášeno pátrání po 113 (vypátráno 106) vojenských zbězích a 43 (31) uprchlých vězních. Pátrání bylo vyhlášeno po 4.080 pohřešovaných osobách, vypátráno bylo 3.770 osob. Z hlediska věkového složení pohřešovaných osob mají trvale dominantní podíl mladiství ve věku od 15 do 18 let.
Pátrání po odcizených a ztracených zbraních bylo vyhlášeno v 537 případech, převážně se jednalo o pistole a revolvery.
Snížení počtu dopravních nehod (-6,3 %), v roce 1999 dosáhl počet nehod historického maxima, bylo provázeno zvýšením usmrcených osob, snížil se však počet těžce i lehce zraněných osob, odhadnuté hmotné škody stagnovaly. Z celkového počtu usmrcených bylo 47 (+ 5 dětí) dětí, tj. 3,5 %.
Situace je obdobná jako v předešlých letech - nejvíce (92 %) dopravních nehod zavinili řidiči motorových vozidel, rovněž podíl usmrcených osob je nejvyšší u jimi zaviněných dopravních nehod (85 %). Při nehodách zaviněných chodcem (2.566 - z toho děti zavinily 1.025 dopravních nehod) zahynulo 104 osob (z toho 21 dětí), což znamená vyšší růst než u nehod zaviněných řidiči osobních automobilů. Nižší počet nehod, doprovázený stagnací následků, zavinili i řidiči vozidel registrovaných mimo území ČR.
Hlavní příčinou nehod zůstává nesprávný způsob jízdy - nevěnování pozornosti řízení vozidla (393 usmrcených) a nedání přednosti (143 usmrcených) a na třetí místo se posunula nepřiměřená rychlost, avšak se zvýšeným počtem usmrcených (530, +17). Evidováno bylo snížení nehod i následků, ke kterým došlo pod vlivem alkoholu.
Nejvíce dopravních nehod se stalo v obcích, po poklesu usmrcených osob opět jejich počet vzrostl, a to o 13 osob; mimo obec, kde bývá větší počet usmrcených, vzrostl tento počet o 1 osobu. nejvíce usmrcených stále připadá na nehody na silnicích I. třídy; vzrostl počet nehod na dálnicích.
Z hlediska územního členění bylo evidováno nejvíce nehod na území hl. m. Prahy (40.560), kde však zůstává v následcích nejnižší počet usmrcených osob (80) a Jihomoravském kraji (35.683), kde zůstává evidován také nejvyšší počet usmrcených osob (233).
Dle poznatků PČR přijetím nového Zákona o provozu na pozemních komunikacích je problematický následný postih - podle zákona se v evidenci řidičů zapisují přestupky vyšší než 2000 korun, za překročení rychlosti může policista udělit pokutu do 2000 korun, vyslovit zákaz řízení za vícenásobné opakování překročení rychlosti se tak stává velmi relativní.
(podrobnější údaje viz tabulka č. 54)
Z výzkumných šetření UNIVERSITAS vyplývá, že mezi obavami z postižení trestnou činností je na předním místě uváděna dopravní nehoda (nezaviněná) - 40 % respondentů.
Pro trestné činy v dopravě (§ 201, 201a, 223, 224, 180 a 208 tr. zák.) bylo pravomocně odsouzeno 4.216 (-1870) osob. Nejvíce osob bylo odsouzeno (1.870) pro trestné činy ublížení na zdraví (těžká újma na zdraví, § 224 tr. zák.) a 1.338 osob bylo odsouzeno za trestný čin ohrožování pod vlivem návykové látky (§ 201 tr. zák.).
Opatření
V průběhu roku byl na základě Hodnotící zprávy Evropské komise zpracován pro jednání schůze vlády materiál “Přehodnocení priorit a úkolů v oblasti bezpečnosti silničního provozu ve vazbě na vývoj nehodovosti v České republice s ohledem na efektivnost přijímaných opatření, a to s využitím osvědčených postupů a opatření ve státech Evropské unie“, který byl schválen usnesením vlády č. 702 ze dne 12. července 2000.
Policejní prezident vyhlásil rok 2000 rokem ochrany motorových vozidel. Smyslem celého opatření byla motivace k nadstandardním aktivitám - pořádání výstav, poradenských dnů, účast na autosalónech, předvádění zabezpečovací techniky, tiskové informace a rady pro veřejnost.
V roce 2000 byla zpřístupněna veřejnosti policejní databáze odcizených a hledaných vozidel na internetu.
Součástí ochrany osobních vozidel byl “Projekt STOP 24“. Majitel vozu, který nepředpokládá využívání vozidla v časovém období od půlnoci do pěti hodin rána si vylepí na zadní sklo zevnitř automobilu zelenobílou samolepku s nápisem STOP 24. Pokud se takto označené motorové vozidlo pohybuje v uvedenou dobu na silnici, je předmětem zvýšeného zájmu policejních kontrol.
V rámci projektu "Bezpečnost dětí v silničním provozu" byla připravena řada materiálů a předmětů (např. fluorescenční čelenky).
Pokračovala koordinace činnosti aktivů BESIP, různými formami dopravní výchovy prošlo více jak 670 tisíc dětí, preventivních akcí pro dospělé účastníky silničního provozu se zúčastnilo zhruba 23 tisíc osob.
Pokračovalo vydávání INFO-servis BESIP věnovaný bezpečnosti silničního provozu (i na internetu), realizována byla k této problematice řada relací v médiích.
Přispět k řešení problematiky nehodovosti by měly přijaté zákony č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů a zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů.
V roce 2001 bude MDS a okresní úřady plnit úkoly v oblasti prevence nehod v silničním provozu, které budou koordinovány s PČR a dalšími subjekty. Nově budou zajišťovány úkoly v oblasti statistiky nehod v provozu na pozemních komunikacích.
Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., se dotýká bezpečnosti silničního provozu, upravuje podmínky, za kterých může být vozidlo provozováno na pozemních komunikacích.
Ve vyšetřování Úřadem dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu (dále ÚDV) bylo 319 trestních věcí (z toho bylo za sledované období evidováno 62 tr. věcí), v 75 věcech bylo zahájeno trestní stíhání (v roce 2000 v 7 věcech).
Celkem za dobu trvání ÚDV bylo k 31.12.1999 sděleno obvinění 156 osobám (v roce 2000 16 osobám), zastaveno bylo dle § 172/1a tr.řádu u 5 osob/v roce 2000 0 osob; zastaveno dle § 172/b tr.řádu 23/6; zastaveno dle § 172/1c tr. řádu 15/2; zastaveno dle § 172/1d tr.řádu 13/1; zastaveno dle § 173/1 tr.řádu 5/0; předaných NPO 82/13; obžalováno 38/7 a pravomocně odsouzeno bylo 9 osob (1 v roce 2000). Jednalo se především o trestné činy vlastizrada, těžká újma na zdraví, porušení povinnosti veřejného činitele, vraždy, sabotáž, vydírání, zbavení osobní svobody, ublížení na zdraví, útisk, porušování povinností strážní služby atd.
Průměrná doba vyšetřování trestních věcí činí 22,4 měsíce (v roce 1999 21,8 měsíců). Podle novely trestního zákona č. 327/1999 Sb., která nabyla účinnosti dne 28.12.1999, bylo sděleno obvinění 16 osobám pro trestné činy, které by jinak zůstaly promlčeny.
Na úseku dokumentace ÚDV byla rozšířena působnost na časové období od 1.1.1945 do 29.12.1989. Úsek dokumentuje zejména fakta související s protiprávností komunistického režimu a odporem proti němu. Prioritou zůstalo vyhledávání trestné činnosti páchané v letech 1948 - 1989. Rozsáhlá dokumentační činnost se týká např. případů zavlečení osob do zahraničí prováděných StB, činnosti StB proti demokratickým stranám po únoru 1948, vývoje ostrahy státních hranic, činnosti StB proti církvím, technickým dezinformacím StB, pronikání StB do kulturní sféry atd. Podstatnou činností je také rozsáhlá publikační činnost (například třísvazkový sborník Securitas Imperii č.6; spolupráce s Českou televizí a Českým rozhlasem, spolupráce s vysokými školami, vědeckou sférou atd.); prosazována je maximální otevřenost vůči veřejnosti.