![]() |
I. Vývoj a charakteristika
Kriminální statistika | Soudní statistika |
|
odsouzeno osob 148 (+18, + 13,8 %) (§ 196, 198, 198 a, 221 odst. 2 písm. b), 22 odst. 2 písm. b), 219 odst. 2 písm. g), |
| |
| |
|
Výsledky kriminální statistiky v určitém roce nejsou přímo srovnatelné se statistikou vedenou resortem spravedlnosti, který je gestorem jednak statistiky státních zastupitelství, jednak statistiky soudů. Důvodem je zejména časový odstup, někdy i víceletý, mezi ukončením konkrétní trestní věci v jednotlivých fázích trestního řízení. Policejní statistika jednotlivé případy zachytí na počátku trestního řízení, statistika soudní naopak až na jeho konci. Dalším důvodem je skutečnost, že v kriminálních statistikách jsou evidovány trestné činy i s neznámým pachatelem. Obě statistiky nelze porovnávat rovněž proto, že se plně nekryje skladba paragrafů zahrnutých pod jednotlivými kategoriemi kriminality.
Podíl trestné činnosti s rasistickým či jiným extremistickým podtextem činil na zjištěném počtu celkové kriminality 0,09% (+ 0,02 %). Jedná se sice o zanedbatelný podíl na celkové kriminalitě, jde však o trestnou činnost, která je společensky nebezpečná. Nárůst trestných činů s extremistickým podtextem (+15,2%) provázely zvýšení počtu objasněných trestných činů (+ 19,8 %) a vyšší míra objasněnosti (+ 3,5%). Uvedený nárůst, mimo jiné, vypovídá o zkvalitnění práce policie na úseku extremismu, včetně práce operativní. Zároveň se do něho promítl, stejně jako v předchozím roce, vyšší počet oznámení této trestné činnosti ze strany Romů.
Nejvíce těchto trestných činů bylo spácháno v kraji Severomoravském (84), hlavním městě Praze (59) a v krajích Východočeském (56) a Severočeském (44). Nejméně jich bylo zaregistrováno v Jihočeském kraji (22). V rámci výše uvedených krajů patřily v roce 2000, stejně jako v roce 1999, mezi nejzatíženější lokality či okresy Karviná, Ostrava, Bruntál, Olomouc, Přerov (Smk); Pardubice, Trutnov, Hradec Králové (Včk); Česká Lípa, Děčín, Jablonec nad Nisou (Sčk). Hlavní město Praha si uchovalo své specifické postavení dané charakterem velkoměsta, pro něž je příznačná existence všech forem extremismu a xenofobie.
V souvislosti s touto trestnou činností bylo stíháno 449 osob, a to především za podporu a propagaci hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů – 195 osob (43,4 %), za hanobení národa, rasy a přesvědčení – 111 osob (28,3 %), násilí proti skupině obyvatelů a jednotlivci – 48 osob (16,3 %). Za úmyslné ublížení na zdraví bylo stíháno 20 osob (4,5 %). V roce 2000, stejně jako v roce 1999, nedošlo ke spáchání trestného činu vraždy či ublížení na zdraví s následkem smrti. Ve spojitosti se soudním řízením k sobě však poutaly pozornost některé případy trestných činů spáchaných před rokem 2000 (kauza smrti M. Lacka, útok na usedlost Dvorek v okrese Třebíč či útok na restauraci Modrá hvězda).
V ČR se vyskytoval extremismus zahrnující útoky motivované sociálně, etnicky nebo rasově. Případy výskytu extremismu, v němž je obsaženo úsilí o komplexní změnu společenského a politického uspořádání, jsou však zatím zcela výjimečné, a to i přesto, že některé skutky, k nimž došlo v září 2000 v Praze, by mohly tomuto motivu nasvědčovat.
Pokračovala aktivizace hnutí anarchoautonomů, která se projevovala formou demonstrací a neformálních akcí zaměřených proti orgánům státní správy, snahu o přímou konfrontaci s policisty nevyjímaje. Pro jednání příznivců této části levicově extremistického spektra byly rovněž příznačné rozmanitější aktivity cílené proti příznivcům hnutí skinheads. Autonomní hnutí se zradikalizovalo, zlepšilo svoji organizovanost a vzájemné propojení. Vzniklo jakési “tvrdé jádro“, které se v akcích již dopouští trestné činnosti. Přechod od gest proklamativního charakteru k použití násilných metod ostatně naznačily již akce “street party“ v předchozích letech. “Událostí roku 2000“ se pro toto hnutí stalo zářijové zasedání MMF/SB v Praze. Do přípravy protestů proti konání 55. zasedání MMF/SB v Praze se od konce r.1999 zapojila řada domácích subjektů, především INPEG (Iniciativa proti ekonomické globalizaci), který přípravu protestů zaštiťoval a koordinoval anarchistické, trockistické a další skupiny a organizace. Ze zahraničí se na přípravách podílela především PGA (People’s Global Action) a řada platforem, účelově vzniklých pro přípravu protestů v Praze (S26 Collective, Prager Herbst apod.). Předběžná strategie a taktika protestů byla dohodnuta na koordinačních setkáních českých a zahraničních organizátorů. Již tehdy někteří jednotlivci odmítali nenásilný způsob demonstrací a stavěli se za vyvolání konfrontace s PČR. Při přípravě akcí působili jako instruktoři občané z USA a dalších osmi zemí, mající zkušenosti z předchozích antiglobalizačních akcí. Rovněž byl zajištěn pronájem prostor pro mediální centrum IMC, které během protestů zajišťovalo aktuální a informační servis pro zahraniční média z pohledu protestujících, zprostředkovávalo kontakty aktivistů s novináři a prezentaci postojů organizátorů protestů. Společné přípravy účasti na demonstracích při zářijovém zasedání MMF/SB značně napomohly rozvoji mezinárodních kontaktů mezi ekologickými aktivitami a autonomními skupinami. Z hlediska společenské nebezpečnosti, vlastní organizovanosti a provázanosti na zahraniční struktury se jeví jako problémové především AFA a Federace sociálních anarchistů (FSA). Příprava a vlastní průběh demonstrací potvrdily, jak významnou roli při těchto akcích sehrává internetová síť a e-mailová komunikace. Anarchoautonomové vstoupili do 3. tisíciletí komunikačně celosvětově propojeni, schopni reagovat ve svých internetových zprávách (A-Infos) okamžitě na různé události.
Hlavní demonstrace – akce S26 se uskutečnila 26.září. Velká část zahraničních účastníků přijela 25.9. a v noci z 25./26. 9. dorazili především agresivní “black blocks“. Vedle nemilitantních odpůrců zasedání MMF/SB se demonstrace zúčastnili členové zmíněných autonomních skupin “black blocks“ z Polska, Spolkové republiky Německo, Itálie, Španělska, Velké Británie, některých skandinávských zemí, z domácích pak FSA, EF!. Militantní skupiny se dále pokusily o násilný průnik do zóny Kongresového centra, o blokádu komunikací a proti příslušníkům policejních jednotek zaútočily zápalnými lahvemi a dlažebními kostkami. Po ukončení blokády KCP autonomní skupiny napadly v oblasti Václavského nám. a Vinohradské třídy “symboly globálního kapitalismu“ – prodejny Mc Donald’s, KFC, pobočky bankovních ústavů, obchodních domů apod. Většina zahraničních účastníků v nočních hodinách Prahu opustila.
Pravicově extremistická scéna využívala v roce 2000, ještě více než v r. 1999, platformu občanských sdružení a pokračovala ve svých snahách o transformaci v politickou stranu. V této souvislosti byla v r. 2000 MV odmítnuta např. registrace Národně sociální aliance s poukazem na nedemokratický charakter stanov a proklamovanou vazbu na rozpuštěné občanské sdružení Národní aliance či Národní strany pro formální nedostatky žádosti o registraci. Úsilí o etablování se na politické scéně bylo patrné především před volbami do senátu a nových krajských zastupitelstev. Do těchto voleb kandidoval např. za Vlasteneckou republikánskou stranu i zemský vedoucí Národní aliance. Na veřejnosti nejaktivněji vystupovala registrovaná občanská sdružení Národní aliance13 a Vlastenecká fronta a neregistrovaný Národní odpor. Aktivity celého pravicově extremistického spektra byly poznamenány snahou o vstup “do politiky“, provázenou snahou oprostit se od páchání trestné činnosti, zejména násilného charakteru, a patřičnou mírou profesionalizace14. Ta byla patrná zejména na vydávaných periodikách, včetně těch, která byla prezentována na Internetu (např. časopis Vlast), ale i při veřejných vystoupeních. Jejich účastníci nevyvolávali konflikty s okolím, snažili se chovat v souladu se zákony, nedopouštěli se páchání trestných činů ani přestupků, z jejich oděvů mizely závadové či jiné zástupné symboly. Ve srovnání s předcházejícími lety se rovněž snížil počet “klasických“ srazů příznivců hnutí skinheads a naopak přibylo menších soukromých oslav v bytech a rodinných domech za účasti menšího počtu lidí.
Stejně jako v r. 1999 se závažnějšího narušování veřejného pořádku dopouštěly osoby z řad mladistvých nebo osoby blízké věku mladistvých, téměř výhradně z řad příznivců a příslušníků hnutí skinheads. Často se jednalo o recidivující pachatele. Jejich verbální a fyzické útoky byly namířeny především proti vrstevníkům z řad Romů. Oběťmi této trestné činnosti se však stávali i cizinci tmavé pleti. V dalších případech šlo o převážně verbální útoky, které měly povahu situačních konfliktů mezi jinak netrestanými osobami z řad majoritní společnosti na straně jedné a převážně Romy na straně druhé, kdy šlo o útok vyprovokovaný nebo ovlivněný předchozím chováním poškozených a při konfliktu útoky směřovaly nikoliv k podstatě sporu, nýbrž k etniku poškozených. Výjimečně se však vyskytovaly i útoky příslušníků romského etnika zaměřené proti příslušníkům majoritní společnosti s rasovým podtextem.
(Další údaje viz tabulka č.51)
Pro trestné činy s rasovým kontextem (§ 196, 198, 198 a, 221 odst. 2 písm. b), 22 odst. 2 písm. b), 219 odst. 2 písm. g), 260 a 261 tr. zák.) bylo pravomocně odsouzeno 148 (+18) osob, tj. 0,2 % z celkového počtu pravomocně odsouzených osob. Z celkového počtu těchto pachatelů bylo odsouzeno 35 (v roce 1999 56) mladistvých (23,6 %), 13 osob bylo soudem označeno jako recidivisté. Nejvíce osob bylo odsouzeno (57) pro trestný čin podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů (§§260, 261 tr.zák.), 29 osob bylo odsouzeno pro trestný čin násilí proti skupině obyvatel a proti jednotlivci (§ 196 tr. zák.), 24 osob pro trestný čin hanobení národa, rasy a přesvědčení (§ 198, resp. § 198 a tr. zák.), 16 osob za rasisticky motivovaný trestný čin ublížení na zdraví (§ 221 tr. zák.), 4 osoby pro trestný čin vydírání (§235 tr.zák. s rasovým motivem), 3 osoby pro trestný čin výtržnictví (§202 tr.zák.), po 2 osobách za rasisticky motivovaný trestný čin ublížení na zdraví způsobením těžké újmy na zdraví (§ 222 tr. zák.) a pro trestný čin zneužívání práv a chráněných zájmů vojáků (§279a tr.zák.), trestný čin útoku na veřejného činitele (§155 tr. zák.) a trestný čin násilí proti skupině obyvatelů proti jednotlivci (§197a tr.zák.). Po jedné osobě pro trestné činy omezování osobní svobody, loupeže, krádeže, zpronevěry a urážky mezi vojáky - všechny s rasovým podtextem.
Podrobnější informace ke kriminalitě s extremistickým podtextem bude obsahovat “Zpráva o problematice extremismu na území České republiky v roce 2000“, kterou na základě usnesení vlády č. 192/1998, usnesení vlády č. 720 ze dne 14. července 1999, usnesení vlády č. 684 ze dne 12. července 2000 a plánu práce vlády na I. pololetí roku 2001 (nelegislativní úkoly) předloží ministr vnitra ve spolupráci s ministrem spravedlnosti k projednání vládě v termínu do 30. června 2001.
II. Opatření
Usnesením č. 684 ze dne 12. července 2000 vláda schválila “Zprávu o problematice extremismu na území České republiky v roce 1999“ (dále jen “Zpráva“) a zároveň uložila řediteli Bezpečnostní informační služby a ministru vnitra předkládat v rámci “Zprávy“ “Souhrnnou informaci o poznatcích k občanským sdružením, politickým stranám a politickým hnutím a k jiným organizacím registrovaným u Ministerstva vnitra, případně u Ministerstva kultury v souvislosti s jejichž činností došlo k extremistickým projevům nebo jejichž činnost je přímo v rozporu se zákony“.
V platnosti zůstala opatření trvalého charakteru obsažená v příloze k usnesení vlády č. 720/1999, jejichž cílem je posílení postihu a prevence trestné činnosti s extremistickým podtextem. Pokračovala spolupráce ministra vnitra při naplňování těchto opatření s ředitelem Bezpečnostní informační služby, ministrem spravedlnosti, ministrem zahraničních věcí, ministrem práce a sociálních věcí, ministrem školství, mládeže a tělovýchovy, nejvyšší státní zástupkyní a se zástupci dalších orgánů státní správy.
V termínu byly splněny úkoly vyplývající z usnesení vlády č. 720/1999 a č. 599/2000. Usnesením č. 384 ze dne 19. dubna vláda vzala na vědomí “Souhrnnou informaci k subjektům oficiálně registrovaným u Ministerstva vnitra, jejichž činnost je v rozporu se zákony, podle nichž byly registrovány“. Dne 19. dubna 2000 vzali členové vlády na vědomí materiál “Analýza regionů (lokalit) nejvíce zatížených trestnou činností s extremistickým podtextem“ a dne 15.11.2000 vzali na vědomí “Informaci o vyhodnocení trestních věcí, v nichž byl veden útok na národ, národnost nebo rasu či pro příslušnost k nim, anebo hlásáním národnostní nebo rasové zášti od 1. ledna 1996, včetně informace o vyhodnocení věcí, kdy obětí či pachatelem takového útoku měl být podle zjištěných skutečností Rom, pokud byl tento etnický údaj sledován“.
Prioritou zůstávalo průběžné vzdělávání policistů zabývajících se problematikou extremismu. Uspořádáním pilotního semináře “Policejní práce v oblasti ochrany národnostních menšin“ (říjen 2000), jímž navázaly česká a britská strana na závěry mezinárodního sympozia “Role policejních složek při potírání rasismu a xenofobie“ (říjen 1999), byl otevřen prostor pro další semináře tohoto druhu. V r. 2000 byl vydán “Sborník přednášek a příspěvků“ z výše zmíněného mezinárodního sympozia a pro specialisty na problematiku extremismu byl zabezpečen jako studijní materiál překlad německé Bezpečnostní zprávy za rok 1999, každoročně vydávané Spolkovým úřadem na ochranu ústavy, jejíž největší část se zabývá problematikou extremismu na území Spolkové republiky Německo.
Dalším krokem v boji proti extremisticky motivované trestné činnosti je podpora projektů prevence kriminality, jejichž realizací lze systémovým způsobem přistoupit ke zlepšení interetnických vztahů, k zlepšení nepříznivé sociální situace některých romských komunit a k pozitivní emancipaci jednotlivých Romů na lokální úrovni. Úspěšnou sociální integrací romských komunit je možné předejít rasistickým útokům ze strany extremistických uskupení.
MZV prezentovalo v zahraničí opatření přijatá vládou ČR v oblasti národnostní politiky, romské problematiky, rasové diskriminace, xenofobie a související intolerance.
Vláda schválila svým usnesením ze dne 1. listopadu 2000 č. 1069 Návrh zákona o ochraně práv příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů.
Opatření vlády vedoucí k uspořádání celospolečenské a parlamentní diskuse o nápravě vztahů mezi většinovou společností a romskou menšinou byla schválena usnesením ze dne 11. října 2000 č. 994.
Přehled aktivit ČR v oblasti lidských práv (národnostní menšiny, romská problematika, rasová diskriminace, xenofobie atd.) podle charakteru mechanismů a mezinárodních organizací (např. Rada Evropy - Rámcová úmluva na ochranu národnostních menšin; Evropská Charta regionálních či menšinových jazyků; OSN - Projednávání 3. a 4. periodické zprávy ČR o plnění závazků ČR z Mezinárodní úmluvy o odstranění všech forem rasové diskriminace OSN /ICERD/; atd.) bude součástí výše citované “Zprávy o problematice extremismu na území České republiky v roce 2000“.
Pokračovat bude plnění trvalých opatření vyplývajících z přílohy k usnesení vlády č. 720/1999 a soustavná kontrola extremistické scény.
V souladu s usnesením vlády č. 684/2000 bude kladen důraz na postih těch občanských sdružení registrovaných u MV (a politických stran), v jejichž činnosti budou obsaženy prvky extremismu či jejichž činnost bude v rozporu se zákony.
V rámci policejní spolupráce britsko-českého akčního plánu bude navazovat na tento pilotní seminář v r. 2001 šest dalších seminářů, jichž se účastní čeští policisté zabývající se problematikou extremismu a rasového násilí, pracovníci Ministerstva vnitra a zástupci etnických menšin.
Ze skutečnosti, že extremismus je problémem celoevropským, překračujícím hranice jednotlivých států, vyplývá nezbytnost mezinárodní spolupráce specialistů zabývajících se touto závažnou problematikou. V rámci problematiky extremismu bude posilována spolupráce se státy Visegrádské čtyřky a EU, budou v rámci možností organizována dvou a vícestranná setkání k výměně informací, zkušeností atd.
I. Vývoj a charakteristika
V oblasti ochrany utajovaných skutečností podle zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů nedošlo k žádnému podstatnému nárůstu trestné činnosti. Ze strany Národního bezpečnostního úřadu (dále NBÚ) byla podána tři trestní oznámení v těch případech, kdy NBÚ dospěl k závěru, že by mohlo dojít ke spáchání trestného činu proti ochraně utajovaných skutečností. Šetření dosud nebyla ukončena.
V působnosti MV a PČR bylo prioritním pokračování v zabezpečení a provádění bezpečnostních prověrek u navrhovaných osob; ukončeny byly všechny bezpečnostní prověrky pro stupeň utajení "Vyhrazené". Zahájen byl systém zpracovávání utajovaných skutečnostní na informačních systémech certifikovaných NBÚ, realizována byla opatření na úseku objektové bezpečnosti. Kontrolní průzkumy ke zjištění stavu ochrany utajovaných skutečností nezjistily závažné nedostatky. Z 9 nahlášených případů podezření z neoprávněného nakládání s utajovanými skutečnosti je v šetření 1 případ, u ostatních se podezření nepotvrdilo. V dalším období bude nezbytné dokončení všech bezpečnostních prověrek a postupná realizace prostředků objektové bezpečnosti a bezpečnosti informačních systémů. Připravuje se dohoda se Slovenskou republikou o vzájemné ochraně utajovaných skutečností vycházející z potřeby úpravy ochrany vzájemně poskytovaných skutečností zejména z oboru působnosti policií obou států.
Jednou z priorit MO zůstává ochrana utajovaných skutečností. Přes zvýšenou pozornost se vyskytují případy nedůsledné aplikace příslušných normativních aktů, nízké úrovně právního vědomí některých příslušníků resortu; v praktické realizaci se projevily problémy způsobené zaostáváním bezpečnostních prověrek za potřebami AČR. K porušování zásad ochrany utajovaných skutečnostní docházelo zejména nedbalou manipulací s utajovanými písemnostmi, porušováním personální bezpečnosti, provozem necertifikovaných systémů, neoprávněným poskytováním utajovaných informací a porušováním objektové bezpečnosti.
Stejně jako v roce 1999 nebyla ani v roce 2000 pravomocně odsouzena žádná osoba za trestné činy proti ochraně utajovaných skutečností (§ 105, 106 a 107 tr. zák.).
II. Opatření
Zákon č. 363/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nabyl účinnosti dne 22. listopadu 2000. Účelem této novely je zejména zjednodušit, zefektivnit, zlevnit a zrychlit proces provádění bezpečnostních prověrek fyzických osob.
V návaznosti na změny provedené novelou nabyla ke stejnému datu účinnosti vyhláška č. 397/2000 Sb., kterou se mění vyhláška Národního bezpečnostního úřadu č. 245/1998 Sb., o osobnostní způsobilosti a vzorech tiskopisů používaných v oblasti personální bezpečnosti. Novelizací tohoto prováděcího právního předpisu, který upravuje osobnostní způsobilost, došlo zejména k úpravě vzoru bezpečnostního dotazníku. V souvislosti s vypuštěním zdravotní způsobilosti, jako podmínky pro vydání osvědčení, došlo ke zrušení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 315/1998 Sb., o zdravotní způsobilosti seznamovat se s utajovanými skutečnostmi.
V současné době je Národním bezpečnostním úřadem připravován návrh paragrafového znění zcela nového zákona o ochraně utajovaných skutečností.
NBÚ připravuje zprávu o situaci v oblasti ochrany utajovaných skutečností za rok 2001 a činnosti Národního bezpečnostního úřadu.
![]() |
I. Vývoj a charakteristika
Kriminální statistika | Soudní statistika |
počet zjištěných nedovolených překročení tátních hranic celkem 32.720 (+395, +1,2 %) |
počet odsouzených 135 (-86, - 85,6 %) (§ 171a tr.zák.) |
počet zjištěných nedovolených překročení státních hranic ve směru z ČR 27.586 (+635, +2,3 %) | |
stíháno osob (§ 171a tr.zák.) 215 (-157; -42,2%) |
Výsledky kriminální statistiky v určitém roce nejsou přímo srovnatelné se statistikou vedenou resortem spravedlnosti, který je gestorem jednak statistiky státních zastupitelství, jednak statistiky soudů. Důvodem je zejména časový odstup, někdy i víceletý, mezi ukončením konkrétní trestní věci v jednotlivých fázích trestního řízení. Policejní statistika jednotlivé případy zachytí na počátku trestního řízení, statistika soudní naopak až na jeho konci. Dalším důvodem je skutečnost, že v kriminálních statistikách jsou evidovány trestné činy i s neznámým pachatelem. Obě statistiky nelze porovnávat rovněž proto, že se plně nekryje skladba paragrafů zahrnutých pod jednotlivými kategoriemi kriminality.
Počet celkem zadržených cizinců zůstává na úrovni loňského roku. ČR zůstává tranzitní zemí, výrazně převažuje počet zjištěných nedovolených překročení státních hranic směrem z ČR, vysoký počet opakovaných nelegálních přechodů opět směřuje z ČR do SRN. Nárůst žadatelů o azyl doprovází vysoké počty svévolných odchodů z uprchlických táborů a opakované pokusy žadatelů nelegálně přejít hranice směrem z ČR. Velký počet cizinců si pobyt v ČR nelegalizuje.
Nelegální migrace
Pojem “nelegální migrace“ v sobě zahrnuje případy nelegálního vstupu osob přes státní hranice na území daného státu z různých důvodů, případy nedovoleného způsobu opuštění státu, ale i případy nelegálního pobytu - nelegální migrace z porušování pobytového režimu, tj. když cizinec sice vstoupí na území státu legálně, ale po uplynutí lhůty povoleného pobytu nevycestuje a pobývá na území bez povolení a tím porušuje zákonem předepsané podmínky pro pobyt cizince. Situace zůstává stejná - není pochyb o souvislosti mezi nelegální migrací, přeshraniční trestnou činností, organizovanou převaděčskou kriminalitou a obchodem s lidmi. Nelegální vstup i pobyt cizinců je z převážné části plánován a prováděn mezinárodně organizovanými převaděčskými skupinami. Organizovaně je zajišťováno ubytovávání a tranzit pašovaných osob z výchozí do cílové země.
Nelegální migrace přes státní hranice ČR
Počet osob zadržených pro nedovolený způsob překročení státních hranic ČR mírně vzrostl, respektive zůstává na úrovni roku 1999, z toho počet zadržených cizinců zůstal rovněž konstantní (30.761 cizinců; +384, +1,3 %), výrazně se nezměnil počet osob zajištěných ve směru z ČR a ve směru do ČR, od vzniku ČR trvale převažuje počet nelegálních migrantů zadržených při nelegálním přechodu státních hranic ve směru z území ČR nad počtem zadržených ve směru do ČR. 63,4 % osob bylo zachyceno na úseku státních hranic mezi ČR a SRN (20.745 osob; + 575, +2,9 %), vzrůstá počet zadržených osob na státních hranicích s Polskou republikou, naopak s Rakouskem klesá, počty zadržených na obou hranicích se přibližně vyrovnávají. Na státní hranici se Slovenskou republikou bylo zajištěno necelých 6 % osob, důvodem sníženého počtu zadržených osob je jednak zklidněná situace v Kosovu (v roce 1999 506 občanů SRJ, v roce 2000 3 osoby) a zřejmě změněnou reakcí převaděčských organizací na změnu zákona o pobytu cizinců a zákona o azylu a v neposlední řadě i reakcí na nový systém ochrany hranic v tomto úseku. Z celkového počtu zadržených cizinců více jak 11 % vstoupilo na naše území nelegálním způsobem, téměř 34 % legálně a u 55 % nebyl zjištěn způsob vstupu na naše území. Poměr zadržených osob orgány ochrany státních hranic ČR a sousedních zemí se dlouhodobě pohybuje kolem hodnoty 2:3 pro orgány ČR. Osoby jsou předávány v převážné většině podle readmisních dohod, převažuje počet převzatých osob českou stranou.
Podle státní příslušnosti dominovali občané Rumunska, před občany Afghánistánu, dále následují občané - u nichž došlo k poměrně zvýšenému počtu - Moldávie, Srí Lanky, Indie, Ukrajiny a Bulharska. Ke zvýšení počtu zadržených občanů Ukrajiny, ale také Ruska a Běloruska je třeba poznamenat, že nelze připsat pouze zavedení víz, pozvolný nárůst je již evidován od roku 1993. Otázka účinnosti zavedení víz může být zohledněna v příslušných materiálech zabývajících se migrací, ochranou státních hranic, zaměstnávání cizinců až po uplynutí delšího časového období po zavedení víz.
Nelegální migrace je ve světě profesionálně organizována, často je zneužíváno bezvýchodné postavení migrantů, silnou motivaci migrantů představují sociální a ekonomické faktory. Stále častěji jsou migranty využívány převaděčské služby, cestování s použitím neplatných či padělaných dokladů, v úkrytech dopravních prostředků atd., což potvrzují i poznatky z území ČR. Asistence jiné osoby při nedovoleném překročení státních hranic ČR byla zjištěna u 6.963 nelegálních migrantů. Vzrostl počet osob, které byly odhaleny v úkrytu dopravního prostředku; dle analýzy výpovědí takto zadržených osob však překračuje státní hranice zejména v úkrytech kamionů i vlakových souprav daleko více běženců než vypovídají statistiky o osobách, které se podařilo odhalit. Míru latence však lze těžko odhadnout.
Také padělání a pozměňování cestovních dokladů pro migranty je na profesionální úrovni. S neregulérním cestovním dokladem bylo zadrženo při překračování státních hranic ČR 1.091 (-62, -5,4 %) osob. Tato stagnace zřejmě nebude znamenat zlepšení situace, ale s rostoucí kvalitou padělaných dokladů zvýšení latence. Cestovní doklad ani jiný doklad nemělo zhruba 51 % ze zadržených při nelegálním přechodu. Pokud se jedná o osoby ze států podléhajících pro vstup do ČR vízovému režimu, jedná se zřejmě o cizince, kteří vstoupili na naše území nelegálním způsobem; zjistit místo a způsob vstupu je velmi obtížné, často nejsou ochotni vypovídat, problémem je také potřebný tlumočník.
Výrazné zvýšení bylo evidováno u podílu opakovaných nelegálních přechodů státních hranic, a to téměř o 53 %. Přibližně čtvrtinu mezi opakovaně zadrženými představovali, stejně jako v roce 1999, žadatelé o azyl.
Pro trestné činy nedovoleného překročení státní hranice podle § 171a tr. zák. bylo pravomocně odsouzeno 135 osob a podle písm. c) tohoto ustanovení 5 osob.
Problémem souvisejícím s nelegální migrací je dále především nelegální zaměstnávání cizinců. V prosinci roku 2000 počet legálně zaměstnávaných cizinců (40.080 - údaj MPSV15) byl téměř totožný s rokem 1999 (v prosinci 40.312). Novelizovaný živnostenský zákon (účinnost 1.3.2000) zpřísňuje podmínky podnikání zahraničních fyzických osob na území ČR a vychází z možností daných mezinárodními smlouvami, které nedovolují selektivní zpřísnění podmínek podnikání zahraničních osob nad omezující podmínky, které státy uplatňují vůči vlastním občanům. Dle zákona o pobytu cizinců (č.326/1999 Sb.) je cizinec překračující naši státní hranici za účelem zaměstnání plně administrativně vybaven a nemůže měnit účel pobytu (doba potřebná k vydání víza za účelem zaměstnání dostatečně nereaguje na skutečnou potřebu trhu práce). Dle poznatků některých úřadů práce se pozitivně v oblasti nelegálního zaměstnávání cizinců odrazilo zavedení vízové povinnosti pro občany států disponujících ve vztahu k ČR vysokým migračním potenciálem. Ve spolupráci MPSV a příslušného ministerstva Ukrajiny se nové technicko organizační postupy smlouvy o vzájemném zaměstnávání zjednodušily, zpružnily a omezily prostor pro korupci. Potřeba reflektovat a řešit nové požadavky v oblasti zaměstnávání cizinců vedla mimo jiné k přípravě věcného záměru nových právních předpisů o zaměstnanosti, ve kterém se posiluje pravomoc kontrolních útvarů úřadů práce a především usiluje o řešení problémů vznikajících na trhu práce v souvislosti s účelovým zakládáním obchodních společností a družstev cizinci. V gesci MPSV byla ustavena, na základě usnesení vlády ze dne 23.10.2000 č. 1044, meziresortní skupina pro potírání nelegální práce cizinců s cílem koordinovat činnost příslušných institucí. V průběhu roku se zahájí vytváření podmínek k provozování centrální databáze cizinců, která počítá s propojením informačních systémů poloviny úřadů práce ČR.
Nelegální migrace - porušování pobytového režimu
Stejně jako v ostatních zemích i u nás se zvyšují počty cizinců s nelegalizovaným pobytem, tento počet nelze odhadnout a lze o něm jen spekulovat. Například při kontrolní činnosti PČR ve vnitrozemí bylo evidováno 10.902 cizinců s neoprávněným pobytem v ČR, 10.512 cizinců s neoprávněným pobytem bylo zjištěno při výjezdu z ČR - nejčastěji se jedná o překročení povolené doby pobytu. Nelegální pobyt cizinců v ČR je zatím charakterizován pouze nepřímo rozborem údajů o cizincích, kterým byl vysloven zákaz pobytu v ČR pro porušování pobytového režimu a počtem administrativně vyhoštěných cizinců pro neoprávněný pobyt.
Pravomocné rozhodnutí o správním vyhoštění bylo vysloveno 10.042 cizincům (-4.497 osob, -30,9 %), důvodem byl převážně neoprávněný pobyt na území ČR. Mezi těmi, kterým bylo vysloveno rozhodnutí o správním vyhoštění, dominovali občané Ukrajiny (5.428), občané Moldávie (1.614) a Rumunska (971). Pokles je zřejmé přičíst pokračující situaci v ubytování z roku 1999, kdy se snížil výskyt nelegálně pobývajících cizinců ve veřejných ubytovacích zařízeních, cizinci ve větší míře využívají ubytování v soukromí, k jehož kontrole cizinecká policie není oprávněna.
Na základě pravomocného a vykonatelného rozhodnutí o správním vyhoštění (dříve administrativní vyhoštění) bylo vyhoštěno 1.065 (-826, -43,7 %) cizinců; soudně bylo vyhoštěno 1.242 (+148,+13,5 %) cizinců po pravomocném rozsudku za spáchání trestného činu.
(podrobnější údaje viz tabulka č. 52)
Podrobně se problematikou migrace (včetně provádění readmisních dohod, realizace zkušebního provozu k plošnému nasazení projektu Modernizace vízového procesu atd.) zabývá ministrem vnitra pravidelně vládě předkládaná Informace o situaci v oblasti migrace na území ČR.
II. Opatření
Informaci o věcné a časové náročnosti plnění přístupu k Schengenskému acquis Českou republikou vzala vláda na vědomí svým usnesením ze dne 23. října 2000 č. 1055 a uložila ministru vnitra zpracovat a vládě do 31. března 2001 předložit návrh organizačního zabezpečení přebírání Schengenského acquis v období předcházejícím referenčnímu datu pro vstup České republiky do Evropské unie, t.j. do 31. prosince 2002. Dále je třeba říci, že nový způsob udělování víz zvyšuje kvalitu prověřování žadatele o vstupní vízum.
Podrobněji se otázkou bezpečnosti státních hranic také zabývala Zpráva o plnění úkolů uložených v Harmonogramu opatření k zefektivnění kontroly osob na státních hranicích a v Aktualizovaném harmonogramu opatření k zefektivnění kontroly osob na státních hranicích, kterou vláda schválila svým usnesením ze dne 15.listopadu 2000 č. 1148.
V průběhu roku 2000 rozhodla vláda ČR o zavedení vízové povinnosti ve vztahu ke zbývajícím zemím bývalého SSSR.
Návrh novely zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu) byl v prosinci 2000 předložen vládě k dalšímu legislativnímu projednávání. Návrh novely je v současné době projednáván v orgánech Legislativní rady vlády. Novelizace zákona o azylu v souladu s právními úpravami azylu ve státech Evropské unie (dále jen EU) směřuje ke zrychlení azylového řízení v případech, kdy je zřejmé, že důvody uváděné žadateli o azyl nejsou relevantní z hlediska Úmluvy o právním postavení uprchlíků z roku 1951. Důvodem jsou vysoké náklady na zabezpečení pobytu žadatelů o azyl na území hostitelské země, a také samotného azylového řízení a snaha zabránit proticizineckým náladám, napětí ve společnosti a možnému ohrožení bezpečnostních poměrů. Druhým základním rysem návrhu novelizace zákona o azylu je zpřesnění práv a povinností osob, které o azyl žádají. Novela řeší i další dílčí otázky a problémy, které přinesla aplikační praxe. Návrh novely zákona o azylu bude projednán vládou dne 9. dubna 2001,
Návrh novely zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů je v současné době projednáván Poslaneckou sněmovnou v rámci 2. čtení. Návrh novely posiluje princip jednoty rodiny. Navrhovanými změnami je dále reagováno na problémy spojené s opatřováním fotografií k hraničním průvodkám a na komplikace spojené s vyžadováním dokladu o zdravotním pojištění. Navrhováno je rozšíření okruhu osob, které mohou žádat o povolení trvalého pobytu bez podmínky předchozího nepřetržitého pobytu na území. Rozšiřuje se i okruh případů, kdy bude umožněno podání žádosti o povolení trvalého pobytu na území. Naproti tomu se navrhuje zpřísnit podmínky, za kterých může policie vyhostit cizince s tím, že ve větší míře bude nezbytné posuzovat přiměřenost dopadů takového rozhodnutí do soukromého a rodinného života cizince. Návrh novely dále bere v úvahu některé organizační změny provedené v MV a PČR. V neposlední řadě se návrhem novely zjednodušuje a zpřesňuje text některých ustanovení, zejména s cílem odstranit možné případy nejednoznačného výkladu. Novela zákona o pobytu cizinců na území ČR byla po jejím vrácení Senátem schválena na 35. schůzi Poslanecké sněmovny.
Na MV zřízen byl odbor azylové a migrační politiky, který organizačně sjednocuje ústřední státní správu v oblasti uprchlictví a migrace.
K posílení pátrání po osobách, které nelegálně překročily státní hranice a zvýšení vnitřní bezpečnosti v příhraničních oblastech byly zřízeny pátrací odbory v Jihomoravském a Severomoravském kraji, dále v Severočeském kraji - u dalších správ krajů PČR budou zřízeny v průběhu roku 2001.
Otevřeno bylo Zařízení pro zajištění cizinců (v Poštorné, budováno je ve Frýdku -Místku, zahájen provoz bude v zařízení ve Velkých Přílepech). Zařízení by měla napomoci řešit situaci, kdy je cizincům, kteří byli vráceni na základě readmisních dohod, přikázáno opustit ČR, ale řada z nich se opětovně pokusí o překročení státních hranic.
Při postupné realizaci záměru vytvořit v průběhu let 2000 až 2002 útvar s působností na celém území ČR plnící úkoly služby cizinecké a pohraniční policie došlo k začlenění oddělení pohraniční policie do struktury krajských policejních správ. Další nezbytná opatření budou řešena v roce 2001.
Ke konci roku 2000 byly v rámci projektu Phare dodány PČR 2 mobilní monitorovací systémy, které by měly technicky posílit ochranu státních hranic.
Byla realizována první etapa výstavby nového informačního systému cizinecké policie.
Uskutečnila se ministerská schůzka členských zemí EU (Stockholm, únor 2001) o otázkách migrační a azylové politiky, obchodu a pašování lidí. Účastníci se shodli na nutnosti dalšího prohloubení přeshraniční spolupráce, posílení pravomoci unijní policie Europolu a prohloubení spolupráce státních zastupitelství v rámci Europolu. Při formulování účinné strategie boje proti pašování a obchodu s lidmi hodlají úzce spolupracovat s kandidátskými zeměmi. Shodli se na nutnosti harmonizace legislativy tak, aby byla garantována uprchlíkům stejná práva ve všech zemích unie, stále panují značné rozdíly v otázce definice statutu uprchlíka a v otázce pomoci a ochrany uprchlíkům.
Vláda svým usnesením ze dne 11. 12.2000 č. 1266 vzala na vědomí Informaci o realizaci Zásad koncepce integrace cizinců na území ČR a o návrhu Koncepce integrace cizinců na území České republiky. Informace navázala na zásady integrace z roku 1999. Zásady by měly zajistit potřebnou míru právní a sociální ochrany legálních migrantů tak, aby nebyl ohrožen trh práce, ekonomická stabilita a bezpečnost státu. Přispět by měly k podpoře legální migrace ve vztahu k ilegální migraci. Vláda z důvodů nárůstu projevů individuálního a skupinového extremismu, intolerance, rasismu a xenofobie v české společnosti uložila ministru vnitra v připravované Informaci o zkušenostech se zaváděním Koncepce integrace cizinců na území České republiky vyhodnotit bezpečnostní aspekty integrace cizinců.
Novela zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (s účinností od 1.3.2000) zpřísnila podmínky pro vstup cizinců do podnikání na území ČR. Jedná se především o povinnost cizince předložit doklady potvrzující určité skutečnosti včetně jejich ověřeného českého překladu, povinnosti ověřit pravost podpisů a otisku razítka na originálech předkládaných dokladů, k povolení pobytu na území ČR, povinnost doložit bezúhonnost odpovídajícími doklady vydanými státem, jehož je cizinec občanem, jakož i státy, ve kterých se dlouhodobě zdržoval v posledních třech letech.
Soustředění pozornosti na plnění úkolů souvisejících s ochranou státních hranic a pobytem cizinců, zlepšení podmínek k rychlejší reakci na momentální vývoj situace, efektivnějšímu využití finančně nákladných technických prostředků má přinést ustavení služby cizinecké a pohraniční policie do jednoho útvaru policie s celorepublikovou působností. Po vytvoření legislativních předpokladů a organizačních změnách by měl tento útvar působnost od 1. ledna 2002.
Předejít především budoucímu deficitu kvalifikovaných pracovních sil na trhu práce v ČR zpracovalo MPSV Návrh pilotního projektu pro aktivní výběr kvalifikovaných zahraničních pracovníků.
Organizovaný zločin představuje univerzální bezpečnostní riziko. Aktivity organizovaného zločinu se projevují jako zvlášť komplexní forma páchání trestné činnosti s přesahem do dalších oblastí závažné kriminality i do mnoha oblastí společenského života. Vyznačuje se vojenskou strukturou, totální hierarchií a absencí svědomí. Členové organizovaných zločineckých skupin používají k dosažení svých cílů jakýchkoliv prostředků, často velmi brutálních.
Organizované celky obvykle působí v mnoha evropských i zámořských zemích a vyvíjejí multikriminální aktivity. Nespecializují se na jeden druh trestné činnosti, ale na vše, co vede k zisku a získávání vlivu. Přístup státu proti organizovanému zločinu musí být proto systémový a kontinuální, zásadní součástí je boj s korupcí a finanční kriminalitou, zejména pak opatření k odčerpání výnosů z trestné činnosti (hrozba ztráty těchto výnosů může být účinnější než hrozba ztráty svobody).
Monitorované zločinecké organizace jsou v přímých vazbách na zahraničí a jejich činnost na našem území se tedy odvíjí od trendů mezinárodního organizovaného zločinu. Pokračuje trend z roku 1997, kdy byl vzhledem k přibližování ČR k EU registrován rostoucí zájem zločineckých organizací o pronikání do západní Evropy prostřednictvím ČR. Jejich organizovanost je na vysoké úrovni, jsou stále agresivnější. Zločinecké organizace působící na území České republiky se od roku 1997 výrazně nemění, pocházejí převážně z území bývalých států SSSR, z bývalé Jugoslávie, z Bulharska, italské zločinecké skupiny a zločinecké skupiny z jihovýchodní Asie (zejména čínské a vietnamské). V současné době pokračuje jejich snaha legalizovat svoje postavení, získat vliv ve strategických podnicích ČR (např. ovládnutí firem petrochemického průmyslu; korupce ve všech formách, sponzorování zájmových skupin či jednotlivců apod.), rozšířit sféry svého vlivu, zejména zakládáním různých krycích firem; dochází ke změnám rozdělení sféry vlivu. Čeští občané zajišťují především tzv. servis - znalost prostředí a zákonů, kontakty apod. V dalším období bude pokračovat snaha zločineckých organizací co nejvíce svoji činnosti legalizovat, jejich činnost se zaměří především na vykoupení co největšího množství nemovitostí a pozemků, pokračovat bude obchod s drogami, stále výnosnější bude organizování nelegální migrace. Zvýšenou aktivitu těchto skupin lze dále předpokládat v oblasti obchodu se zbraněmi, obchodu s lidmi,. oblasti zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů zločineckými organizacemi. Organizovaný zločin se ve větší míře zaměřuje na trestnou činnost proti životnímu prostředí a proti kulturnímu dědictví (dokladem je vývoj v posledních letech, tyto poznatky jsou dokladovány výrazným růstem zjištěné škody).
Jednotlivé formy organizovaného zločinu jsou dále popsány v samostatných kapitolách případně jako součást jednotlivých forem kriminality (například majetková kriminalita pojednává o krádežích motorových vozidel, o kriminalitě v oblasti movitého kulturního dědictví; korupce, závažná hospodářská kriminalita, kriminalita v oblasti životního prostředí, zneužívání informačních technologií a napadání informačních systémů jsou popsány v kapitole hospodářská kriminalita).
V současné době působí na území České republiky zločinecké organizace
pocházející z území bývalých států SNS
patří mezi nejaktivnější, za poslední čtyři roky došlo k velkému nárůstu jimi páchané trestné činnosti,
převážně jsou organizovány do zločineckých struktur "brigád", v současné době jich na našem území působí cca 10; "brigády" jsou založeny na vůdcovském principu, v čele stojí "PAPKA" (tzn. OTEC), pod ním je "STARŠINA", nad všemi "Brigádami" stojí tzv. "VOR V ZÁKONĚ",
trestná činnost, kterou páchají, je značně variabilní, zahrnuje zejména násilné trestné činy - racketeering - "KRIŠA" (původně se jednalo o ruskojazyčné osoby podnikající na našem území, v poslední době se týká podnikatelů-občanů ČR; zpravidla 1x měsíčně pravidelné splátky za ochranu pod pohrůžkou od různého násilí až po likvidaci osob; od vražd v rámci tzv. ukázkové likvidace přes likvidaci nepohodlných svědků po vraždy na objednávku), vydírání prostitutek z bývalého SSSR; nedovolené obchodování se zbraněmi (zjištěny zbraně jejichž licence k výrobě byla spjata se státy bývalého SFRJ), obchod s drogami (s vazbami na albánské zločinecké skupiny), legalizování výnosů získaných trestnou činností (k tomu slouží fiktivně založené firmy; konta těchto firem slouží k převodu získaných financí jako tranzit pro finance z domovských zemí do třetí země), kuplířství, převaděčství, krádeže motorových vozidel a další); ukrajinské, ruské a čečenské organizované zločinecké organizace mají výrazné zastoupení v oblasti páchání násilné kriminality, která se vyznačuje brutalitou, devastací obětí, jako vražedný nástroj převažují střelné zbraně, roste počet loupežných přepadení,
při rozdělování teritorií mezi jednotlivými zločineckými skupinami z bývalého SSSR dochází i k usmrcení členů znepřátelené skupiny,
pronikají na území ČR za pomoci různých krycích firem (povolení k pobytu získávají za účelem zaměstnání ve vlastní firmě, nebo ve firmě, kterou provozuje další osoba ruské národnosti),
vládnou značnými finančními prostředky, jejichž původ je předmětem dalšího dokazování,
prostředky v ČR investují zejména do nemovitostí,
policisty byl získán poznatek týkající se informací, kdy na území ČR financují zločinecké organizace ze zemí bývalého SNS výcvikové tábory muslimských bojovníků z Čečenska ,
od roku 1997
zavedení vízové povinnosti znamenalo také zvýšenou podporu nelegální migrace a padělání potřebných dokladů,
z brigád působících na našem území lze uvést Luhaňskou brigádu (hlavní sídlo zjištěno v Brně, hlavní představitel je znám Jako "Paša", osobou odpovědnou za činnost v Praze a okolí je "Krava" nebo "Velký Andrej"), Kyjevskou brigáda (působí převážně v oblasti východních Čech), dále brigádu Mukačevskou (severní a západní Čechy), Lvovskou (roztříštěně po celém území), Užhorodskou (Praha, severní a západní Čechy), Iršavská (střední a severní Čechy), Solncevskou brigádu (především v západních Čechách) - většina brigád působí i v dalších státech Evropy.
V roce 2000 byla uskutečněna například akce, při níž se podařilo zjistit hlavní představitele tzv. Luhaňské brigády - jejich trestná činnost byla rozsáhlá, variabilní - vydírání ruskojazyčných podnikatelů, obchod se zbraněmi, obchod s padělanými bankovkami, distribuce drog, podílet se měly na nájemných vraždách, nelegální migraci.
pocházející z území bývalé Jugoslávie, bulharské, albánské a italské
v posledních letech dochází ke změnám v rozdělení sféry vlivu, činnost bulharských zločineckých organizací, která byla dosud zaměřena na provoz erotických podniků, se zaměřila zejména na krádeže motorových vozidel a dodávání bulharských prostitutek do erotických podniků; organizované okrádání zahraničních turistů provozují zejména rumunští kapsáři; provoz erotických podniků převzaly zločinecké organizace z bývalé Jugoslávie, které se dále zaměřují zejména na obchod s drogami, převaděčství, násilnou kriminalitu, vydírání (dochází ke spojování s ruskojazyčnými zločineckými skupinami), pašování zlata do obchodů,
činnost italských zločineckých skupin se vyznačuje vysokou latencí, zatím se zaměřují především na skupování nemovitostí v hl.m.Praze; je podezření z možnosti "praní špinavých peněz" tzv. víkendovými turisty. Ve spolupráci s příslušnými složkami SRN a Itálie byla dokumentovaná trestná činnost skupiny zaměřené na leasingové podvody (zapůjčování a fingované krádeže osobních aut).
Úspěšná byla akce proti skupině pachatelů z Bulharska, České republiky a Rumunska, která se podílela na odcizování kreditních karet zahraničních turistů, padělání dokladů, zhotovování duplicitních platebních karet.
nejaktivnější jsou čínské a vietnamské skupiny,
čínské zločinecké struktury se vyznačují etnickou soudržností, na našem území nemají charakter klasických čínských zločineckých organizací (např. TRIÁDY), sdružují se do malých skupin (15-20 osob) dle místa původu z ČLR, a dle druhu páchané trestné činnosti; etablují se zejména formou provozování kasin a nelegálních nevěstinců, další podezření se týká praní špinavých peněz, organizování nelegálních sázek, obchodu s narkotiky, zabývají se nejen převaděčstvím (do ČR, která je pro ně tranzitní i cílovou zemí, převážně přes česko-slovenské hranice), ale realizují únosy nelegálních přistěhovalců s následným vydíráním příbuzných (případy nejsou oznamovány), trestnou činností je obchod s tzv. "značkovým zbožím"; dalšími oběťmi vydírání jsou čínští podnikatelé - bývají vytipováni, řada poškozených nepožádá policii o pomoc,
činnost vietnamských zločineckých skupin je zaměřena zejména na organizování nelegální migrace a pašování zboží, zvýšená konzumace drog ve vietnamské komunitě vedla k vytvoření sítě vietnamských dealerů drog; jejich činnost je ovlivňována Vietnamci přicházejícími ze SRN, na které jsou mnohdy vydávány mezinárodní či národní zatykače a jejichž zkušenosti jsou využívány především v oblasti vymáhání dluhů, ochrany tržnic, nátlakem na konkurenci apod.; to přináší patrný posun od tzv. pouličních gangů k zakládání hlubší organizace; problémem je vzrůstající násilná trestná činnost, zaznamenány byly vraždy na objednávku,
stále nízká je ochota obětí spolupracovat s PČR, na loupežných přepadeních občanů Vietnamu se převážně podílejí občané Ukrajiny,
přetrvává trend především v provázanosti mezi vietnamskými a čínskými zločineckými skupinami, zvýšená spolupráce byla zjištěna se zločineckými uskupeními ze zemí bývalého SSSR.
zaměřují se na pašování drog, obchod se zbraněmi a finanční machinace, organizování nelegální migrace (především ze Srí Lanky, Pákistánu a Afghánistánu),
nevytvářejí klasické uzavřené zločinecké struktury,
ke své trestné činnosti využívají zejména fiktivní firmy, ochotny jsou zapojit se do libovolné trestné činnosti např. tzv. nelegálních směnárníků, prodej a organizování výroby telefonních simulátorů - věčných karet, obchod s kradenými auty včetně leasingových podvodů.
V oblasti páchání organizované trestné činnosti násilného charakteru
roste “profesionalita“ pachatelů, jsou zaznamenány pokusy o působení na svědky i justiční orgány, s násilnými projevy úzce souvisí vydírání (objevily se hrozby kontaminace potravinářských výrobků), únosy, braní rukojmí a omezování osobní svobody,
řada vražd je prováděna na objednávku, pachatelé po spáchání trestného činu ihned opustí naše území,
roste agresivita a brutalita pachatelů, dochází k devastaci oběti,
největší aktivitu mají skupiny občanů z býv. SSSR,
specifickou skupinou jsou ASIATÉ - trestnou činnost páchají převážně na svých krajanech.
Podařilo se například zajistit osobu, na kterou byl vydán mezinárodní zatykač pro trestné činy vraždy a pokusů vražd, nedovolené ozbrojování.
Útvar pro odhalování organizovaného zločinu SKP PČR (dále jen ÚOOZ) řešil 45 případů násilného charakteru (evidoval 135 tr.č. s 84 pachateli, z toho 39 cizinci) a 50 případů souvisejících se zločineckými strukturami (evidoval 110 tr.č. se 73 pachateli, z toho 61 cizincem).
Činnost zločineckých organizací na našem území se odvíjí a bude odvíjet od trendů mezinárodního organizovaného zločinu. Pokračovat bude snaha vrcholného ruskojazyčného zločineckého prostředí legalizovat své aktivity, lze předpokládat zvýšení páchané násilné kriminality především racketeeringu, zvyšovat se budou korupční tlaky. Zřejmě dojde k dalšímu přerozdělování sféry vlivu. V oblasti finančních podvodů lze dále předpokládat napojení arabských zločineckých skupin na obdobné skupiny z Velké Británie a Francie, pokračovat bude ve větší míře nelegální obchod s drogami, organizování nelegální migrace bude stále více lukrativnější záležitostí, lze očekávat zvýšenou aktivitu arabských zločineckých organizací spojenou s nelegálním obchodem se zbraněmi.
Z výzkumných šetření UNIVERSITAS vyplývá, že organizovaným zločinem je zneklidněno 79 % respondentů (z toho 41 % je velmi zneklidněna), agresivitou a násilím 76 % respondentů.
Opatření
Analýza situace na území ČR v dané oblasti byla MV prováděna průběžně. V roce 1999 byly za tím účelem vytvořeny specializované pracovní skupiny, které analyzovaly jednotlivé problémové okruhy, identifikovaly problémy a navrhly některá řešení. Ministr vnitra předložil vládě k projednání "Aktualizovanou koncepci boje proti organizovanému zločinu", která navázala na předešlé dokumenty a jsou v ní navrženy další základní kroky v boji proti organizovanému zločinu (viz usnesení vlády ze dne 23. října 2000 č. 1044). Součástí tohoto materiálu je boj proti organizovanému zločinu ve vybraných zemích.
Informace o vývoji aktivit v boji proti korupci a organizovanému zločinu na mezivládní úrovni a možnosti použití některých metod v podmínkách ČR jsou dále obsaženy v materiálu “Zpráva o nově přijatých opatřeních a aktivitách v boji proti korupci (a další závažné hospodářské trestné činnosti, resp. proti organizovanému zločinu) v zahraničí“, který předložil ministr vnitra v únoru 2000 pro informaci členů vlády ČR.
Od roku 1998 probíhá ve Vídni na základě rezoluce VS OSC č.53/111 ze dne 9.12.1998 zasedání ad hoc výboru OSN pro přípravu Úmluvy proti organizovanému zločinu. Cílem jednání bylo navrhnout hlavní text úmluvy (v úmluvě se upravuje oblast např. praní špinavých peněz, opatření proti korupci, konfiskace nelegálních zisků, vzájemné právní pomoci, ochrana svědků a obětí atd.) a dvou dalších mezinárodních právních dokumentů, které jsou zaměřeny proti obchodování se ženami a dětmi a nelegálnímu transportu migrantů včetně jejich přepravy a proti nelegálnímu obchodu se střelnými zbraněmi, jejich součástmi, komponenty a střelivem. Úmluva byla přijata Valným shromážděním OSN v listopadu 2000 a vystavena k podpisu v prosinci 2000 v Itálii. ČR přistoupí k úmluvě zřejmě v průběhu roku 2001.
ČR a Polsko realizují ve spolupráci s Úřadem Spojených národů pro kontrolu drog a prevenci zločinu
Od roku 1999 dochází (dvakrát ročně) k pravidelným setkáním ministrů vnitra České republiky, Maďarska, Polska, Rakouska a Slovenské republiky. Na základě iniciativy ministra vnitra se na podzim 1999 uskutečnilo další setkání jehož cílem byla koordinace postupu při řešení otázek migrace obyvatelstva, ochrany státních hranic a boje proti organizované kriminalitě. Pod záštitou ministrů vnitra došlo k vytvoření expertních skupin, zabývajících se bojem proti konkrétním formám kriminality. Tato forma spolupráce bude rozvíjena i v následujících letech.
Realizovaly se konkrétní akce, např. akce SÍŤ byla zaměřena zejména na kontrolu ubytovacích zařízení resp. na platnost cestovních dokladů a legálnost pobytu.
Spolupráce vnitroresortní i meziresortní je na standardní úrovni, rovněž i mezinárodní spolupráce je velmi dobrá a intenzivní (například účast na společných bezpečnostních akcích).
V boji proti závažné trestné činnosti a organizovanému zločinu je výrazným problémem pro orgány v trestním řízení situace, kdy svědkové závažných trestných činů odmítají vypovídat bez toho, aniž by jim byla poskytnuta ochrana před případnými útoky ze strany zločinců. Bude třeba řešit komplexní ochranu svědků v nejzávažnějších případech trestné činnosti, především organizované kriminality (po vzoru Itálie, Německa, dalších zemí EU, Polska a Slovenska). Pro tyto ohrožené svědky bude vytvořen zvláštní program ochrany, v jehož rámci jim bude poskytována osobní ochrana, ochrana obydlí, přestěhování v rámci ČR nebo do zahraničí, pomoc při hledání zaměstnání, sociální pomoc a v nejzávažnějších případech také zastírání identity. Již od začátku roku 2000 bylo vytvořeno jádro speciální složky policie, které se připravuje na poskytování této zvláštní ochrany a pomoci. Od 1.1.2001 bude z této složky vytvořen útvar s celostátní působností, který bude zvláštní ochranu a pomoc poskytovat. Zákon o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením byl publikován pod č. 137/2001 Sb.
Nejvyšší státní zastupitelství zpracovává srovnávací analýzu právní úpravy v ČR ve vztahu ke kapitole 28 screeningu - finanční kontrola, včetně institucionálního rámce. Jde o problematiku ochrany rozpočtu EU proti protiprávním jednáním majícím povahu finanční kriminality, korupce, zneužití úřední moci úředníků Unie a členských států a jakýmkoli jiným formám organizovaného zločinu ve smyslu závěrů Amsterodamské smlouvy. Obsahem rozboru a návrhu opatření budou konkrétní kroky, které je třeba připravit z hlediska legislativních úprav ve vztahu ke zmíněné problematice.
Cílem seminářů, zaměřených na boj proti organizované a finanční kriminalitě, korupci a praní špinavých peněz, bylo nejen poskytnout informace, ale současně uvést do souladu určité postupy orgánů činných v trestním řízení v zemích EU a v ČR.
Na MV začne působit předvstupní poradce z Velké Británie (program Phare 2000 Boj proti organizovanému zločinu).
Česká republika zůstává centrem organizátorů mezinárodního obchodu zejména heroinem a "kanabisovými produkty",
nabídka drog je dosažitelná, stejně jako v roce 1999, prakticky bezproblémově na celém území ČR, prodej se přesouvá z notoricky známých míst k užší klientele, známým osobám a často s použitím mobilních telefonů; vznikají tzv. dealerské byty; dealeři využívají dalších společníků od nichž odebírají psaníčka s drogou podle zájmu; k předání drogy i peněz dochází za pohybu; snižuje se věkový průměr konzumentů, do obchodu s drogami se stále více zapojují ruskojazyčné organizované skupiny, a to hlavně v oblasti pervitinu (například byly organizovány těmito skupinami zásilky do Itálie),
dopad novely zejména zkomplikoval situaci samotných dealerů, resp. došlo ke změně chování distributorů, došlo k výraznějšímu poklesu otevřené nabídky na ulici, dochází k větší konspirativnosti prodeje, čísla mobilních telefonů určených pro prodej omamných a psychotropních látek (dále jen OPL) jsou často měněna,
do nelegálního obchodu s OPL jsou zapojeny zločinecké organizace Kosovských Albánců a Nigerijců, do jisté míry také arabské zločinecké struktury (stále jsou v tomto směru vůči ostatním zločineckým skupinám spíše podřazení), zapojují se zločinecké skupiny z Alžíru, vzrůstá aktivita skupin distributorů OPL - občanů Vietnamu často přímo propojených s albánskými dodavateli OPL,
dominantní skupiny organizátorů zapojených do nelegálního obchodu s heroinem jsou občané Turecka a Kosovští Albánci. Heroin dopravují do Evropy po tzv. balkánské cestě, roste zapojení občanů ČR do obchodu s heroinem (počet kurýrů i pomocných osob - pronajímatelé bytů, fiktivní majitelé firem, aut, telefonů). Kokain je i nadále na okraji zájmu konzumentů, nejsou zachycovány signály o jeho distribuci s využitím listovních zásilek (jednalo se o velké zásilky přepravované v zásilkách běžného zboží). Nejvyhledávanější drogou je stále pervitin, který se zásadně “vaří“ z efedrinu. Situace oproti roku 1998 se nezměnila, příznivě se projevilo zabezpečení výroby a skladových prostor efedrinu, dle poznatků bývá efedrin zcizován v těch fázích výroby, kdy vyrobené množství ještě není kontrolovatelné, často je získáván ze zahraničních zdrojů. Výrobci jsou převážně občané ČR, zapojují se organizované ruskojazyčné a asijské skupiny. Došlo téměř k masovému růstu konzumace extáze, a to i mezi příležitostnými uživateli drog; výrazně poklesly ceny. Trvá vysoká obliba marihuany (dováží se a pěstuje se i v ČR).
Významným příkladem boje proti nelegálnímu obchodu s OPL je akce IRIDIUM, ve spolupráci s italskými orgány, při které bylo obviněno více než 50 pachatelů, z toho 2 Italové patřili ke špičkám organizované zločinecké skupiny. Při mezinárodní akci TREFA byla obviněna skupina 7 osob, organizátorů obchodu s heroinem.
Stoupající tendence počtu zjištěných trestných činů nedovolené výroby a distribuce psychotropních látek a jedů a šíření toxikomanie z minulých let se zastavila, ve sledovaném období byl evidován poměrně výrazný pokles. I přes tento pokles nedoznala situace v oblasti nabídky drog nedoznala významné změny. Určit příčiny snížení kvantitativního hlediska bez hlubší analýzy by bylo zjednodušující a nad rámec Zprávy.
(podrobnější údaje viz tabulka č. 53)
Národní protidrogová centrála zajistila 14 laboratoří na výrobu pervitinu, 4049,9 g metamfetaminu (pervitinu), 9360 tablet Rohypnolu, 2765 g kokainu, 16647,5 g heroinu, cca 200 g marihuany, 551 g hašiše, 3650 g efedrinu, 160 g Codeinu, 3 litry Solutanu, 1066 tablet XTC a další, přesně nezjištěné množství pervitinu a heroinu v dávkách zajištěných u jednotlivých dealerů.
Významným partnerem PČR i zahraničních partnerů na odhalování nelegálního obchodu s omamnými a psychotropními látkami jsou celní orgány ČR, které se podílely na zadržení drog (148 kg) a dalších omamných a psychotropních látek (rohypnolu, tablet Ecstasy, efedrinu atd.), dále zabránily vývozu makové slámy (28 tis. kg). Celní orgány odhalily o více než 360 případů více než v roce 1999, hlavní podíl na tomto výrazném zvýšení má provádění účinné kontroly letecké pošty. Na výsledcích odhalování nelegální přepravy OPL má tak vliv aktivní přístup policistů, celníků, finanční stráže na letišti Praha-Ruzyně a vysoce efektivní mezinárodní spolupráce.
Ze závěrů zvláštní zprávy Nejvyššího státního zastupitelství k otázce dopadu novely se zatím nesplnil předpoklad, že zavedení nové skutkové podstaty trestného činu podle § 187a trestního zákona povede k "neúměrné kriminalizaci". Zjevně však dochází ke zcela rozpornému výkladu ve vztahu ke znaku "množství větší než malé", objevují se však i názory na individuální přístup (např. stupeň závislosti konzumenta), často se vychází výlučně ze znaleckých posudků. V některých případech však novela umožnila přísný trestní postih jednání, které dosud bylo možno trestat jen mírnými tresty. Podle zvláštní zprávy se jeví žádoucí odstranit nedostatky vyplývající z nedostatečné provázanosti skutkových podstat v § 187 odst. 2, 3, 4, (a shodně i v § 188 odst 2, 3) trestního zákona a zvažovat případně i větší rozpětí trestních sazeb v těchto ustanoveních. Analýzu skutečných dopadů nové drogové legislativy připravuje Meziresortní protidrogová komise.
Pro trestné činy nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů (§§ 187-188 tr.zák.) bylo pravomocně odsouzeno 852 (+ 31) osob, pro trestný čin šíření toxikomanie (§ 188a tr.zák.) 60 (-10) osob.
Podle výzkumných šetření UNIVERSITAS organizovaným zločinem je zneklidněno 79 % respondentů, agresivitou a násilím je 76 % respondentů, šířením drog 71 %. Respondenty zneklidňuje možnost, že by se jejich dítě (věk 5-17 let) stalo obětí dopravní nehody (55 %), stalo závislým na drogách (40 %). 47 % respondentů se domnívá, že policie by měla sledovat, vyšetřovat a předávat k potrestání trestné činy jako je kouření marihuany a její nabízení zdarma vrstevníkům, spíše ne se domnívá 26 % respondentů.
Opatření
Národní strategie protidrogové politiky na období 2001-2004 byla schválena usnesením vlády ze dne 23.10.2000 č. 1045.
Mezi standardní opatření lze zařadit vydávání Bulletinu k této problematice a mediální akce (např. na výstavě IDET).
Pokynem NSZ obecné povahy č. 6/2000 (s účinností 1.5.2000) byl sjednocen postup nižších státních zastupitelství ve vztahu k trestnému činu podle § 187a tr. zákona. Přílohou je tabulka (s obsáhlým komentářem), která obsahuje doporučené hodnoty množství drogy většího než malého a většího rozsahu drogy.
Meziresortní protidrogová komise schválila koncem roku 1998 záměr provést analýzu skutečných dopadů nové drogové legislativy, poté na provedení této studie vyčlenila v březnu 1999 finanční prostředky a v březnu 2000 vzala na vědomí průběžnou zprávu. Do konce roku 2000 byl ukončen sběr základních statistických dat, závěrečná zpráva bude vládě pro informaci předložena v říjnu 2001.
Mezinárodní spolupráce se realizuje (především pro policisty, celníky) zejména při operativním rozpracování a vyšetřování jednotlivých případů, při konkrétním sledování a zásazích proti skupinám překupníků drog, účastí na mezinárodních konferencích, vzdělávacích kursech, stážích apod.
Standardní je spolupráce vnitroresortní, vysoce profesionální práce odvádějí pracovníci Kriminalistického ústavu, a meziresortní, zde je třeba zmínit Generální ředitelství cel a ministerstvo zdravotnictví - Inspektorát omamných psychotropních látek.
S účinností od 15. ledna 2001 byl zřízen útvar s působností na celém území ČR - PČR národní protidrogová centrála SKP (dále jen NPC); působí jako sjednocující prvek všech policejních pracovišť, které se zabývají bojem proti obchodu s drogami. NPC uzavřela počátkem roku 2001 dohodu o vytvoření společné pracovní skupiny s Generálním ředitelstvím cel a o společném budování NATIONAL FOCAL POINTu u NPC a GŘC (standard EU).
ČR připravila jako první země ze zemí připojujících se k EU "Memorandum o vzájemné spolupráci" mezi Svazem chemického průmyslu, Odborovým svazem chemie, GŘC a PČR.
V oblasti obchodu s lidmi nedošlo ve sledovaném období k zásadním změnám:
české dívky jsou lákány za jiným účelem do zahraničí a zde pak jsou nuceny k prostituci,
mezi dováženými dívkami převládá národnost ukrajinská, slovenská a ruská, v poslední době dívky z Thajska, JAR a Mongolska,
tato kriminalita na sebe váže další závažnou trestnou činnost - organizovanou prostituci, obchod se ženami a s dětmi, ohrožování mravnosti, výrobu a distribuci pornografických materiálů, praní špinavých peněz (k tomu slouží především erotické kluby),
organizované zločinecké struktury vykazují v oblasti obchodu s lidmi určité rozdělení území; stále větší vliv mají organizované zločinecké organizace z bývalého SSSR.
V hodnoceném období byla například zajištěna skupina 6 pachatelů, kteří se podíleli zejména na dovozu dívek z bývalého SSSR a provozování erotických klubů v západních Čechách. V březnu 2000 byla v Rakousku odhalena organizovaná skupina, která pašovala do země dívky z Maďarska, ČR, Slovenska, Bulharska a Rumunska, které pak byly v nočních klubech donuceny pracovat jako prostitutky. Ve spolupráci rakouských a českých policejních složek byla v průběhu roku 2000 odhalena organizace, která dívkám nabízela práci modelek a pašovala je z Prahy přes Vídeň do Singapuru, kde byly nuceny k prostituci.
ÚOOZ řešil 7 případů obchodu s lidmi (evidoval 11 tr.č. s 84 pachateli, z toho 39 cizinců).
Opatření
V rámci meziresortní spolupráce a spolupráce s nevládními organizacemi byla uskutečněna řada pracovních jednání, konferencí; rovněž mezinárodní spolupráce je velice konkrétní a aktivní.
S cílem posílit efektivnost a účinnost boje na úseku převaděčství a obchodu s lidmi byly útvary pátrání a informací převedeny do struktury Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.
V únoru 2001 byla v resortu MV zřízena poradní komise k řešení problematiky obchodu se ženami a komerčního zneužívání dětí, jejímiž členy jsou, vedle zástupců tohoto resortu a dalších zainteresovaných resortů, zástupci nevládních organizací (první, ustavující schůzka pod pracovním názvem. “Kulatý stůl“ k problematice obchodování se ženami a komerčního sexuálního zneužívání dětí se uskutečnila v červnu 2000; proběhla přípravná jednání k realizaci nadnárodního projektu OSN “Prevence obchodování s lidmi a posílení role orgánů činných v trestním řízení“).
Uskutečnila se ministerská schůzka členských zemí EU (Stockholm, únor 2001) o otázkách migrační a azylové politiky, obchodu a pašování lidí. Shodli se na nutnosti dalšího prohloubení přeshraniční spolupráce, posílení pravomoci unijní policie Europolu a prohloubení spolupráce státních zastupitelství v rámci Europolu. Při formulování účinné strategie boje proti pašování a obchodu s lidmi hodlají úzce spolupracovat s kandidátskými zeměmi. Shodli se na nutnosti harmonizace legislativy tak, aby byla garantována uprchlíkům stejná práva ve všech zemích unie, stále panují značné rozdíly v otázce definice statutu uprchlíka a v otázce pomoci a ochrany uprchlíkům.