Měsíčník Policista

Pánská jízda

Vyšlo v čísle 6/2006

S jazykem, mám na mysli psaným, se dá, jak známo, doslova čarovat. Popisuje-li například literát kouzelnou, zeleně nadýchanou krajinu na Klatovsku, čtenář skoro cítí vůni pošumavských lesů. Dokumentace, kterou zpracovávají policisté po dopravní nehodě, musí být jednoznačně přesná a výstižná, něžné snění jazyk úředně právnický nepřipouští. "Povrch vozovky suchý, živičný, neznečištěný, bez výmolů a výtluk. Úsek vozovky přehledný, bez zábradlí a svodidel. Hustota provozu střední…" Taková byla silnice za jihočeskou vesnicí Obytce loni v září, když zlomek vteřiny zamíchal několika lidskými osudy…

Bylo chvíli před jedenáctou, kalendář ukazoval měsíc září, psal se rok 2005. Na okresní ředitelství PČR Klatovy přišla právě zpráva, že mezi obcemi Obytce a Čínov došlo k těžké dopravní nehodě. Osobní automobil Škoda Forman se šesti pasažery vyletěl z vozovky…

"Na místo nehody ihned vyrazila naše výjezdová skupina, na cestě byla i sanita s rychlou záchrannou pomocí," vzpomíná na rušnou službu vedoucí dopravního inspektorátu OŘ PČR Klatovy kpt. Václav Hřebec.

Co se vlastně onoho osudného zářijového dne stalo? Šest chlapců vyrazilo z Klatov do vesnice Obytce na velkou oslavu - čeho, není v této chvíli vůbec důležité. Ptáci už nad ránem zpívali, když se veselá společnost ukládala ke spánku. Když se šestičlenná posádka vozu Škoda Forman probudila, dala si místo snídaně kávu a drink, tentokrát už stoprocentně nealkoholický, a kolem jedenácté vyrazila domů do Klatov.

"Za obcí Obytce při průjezdu mírnou levotočivou zatáčkou nepřizpůsobil řidič rychlost jízdy stavu vozovky. Při míjení se s protijedoucím vozidlem Škoda 120 dostal plně naložený forman smyk, který jeho řidič nezvládl. Sjel do pravého silničního příkopu, kde narazil zadním bokem do stromu…" popisuje vedoucí skupiny dopravních nehod DI OŘ PČR Klatovy kpt. Miroslav Jarošík tragickou havárii, přičemž jen občas letmo nahlédne do spisu, aby se ujistil, že ho paměť neklame. Na nehody, jakou byla ta, kterou právě popisují zkušení dopravní policisté, se nedá zapomenout. Ani každodenní rutina a hromady zmačkaného plechu nevytěsní stresující momenty, kdy se policisté setkávají s chybami, za které se platí cenou nejvyšší.

Následky chvilkového selhání devatenáctiletého řidiče byly děsivé: dva o rok mladší kamarádi byli na místě mrtví. Řidič a zbytek posádky utrpěli lehká zanění.

"Pane kapitáne, co vlastně vyneslo plně naložený vůz mimo silnici - byla mokrá…?" ptáme se vedoucího dopravních nehod DI OŘ PČR Klatovy.

"Silnice byla suchá, s dobrým povrchem, vůz jel ale moc vysokou rychlostí," říká kpt. Miroslav Jarošík. "Řidič si zatáčku - jak se říká - říznul a auto, které se proti němu objevilo v protisměru, ho zaskočilo. V kritickém okamžiku strhl řízení doprava, dostal se do smyku, vylétl z vozovky a pravou zadní částí vozidla narazil do stromu. Dechová zkouška na požití alkoholu před jízdou řidiči prokázala 0,15 promile alkoholu."

Únava, zbytek alkoholu z probdělé noci a riskantní zacházení s plynovým pedálem i volantem. Dva zmařené osmnáctileté životy a další ve smrtelném ohrožení. Pocit, že nic z toho, co se stalo, se nedá změnit. Kéž by byla pánská jízda skončila jinak, třeba "jen" zmačkanými plechy…

x x x

Řidiči na silnicích dělají chyby. Připusťme, že chyb se mohou při své práci dopustit i nezkušení dopravní policisté - které jsou podle vašeho názoru nejčastější? Ptáme se kpt. Václava Hřebce.

"Na dopravní inspektorát přicházejí pracovat jen policisté, kteří nejsou nováčky a v policejní praxi už něco dovedou…"

Policista u dopravky musí být všestranný, dovídáme se. Kromě jiných dovedností musí umět jednat s lidmi, kteří bývají po dopravní nehodě často v šoku a chovají se jinak než za běžných okolností. Aby projednávání dopravních nehod proběhlo co nejrychleji, a pokud možno bez komplikací, pracuje v partě klatovských dopraváků také vyšetřovatel SKPV OŘ Klatovy.

"Tato praxe se nám velmi osvědčila," říká kpt. Václav Hřebec a představuje nám kpt. Ing. Radomíra Trýsku, který je specialistou na vyšetřování dopravních nehod.

Chvíli hovoříme o agresivitě (zejména mladých) řidičů, nejčastějších příčinách dopravních nehod, zkrátka o věcech nikoli nových. Dá se vůbec hovořit o novinkách v práci vyšetřovatele? Rozhodně dá, dovídáme se. Vezměme si například alkohol za volantem.

"Stalo se, že řidič odmítl dát pro účely dalšího vyšetřování svou krev pro biologickou zkoušku. Na místě mu byla uložena pořádková pokuta ve výši dvacet pět tisíc korun. Tuto sankci trestní řád době, kdy se zmíněný případ řešil, umožňoval. Tím, že dotyčný řidič pokutu zaplatil, aniž se odvolal, vlastně přiznal, že nebyl v danou chvíli v právu," vysvětluje kpt. Ing. Radomír Trýska jeden z případů, jak si lze v praxi bez zbytečných průtahů poradit s neukázněnými řidiči.

Přestupků za volantem existuje celý seznam. Mezi příčinami dopravních nehod figuruje ve statistikách alkohol požitý řidičem před jízdou. Mnozí si neuvědomí, že není nutné napít se zakázaného drinku těsně před usednutím za volant automobilu. Pozor je třeba dávat i na tak zvaný "zbytkový alkohol" - i ten může udělat z člověka na silnici zabijáka.

Radvana NOVÁKOVÁ