TELEVIZE A MOŽNÁ ZDRAVOTNÍ RIZIKA
Existují doklady o tom, že média mohou ovlivňovat zdraví populace pozitivně (viz příloha č. 2) i negativně. Co se negativních vlivů týče, lze zmínit například vliv televizního násilí, před kterým varuje mimo jiné Americká asociace dětských lékařů i Americká psychologická asociace. Dalším příkladem negativního působení je vliv obsáhlého referování o sebevraždách na jejich výskyt (sebevraždy nápodobou), což je fenomén známý i z České republiky.
V oblasti prevence škod působených alkoholem a jinými psychoaktivními látkami je pozitivní působení médií účinné, když je propojeno s aktivitami na místní úrovni (divák se například dozví, kde si opatřit další informace nebo kde konkrétně hledat pomoc). Lze předpokládat, že podobný mechanismus se uplatňuje i při působení negativním, kdy vliv médií vstupuje do interakce s dalšími vlivy. Oněch dalších negativních vlivů je v České republice velké množství (například nízké ceny piva i jiných alkoholických nápojů nebo jejich mimořádně snadná dostupnost). V tomto prostředí může být nevhodné působení médií zvláště destruktivní. Televizní programy zahrnující pijácké scény se uplatňují v interakci s přímou i nepřímou reklamou alkoholu, která je v České republice téměř všudypřítomná.
Negativní vliv reklamy alkoholu na dospívající a mladé dospělé dokládají např. Wyllie a spol. (1998) či Ellickson a spol. (2005). Van den Bulck a Beullens (2005) popisují vyšší spotřebu alkoholu mimo domov u těch dospívajících, kteří sledovali delší dobu televizi a video. Blair a spol. (2005) na základě analýzy zahraniční reality show uvádějí, že ve zkoumaném programu převládalo nevhodné chování k alkoholu a jiným psychoaktivním látkám, což naprosto nemohly kompenzovat slovní sdělení a komentáře. Nadměrné sledování televize v dospívání může také vést u dospívajících k vyšší spotřebě léků proti bolestem (Van den Bulck a spol., 2005), z čehož lze usuzovat na možné problémy s pohybovým systémem v důsledku nedostatku pohybu a nevhodné tělesné polohy.
Neobstojí argument, že programy typu reality show zahrnují i odstrašující následky pití alkoholu. Odstrašení se totiž v prevenci nepovažuje za účinné. Navíc i reklama často šokuje a vyvolává odpor, jen aby vzbudila zájem o příslušný výrobek. Předvádění osob pijících velká kvanta alkoholu v programech, které prokazatelně sledují děti a dospívající, je velmi nebezpečné i z dalších důvodů. Těžké otravy alkoholem u dětí a dospívajících nastávají i po nižších dávkách. U dětí a dospívajících vzniká také rychleji závislost na alkoholu a alkohol zde zvyšuje riziko úrazů, násilného chování a otrav, což jsou nejčastější příčiny smrti v této věkové kategorii.
Další vysoce rizikovou skupinou jsou závislí na alkoholu nebo tabáku, kteří se pokoušejí svoji závislost překonat. Masivní pití alkoholu a časté kouření na televizní obrazovce v nich může vyvolat bažení (craving), a tak zhoršovat jejich sebeovládání. K rizikovým skupinám ve vztahu k televiznímu násilí patří kromě dětí a dospívajících např. také ti, kdo mají stresující zaměstnání nebo prodělávají emoční krizi. V příloze k této práci uvádíme doporučení týkající se televize, která jsou určena americkým praktickým lékařům (Primack, 2004). Tato doporučení svědčí o tom, že se tento problém bere v odborných kruzích vážně.
ČESKÉ "REALITY SHOW"
Na žádost analytického oddělení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jsme posoudili sedm ukázek z programu Big Brother a dvě ukázky z programu Vyvolení. Podle pracovníka, který nám ukázky předával, se nejedná o vyčerpávající výčet problematických partií, ale spíše o typické ukázky. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání dostala údajně do října 2005 nejméně 500 stížností občanů na obsah těchto programů. Při posuzování ukázek jsme se zaměřili výlučně na alkoholovou problematiku.
Posuzované ukázky zahrnovaly často nezdrženlivé pití alkoholických nápojů, tedy zdravotně rizikové modely chování. V jednom případě došlo až k jasné otravě alkoholem. Tyto otravy mohou být život ohrožující, zejména kdyby se jednalo o děti a dospívající, jejichž tolerance k alkoholu bývá nízká. Těžká opilost byla navíc komentována moderátorem zlehčujícím způsobem a téměř obdivně. Zvracení v důsledku požití velkých dávek alkoholu (Big Brother) je spojeno s rizikem aspirace (vdechnutí) zvratků, což je potenciálně smrtelná komplikace. I když se nejedná o naučné programy, je s ohledem na dobu vysílání nepochybné, že tyto programy slouží zároveň jako zdroj informací pro děti a dospívající. Informace, které se zde nabízejí, se dostávají do jasného rozporu s tím, oč usiluje prevence v rodině nebo ve školním prostředí.
Za rizikovou lze považovat i kombinaci pití vyšších dávek alkoholu a koupání. Ačkoliv bezprostřední fyzická bezpečnost účinkujících nejspíš nebyla při natáčení ohrožena, kdyby ale totéž prováděl divák o samotě a v soukromí, mohlo by po vyšších dávkách alkoholu snadno dojít k utopení.
Riziková je i kombinace pití alkoholu a kouření. Z krátkodobého hlediska se zde uplatňujte riziko požáru (jsou známy případy opilých kuřáků, kteří uhořeli v posteli). Z dlouhodobého hlediska je třeba připomenout, že kombinace rakovinotvorných účinků tabáku a alkoholu zvyšuje riziko nádorů více než by odpovídalo součtu rizik pro samotný tabák nebo alkohol.
Alkohol pily ve velké míře i ženy v reprodukčním věku, které žijí sexuálním životem. Opět se jedná o negativní modely chování s ohledem na možnost poškození plodu (plod je, jak známo, nejzranitelnější v první třetině těhotenství, kdy žena o svém těhotenství ještě nemusí vědět). Poškození plodu zahrnují široké spektrum poruch od vrozených tělesných vad až k nižšímu intelektu a poruchám chování. Z téhož důvodu považujeme za vysoce rizikové spojování sexu a alkoholu.
Některé ukázky budily dojem, že se pití vysokých dávek alkoholu od účastníků očekává a schvaluje a že se k němu cíleně vytvářejí podmínky. To je nebezpečné a vzdálené realitě. Příslušné televize byly ve vztahu k účinkujícím v pracovně právním vztahu. V reálném životě by opilost na pracovišti znamenala zpravidla okamžitou výpověď, zejména u profesí senzitivních na bezpečnost.
Za mimořádně závažnou považujeme skutečnost, že v posuzovaných ukázkách docházelo pod vlivem alkoholu ke slovní agresi, vyhrožování zabitím i k fyzicky násilnému jednání. K většině případů domácího násilí dochází v České republice v situaci, kdy jsou jeden nebo oba aktéři pod vlivem alkoholu (Nešpor a Csémy, 2005). Navíc velká část další násilné kriminality, včetně vražd, se také děje právě pod vlivem alkoholu. Uvedené partie mohou podněcovat kriminální jednání.
Všechny posuzované ukázky obsahovaly prvky, které mohou snadno u závislých na alkoholu (v České republice jich může být 200 000 až 400 000) vyvolat bažení (craving), tedy silnou, těžko zvládatelnou touhu po alkoholu, a tak zvyšovat riziko recidivy.
Vzhledem k uvedenému považujeme posuzované ukázky ze zdravotního hlediska za rizikové a vysloveně nevhodné zejména pro děti a dospívající a také pro závislé na alkoholu.
Literatura
Blair NA, Yue SK, Singh R, Bernhardt, JM. Depictions of substance use in reality television: a content analysis of The Osbournes. BMJ. 2005; 24, 331(7531):1517-1519.
Ellickson PL, Collins RL, Hambarsoomians K, McCaffrey DF. Does alcohol advertising promote adolescent drinking? Results from a longitudinal assessment. Addiction. 2005;100(2):235-246.
Nešpor K. Metodika prevence ve školním prostředí. CD ROM zpracovaný pro MŠMT 2003, dostupné na www.plbohnice.cz/nespor.
Nešpor K, Csémy L. Alkohol, drogy a vaše děti. Jak problémům předcházet, jak je rozpoznávat, jak je zvládat. 4. rozšířené vydání. Praha: BESIP 1997; 129.
Nešpor K, Csémy, L. Domácí násilí a alkohol. Česká a slovenská psychiatrie 2005; 101(3):174-175.
Primack BA. Counseling Patients on Mass Media and Health. Am Fam Physician. 2004;69(11):2545-2546, 2548, 2553-2554.
Van den Bulck J, Beullens K. Television and music video exposure and adolescent alcohol use while going out. Alcohol Alcohol. 2005a;40(3):249-253.
Van den Bulck J, Leemans L, Laekeman GM. Television and adolescent use of over-the-counter analgesic agents. Ann Pharmacother. 2005b;39(1):58-62.
Wyllie A, Zhang JF, Casswell S. Responses to televised alcohol advertisements associated with drinking behaviour of 10-17-year-olds. Addiction. 1998;93(3):361-371.
Wyllie A, Zhang JF, Casswell S. Positive responses to televised beer advertisements associated with drinking and problems reported by 18 to 29-year-olds. Addiction. 1998;93(5):749-760.
Příloha č. 1:
SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY - INFORMACE PACIENTŮM
(Podle Primack 2004, zkráceno)
Tabák
Omezte sledování televize, protože ti, kdo se více dívají na televizi, také více kouří.
Tabákové společnosti zaměřují reklamu na dospívající, protože jsou pro ně potenciálními celoživotními zákazníky. Rebelantství dospívajících je třeba zaměřit proti tabákovému průmyslu, aby dospívající odmítali jejich produkty.
Sledování filmů s kouřícími hvězdami vede k vyšší spotřebě cigaret. Podle jedné studie vedly právě takové filmy více než k polovině počátků kouření u dospívajících. Filmy, v nichž hrdinové kouří, by měly být automaticky označovány jako nevhodné pro mládež.
Alkohol
Reklamy na alkohol jsou často zaměřeny na mládež patrně proto, že výrobci alkoholu vědí, že mladší lidé, když začnou pít alkohol v časném věku, se rychleji stanou alkoholiky a možnými celoživotními zákazníky.
Hlavními příčinami smrti dospívajících jsou dopravní nehody, úrazy, otravy, sebevraždy a vraždy. Všechny tyto příčiny jsou podstatným způsobem spojeny s alkoholem. Navzdory tomu jsou právě dospívající vystavování reklamám na alkohol více než dospělí.
Mnoho alkoholových reklam nevhodně spojuje alkohol s řízením auta a vodními sporty. Jiné reklamy ukazují krádeže peněz na alkohol nebo schovávání alkoholu, což se často děje u alkoholiků.
Násilí
Násilí v médích je zvláště nebezpečné, jestliže je oslavováno, nebo když se pravdivě nezobrazují skutečné následky. Diskutujte s dospívajícími o skutečných následcích násilí.
Omezte sledování násilí i diskuse o násilí v médiích. Zvyšovalo by to agresivitu a pocity úzkosti
Sexualita
Informace o sexualitě v médiích jsou jen zřídka objektivní, komplexní a obvykle neberou v úvahu následky. Diskutujte s dětmi o těchto tématech.
Obezita
Sledování televize zvyšuje obezitu omezením tělesné aktivity a propagací nezdravých jídelních návyků. Výskyt obezity v populaci roste o 2 % za každou hodinu sledování televize nad průměr.
Namísto 30 minut sledování televize se věnujte vhodné aktivitě podle vaší volby (např. chůze, zahradničení, tanec, jízda na kole).
Emoční záležitosti
Opakované sledování zpráv o neštěstích se pojí s výskytem posttraumatické stresové poruchy. Široce publikované případy sebevražd souvisí s vyšším výskytem sebevražd v populaci. Nahraďte senzacechtivé televizní programy aktivitami, které mírní stres (např. protahovací cvičení, vhodná četba).
Děti mají v důsledku sledování televize a četby časopisů nižší sebevědomí a trpí častěji poruchami příjmu potravy. Děti se totiž často srovnávají s modelkami. Informujte děti o tom, že postavy v médiích jsou neskutečné a že se často při jejich zobrazování používají digitální a jiné efekty.
Poznávací funkce
S ohledem na riziko zpomalení vývoje doporučuje Americká akademie dětských lékařů, aby děti do dvou let věku nebyly televizi vůbec vystavovány.
Sledování elektronických médií u dětí školního věku by nemělo přesáhnout denně 1 až 2 hodiny. Nadměrné sledování televize souvisí u dětí se školním neprospěchem.
Všeobecná doporučení
Omezte sledování televize nejvýše na 1 až 2 hodiny denně.
Televizní programy si nahrajte a diskutujte o nich s dětmi. Vyhýbejte se přeskakování z jednoho kanálu na druhý.
Televizory ani jiná elektronická média by se neměly nacházet v dětských ložnicích.
Uvažujte o tom, jak se zapojit do programů mediální gramotnosti, které pomáhají divákům analyzovat, hodnotit a utvářet média a nebýt jen pasivními konzumenty. Pozn.: Nevíme, že by v České republice existovaly programy mediální gramotnosti pro dospělé. Mediální gramotnost je také užitečnou součástí programů prevence na školách (např. Nešpor, 2003).
Příloha č. 2:
PREVENCE ŠKOD PŮSOBENÝCH ALKOHOLEM U DĚTÍ A DOSPÍVAJÍCÍCH A MOŽNÁ ÚLOHA MÉDIÍ PŘI PREVENCI
1. Zvýšit zdanění (a tím i cenu) alkoholických nápojů. To vede ke snížení dostupnosti, a tím i spotřeby na úrovni celé populace, zejména u dětí a dospívajících. Navíc se tak alespoň z části pokryjí škody, které alkohol působí. Média zde mohou vysvětlovat, jak je přiměřeně vysoké zdanění důležité pro zdraví populace.
2. Zvýšit věkovou hranici, odkdy je povoleno kupovat alkohol. Toto zvýšení z 18 na 21 let vedlo v USA snížení počtu zemřelých mladých lidí o 700 až 1000 osob ročně. Jestliže není u nás možné něco podobného v dohledné době prosadit, měly by se alespoň před alkoholem účinněji chránit osoby pod 18 let věku. V tomto směru mohou být média neobyčejně prospěšná, doplňovat systém veřejné kontroly a upozorňovat na důležitost dodržování věkové hranice (u dětí a dospívajících, kteří pijí alkohol, je vyšší riziko rychlého rozvoje závislosti, otrav, násilné smrti atd.).
3. Prevence ve školním prostředí. Zde se osvědčily interaktivní programy založené na získávání relevantních sociálních a jiných dovedností (např. umět odmítat, umět řešit problémy, vědět, kde hledat pomoc pro různé problémy, zvládat stres). Media mohou referovat o modelových preventivních programech, která splňují uvedená kritéria efektivity, a prevenci ve školním prostředí doplňovat. Prosté odstrašování nemá v této oblasti žádný pozitivní efekt.
4. Prevence v rodině. Jako efektivní se například prokázalo to, že rodiče tráví s dětmi dost času nebo to, že ve vztahu k alkoholu dokáží stanovit a prosazovat jasná pravidla (podrobněji viz Nešpor a Csémy, 1997). I zde mohou být média prospěšná a nabízet rodičům relevantní informace.