Pojem integrovaná výuka se v policejním školství skloňuje už dlouho - a se startem nové Základní odborné přípravy se definitivně dostal z oblasti představ a záměrů do všedního života. A před Vánocemi roku 2004 se na pražské Střední policejní škole ustavilo nové oddělení, jež má integraci přímo v názvu, a tím pádem i v "popisu práce": jednak se zabývá vytvářením metodiky pro integrovanou výuku, jednak onou výukou samotnou.
Během dvanácti měsíců nové "zopky" připraví pro studenty - samozřejmě "v koprodukci" s dosavadními odděleními předmětovými - celkem osmnáct náročných a časově rozsáhlých zaměstnání, během nichž si mladí policisté procvičí celou řadu tematických úkolů - od relativně nejprostších až po opravdu velmi náročné. Osm lidí, kteří oddělení vytvořili, se i s kancelářemi vejde na jednu nedlouhou školní chodbu a na takový úkol jich vskutku není moc. Škole sice přibylo prodloužením základní odborné přípravy (o celý kvartál) nemálo vyučovacích hodin, nikoli však "tabulek". Tedy nepřijala ani jednoho kantora navíc. A nové oddělení se tudíž rekrutovalo ze sestavy těch dosavadních - pravda, vesměs ale z lidí, kteří už měli zkušenosti z vyučování formou modelových situací - a hlavně chuť pustit se do něčeho nového, nevyzkoušeného, možná i trochu riskantního...
"Nevynalézáme žádnou Ameriku, základem všeho jsou modelové situace, jež se na policejních školách užívaly k výuce už řadu let," vysvětluje věcně vedoucí oddělení metodiky a integrace výuky podplukovník Mgr. Jiří Filler. "Šlo ale - a ve výuce předmětových oddělení i nadále jde - o dílčí úkoly, jednoduché zákroky, zatímco my je skládáme, integrujeme do větších celků. Ve snaze přiblížit vyučování co nejvíc reálnému životu, skutečným policejním zákrokům, které na mladé policisty čekají ve službě..."
Navíc jde vždy o zákrok se vším všudy, od jeho prvopočátku někde na ulici přes případnou práci s evidencemi, eskortování - až po zpracování spisu za použití výpočetní techniky. Je to náročné na přípravu i soustředění při samotném průběhu zaměstnání, integrovaná výuka klade značné požadavky na pedagogy i studující - ale výsledky jsou nesporně pozitivní. Pravda: i když se výuka sebevíc blíží skutečnosti, pořád zůstává školní akcí. Třeba v tom, že civilní značkař ztělesňující zadržovaného pachatele je kolega z jiné třídy, a nechová se tudíž zdaleka tak nevyzpytatelně a brutálně, jak by v podobné situaci mohl jednat skutečný provinilec. Skuteční pachatelé prostě ignorují předpisy a neberou si servítky.
"Ale na školu dál naváže Školní policejní středisko, jež je realitě zase o kus blíž, a také řízená praxe na odděleních," připomíná major Mgr. Petr Stein, jeden z učitelů oddělení metodiky a integrace výuky.
Nová "zopka" se člení do čtyř oddílů, ukončených zkouškami, s integrovanou výukou jako takovou se studenti poprvé setkávají teprve v "kapitole druhé".
Dnešní integrované zaměstnání má závažné téma - zadržení nebezpečného pachatele - a obnáší šest vyučovacích hodin. Čtyři z toho patří oddělení metodiky a integrace výuky, dvě ze svého "přídělu" přihodilo oddělení dopravní služby. Ději fiktivního příběhu předchází totiž zastavení vozidla - a to je nepochybně parketa dopraváků... Začíná se ale prozaicky, v lavicích na normální učebně, napřed se stručně probírají fakta a zejména právní předpisy, jež se věci týkají: jak znějí a k čemu policistu opravňují. A z videa se promítá připravený snímek, uvozující do situace.
Hned pak se třída rozdělí na dvě party - první odchází na volnou plochu v areálu školy, kde bude nacvičovat faktické zastavování vozidla, druhá si pod střechou, v nepojízdném autě, které ve speciální učebně čeká, procvičí další ošemetné úkony včetně těch se střelnou zbraní. A za dvě hodiny si to prohodí...
"Zastavení vozidla je jen zdánlivě jednoduchý úkon, v běžném provozu představuje mnohdy ošemetnou situaci," říká vedoucí oddělení dopravní služby podplukovník ing. Milan Hlušička. "Začíná se výběrem vhodného místa k úkonu a pokračuje samotným zastavením. Přičemž zadání dnešního úkolu říká, že hledáme červenou felicii, která včera srazila chodce a má rozbitý pravý reflektor. Hlídka musí mít na mysli, že provinilý řidič může být ve stresu a reagovat agresivně - a už při tom, když přistupuje k vozidlu, mít proto na paměti, aby byla ve výhodném postavení, aby se policisté navzájem kryli..."
Na rozlehlém prostranství za myčkou zaměstnání pokračuje - všichni ze zhruba tuctu mladých policistů a policistek si úkol postupně vyzkoušejí. Nejde už o úplné zelenáče, do školy nastoupili v září, někteří z nich už předtím pár týdnů sloužili na odděleních: závěrečné zkoušky je čekají koncem srpna. A jistá zkušenost je na nich znát: ne, že by vše bylo bez chybičky, ale fakt, že už mají dvě postupové zkoušky úspěšně za sebou, je na jejich sebejistotě znát.
Druhá půlka třídy cvičí zatím pod střechou, ale k pohodlíčku má jejich zaměstnání setsakra daleko. Nacvičují, kterak se bez úrazu dostat z auta, které se dostalo pod palbu nebezpečných pachatelů. Střílejí zleva, a tak se tedy oba členové posádky musejí dostat ze škodovky dvířky u spolujezdce. Výhodou mají v tomto případě jednoznačně drobnější postavy, urostlejší jedinci mají co dělat, aby se prodrali. Ale dokáže to každý. S jistými oděrkami... Pod skutečnou palbou by o nich nejspíš ani nevěděli, takhle se občas nějaké zaúpění ozve.
"A teď k neprůstřelným vestám," povídá neúnavný učitel předmětového oddělení kapitán Mgr. Pavel Černý. "Když po vás někdo začne střílet během jízdy, stěží si ji začnete oblékat. Ale pokud někde stojíte a vysílačkou dostanete povel vyrazit do akce, pak vás oblékání vesty zdrží... No, schválně, jak dlouho myslíte?"
Někdo soudí minutu, někdo půl. Kapitán Černý vklouzne do auta za volant, usadí se na sedadle, požádá jednoho ze studentů, aby počítal vteřiny. A pak šikovně hmátne dozadu, popadne vestu, vklouzne do ní, zapne suchý zip...
"Dvacet," dopočítá mladík v černé uniformě. "Dobrý!"
Takže oblékání neprůstřelné vesty - vsedě, ve stísněném prostředí osobního auta! - zabere pouhých dvacet vteřin. Jsou to ale vteřiny, které mohou stát život... Anebo ho zachránit.
Téma neprůstřelných vest posluchače nepokrytě zaujalo. Učitel jim připomene, aby si při výběru vesty vzali exemplář odpovídající velikosti. Není totiž nad padnoucí - ale i nepadnoucí je lepší než žádná...
"Podle amerických policejních statistik sehrály vesty velmi pozitivní roli i v případě autonehod," vzpomene si ještě a má velmi pozorné posluchače. "Pokud havarovala policejní posádka, která měla vesty, protože jela třeba k zásahu, měla rozdrcené hrudníky a zpřelámané kosti, ale ostré plechy, které by je mohly propíchnout nebo doslova rozříznout vejpůl, vestou nepronikly a policisti přežili."
Řeč přijde vzápětí i na fakt, že vestě se sice říká neprůstřelná, ale díky speciální síti z kovu ochrání stejně dobře i proti bodnutí.
"Viděl jsem na videozáznamu člověka, který nedávno při testu schytal do vesty tři zásahy z devítky - a žil a fungoval a byl s to tasit a opětovat střelbu," říká kapitán Černý. "Dá se říci, že zhruba proti pětadevadesáti procentům zásahů i nejběžnější vesta třídy 2A ochrání.
Zůstanou vám ošklivé zhmožděniny, žebra se ale nezlomí. Není to vůbec příjemné. Ale koneckonců, k zubaři jdete taky, přestože víte, že to bude bolet ne? Riskantní je dneska všechno, to by lidi nesměli jezdit autem, lítat v letadlech. Vlastně ani snad vycházet z domu."
Minuty letí, hodina utíká, ale na hodinky se nikdo kradmo nedívá. Kapitán Mgr. Pavel Černý je opravdový odborník a má své žáky na háku. Takhle nějak má vypadat dobrá vyučovací lekce. Každý se může kdykoli optat, když ho něco napadne, kantor je pořád v pohotovosti - a v pohodě. Rozumí své věci a to studenti poznají a ocení.
"Cílem moderní výuky přece je, aby žáci do značné míry konstruovali hodinu sami," říká podplukovník Filler. "Aby byli neustále aktivní. Ano, takhle má výuka vypadat..."
A co teprve za hodinu, až přijdou ke slovu služební zbraně a nefalšovaná střelba! Pravda, speciálním střelivem FX, které nezraňuje, ale zásahy "do černého" zanechává hezky viditelné, barevné. Jde o obdobu paintballu, ale mnohem lepší. Při paintballu se střílí speciálními pistolemi, které se při výstřelu chovají docela jinak, než skutečná zbraň a policisté by získávali nevhodné návyky. Střelivem FX se střílí z běžné služební pistole, jen se z ní sejme závěr a nasadí speciální.
"Dostal jsem tě," raduje se úspěšný střelec.
Je to jako bezvadná klukovská hra - a je to náramně vážná věc.
Nová Základní odborná příprava se nachází ve zkušebním období, její tvář se mění a dolaďuje v průběhu prvního roku. Její specifikou jsou i nová skripta, jež vznikala ve spolupráci pedagogů jednotlivých policejních škol a dostává je každý student při nástupu do školy: tlustá bichle hezky čitelně vytištěných stránek v praktické kroužkové vazbě a v šikovném příručním formátu. Dá se kdykoli rozebrat na prvočinitele, takže ji nikdo nemusí vláčet celou, vždy se dají vyjmout jen aktuálně potřebné kapitoly či stránky. A na konci studia se nemusí vrátit, každý absolvent si ji odnese s sebou, neboť lidé jsou zapomnětliví a dřív nebo později se z hlavy leccos vykouří. A není nad možnost kdykoli se moci ke školským znalostem vrátit, nalistovat patřičnou pasáž a ověřit si, jak ono to jenom bylo správně...
Stále více se také ve výuce uplatňují i audiovizuální materiály, jež z velké části vznikají přímo ve škole: v areálu totiž už několik let pracuje nevelké skupina, jež natáčí vlastní didaktické i dokumentární pořady pozoruhodně profesionální úrovně. (Ale její tvorbu, možnosti i plány vám představíme samostatně v některém z dalších čísel.)
Nová Základní odborná příprava tedy běží bezmála třičtvrtě roku, proměňuje se a dolaďuje. To platí zejména právě o integrované výuce, která je ve svém celku "novotou" - ve svých lekcích někde zasahuje do kompetencí předmětových oddělení a ne vždy se to obejde bez lehkého podráždění a výměny názorů.
"Ale bez toho to nejde. Zavádění nových věcí je vždycky spojeno s neustálým vyjasňováním stanovisek," dodávají učitelé.
"Velmi dobrou spolupráci jsme třeba navázali s předmětovým oddělením dopravní služby. O tom ostatně svědčí i dnešní zaměstnání," upřesňuje podplukovník Filler.
Dále si vedoucí oddělení pochvaluje spolupráci s oddělením tělesné výchovy a speciální přípravy.
Ve středních policejních školách - včetně té v pražských Hrdlořezích - pravidelně objevuje speciální monitorovací tým, jenž výuku bedlivě sleduje, vede s učiteli odborné debaty.
"Výhodou je složení týmu: zástupci ministerstva, prezídia, učitelů, ale i lidi z praxe," shodnou se ve škole. "Nezaujatý pohled zvenčí se přece vždycky hodí! A všem nám přece jde o lepší výuku!"