Měsíčník Policista

Čekání na konec

Vyšlo v čísle 4/2006

Bůh suď, proč diváky tak přitahují příběhy, jež mají v záhlaví uvedeno - podle skutečné události. Snad podvědomá nedůvěra ke scenáristům, kteří už přece sepsali vše, co se dá vymyslet, a tak nějaká opravdová překvapení možno očekávat leda od osudu či pánaboha, který tu skutečně tahá za nitky v onom pimprlovém divadle jménem Svět?

DominoNovým příkladem je úspěch amerického thrilleru Domino, jehož námětem je životní příběh dívky z dobré rodiny, která se zprvu stala úspěšnou modelkou, aby se ovšem posléze - když se při focení a na módních přehlídkách začala k smrti nudit a život v luxusu se jí přejedl - podivuhodně rekvalifikovala. Našla si práci nad jiné ošemetnou. Dívka jménem Domino se stala totiž lovkyní odměn, soukromou a nájemnou pronásledovatelkou zločinců. Což je řemeslo, jež Evropa nezná, ale v Americe je stejně tradiční jako liftboy či barmanka. Akorát že trochu víc sype a dá se při něm snáze přijít o krk.

Scenárista Richard Kelly napsal napínavý příběh dívky, která má navzdory svému mládí dost za sebou a teď skrývá balík peněz v ledničce a má smečku naštvaných nepřátel v patách - a tím pádem jaksi namále. Režisér Tony Scott, bratr uznávanějšího Ridleyho, je ovšem znám tím, že své filmy natáčí a stříhá v divokém tempu, a ani divák snímku Domino v tom ohledu nebude ošizen. Dějové roviny příběhu jsou totálně zpřeházené, příčiny a následky dějových zvratů v zálibném zmatení - a záleží na publiku, aby se s tím vyrovnalo, pokud to ovšem stihne. Jestliže nikoli, co na tom?

Sluší si vyzvednout výkon Keiry Knightleyové v titulní roli, která v sobě snoubí svěží půvab s drsnou odhodlaností (a vskutku jí věříme, že to s brokovnicí dovede). Ale za kouknutí stojí i řádka dalších postav ve ztvárnění takových celebrit, jako jsou Jacqueline Bissetová, Mikey Rourke, Christopher Walken, Edgar Ramirez, Lucy Liuová...

Vynikající práci odvedl kameraman Dan Mindel, obrazy jsou dynamické a fantasticky barevné, aniž by sklouzly k barvotisku, atraktivní je také hudební stránka snímku, která je dílem Harry Gregsona-Williamse a koresponduje s klipovou vizuální podobou příběhu.

Ale přesto má člověk po půlce dojem, že je těch ataků na jeho pozornost nějak příliš, že už nestíhá. Chvíli ho to štve - a pak to vzdá a čeká na konec. A to by dobrý film neměl divákovi dovolit.

(jjv)