Koncem minulého roku se v Londýně uskutečnila konference "Nejlepší zkušenosti." Konference o nejlepších zkušenostech patří do již zaběhnutých aktivit Evropské sítě prevence kriminality (EUCPN), každoročně ji na sklonku roku pořádá země předsedající Radě EU a tedy i EUCPN.
Hlavním tématem konference byla "násilná kriminalita v ulicích". S tímto široce pojatým problémem se přirozeně pojí několik oblastí kriminality. Britové spojili problém násilné kriminality v ulicích s kriminalitou spojenou s noži, s kriminalitou spojenou se zneužíváním alkoholu a drog a logicky také se střelnými zbraněmi.
Širokému tématu násilné kriminality byla věnována i letošní Evropská cena prevence kriminality (European Crime Prevention Award - ECPA). O cenu soutěžilo deset projektů včetně jednoho českého. Odbor prevence kriminality, který se za Českou republiku účastní aktivit EUCPN, nominoval na cenu ECPA projekt "Městská policie dětem" realizovaný městskou policií Ústí nad Labem. Cenu ECPA získal projekt nizozemského města Utrecht.
Utrechtský projekt "Uchopení problému bezpečnosti a kvality života v Hoog Catharijne a `Station District'" zaujal hodnotitele především všestranným řešením problému, jakým je situace v oblasti velkých nádraží a jiných veřejných prostor, kde se scházejí osoby bez domova a osoby drogově závislé. Projekt uskutečněn v Hoog Catharijne - největším krytém nákupním centru v Nizozemsku a v přilehlé čtvrti s velkým nádražím. Samotní Nizozemci pokládají projekt za jedinečný díky kombinaci prevence, péče a represe. S uskutečňováním projektu je spojeno několik opatření:
* "Dohled a prosazení" - toto opatření se týká především postupu proti drogovým dealerům, recidivistům, rozšíření dohledu kamer a propojení policejních a ostatních kamerových systémů, spolupráce policie a soukromých bezpečnostních agentur.
* "Péče a útulky pro závislé a bezdomovce" - bezdomovcům a drogově závislým je poskytována kompletní péče, drogově závislí mají zajištěnou výměnu injekčních stříkaček, substituční léčbu pod lékařským dohledem atd.
* "Obtěžování a drobná kriminalita páchaná mládeží" - v rámci opatření proti obtěžování a drobné kriminalitě páchané mládeží je nutné řešit problém anonymity jako živné půdy sociálně patologických jevů, dále se opět přistupuje ke krokům, které mají silně represivní charakter.
Úspěch projektu podložili Nizozemci konkrétními čísly, která dokládají, že došlo k reálnému poklesu trestné činnosti v oblastech, kde je projekt uskutečňován. Jednak uvádějí snížení počtu krádeží a dále zlepšení vnímání bezpečnosti v těchto lokalitách.
Přestože projekt "Městská policie dětem" navržený českými zástupci v EUCPN nezvítězil, hodnocení odborníků bylo příznivé. Hodnotitelé například ocenili míru spolupráce ústeckých škol s Městskou policií a dobré zaměření na jasně definovanou cílovou skupinu.
Během konference se účastníci měli možnost seznámit s řadou příspěvků na téma řešení problému násilné kriminality. Simon King, seznámil účastníky s britským vnímáním a řešením násilné kriminality. Nejprve upozornil na poněkud paradoxní situaci, kdy na jednu stranu britské studie mapující kriminalitu ukazují od roku 1995 klesající tendenci násilné kriminality, ale na straně druhé roste počet případů násilných trestných činů nahlášených policii. Navíc roste počet útoků ze strany neznámých lidí a čím dál významnější roli při násilných útocích má alkohol. Alkohol tedy ovlivňuje trestnou činnost jako látka odstraňující zábrany pachatelů, dále jako látka pod jejímž vlivem bývají oslabené osoby častěji oběťmi kriminality i jako látka způsobující problémy v dopravě. Simon King uvedl, že podle výzkumu uvedlo 44 % obětí této trestné činnosti domněnku, že útočník byl pod vlivem alkoholu. Ovšem jako problém jsou v Británii vnímány i nože, střelné zbraně a jejich napodobeniny.
Napodobeniny střelných zbraní ve Velké Británii jako velký problém nabývají na váze až v posledních letech. Například v letech 2003 a 2004 byly napodobeniny střelných zbraní použity u 2 146 trestných činů, což je oproti předchozím letům nárůst o více než 40 %. Zneužívání napodobenin zbraní se přirozeně týká především mladých lidí a jeho forma může mít podobu jak prostého obtěžování, tak i loupeže.
Stále větší počet škol se hrozbě použití střelných zbraní a jejich napodobenin ve svých prostorách brání prohlížením žáků, a tím se snaží zabránit samotné přítomnosti zbraní ve školách.
Ve Spojeném království se v této době připravuje na projednání parlamentem zákon, který má pomoci omezit násilnou kriminalitu především prostřednictvím opatření reagujících na zvyšující se míru zneužívání alkoholu novou právní úpravou jeho prodeje a ostatní výše zmíněné problémy jako zneužívání napodobenin střelných zbraní a nožů.
Kriminalitou spojenou se zneužíváním nožů se zabýval samostatný příspěvek skotského představitele. Ten nejprve poukázal na míru použití nožů jako problém, který je ve Skotsku v porovnání s Anglií a Walsem daleko závažnější. Například na předměstí Glasgow Stratclyde dochází k vraždám pomocí nožů 3,5krát častěji než v Anglii a Walesu. Právě snížení počtu násilí spáchaného nožem a s použitím nože bylo prvním úkolem "Oddělení omezování násilí" (Violence Reduction Unit), které vzniklo při stratclydské policii v roce 2005.
Stejně jako u zneužívání alkoholu a napodobenin střelných zbraní i v případě nožů (a mečů) bude řešení hledáno především v omezování a ztěžování jejich prodeje i nákupu. Pokud Skotsko přijme projednávanou právní normu, bude to v praxi znamenat, že prodejci "nekuchyňských" nožů budou muset mít pro účel svého podnikání speciální licenci, jejíž získání je podmíněno registrací, prodejem v obchodě a dalšími požadavky umožňujícími transparentnost tohoto typu podnikání.
Stále častěji se ve Skotsku vyskytují případy bezdůvodného násilí (i se zbraněmi), které mezi sebou páchají gangy dětí a mladistvých v odlehlých částech měst, ale i v jejich centrech. Násilí a pouliční boje jednotlivých part nemají racionální důvod. V některých případech se jedná o určitou formu boje o teritorium mezi jednotlivými partami, v jiných o manifestaci síly napadáním nezúčastněných osob. Tuto činnost páchají útočníci z nudy, ze snahy vyniknout a zaujmout. Policejní práce je limitována - policie nemůže předvídat kdy a kde se násilí odehraje a represe je pouze následnou reakcí. Pro boj s tímto jevem je nutná spolupráce s širším okruhem institucí (sociální, školské, samospráva, nestátní) i s rodinami delikventních dětí.
Estonsko na konferenci představilo své řešení násilné kriminality v ulicích s důrazem na národní opatření a místní podobu řešení v období let 2001-2005. Jeho zástupce Märt Körgmaa nejprve krátce referoval o hledání nových vhodných přístupů k dané problematice. Bezpečnostní situaci v Talinu označil za problematickou nejen kvůli středověkému charakteru města a na severské poměry velmi nízké ceně alkoholických nápojů, ale i slabým zapojením veřejnosti do bezpečnostních otázek a neefektivní organizací policie dohlížející na město.
Ke zlepšení bezpečnostní situace v Talinu došlo po roce 2002 podle Körgmaa díky zpřísnění podmínek prodeje alkoholu, použití relativně přísného cizineckého zákona na redukci nelegálního pouličního prodeje a zákona umožňujícího zadržení osoby kvůli zjevné opilosti na veřejném prostranství a provokaci, u které je předpoklad, že může přerůst v násilný střet. Podle Estonců hraje velkou roli i zavedení principu "community policing", plné využívání moderních technologií nejen na úrovni kamerových systémů, ale i komunikace s veřejností prostřednictvím internetových stránek.
Šéf portugalského úřadu pro prevenci kriminality, Luís Elias. představil portugalský národní akční plán proti drogám a závislosti na drogách. Prostředků, kterými se snaží Portugalsko omezit trestnou činnost spojenou s drogami, je několik. Jedním z nich je program "Bezpečná škola". Umožňuje spolupráci různých institucí, výrazně zlepšuje obraz policie a vede k lepší informovanosti žáků a studentů o drogách, alkoholu, bezpečnosti na silnicích a kriminalitě. Celkem se do programu zapojilo 8 000 škol s více než 1 milionem studentů v celém Portugalsku.
Dalším programem směřujícím k redukci kriminality spojené s drogami je "Bezpečnost v komerčních zónách", který do otázek veřejné bezpečnosti zapojuje majitele obchodů v nákupních centrech.
Portugalské ministerstvo vnitřní správy dále realizuje program "Bezpečnost pro seniory", který přináší podporu obětem z řad této rizikové skupiny a zároveň vede k bezpečnějšímu chování.
Spolupráci různých institucí vyžaduje i realizace programu podpory obětem, který v praxi znamená existenci speciálních policejních týmů a speciálních kapacit pro pomoc obětem při policejních stanicích. Na závěr svého příspěvku seznámil zástupce Portugalska posluchače s konkrétními kroky, které jsou podnikány bezprostředně k omezení výroby a distribuce drog, nikoli tedy jen k likvidaci následků zneužívání drog. Mezi těmito opatřeními je například ochrana svědků. Policisté stále více využívají nových technologií včetně těch, které umožňují záznam obrazu. Naopak omezují možnosti výrobců a distributorů drog využívat moderní technologie pro účely své trestné činnosti. Podle provedené evaluace došlo v Portugalsku po uplatňování opatření ke snížení trestné činnosti, například v okolí škol, v nákupních střediscích a trestné činnosti namířené proti seniorům.
Příští konference Best practice se uskuteční koncem roku 2006 ve Finsku, které bude v té době předsedat EUCPN.