Měsíčník Policista
Městský kamerový dohlížecí systém - typový projekt
Vyšlo v čísle 12/2005
1. Základní principy provozu městského kamerového dohlížecího systému
Provozování městského kamerového dohlížecího systému (MKDS) musí být v souladu se zákonem ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů a se zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.
MKDS musí monitorovat veřejné prostranství. Tím se rozumí podle $ 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Riziková místa měst a obcí stanovuje na základě podrobných analýz Policie České republiky.
Základní charakteristikou provozování a využívání MKDS je jejich preventivní funkce, tj. vytváření bezpečných zón v exponovaných lokalitách.
MKDS přinášejí okamžitý výsledek (snížení kriminality v určeném místě), ale nejsou všelékem a samospasitelné.
Zároveň jsou MKDS využitelné pro aktuální koordinaci postupu bezpečnostních složek, hasičů, záchranné služby apod. při závažnějším ohrožení bezpečnosti občanů.
MKDS se musí stát součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
Obrazový signál MKDS není určen pro veřejnost, ale pro malý okruh uživatelů (Policie České republiky, městská policie) a pro přesně vymezený účel. Režim dispečerského pracoviště MKDS musí být zajištěn tak, aby manipulaci s příslušnou technikou prováděla kompetentní a vyškolená obsluha a byl zabráněn vstup nepovolaným osobám.
O tom, že je určitý prostor monitorován, musí být občané města a jeho návštěvníci dostatečně srozumitelně informováni například pomocí informační tabule s textem "Tento prostor je pod nepřetržitým dohledem kamer městské policie".
2. Využívání MKDS Policií České republiky
Policie České republiky je oprávněna na základě $ 42d a $ 42f zákona o Policii České republiky, zpracovávat informace včetně osobních údajů shromážděné při plnění úkolů policie, a to v rozsahu nezbytně nutném pro plnění těchto úkolů. Plněním úkolů policie se rozumí zejména ochrana bezpečnosti osob a majetku a zajišťování veřejného pořádku.
Policie České republiky je také oprávněna, je-li to potřebné pro plnění jejích úkolů, pořizovat zvukové, obrazové nebo jiné záznamy z míst veřejně přístupných. Pokud jsou k pořizování takových záznamů zřízeny stálé technické systémy (kamerové systémy), je policie povinna informace o zřízení takovýchto systémů vhodným způsobem uveřejnit. Jakým způsobem se má informace zveřejnit, však zákon neupravuje.
3. Využívání MKDS obecní policií
Instalace MKDS je zcela zákonná na základě zákona o obecní policii. Vzhledem k tomu, že obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce ($ 1 odst. 2), znamená to, že zabezpečení veřejného pořádku je plně v její pravomoci. Pod pojmem veřejný pořádek je chápána ochrana pravidel chování lidí na veřejnosti, která nejsou sice výslovně formulována v právních normách, ale jejich zachování je podle panujících obecných názorů v určitém místě a čase nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití. Tato neformalizovaná pravidla chování jsou právně závazná pouze v mezích právní normy, která obsahuje výslovně termín "veřejný pořádek".
Na základě $ 24a a 24b zákona o obecní policii je obecní policie oprávněna zpracovávat údaje, které potřebuje k plnění úkolů zákona o obecní policii nebo jiného zvláštního zákona. Obecní policie může také tyto údaje poskytnout Policii České republiky, orgánům obce a dalším orgánům, je-li to nutné k plnění jejich úkolů. Obecní policie je dále oprávněna pořizovat zvukové nebo obrazové záznamy z míst veřejně přístupných; tzn. je možné provozovat systém průmyslových kamer a pořizovat záznamy, které samozřejmě lze využít jako důkazní materiál, a to i pro Policii České republiky v případě potřeby.
Obecní policie je ovšem také povinna vhodným způsobem uveřejnit, že některé místo v obci je pod stálou kontrolou průmyslovou kamerou. Jakým způsobem se má informace zveřejnit, zákon neupravuje.
4. Příprava a realizace projektu MKDS
Žadatelé o projekt musí nejprve v obci provést a následně vyhodnotit bezpečnostní a hodnotovou analýzu. Bezpečnostní analýza ukáže na nejzávažnější bezpečnostní problémy v obci, ukáže předměty zájmu a možné cíle útoků pachatelů, ukáže, kdo jsou potenciální pachatelé a kdo jejich oběti apod. Hodnotová analýza následně osvětlí míru pravděpodobnosti vzniku škod, jak velké škody na majetku nebo na zdraví osob mohou vzniknout, na jakou míru je možné snížit pravděpodobnost vzniku škod apod.
Potvrdí-li vyhodnocení analýz účelnost výstavby MKDS v obci, promýšlí a konzultuje žadatel další otázky s odborníky. Odbor prevence kriminality doporučuje všem žadatelům o projekt MKDS a jeho zpracovatelům a provozovatelům se obracet zejména na: příslušné okresní ředitelství Policie České republiky, obecní policii, odborníky odboru prevence kriminality, zkušebnu technických prostředků střežení - akreditovanou zkušební laboratoř číslo 1 158, akreditovaný Inspekční orgán Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm číslo 4 014 a školicí středisko TRIVIS.
- Odbor prevence kriminality doporučuje zpracovateli projektu MKDS se řídit:
a) zejména zákonem č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, nařízením vlády č. 17/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí, nařízením vlády č. 18/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility, nařízením vlády č. 426/2000 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na rádiová a telekomunikační koncová zařízení, ve znění pozdějších nařízení vlády, ČSN EN 50 132 - CCTV sledovací systémy pro použití v bezpečnostních aplikacích (Část 1 až 7) a návrhy ČSN EN pro oblast digitálních CCTV, ČSN EN 50 131 - Poplachové systémy - Elektrické zabezpečovací systémy uvnitř a vně budov, ČSN EN 60065 - Zvukové, obrazové a podobné elektronické přístroje - Požadavky na bezpečnost, ČSN EN 60529 - Stupně ochrany krytím (krytí - IP kód), Dotazníkem CCTV komise CCTV AGA a Rozšiřujícími podmínkami pro zpracování projektů a standardními postupy pro hodnocení účinnosti MKDS v rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni - Partnerství" (www.mvcr.cz/prevence/formular/index.html).
b) využívat služeb zkušební laboratoře č. 1158 a Inspekčního orgánu AGA č. 4014 při zpracování zadávacích podmínek pro vyhlášení veřejné soutěže (fundovaný zámysl - stanovení požadavků na systémové, technické a uživatelské řešení MKDS), vyhodnocení technické části jednotlivých nabídkových dokumentů, přejímce MKDS, posouzení technického stavu již provozované technologie například ve vztahu k efektivnosti vynaložených prostředků atd.
Efektivita projektu MKDS je přímo závislá na precizním zodpovězení naznačených otázek a splnění předchozích podmínek a doporučených postupů. Technika a lidská obsluha jsou dvě strany stejné mince, jde o jejich vyváženost k docílení efektivního využívání MKDS. Efektivita MKDS se projeví v konečném výsledku, což je snížení kriminality v konkrétní lokalitě (statistické porovnávání za určité časové období) a zvýšení pocitu bezpečí u občanů (průzkum veřejného mínění). To je hlavní cíl projektu. Efektivita MKDS musí být neustále předmětem zájmu manažerů prevence kriminality, zástupců obce, státních orgánů a institucí.
5. Vnitřní směrnice, režimová opatření
Vnitřní směrnice monitorovacího pracoviště musí akcentovat na jedné straně zákonné podmínky pro výkon práce dané obecnými pracovně právními předpisy a na straně druhé musí obsahovat určité odlišnosti, neboť činnost na tomto pracovišti se musí blížit standardům pro zvláštní režimová pracoviště.
K obecným pracovně právním předpisům patří v podmínkách obecní policie zejména zákoník práce a zákon o obecní policii. U příslušníků Policie České republiky řeší tuto oblast zákon o služebním poměru a zákon o Policii České republiky. Pokud kamerový systém obsluhují jiní pracovníci (např. zaměstnanci soukromých bezpečnostních služeb nebo obyčejní civilisté), vztahují se na ně ustanovení zákoníku práce.
Celý komplex směrnic musí stanovit jednoznačná práva a povinnosti veškerého personálu ve vztahu k MKDS. Názvy směrnic mohou být různé, ale obsahem musí být zejména:
- Pracovní náplň obsluhy MKDS.
- Možnost ovládání a nastavování kamer.
- Postup při pozorování scény.
- Vyhodnocování informací.
- Předávání poznatků kompetentním orgánům.
- Ukládání informací - tvorba dokumentace, evidence záznamů.
- Předávání dokumentace.
- Ukládání a práce s dokumentací a její skartování.
- Zaškolení obsluhy a pravidelné průběžné proškolování.
- Úprava vlastního výkonu služby ve dne, v noci.
Součinnostní vztahy monitorovacího pracoviště s dalšími subjekty a prvky integrovaného záchranného systému.
Seznamy oprávněných osob, které mohou vstoupit do prostor režimového pracoviště (obsluha, technici, kontrolní a nadřízené orgány) a dále seznam konkrétních osob, které jsou výlučně oprávněny systém ovládat - ostatní osoby nemají umožněn vstup.
Otázky mlčenlivosti (např. u obsluhujících strážníků je řešeno podle ustanovení $ 26 zákona č. 553/91 Sb., o obecní policii, u policistů je řešena tato oblast zákonem o Policii České republiky).
- Kontrolní činnost.
U aplikací, kde monitoring provádějí příslušníci Policie České republiky, není třeba zavádět žádný zvláštní režim, neboť jde vesměs o služební místnosti.
Mimo dodržování stanovených pravidel je pro obsluhující personál velmi důležité jejich technické proškolení. Každý operátor musí být důkladně proškolen na počátku své činnosti. V dalším průběhu, v předem stanovených termínech, je nutné proškolení opakovat. O všech školeních se vede písemný přehled. Prvotní zaškolení provede instalační firma (běžné je bezplatné provedení). Další školení zajišťuje provozovatel systému.
Vlastní rozvrh pracovních hodin obsluhy musí být přímo úměrný velikosti města, počtu kamerových bodů, složitosti bezpečnostní situace a v neposlední řadě počtu možných a vhodných operátorů.
Jde o velice náročnou službu, nemající nic společného se zažitým stereotypem v posuzování práce různých strážných či hlídačů. Velmi vhodné, a prozatímní zkušenosti z provozu MKDS to zcela potvrzují, je, když se operátoři během dne střídají jak na operačním pracovišti, tak v normálních pěších či motorizovaných hlídkách ve městech, aby neztratili místní a osobní znalosti, nebyli odtrženi od bezpečnostní reality ve městě a uměli organizovat z velína MKDS případný zákrok bezpečnostních sil.
6. Shrnutí
Je-li MKDS budován a provozován podle zásad doporučovaných odborem prevence kriminality, velice podstatně přispívá ke snížení kriminality v konkrétní lokalitě a zvyšuje pocit bezpečí u občanů.
MKDS velmi podstatně zefektivňují i venkovní výkon služby policie. Ta má možnost řídit a koordinovat akce většího počtu sil a policejních prostředků. Tím se výrazně zlepšuje stav na úseku veřejného pořádku v dané lokalitě a vzrůstá důvěra občanů k policii. Kriminalita se sice zčásti přesouvá do jiných - vedlejších ulic, lokalit, ale na to reaguje policie a komunita operativně jinými opatřeními.
MKDS umožňují podchycení závadového jednání v samotném počátku a jeho dokumentaci. Mají význam i pro vedoucího pracovníka policie, který má možnost takto kontrolovat úkoly zadané policistům a strážníkům při instruktáži. Systém totiž dokumentuje i zákroky hlídky, chování a vystupování jejích členů.
MKDS mimo základní funkce - dohlížení na bezpečnostní situaci v daném místě - plní i funkci důvěryhodného odstrašování potenciálních pachatelů, tedy funkci nanejvýš preventivní.
Efektivita MKDS musí být neustále předmětem zájmu manažerů prevence kriminality, zástupců obcí, krajů, státních orgánů a institucí. Efektivita MKDS se dá změřit. Projeví se snížením kriminality v konkrétní lokalitě (statistické porovnávání za určité časové období) a zvýšením pocitu bezpečí u občanů (průzkum veřejného mínění). To jsou hlavní cíle projektu i hlavní hodnotící kritéria efektivity MKDS.
Literatura:
- Stanislav Křeček a kol.: Příručka zabezpečovací techniky - Systémy průmyslové televize (CCTV). Blatná, Blatenská tiskárna s.r.o. 2002.
- Koníček, T., Křeček, S., Kocábek, P.: Městské kamerové dohlížecí systémy. Praha, Themis 2002.
- Časopis Policista č. 1 a 2/2005: Sborník příspěvků ze semináře "Městské kamerové dohlížecí systémy - účinný prvek prevence kriminality" Sokolov 22. září 2004.
Zákony, nařízení vlády a ČSN:
- Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č.128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- Zákon č.40/2004 Sb., o veřejných zakázkách.
- Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů.
- Nařízení vlády č. 426/2000 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na rádiová a telekomunikační koncová zařízení, ve znění pozdějších nařízení vlády,
- Nařízení vlády č. 17/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí,
- Nařízení vlády č. 18/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility,
- ČSN EN 50 132 - CCTV sledovací systémy pro použití v bezpečnostních aplikacích (Část 1 až 7) a nové návrhy ČSN EN pro oblast digitálních CCTV,
- ČSN EN 50 131 - Poplachové systémy - Elektrické zabezpečovací systémy uvnitř a vně budov,
- ČSN EN 60065 - Zvukové, obrazové a podobné elektronické přístroje - Požadavky na bezpečnost,
- ČSN EN 60529 - Stupně ochrany krytím (krytí - IP kód).
JUDr. Pavel KOCÁBEK
a JUDr. Tomáš KONÍČEK
Odbor prevence kriminality MV
Ilustrační foto Jiří NOVÁK