Měsíčník Policista

Economy Run 2005 aneb Ecodriving po česku

Vyšlo v čísle 12/2005

Je časně ráno, do rozbřesku prvních podzimních paprsků zbývají ještě dobré dvě hodiny. Silnice z Prahy do Mladé Boleslavi je nezvykle prázdná. Kolega fotoreportér za volantem jede svižně - i když v rámci dopravních předpisů. Až pojedeme těmito místy zítra odpoledne, bude si s plynovým pedálem pohrávat o poznání něžněji, protože každá kapka benzinu, kterou škodovka spolkne, bude mít cenu nějaké té příčky na výsledkové listině motoristické soutěže ECONOMY RUN 2005.

Jsou pneumatiky předpisově nahuštěny? I to je součástí technické kontroly před startemSoutěž ECONOMY RUN o co nejnižší spotřebu paliva během jízdy automobilem přenesli do tehdy Československé republiky naši motorističtí novináři. Největší zásluhu na jejím pořádání a stále vyšší popularitě má beze sporu nestor tohoto závodu redaktor Karel Hrubec.

"Že se řidiči pokoušeli o úspornou jízdu prakticky už sto let, je celkem logické, i když dětská léta automobilu byla záležitostí bohatých, kterým na spotřebě nijak moc nezáleželo. Když ale později automobil zlidověl a rozšířil se i do středních společenských vrstev, začala hrát úspora větší roli. Nižší spotřebu začali využívat především výrobci aut jako prodejní argument. V současné době se k otázce ekonomické naléhavě přidružuje i zvýšená ochrana životního prostředí. Úsporná jízda automobilem tak dostává další, zdaleka ne zanedbatelný význam pro nás pro všechny," říká. A jak se k soutěži dostal on sám? Když se někdy před čtvrt stoletím zaváděl na rakouský trh nový typ "brouka" (VW 1300), byl náš motoristický novinář Karel Hrubec spolu s třicítkou dalších kolegů, převážně z Rakouska, Německa a Maďarska, pozván k ekonomické jízdě novým vozem z Vídně do Brna. Redakční posádka časopisu Signál tenkrát dojela do cíle u bran brněnského výstaviště se čtvrtým nejlepším výkonem asi čtyři a čtvrt litru na sto kilometrů.

"Za pár let se nám podařilo zorganizovat takovou soutěž u nás ve spolupráci s Autoklubem Škoda Mladá Boleslav pro třicítku posádek. Podmínka byla jen jedna - jízda automobilem Škoda. Soutěž vyhrála dvojice Liška - Roušalová, která se držela ještě řadu let jako manželé Liškovi na špici výsledkových listin, i když přešli na novější typ škodovek," vzpomíná Karel Hrubec. Pro pořádek nutno dodat, že první nejlepší výsledky spotřeby benzinu se pohybovaly kolem čtyř litrů na sto kilometrů.

Letos se soutěž pořádaná Autoklubem Škoda Mladá Boleslav za vydatné pomoci generálního sponzora ŠkodaAuto Mladá Boleslav, Servisních služeb ŠkodaAuto Mladá Boleslav, ÚAMK ČR Praha a dalších význačných sponzorů, bez kterých by nebylo myslitelné tento mezinárodní motoristický podnik uspořádat, jela v České republice už po čtyřiadvacáté. Hlavní filozofie, se kterou se v našich podmínkách soutěž zrodila, zůstala nezměněna - projet určitou délku tratě na voze značky Škoda v plném provozu za dodržení pravidel silničního provozu s co nejnižší spotřebou paliva.

x x x

Na nádvoří Servisních služeb ŠkodaAuto v Kosmonosích u Mladé Boleslavi potkáváme posádky, které už stály na startu stejně jako náš dvoučlenný tým časopisu Policista, i nováčky, kteří přijeli poprvé zkusit, co tato soutěž obnáší. Jako první nás vítá Ing. Josef Pálka - hlavní pořadatel, škodovák a po letech, kdy se spolu setkáváme i přítel, bez kterého si Economy Run nelze představit. Vyzvídáme, co nového letos do itineráře spolu se svými kolegy připravil. Marně - jako obvykle se budeme moci s mapkou trati i pokyny s názornými ikonami, které nás po dva dny po klikatých silnicích povedou do cíle, seznámit až pár minut před před startem.

Absolutními vítězi soutěže ve skupině diesel se stali manželé Michal a Radka Šimůnkovi z Mladé BoleslaviNa atmosféru u nás zatím ojedinělého závodu se každý rok těšíme a pokaždé si lehce adrenalinové vzrušení vychutnáme. Předstartovní rituál se po léta nemění: vyfasovat z rukou manželů Vlčkových - taktéž neodmyslitelnou součástí "economy" - startovní číslo... Naše novinářská kategorie se od ostatních v ničem neliší, většina posádek však jede na škodovce, kterou pro ni připravili (většinou s vypětím všech sil a diplomacie) organizátoři. I když svezení to bývá pěkné, má malou nevýhodu. Řidičům krásných nových automobilů oproti ostatním kolegům pár kilometrů trvá, než si s vozem zcela porozumí.

Pro ty, kdo o této soutěži ještě neslyšeli, jen pár nejnutnějších pravidel: jede se jak již bylo řečeno na vozech Škoda bez speciálních úprav, které jsou zde tabu. Vozidla proto procházejí před startem pečlivou servisní kontrolou, místa, kde by bylo možné leccos vychytat za startovní páskou, jsou zapečetěna. Potom je nutné každé auto zvážit a u benzinového čerpadla je doplněna nádrž až po hrdlo a uzávěr dostane rovněž pečeť. Po projetí cílovou páskou doplní pořadatel nádrž vozu opět "navrchovato", a tak se zjistí, za kolik se podařilo jet kopec nekopec. Pro stanovení pořadí na výsledkové listině je však celková spotřeba vzhledem k různým typům vozů škoda vyhodnocena tak zvaným indexem poměrné spotřeby, který se vypočítává jako jedna desetina aritmetického průměru dvojnásobku dosažené spotřeby a spotřeby vztažené na jednu tunu hmotnosti vozidla dle příslušného vzorce.

x x x

Konečně tedy držíme v ruce itinerář trati. Celková délka dvouetapového závodu měří 347 kilometrů, čas, ve kterém je třeba ji projet, stanovili pořadatelé nekompromisně na 390 minut (jinak bezpodmínečná diskvalifikace), což obnáší průměr 53,38 km/h. Ve chvíli, kdy se posádkám dostane itinerář do ruky, nadcházejí horečné chvíle taktizování. Kde je terén podle mapy hornatý a kde rovinka, na které se dají trochu nahnat drahocenné minuty tak, aby palivo ubývalo z nádrže doslova po kapkách? Zatím co řidič věnuje pozornost hlavně mapě, jeho spolujezdec poznamenává do itineráře orientační časy, bez kterých by se mohlo stát - také už jsme to zažili - že dojedete do cíle o půl minuty později, než nařizují pravidla, a okamžitě se tak ocitnete na konci výsledkové listiny mezi diskvalifikovanými posádkami.

Letos vedla trať závodu opět překrásným krajem. První den se jelo z Kosmonos na Mělník, Králův Dvůr, Mníšek pod Brdy až do Solenic u Příbrami, kde pomohlo se zázemím pro účastníky závodu Zařízení služeb pro ministerstvo vnitra. Ubytování, cesta lodí na Orlík, prohlídka hradu, skvělý večer, který se - jak jinak - povětšinou točil kolem motorismu.

Trať přenádhernou, ale řácky kopcovitou krajinou "Ameriky" nedaleko Karlštejna sebrala cenné minuty. Na start druhé etapy jsme šli s dluhem, při kterém nebyly mé pečlivě propočítané časy k ničemu a museli jsme začít taktizovat znovu. Inu, taktizovat je silné slovo - nezbývalo než jet, co to dá, a šetřit tak mnohem méně než jsme původně přepokládali. Fakt, že většina posádek, včetně favoritů, na tom není lépe, nás neuklidnil. Před Mladou Boleslaví se vozy se startovními čísly hnaly dálnicí o poznání rychleji, než měli jejich řidiči původně v úmyslu.

Martin Dejdar se ani v roli závodníka nezapřel jako skvělý bavič velké motoristické rodinyZa cílovou páskou přišla chvíle napětí - za kolik to letos bude? V konkurenci 63 posádek jsme skončili na voze Fabia třídy B 1200 v kategorii benzinových motorů v polovině startovního pole se spotřebou 5,2 l/ 100 km při průměrné rychlosti 54 km/h. Vítězné posádce Ing. Petr Farník-Zdeněk Urban stačilo na projetí trati pouhých 3,53 l/100 km. V kategorii dieselových motorů si nejlépe vedla posádka Michal a Radka Šimůnkovi se spotřebou nafty 3, 063/100 km.

Mezi závodníky se každoročně soutěže zúčastňují známé osobnosti z kulturního i sportovního života. Pohár věnovaný časopisem Policista přišel letos do rukou "mediálně nejznámější osobnosti", kterou pořadatelé vyhlásili. Jeho držitelem se tak stal Martin Dejdar.

Dříve než byly předány ceny vítězům, proběhla beseda organizátorů s účastníky letošní mezinárodní soutěže. Jejím tématem byla - jak jinak - příprava následujícího, tedy jubilejního pětadvacátého. Věříme, že ani tam nebude časopis Policista chybět.

Radvana NOVÁKOVÁ