Policejní akademie ČR se sídlem v Praze je státní vysoká škola, která v souladu s hlavními myšlenkami Boloňského procesu poskytuje třístupňovou strukturu vysokoškolského studia nejen policistům, pracovníkům resortu Ministerstva vnitra ČR a bezpečnostních složek, ale i civilním uchazečům.
Policejní akademie České republiky (dále jen PA ČR) jako jediná státní policejní vysoká škola zaujímá v Česku specifické postavení. Zaměřuje se zejména na přípravu odborníků, kteří budou po absolvování školy řídícími pracovníky a specialisty Policie ČR, Ministerstva vnitra ČR a dalších bezpečnostních složek a státních institucí. Obsah studijních programů je koncipován na širokém odborném profilu studijního oboru se solidním společensko-vědním základem. Mezinárodní spolupráci realizuje akademie na úrovni vysokých škol podobného zaměření a zapojením do mezinárodních vzdělávacích projektů a programů. Vize rozvoje PA ČR koresponduje se strategií, kterou pro systém vysokého školství ve sjednocené Evropě formulovala Boloňská deklarace.
Při příležitosti sedmistého výročí pařížské Sorbonny podepsali v Paříži v květnu roku 1998 ministři Francie, Německa, Itálie a Spojeného království, zodpovědní za vysoké školství, tzv. Sorbonnskou deklaraci. Ve společném prohlášení o harmonizaci výstavby Evropského systému vysokého školství se přihlásili k vytvoření otevřeného prostoru vysokého školství v Evropě, jehož systém bude založen na strukturovaných vzdělávacích programech a řešení problematiky celoživotního vzdělávání. V červnu 1999 se sešli v Boloni zástupci z 29 evropských zemí a podepsali deklaraci o vytvoření "Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání do roku 2010", tzv. Boloňskou deklaraci. Evropským zemím se tak otevřela možnost využít jedinečnosti vlastních vzdělávacích systémů a vytvořit z nich systém evropský, který bude sestávat ze tří srozumitelných a srovnatelných stupňů vysokoškolského vzdělávání (bakalářského, magisterského, doktorského), z propracovaného systému kreditů (jako vhodného prostředku podpory všestranné studentské mobility) a z podpory evropské spolupráce v udržování kvality vysokoškolského vzdělávání. Základní kameny celé reformy potvrdilo a dále rozšířilo jak Pražské komuniké v květnu 2001, tak Berlínské komuniké v září 2003. V květnu letošního roku se v norském Bergenu sešli odpovědní zástupci ze 45 zemí Evropy, USA a Latinské Ameriky. V Komuniké z Bergenu je nad rámec priorit kladen důraz na sociální dimenzi vzdělávacího procesu, na vztah mezi Evropou a ostatním světem. Komuniké zdůrazňuje nutnost propojení vědy a výzkumu se vzděláváním a klade důraz na třetí, doktorský cyklus studia.
Policejní akademie ČR má akreditovány dva bakalářské studijní programy, jeden magisterský studijní program a jeden doktorský studijní program. Akreditační komise vlády ČR projednala v roce 2003 žádost PA ČR o určení typu vysoké školy a v souladu s příslušnými paragrafy zákona č. 111/1998 o vysokých školách určila typ vysoké školy Policejní akademie ČR jako univerzitní.
Bakalářský studijní program "Veřejná správa", studijní obor "Krizové řízení ve státní správě a územní samosprávě", je koncipován jako tříleté studium v prezenční i kombinované formě studia. Jeho akreditace byla vyvolána společenskou potřebou, zejména v souvislosti s ničivými záplavami, hrozbou teroristických útoků a potřebou řešení dalších mimořádných událostí. Potřeba vzdělávání krizových manažerů veřejné správy byla zdůvodněna usnesením Bezpečnostní rady státu č. 211. Absolventi studijního programu naleznou uplatnění zejména v orgánech státní správy a územní samosprávy, v Hasičském záchranném sboru, u Policie ČR a v dalších bezpečnostních složkách. Studium oboru je ukončeno státní závěrečnou zkouškou z profilových předmětů a obhajobou bakalářské práce. Absolventi získávají titul "bakalář" (Bc.)
Bakalářský studijní program "Bezpečnostně právní studia" je tříletý studijní obor v prezenční nebo kombinované formě studia, který se postupem doby podařilo optimalizovat v souladu s potřebami bezpečnostní praxe. Studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou z profilových předmětů a obhajobou bakalářské práce. Absolventi získávají titul "bakalář" (Bc.).
Magisterský studijní program "Bezpečnostně právní studia", studijní obor "Policejní management a kriminalistika", navazuje na bakalářský studijní program, je dvouletý, ukončený státní závěrečnou zkouškou z profilových předmětů a obhajobou diplomové práce. Do studijního plánu jsou zařazeny předměty rozvíjející teoretické znalosti nezbytné pro management ve vrcholových řídících pozicích státních i privátních bezpečnostních služeb a pro špičkové odborníky na funkčních místech, vyžadujících tvůrčí přístup a vysoký stupeň odborných znalostí a dovedností. Absolventi získávají titul "Magistr" (Mgr.).
Doktorský studijní program "Bezpečnostně právní studia", studijní obor "Policejní management a kriminalistika", navazuje na magisterský studijní program téhož zaměření. Společenská potřeba konstituování tohoto programu vyplynula zejména z nutnosti vychovávat vysoce kvalifikované pracovníky, připravené samostatnou tvůrčí činností řešit metodické, analytické, projekční a expertizní úkoly v oblasti vědy a výzkumu v oborech policejního managementu, kriminalistiky, práva a příbuzných oborů. Akademie tak pružně reagovala na měnící se společenské podmínky, zejména na změny bezpečnostní situace a výskyt nových závažných bezpečnostních rizik, jako je mezinárodní a organizovaný zločin, hospodářská, finanční a ekologická kriminalita, mezinárodní terorismus apod. Standardní doba studia jsou tři roky, maximální doba osm let. Studium se ukončuje státní závěrečnou zkouškou z profilových předmětů a obhajobou dizertační práce. Absolventi získávají titul "doktor" (Ph.D.).
Akreditace doktorského studijního programu umožnila Policejní akademii, aby se transformovala na univerzitní vysokou školu, kompatibilní s vyspělými vysokými školami obdobného zaměření v národním a evropském prostředí, v souladu s Boloňskou deklarací. Transformací školy došlo k výraznému posílení zapojení učitelů a studentů do vnitrostátních i mezinárodních aktivit ve vzdělávací a vědecko-výzkumné oblasti. Do budoucna aspiruje PA ČR na to, aby se stala oborovým vědecko-výzkumným centrem pro řešení bezpečnostních a právních problematik souvisejících s vnitřní bezpečností.
Pojem kvalita již dávno není vnímán pouze v souvislosti s komerční a průmyslovou sférou, s kvalitou výrobku, jeho užitnou hodnotou, trvanlivostí, výkonností nebo jeho fyzikálními vlastnostmi, jako je např. barva, tvar, vůně atd., které vedou k očekávané vnitřní spokojenosti zákazníka. Pojem kvalita se neméně důrazně vztahuje na veškeré činnosti a služby poskytované zákazníkům. I Policie České republiky poskytuje služby a učí se akceptovat, že kvalita její práce není definována a hodnocena samotnou policií, nýbrž jejím uživatelem. Žádný policejní úředník se dnes nemůže uzavírat před tím, že se kvalita jeho práce stala předmětem veřejného pozorování a parametry kvality neplatí "věčně", mohou se časem měnit. To vyžaduje filozofii, která předpokládá změny, připouští kontinuální zlepšování a realizuje kulturu učící se organizace. Kvalita tedy není vedlejším faktorem, kvalita je určujícím faktorem policejního konání uvnitř i navenek. Všechny reformní plány ovšem musí nést, předvádět a permanentně podporovat management organizace. Je vzorem a hlavním promotorem pro všechny ostatní v organizaci a podstatným faktorem úspěchu.
O potřebě kvalitních lidských zdrojů není pochyb, jejich kvalita závisí na jejich rozvoji, a ten úzce souvisí s jejich lepším pracovním uplatněním, zvýšením kompetencí a výkonnosti. Management akademie zaměřuje v současné době značné úsilí na další zkvalitňování stávajících vzdělávacích programů, na přípravu a budoucí úspěšnou akreditaci nových studijních programů, na postupnou implementaci kreditního systému a na zefektivnění systému dalšího vzdělávání. Akademie podporuje evropskou dimenzi v oblasti vzdělávání a respektuje strategické cíle Unie, která volá po komplexním řízení kvality (viz Moderní manažerské metody míří do policejní praxe, Policista 6/2003). Precizace a vytváření stávajících a budoucích studijních programů na PA ČR tvoří trvalý proces neustálého zlepšování, který respektuje turbulentní vnější prostředí, vyvolává proaktivní postoj managementu školy, jasnou a srozumitelnou vnitřní komunikaci, efektivní týmovou spolupráci, a který zohledňuje požadavky a nároky bezpečnostní praxe.