POLICISTA  2/2004


měsíčník Ministerstva vnitra

reportáž


Cítíte se na dálnici bezpečně? Tak jsme se zeptali několika motoristů u benzinových čerpadel na známé "dé jedničce" vedoucí z Prahy do Brna a dál na Olomouc. Kladnou odpověď jsme nezaznamenali, většina lidí však měla na mysli pouze nebezpečí dopravní kolize. Pouze dva řidiči ze zhruba dvaceti dotázaných se obávali kromě újmy na zdraví a pomačkaného plechu svého vozu i možnosti, že je na cestě někdo okrade. Je na dálnici bezpečno? zeptali jsme se také na dvou policejních dálničních odděleních a na Správě Jihomoravského kraje PČR.

Ještě před čtyřmi pěti roky bychom s vedoucími policejních dálničních oddělení hovořili pouze o dopravních nehodách. Ne, že by se jiná trestná činnost na dálnici neobjevovala, ale nějaké to "načaté" auto nebo vykradený motorest takřka nestály za řeč. Těchto případů však začalo přibývat a kolem roku 1999 snad neuplynul den, aby policisté na dálničních odděleních nesepisovali protokoly s okradenými motoristy. Zatímco v terénu řádily zlodějské klany a praxí se propracovávaly k neuvěřitelné drzosti, specialisté Správy Jihomoravského kraje PČR i policisté dálničních oddělení připravovali na základě analýz přečetné majetkové trestné činnosti nová opatření. Jedním z nich bylo zřízení skupin obecné kriminality (SOK) přímo na dálničních odděleních v působnosti policejní správy Jihomoravského kraje, kde měli vyčlenění policisté pracovat obdobně jako jejich kolegové na obvodních odděleních.

ZASTAVENÍ PRVNÍ - VELKÝ BERANOV

Tomuto oddělení náleží dálnice od Humpolce po Velké Meziříčí-západ. Mnozí lidé se domnívají, že policisté na dálnici se zabývají pouze dopravními nehodami a vším, co s nimi souvisí. Tak jednoduché to zdaleka nemají - dálniční oddělení má na starosti jak dohled nad silniční dopravou a zpracovávání dopravních nehod, tak i práci, kterou dělají obvodní oddělení ve městech a obcích, tedy dohled nad veřejným pořádkem, šetření nápadu trestné činnosti, který s dopravními nehodami často vůbec nesouvisí...

"Zřízení skupiny obecné kriminality, do které byli vyčleněni někteří naši pracovníci, nebylo pro dálniční oddělení u nás, a zřejmě ani jinde, nijak obtížné. Naši policisté se s touto problematikou setkávali již dříve, a tak jsme uvítali lepší technické vybavení i metodickou pomoc, kterou Správa Jihomoravského kraje PČR nabídla," řekl nám npor. Mgr. Bc. Pavel Nováček, vedoucí Dálničního oddělení Velký Beranov, Odbor dopravní policie Správy Jihomoravského kraje PČR.

Kromě dopravních nehod zaměstnává policisty na dálnici - a dá se říci, že nejen na dálnici po celém jejím úseku, ale i na mnohých silnicích naší republiky - majetková trestná činnost, jak nazývá zlodějnu policejní spisovný jazyk.

Doklady okradených řidičů kamionů se zpravidla najdou pohozené na podlaze kabiny automobilu nebo někde v odpadkovém košiPřípady tohoto druhu mají některé společné znaky, dozvěděli jsme se nejen ve Velkém Beranově, ale i v Domašově a Brně. Skupiny, které se specializací, kterak okrást bližního, zabývají, nedělají rozdíly mezi osobními automobily a velkými nákladními auty. Kde se dá něco sebrat, počínají si velice hbitě, i když způsoby, kterak se zmocnit toho, co jim nepatří, jsou různé. Do vozů se dostávají tak, že u benzinové pumpy nebo na parkovišti poblíž motorestu, v nestřeženém okamžiku překonají zamčený zámek, aniž ho poškodí, jindy bez ostychu vylomí boční okénko anebo rozbíjí sklo auta. Denní či noční doba nerozhodují. V převážné většině případů se nejedná o náhodnou čorku, ale o propracovanou, organizovanou, týmovou zlodějskou práci. Jeden ze skupiny pachatelů oběť zpravidla vytipuje a dá svým komplicům echo, na co se zaměřit. Nebožák, který v tu chvíli ještě netuší, že se s věcmi, které neopatrně ponechal ve svém autě, už zřejmě neshledá, klidně pije kávu v bistru benzínky, anebo si pochutnává na gulášku v motorestu. Když se vrátí k vozu, mění směr své cesty a míří na policii...

Mnohé ztráty by si lidé ušetřili, kdyby byli opatrnější, shodují se policisté. Příklady? Tady jsou: cenné věci, které zůstávají, byť jen na chvíli, na sedadlech osobních vozů či v kabinách nákladních automobilů, jsou pro zloděje hotovým magnetem. Radost jim působí například také posádky, které se na parkoviště občerstvují. Jak tak všichni pobíhají kolem auta, nevšimnou si, že těsně vedle nich je zaparkovaný jiný automobil. Jeho osazenstvo čeká jen na vhodný moment, kdy se podaří něco sebrat, a než se kdo vzpamatuje, jsou dotyční s hbitými prsty pryč.

Neuvěřitelná je i důvěřivost některých lidí. Ve Velkém Beranově zaznamenali případ, kdy na odpočívce popíjel řidič kamionu s náhodným známým cosi na posilněnou. "Můžeme jít ke mně do kabiny, zahrajeme si třeba karty, " navrhl sotva chvíli známému řidič kamionu a dotyčný, jak jinak, rád souhlasil. Když návštěvník odešel, byly z kabiny automobilu pryč i některé šoférovy věci. Tenhle případ se podařil Beranovským spolu s kolegy ze služby kriminální policie a vyšetřování objasnit, i když nebyl tak jednoduchý jak by se na první pohled zdálo. Pachatel krádeže měl sice bydliště na jižní Moravě, ale cestoval po celé republice. "Asi po dvou měsících od zmíněného přestupku se tady shodou okolností dotyčný ukázal u podobného případu znovu. Tentokrát jsme to už mohli kvalifikovat jako trestný čin," říká velitel dálničního oddělení Velký Beranov a dodává, že svou roli nesehrálo jen policejní štěstí, ale hlavně práce vyčleněných policistů, kteří ve svém úseku dobře znají terén i některá podezřelá auta a jejich posádky.

Na tom, co se podaří Beranovským objasnit, má podíl jak policejní profesionalita, tak i spolupráce s okresními ředitelstvími Žďár nad Sázavou, Jihlava a Havlíčkův Brod, kterými tento kus dálnice prochází, a SKPV krajské policejní správy v Brně. Npor. Mgr. Bc. Pavel Nováček chválí i spolupráci se Správou Jihomoravského kraje PČR v Brně. Kromě služby kriminální policie a vyšetřování pomohlo Brno v řadě objasněných případů i metodickou pomocí policistům vyčleněným na dálničním oddělení pro práci na úseku majetkové trestné činnosti.

ZASTAVENÍ DRUHÉ - DOMAŠOV

Zámky některých nákladních automobilů nebývají pro hbité prsty překážkouStejně jako ve Velkém Beranově hovoří i na dálničním oddělení v Domašově o dalších nevybíravých zlodějských praktikách. V poslední době řeší často případy, kdy motoristé neochrání své věci před zloději ani vlastní opatrností.

"U benzínových čerpadel, motorestů a podobně, dávejte dobrý pozor, jestli nepřitahujete pozornost cizích lidí," říká mjr. Otto Valeš, vedoucí Dálničního oddělení Domašov, Správy Jihomoravského kraje Brno. Má na mysli zejména bývalé obyvatele některých balkánských států, kteří u nás již mnohdy zdomácněli. Vzápětí se seznámíme s takřka učebnicovým příkladem, kterak býti okraden:

Dobře organizovaní zloději, kteří se takřka vždy pohybují v několika automobilech, mají při své "týmové práci" přesně rozdělené úkoly. Jeden člověk z takové skupiny tipuje vhodnou oběť - musí to být pochopitelně někdo, kdo nepatří mezi lidi nemajetné. V úseku občerstvení benzínového čerpadla nebo v motorestu pak dotyčný darebák vyhlédnutého nešťastníka hlídá na každém kroku a dává echo svým komplicům, zda je čistý vzduch. Ti pak, aniž si toho kdo všimne, propíchnou pneumatiku vozu dotyčného motoristy. Poté nasedne banda do auta a dalšího člena svého týmu vysadí v místech, kde lze předpokládat, že vybraný motorista zjistí defekt pneumatiky. Automobil s komplici poté pokračuje po dálnici do místa, kde lze sjet ze silnice, a vzápětí se na ni v opačném směru vrátit. Motorista, který mezi tím zjistil závadu na svém voze, vystoupí, a pak je - podle okolností - obětí některé z variant připraveného scénáře. Zloděj, kterého komplici vysadili, buď nabídne vytipovanému nešťastníkovu svou pomoc při výměně pneumatiky, v nestřežené chvíli ukradne z auta, co se dá, a přeběhne na druhou stranu dálnice, kde na něj již čeká odvoz do bezpečí. Jindy může zloděj ležet nepozorovaně nedaleko vozidla s defektem a ve chvíli, kdy je jeho řidič zabrán do výměny kola, sebrat lup a vzápětí s ním zmizet jako v předchozím případě.

Někteří předvídaví motoristé ve chvíli, kdy zjistí závadu na svém automobilu, volají policisty. "Vždycky se ptáme, kde volající naposledy zastavili," říká vedoucí domašovského dálničního oddělení. Bylo-li to na některém z parkovišť u dálnice, poradí policisté, aby se řidič ve voze dobře zamkl a počkal, až dorazí policejní hlídka. Takto se podařil překazit nejeden plán skupin, které mají krádeže na dálnici jako své hlavní povolání. Tato rada je zřejmě nejúčinnější metoda, jak se vyhnout újmě na svém majetku, protože chvilka, která stačí k odcizení vašich věcí, je neuvěřitelně krátká.

Podaří-li se policistům zloděje dopadnout, není vůbec jednoduché mu jeho čin prokázat. Dotyčný hraje pochopitelně pověstného mrtvého brouka a policisté musí krůček po krůčku dokázat, že se nezmýlili.

„Pachatelé majetkové trestné činnosti na dálnici často mění typy vozů i jejich státní poznávací značky,“ řekl nám vedoucí Dálničního oddělení Domašov mjr. Otto ValešV rajónu domašovských dopraváků se zloději specializují také na vykrádání kabin nákladních automobilů, přičemž jim nevadí ani přítomnost řidiče náklaďáku. To je tak: při povinném odpočinku spí dálkový šofér zdánlivě nerušeně v kabině svého vozu. Teprve když se probudí, zjistí, že jeho věci jsou pryč - na podlaze zbudou zpravidla jen doklady okradeného nešťastníka. O ty nemají zloději většinou zájem, a pokud je nepohodí přímo na podlaze náklaďáku, najdou se většinou kdesi opodál v odpadkovém koši. Přesto, že i v Domašově mají na dálničním oddělení policisty vyčleněné pro řešení případů majetkové kriminality, je těžké pachatele předat spravedlnosti. Nestačí je samozřejmě jen chytit, ale jejich činnost jim také dokázat, což bývá velice těžké.

Zlodějské skupiny mají rychlá auta, téměř v každém okamžiku o sobě přesně vědí, často mění typy vozů i jejich státní poznávací značky... Stalo se dokonce, že se pachatel rozsáhlé trestné činnosti prokázal jako maďarský policista - rejstřík zlodějského řemesla je zkrátka přepestrý.

Policisté dálničních oddělení šetří takřka denně dopravní nehody, mnohdy s vážnými následky. K tomu lze přičíst majetkové trestné činy, na kterých pracují, dá se říct, také denně. Někdy se lidem, kteří policisty v bílých čpicích volají, zdá, že příliš dlouho čekají, než se objeví vůz s majáčkem. Není divu, případů, které vyžadují policejní přítomnost, je opravdu mnoho.

Na cestách je nutné dávat si pozor doslova na každém kroku. Časté jsou například případy, kdy žena ženě vytrhne na toaletě kabelku, a v tu ránu s ní zmizí. Doklady, jak již bylo řečeno, zlodějské specialisty nezajímají, zato z peněz mají velikou radost. Nebo třeba z kreditních karet, kdy se jim daří zruinovat svou oběť i bez znalosti PIN. Nejúčinnější obranou je okamžitě po zjištění ztráty své konto co nejrychleji zablokovat.

Je pochopitelné, že skupiny, které na dálnici okrádají motoristy, musí mít odbyt pro své zboží v bazarech, zastavárnách... Doufejme, že nový zákon o nutnosti prokázat při prodeji zboží v zastavárnách svou totožnost, který by měl brzy vejít v platnost, lidem, jejichž neomalenost je zřejmě bez hranic, značně zkomplikuje život.

"Dá se říci, že se člověk na dálnici nemusí cítit bezpečně nejen kvůli dopravním nehodám?" ptáme se vedoucího domašovského dálničního policejního oddělení.

"Pokud se nepodaří zlikvidovat majetkovou trestnou činnost, tak ano. Mnohé případy se podařilo objasnit, ale ty nevyřešené stále převažují."

X X X

Věci ponechané na sedadle v zaparkovaném voze přitahují zloděje jako magnetV době, kdy jsme reportáž připravovali, pracovali na jihomoravských dálničních oddělení specialisté vyčleněni pro objasňování majetkové trestné činnosti. O jejich metodickou pomoc se starala Správa Jihomoravského kraje PČR, jmenovitě pak kpt. Vladimír Seďa, policejní rada služby kriminální policie a vyšetřování. I on nám popisoval, podobně jako jeho kolegové z dálničních oddělení, praktiky organizovaných skupin zlodějů, které znají policisté z každodenní praxe. K prvnímu lednu letošního roku se metodická pomoc dálničním oddělením ruší. Policejní práce v oblasti majetkové trestné činnosti dostane poněkud jinou podobu. Zkušenosti a znalosti, které vybraní pracovníci během metodického řízení z krajské policejní správy v Brně získali, však budou v praxi dál využívány. Jak? tato otázka musí zůstat bez odpovědi - ne všechno z policejní rutiny je určeno pro nezasvěcené.

Trestná činnost na dálnici, stejně jako na jiných cestách, hned tak nezmizí. Řidičům lze jen doporučit, aby se chránili tak, jak policisté poradili. V minulých staletích přepadávali dostavníky lapkové číhající u cesty a zdá se, že své následovníky, byť s mnohem modernějším vybavením, budou mít ještě pěkně dlouho.

Radvana ČERVENÁ  



Copyright © 2004 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |