POLICISTA  2/2004


měsíčník Ministerstva vnitra

slovo ze správy kraje


Nejprve citujme policejního prezidenta genpor. JUDr. Jiřího Koláře z jeho úvah o "Zavedení modelu Evropské nadace pro řízení kvality (EFQM) do Policie České republiky"

EFQM
model Excelence


"PČR prošla ve své moderní novodobé historii velice zásadními změnami. Byly to jednak změny strukturální, které nás významně přiblížily parametrům moderního policejního sboru a jednak změny spočívající v hlubokém procesu generační obměny, které mohu nazvat grandiózními. Podařilo se nám stabilizovat pracovní výslednost policie, a dokonce v některých rozhodujících činnostech, specializacích či profesích jsme významně zvýšili účinnost naší policejní práce. Použil jsem pojem účinnost policejní práce. Jestliže účinnost policejní práce - zejména tedy její neustálé zvyšování - má být a také je naším strategickým cílem do budoucna, pak musíme umět odpovědět na otázku, jakými nástroji a prostředky toho dosáhnout.

Management policie si dobře uvědomuje, jaké jsou naše vstupy, čím jsme limitováni a jaké jsou naše výsledky. Každý vedoucí pracovník ví, jaké má zdroje, jaké má výsledky, ale otazníkem je, zda všichni umíme pojmenovat nesmírně složitý proces, který je spojnicí mezi vstupy (zdroji) a výstupy (výsledky) na konci. Samozřejmě je to řídící proces, při jehož kvalitativní přeměně by nám měl pomoci zahájený projekt.

Poslání policie není v tom, co poskytuje, ale jak to poskytuje. Myslím si, že to je rozhodující. Převedeno do policejní mluvy - mohu říci, že si musíme umět do budoucna odpovědět na otázky, např. zda policie umí adekvátně reagovat na aktuální společenskou objednávku, zda umí neutralizovat bezpečnostní rizika a vytvářet tak u občanů reálný pocit bezpečí, zda policie umí být občanovi partnerem, eventuálně, v tom nejširším slova smyslu zda je pro tuto občanskou společnost servisem a službou. Možná by tady bylo mnoho dalších otázek, které se týkají poslání policie. V hledání odpovědí na tyto otázky by nám měl napomoci jmenovaný projekt. Samozřejmě odpověď musíme hledat také v sobě samotnými, zejména v úrovni své řídící práce. A to je podstatou tohoto projektu. Právě tady je onen zlomový okamžik k uvolnění pout kvantifikace, tedy v souboru všech počitatelných a měřitelných policejních výkonů, které se staly hlavním hodnotícím kritériem policie, v jehož zajetí jsme celá desetiletí jako česká policie žili."

„Když hodnotíme práci naší policie, nemáme se za co stydět,“ říká mimo jiné zástupce ředitele Správy PČR Severomoravského kraje plk. JUDr. Jiří PščolkaZavedení modelu EFQM Excelence se stalo největší prioritou pro správu PČR Severomoravského kraje, která byla pověřena zavedením pilotního projektu v rámci svého regionu. K realizaci modelu manažerského řízení a o práci policie kraje nám řekl zástupce ředitele této správy plk. JUDr. Jiří Pščolka.

"Myslíme si, že efekt tohoto opatření, zavedení modelu, se plně projeví nejdříve za tři čtyři roky. Máme velkou výhodu, že jsme se společně se skupinkou lidí podíleli na zavedení projektu do policie na úrovni krajů od počátku vzniku modelu. Projekt běží od začátku loňského roku, a teď dospěl do stadia, že je připraven hodnotit práci policie podle nových kritérií. Dá se říci, že model je hlavně o tom, aby v policii, a i ve veřejnosti vzniklo povědomí, že práce policie je služba občanům jako kterákoliv jiná. Společnost bychom měli dovést k chápání skutečnosti, že chceme-li něco zlepšit, musíme to chtít všichni. Musíme si být vědomi toho, že policie je jen malá částečka společnosti, a jestliže chceme žít v bezpečnějším životním prostoru, včetně bezpečnosti na našich silnicích, musí se na tom podílet celá naše společnost.

Model EFQM Excelence je postaven na měření spokojenosti zákazníků. Já se domnívám, že nemáme zcela dobré a sofistikované výzkumy veřejného mínění k práci policie. Naše výzkumy jsou o pocitech lidí. Vždycky tomu tak bude, že při výzkumu bude každý občan vyprávět o svých pocitech. Pocity však vyplývají převážně z toho, co o nás napíší v tisku. A to není dobré. Proto se v rámci jmenovaného modelu např. snažíme zaměřit výzkum na konkrétní cílovou skupinu a ptáme se konkrétních osob, jak byly kdy spokojeny se službou, kterou jim policie poskytla, zda jim byla poskytnuta včas a v odpovídající kvalitě. Tak bychom měli získat daleko reálnější pohled občanů na policii a kvalitní informace o tom, co musíme a v jakém pořadí v naší práci u jednotlivých útvarů změnit. Jde samozřejmě o zjednodušený náhled na celou věc.

Hlavním cílem projektu je zavést model řízení kvality EFQM do všech útvarů PČR, posílit specifickou roli policie v moderním demokratickém státě, který je založen na právním řádu a rovnocenném výkonu státní moci a služby občanům a podporovat společný přístup více organizací v České republice v boji se všemi formami trestné činnosti, jak je uvedeno ve společné pozici EU k otázkám spravedlnosti a vnitra.

Účelem projektu je zlepšit výkonnost a součinnost služby policie jako služby s důrazným zaměřením na zákazníky - občany, starosty, státní zástupce, soudy a další instituce - a založit systém řízení kvality, který je slučitelný s filozofií Evropské nadace řízení kvality. V PČR budou pracovat vyškolení odborníci, policisté a policistky zodpovědní za řízení kvality, proškolování nových pracovníků a budou garantem dalšího rozvíjení modelu kvality u české policie. Sebehodnocení bude probíhat na všech útvarech, budou zpracovány "akční plány pro zlepšení kvality", bude zavedena Cena kvality PČR a policie získá členství v Evropské nadaci pro řízení kvality (EFQM).

Jsme přesvědčeni, že výsledek zahájeného projektu bude pro policii a celou společnost přínosem, nejde o žádný rizikový experiment. Moderní způsob řízení může přinést jen zlepšení situace, ale musíme to chtít my všichni," zdůraznil plukovník Pščolka.

Dagmar LINHARTOVÁ  



Copyright © 2004 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |