POLICISTA 8/2001 |
měsíčník Ministerstva vnitra zařízení služeb pro MV |
![]() |
AUTA JAKO NA DLANIKonec černým služebním jízdám - autopark v péči Zařízení služeb pro MV byl doplněn novými technickými prostředky, které na řidiče prozradí, jak si během služební cesty vedl. Proč se k této technické novince ve služebních automobilech ministerstva vnitra přistoupilo? |
"Vývoj jde ve všech směrech dopředu a tak, jak jsou stále dokonalejší vozidla, je dokonalejší i jejich kontrola. Stejně jako v jiných oblastech, které provozujeme, přistoupili jsme i v oblasti autodopravy k modernizaci vozového parku a doplnění technického zařízení," říká ředitel Zařízení služeb pro MV Ing. Oldřich Vytiska.
Prvním krokem ve zmíněné modernizaci je zavedení elektronické knihy jízd do služebních vozidel. Řidiči, kteří mají u ministerstva vnitra oprávnění k užívání služebních vozidel, dobře znají stávající knihu jízd, do které vepisují požadované údaje ručně. Nové elektronické zařízení provede tuto práci za ně - dat, která zaznamená, však bude podstatně více a budou doložena přímo z terénu.
Jak bude vypadat jízda pod stálým dozorem v praxi? Každý, kdo vlastní referentské oprávnění, dostane svůj identifikační čip. Ve chvíli, kdy usedne do vozidla, přihlásí se a může vyjet za svým cílem. Pokud tak neučiní, vydává vůz nesnesitelný zvuk, se kterým se rozhodně nedá řídit. Zloděj automobilu, nebo ten, kdo by chtěl použít vůz tak říkajíc "načerno", má zkrátka po výletě. Po nastartování vozidla elektronická kniha jízd přesně určuje a zapisuje polohu vozidla v České republice i v zahraničí s přpesností několika desítek metrů, stejně jako i další údaje: kdo je řidičem, jaký je účel jízdy a její cíl, kolik je ujeto kilometrů, údaje o doplňování pohonných hmot i s číslem paragonu, jak dlouhé jsou zastávky během jízdy, průměrná rychlost vozidla i překročení povolené rychlosti. Pokud by chtěl někdo na chvíli šidit, zaznamená se i údaj "jednotka vyjmuta". Po skončení cesty odevzdá řidič elektronickou knihu jízd na automobilový dispečink, kde jsou údaje vyhodnocovány...
Zmíněné zařízení slouží nejen pro kontrolu služebních jízd, ale zároveň je i technickým zabezpečením proti odcizení vozidla.
"Začali jste být na řidiče poněkud přísní," říkáme Ing. Oldřichu Vytiskovi.
"Ano, začali, ale zároveň jim tímto nabízíme novou službu. Řidiči mají možnost domluvit si na dispečinku spojení služební cesty se soukromým využitím vozidla. Během cesty pak po dobu, kdy sjedou z osobních důvodů z trasy, mohou zmíněné elektronické zařízení přepnout do režimu soukromé jízdy a takto zaregistrované kilometry po návratu uhradit jako při zapůjčení vozidla.
Cena jedné nové elektronické knihy se pohybuje zhruba okolo deseti tisíc korun, ale úspory za nedovoleně ujeté kilometry budou jistě znát. V současné době je tímto elektronickým zařízením vybaveno zhruba sto služebních automobilů a předpokládá se, že ještě letos k nim přibude další stovka.
Druhou technickou novinkou v oblasti autodopravy je systém satelitní ochrany vozidel. Po nasednutí do vozu se řidič připojí k systému a od té chvíle začíná komunikace mezi vozidlem a dispečerským stanovištěm. Zde je okamžitě registrováno každé nestandardní chování vozidla: aktivace aerbacků při havárii, krádež vozidla a podobně. Řidič má k dispozici i tak zvané "panik tlačítko", které může použít v případě útoku nebo jiného nebezpečí. Z operačního střediska je v případě nehody okamžitě poslána pomoc.
Zástupce ředitele podniku autodopravy a servisu ZS MV Pavel Uhlíř nás vede na pracoviště, kde budeme moci sledovat, jak funguje tento systém v praxi. Na počítačové obrazovce se objevuje červený puntík se státní poznávací značkou automobilu, který byl právě někým narušen. Za chvíli už se posouvá a "maluje" cestu, kterou projíždí. Kdyby byla tato událost skutečná, dispečer by se ihned spojil s řidičem, zda jde o omyl, či zda vozidlo opravdu někdo odcizil. Tentokrát je všechno v pořádku - na obrazovce se objevuje zelený bod.
Nová technika v autodopravě ministersva vnitra je dalším krokem v modernizaci vozového parku. Všechna dispečerská stanoviště jsou vybavena technikou pro vyhodnocení provozu automobilů. Na otázku, jak si na ni zvykají lidé na těchto pracovištích, Pavel Uhlíř odpověděl:
"Docela lehce, bez problému na ni přešli i tak říkajíc nepočítačoví lidé. Na nové elektronické knihy provozu si jistě brzy zvyknou i řidiči a mnozí z nich pravděpodobně ocení i výhodu, že si během služební cesty budou moci zařídit své soukromé věci bez toho, aby zneužívali svěřené vozidlo."
Radvana Červená
Foto Jiří Novák