POLICISTA 6/2001 |
měsíčník Ministerstva vnitra z tiskové konference |
|
Petr Ibl:
Problematice, ke které je směřována tato tisková koference, je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Na úvod bych rád zdůraznil informaci, která je přesně podpořena statistikou. Jde o fakt, že po roce 1990 došlo k enormnímu nárůstu počtu mládeže, která byla vyšetřována v souvislosti se spácháním trestného činu. V roce 1989 bylo zaznamenáno tři a půl tisíce trestných činů spáchaných mládeží, v roce 1996, kdy dosáhl kulminační bod nejvyšší úrovně za posledních deset let, to bylo téměř deset tisíc trestných činů spáchaných dětmi a třináct tisíc čtyři sta trestných činů spáchaných mladistvými. Vzhledem k tomuto nepříznivému trendu se ministerstvo vnitra v roce 1996 rozhodlo uspořádat diskusi společně s ostatními resorty nad problematikou, jak tento negativní jev řešit a jak hledat východiska. Podobná diskuse proběhla i na mezinárodní úrovni a byly připraveny projekty, za které převzalo gesci MV ČR, konkrétně OPK MV ČR. Do systému Komplexních součinnostních programů prevence kriminality na místní úrovni se zapojilo v první fázi zhruba 20 měst, v roce 2000 to bylo 64 měst a v letošním roce je to již 84 měst. Od roku 1996 bylo do těchto programů zahrnuto 1 086 projektů, které se týkaly pouze dětí a mládeže, částka, která byla na projekty věnována, činí téměř 145 milionů korun.
Jiří Kolář
Soubor dat, který statisticky evidujeme pod pojmem mládež, dělíme na dvě podskupiny. Na děti a mladistvé. Děti jsou osoby nezletilé do 15 roků, mladiství od 15 do 18 let.
Kriminalita mládeže kulminovala v roce 1996, od té doby zaznamenáváme pozitivní trend, mírné snižování. Jestliže v roce 1996 představovala kriminalita mládeže 18 % z hlediska podílu pachatelů, tak v roce 2000 je to 13,5 %.Je to výsledek systémové práce, nejde o nějaký významný zlom v jednom roce, pokles je každoročně zhruba o 1 %. Což je také kompatibilní s vývojem celkové kriminality. Sestupný trend je výsledkem jak úspěšné prevence, tak působení mnoha dalších faktorů, které mění pozitivně kriminogenní podmínky.
Rád bych na tomto místě upozornil na jeden problém, jehož nositelem je převážně mládež, a to je extremismus ve všech svých podobách. Je nutné říci, že extremismus úzce souvisí s kriminalitou, ale nedá se říci, že extremismus rovná se kriminalita. Extremistické postoje mají bohužel vzestupný trend. Jestliže přijmeme stanovisko, že extremismus jako celek je sociálně patologický jev možná až anticivilizační, musíme se nutně zamýšlet nad tím, proč je jeho nositelem právě mládež. Nad tím by se měla zamyslet celá naše společnost a řešit kořeny problému, ne ho řešit pouze nástroji trestně právními, eventuálně policejní represí.
Pokud budu hovořit o pozitivním trendu ve vývoji kriminality mládeže, musím podotknout, že všechna preventivně informační oddělení policie se zhostila svého úkolu v rámci Roku juniorů svým typickým způsobem. Policie se snaží populární formou ovlivnit a zvýšit právní vědomí mládeže, všechny akce jsou ve znamení navození pozitivních postojů ke společnosti. Policie si klade za cíl nejen represi, ale ve velké míře prevenci.
Jitka Gjuričová
V roce 1996 jsme začali uskutečňovat tzv. Komplexní součinnostní programy prevence kriminality na místní úrovni, za které náš odbor nese gesci. Zároveň se staráme o řadu výkonných záležitostí souvisejících s programem. KSP byly nastartovány ve městech, ve kterých byla na základě podrobné analýzy zjištěna vysoká míra trestné činnosti. Zjišťujeme i další kriminálně rizikové momenty, mezi které lze počítat např. míru a délku nezaměstnanosti. Zejména závažným problémem je dlouhodobá nezaměstnanost mladých mužů, kteří rezignovali na tradiční roli živitele. Součástí analýzy je další řada faktorů včetně sociodemografického složení obyvatel a důležité je i šetření zabývající se pocitem bezpečí místních občanů.
V systému KSP je v současnosti zapojeno 84 měst ze 131 měst v České republice, která mají více než 10 000 obyvatel.
Součástí naší práce je i vyhodnocení efektivity preventivních programů na místní úrovni. Ověřili jsme si, že se prevence skutečně vyplatí. Zaměřili jsme se na města zapojená v systému KSP už čtyři pět let. Znamená to, že realizují program prevence kriminality, který je vytvořen na základě podrobné analýzy a je tzv. ušit na míru. Není to tedy nahodilá skrumáž nejrůznějších aktivit, ale jsou to aktivity přesně cílené. Vyhodnocení efektivity jsme provedli ve dvaceti městech, téměř ve všech došlo k poklesu trestné činnosti dvojnásobně oproti průměru poklesu v rámci celé ČR. Protože preventivní opatření působí až po delším časovém úseku, dávali jsme dohromady údaje za tři roky. Jestliže v ČR byl v určité oblasti trestné činnosti pokles šestiprocentní, v těchto městech byl v průměru dvanáctiprocentní. Například v Karviné byl pokles o 13 %, v Kopřivnici o 20 %, v Mostě o 16 %, v Novém Jičíně o 13 %, v Olomouci o 15 %, v Ostravě o 13 % a dokonce v Teplicích o neuvěřitelných 30 %. Všechna tato města se prevencí kriminality zabývají dlouhodobě, např. Most a Teplice již od roku 1993.
Ze všech těchto faktorů vyplývá, že je nezbytně nutné investovat peníze do volného času dětí a mládeže, do zařízení, která se zabývají resocializací a nápravou, a že je třeba pracovat s rodinou, neboť v rodině je hlavní těžiště pozitivní práce.
Zaznamenala Dagmar LINHARTOVÁ