POLICISTA  3/2001


měsíčník Ministerstva vnitra

otázky pro ...

Ing. Annu Štanclovou,
náměstkyni
ministra vnitra
pro
ekonomické
zabezpečení
Rozpočet
letošního
roku

Celková finanční částka letošního rozpočtu pro ministerstvo vnitra je vyšší než v loňském roce. Můžete nám její výši upřesnit a podrobněji rozkrýt?

Rozpočet kapitoly 314 Ministerstva vnitra České republiky byl schválen pro rok 2001 ve výši 35 miliard 705 milionů korun. Toto číslo se zdá ve srovnání s rokem 2000 skutečně velké, protože v předchozím roce zněla schválená částka na 30 miliard 332 milionů korun. Nemůžeme však tato dvě čísla dost dobře srovnávat vzhledem ke změně, ke které od 1.1.2001 došlo. Výdaje kapitoly 314 silně ovlivní Hasičský záchranný sbor, který počátkem letošního roku přechází reorganizací podle Zákona 238/ § 2 z roku 2000 pod ministerstvo vnitra, kde je zřízeno generální ředitelství HZS a HZS krajů. Jen na vysvětlenou dodávám, že doposavad byly HZS příspěvkovými organizacemi a jejich zřizovateli byly okresní úřady na nyní pravomoc zřizovatele přechází na ministerstvo vnitra. Dochází tedy k zásadní změně, se kterou souvisí i změna financování. Nikdo však nemusí mít sebemenší obavy, že by byly HZS financovány na úkor někoho jiného. Hasiči si přinesli částku 3,3 miliardy korun.

Rozpočet kapitoly MV na loňský rok činil 30 miliard korun, když ze schváleného rozpočtu pro letošní rok odečteme částku pro HZS, je nárůst ve srovnání s loňským rokem představován částkou 2 miliardy korun. Musíme si ale ihned uvědomit, že tento nárůst se odehrává převážně ve mzdových prostředcích, které jsou navýšeny tak, jak bylo vládou avizováno, o 4,5 % a o zvýšení hodnostního příplatku. Pro nás je trochu komplikací skutečnost, že navýšení se promítá šesti procenty do platových tarifů, a já se trochu obávám, že se můžeme vzhledem k množství přesčasové práce dostat do napjatých vztahů. Shrneme-li to, nárůst je v základních platech, a tím se zvyšuje průměr, ze kterého se platí přesčasová práce. Se mzdovými prostředky budeme muset velice dobře hospodařit. Nelze rozhodně očekávat závratné zvyšování osobních příplatků, každé zvýšení bude muset být dobře zdůvodněné a budeme se muset pohybovat ve skromných mezích. To se samozřejmě týká všech státních zaměstnanců.

Jak velká část z rozpočtu zbyde na provoz výkonných složek a na investice?

Vrátíme-li se k celkovému rozpočtu, včetně částky pro HZS, protože se to týká obou výkonných složek, a sečteme-li částky na platy, pojištění, FKSP s tím související, důchodové a ostatní sociální dávky a porovnáme je s výdaji celkové kapitoly, tak to pro letošní rok dělá 72 % z rozpočtu. Na to ostatní nám tedy zbývá 28 %. Ta musíme ještě rozdělit na veškerý provoz (21,3%) a nepatrný zbytek (6,7 %) zbývá na investice. Každému je asi jasné, že provoz zajistit musíme, že ho musíme pokrýt s tím, že se zvyšují ceny pohonných hmot, poštovného, energií a dalších věcí spotřebního charakteru. Na investice bohužel zbývá o 400 milionů méně než v loňském roce. Stejně jako vloni není dostatek prostředků na zahajování nových staveb, finanční prostředky budou použity především na rozestavěné stavby a na tzv. strojní investice. Pod ty patří například obnova autoparku, výpočetní techniky apod. Je třeba si také uvědomit, že musíme pokrýt letos ještě ve větší míře než v roce loňském, požadavky související se vstupem naší republiky do Evropské unie. Tyto požadavky se týkají i investičních prostředků.

Počítá se do investic modernizace techniky a pokrok v oblasti vědy?

Investice mohou být hmotné a nehmotné, takže investicemi jsou například i softwarové programy. Na to, co jsou a nejsou investice, existují přesná kriteria a těch my se musíme striktně držet.

Letošní rok je tedy prvním rokem společného rozpočtu hasičů a policistů. Nemůže nastat prolnutí a nepřehlednost u obou složek?

Dávám zde jasné ujištění, že ani policie, ani hasiči nemusí mít nejmenší obavy, že se jejich rozpočty budou vzájemně prolínat. Dala jsem jasný pokyn, že se musí velice striktně oddělovat rozpočet Policie ČR a Hasičských záchranných sborů tak, aby ani jedna složka neměla pocit, že na druhou doplácí. Je s tím srozuměno celé vedení ministerstva vnitra, je s tím srozuměn policejní prezident, pan náměstek Petr Ibl i pan náměstek Miroslav Štěpán.

Pro letošní rok je rozpočtová částka jasná. Připravujete se již na rok příští?

Právě měsíc březen je měsícem, kdy začínáme pracovat na rozpočtu roku 2002. Ráda bych na tomto místě silně apelovala na výkonné složky, aby velice pečlivě, s pozorností a rozvahou, pracovaly na přípravě podkladů pro rozpočet příštího roku. Určitě nelze očekávat, že budou pokryty všechny požadavky, ale právě proto je třeba, aby si jednotlivé složky samy určily s maximální odpovědností priority a o svých požadavcích přemýšlely už nyní. S ohledem na platnost nových zákonů č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech a č. 219/2000 Sb. o majetku České republiky nebude možno dělat tolik přesunů v rozpočtu rezortu jako bylo zvykem v předcházejících letech.

Za rozhovor děkuje  
Dagmar LINHARTOVÁ  


Copyright © 2001 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |