POLICISTA  3/2001


měsíčník Ministerstva vnitra

projekt PHARE 98

Cílem našeho článku je informovat čtenáře o nové formě další přípravy policistů, která má pracovní název "integrovaný výcvik policistů". Chceme podat bližší vysvětlení o jeho vzniku, určení a obsahu.

Integrovaný výcvik policistů (dále jen "IVP") vzniká v rámci projektu Phare CZ 98 - Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro českou policii/program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky ministerstva vnitra. Projekt koordinuje řídící výbor pod vedením ministra vnitra, jeho členy jsou vedoucí celého projektu JUDr. Helena Tomková, dále první náměstek ministra vnitra a policejní prezident. Projekt se skládá z dvanácti modulů, IVP je devátý modul tohoto projektu. Projekt probíhá ve spolupráci s odborníky svobodného státu Sasko.

Pracovní skupinu modulu č. 9 vede pplk. PaedDr. Jan Vykoukal a tvoří ji zástupci odboru vzdělávání a správy policejního školství MV a učitelé SPŠ MV v Brně. Výkon služby reprezentují pracovníci kanceláře Policejního prezidia ČR a pracovníci Policie ČR Správy Východočeského kraje a Policie ČR OŘ Louny. S touto pracovní skupinou velmi úzce spolupracuje pan G. Burkart, příslušník policie Svobodného státu Sasko, který je tvůrcem a koordinátorem obdobného systému výcviku policistů v Sasku.

Hlavními východisky pro tvorbu IVP jsou standardy policejní práce v zemích EU, analýza jednání policistů ve výkonu služby a nedostatky současného systému výcviku policistů a jeho výsledků. IVP je forma dalšího vzdělávání policistů, která je orientovaná na jednání policistů, zaměřená na prohloubení a integraci základních policejních znalostí a dovedností k zvládnutí typických situací ve výkonu policejní služby a k provádění služebních zákroků.

Pracovní skupina modulu č. 9 si vybrala jako výchozí platformu saský model IVP především z důvodů značné podobnosti vstupních podmínek a celkové situace v oblasti vzdělávání policistů. Na tomto modelu se pokusíme IVP blíže objasnit.

1. IVP ve Svobodném státě Sasko

Před zavedením IVP měl výcvik saských policistů obdobný průběh jako naše tzv. služební tělesná a střelecká příprava. Nezávisle na sobě se realizovala zaměstnání střelby, nácviku donucovacích prostředků, případně nácvik taktiky služebního zákroku, školení právních norem apod. Takto pojatý výcvik sice zdokonaloval jednotlivé dovednosti (manipulace se zbraní, techniky donucovacích prostředků) a upevňoval dílčí znalosti (testy z použití zbraně apod.), ale stále chyběl vzdělávací (výcvikový) program, který by všechny tyto činnosti provázal do souvislostí a doplnil je o další důležité kompetence (komunikace, zvládání stresu apod.).

S tímto záměrem byl koncipován nový způsob další přípravy policistů. Ten v sobě spojuje (integruje) všechny důležité dílčí policejní činnosti a kompetence a snaží se podmínky výcviku přiblížit co nejvíce reálným situacím.

Důležitým momentem, který určoval především obsah a hlavní zaměření IVP, bylo stanovení cílové skupiny policistů, pro kterou je výcvik určen. Jsou to policisté, kteří během výkonu služby v terénu, v rámci svých služebních povinností, jednají s občany a vstupují s nimi do přímého kontaktu.

Nyní se pokusíme stručně charakterizovat průběh IVP tak, jak jej měli možnost vidět někteří členové pracovní skupiny ve výcvikovém středisku saské policie v Dommitschi. Při dodržení všech výše uvedených zásad je program výcviku pro všechny zúčastněné velmi náročný. Je členěn do čtyř částí:

Zahajovací část

Zahajovací blok je věnován vzájemnému představení, informacím o zaměření a cíli programu. Během této části se trenéři snaží různými formami stmelit a pozitivně motivovat skupinu pro další práci. Účastníci vyjadřují svá očekávání a obavy. Je rovněž sděleno hlavní téma (motto) celého zaměstnání (např. kontrola osoby, kontrola vozidla, prohlídka bytu apod.), na které se hlavně zaměří hodnocení situací.

Opakovací část (analytická)

Opakovací část má za cíl oživit u účastníků základní obsahovou strukturu ("čtyři pilíře"), podle které mají probíhat a jsou vyhodnocovány zákroky policistů:

Pod vedením trenérů si účastníci různými formami (výklad, ukázky, dotazy, diskuse, formulace vlastních zkušeností, praktický nácvik, sledování záznamů apod.) oživují hlavní zásady vyplývající ze základní struktury, provádějí rozbor jejich jednotlivých částí, upevňují si znalosti a dovednosti v jednotlivých oblastech, např.:

Hlavní část (syntetická)

V hlavní části probíhá tzv. "situační trénink", což je v našem pojetí řešení modelových situací. Situační trénink připravují a realizují "trenéři IVP". Místnosti centra, kde výcvik probíhá, jsou vybavené jako byt, služebna policie a restaurace a opatřeny stacionárními kamerami, které přenášejí obraz a zvuk do základní učebny. Část účastníků může řešit konkrétní situaci, aniž by byla rušena, druhá část tuto situaci sleduje a z pozice nezúčastněného pozorovatele vyhodnocuje činnost kolegů podle zadání trenérů - komunikace, taktika, právo použití donucovacích prostředků apod. Je-li situace směrována mimo objekt, natáčí se průběh videokamerou.

Po ukončení každé části situačního tréninku je nejprve dán prostor účastníkům, aby vyjádřili své pocity, které měli v průběhu situace a při jejím řešení. Teprve potom probíhá vlastní hodnocení řízené trenéry. Během naší návštěvy byly takto zrealizovány čtyři situační tréninky, ve kterých se v roli policistů vystřídali všichni účastníci. Realizace a zejména závěrečný rozbor situace jsou časově značně náročné.

Poslední den IVP je vždy věnován výcviku na střelnici, kde probíhá "situační trénink" zaměřený především na problematiku rozhodovacího procesu "střílet x nestřílet". Využívá se počítačové technologie s promítáním speciálně připraveného interaktivního filmového záznamu se situacemi, kde účastníci řeší situace (zákroky) s nutností volby použít, nebo nepoužít služební zbraň. Způsob vyhodnocení je stejný jako u výcviku ve středisku.

Závěrečná část (shrnutí)

Probíhá pod vedením obou trenérů a účastníci v ní srovnávají svá očekávání a obavy, které měli před zahájením výcviku. Trenéři pak shrnují a vyhodnocují průběh celého týdne, vyjadřují se k přístupu jednotlivých účastníků a vhodnou formou je upozorňují na závažné nedostatky, které se v situačním tréninku objevily. Na základě těchto poznatků pak trenéři koncipují a plánují další tréninkovou práci.

2. Návrh systému IVP v Policii ČR

Pracovní skupina modulu č. 9 v průběhu své dosavadní činnosti připravila koncepci IVP, která byla schválena řídícím výborem projektu v srpnu 2000. V této koncepci bylo nutné definovat základní pojmy a specifikovány zásady, jimiž se tento vzdělávací program řídí. Některé z nich na tomto místě uvádíme.

2.1. Pojem integrovaný výcvik policistů

Integrovaný výcvik policistů je forma další odborné přípravy, která provazuje znalosti a dovednosti získané v základní odborné přípravě s poznatky a zkušenostmi vytvořenými v průběhu výkonu služby. Zaměřuje se zejména na zkvalitňování jednání policistů, vytváření a upevňování pozitivních návyků potřebných pro bezpečné zvládnutí rizikových situací, které se během přímého kontaktu s občany nejčastěji vyskytují.

2.2. Cíl integrovaného výcviku policistů

Cílem integrovaného výcviku policistů je, aby policista při jednání a během přímého kontaktu s občany:

2.3. Obsah integrovaného výcviku policistů

Obecně se obsah IVP skládá ze čtyř vzájemně provázaných tematických oblastí (pilířů), na kterých se staví konkrétní program jednotlivých zaměstnání:

právní vědomosti a znalosti - schopnost aplikace příslušných právních norem, zejména povinností a oprávnění policisty v konkrétních situacích,

profesní psychologie - důraz se klade na komunikaci a způsoby jednání s občany, schopnost zmírňování konfliktů v rizikových situacích, ovládnutí stresu,

taktika služebních zákroků, úkonů a opatření - prioritu má vytvoření návyků nutných pro zajištění vlastní bezpečnosti a bezpečnosti spolupracujících kolegů,

použití zbraně a donucovacích prostředků - podstatou je provázání této části s ostatními "pilíři", důraz se klade zásadně na vyhodnocení situace, použití odpovídajících prostředků, rozhodovací proces "střílet x nestřílet" (předpokládá se již zvládnutá manipulace se zbraní a techniky donucovacích prostředků).

Konkrétní obsah zaměstnání připravují a realizují instruktoři, kteří při jeho tvorbě vycházejí z aktuálních potřeb a problémů, jak je přináší výkon služby v jejich regionu. Průběh programu integrovaného výcviku policistů je popsán dále.

2.4. Zásady pro realizaci integrovaného výcviku policistů

2.5. Příprava a činnost instruktorů integrovaného výcviku policistů

Z popisu průběhu IVP zřetelně vyplývá, že příprava a vedení programu jsou značně náročné a kladou velké požadavky na odbornost a zkušenosti instruktorů. Proto se stručně zmíníme o vzdělávacím programu pro budoucí instruktory, který má tyto vybrané policisty kvalifikovat pro výkon funkce.

V případě záměru navrhovaného modulem č. 9 musí budoucí instruktoři IVP absolvovat kvalifikační kurz, kde při závěrečných zkouškách musí prokázat znalosti a dovednosti především v problematice:

Po úspěšném ukončení kurzu a během výkonu své funkce absolvují instruktoři IVP pravidelně organizované vzdělávací programy - semináře, kde se seznamují s aktuálními informacemi, předávají si zkušenosti a stanovují nosná témata, která se budou v následujícím období ve výcviku řešit.

Stálou činností týmu instruktorů je příprava, realizace a vyhodnocování IVP.

Stanovují základní obecná témata - hlavní zaměření IVP. Definují hlavní cíle a hlavní zaměření jednotlivých pětidenních bloků IVP, které dále rozpracují. Na tomto základě zpracují komplexní písemnou přípravu a scénáře jednotlivých modelových situací včetně uzlových bodů na něž bude kladen akcent při sledování a vyhodnocování.

Získávají informace o reálných situacích z výkonu služby, které vyhodnotí a zpracují je pro účely IVP. Mimo to spolupracují při tvorbě obecně platných výcvikových programů a metodických materiálů.

3. Závěr

Projekt Phare CZ 98 a tedy i příprava IVP bude ukončen v červnu 2001. Do ukončení projektu čeká pracovní skupinu řada úkolů. Mezi nejvýznamnější patří příprava a realizace pilotního kurzu pro první instruktory, příprava a realizace vzorových zaměstnání IVP u vybraných útvarů pod vedením vyškolených instruktorů, příprava interních řídících norem, které budou oblast činnosti upravovat, a vytvoření podmínek, které umožní postupné zavedení této formy výcviku policistů na útvarech.

Tomáš Zezula  
odbor vzdělávání  
a správy policejního školství  
ministerstva vnitra  


Copyright © 2001 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |