POLICISTA  9/1999


měsíčník Ministerstva vnitra

ze světa

Letošní školní nový rok bude v mnoha evropských zemích provázen reformami nebo (marnými) pokusy o ně, snahou udělat školu bezpečnější, radostnější a světlejší. V americkém Koloradu, Kalifornii a Washingtonu právě vyhodnotili pokus se 2000 žáky, který ukazuje, že ve třídách se záplavou denního světla se výsledky ve čtení zlepšily až o 26 % a v matematice o 20 %.

Ve Francii ministr školství žádá na učitelích, aby se vedle kolektivní výuky ještě individuálně věnovali dětem s problémy v učení. ("Nepomáhat jim je nefér vůči rodinám, které nemají na soukromé školy," řekl.) Ale učitelé už měsíce protestují proti přetěžování úkoly.

* * *

V Británii si chtějí posvítit na šikanu ve školách už proto, že téměř polovina šikanovaných dětí se pokouší o sebevraždu. Na konferenci k této problematice v Londýně profesor Dan Olweus z Bergenské univerzity (Norsko) tvrdil, že i dospělí v dětství šikanovaní ve škole tíhnou k sebevražedným pokusům sedmkrát víc než ostatní a ti, kdo šikanovali, mají dvjnásobnou převahu nad ostatními, kteří končí po trestné činnosti ve vězení.

Jeho "Antibullying initiative" se opírá o šest faktorů, v nichž školám doporučuje:

Jenže i v Británii učitelé protestují, že mají děti učit a ne suplovat rodiče a že už tak jsou na ně kladeny přemrštěné úkoly. Co již začíná fungovat je postupně zaváděný nový povinný předmět zvaný "citizenship", o občanských právech a povinnostech.

Ministr vnitra Jack Strow vyčlenil letos 60 milionů liber na 80 místně založených projektů, ve kterých mají policisté, probační pracovníci, sociální pracovníci a učitelé lépe dohlížet na známé výtržníky a vyčistit od nich veřejná prostranství. Uvedl, že některé známé firmy bývají až 80 zadrženy pro trestnou činnost, ale policie i soudy jsou jim pro legraci.

* * *

V Norimberku podepsala policie se správou města a justicí jako prevenci kriminality "Sicherheitspakt der Stadt Nürnberg", který má být vzorem pro další policejní ředitelství. Jeho součástí je odchytávání záškoláků policií na ulicích, v obchodech a parcích a jejich eskortování do škol jako prevence proti dětské kriminalitě. V Norimberku však představují opakovaní záškoláci pouze 0,4 % žáků základních a zvláštních škol a odborníci upozorňují, že jít "za školu" není vždy spojeno s úmyslem páchat nepravosti. Mnozí záškoláci se obávají přísného kantora, jiní mají strach ze šikany, další jsou obětí rozvratu rodiny - a pro jednoho každého z nich bude předvedení na strážnici, čekání na někoho z rodičů a pak eskorta do školy zážitkem, který ho bude i ze spaní budit. Navíc data o záškolákovi zůstávají v policejním počítači celý následující rok a je-li nachytán znovu, prodlužuje se tato doba o dalších dvanáct měsíců.

V zámožnějších školách si proto pomáhají sami. Jak uvádí týdeník Der Spiegel, na norimberské Ludwig-Uhland-Schule převzala tento úkol sociální pedagožka, která poskytuje dětem i rodičům poradu ve školních i domácích problémech. Podobně se starají sociální pedagogové o záškoláky a záškolačky například i v Hamburku.

V Hannoveru vytvořili po vzoru amerických a anglických Community Foundations občanskou nadaci s cílem starat se preventivně o ohroženou mládež, aby nesklouzla na kriminální dráhu.

Kde chcete začít, ptala se Frankfurter Allgemeine Zeitung profesora Christiana Pfeiffera, ředitele dolnosaského Kriminologického výzkumného ústavu. Odpověď zněla: ve školách.

"Po vzoru Švédska a Norska jsme iniciovali v několika školách ustavení jakýchsi "lodivodů v konfliktech". Jejich úkolem je zabraňovat násilným sporům, urovnávat je nebo včas přivolat pomoc... Žáky a samozřejmě i učitele školí zkušení trenéři."

Jak chcete dosáhnout, aby se škola znovu stala místem, s nímž se děti a mládež mohou identifikovat? - zněla další otázka. "Například tím, že vypíšeme soutěž ´Naše škola má být hezčí´, odpověděl profesor Pfeiffer. "Chceme vyzvat žáky, učitele a rodiče, aby společně vylepšili budovu školy a učebny. Chceme probudit radost z učení a výkony odměňovat. Jiná námi iniciovaná soutěž se nazývá ´Mladé umění - nejlepší obrazy školního ročníku´. S nejlepšími z nich by měla být seznamována veřejnost a deset těch zcela nejlepších by mělo být zakoupeno. Dalším projektem je spolupráce se sportovními kluby. Chceme je oslovit, co mohou nabídnout, a je-li to možné, aby přispěly i finančně nebo výbavou. Sport může přitáhnout i ty, kdo dosud stojí stranou. Pokud budeme školy zanedbávat, násilí a radikalizace porostou. Mladým lidem musíme pomoci vrůst do společnosti a převzít odpovědnost."

(kuč)  


Copyright © 1999 Ministerstvo vnitra České republiky
| úvodní stránka |