Týdeník Veřejná správa


Konzultace

Mgr. Luboš Jemelka,
odbor legislativy a koordinace předpisů MV ČR

Práva zastupitelů územních samosprávných celků
v souvislosti s výkonem jejich funkce

Vyšlo v čísle 8/2007

Zejména v povolebním období, kdy se ujímají funkcí noví členové zastupitelstva obce, kraje či hlavního města Prahy, se poměrně často objevují dotazy, jaká práva z postavení zastupitele vlastně plynou. Nesprávně se pak někdy nově zvolení zastupitelé domnívají, že práva spojená s jejich funkcí jsou například v rámci jejich územního samosprávného celku takřka neomezená, respektive minimálně natolik široká, že mají přednost před úpravou stanovenou v jednotlivých právních předpisech. Aby se předešlo dalším nejasnostem, je vhodné alespoň stručně vysvětlit, jakými oprávněními jsou zastupitelé skutečně nadáni a jak je možné tyto pravomoci uplatňovat například ve vztahu k zákonu č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb.

V případě, kdy zastupitelé obce, kraje, respektive hlavního města Prahy uplatňují své zákonem stanovené pravomoci, jedná se vlastně o výkon veřejné moci. Ten je omezen ustanovením článku 2 odst. 3 Ústavy ČR, respektive článku 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, které stanoví, že státní moc lze vykonávat jen v případech, mezích a způsobem, které stanoví zákon. Ačkoli tato ustanovení hovoří pouze o “státní moci”, vztahují se podle judikatury Ústavního soudu i s ohledem na principy právního státu na celou veřejnou správu (tedy i samosprávu). Jednotlivá oprávnění zastupitelů musí mít tedy určitý zákonný podklad a nemohou být vykonávaná bez ohledu na úpravu v našem právním řádu.

Práva zastupitelů je možné dovozovat zejména z § 82 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 34 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, respektive § 51 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze. Tato ustanovení předpokládají práva iniciace, interpelace a právo na informace. Právo iniciace znamená možnost předkládat zastupitelstvu (1), radě, výborům a komisím návrhy na projednání. Na rozdíl od práva občanů obce, kraje, respektive hlavního města Prahy, požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou nebo zastupitelstvem nemusí mít takový návrh zastupitele “kvalifikovanou” podporu v podobě podpisu nejméně 0,5 % občanů obce, respektive 1 000 občanů kraje či hlavního města Prahy.

Právo interpelace lze vyjádřit jako oprávnění vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je daný územní samosprávný celek, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které tento územní samosprávný celek založil nebo zřídil. Písemnou odpověď musí zastupitel obdržet do 30 dnů (na rozdíl od občanů obce a kraje, jejichž podání je třeba vyřídit do 60 dnů, nejpozději však 90 dnů, a občanů hlavního města Prahy, jejichž podání je třeba vyřídit do 60 dnů).

Právo na informace předpokládá oprávnění požadovat od zaměstnanců územního samosprávného celku zařazených do obecního či krajského úřadu, respektive Magistrátu hlavního města Prahy, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které územní samosprávný celek založil nebo zřídil, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce. Tato informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.

Zejména s tímto posledním právem je spojeno mnoho dotazů, jakým způsobem na ně nahlížet například ve vztahu k jednotlivým správním řízením. Protože obecní, respektive krajské zřízení a zákon o hlavním městě Praze hovoří o informacích souvisejících s výkonem jejich funkce, nelze pouze na základě obecných ustanovení v těchto zákonech žádat například všechny informace o jakémkoli probíhajícím či ukončeném správním řízení. Správní řízení jsou totiž s ohledem na § 49 odst. 2 správního řádu neveřejná (ovládaná zásadou neveřejnosti a písemnosti) a například při nahlížení do spisu jsou omezená ustanovením § 38 správního řádu. Nelze se domnívat, že právo zastupitelů na informace prolamuje tato ustanovení a nemusí respektovat podmínky stanovené jednotlivými zákony.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 8/2007.

Poznámky:

  1. Zákon o hlavním městě Praze však (na rozdíl od obecního a krajského zřízení) hovoří výslovně pouze o předkládání návrhů zastupitelstvu.