Týdeník Veřejná správa


Příloha

ilustrační fotoIng. Eduard Komárek
ředitel odboru financování územních rozpočtů
Ministerstva financí ČR

Státní rozpočet a rozpočty územních samosprávních celků v roce 2007

Vyšlo v čísle 6/2007

Soustava veřejných rozpočtů, vztah jednotlivých komponentů a jejich úloha prochází sice určitými změnami, ale diskuse o efektivnějším fungování celého systému nejsou zdaleka ukončeny. Vstupem České republiky do členství v Evropské unii dochází i k významným posunům ve funkcích jednotlivých komponent veřejných rozpočtů, které v důsledku odlišného historického vývoje mají různé legislativní i příjmové zabezpečení.

  1. NĚKOLIK POZNÁMEK O SPECIFICKÝCH MOMENTECH PŘÍPRAVY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ NA ROK 2007

1. Situace ve veřejných rozpočtech

ilustrační fotoZ hlediska vztahů k prostředkům z fondů Evropské unie se přes některé typy veřejných rozpočtů realizují projekty podporované z prostředků Evropské unie včetně kofinancování tuzemskými zdroji. Zároveň však situace ve veřejných rozpočtech tvoří významné kritérium pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie včetně zajištění podmínek tzv. konvergenčního programu - tj. podmínek pro zavedení jednotné evropské měny. Roční schodky veřejných rozpočtů včetně jejich kumulované zadluženosti, a zejména jejich dynamika, jsou jedněmi z nejvíce diskutovaných momentů, kdy směry jejich řešení jsou vysoce náročnou politickou otázkou. Problematika řešení schodků státního rozpočtu, řešení struktury a výše daňového zatížení, problematika rozpočtového určení daní ve vztahu k rozpočtům územních samosprávných celků byla sice posuzována různě, ale praktické legislativní návrhy nebyly předloženy ani projednávány. Zde se zřejmě projevil vliv volebního roku 2006, kdy vedle voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR došlo i k volbám do obecních zastupitelstev.

2. Základní změny

V roce 2006 došlo ke specifické situaci, kdy základní parametry návrhu státního rozpočtu na rok 2007 připravovala jedna vláda, která v něm zakotvila i významné dopady nově přijatých zákonů v oblasti tzv. mandatorních výdajů a další vláda s odlišnými názory na řešení vztahů veřejných rozpočtů návrh předložila k projednání Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Výsledná podoba schváleného státního rozpočtu na rok 2007 reflektuje i nadále poměrně vysoký roční schodek, vyplývající z nesouladu mezi očekávanými příjmy a plánovanými výdaji ve výši 91,3 mld. Kč. Ve vztahu k rozpočtům územně samosprávných celků přetrvává i nadále značný rozsah dotací, jak je dále podrobněji uvedeno. Podstatným rysem je změna objemu a struktury dotací vlivem řady nově přijatých zákonů nebo jejich novel zejména v sociální oblasti. Od 1. 1. 2007 nabývá účinnosti zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách či zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. Významnými novelami, které nabyly účinnosti již během roku 2006 a jejichž důsledkem je celá řada nových působností pro územní samosprávné celky, je i změna zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a změna zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.

Nová právní úprava má vliv i na strukturu dotací ze státního rozpočtu pro územní samosprávně celky pro rok 2007. V návaznosti na zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, již nejsou od roku 2007 rozpočtovány dotační tituly týkající se financování sociálních služeb, které byly dosud poskytovány z kapitoly Všeobecná pokladní správa státního rozpočtu v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům krajů, obcí a hl. m. Prahy (přílohy č. 6, 7 a 8 k zákonu o státním rozpočtu). Konkrétně se jedná o dotaci na sociální služby pro kraje, vůči obcím a hl. m. Praze jde o dotaci na domovy důchodců, dotaci na ústavy sociální péče a o dotaci na výkon zřizovatelských funkcí v oblasti sociálních služeb. Výše uvedené dotační tituly budou nahrazeny novým dotačním systémem, který bude realizován v rámci kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

V návaznosti na schválený zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, a zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, dojde k nahrazení současného systému dávek sociální péče, které jsou podmíněny sociální potřebností, dávkami pomoci v hmotné nouzi. Od roku 2007 budou jak nové dávky pomoci v hmotné nouzi, tak stávající dávky pro zdravotně postižené uvolňovány z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. To bude rovněž zodpovědné za veškerou metodickou činnost a problematiku finančního zajištění sociální péče ve všech fázích rozpočtového procesu.

Obsahem finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů na rok 2007 (příloha č. 6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007) je v návaznosti na výše uvedené změny pouze příspěvek na výkon státní správy pro kraje. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007) je v roce 2007 tvořen příspěvkem na školství, dotací na vybraná zdravotnická zařízení, příspěvkem na výkon státní správy a dotací na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím (bez dotace na sociální služby). Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hl. m. Prahy (příloha č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007) obsahuje v roce 2007 příspěvek na školství a příspěvek na výkon státní správy, kterou hl. m. Praha vykonává jak v postavení obce, tak i kraje.

V souvislosti s dikcí § 58 odst. 1 novelizovaného zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, kdy náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany dětí nese stát, je od roku 2007 vytvořen v rámci ukazatele kapitoly Všeobecná pokladní správa “Další prostředky pro územní samosprávné celky” nový dotační titul “Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí”.

I přes komplikovanou situaci ve státním rozpočtu bylo schváleno celkové navýšení prostředků na výkon státní správy pro kraje, obce a hl. m. Prahu (tj. včetně prostředků na zabezpečení sociálně-právní ochrany dětí) přibližně o 1,2 mld. Kč oproti roku 2006. V uvedeném navýšení je zohledněn vliv zvýšených výdajů na výkon státní správy zabezpečované územními samosprávnými celky v souvislosti s novými právními normami. Dále byla provedena selektivní valorizace, která v souhrnu dosahuje 5 %. Ta má řešit všeobecný dlouhodobý nárůst výdajů na výkon přenesené působnosti zajišťované obcemi, kraji a hl. m. Prahou. Pozměňovacím návrhem přijatým v rámci schvalování zákona o státním rozpočtu na rok 2007 došlo k navýšení finančních prostředků určených na financování výkonu státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působnosti a hl. m. Prahu o dalších 200 mil. Kč.

3. Další segmenty veřejných financí

I následující segmenty veřejných financí (rozpočtů) procházejí výraznými změnami jak z hlediska své celkové úlohy, tak i ve vztahu k rozpočtům územně samosprávných celků.

- Veřejné zdravotní pojištění; tady i přes rozsáhlé diskuse nedošlo k zásadním změnám, takže některé výdaje v oblasti zdravotní péče musí být hrazeny z rozpočtů krajů, případně obcí. Ministerstvo financí ČR bude z kapitoly Všeobecná pokladní správa poskytovat i nadále prostředky na úhradu nákladů spojených s prováděním kalmetizace obyvatelstva a s likvidací nepoužitelných léčiv.

- Privatizační fondy; i jejich úloha se logicky postupně snižuje. Počínaje rokem 2006 byl Fond národního majetku zrušen a jeho úlohu u dobíhajících činností přebralo Ministerstvo financí ČR. Do budoucna již nelze počítat s použitím příjmů z tohoto fondu při řešení rozvoje území, naopak je značným problémem řešení závazků přijatých při privatizaci státních organizací z hlediska likvidace starých ekologických zátěží. Další privatizační fond, tj. Pozemkový fond, pokračuje ve své činnosti, avšak zejména ze strany obcí je problematika v jeho působnosti kritizována s ohledem na pomalé řešení některých kauz, což brání realizaci rozvojových plánů obcí.

- Státní fondy; i nadále tvoří významnou součást veřejných financí i když jejich hlavní přednost, tj. kontinuální financování již není zcela výjimečná díky zavedení možnosti převodu nečerpaných prostředků z odvětvových kapitol státního rozpočtu do rezervních fondů a jejich navazující použití v dalším roce. V roce 2006 se po zrušení Státního fondu pro zúrodnění půdy ustálil počet státních fondů na šesti. Jedná se o Státní fond rozvoje bydlení, Státní fond dopravní infrastruktury, Státní fond pro podporu a rozvoj kinematografie, Státní fond kultury, Státní fond životního prostředí a Státní zemědělský a intervenční fond. Úloha těchto fondů je ve vztahu k územním samosprávným celkům různá, za nový podstatný prvek je třeba u některých považovat jejich úlohu při realizaci prostředků z Evropské unie.

4. Transformace prostředků Evropské unie do území

Transformace prostředků Evropské unie do území se s řadou problémů realizuje cestou příslušných kapitol státního rozpočtu případně přes státní fondy. Ne zcela uspokojivý postup při realizaci relativně malých objemů v předchozích letech vedl ke hledání nových opatření, která by umožnila racionální použití značných objemů dotací, které vyplývají z Národního strategického referenčního rámce na období 2007 -2013, kdy jsou k dispozici příspěvky z fondů Evropské unie zhruba za 26,7 mld. EUR (tj. asi 747 mld. Kč při kurzu 28,-Kč/EUR). Maximální míra spolufinancování je pro Českou republiku pro strukturální fondy i pro Fond soudržnosti 85 % z evropských fondů a 15 % z národních zdrojů. To znamená, že Česká republika musí vydat minimálně 4,7 mld. EUR (tj. přibližně 132 mld. Kč).

Obce a kraje budou významnými příjemci dotací z Evropské unie. V současné době se vede diskuse o výši spoluúčasti státního rozpočtu na kofinancování jejich akcí. Otázka je zatím otevřená. Osobně jsem přesvědčen, že snaha zajistit zrychlené čerpání dotací z Evropské unie cestou maximálního zvýšení účasti prostředků státního rozpočtu na kofinancování může být kontraproduktivní, neboť by porušovala zásadu ekonomické zainteresovanosti přímých investorů na hospodárném pořízení investice. Spoluúčast státního rozpočtu ve větším rozsahu by připadala v úvahu například při realizaci poměrně rozsáhlé liniové stavby na území relativně malé obce s nižšími možnostmi v oblasti vlastních příjmů. Za efektivní pomoc při zrychlování realizace akcí financovaných ze zdrojů Evropské unie lze považovat především uplatnění principu průběžného financování.

Novými subjekty, které mají přispět k rychlejší realizaci projektů financovaných z prostředků Evropské unie jsou Regionální rady regionů soudržnosti, které vznikly k 1. 7. 2006 s nabytím účinnosti zákona č. 138/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách. Součástí uvedeného zákona byla i změna zákona o podpoře regionálního rozvoje. Regionální rady se vytvářejí ze zákona ve všech regionech soudržnosti a budou plnit úkoly řídících orgánů regionálních operačních programů. Jejich prostřednictvím budou čerpány finanční prostředky poskytované orgány Evropských společenství na regionální rozvoj (zprostředkovatelem toku finančních prostředků z Evropského společenství k regionálním radám bude Ministerstvo pro místní rozvoj).

Regionální rady hospodaří podle zákona č. 250/2000Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, své příjmy a výdaje třídí podle rozpočtové skladby a vedou účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

Z hlediska roku 2007 se odhadují celkové příjmy regionálních rad ve výši 2,9 mld. Kč a výdaje rovněž v této výši. Z uvedených veličin plyne, že je předpokládán pro rok 2007 vyrovnaný výsledek hospodaření regionálních rad.

Činnost regionálních rad je financována především dotacemi z rozpočtů krajů, které budou určeny zejména na financování vlastního provozu rad (předpoklad ve výši 0,3 mld. Kč). Další zdroj budou představovat dotace ze státního rozpočtu, které budou zahrnovat jak prostředky fondů Evropské unie, tak vlastní zdroje státního rozpočtu a budou určeny na financování regionálních operačních programů. Pro rok 2007 bude na tento účel rozpočtován objem dotací ve výši 2,6 mld. Kč v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

Výdaje rozpočtu regionálních rad budou orientovány na financování regionálních operačních programů a na vlastní činnost, což je v souladu s příjmovou stranou jejich rozpočtů.

5. Prostor pro samosprávné rozhodování je rozdílný

Strukturu rozpočtů obcí a krajů vedle dotací výrazně ovlivňují jejich vlastní příjmy. Díky rozdílnému historickému vývoji a postupnému řešení vlastních příjmů u vyšších územních samosprávných celků, tj. krajů, je nutno problematiku obcí a krajů posuzovat odděleně. U obcí dosahují vlastní příjmy v průměru přes 70 % celkových příjmů, z toho vysoko nad 50 % celkových příjmů tvoří daňové příjmy. U krajů, kde z řady důvodů probíhal proces řešení jejich vlastních daňových příjmů problematicky a postupně, tvoří vlastní příjmy zhruba 38 % z celkových příjmů (z toho 35 % tvoří daňové příjmy).

Prostor pro samosprávné rozhodování je tedy rozdílný, ze strany obcí i krajů cílí tlak na optimalizaci jejich daňových příjmů cestou novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Ministerstvo financí ČR zpracovalo několik pracovních variant řešení ve vztahu k obcím i krajům, do řádného legislativního procesu se však tyto varianty zatím nedostaly. Celé řešení dalšího postupu má jednu zásadní vadu na kráse a to, že posílení daňových příjmů územních samosprávných celků je možné pouze na úkor státního rozpočtu, jehož příjmová stránka vykazuje již několik let značný schodek ve vztahu k rozpočtovým ročním výdajům, nehledě ke značné kumulované celkové zadluženosti. Dalším výrazným momentem je stabilizace daňového systému. Teprve po vyjasnění těchto základních okruhů je možno přistoupit ke hledání optimálního rozdělení daňových výnosů ve vztahu k územním samosprávným celkům.

Vývoj daňových příjmů zejména ve vztahu k obcím má v posledním období řadu výkyvů. Po zavedení nového systému rozdělování daní dle zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní stoupaly meziročně daňové příjmy obcí v letech 2001 - 2004 celkem pravidelně o 5 - 6 %.

V roce 2005 došlo k růstu o více jak 11 %, zde je však třeba brát v úvahu i daňový dopad na výdajovou stránku. V uvedených obdobích stoupaly daňové příjmy obcí vysoko nad úrovní inflace. Pro rok 2006 byl však předpokládán minimální růst daňových příjmů obcí v návaznosti na obecné snížení výnosu daní z příjmu. To by nebyl z globálního hlediska tak zásadní problém, avšak u některých, především menších obcí dochází k výrazným propadům zejména daňových příjmů, zvláště u daně z příjmu fyzických osob. Výsledky daňového plnění rozpočtu 2006 za jednotlivé obce nemá Ministerstvo financí ČR zatím k dispozici, ale závažné problémy lze odvozovat z toho, že podíl daně z příjmu fyzických osob v roce 2006 (bez bilančních zůstatků z předchozích let), je na 90,5 % roku 2005. Největší propady jsou u daně z příjmu fyzických osob z přiznání, kde se projevují poklesy příjmu daní od fyzických osob samostatně výdělečně činných podle místa bydliště (30 %) a další propady u daně z přiznání ve vazbě na vliv společného zdanění manželů. Ministerstvo financí si bylo vědomo vzniku tohoto negativního, předem však těžko vyčíslitelného jevu a navrhovalo, při projednávání základních parametrů státního rozpočtu na rok 2007 ve vládě na jaře 2006 určité rezervy na krytí významnějších propadů daňových příjmů po vyhodnocení roku 2006 v průběhu roku 2007. Tento postup však nebyl tehdejší vládou akceptován.

V roce 2007 se předpokládá obnovení dynamiky daňových příjmů u obcí (meziroční nárůst 4,8 %). Přesto však bude třeba při hledání dalších legislativních řešení zvážit existenci tzv. motivační vazby příjmů obce na podnikání (30 % daně z přiznání příjmu fyzických osob ve vazbě na bydliště). Tento přes výhrady Ministerstva financí ČR prosazený prvek do tzv. solidárního systému se ve svých důsledcích ukazuje jako nevhodný a výpadky těchto daňových příjmů zejména u menších obcí mohou mít závažné důsledky.

B. HOSPODAŘENÍ ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ

  1. Hospodaření obcí a hl. m. Prahy

  2. 1. Očekávaný vývoj hospodaření obcí a hl. m. Prahy v roce 2006

    Hospodaření obcí a hl. m. Prahy (dále jen obce) skončilo v roce 2005 poměrně vysokým přebytkem hospodaření ve výši 6,9 mld. Kč.

    Tento vývoj byl ovšem do jisté míry mimořádný a dalo se předpokládat, že v dalších letech dojde u obcí znovu spíše ke schodkovému hospodaření. V roce 2006 se očekává, že hospodaření obcí skončí záporným výsledkem ve výši 2,6 mld. Kč při příjmech obcí ve výši 241,1 mld. Kč a výdajích ve výši 243,7 mld. Kč. Na výsledek hospodaření obcí má vliv především nízká míra růstu daňových příjmů v roce 2006 ve srovnání s předchozími roky a zřejmě také skokové meziroční zvýšení přijatých dotací (zejména investičních dotací ze státního rozpočtu), protože ty kladou poměrně vysoké nároky na spolufinancování ze strany obcí. Ve srovnání s rokem 2005 se objem investičních dotací obcím ze státního rozpočtu v roce 2006 zvýšil o více než 70 % (z 8,1 mld. Kč v roce 2005 na 13,8 mld. Kč v roce 2006).

    Z důvodu výrazného nárůstu investičních dotací se očekává, že i kapitálové výdaje obcí porostou v roce 2006 oproti roku 2005 rychleji než běžné výdaje a meziročně tedy dojde ke zvýšení podílu kapitálových výdajů na celkových výdajích obcí. Kapitálové výdaje obcí předpokládáme v roce 2006 ve výši 81,2 mld. Kč, tj. zhruba 33 % celkových výdajů obcí, zatímco v roce 2005 činil tento ukazatel 32 %.

    2. Predikce hospodaření obcí a hl. m. Prahy v roce 2007

    Z hlediska roku 2007 předpokládáme, že hospodaření obcí a hl. m. Prahy (dále jen obcí) skončí schodkem ve výši 4,5 mld. Kč, což představuje mírné zhoršení oproti očekávané skutečnosti roku 2006.

    Pozitivní vývoj předpokládáme zejména u daňových příjmů obcí, u kterých očekáváme meziroční nárůst o 4,8 %. To se promítá i do celkového odhadovaného vývoje vlastních příjmů obcí (tj. daňových, nedaňových a kapitálových příjmů). Očekává se jejich nárůst v úhrnu o 3 % oproti roku 2006.

    Významným příjmem rozpočtů obcí zůstávají i nadále dotace. Jejich celkový objem z různých úrovní veřejných rozpočtů (69,3 mld. Kč) ve srovnání s úrovní v roce 2006 mírně klesá. Z celkové částky 69,3 mld. Kč budou činit 56,3 mld. Kč dotace neinvestiční a 13,0 mld. Kč dotace investiční. Dotace ze státního rozpočtu určené obcím se předpokládají pro rok 2007 v objemu 51,3 mld. Kč. Obce budou i v roce 2007 příjemci dotací ze státních fondů, jejich výše se očekává v objemu 3,1 mld. Kč, dotací od ostatních poskytovatelů (např. od krajů, nově i od regionálních rad) a zapojí do svých rozpočtů i prostředky z vlastních fondů hospodářské činnosti.

    Předpokládaný objem investičních dotací obcím na rok 2007 představuje pokles zhruba na 60 % jeho úrovně v roce 2006, a to zejména v důsledku snížení rozpočtovaného objemu investičních dotací poskytovaných ze státního rozpočtu obcím v rámci programového financování.

    Výdaje obcí odhadujeme ve výši 249,7 mld. Kč, z toho kapitálové výdaje budou činit 78,5 mld. Kč, tj. 31,4 %. Běžné výdaje předpokládáme ve výši 171,2 mld. Kč. V návaznosti na pokles investičních dotací lze očekávat i reakci u výdajové stránky rozpočtů obcí, to znamená, že kapitálové výdaje obcí v roce 2007 klesnou na 96,7 % jejich úrovně v roce 2006.

    3. Hospodaření dobrovolných svazků obcí

    V České republice působí 784 dobrovolných svazků obcí (dále jen DSO). Podíl obcí, které nějakým způsobem spolupracují s jinými obcemi, je odhadován až na 85 % celkového počtu obcí. Výdaje DSO za rok 2005 činily zhruba 3,1 mld. Kč, což odpovídá přibližně 1,4 % výdajů obecních rozpočtů. Většina výdajů dobrovolných svazků obcí (78 %) směřovala do investiční oblasti, zbývající část výdajů tvořily běžné výdaje, zejména na nákup vody, energií a služeb. Z hlediska odvětvové klasifikace je většina výdajů vynakládána v oblasti vodního hospodářství (68,7 % - a to zejména výstavba vodovodů a kanalizací), bydlení (9,9 % - zejména komunální služby) a v oblasti dopravy (5,5 %). Ostatní oblasti jako ochrana životního prostředí, zdravotnictví, kultura, administrativní výdaje a podobně tvoří celkem 15,9 % výdajů.

    V současné době dochází k rozvoji činnosti DSO. V roce 2006 se očekávají jejich příjmy ve výši 4,2 mld. Kč a výdaje 4,6 mld. Kč. Z uvedených veličin vyplývá odhadovaný schodek hospodaření ve výši 0,4 mld. Kč. Celkové záporné saldo hospodaření začaly DSO vykazovat již v roce 2005 a tento trend bude i nadále v malém rozsahu pokračovat.

    DSO financují své potřeby zejména z dotačních zdrojů z různých úrovní veřejných rozpočtů. Pro rok 2006 se očekává celková výše dotací pro DSO v objemu zhruba 3,2 mld. Kč, což představuje 76,2 % jejich celkových příjmů. Z hlediska struktury převažují dotace investiční (2,2 mld. Kč), což je v souladu s účely, pro které jsou DSO zakládány.

    Kromě příjmů z dotací získávají DSO příjmy především z pronájmu majetku a z převodů z vlastních fondů hospodářské činnosti. Pro rok 2006 očekáváme jejich výši v částce jedné miliardy korun.

    Výdaje DSO v roce 2006 se odhadují ve výši 4,6 mld. Kč, z toho kapitálové výdaje budou činit 3,5 mld. Kč, tj. 76,1 % z jejich celkové částky. Struktura výdajů tak kopíruje strukturu příjmů rozpočtů DSO.

    Z hlediska roku 2007 se nepředpokládají ve vývoji hospodaření DSO žádné významné změny. Celkové příjmy se odhadují v podobné výši jako v roce 2006, tj. v objemu 4,0 mld. Kč, výdaje pak ve výši 4,2 mld. Kč. Z uvedeného vyplývá předpokládaný schodek hospodaření v roce 2007 ve výši 0,2 mld. Kč.

    Z hlediska roku 2007 se předpokládá, že z celkového objemu výdajů budou činit běžné výdaje 1 mld. Kč a kapitálové výdaje 3,2 mld. Kč.

  3. Hospodaření krajů

1. Očekávaný vývoj hospodaření krajů v roce 2006

Předpokládá se, že hospodaření krajů v roce 2006 skončí deficitem ve výši 0,9 mld. Kč s tím, že očekávané příjmy dosáhnou výše 125,3 mld. Kč a výdaje výše 126,2 mld. Kč. V roce 2005 činily příjmy krajů 113,5 mld. Kč, tzn. že meziročně dochází k nárůstu o více než 10 %. Takto vysoký nárůst je způsoben především nárůstem přijatých dotací, zejména ze státního rozpočtu. Dotace ze státního rozpočtu (investiční i neinvestiční) se zvýšily ze 70,3 mld. Kč na 76,8 mld. Kč.

Růst výdajů krajů se uskutečňuje v roce 2006 ještě s vyšší dynamikou než je tomu v případě příjmů. V roce 2005 činily výdaje krajů 112,6 mld. Kč, v roce 2006 se očekávají výdaje ve výši 126,2 mld. Kč, což představuje nárůst o více než 12 %. Vyšší dynamika se očekává u kapitálových výdajů, a to z 12,0 mld. Kč v roce 2005 na 15,6 mld. Kč v roce 2006, tj. o 30 %. Kromě zvýšených dotačních příjmů umožňuje krajům tento vývoj větší rozsah čerpání úvěrů. Největší objemy získávají kraje od Evropské investiční banky. Úvěrové zdroje používají kraje především na financování oprav a investic v oblasti dopravní infrastruktury (silnice, letiště).

2. Predikce hospodaření krajů v roce 2007

Podstatnou část úvěrů sjednaných v roce 2006 budou kraje čerpat až v roce 2007 a 2008. Předpokládá se proto, že deficitní hospodaření bude u krajů dále pokračovat i v roce 2007. Příjmy krajů se očekávají v roce 2007 ve výši 128,5 mld. Kč, výdaje ve výši 130,5 mld. Kč a schodek hospodaření ve výši 2 mld. Kč.

Významným příjmem rozpočtů krajů budou i v roce 2007 dotace. Celkový objem dotací rozpočtovaných pro kraje z různých úrovní veřejných rozpočtů (79,5 mld. Kč) se ve srovnání s úrovní v roce 2006 v podstatě nemění. Z celkové částky 79,5 mld. Kč budou činit 76,2 mld. Kč dotace neinvestiční a 3,3 mld. Kč dotace investiční. Stejně jako u obcí, i u krajů dochází ke snížení rozpočtovaného objemu investičních dotací z příslušných kapitol státního rozpočtu, a to zhruba na 33 % úrovně roku 2006.

Kraje budou i v roce 2007 příjemci dotací ze státních fondů, jejich výše se očekává v objemu okolo 1,6 mld. Kč. Do svých rozpočtů zapojí rovněž prostředky z vlastních fondů hospodářské činnosti. Nově by měly být i kraje příjemci dotací poskytovaných z úrovně regionálních rad.

Z hlediska roku 2007 se očekává, že z celkového objemu výdajů krajů budou činit běžné výdaje 113,0 mld. Kč a kapitálové výdaje 17,5 mld. Kč.

C. DOTACE ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU ROZPOČTOVANÉ PRO ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVNÉ CELKY

I. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro obce a hl. m. Prahu v roce 2007

Vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy je pro rok 2007 definován:

1. Finanční vztahy k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finanční vztah k rozpočtu hlavního města Prahy

Ve srovnání s rokem 2006 dochází v podobě finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy ke dvěma zásadním změnám. Za prvé, v rámci finančních vztahů k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy již nejsou rozpočtovány dotace na domovy důchodců, dotace na ústavy sociální péče a dotace na výkon zřizovatelských funkcí v sociální oblasti převedených z okresních úřadů obcím. V souvislosti s přijetím zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, budou od roku 2007 dotace určené na zajištění výkonu sociálních služeb poskytovány Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR. Nový systém financování sociálních služeb se opírá zejména o nárokový příspěvek, který bude poskytován z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR prostřednictvím rozpočtů obcí a hl. m. Prahy.

Druhá změna je důsledkem přijetí zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi. V návaznosti na přijetí tohoto zákona bude od 1. 1. 2007 současný systém dávek sociální péče, jejichž nárok je podmíněn sociální potřebností, nahrazen dávkami pomoci v hmotné nouzi. Od roku 2007 budou jak nové dávky pomoci v hmotné nouzi, tak dávky pro zdravotně postižené uvolňovány obcím z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, a proto již nejsou rozpočtovány v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí a hl. m. Prahy.

Celkový objem finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích a finančního vztahu k rozpočtu hl. m. Prahy činí 9 169 739 tis. Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích je určeno 8 511 702 tis. Kč (příloha č. 7 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007) a hl. m. Praze

658 037 tis. Kč (příloha č. 8 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007). Finanční vztahy obsahují následující účelové dotace na běžné výdaje a příspěvky:

Příspěvek na školství je určen na částečnou úhradu provozních výdajů základních, mateřských, speciálních základních a mateřských škol, víceletých gymnázií (pokud v nich žáci plní povinnou školní docházku), mateřských a základních škol při zdravotnických zařízeních zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou a dále pro přípravné stupně speciálních škol zřizovaných obcemi a hl. m. Prahou. Příspěvek na jednoho žáka a jedno dítě ve výše uvedených typech škol je stanoven na 1 320 Kč.

Příspěvek byl pro rok 2007 valorizován o 3 %.

Dotace je určena pro zvláštní dětská zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy), zřizovaná ve smyslu vyhlášky č. 242/1991 Sb., která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních pojišťoven a u nichž zřizovatelskou funkci vykonává obec. Dotace na jedno místo je stanovena na 87 725 Kč.

Dotace byla pro rok 2007 valorizována o 2,8 %.

Příspěvek je určen na částečnou úhradu výdajů spojených s výkonem státní správy. V roce 2007 bude příspěvek na výkon státní správy obcím rozdělován podle nové metodiky, zpracované Ministerstvem vnitra ČR, poprvé použité v roce 2006 a aktualizované na podmínky roku 2007. Celkový objem příspěvku byl pro rok 2007 valorizován v úhrnu o 5 %. Navýšení je rozdílné pro jednotlivé úrovně výkonu státní správy, což by mělo přispět ke zmírňování rozdílů v krytí nákladů na výkon státní správy zejména mezi obcemi s rozšířenou působností a ostatními obcemi.

Postavení hl. m. Prahy při výkonu státní správy je specifické, neboť hl. m. Praha vykonává jak státní správu, která podle zákona přísluší obcím, tak i státní správu, jejíž výkon zajišťují kraje. Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu je stanoven jako součet příspěvku vypočteného použitím pevné sazby na 100 obyvatel hl. m. Prahy (působnost obce) a příspěvku odvozeného od počtu funkčních míst převedených na hl. m. Prahu v průběhu reformy veřejné správy (působnost kraje). Objem příspěvku pro hl. m. Prahu ve funkci obce i kraje byl rovněž valorizován o 5 % oproti roku 2006. Příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu v sobě zahrnuje také prostředky určené pro jednotky Sborů dobrovolných hasičů obcí ve výši 180 tis. Kč.

Příspěvek na výkon státní správy pro obce a hl. m. Prahu byl navýšen rovněž o finanční dopady vyplývající z přijetí nových zákonů v celkovém objemu 570,3 mil. Kč, z toho pro obce se jedná o částku 524,5 mil. Kč a pro hl. m. Prahu o částku 45,8 mil. Kč (navýšení u hl. m. Prahy zahrnuje i dopady na výkon státní správy ve funkci obce i kraje). Konkrétně se jedná o následující zákony:

V návaznosti na přijetí zákona č. 134/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, zároveň dochází ke snížení příspěvku na výkon státní správy pro obce s rozšířenou působností o 557 100 tis. Kč a pro hl. m. Prahu o 55 900 tis. Kč. V souvislosti s tímto zákonem se mění způsob financování výkonu státní správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Od roku 2007 bude poskytována obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze účelová dotace na výkon státní správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, ve výši 605 000 tis. Kč pro obce s rozšířenou působností a v objemu 92 000 tis. Kč pro hl. m. Prahu.

V souvislosti se zánikem okresních úřadů přešly do samosprávné působnosti obcí zřizovatelské funkce k vybraným organizacím působícím zejména v odvětví kultury (knihovny, divadla a podobně). Dotace je určena na úhradu provozních výdajů těchto zařízení.

Dotace byla pro rok 2007 valorizována o 2,8 %.

2. Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Mimo finanční vztahy jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa rozpočtovány další dotační tituly pro obce a hl. m. Prahu v celkovém objemu 3 320 242 tis. Kč, z toho částka 2 276 242 tis. Kč je určena na výdaje financování programů reprodukce majetku obcí a hl. m. Prahy, zbývající objem představují dotační tituly zahrnuté v ukazateli “Další prostředky pro územní samosprávné celky” (1 044 000 tis. Kč).

Významnou položkou v rámci ostatních dotací z kapitoly Všeobecná pokladní správa v ukazateli “Další prostředky pro územní samosprávné celky”, která je určena pro obce a hl. m. Prahu, je nově zaváděná “Dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí”. Dotace bude poskytována na základě § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, který stanovuje, že náklady vzniklé v souvislosti s výkonem sociálně-právní ochrany, není-li stanoveno jinak, nese stát.

Dotace je rozpočtována v celkové výši 697 mil. Kč, z toho 605 mil. Kč je určeno pro obce s rozšířenou působností a 92 mil. Kč pro hl. m. Prahu. Z celkového objemu této dotace je 613 mil. Kč probilancováno s příspěvkem na výkon státní správy pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu na rok 2007 a zbývajících 84 mil. Kč je oceněním nových působností, které obce a hl. m. Praha vykonávají po nabytí účinnosti poslední novely zákona o sociálně-právní ochraně dětí.

Pozměňovacím návrhem přijatým v rámci schvalování zákona o státním rozpočtu na rok 2007 došlo k navýšení finančních prostředků určených na financování výkonu státní správy pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu o 200 mil. Kč. Pro tento účel byla v ukazateli “Další prostředky pro územní samosprávné celky” kapitoly Všeobecná pokladní správa vytvořena zvláštní položka Navýšení příspěvku na výkon státní správy v oblasti sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností a hl. m. Prahu. Dle požadavku Ministerstva práce a sociálních věcí ČR budou uvedené prostředky přerozděleny zejména podle počtu příjemců příspěvku na péči, kterým ze zákona vznikne nárok na tuto dávku automaticky bez podání žádosti k 1. 1. 2007.

3. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace pro obce a hl. m. Prahu u ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkovém objemu 38 785 699 tis. Kč. Vlivem přesunů některých dotačních titulů z kapitoly Všeobecná pokladní správa se kapitolou s největším objemem dotací určených pro obce a hl. m. Prahu stane od roku 2007 kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. V objemu neinvestičních dotací určených v rozpočtu této kapitoly pro obce a hl. m. Prahu v celkové výši 25 551 606 tis. Kč jsou zahrnuty zejména prostředky na dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým a příspěvek na péči, jejichž výplatu příjemcům budou obce a hl. m. Praha zprostředkovávat.

Investiční dotace obcím a hl. m. Praze z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány ve výši 4 358 820 tis. Kč, z toho největší část je rozpočtována v kapitole Ministerstva pro místní rozvoj ČR (1 547 689 tis. Kč).

II. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro dobrovolné svazky obcí v roce 2007

V roce 2006 očekáváme dotace ze státního rozpočtu pro dobrovolné svazky obcí ve výši zhruba 900 mil. Kč (většina z nich je investiční povahy), přičemž původní schválený státní rozpočet na rok 2006 předpokládal částku výrazně nižší (100 mil. Kč). Ve státním rozpočtu na rok 2007 nejsou rozpočtovány žádné dotace pro dobrovolné svazky obcí. Tato skutečnost je zřejmě způsobena tím, že neexistuje žádný dotační titul, který by byl určen výhradně pro dobrovolné svazky obcí. Dotační tituly pro dobrovolné svazky obcí, jsou ve státním rozpočtu téměř vždy zahrnuty jako dotace pro obce a jako o dotacích pro dobrovolné svazky obcí je o nich účtováno až v průběhu rozpočtového roku při jejich uvolňování.

III. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro kraje v roce 2007

Vztah státního rozpočtu k rozpočtům krajů je pro rok 2007 definován:

Všeobecná pokladní správa 875 542 tis. Kč

státního rozpočtu 74 926 559 tis. Kč

1. Finanční vztahy k rozpočtům krajů

Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům krajů v roce 2007 zahrnují pouze příspěvek na výkon státní správy (s vyčleněním dotace na jednotky Sborů dobrovolných hasičů obcí). Od roku 2007 již v rámci finančních vztahů k rozpočtům krajů není rozpočtována dotace na sociální služby, kraje by nově měly čerpat v souvislosti s přijetím zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, dotace na částečnou úhradu provozních výdajů sociálních zařízení z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí ČR.

V souladu s ustanovením § 29 odst. 3 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, obdrží kraje ze státního rozpočtu příspěvek na financování výkonu státní správy v přenesené působnosti. Z celkové částky 1 123 755 tis. Kč je pro jednotky Sborů dobrovolných hasičů obcí určeno 55 130 tis. Kč.

Výše příspěvku na výkon státní správy byla pro rok 2007 valorizována o 5 % a dále navýšena o dopady některých zákonů, které byly schváleny v průběhu roku 2006.

Konkrétně se jedná o následující zákony:

Ustanovení § 58 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, kde je definována povinnost státu hradit výdaje spojené s výkonem státní správy v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, se týká i krajů. V jejich případě má však státní správa vykonávaná v oblasti sociálně-právní ochrany dětí jiný charakter než u obcí. Jedná se především o neadresné činnosti typu vzdělávání nebo poradenství, což ztěžuje použití jednoznačných kritérií, jako je například počet dětí v evidenci, i případné vypořádání přijaté dotace se státním rozpočtem. U krajů proto budou použity jako kritérium počty funkčních míst vyjadřující náročnost prováděných činností a příslušné finanční prostředky budou nadále poskytovány ve formě příspěvku na výkon státní správy. Navýšení příspěvku z titulu nově schválených zákonů činí 79 783 tis. Kč. Kritériem pro rozdělení tohoto objemu mezi jednotlivé kraje byl počet funkčních míst převedených na kraje v II. etapě reformy veřejné správy.

2. Ostatní dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa

Pro rok 2007 se jedná o dotace v celkové výši 875 542 tis. Kč, z toho 500 000 tis. Kč představují prostředky na neinvestiční nedávkové transfery(1) zahrnuté v ukazateli Ostatní výdaje. Tato částka je určena na výkon sociálních služeb poskytovaných ve zdravotnických zařízeních ústavní péče podle § 52 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Na financování programů reprodukce majetku je rozpočtováno 54 600 tis. Kč, zbývající objem 320 942 tis. Kč je zahrnut v ukazateli “Další prostředky pro územní samosprávné celky”. Ten obsahuje dotační tituly, které nelze rozpočtovat u konkrétních příjemců v době sestavování návrhu rozpočtu, například prostředky na koordinátory romských poradců při krajských úřadech, prostředky na výdaje stanovené zvláštními zákony nebo právními předpisy. Hl. m. Praze přísluší podle zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, i postavení kraje. Hl. m. Praha má proto, stejně jako další oprávnění příjemci, po splnění stanovených podmínek, nárok na čerpání dotačních titulů, které jsou rozpočtovány pro kraje.

3. Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu

Dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu jsou rozpočtovány v celkové výši 74 926 559 tis. Kč. Dotace jsou směrovány na financování investičních i neinvestičních akcí a budou krajům poskytnuty přímo z rozpočtů příslušných kapitol. Objemově nejvyšší dotací je dotace pro kraje v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (v předpokládané výši 67 138 130 tis. Kč), která zahrnuje dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi (případně dobrovolnými svazky obcí) a soukromými zřizovateli. Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, kraj rozepisuje a přímo přiděluje dotace předškolním zařízením, školám a školským zařízením zřizovaným obcemi, tzn. že tyto prostředky neprocházejí rozpočty obcí.

4. Dotace ze státního rozpočtu rozpočtované pro regionální rady regionů soudržnosti v roce 2007

V kapitole Ministerstva pro místní rozvoj ČR jsou zapracovány prostředky ve výši 2 578 900 tis. Kč na financování regionálních operačních programů, které budou realizovány prostřednictvím regionálních rad. Ty budou plnit zároveň úlohu řídících orgánů pro tyto programy. Uvedený objem zahrnuje jak prostředky fondů Evropské unie, tak vlastní zdroje státního rozpočtu.

Činnost regionální rad je prakticky ve stadiu postupného zrodu. Rozhodnutí o alokaci prostředků, které mají regionální rady k dispozici je plně v jejich kompetenci. Lze předpokládat, že při zvýšeném úsilí všech subjektu mohou být navýšeny objemy výdajů (investic) u obcí a krajů uvedené v předchozích částech.

D. NĚCO NA ZÁVĚR KE VZTAHU STÁTNÍHO ROZPOČTU K ROZPOČTŮM ÚZEMNĚ SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ

Dopisem ředitele odboru financování územních rozpočtů Ministerstva financí ČR z 21. 12. 2006 hejtmanům a primátorovi hl. m. Prahy byl zaslán rozpis finančního vztahu státního rozpočtu k rozpočtům krajů (příloha č.6 k zákonu o státním rozpočtu na rok 2007), finančních vztahů k rozpočtům obcí v úhrnech po jednotlivých krajích (příloha č.7 k zákonu a finanční vztah k rozpočtu hl. m. Prahy příloha č. 8 k zákonu).

Součástí tohoto rozpisu byla i informace o dalších dotačních titulech zařazených v kapitole Všeobecná pokladní správa, s tím, že pokud se týká dotací na investiční akce rozpočtované v rámci programového financování budou tyto investorům sděleny písemně v průběhu měsíce února 2007. Jako příloha dopisu byla mimo jiné zaslána metodika financování krajů, metodika financování obcí a hl. m. Prahy v roce 2007 a metodika pro poskytování dotací obcím s rozšířenou působností a hl. m. Praze na výkon agendy sociálně-právní ochrany dětí pro rok 2007.

Lze jen doufat, že kraje bezodkladně vytvořily předpoklady pro informování příslušných subjektů a že odpovědní zastupitelé a úředníci zajistili promítnutí poskytnutých informací do rozpočtů územních samosprávných celků a průběžného finančního hospodaření.