Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa


Konzultace

Ing. Petr Kratochvíl,
ředitel regionálního odboru CzechTourism

Role obcí při územním členění republiky z pohledu cestovního ruchu

Vyšlo v čísle 50/2006

Foto: Jiří BergerV rámci přípravy Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky na období let 2007 – 2013 byla opět otevřena diskuse nad členěním naší republiky pro potřeby cestovního ruchu. Od roku 1999 je používáno členění na 15 turistických regionů a ty se posléze ještě rozdělily na celkem 43 turistických oblastí. Vznikem krajů se snaží představitelé některých krajských samospráv nahradit toto členění politickým členěním na kraje. Dlouholeté členění na přirozené turistické oblasti se průběžně zapisuje do paměti našich občanů, kteří po republice cestují a poznávají její turistický potenciál. Spíše lze konstatovat, že se zapsaly. Vydavatelé map a průvodců svá díla podmiňují vlivu poptávky turistů. Média popisují pamětihodnosti a akce s lokalizací do oblastí, popřípadě regionů. Tento logický dopad lze odvodit i od dlouhodobých aktivit k propagaci těchto regionů a především oblastí. Jen v posledních sedmi letech byly vydány stovky miliónů korun na prezentaci turistického potenciálu v současném členění. Jedná se například o finanční podpory Státního programu MMR ČR v oblasti podpory propagace cestovního ruchu, o minulý grantový program České centrály cestovního ruchu, ale i o finanční prostředky některých krajů, měst a obcí. A především také o finanční prostředky různých sdružení cestovního ruchu, která se starají o rozvoj cestovního ruchu na jejich území. V posledním období je nezbytné k tomu přičíst finanční zdroje využité v rámci Společného regionálního operačního programu. Lze jen doufat, že takto vložené peníze neztratí svoji účinnost a především jejich dopad na turisty nebude anulován.

Kraje se v současné době shodly na zpracování aktualizací svých Programů rozvoje cestovního ruchu. Právě tyto dokumenty, zpracované v letech 2001 – 2003, potvrdily členění turistického potenciálu České republiky na turistické regiony a oblasti. Aktualizace se budou týkat přehodnocení přijatých opatření pro rozvoj cestovního ruchu a také sladí své obsahy s dokumenty a potřebami nového plánovacího období na léta 2007 – 2013. Pravděpodobně dojde i na posouzení současného členění na turistické regiony a turistické oblasti. Subjektivní pocity jednotlivců budou jistě ovlivněny nejen názory odborné veřejnosti, ale také tzv. laické veřejnosti, vlastně té nejdůležitější. Je to cílová skupina, od které je očekáváno, že bude po republice cestovat a přispívat k ekonomické výtěžnosti regionů v oblasti cestovního ruchu.

Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky na období let 2007 – 2013 definuje turistický region a turistickou oblast, což přispěje k racionálnímu pohledu na členění území republiky pro potřeby cestovního ruchu.

Turistická oblast - územní celek specifický potenciálem převážně stejných přírodních, respektive kulturně historických podmínek a vlastností pro rozvoj cestovního ruchu a rekreace. Potenciál daného území vytváří vhodné předpoklady pro realizaci konkurenceschopné nabídky produktů cestovního ruchu se zaměřením především na domácí cestovní ruch. Území je v oblasti rozvoje cestovního ruchu koordinováno profesní organizací a jsou za území shromažďovány statistické informace. Na území je k dispozici minimálně tři tisíce lůžek v hromadných ubytovacích zařízeních.

Turistický region - územní celek, jehož nabídka cestovního ruchu svým množstvím, kvalitou, rozmanitostí a atraktivitou vyvolává návštěvnost. Potenciál území vytváří vhodné předpoklady pro realizaci konkurenceschopné nabídky produktů cestovního ruchu s důrazem na příjezdový cestovní ruch a pro vybrané z nich jsou součástí národních produktů. Území je v oblasti cestovního ruchu řízeno profesní organizací a za území jsou shromažďovány statistické informace. Turistický region je základní jednotkou národní propagace a marketingu cestovního ruchu České republiky. Může se členit na turistické oblasti. Na území se uskutečňuje minimálně jeden milión přenocování za rok v hromadných ubytovacích zařízeních.

Další dílčí podklad k takovým úvahám připravila i Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Zadala u společnosti Stem/Mark šetření na téma “Vnímání územního členění republiky z pohledu cestovního ruchu”.

Hlavní závěry šetření

Krajské uspořádání

  • Vnímání a vztah k územnímu uspořádání České republiky byl zjišťován mimo jiné jako povědomí občanů o počtu nových krajů. Správnou odpověď zná 12 % respondentů.

  • Krajské uspořádání je mezi domácími “českými” turisty blízké především majitelům chat, a to z důvodu administrativních úkonů – poplatky, daně.

Turistické regiony

  • Spojení “turistický region” je ve vnímání lidí, kteří alespoň částečně přistupují k domácí turistice aktivně, různorodé. Obecně lze říci, že lidé si turistický region asociují zejména jako přirozenou oblast spojenou s konkrétními činnostmi a vybavenou službami či možnostmi poznávání.

  • Jako přirozený územní celek chápe turistický region 14 % respondentů (tj. lidí, kteří se aktivně věnují domácímu cestovnímu ruchu).

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 50/2006.