Konzultace
Nový správní řád (1) řeší obecně součinnost Policie ČR a správních orgánů v ustanovení § 135. O součinnost může požádat správní orgán za předpokladu, že hrozí ztížení nebo zmaření provedení úkonu, nebo hrozí-li nebezpečí osobám nebo majetku.
Základní podmínkou pro tento stav je důvodné ohrožení. Nemusí tedy nastat zmaření úkonu, ale postačuje již důvodná obava z takového zmaření nebo ztížení provedení úkonu. Stejně se zde může jednat o důvodnou obavu, že vznikne nebezpečí útoku vůči osobám nebo majetku. K útoku na osoby nebo majetek tu nemusí vůbec dojít. Důvodnou obavou se rozumí situace, kdy hrozba útoku je reálná a je podložena zpravidla okolnostmi případu. Například se bude jednat o úkon prováděný v místě s koncentrací osob sociálně nepřizpůsobivých.
Součinnost je možno vyžadovat jen při provádění úkonu správního orgánu. Podle ustanovení § 15 odst. 2 správního řádu provádí úkony ve správním řízení oprávněné úřední osoby,
správní řád neřeší podrobnosti vyžadování součinnosti. Součinnost bude správní úřad vyžadovat v drtivé většině případů písemně a v dostatečném časovém předstihu tak, aby Policie ČR měla možnost se na asistenci připravit. Žádost musí mít základní náležitosti, které jsou předpokládány pro každé podání. Správní orgán musí v žádosti dostatečně přesně odůvodnit, v čem vidí ohrožení provedení úkonu nebo nebezpečí ohrožení osob nebo majetku a jakou formu součinnosti požaduje.
Vlastní provedení součinnosti je věcí Policie ČR, která je odborně připravena k těmto činnostem a nemůže přijímat pokyny na způsob provedení.
V případě řádné a včasné žádosti o součinnost je příslušný policejní orgán povinen vyhovět. O provedeném úkonu je nutné sepsat protokol v souladu s ustanovením § 18 správního řádu. Vedle protokolu zde lze jen doporučit pořízení obrazového a zvukového záznamu.
Vzhledem k tomu, že se zde může jednat o značný zásah do práv dotčené osoby, je třeba ve zvýšené míře dbát na povinnost stanovenou v ustanovení § 4 odst. 2 správního řádu, podle kterého poskytne správní orgán v souvislostí s úkonem dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech, je-li to vzhledem k povaze úkonu a osobním poměrům dotčené osoby potřebné.
Správní úřad žádá o součinnost vždy nejbližší policejní součást, kterou je obvodní, resp. místní oddělení Policie ČR, na území, kde se má úkon provádět. Zvláštní úprava je v § 19 odst. 1 správního řádu. V zákonem stanovených případech může písemnost doručit správní orgán také prostřednictvím policejního orgánu příslušného podle místa doručení.
Nedůvodné odmítnutí poskytnutí součinnosti Policií ČR by mohlo zakládat nesprávný úřední postup. To by mohlo mít za následek v případě vzniku škody, či zmaření provedení úkonu podezření ze spáchání kázeňského přestupku, eventuelně trestního postihu za zneužití pravomoci veřejného činitele. Při odmítnutí součinnosti Policie ČR se správní orgán může obrátit na nejbližšího služebního nadřízeného vedoucího součásti Policie ČR, která součinnost odmítla.
Správní orgán musí v podání o poskytnutí součinnosti Policií ČR uvést skutečnosti, podle kterých může Policie ČR postupovat efektivně a přizpůsobit tomu počty nasazených policistů, technické prostředky a taktiku provedení. Volba počtu policistů i použitých prostředků je věcí Policie ČR a ta také odpovídá za řádné provedení součinnostního úkolu.
Je-li zde důvodné riziko použití donucovacích prostředků ze strany Police ČR, ve smyslu § 38 odst.1 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, měl by o této možnosti správní orgán Policii ČR včas informovat. Mohlo by se jednat například o úkon směřující vůči většímu počtu osob u kterých lze z povahy součinnostního úkonu předpokládat agresivní chování. V této souvislosti je Policie ČR oprávněna požádat správní úřad o doplňující údaje při posouzení rozsahu a metodiky provedení součinnosti.
Pokud nastane situace, že Policie ČR nebude schopná součinnost poskytnout, například při zvládání mimořádných bezpečnostních opatření, nasazení při hromadném porušení veřejného pořádku, při vyhlášení krizové situace, zajistí pro splnění součinnostního úkolu vedoucí policejního útvaru kooperaci s dalšími složkami Policie ČR v rámci své působnosti.
Zákon o Policii ČR (2) řeší v ustanovení § 44 poskytnutí ochrany soudním exekutorům při výkonu exekuční činnosti a osobám pověřeným výkonem rozhodnutí soudu nebo jiného státního orgánu nebo orgánu obce, nemohou-li tyto osoby z důvodů ohrožení života nebo zdraví výkon rozhodnutí provést a požádají-li o poskytnutí této ochrany.
Poznámky: