Týdeník Veřejná správa


 Lexikon evropského práva

Vyšlo v čísle 49/2007

Evropský soudní dvůr

  • Kazuistika (Gérard De Cuyper)

  • V rozsudku ze dne 18. 7. 2006 se velký senát zabýval problémem, který vznikl ze sporu Belgičana Gérarda De Cuyper, jenž pobíral od roku 1997 příspěvky v nezaměstnanosti. Při kontrole, kterou pracovní úřad provedl v roce 2000, De Cuyper přiznal, že již nebydlí v Belgii, nýbrž ve Francii, i když si ponechal v belgické obci zařízený pokoj. Na základě tohoto zjištění bylo rozhodnuto o zániku předmětného nároku na příspěvky v nezaměstnanosti vzhledem k tomu, že není splněna podmínka trvalého pobytu s tím, že vzniká povinnost vrátit neprávem získané příspěvky ve výši 12 452,78 eur. ESD zdůraznil, že příspěvek, o který žádal pan Gérard De Cuyper, se sice může lišit v závislosti na osobní situaci nezaměstnané osoby, jde však o objektivní a právně vymezené kritérium, které zakládá nárok na tuto dávku, aniž by příslušný orgán mohl zohlednit další osobní okolnosti. Přiznání uvedeného příspěvku tedy nezávisí na individuálním posouzení osobních potřeb žadatele, což je charakteristický rys sociální péče. Dále platí, že dávky mají stejnou povahu a jsou kvalifikovány jako dávky sociálního zabezpečení, pokud jejich předmět a účel, jakož i základ jejich výpočtu a podmínky jejich poskytování jsou totožné. Účelem předmětného příspěvku je umožnit pracovníkům uspokojovat své potřeby po nedobrovolné ztrátě zaměstnání, pokud jsou ještě práceschopní. Skutečnost, že nezaměstnaná osoba v takové situaci, v jaké se ocitl G. De Cuyper, je osvobozena od povinnosti zaregistrovat se jako uchazeč o zaměstnání, a v důsledku toho od povinnosti být k dispozici na pracovním trhu, se nijak nedotýká základních rysů příspěvku. Získání tohoto osvobození neznamená, že nezaměstnaný je osvobozen od povinnosti zůstat k dispozici úřadu práce, jelikož i když je osvobozen od povinnosti zaregistrovat se jako uchazeč o zaměstnání a přijmout jakékoliv vhodné zaměstnání, musí být stejně k dispozici uvedenému úřadu pro účely kontroly jeho profesní a rodinné situace. V projednávaném případě odpovídá podmínka o trvalém bydlišti potřebě kontrolovat profesní a rodinnou situaci nezaměstnaných osob. Uvedená podmínka umožňuje ověřit, zda v situaci příjemce příspěvku v nezaměstnanosti nedošlo ke změně, jež by mohla mít vliv na přiznanou dávku. Toto odůvodnění je tedy založeno na objektivních hlediscích obecného zájmu, která jsou nezávislá na státní příslušnosti dotyčných osob. Pokud jde o kontrolní mechanismy, jejichž cílem je ověřit rodinnou situaci dotyčné nezaměstnané osoby a případnou existenci jí neuvedených zdrojů příjmu, jejich účinnost spočívá do značné míry na neočekávanosti kontroly a na možnosti provést kontrolu na místě, neboť příslušné služby musí mít možnost ověřit soulad mezi údaji poskytnutými nezaměstnanou osobou a údaji vyplývajícími ze skutečného stavu. V tomto ohledu je třeba poznamenat, že kontrola, kterou je třeba provádět v oblasti příspěvků v nezaměstnanosti, má specifickou povahu a odůvodňuje zavedení mechanismů, které jsou více omezující než mechanismy stanovené pro kontrolu jiných dávek. Méně omezující opatření, jako je například předložení dokumentů nebo potvrzení, by zbavila kontrolu její neočekávanosti, a snížila by tedy její účinnost. Svoboda pohybu a pobytu přiznaná každému občanovi Unie článkem 18 SES tedy není ohrožena povinností mít skutečné trvalé bydliště v členském státě, ve kterém má sídlo instituce příslušná pro vyplácení příspěvků, což je podmínkou zachování nároku na příspěvek v nezaměstnanosti.

    Doc. JUDr. Richard Pomahač, Právnická fakulta Univerzity Karlovy