Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa


Evropská unie

Ing. Jiří Zukal,
Brusel

Stop násilí na dětech, mládeži a ženách

Vyšlo v čísle 47/2006

Fyzické, sexuální a psychické násilí na dětech, mladých lidech a ženách, včetně hrozeb takovými činy, donucování či svévolné zbavení svobody, ať k nim dochází ve veřejném nebo soukromém životě, představují porušení práva obětí takového násilí na život, bezpečnost, svobodu, důstojnost a fyzickou a emocionální nedotknutelnost a závažné ohrožení jejich tělesného a duševního zdraví. Důsledky tohoto násilí, které je rozšířené v celém Evropském společenství, jsou značným problémem pro zdraví občanů a překážkou, jež lidem znemožňuje požívat bezpečnost, svobodu a spravedlnost zaručené jejich občanstvím.

Boj proti násilí by měl být začleněn do kontextu ochrany základních práv, jak je uvedeno v Chartě základních práv EU. Ta mimo jiné potvrzuje právo na důstojnost, rovnost a solidaritu. Tento dokument obsahuje řadu konkrétních ustanovení o ochraně a podpoře tělesné a duševní nedotknutelnosti, rovného zacházení pro muže a ženy, práv dětí a zákazu diskriminace a také ustanovení zakazující nelidské či ponižující zacházení, otroctví a nucenou práci a práci dětí. Rovněž potvrzuje, že při vymezení a provádění veškerých komunitárních politik a činností je zaručena vysoká úroveň ochrany lidského zdraví. Vzhledem k tomu, že Evropská unie si je již delší dobu vědoma problému násilí, snaží se ho řešit nejen v oblasti legislativní, ale i v oblasti konkrétních aktivit. Do konce letošního roku by orgány EU (Rada EU a Evropský parlament) měly schválit program “Boj proti násilí” (Daphne), který je součástí rámcového komunitárního programu “Základní práva a spravedlnost”. Program Daphne III by měl být realizován v období let 2007-2013.

Na řadě je Daphne III

Program Daphne, který se zabývá prevencí a potlačováním násilí na dětech, mládeži a ženách, byl zahájen již v roce 1997 a působil do roku 2003. Po rozšíření Evropské unie v roce 2004 byla odstartována druhá etapa – Daphne II jako pokračování původního programu. Program Daphne II měl být podle původních předpokladů ukončen v roce 2008. V kontextu se schválením nové finanční perspektivy na léta 2007-2013 bylo rozhodnuto, že třetí etapa programu, tzn. Daphne III, bude zahájena již v roce 2007. Původně měl tento program tvořit společně s programem “Drogová prevence a informovanost o drogách” jeden celek, avšak orgány EU nakonec rozhodly vytvořit dva samostatné programy, které budou též samostatně schvalovány.

Cíle programu

Za obecné cíle programu lze považovat především:

  • přispět k ochraně dětí, mladých lidí a žen proti všem formám násilí a zajistit vysokou ochranu zdraví, duševní pohody a sociální soudržnosti; 
  • přispět k rozvoji všech komunitárních politik, které se vztahují k ochraně zdraví, podpoře rovných příležitostí a podpořit akce na ochranu práv dětí a boje proti obchodování s lidmi a pohlavnímu zneužívání.

Program Daphne zahrnuje také řadu specifických cílů:

a) předcházet všem formám násilí na dětech, mladých lidech a ženách, ať k němu dochází na veřejnosti nebo v soukromí, a bojovat proti tomuto násilí přijímáním preventivních opatření a poskytováním podpory obětem a ohroženým skupinám, a to těmito prostředky:

- pomocí nevládním a jiným organizacím a podporou těchto organizací, pokud působí v oblasti ochrany proti násilí, předcházení násilí a pomoci obětem;

- přípravou a prováděním osvětových činností zaměřených na konkrétní cílové skupiny, přípravou doplňujících materiálů k těm, které jsou již k dispozici, případně úpravou a využitím stávajících materiálů v jiných zeměpisných oblastech nebo pro jiné cílové skupiny;

- šířením výsledků dosavadních programů Daphne, včetně jejich adaptace, přenosu a využití jinými subjekty nebo v jiných zeměpisných oblastech;

- rozpoznáváním a zdokonalováním činností přispívajících k vhodnému zacházení s lidmi ohroženými násilím, zvláště pak prosazováním přístupu, který podporuje úctu k těmto lidem, jejich tělesnou a duševní pohodu a seberealizaci.

b) podporovat činnosti mezi státy zaměřené zejména na

- vytváření víceoborových sítí;

- rozšiřování základny poznatků, výměnu informací a rozpoznávání a šíření správných postupů, mimo jiné prostřednictvím školení, studijních pobytů a výměny zaměstnanců;

- zvýšení informovanosti o násilí mezi příslušníky cílových skupin, například v určitých povoláních, v zájmu lepšího porozumění násilí, na podporu nulové tolerance vůči násilí a prosazování podpory obětem a hlášení výskytu násilí příslušným orgánům;

- studium jevů souvisejících s násilím, včetně různých právních opatření a zdravotní péče, zkoumání a řešení základních příčin násilí na všech úrovních ve společnosti;

- rozvoj a podporu programů pro oběti násilí a lidi vystavené riziku násilí.

Činnosti programu Daphne a cílové skupiny

Program Daphne III bude podporovat především tyto druhy činností:

  1. konkrétní činnosti prováděné Evropskou komisí, například studie a výzkumy, průzkumy veřejného mínění, formulace ukazatelů a společných metodik, sběr, zpracování a šíření údajů a statistických dat, pořádání seminářů, konferencí a setkání odborníků, organizace veřejných kampaní a akcí, tvorba a provozování webových stránek, příprava a šíření informačních materiálů, podpora a aktivizace sítí odborníků členských států, analytické, monitorovací a hodnotící aktivity;
  2. specifické projekty mezi státy v zájmu Evropských společenství předložené alespoň dvěma členskými státy za podmínek stanovených v ročních pracovních programech;
  3. činnosti nevládních organizací nebo jiných subjektů sledujících cíle v obecném evropském zájmu, které se týkají obecných cílů programu;
  4. granty na provozní náklady za účelem spolufinancování výdajů organizací zabývajících se pohřešovanými a pohlavně zneužívanými dětmi, organizací zabývajících se sexuálním zneužíváním a vykořisťováním dětí a dále organizací, které sledují cíle v obecném evropském zájmu v oblasti práv a ochrany dětí.

Program je určen všem cílovým skupinám, které se přímo nebo nepřímo zabývají problematikou násilí. Pokud jde o boj proti násilí, jsou hlavními cílovými skupinami oběti násilí a skupiny jím ohrožené. K dalším cílovým skupinám patří mimo jiné rodiny, učitelé a další pedagogičtí pracovníci, místní a vnitrostátní orgány, lékaři a další zdravotníci, pracovníci v soudnictví, nevládní organizace, odbory a náboženské obce. Důležitou složkou jsou také terapeutické programy pro oběti na jedné straně a pro pachatele na straně druhé, jejichž cílem je předcházet násilí.

Přístup k programu a jeho financování

Programu se kromě členských států EU mohou účastnit přistupující a kandidátské státy, dále státy Evropského sdružení volného obchodu a státy západního Balkánu v rámci uzavřených rámcových dohod o jejich účasti v komunitárních programech.

Financování programu Daphne III z prostředků Evropských společenství může mít dvě formy: granty a smlouvy na veřejné zakázky. Granty se udělují na základě výzev k předložení nabídek, s výjimkou řádně odůvodněných případů, kdy je záležitost naléhavá nebo kdy pro danou činnost neexistuje jiná možnost volby vzhledem k vlastnostem příjemce podpory. Tyto granty se poskytují prostřednictvím provozních grantů a grantů na činnosti. Maximální míra spolufinancování bude stanovena v ročních pracovních programech.

Kromě grantů jsou předpokládány výdaje na doprovodná opatření prováděná prostřednictvím veřejných zakázek; v takovém případě budou finanční prostředky vynaloženy na nákup služeb a zboží. To se bude týkat mimo jiné výdajů na informování a komunikaci, na přípravu, provádění, sledování, kontrolu a hodnocení projektů, programů a právních předpisů.

Při postupech hodnocení a udělování podpory, které se týkají grantů na činnosti, se zohledňují mimo jiné tato kritéria:

  • soulad s ročním pracovním programem, obecnými cíli a specifickými cíli a činnostmi;
  • kvalita navrhované činnosti z hlediska jejího pojetí, organizace, prezentace a očekávaných výsledků;
  • požadovaná částka, která má být financována Evropským společenstvím a její přiměřenost vzhledem k očekávaným výsledkům;
  • vliv očekávaných výsledků na obecné cíle a na opatření přispívající ke splnění specifických cílů.

Žádosti o provozní granty se posuzují podle:

  • souladu s cíli programu;
  • kvality plánovaných činností;
  • pravděpodobného multiplikačního efektu těchto činností na veřejnost;
  • účinku prováděných činností z geografického hlediska;
  • zapojení občanů do organizace dotčených subjektů;
  • poměrem mezi náklady a efektem u navrhované činnosti.

Z organizačního hlediska bude v čele programu “výbor” složený ze zástupců členských států, kterému bude předsedat zástupce Evropské komise. Výbor se bude řídit jednacím řádem.

Celkově bylo na program Daphne III vyčleněno 116,85 milionů eur. Z této sumy připadá 114,4 milionu eur na provozní výdaje a zbylých 2,45 milionu eur tvoří administrativní výdaje.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 47/2006.