Týdeník Veřejná správaTýdeník Veřejná správa

Rozhovor

s doc. JUDr. Vladimírem Plecitým, CSc.,
rektorem Policejní akademie České republiky

Věřím v poctivé a odborně vzdělané policisty

Vyšlo v čísle 47/2006
Doc. JUDr. Vladimír Plecitý

V červnu minulého roku jste stanul v čele Policejní akademie České republiky. Učinil jste nějaké změny ve struktuře výuky a ve způsobu řízení školy?

V inauguračním projevu jsem slíbil, že se Policejní akademie více přiblíží potřebám resortu ministerstva vnitra a Policie České republiky. V praxi se určité vzdálení projevovalo především nízkou mírou spolupráce našich odborných pracovišť s odborníky na Policejním prezidiu, popřípadě jiných součástech a útvarech Policie České republiky, menší vzájemnou komunikací o společných úkolech a problémech při přípravě vysokoškolských pracovníků. Nechtěl jsem, aby se z tohoto akademického prostředí, které je univerzitním typem školy, stalo pracoviště, jež si podle Parkinsonových zákonů vystačí samo o sobě a nepotřebuje hlavního odběratele, pro kterého vychovává odborníky. Jsem přesvědčen, že si škola i nadále zachovává dostatečnou míru abstrakce a obecnosti při vysvětlování společenských jevů a konkrétních bezpečnostních problémů. Naopak žádná katedra neutrpí na své odbornosti či dobré pověsti, jestliže se bude více zajímat o běžné problémy a potřeby policejních útvarů, pro které vychovává budoucí odborníky. Konkrétním výrazem nastoupeného trendu pak bylo zpracování dvou nových studijních oborů, které budou součástí akreditovaného studijního programu Bezpečnostně právní studia. Jeden, s názvem Kriminalistika a další forenzní disciplíny, je zaměřen na přípravu kriminalistů a policejních orgánů pracujících v oblasti vyšetřování trestné činnosti. Druhý obor, Policejní činnosti, je zaměřen na výkon policejní služby, a bude se věnovat přípravě policistů ve službách pořádkové, dopravní, kriminální, cizinecké a pohraniční policie. Nové obory jsou koncipovány jako tříleté bakalářské studium s možností dalšího pokračování v navazujícím magisterském studijním programu.

Můžete představit vize na další léta?

Rádi bychom připravili projekt dvou fakult, na které by se Policejní akademie v budoucnu rozdělila. Představa konstituování fakult směřuje k vytvoření fakulty zaměřené na policejní problematiku a fakulty zaměřené na problematiku veřejné správy. Jedná se o projekt dlouhodobějšího charakteru, který zřejmě překročí horizont mého triénia. Rád bych alespoň v prvním funkčním období připravil projekt pro předložení Akreditační komisi. Předpokládá to však získat pro tento záměr také vedení resortu ministerstva vnitra a Policie České republiky. Zde jsme teprve na začátku. Jsem optimista a věřím, že se záměr podaří realizovat.

V médiích se periodicky pøetøásají pøípady neadekvátní brutality policistù vùèi obèanùm. Domníváte se, že policejní školství dostateènì zprostøedkovává svým studentùm hodnoty lidského života, dùstojnosti, cti a dalších duchovních kategorií?

Nemohu mluvit za celé policejní školství, pokusím se kvalifikovaně vyjádřit k výuce na Policejní akademii České republiky. Zmíněné hodnoty jsou například zvláště podrobně rozebírány v magisterském studijním programu v rámci povinného předmětu s názvem Ochrana osobnosti. Právě proto, že Policejní akademie vychovává budoucí řídící pracovníky v Policii České republiky, policejní management, je těmto otázkám věnována zvláštní pozornost. Budoucím velitelům jsou vysvětlovány otázky související s ochranou osobnosti v občanském právu, zejména ochranou tělesné integrity, ochranou cti, důstojnosti a soukromí fyzických osob. Kromě tohoto předmětu mají studenti poměrně podrobný výklad problematiky ústavního práva s důrazem na Listinu základních práv a svobod. Zmíněné hodnoty jsou akcentovány v předmětech policejní etika, psychologie a také v jednotlivých odborných disciplínách zabývajících se taktikou zákroku. Jsem přesvědčen, že na Policejní akademii jsou výše zmíněné hodnoty a problémy s tím související v dostatečné míře vysvětlovány. Pokud došlo k některým excesům, uvedeným v médiích, ani v jediném případě nebyl jednající policista absolventem nebo studentem Policejní akademie ČR.

Jak je tomu s prestiží povolání policisty?

Jsem přesvědčen, že u současných policistů existuje velké zaujetí pro práci. Ke škodě věci se však často o úspěšných případech v médiích nehovoří. To se “rozumí samo sebou” a považuje se to za řádně odvedenou práci. Naproti tomu se každé pochybení policie využije a mediálně zveřejní. I dnes existují policisté, mající radost z dobře vykonané práce, jestliže se jim podaří zajistit pachatele složité a závažné trestné činnosti. Věřím v poctivé a odborně vzdělané policisty, protože jedině s nimi je boj se zločinem efektivní.

Jak se v praxi uplatňují absolventi? Jsou s ohledem na kvalifikaci povyšováni do vedoucích funkcí nebo čekají, až na ně “přijde řada” po odchodu méně kvalifikovaných?

O uplatnění absolventů máme poměrně kvalitní informace. Škola totiž provádí pravidelně se opakující výzkum na toto téma, který je zařazen v integrovaném výzkumném úkolu s názvem Optimalizace systému vzdělávání na Policejní akademii ČR. Tento integrovaný výzkumný úkol je potom součástí našeho výzkumného záměru s názvem “Identifikace a reflexe rizik společenské praxe jako teoretický základ pro rozvoj policejních služeb”. Výzkum uplatnění absolventů v praxi má dnes na Policejní akademii již své stálé místo i tradici v množině výzkumných úkolů. Pomáhá nám získat zpětnou vazbu o efektivitě vzdělávacího procesu, na základě vyhodnocování výsledků můžeme ovlivňovat nebo přizpůsobovat učební osnovy studijních programů podle potřeb vývojových trendů policejní praxe. Současně se usnadňuje ověřování správnosti a potřebnosti implementace výstupů z vědeckých úkolů do výuky. O naše absolventy je na trhu práce opravdu zájem. Nemáme informace, že by byli klienty úřadů práce. To se týká zejména civilních studentů, z nichž přibližně polovina se snaží nastoupit po ukončení školy do služebního poměru k Policii České republiky. Ostatní absolventi nacházejí své uplatnění u dalších uniformovaných složek a ozbrojených sborů, případně u obecní policie nebo v soukromých bezpečnostních službách. Studenti – policisté se vracejí na útvary, které je ke studiu vyslaly, a mají standardní služební postup podle systematizovaného zařazení. Z našich šetření v rámci výzkumného úkolu zjišťujeme, že je o ně na policejních útvarech značný zájem a jsou zařazováni na nejrůznější pracovní a služební pozice. Nemohu vyloučit, že mají někdy přednost služebně starší kolegové, ale jedná se spíše o výjimky a také o nashromážděné zkušenosti.

Jaké jsou formy spolupráce s policejním školstvím v Evropské unii a v dalších státech?

V rámci přímé mezinárodní spolupráce vysokých škol, která funguje na základě dvoustranných dohod, se uskutečňují krátkodobé i dlouhodobé reciproční pobyty učitelů a studentů, zejména na německých vysokých policejních školách, ve Francii a na Slovensku. Máme navázány kontakty rovněž s policejními vzdělávacími institucemi v Maďarsku, Rakousku, Nizozemsku a ve Spojeném království. Policejní akademie ČR se v roce 2001 zapojila do mezinárodního projektu CEPOL (Evropská policejní akademie), který byl zřízen rozhodnutím Rady Evropy jako síť sdružující národní vzdělávací instituce pro služebně vyšší policisty v členských státech EU. Významné postavení zaujímá Policejní akademie České republiky také v mezinárodním vzdělávacím cyklu MEPA (Středoevropská policejní akademie), kde jsme garantem pražské části hlavního kurzu zaměřeného na organizovanou a přeshraniční kriminalitu. Policejní akademie je také členem Asociace evropských policejních akademií (AEPC), sdružující na tři desítky policejních vzdělávacích institucí za účelem podpory vzdělávání policejního managementu. Naše škola získala kontrakt umožňující dlouhodobé mobility učitelů a studentů. Jedná se o program SOCRATES/ERASMUS, s finanční podporou Evropské unie. V rámci programu působili naši studenti na univerzitách a vysokých školách ve Spojeném království, v Irsku, Rakousku, na Slovensku, v Litvě a ve Spolkové republice Německo, přičemž délka studia se pohybovala od tří do šesti měsíců. Právě spolupráce s vysokými školami a policejními vzdělávacími institucemi přinesla učitelům i studentům řadu osobních kontaktů, jakož i možnosti výměny informací. V tomto směru jsem přesvědčen, že Policejní akademie ČR v žádném případě nezaostává.

JUDr. Květa Slavíková