Týdeník Veřejná správa


 Lexikon evropského práva

Vyšlo v čísle 45/2007

Evropská rada – Brusel 21. a 22.6.2007

  • Změny Smlouvy o Evropském společenství

  • Nové prvky dohodnuté mezivládní konferencí z roku 2004 budou do Smlouvy vloženy obvyklým postupem formou konkrétních změn. Týkají se druhů a oblastí pravomocí, hlasování kvalifikovanou většinou a postupu spolurozhodování, rozlišování mezi legislativními a nelegislativními akty, ustanovení o prostoru svobody, bezpečnosti a práva, doložky solidarity a sociální doložky, zlepšení správy eurozóny, ustanovení týkajících se veřejných služeb, vesmíru, energetiky, civilní ochrany, humanitární pomoci, veřejného zdraví, sportu, cestovního ruchu, nejvzdálenějších regionů, správní spolupráce, finančních ustanovení (vlastní zdroje, víceletý finanční rámec, nový rozpočtový proces). Nový článek 1 stanoví účel Smlouvy o fungování Unie a její vztah ke Smlouvě o EU. Stanoví, že tyto dvě Smlouvy mají stejnou právní hodnotu. V článku o druzích pravomocí, který se nachází v úvodní části Smlouvy o ES, bude jasně stanoveno, že členské státy budou opět vykonávat svoji pravomoc v rozsahu, v jakém se Unie rozhodla přestat vykonávat svoji pravomoc. V článku o podpůrné, koordinační nebo doplňkové činnosti bude úvodní věta pozměněna tak, aby bylo zdůrazněno, že Unie vykonává činnosti, jimiž podporuje, koordinuje nebo doplňuje činnosti členských států. Mezivládní konference rovněž přijme prohlášení týkající se vymezení pravomocí: „Konference zdůrazňuje, že v souladu se systémem rozdělení pravomocí mezi Unii a členské státy podle Smlouvy o Evropské unii náležejí pravomoci, které nejsou Smlouvami svěřeny Unii, členským státům. Svěřují-li v určité oblasti Smlouvy Unii pravomoc sdílenou s členskými státy, vykonávají členské státy svoji pravomoc v rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala nebo se ji rozhodla přestat vykonávat. Posledně uvedená situace nastává, když příslušné orgány EU rozhodnou o zrušení legislativního aktu, zejména aby lépe zajistily, že zásady subsidiarity a proporcionality budou trvale respektovány. Rada může na podnět jednoho nebo více svých členů požádat Komisi, aby předložila návrhy na zrušení legislativního aktu. Zástupci vlád členských států zasedající na mezivládní konferenci mohou v souladu s řádným postupem pro přijímání změn také rozhodnout o změně Smluv, na nichž je Unie založena, mimo jiné za účelem rozšíření nebo omezení pravomocí svěřených Unii uvedenými Smlouvami.“ V článku 249 (akty EU: nařízení, směrnice a rozhodnutí) bude vymezení rozhodnutí uvedeno v soulad s vymezením dohodnutým mezivládní konferencí z roku 2004. V důsledku opuštění názvů „zákon“ a „rámcový zákon“ budou nové prvky dohodnuté mezivládní konferencí z roku 2004 upraveny, přičemž bude zachováno rozlišení mezi tím, co je legislativní a co není, jakož i jeho důsledky. Z tohoto důvodu se za článek 249 vloží tři články, z nichž první se bude týkat aktů přijímaných legislativním postupem, druhý delegovaných aktů a třetí prováděcích aktů. Článek o legislativních aktech stanoví, že akty (nařízení, směrnice nebo rozhodnutí) přijímané v rámci legislativního postupu (řádného nebo zvláštního) budou legislativními akty.

    Doc. JUDr. Richard Pomahač, Právnická fakulta Univerzity Karlovy