Týdeník Veřejná správa
Ing. Soňa Měrtlová
vedoucí oddělení zdravotní a sociální správy
Krajský úřad kraje Vysočina
Zdravotní reforma a legislativní plán Ministerstva zdravotnictví ČR
Vyšlo v čísle 44/2007
Kraj Vysočina ve
spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR
uspořádal konferenci pro odbornou veřejnost z oblasti
zdravotnictví na téma „Zdravotní reforma a
legislativní plán MZ ČR“. Problematikou se
zabývali MUDr. Markéta Hellerová s příspěvkem
zaměřeným na legislativní plán MZ ČR, MUDr.
Pavel Hroboň zabývající se reformními
opatřeními a JUDr. Jaroslav Svejkovský, který se
věnoval principům práva a porovnáním právních
úprav.
Reformní
opatření Ministerstva zdravotnictví
Stabilizaci
a reformu českého zdravotnictví lze rozčlenit do tří
fází:
- stabilizační
fáze – období 2006 – zahrnuje zlepšení
výkonu státní správy, snížení
nejistoty, zajištění dostupnosti zdravotní
péče, zajištění zdrojů pro zdravotnictví
ze strukturálních fondů EU,
- reformní
opatření I. – období 2007–2009 –
úhrada léků podle jejich přínosu, zvýšení
zodpovědnosti zdravotních pojišťoven, modernizace sítě
zdravotnických zařízení, posílení
volby a odpovědnosti občanů,
- reformní
opatření II. – období 2010 a dále –
změny v odvodech na zdravotní pojištění,
udržitelné financování sociálně-zdravotní
oblasti, možnost zdravotního spoření.
Hlavními
cíli pro období 2007–2009 je zamezení
plýtvání, stanovení rozsahu krytí
zdravotních služeb z veřejného zdravotního
pojištění, zřízení specializovaného
nezávislého dohledu nad zdravotními
pojišťovnami, zajištění postavení
pacienta jako klienta a v neposlední řadě zajištění
kvality a bezpečnosti zdravotních služeb. V současné
době jsou připravovány změny následujících
zákonů: novela zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění, nový zákon o
dohledu nad zdravotními pojišťovnami a novela a
sloučení zákonů č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České republiky a zákona
č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách.
Novela zákona
č. 48/1997 Sb. zahrnuje jako zásadní změny
- stanovení
jasné definice péče hrazené z veřejného
zdravotního pojištění, včetně časové a
místní dostupnosti,
- zavedení
transparentních čekacích seznamů, zajištění
práva pojištěnce na informace o alternativních
možnostech léčby (a zároveň zpřísnění
postihu za zamlčování možností léčby),
- pro
pojištěnce možnost připlatit si legálně „nadstandard“
a získat bonus za zdravý životní styl nebo
aktivní přístup za prevenci,
- pro
zdravotní pojišťovny možnost nabízet plány
řízené péče (na základě dobrovolného
rozhodnutí pojištěnce),
- zpřísnění
sankcí pro dlouhodobé neplatiče odvodů.
Zákon o
dohledu nad zdravotními pojišťovnami mimo jiné
řeší
- ustavení
Úřadu pro dohled nad zdravotní pojišťovnami
jako nezávislého nepolitického regulátora
(ústřední orgán státní správy),
- stanovení
jasných a funkčních pravidel pro pravidelné
informování úřadu o hospodaření a
činnosti zdravotních pojišťoven a možnost jeho zásahu,
- vydávání
a odebírání licencí a povolení
zdravotním pojišťovnám,
- dohled
nad finančním zdravím pojišťoven,
- dohled
nad plněním povinností zdravotních pojišťoven
ohledně zajištění dostupnosti zdravotní péče
pro jejich pojištěnce
- dohled
nad přerozdělením odvodů na veřejné zdravotní
pojištění.
Zákon o
zdravotních pojišťovnách
- jedná
se o jednotný zákon pro všechny zdravotní
pojišťovny,
- zajištění
průhledného účetnictví a jasné
zodpovědnosti managementu a správních rad za výsledky
organizace,
- stanovení
jasných podmínek pro vznik a činnost zdravotních
pojišťoven,
- zavedení
standardních bezpečnostních nástrojů pro zdravé
hospodaření, požadavky na provozování a
organizaci zdravotní pojišťovny, požadavky na
minimální míru solventnosti,
- posílení
orientace na pojištěnce – stížnostní
agenda, agenda žádostí, transparentní čekací
seznamy,
- stanovení
pravidel pro transformaci současných zdravotních
pojišťoven na akciové společnosti.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 44/2007.