Rozhovor |
s Ing. Michalem Sýkorou
předsedou Sdružení měst a obcí Slovenska (ZMOS) a starostou Štrby Slovenská města a obce jsou dobrými hospodářiVyšlo v čísle 44/2007 |
![]() |
Vyjádřeno školním hodnocením – na jedničku. Svaz měst a obcí ČR patří k našim nejstabilnějším, nejlepším a nejbližším partnerům. Naše kontakty trvají už sedmnáct let a věřím, že hned tak neskončí. Význam spolupráce se vstupem do Evropské unie zřetelně vzrostl. Bylo by iluzí domnívat se, že na evropské úrovni může kdokoli postupovat samostatně a individuálně. Místní samospráva v celé Evropě se musí koordinovat z toho důvodu, že až sedmdesát procent evropské legislativy má na ni dopad. Výrazem tohoto poznání je také otevření společného Domu a společné kanceláře našich dvou svazů. Doplňujeme se nejen názory a vyznávanými hodnotami, ale také finančně.
Ochrana a zabezpečení schengenské hranice jsou primárně úkolem státu, měst a obcí na Slovensku se novými kompetencemi a úkoly přímo nedotkne. Města a obce možná budou muset řešit nějaké sekundární důsledky, ale ve zvýšené míře je nepředpokládáme. Základní informace od kolegů z Rakouska, kteří tímto procesem v minulosti prošli, rovněž potvrzují, že příhraniční města a obce nebudou nést významnou tíhu posunuté schengenské hranice na svých bedrech.
Pyšníme
se tím, že slovenská města a obce jsou dobrými
hospodáři. Faktem je, že rozpočty musí být ze
zákona vyrovnané nebo přebytkové, schodkové
rozpočty sestavovat nesmíme. Pokud jde o neúměrné
a nebezpečné zadlužování, zaznamenali jsme v
devadesátých letech několik křiklavých případů.
Šlo ovšem o výjimky, nikoli o pravidlo.
V současnosti už několik let platí zákonná
pravidla, která neúměrnému zadlužování
efektivně brání. Financování
a hospodaření měst a obcí určitě není
ohrožené výškou přijatých úvěrů;
velmi často jde naopak o rozumný přístup k řešení
jejich rozvojových záměrů. Bankovní úvěry
pokrývaly financování obcí v roce
2006 přibližně sedmi procenty.
Podle nás se 204 společných obecních úřadů osvědčilo, ale jejich potenciál ještě není plně využitý. Městy a obcemi byly společné obecní úřady založeny zejména kvůli kvalitnímu výkonu kompetencí na úseku stavebního řízení, mnohé však sdruženým městům a obcím pomáhají také při výkonu jiných kompetencí a úkolů. Celkově jejich činnost a především technickou a administrativní pomoc sdruženým městům a obcím hodnotím pozitivně.
V této oblasti vidím velké rezervy, protože dlouhé roky se postupovalo spíše individuálně a nárazově, z celoslovenského pohledu méně systematicky. Výsledkem je velmi rozmanitá a různorodá situace – některá města a obce chápou „elektronické zázemí“ jako podmínku své úspěšnosti na začátku třetího tisíciletí, některé jsou stále spíše na začátku nebo na nejjednodušší úrovni využívání počítačové techniky. Někde však ještě stále fungují také osobnostní bariéry a počítačům se někteří brání pod rouškou argumentu, že jde o drahou techniku.
Některé aktivity na úseku informatizace samospráv Sdružení měst a obcí Slovenska uskutečnilo už v minulém programovacím období a rádi bychom pokračovali až do roku 2013.
Zřizovatelská funkce k základním školám byla na města a obce přesunuta v roce 2002. Jde o přenesený výkon státní správy, který řídí, financuje a kontroluje stát. Školská zařízení, zvláště pak mateřské školy, školní jídelny, centra volného času, základní umělecké školy, jsou originální kompetencí měst a obcí, financují se z podílu měst a obcí na dani z příjmů fyzických osob.
Myslím, že nejsložitější situace máme za sebou; na úseku základního školství velmi výrazně pomohlo takzvané normativní financování na žáka. Opravdu dnes už nestojíme tváří v tvář masovým existenčním problémům škol, ale trápí nás fakt, že podíl financování školství na HDP je na Slovensku stále poměrně nízký.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 44/2007.
Vladimír Heger