Týdeník Veřejná správa


Téma


JUDr. Eva Kafková,
ředitelka krajského úřadu Moravskoslezského kraje

Přezkoumání hospodaření územních celků za rok 2004 - Část VI.

Vyšlo v čísle 44/2005

Ostrava. Radoslav BernatKrajské odbory kontroly dokončily práci na přezkoumávání hospodaření územních celků za rok 2004. Letošní přezkoumání probíhalo poprvé na základě nového zákona. Ten zachoval možnost, aby si obce nechaly přezkoumat své hospodaření krajským úřadem nebo profesionálním auditorem, nově poskytl možnost výběru mezi krajským úřadem a auditorem i dobrovolným svazkům obcí. Zajímalo nás kolik obcí a dobrovolných svazků obcí požádalo o kontrolu svého hospodaření krajský úřad a kolik svěřilo tento úkol auditorovi či sdružení auditorů. Jaké zkušenosti udělali kontroloři s novým zákonem a jaké chyby a nedostatky se v jednotlivých krajích vyskytovaly nejčastěji.

Moravskoslezský kraj

Provést přezkoumání hospodaření obcí v přenesené působnosti bylo po zrušení okresních úřadů svěřeno krajským úřadům k 1. 1. 2003. Proces přezkoumávání za roky 2002 a 2003 byl vymezen v následujících právních předpisech:

Jedním z cílů přezkoumání prováděného Krajským úřadem Moravskoslezského kraje bylo, mimo cíle stanovené zákonem, sjednocení metodiky, která byla mnohdy rozdílně aplikována vlivem působení pěti různých okresních úřadů na území našeho kraje v minulosti. Zanedbatelný nebyl ani požadavek zkvalitnit mimo jiné také prostřednictvím přezkoumání hospodaření obcí vzájemnou komunikaci a spolupráci krajského úřadu s obcemi v územní působnosti kraje.

Obce, které měly méně než 5 000 obyvatel, mohly v souladu s ustanovením § 42 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb. s účinností od 1. 1. 2003 zabezpečit přezkoumání hospodaření krajským úřadem nebo auditorem. Hospodaření obcí, které měly alespoň 5 000 obyvatel, přezkoumával tehdy pouze auditor.

V průběhu roku 2004 byly v systému realizace přezkoumání provedeny legislativní změny a dnem 1. 8. 2004 nabyly účinnosti následující právní předpisy:

Nová právní úprava přinesla změnu zabezpečení přezkoumání. Dle § 22 zákona č. 420/2004 Sb., mohly všechny obce, tedy i obce s více než 5 000 obyvateli, a dobrovolné svazky obcí (dále jen “DSO”), požádat v termínu do 30. září 2004 o přezkoumání hospodaření krajský úřad, anebo v téže lhůtě krajskému úřadu oznámit, že se rozhodly zadat přezkoumání auditorovi.

Za významný přínos nové právní úpravy považujeme zejména možnost realizace dílčího přezkoumání. To je realizováno ze zákona u obcí, které vykonávají hospodářskou činnost nebo mají počet obyvatel větší než 800 a u DSO. Jeho výhodou je průběžné odstraňování chyb a nedostatků zjištěných v běžném roce a přijímání okamžitých opatření k nápravě. Provedené dílčí přezkoumání je základem pro zkvalitnění celého procesu přezkoumání hospodaření územního samosprávného celku.

Přezkoumání hospodaření obcí a DSO v územní působnosti Moravskoslezského kraje za rok 2004

K datu zahájení dílčích přezkoumání náleželo území kraje celkem 302 obcí a 37 DSO. Od 1. 1. 2005 přešly 3 obce, u nichž nebylo dílčí přezkoumání vykonáno, do územní působnosti Olomouckého kraje. Celkem vykonal krajský úřad přezkoumání hospodaření u 218 obcí a 19 DSO (Graf 1).

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že možnosti oslovit auditora za účelem realizace přezkoumání hospodaření využilo v roce 2004 zhruba 27 % obcí a 49 % DSO (Graf 3).

Z Grafu 3 lze vyčíst velikostní strukturu obcí Moravskoslezského kraje a v jejím rámci informaci, jaké bylo rozložení realizace přezkoumání hospodaření mezi krajským úřadem a auditory. Obce, které zvolily auditora, neměly možnost požádat kraj o příspěvek na úhradu auditorské služby. V případě, že by o přezkoumání hospodaření požádaly všechny obce a DSO v územní působnosti kraje, by krajský úřad díky dostatečné odborné personální kapacitě a přijetí opatření při organizaci její práce byl schopen tyto přezkumy zajistit. Není tedy důvod motivovat uvedené subjekty k tomu, aby žádaly krajský úřad v co možná nejnižším počtu.

Provedená dílčí přezkoumání k datu 31. 12. 2004

K datu 31. 12. 2004 bylo provedeno krajským úřadem 164 dílčích přezkoumání (Graf 4).

Hlavním cílem dílčího přezkoumání bylo již zmíněné průběžné odstraňování chyb a nedostatků zjištěných v běžném roce a následné přijímání okamžitých opatření k nápravě. Aktuální reagování obcí na zjištěné nedostatky se pak odrazilo na pozitivním hodnocení hospodaření. Dle uvedeného bylo tedy snahou provést dílčí přezkoumání u co možná nejvyššího počtu obcí. Krajský úřad vycházel vstříc obcím, jež o provedení dílčího přezkoumání hospodaření požádaly, i přesto, že nepatřily do kategorie, u které se dílčí fáze realizuje povinně ze zákona.

Stejně jako v letech přecházejících i letos byla při provádění přezkoumání významným přínosem spolupráce několika odborů krajského úřadu – zejména odborů kontroly, financí, odboru právního a organizačního odboru. Přínos této spolupráce spočívá zejména v tom, že přezkoumání hospodaření je prováděno v intencích metodiky jednotně poskytované krajským úřadem a prezentované uvedenými odbory v rámci metodických dnů a odborných pracovních seminářů. Posluchači byli pravidelně seznamováni s detailním rozborem nejčastěji se opakujících zjištění.

Souhrnné vyhodnocení přezkoumání za rok 2004

K datu 31. 5. 2005 bylo provedeno celkem 237 přezkoumání, z toho:

V souladu s § 10 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb. jsme konstatovali závěry obsažené v tabulce (Tabulka 1).

Při srovnávání letošních výsledků hospodaření s výsledky realizovanými u obcí v minulých letech (Graf 5) nás potěšilo pozitivní zjištění, že trendem je výrazný posun od převahy závažných zjištění v roce 2002 k výsledkům charakterizovaných závěrem: nebyly zjištěny nedostatky. Stoupající tendence kladných vyjádření je nejen odrazem nového právního prostředí, které umožnilo realizovat dílčí přezkoumání a metodického působení kontrolorů při realizaci přezkoumání, ale také již zmíněnou efektivní spoluprací jiných zainteresovaných odborů krajského úřadu při předávání maximálního množství informací o častých a závažných nedostatcích prezentovaných na pravidelných setkáních s představiteli obcí či zaměstnanci obcí. Je tedy zřejmý významný kvalitativní posun práce obcí a obecních úřadů (Graf 5).

O kvalitě práce krajského úřadu také svědčí fakt, že odbor kontroly neobdržel žádné stanovisko obce, která by výsledek hospodaření rozporovala. Uvedená skutečnost mimo jiné dokazuje, jak kvalitní je komunikace kontrolorů s kontrolovanou obcí i ve fázi diskuzí nad jednotlivými zjištěními.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 44/2005.

Graf č. 1 – Počet obcí na území Moravskoslezského kraje v roce 2004

Graf č. 3 – Přezkoumané obce Moravskoslezského kraje podle počtu obyvatel v roce 2004

Graf č. 4 – Provedená dílčí přezkoumání k datu 31. 12. 2004

Graf č. 5 – Souhrnné vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí Moravskoslezského kraje za rok 2002, 2003 a 2004

Graf č. 6 – Struktura hodnocení typu C v roce 2004

Rekapitulace výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2004

Vyjádření typu a):
nebyly zjištěny chyby a nedostatky

140

12

152

Vyjádření typu b):
byly zjištěny chyby a nedostatky,
které nemají závažnost nedostatků
uvedených pod písmenem c)

58

6

64

Některá ze zjištění typu c)

20

1

21