Týdeník Veřejná správa


 Rozhovor

s Mgr. Lenkou Ptáčkovou Melicharovou
náměstkyní ministra vnitra pro evropské záležitosti

Spolupráce se samosprávou je samozřejmě nezbytná

Vyšlo v čísle 43/2007
Mgr. Lenka Ptáčková Melicharová, náměstkyně ministra vnitra pro evropské záležitosti

Jakým způsobem se bude ministerstvo vnitra podílet na průběhu českého předsednictví v Radě EU v roce 2009?

Tím nejviditelnějším úkolem Ministerstva vnitra bude zabezpečení bezpečnosti všech akcí konaných během předsednictví na území České republiky. Ministerstvo vnitra je hlavním gestorem tohoto úkolu a je tak povinno ve spolupráci s dalšími ministerstvy a úřady - například Ministerstvem obrany, Státním úřadem pro jadernou bezpečnost, Národním bezpečnostním úřadem - zpracovat koncepci bezpečnostního zajištění předsednictví a následně ji realizovat.

Samotný výkon funkce předsednictví v Radě EU během poloviny každého roku je vždy vyústěním několika let příprav. Česká republika zahájila přípravy na předsednictví v Radě EU již v roce 2005. Příprava samotného Ministerstva vnitra je, stejně jako u dalších ústředních správních úřadů, rozdělena na několik oblastí. Mimo jiné se určuje rozpočet pro předsednictví, připravují se lidé, kteří se budou za ministerstvo na předsednictví podílet, sestavuje se kalendář akcí, které se budou na území České republiky konat a připravuje se jejich organizace, zajišťují se ubytovací a konferenční kapacity. Jednou z hlavní oblastí je pak právě zajištění bezpečnosti jak osob, tak i objektů, kde se budou akce konat.

Samostatnou kapitolou příprav na předsednictví ČR v Radě EU je oblast věcných priorit České republiky a zpracování obsahové agendy na období prvního pololetí roku 2009. Předsednictví v Radě EU umožňuje totiž kromě jiného každému státu, který tuto funkci právě vykonává, položit při všech jednáních důraz na agendu, která odráží jeho národní priority. Z pohledu Ministerstva vnitra je možné například poukázat na zájem akcentovat východní rozměr bezpečnostní politiky Evropské unie, například bezpečnostní rizika přicházející z ruskojazyčné oblasti. Naopak členské státy jako je Francie či Itálie se z logických důvodů zaměřují jižním směrem, například na problematické aspekty nelegální migrace z afrického kontinentu přes oblast Středozemního moře na jih Evropské unie. Česká republika postupně definuje svá nosná předsednická témata - zastřešujícím mottem je „Evropa bez bariér“ - která se průběžně rozpracovávají na dlouhou řadu konkrétních aktivit a zájmů, jež budou prosazovány během jednání na půdě Evropské unie.

A samotný průběh českého předsednictví? O bezpečnostní roli Ministerstva vnitra jsem se již zmínila. Druhou je pak stručně řečeno diplomatická role. Zástupci resortu budou formou předsedání konkrétním jednáním v pracovních strukturách Rady EU vést a přímo ovlivňovat projednávání legislativních a nelegislativních aktů Evropské unie na všech úrovních, to znamená od expertních pracovních skupin až po jednání ministrů, případně též na jednání hlav států a vlád v rámci Evropské rady. K tomu budou připravovat jednací dokumenty, budou vyjednávat se všemi partnery z unijní sféry, budou organizovat akce na území České republiky, budou prezentovat výsledky jednání široké veřejnosti. Jménem Rady EU budou expertní a političtí zástupci vstupovat do jednání s jinými orgány Evropské unie, zejména s Evropským parlamentem a Evropskou komisí. To vše za využití resortních, meziresortních a koneckonců i mezinárodních koordinačních struktur, které k tomuto účelu byly vytvořeny.

A nakonec bych chtěla upozornit ještě na jednu důležitou věc. V jistém smyslu není výkon činností souvisejících s předsedáním Radě EU vázán pouze na samotné předsednické pololetí, ale tuto dobu časově předchází i následně přesahuje. Vzhledem k existujícímu institutu tzv. Trojky - tedy úzké spolupráci tří po sobě následujících předsednictví - bude Česká republika velmi úzce kooperovat i na výkonu předsednické funkce Francie ve druhé polovině roku 2008 a Švédska ve druhé polovině roku 2009. Například již v současnosti probíhají expertní a politické diskuse o společných tématech a prioritách pro jedenapůlroční program agendy tří předsednictví. Tím, že Česká republika převezme předsednickou úlohu od Francie, bude současně dle aktuální potřeby dokončovat iniciativy, které se během francouzského předsednictví nepodaří uzavřít. Koncem českého předsednictví analogicky nastoupí proces předávání věcné agendy předsednictví švédskému a poskytování asistence tomuto členskému státu Evropské unie při dokončování témat, jež byla nastolena během našeho předsednictví.

Jak jsou na předsednictví připravováni zaměstnanci ministerstva?

Odborná příprava lidí, kteří se zabývají či budou zabývat přípravami a realizací předsednictví České republiky v Radě EU, je samozřejmě předpokladem pro to, aby celá agenda mohla vůbec být odpovídajícím způsobem zajištěna. Příprava je rozdělena na dvě skupiny - vzdělávání jazykové a institucionální.

Jazyková příprava je zaměřena na angličtinu a na francouzštinu. Tyto dva jazyky jsou během každodenní práce v unijní agendě dominantní a pracovníci, kteří agendu předsednictví zabezpečují, musí být bezpodmínečně kvalitně jazykově vybaveni. Nejde jen o znalost běžné mluvy, ale zejména též o znalost specifického unijního žargonu, o schopnost „přepínat“ mezi jednotlivými jazyky, o schopnost užívat tyto jazyky během pracovních jednání a lobování. Znalost francouzského jazyka je v jistém smyslu specifická i tím, že právě Francie bude předsedat Radě EU v druhé polovině roku 2008 před Českou republikou, a to s sebou obecně nese kromě častějších styků pracovníků obou zemí též přebírání rozpracované věcné agendy.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 43/2007.