Konzultace |
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „zákon o zaměstnanosti“, poskytuje věkově starším občanům na trhu práce zvýšenou ochranu. Přijímání opatření na podporu a dosažení rovného zacházení s osobami se zdravotním postižením a s dalšími skupinami osob, které mají ztížené postavení na trhu práce, pokud jde o přístup k zaměstnání, rekvalifikaci, přípravě k práci a specializovaným rekvalifikačním kurzům a přijímání opatření pro zaměstnávání těchto osob je jedním se strukturních prvků státní politiky zaměstnanosti v České republice.
Každá fyzická osoba, která chce a může pracovat a o práci se uchází, má právo na zaměstnání v pracovněprávním vztahu (tj. v pracovním poměru nebo na základě dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce), na zprostředkování zaměstnání a na poskytnutí dalších služeb za podmínek stanovených zákonem o zaměstnanosti (například právo na pracovní rehabilitaci, na rekvalifikaci, vyžaduje-li to její uplatnění na trhu práce a další). Součástí zprostředkování zaměstnání není jenom vyhledání zaměstnání, ale i poradenská a informační činnost v oblasti pracovních příležitostí. Zaměstnání zprostředkovávají úřady práce a agentury práce. Součástí zprostředkovatelské činnosti u agentur práce je i zaměstnávání fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu, která práci přiděluje a dohlíží na její provedení. Fyzická osoba si může zabezpečit zaměstnání prostřednictvím úřadu práce, a to jako zájemce o zaměstnání nebo jako uchazeč o zaměstnání. Informace o možnostech zaměstnání a volných pracovních místech může fyzická osoba požadovat u kteréhokoliv úřadu práce na území České republiky. S vedením v evidenci zájemců o zaměstnání úřadem práce nejsou spojeny pro občana žádné právní důsledky.
Dále může fyzická osoba osobně požádat o zprostředkování vhodného zaměstnání úřad práce, v jehož správním obvodu má bydliště a při splnění zákonem stanovených podmínek je úřadem práce zařazena do evidence uchazečů o zaměstnání. Nesplňuje-li fyzická osoba podmínky pro zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání, je povinností úřadu práce vydat o tom ve správním řízení rozhodnutí, proti kterému se může dotyčný občan odvolat. Tato povinnost úřadu práce představuje významné posílení právních jistot fyzických osob. S vedením občana v evidenci uchazečů o zaměstnání jsou spojeny významné právní důsledky. Po dobu vedení občana v evidenci uchazečů o zaměstnání je za něho plátcem zdravotního pojištění stát a tato doba je mu ve stanoveném rozsahu započítávána pro účely důchodového pojištění. Úřad práce je povinen poučit zájemce o zaměstnání a uchazeče o zaměstnání o právech a povinnostech, zejména o povinnosti poskytovat úřadu práce potřebnou součinnost při zprostředkování zaměstnání a o povinnosti řídit se pokyny tohoto úřadu.
Při zprostředkování zaměstnání jsou úřady práce povinny věnovat zvýšenou péči těm uchazečům o zaměstnání, kteří je například pro svůj věk, zdravotní stav nebo z jiných vážných důvodů potřebují. Jsou to mimo jiné fyzické osoby se zdravotním postižením i fyzické osoby starší padesáti let věku. Zaměstnavatelé jsou povinni na vyžádání úřadu práce vybrat z hlášených volných pracovních míst místa vhodná pro uchazeče o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje zvýšenou péči. Za porušení této povinnosti mohou být zaměstnavatelé přísně sankcionováni, a to pokutou až do výše pěti set tisíc korun. U oznamovaných volných pracovních míst jsou zaměstnavatelé povinni přímo ze zákona označit, zda se jedná o pracovní místa vyhrazená pro osoby se zdravotním postižením. Při porušení této povinnosti se zaměstnavatelé vystavují možnosti uložení pokuty až do výše jednoho milionu korun.
Pro účely zákona o zaměstnanosti se rozumí vážnými důvody například důvody spočívající v nezbytné osobní péči o převážně nebo úplně bezmocnou fyzickou osobu nebo částečně bezmocnou fyzickou osobu starší osmdesáti let, pokud s uchazečem o zaměstnání trvale žije a společně uhrazují náklady na své potřeby. Tyto podmínky se nevyžadují, jde-li o osobu, která se pro účely důchodového pojištění považuje za osobu blízkou. Dále jsou za vážné důvody považovány zdravotní důvody, které podle lékařského posudku brání vykonávat zaměstnání nebo plnit povinnost součinnosti s úřadem práce při zprostředkování zaměstnání. Pokud uchazeč o zaměstnání z výše uvedených vážných důvodů, které úřadu práce doloží a prokáže,
nemůže úřad práce vůči němu uplatňovat zákonem stanovené sankce (vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, zánik nároku na podporu v nezaměstnanosti) za takové jednání.
V neposlední řadě může uchazeč o zaměstnání požádat příslušný úřad práce o zprostředkování zaměstnání úřadem práce, v jehož správním obvodu se z vážných důvodů skutečně zdržuje.
Každý uchazeč o zaměstnání bez ohledu na věk má, při splnění zákonem obecně stanovených podmínek, nárok na podporu v nezaměstnanosti. Jedinou omezující podmínkou je, že ke dni, k němuž má být podpora v nezaměstnanosti přiznána, není poživatelem starobního důchodu. Jako náhradní doba zaměstnání pro vznik nároku na podporu v nezaměstnanosti se považuje mimo jiné doba osobní péče o převážně nebo úplně bezmocnou fyzickou osobu nebo částečně bezmocnou fyzickou osobu starší osmdesáti let, pokud s uchazečem o zaměstnání trvale žije a společně uhrazují náklady na své potřeby. Tyto podmínky se nevyžadují, jde-li o osobu, která se pro účely důchodového pojištění považuje za osobu blízkou. Obdobně nárok na podporu při rekvalifikaci má uchazeč o zaměstnání, který se účastní rekvalifikace zabezpečované úřadem práce, kde jedinou podmínkou pro vznik nároku je, že ke dni, k němuž má být podpora při rekvalifikaci přiznána, není poživatelem starobního důchodu. Rekvalifikaci zajišťuje úřad práce příslušný podle místa bydliště uchazeče o zaměstnání nebo zájemce o zaměstnání. Zájemce o zaměstnání nemá nárok na podporu při rekvalifikaci, úřad práce za něho hradí jen náklady rekvalifikace.
Podpůrčí doba činí u uchazeče o zaměstnání do padesáti let věku šest měsíců, od padesáti do padesáti pěti let věku devět měsíců a nad padesát pět let věku dvanáct měsíců. Jedinou podmínkou pro prodloužení podpůrčí doby poskytování podpory v nezaměstnanosti na devět a dvanáct měsíců uchazečům o zaměstnání od padesáti let výše je věk uchazeče o zaměstnání dosažený ke dni podání žádosti o podporu v nezaměstnanosti. Ustanovení, která upravovala účast na důchodovém pojištění jako podmínku pro delší podpůrčí dobu, byla zrušena. Podpora při rekvalifikaci se poskytuje uchazeči o zaměstnání po celou dobu rekvalifikace.
K zaměstnávání starších osob jsou zaměstnavatelé motivováni pomocí nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti. Například přijme-li zaměstnavatel na pracovní místo, které vyhradil po dohodě s úřadem práce například uchazeče o zaměstnání staršího padesáti let věku, případně uchazeče o zaměstnání se zdravotním postižením, může mu úřad práce poskytovat příspěvek až do výše vyplacených mzdových nákladů na takto přijatého zaměstnance, včetně pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance, a to po dobu dvanácti měsíců. Pokud přijme zaměstnavatel do pracovního poměru uchazeče staršího padesáti let věku nebo uchazeče o zaměstnání se zdravotním postižením, může mu úřad práce na základě s ním uzavřené dohody poskytnout od 1. ledna 2007 příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním až ve výši dvanácti tisíc korun. Příspěvek se poskytuje na základě dohody mezi úřadem práce a zaměstnavatelem. Příspěvek lze poskytovat maximálně na dobu tří měsíců. Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy, tj. částku čtyři tisíce korun.
Zákon o zaměstnanosti ukládá mimo jiné zaměstnavatelům a dalším subjektům vykonávajícím činnost podle tohoto zákona povinnost zajišťovat rovné zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňujícími právo na zaměstnání. Při uplatňování práva na zaměstnání je zakázána přímá i nepřímá diskriminace mimo jiné z důvodu věku, zdravotního stavu nebo povinnosti k rodině. Porušení zákazu diskriminace nebo rovného zacházení podle zákona o zaměstnanosti je přísně postihováno. Úřad práce může subjektu, který tento zákaz poruší, uložit pokutu až do výše jednoho milionu korun.
Míra zaměstnanosti osob ve věku 55-64 let vzrostla na 45,2 procenta (EU – konkrétní kvantitativní cíle do roku 2010 v mírách zaměstnanosti-míra zaměstnanosti starších pracovníků 55-64 let alespoň padesát procent). Nárůst míry ekonomické aktivity u věkově starších pracovníků souvisí s příznivým vývojem ekonomiky spolu s prodlužující se věkovou hranicí pro odchod do důchodu a se změnami v poskytování předčasných starobních důchodů. Ve starších věkových kategoriích odcházejících z trhu práce je vyšší podíl osob se základním vzděláním, pokud setrvávají mezi zaměstnanými i po dovršení věkové hranice pro odchod do důchodu, jde především o osoby s vyšším vzděláním.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 43/2007.
Mgr. Olga Bičáková
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Sekce pro Správu služeb zaměstnanosti
odbor metodiky a správního řízení