Týdeník Veřejná správa


Téma


Ing. Roman Rokůsek,
ředitel Krajského úřadu Karlovarského kraje

Přezkoumání hospodaření územních celků za rok 2004

Vyšlo v čísle 43/2005

Karlovy VaryKrajské odbory kontroly dokončily práci na přezkoumávání hospodaření územních celků za rok 2004. Letošní přezkoumání probíhalo poprvé na základě nového zákona. Ten zachoval možnost, aby si obce nechaly přezkoumat své hospodaření krajským úřadem nebo profesionálním auditorem, nově poskytl možnost výběru mezi krajským úřadem a auditorem i dobrovolným svazkům obcí. Zajímalo nás kolik obcí a dobrovolných svazků obcí požádalo o kontrolu svého hospodaření krajský úřad a kolik svěřilo tento úkol auditorovi či sdružení auditorů. Jaké zkušenosti udělali kontroloři s novým zákonem a jaké chyby a nedostatky se v jednotlivých krajích vyskytovaly nejčastěji.

Karlovarský kraj

Od 1. ledna 2003 přešla na krajské úřady povinnost přezkoumávat na základě žádosti obcí jejich hospodaření, které bylo prováděno dle vyhlášky č. 41/2002 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí. 1. srpna 2004 nabyl účinnosti nový zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí (dále jen “zákon o přezkoumání”), který znamená zásadní změny v provádění přezkumu. Na rozdíl od vyhlášky, která umožňovala výběrovým způsobem zvolit předmět přezkoumání, zákon o přezkoumávání hospodaření je taxativně vymezuje. Rovněž na obcích požaduje zodpovědnost a důslednost v odstraňování nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření.

Počet územních celků, přezkoumaných Krajským úřadem Karlovarského kraje za rok 2004, je následující: v okrese

Karlovy Vary 48 obcí, v okrese Sokolov 29 obcí, v okrese

Cheb 36 obcí, celkem 113 obcí + 12 dobrovolných svazků obcí.

18 měst a obcí a 4 dobrovolné svazky obcí zadaly přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti.

Závěr zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření musí obsahovat vyjádření, zda při přezkoumání

  1. nebyly zjištěny chyby a nedostatky

  2. byly zjištěny chyby a nedostatky “nezávažné”, které nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem c)

  3. byly zjištěny nedostatky “závažné”, spočívající

    1. v porušení rozpočtové kázně

    2. v neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví

    3. v pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními právními předpisy,

    4. v porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy

    5. v neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky

    6. v nevytvoření podmínek pro přezkoumání.

V roce 2004 nebyly při přezkoumání hospodaření u více jak poloviny obcí zjištěny chyby a nedostatky. Bohužel u více jak u jedné třetiny obcí byly zjištěny nedostatky uvedené pod písmenem “C”. Oproti roku 2003 je však patrný nárůst počtu obcí, u kterých nebyly zjištěny chyby a nedostatky v hospodaření.

Protože jsou nadále zjišťovány závažné nedostatky v uvedených oblastech, jeví se přezkoumávání hospodaření obcí jako nezbytné k ochraně veřejných financí.

Přezkoumávání hospodaření obcí představuje velmi složitý rozsah a obsah prací. Pokud má být tato činnost prováděna s náležitou odpovědností a pečlivostí vyžaduje zejména profesionální přístup spojený s odpovídající profesní kvalifikací. Je potřebná znalost právních předpisů z oblasti práva veřejného i soukromého. Tento výkon přenesené působnosti vykonává v současné době 11 úředníků oddělení přezkoumání hospodaření obcí.

Krajský úřad Karlovarského kraje si je vědom velmi širokého záběru právních předpisů upravujících činnost obce a z nich vyplývajících úkonů, proto organizuje následující pomoc:

Samotné přezkoumávání je provázeno poměrně rozsáhlou administrativní činností. Na základě požadavků zákona je nutno vyhotovit plán na celé období přezkoumání, sledovat, zda každý územní celek buď požádal krajský úřad nebo auditora, vyhotovovat oznámení o zahájení přezkoumání, písemné pověření, písemné potvrzení o převzetí kopií nebo originálů písemností a jiných nosičů dat, vést spisovou dokumentaci o průběhu přezkoumání, zápisy z jednotlivých dílčích přezkoumání a návrhy zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření, písemné závěry o prověření námitek a konečné znění zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření a nadále kontrolovat, zda územní celek projednal zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření a přijal opatření k odstranění nedostatků, případně ukládat pokuty za neplnění povinností daných zákonem o přezkoumání.

Přezkum hospodaření je také náročný z hlediska dopravy. Cestování veřejnou dopravou je možné pouze u malého počtu územních celků. Daný počet služebních vozidel je tak využíván v plné míře a situaci pomáhá, že některé pracovnice oddělení přezkoumání hospodaření obcí mají trvalé bydliště v bývalých okresních městech a snižuje se tak potřeba služebních vozidel. I tak je však nutné uvést, že v důsledku vzdáleností je doprava náročná na čas a zkracuje tak vlastní výkon přezkoumání.

Podle ustanovení § 43 zákona o obcích jsou obce povinny do 30. června v zastupitelstvu obce projednat závěrečný účet. Při projednávání závěrečného účtu je jeho součástí mimo jiné i zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření. Návrh závěrečného účtu musí být vhodným způsobem zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů pře jeho projednáváním. Vzhledem k daným termínům vyplývajícím ze zákona o přezkoumání v souvislosti s právem územních celků podávat námitky k návrhu zprávy musí krajský úřad ukončit všechny přezkumy nejpozději do 15. dubna, což je opravdu velmi nedostatečný časový prostor tří měsíců pro výkon přezkoumání hospodaření po skončení kalendářního roku (účetní výkazy jsou k dispozici zhruba od poloviny ledna). Přesto jsme přesvědčeni o vysoké úrovni přezkoumání hospodaření prováděným Krajským úřadem Karlovarského kraje.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 43/2005.