Příloha
Národní rozvojový program mobility pro všechny přispívá k budování komplexních bezbariérových tras ve městech a obcích a je schválen Řídícím výborem národního rozvojového programu mobility pro všechny dne 11.4.2005 a je platný od 11.4.2005
V rámci Národního rozvojového programu mobility (dále jen program mobility) budou podpořena taková opatření, která povedou ke zvýšení bezpečnosti a zpřístupnění částí města/obce, které jsou za současného stavu jen těžko dosažitelné či zcela nedostupné pro obyvatele s omezenou schopností pohybu a orientace.
V návaznosti na tuto základní myšlenku předkládá město/obec ve stanoveném termínu záměr bezbariérové trasy. Záměrem bezbariérové trasy se rozumí návrh komplexního řešení svobodného pohybu ve městě/obci, který má podobu návrhu komplexní bezbariérové trasy. Záměr je tvořen řadou jednotlivých projektů, kde projektem je dílčí akce na bezbariérové trase jako např. odstranění bariér v dopravě, úpravy chodníku, zpřístupnění budov institucí a úřadů ležících na bezbariérové trase apod.
Předkladatelem záměru bezbariérové trasy je zpravidla město/obec. Úkolem předkladatele je sestavit bezbariérovou trasu v řešeném území a to tak, aby se jednotlivé bezbariérové úpravy vzájemně doplňovaly a vytvořily jeden velký funkční celek. Pro zvětšení konečného dopadu úprav by měl předkladatel oslovit i instituce, u kterých není provozovatelem či zřizovatelem, tj. státní, krajské, soukromé atd.
Financování programu mobility řeší Vládní plán financování národního rozvojového programu mobility pro všechny (dále jen vládní plán), který stanovuje minimální finanční rozsah příspěvků jednotlivých resortů.
Obsah záměrů bezbariérové trasy
Záměr bezbariérové trasy je předložen v písemné i elektronické podobě v termínu vyhlášeném řídícím výborem a musí obsahovat následující údaje:
stručná charakteristika řešeného území a demografické údaje vztahující se k předloženému záměru,
popis bezbariérové trasy a lokalizace záměru (mapa/y obce s vyznačenou bezbariérovou trasou, včetně úseků a budov již zpřístupněných a úseků a budov určených ke zpřístupnění),
harmonogram realizace bezbariérové trasy,
výsledky, kterých má být realizací záměru dosaženo,
vyjádření odpovídajícího orgánu veřejné správy o veřejné prospěšnosti plánované bezbariérové trasy, zejména z hlediska odstraňování bariér pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,
přesně definované části záměru (projekty) tak, jak mají být financované z rozpočtů jednotlivých institucí zajišťujících finanční vstupy,
celková výše rozpočtovaných nákladů na realizaci záměru,
výše příspěvku požadovaná pro příslušný kalendářní rok z rozpočtů jednotlivých institucí zajišťujících finanční vstupy,
doklad o vlastnictví nebo spoluvlastnictví pozemků a objektů, kterých se jednotlivé projekty týkají,
prohlášení statutárního zástupce žadatele o vlastních prostředcích účelově určených na realizaci záměru v příslušném kalendářním roce.
Vyhlašovatelé programu mobility upozorňují, že jednotlivé projekty musí být v souladu s pravidly příslušného programu, ze kterého předkladatel hodlá čerpat prostředky na bezbariérové úpravy.
Koneční příjemci příspěvku/dotace odpovídají za to, že navrhované a realizované náklady projektů jsou přijatelné z hlediska příslušných programů a že při realizaci projektu budou dodrženy podmínky smlouvy uzavřené s příslušnou institucí.
Tvorba záměru bezbariérové trasy
Při zpracování záměru bezbariérové trasy postupuje předkladatel takto:
Předkladatel provede analýzu stávajícího stavu bezbariérových úprav a přístupnosti veřejných budov i osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.
Analýza zmapuje dopravní infrastrukturu a veřejné budovy dle jejich bezbariérových úprav a rozdělí je do skupin dle dostupnosti (např. na bezbariérové, bariérové, bezbariérové s dopomocí).
Na základě výše uvedených údajů zpracuje předkladatel návrh bezbariérové trasy. Bezbariérová trasa spojuje nejdůležitější místa obce (včetně úřadů a institucí) a zajišťuje bezbariérový pohyb občana po městě/obci.
Pro zdárnou realizaci bezbariérové trasy je třeba při jejím zpracování oslovit jednotlivé instituce ležící na bezbariérové trase a ve vzájemné spolupráci navrhnout bezbariérové úpravy příslušné budovy a termín těchto úprav zapracovat do harmonogramu záměru bezbariérové trasy.
Po zpracování záměru bezbariérové trasy nechá předkladatel posoudit tento záměr orgány veřejné správy a jejich posudky přiloží k předkládanému záměru bezbariérové trasy.
Vzhledem ke skutečnosti, že financování programu mobility vychází ze stávajících programů reprodukce majetku jednotlivých resortů, musí i jednotlivé dílčí projekty záměru respektovat pravidla příslušného programu.
Záměr, který nebude mít všechny výše uvedené náležitosti nebo nebude splňovat jiné podmínky programu mobility, bude vyřazen z dalšího projednávání a vrácen předkladateli. Vrácený projekt je možno po doplnění chybějících náležitostí opět předložit vyhlašovatelům k projednání.
Finanční vstupy
Způsob financování upravuje Vládní plán financování Národního rozvojového programu mobility pro všechny, který využívá stávajících programů reprodukce majetku. Při podávání žádostí o spolufinancování jednotlivých projektů záměru je proto třeba dodržovat pravidla jednotlivých programů.
Po schválení záměru bezbariérové trasy dopracuje předkladatel záměru jednotlivé projekty záměru a předloží je v řádných termínech pro uzávěrku příslušného programu.
Projekty dělíme z hlediska financování do dvou kategorií:
bezbariérové úpravy plně hrazené z rozpočtů příslušných institucí
ústřední orgány státní správy, úpravy hrazeny z rozpočtových kapitol příslušných ústředních orgánů
úřady práce, z rozpočtové kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, programy:
213 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny České správy sociálního zabezpečení
213 210 Rozvoj a obnova mat. tech. základny Správy služeb zaměstnanosti
úřady finanční, celní, apod. z rozpočtové kapitoly Ministerstva financí, programy:
212 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny územních finančních orgánů
212 210 Rozvoj a obnova mat. tech. základny celní správy
212 310 Rozvoj a obnova mat. tech. základny Úřadu pro zastupování státu ve věcech
majetkových
soudy, z rozpočtové kapitoly Ministerstva spravedlnosti, program:
236 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny regionálních složek justice
katastrální úřady, z rozpočtové kapitoly Českého úřadu zeměměřického a katastrálního
služebny policie ČR, z rozpočtové kapitoly Ministerstva vnitra, program:
214 112 Rozvoj a obnova mat. tech. základny Policie ČR
Napojení služebny Policie ČR na bezbariérovou trasu konzultuje přímo s velitelem příslušné služebny (technické úpravy, harmonogram, finanční nároky přestavby). Pro zajištění finančních prostředků na realizaci akce je třeba před jejím zařazením do harmonogramu záměru bezbariérové trasy tuto
skutečnost konzultovat s Ministerstvem vnitra, odbor správy majetku, ing. Miroslav Konopecký, tel. 974 849 352 , osm@mvcr.cz
budovy pošt, z rozpočtu České pošty s.p.
Napojení pobočky České pošty s.p. na bezbariérovou trasu konzultuje přímo s místně příslušným odštěpným závodem (technické úpravy, harmonogram, finanční nároky přestavby).
podílové financování bezbariérových úprav, kdy je přispíváno z rozpočtů dotčených institucí.
Jednotlivé projekty se musí řídit pravidly příslušných institucí podílejících se na financování projektu.
školská zařízení a zařízení tělovýchovy,
* z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, programy:
233 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny státních škol a výchovných zařízení
podprogram: Bezbariérové úpravy ve školách
233 310 Rozvoj a obnova mat. tech. základny UK v Praze
233 320 Rozvoje a obnova mat. tech. základny ČVUT v Praze
233 330 Rozvoj a obnova mat. tech. základny MU v Brně
233 340 Rozvoj a obnova mat. tech. základny veřejných vysokých škol
233 510 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny sportu a tělovýchovy
Pravidla naleznete na stránkách www.msmt.cz/files/htm/MET StSP PRO OPRO.htm pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat: Ing. Škarková Kateřina, Ing., tel: 257 193 698, email: skarkova@msmt.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 50% * ze Všeobecné pokladní správy, z programu 298 210 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny regionálního školství bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá: ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%
235 320 Rozvoj zdravotně sociální péče (resp. podprogramu 235322 – Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením) www.mzcr.cz/index.php?kategorie=46 pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat: ing. Pavel Havlín, tel. 224 972 626, email: havlin@mzcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%
213 310 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny sociální péče a služeb www.mpsv.cz/files/clanky/5624/DP_213310.pdf pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat: Ing. Josef Koutský, tel. 221 922 207, email: josef.koutsky@mpsv.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%
234 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny státních kulturních zařízení 234 210 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny regionálních kulturních zařízení 234 310 Podpora obnovy kulturních památek a ochrany kulturního dědictví 234 410 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny církví a náboženských organizací bližší informace k výše uvedeným programům Vám podá: Ctirad Vrána, tel. 233 322 450, email: ctirad.vrana@mkcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 0%
298 110 Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá: ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%
* z rozpočtu Ministerstva dopravy, z programu: 227 620 Podpora obnovy vozidel regionální a městské dopravy (v rámci uvedeného programu je poskytována podpora pro instalaci informačních systémů pro nevidové a zrakově postižené osoby) www.mdcr.cz/text/archiv2004/dotace2004.htm pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat: Ing. Ladislav Božek, CSc. - tel 9722 31 388, e-mail: ladislav.bozek@mdcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 25% * z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, z programu: Program zvyšování bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá: ing. Karel Havlíček, tel. 226 097 346, email: havkar@sfdi.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 25% * z rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj, z programu: 217 210 Podpora cestovního ruchu www.mmr.cz/index.php?show=001027004 bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá: ing. Michal Kadlec, tel. 224 861 522, email: kadmic@mmr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 25% * ze Všeobecné pokladní správy, z programu: 298 110 Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá: ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz orientační výše minimální spoluúčasti činí 50% Máte-li další otázky k programu mobility, obraťte se prosím na konzultanta programu: ing. Jan Málek, tel. 224 002 607, email: malek.jan@vlada.cz |
Doporučená literatura
Pro identifikaci překážek a samotné zpracování projektové dokumentace Vám doporučujeme následující prameny:
Vyhláška MMR ČR č. 369/2001 Sb.
Skopec Jan a kol., Stavby bez bariér pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, MMR ČR,
Praha, 1999
Skopec Jan, Bezbariérové řešení staveb, MMR ČR, Praha, 2002
Navrhování staveb pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob, ČKAIT, 2002