Týdeník Veřejná správa


Příloha

Bezbariérové trasy:
Postup při zpracování záměrů bezbariérových tras pro Národní rozvojový program mobility pro všechny

Vyšlo v čísle 43/2005

Národní rozvojový program mobility pro všechny přispívá k budování komplexních bezbariérových tras ve městech a obcích a je schválen Řídícím výborem národního rozvojového programu mobility pro všechny dne 11.4.2005 a je platný od 11.4.2005

V rámci Národního rozvojového programu mobility (dále jen program mobility) budou podpořena taková opatření, která povedou ke zvýšení bezpečnosti a zpřístupnění částí města/obce, které jsou za současného stavu jen těžko dosažitelné či zcela nedostupné pro obyvatele s omezenou schopností pohybu a orientace.

V návaznosti na tuto základní myšlenku předkládá město/obec ve stanoveném termínu záměr bezbariérové trasy. Záměrem bezbariérové trasy se rozumí návrh komplexního řešení svobodného pohybu ve městě/obci, který má podobu návrhu komplexní bezbariérové trasy. Záměr je tvořen řadou jednotlivých projektů, kde projektem je dílčí akce na bezbariérové trase jako např. odstranění bariér v dopravě, úpravy chodníku, zpřístupnění budov institucí a úřadů ležících na bezbariérové trase apod.

Předkladatelem záměru bezbariérové trasy je zpravidla město/obec. Úkolem předkladatele je sestavit bezbariérovou trasu v řešeném území a to tak, aby se jednotlivé bezbariérové úpravy vzájemně doplňovaly a vytvořily jeden velký funkční celek. Pro zvětšení konečného dopadu úprav by měl předkladatel oslovit i instituce, u kterých není provozovatelem či zřizovatelem, tj. státní, krajské, soukromé atd.

Financování programu mobility řeší Vládní plán financování národního rozvojového programu mobility pro všechny (dále jen vládní plán), který stanovuje minimální finanční rozsah příspěvků jednotlivých resortů.

Obsah záměrů bezbariérové trasy

Záměr bezbariérové trasy je předložen v písemné i elektronické podobě v termínu vyhlášeném řídícím výborem a musí obsahovat následující údaje:

  1. stručná charakteristika řešeného území a demografické údaje vztahující se k předloženému záměru,

  2. popis bezbariérové trasy a lokalizace záměru (mapa/y obce s vyznačenou bezbariérovou trasou, včetně úseků a budov již zpřístupněných a úseků a budov určených ke zpřístupnění),

  3. harmonogram realizace bezbariérové trasy,

  4. výsledky, kterých má být realizací záměru dosaženo,

  5. vyjádření odpovídajícího orgánu veřejné správy o veřejné prospěšnosti plánované bezbariérové trasy, zejména z hlediska odstraňování bariér pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,

  6. přesně definované části záměru (projekty) tak, jak mají být financované z rozpočtů jednotlivých institucí zajišťujících finanční vstupy,

  7. celková výše rozpočtovaných nákladů na realizaci záměru,

  8. výše příspěvku požadovaná pro příslušný kalendářní rok z rozpočtů jednotlivých institucí zajišťujících finanční vstupy,

  9. doklad o vlastnictví nebo spoluvlastnictví pozemků a objektů, kterých se jednotlivé projekty týkají,

  10. prohlášení statutárního zástupce žadatele o vlastních prostředcích účelově určených na realizaci záměru v příslušném kalendářním roce.

Vyhlašovatelé programu mobility upozorňují, že jednotlivé projekty musí být v souladu s pravidly příslušného programu, ze kterého předkladatel hodlá čerpat prostředky na bezbariérové úpravy.

Koneční příjemci příspěvku/dotace odpovídají za to, že navrhované a realizované náklady projektů jsou přijatelné z hlediska příslušných programů a že při realizaci projektu budou dodrženy podmínky smlouvy uzavřené s příslušnou institucí.

Tvorba záměru bezbariérové trasy

Při zpracování záměru bezbariérové trasy postupuje předkladatel takto:

Předkladatel provede analýzu stávajícího stavu bezbariérových úprav a přístupnosti veřejných budov i osobám s omezenou schopností pohybu a orientace.

Analýza zmapuje dopravní infrastrukturu a veřejné budovy dle jejich bezbariérových úprav a rozdělí je do skupin dle dostupnosti (např. na bezbariérové, bariérové, bezbariérové s dopomocí).

Na základě výše uvedených údajů zpracuje předkladatel návrh bezbariérové trasy. Bezbariérová trasa spojuje nejdůležitější místa obce (včetně úřadů a institucí) a zajišťuje bezbariérový pohyb občana po městě/obci.

Pro zdárnou realizaci bezbariérové trasy je třeba při jejím zpracování oslovit jednotlivé instituce ležící na bezbariérové trase a ve vzájemné spolupráci navrhnout bezbariérové úpravy příslušné budovy a termín těchto úprav zapracovat do harmonogramu záměru bezbariérové trasy.

Po zpracování záměru bezbariérové trasy nechá předkladatel posoudit tento záměr orgány veřejné správy a jejich posudky přiloží k předkládanému záměru bezbariérové trasy.

Vzhledem ke skutečnosti, že financování programu mobility vychází ze stávajících programů reprodukce majetku jednotlivých resortů, musí i jednotlivé dílčí projekty záměru respektovat pravidla příslušného programu.

Záměr, který nebude mít všechny výše uvedené náležitosti nebo nebude splňovat jiné podmínky programu mobility, bude vyřazen z dalšího projednávání a vrácen předkladateli. Vrácený projekt je možno po doplnění chybějících náležitostí opět předložit vyhlašovatelům k projednání.

Finanční vstupy

Způsob financování upravuje Vládní plán financování Národního rozvojového programu mobility pro všechny, který využívá stávajících programů reprodukce majetku. Při podávání žádostí o spolufinancování jednotlivých projektů záměru je proto třeba dodržovat pravidla jednotlivých programů.

Po schválení záměru bezbariérové trasy dopracuje předkladatel záměru jednotlivé projekty záměru a předloží je v řádných termínech pro uzávěrku příslušného programu.

Projekty dělíme z hlediska financování do dvou kategorií:

  1. bezbariérové úpravy plně hrazené z rozpočtů příslušných institucí

    Napojení pobočky České pošty s.p. na bezbariérovou trasu konzultuje přímo s místně příslušným odštěpným závodem (technické úpravy, harmonogram, finanční nároky přestavby).

  2. podílové financování bezbariérových úprav, kdy je přispíváno z rozpočtů dotčených institucí.

    Jednotlivé projekty se musí řídit pravidly příslušných institucí podílejících se na financování projektu.

Pravidla naleznete na stránkách

www.msmt.cz/files/htm/MET StSP PRO OPRO.htm

pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat:

Ing. Škarková Kateřina, Ing., tel: 257 193 698, email: skarkova@msmt.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%

* ze Všeobecné pokladní správy, z programu

298 210 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny regionálního školství

www.mfcr.cz/index.php?r=100

bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá:

ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%

  • zdravotnická zařízení, z rozpočtu Ministerstva zdravotnictví, z programu:

235 320 Rozvoj zdravotně sociální péče

(resp. podprogramu 235322 – Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se

zdravotním postižením)

www.mzcr.cz/index.php?kategorie=46

pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat:

ing. Pavel Havlín, tel. 224 972 626, email: havlin@mzcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%

  • zařízení sociální péče, z rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí, z programu:

213 310 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny sociální péče a služeb

www.mpsv.cz/files/clanky/5624/DP_213310.pdf

pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat:

Ing. Josef Koutský, tel. 221 922 207, email: josef.koutsky@mpsv.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%

  • muzea, divadla, galerie nebo obdobná zařízení, z rozpočtu Ministerstva kultury, z programů:

234 110 Rozvoj a obnova mat. tech. základny státních kulturních zařízení

234 210 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny regionálních kulturních zařízení

234 310 Podpora obnovy kulturních památek a ochrany kulturního dědictví

234 410 Podpora rozvoje a obnovy mat. tech. základny církví a náboženských organizací

bližší informace k výše uvedeným programům Vám podá:

Ctirad Vrána, tel. 233 322 450, email: ctirad.vrana@mkcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 0%

  • radnice (městské úřady), ze Všeobecné pokladní správy, z programu

298 110 Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury

www.mfcr.cz/index.php?r=100

bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá:

ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%

  • zpřístupňování dopravy

* z rozpočtu Ministerstva dopravy, z programu:

227 620 Podpora obnovy vozidel regionální a městské dopravy

(v rámci uvedeného programu je poskytována podpora pro instalaci informačních

systémů pro nevidové a zrakově postižené osoby)

www.mdcr.cz/text/archiv2004/dotace2004.htm

pro bližší informace k výše uvedeným programům můžete kontaktovat:

Ing. Ladislav Božek, CSc. - tel 9722 31 388, e-mail: ladislav.bozek@mdcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%

* z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, z programu:

Program zvyšování bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace

www.sfdi.cz/prispevky2004.htm

bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá:

ing. Karel Havlíček, tel. 226 097 346, email: havkar@sfdi.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%

* z rozpočtu Ministerstva pro místní rozvoj, z programu:

217 210 Podpora cestovního ruchu

www.mmr.cz/index.php?show=001027004

bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá:

ing. Michal Kadlec, tel. 224 861 522, email: kadmic@mmr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 25%

* ze Všeobecné pokladní správy, z programu:

298 110 Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury

www.mfcr.cz/index.php?r=100

bližší informace k výše uvedenému programu Vám podá:

ing. Josef Coňk, tel. 257 043 390, email: josef.conk@mfcr.cz

orientační výše minimální spoluúčasti činí 50%

Máte-li další otázky k programu mobility, obraťte se prosím na konzultanta programu:

ing. Jan Málek, tel. 224 002 607, email: malek.jan@vlada.cz

Doporučená literatura

Pro identifikaci překážek a samotné zpracování projektové dokumentace Vám doporučujeme následující prameny:

Vyhláška MMR ČR č. 369/2001 Sb.

Skopec Jan a kol., Stavby bez bariér pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, MMR ČR,

Praha, 1999

Skopec Jan, Bezbariérové řešení staveb, MMR ČR, Praha, 2002

Navrhování staveb pro samostatný a bezpečný pohyb nevidomých a slabozrakých osob, ČKAIT, 2002

www.sons.cz/docs/bariery/