Týdeník Veřejná správa


Příloha

Anketní otázka
"Na jakých projektech bezbariérovosti se statutární město podílí, případně jaké plány v této oblasti má magistrát pro nejbližší dobu?"

Vyšlo v čísle 43/2005

Juraj Thoma, první náměstek primátora, České Budějovice:

Různorodých projektů usnadňujících život handicapovaným spoluobčanům v jihočeské metropoli je celá řada. Rád bych v této souvislosti zmínil například loňské vydání mapy pro tělesně postižené občany s výmluvným názvem České Budějovice bez bariér, kterou město vydalo nákladem 2000 kusů a pro velký zájem bylo rozhodnuto o dotisku. V mapě jsou barevně rozlišena místa zcela a bez pomoci postiženým občanům přístupná, dále místa méně dostupná a zcela nedostupná.

Ve všech třech objektech, kde sídlí odbory magistrátu, jsou instalovány pojízdné plošiny pro tělesně postižené občany. Město České Budějovice v současné době disponuje s šedesáti dvěma bezbariérovými byty, dvanáct z nich je úplně nových v lokalitě sídliště Máj a konkrétním nájemníkům se přidělovaly v září. Odbor správa veřejných statků v letošním roce realizoval výstavbu zatím čtyř bezbariérových přechodů a další dva budou do konce roku ještě vybudovány. Celkem jich tak bude ve městě třináct. Samozřejmostí je další budování těchto přechodů při veškerých kompletních rekonstrukcích komunikací ve městě.

Václav Svoboda, kancelář primátora, Hradec Králové:

Statutární město Hradec Králové již tradičně chápe jako jednu ze svých priorit maximální usnadnění samostatného a bezpečného pohybu nejen zdravotně postiženým spoluobčanům, ale také seniorům nebo matkám s kočárky. Odstraňování bariér je plánováno a vyhodnocováno i ve spolupráci s jinými organizacemi například Národní radou zdravotně postižených ČR a Komisemi místní samosprávy.

Odbor hlavního architekta v současné době pořizuje územně plánovací podklad “Generel tras pro nevidomé a slabozraké v Hradci Králové”, který by měl ve vztahu k bariérám pro nevidomé zmapovat současný stav komunikací a dále navrhnout opatření k jejich odstranění.

Podle současných údajů se dá předpokládat, že pozornost v této problematice bude zaměřena zejména na území mezi budoucím terminálem hromadné dopravy a historickým středem města a dále na lokality v okolí bezbariérových domů s tím, že základem koncepce je vznik ucelených tras spojujících především objekty občanské vybavenosti.

Například při každé opravě chodníků, kterou zajišťují Technické služby Hradec Králové či přímo magistrát, jsou standardně zřizovány bezbariérové přístupy, snižovány obrubníky a zabudovávány vodicí profilované pásky pro nevidomé.

Magistrát města usnadnil v loňském roce přístup do levého křídla své budovy i vozíčkářům tím, že v ní zřídil výtahy. Stejnou investici zahájí v nejbližší době i v pravém křídle budovy.

Výhradně nízkopodlažní autobusy a trolejbusy, které umožní bezproblémové nastupování a vystupování, nakupuje už po několik let Dopravní podnik města Hradce Králové (DPmHK). Po říjnové dodávce osmi nových autobusů bude mít podnik šedesát jedna procent nízkopodlažních vozů z celkového počtu sto třiceti pěti, což řadí DPmHK na jedno z čelních míst v České republice.

Orientace na nízkopodlažní vozidla je v souladu s projektem obnovy vozového parku městské hromadné dopravy, který Dopravní podnik města plní již od roku 1996. Například na sklonku minulého století, v roce 1999, činil podíl nízkopodlažních vozidel v DPmHK pouhých dvacet sedm procent. Na obnovu vozového parku MHD, tedy nákup autobusů a trolejbusů převážně nízkopodlažních, bylo v letech 1996 až 2005 vynaloženo celkem 600,7 milionu korun.

Pavel Žára, tiskový mluvčí, Brno:

V Brně se jedná o celou řadu projektů. Každá silnice, která se v současnosti opravuje je už rekonstruována i s ohledem na vozíčkáře, tzn., že zde jsou snížené krajnice k ulehčení vjezdu. Zároveň se můžeme pochlubit Tyršovým parkem, kde jsou rostliny popsané braillovým písmem pro slepce. Dopravní podnik města Brna začal provozovat první nízkopodlažní tramvaje, v mnohých autobusech jsou zařízení, která naloží vozíčkáře. Připravuje se nové nádraží, kde hala už bude pro vozíčkáře bezbariérová.

Ing. Ivan Trnka, tiskový mluvčí, Havířov:

Bezbariérovost v Havířově se řeší samozřejmě postupně v rámci jednotlivých oprav a rekonstrukcí chodníků a cest. V tomto roce by však měl odbor územního rozvoje Magistrátu města Havířova zpracovat studii na bezbariérovost ve městě, jejíž cílem bude vytvořit bezbariérové vstupy zejména do veřejných budov na území města. Projekt by se pak měl začít postupně realizovat od příštího roku s tím, že se město Havířov bude snažit čerpat státní dotace. Nutno dodat, že bezbariérový přístup do budovy magistrátu i do všech pater je zajištěn. Ten byl vytvořen při rekonstrukci celého objektu, který město odkoupilo od těžební organizace OKD.

Jaroslav Jonáš, tiskový mluvčí, Pardubice:

Statutární město Pardubice věnuje problematice zdravotně postižených občanů trvalou pozornost. Pardubické hlavní nádraží se stalo prvním zcela bezbariérovým nádražím v České republice. Ve městě se každoročně koná národní abilympiáda – soutěžní přehlídka pracovních schopností a dovedností zdravotně postižených lidí. Letos v červnu se uskutečnil již její třináctý ročník. V soutěži Obec zdravotně postiženým získaly Pardubice druhé místo v kategorii statutárních měst a projekt digitální mapy bezbariérových Pardubic byl Národní radou zdravotně postižených nominován mezi pět nejúspěšnějších projektů soutěže Mosty.

Z iniciativy organizací zdravotně postižených občanů se již dva roky na magistrátu pravidelně schází komise pro bezbariérovost. Jejími členy jsou kromě zástupců těchto organizací i zástupci příslušných odborů magistrátu, Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, Dopravního podniku města Pardubic, Služeb města Pardubic, Městského rozvojového fondu a Městského informačního střediska. Komise řeší aktuální problémy týkající se odstraňování bariér ve městě. Pro větší pružnost město zřídilo e-mailovou adresu bezbarierovost@mmp.cz, jejímž prostřednictvím mohou občané upozorňovat na nedostatky v této oblasti. V Městském informačním středisku Pardubice jsou k dispozici informace o bezbariérovosti včetně tištěných map a na jeho internetových stránkách je celý jeden oddíl věnován zdravotně postiženým. V něm jsou mimo jiné zveřejňovány zápisy z jednání komise pro bezbariérovost, jsou zde kontakty na jednotlivé členy komise a formuláře na návrhy změn ve městě. Na městských webových stránkách www.mesto-pardubice.cz je k dispozici digitální mapa bezbariérovosti, která je pravidelně aktualizována, a to mimo jiné na základě podnětů handicapovaných občanů.

Odbor dopravy postupně odstraňuje bariéry na komunikacích, jednak úpravou přechodů pro chodce na bezbariérové, jednak budováním dalších cyklistických stezek, které slouží i k pohybu vozíčkářů. Pardubice mají přes šedesát kilometrů samostatných cyklostezek a rok od roku přibývají další. Již téměř všechny přechody na světelných křižovatkách jsou upraveny tak, aby sloužily i lidem nevidomým nebo se zbytkem zraku, na těch několika zbývajících se úpravy dokončují. Dopravní podnik přispívá k odstraňování bariér tím, že obnovuje vozový park výhradně nízkopodlažními autobusy a trolejbusy.

V současné době město vytipovává lokality pro umístění akustických majáčků pro nevidomé. Dokončují se práce na návrhu Koncepce bezbariérovosti města Pardubic, která se zabývá odstraněním bariér v celé šíři, tedy nejen na komunikacích, ale také v městské dopravě, na sportovištích, v kultuře, ve školství, ve veřejně přístupných objektech a podobně. Koncepce, na které se podílí nejen komise pro bezbariérovost, ale také občané, bude orgánům města předložena do konce roku. Město se rovněž připravuje na zapojení do Programu mobility, v jehož rámci odbor dopravy s oslovenou společností spolupracuje na zpracování Záměru bezbariérových tras ve městě Pardubice.

Radek Tulis, tiskový mluvčí, Jihlava:

Jihlava se v této době připravuje na program Mobilita. V jeho rámci Jihlava hodlá zpřístupnit v první řadě všechny školy a mateřské školy, následně odstranit bariery ve všech veřejných budovách, sportovištích, kulturních a zdravotnických zařízeních. Jihlava chce změnit stávající situaci a odstranit překážky i na chodnících a dalších komunikacích, vylepšit zvukové i vizuální značení přechodů atd. Už v příštím roce se výrazně zlepší komfort imobilních cestujících v městské hromadné dopravě, kdy Jihlava bude mít patnáct nových bezbariérových vozů.

V městském tisku Magistrát města Jihlavy vydal dotazník, kterým chce aktualizovat potřeby v dané oblasti. Na základě výsledků a v souladu s rozvojovými aktivitami města budou připraveny programy pro bezbariérovost.

Zdeňka Kubalová, tisková mluvčí, Plzeň:

Město Plzeň realizuje celou řadu bezbariérových úprav, jak v rámci výstavby nové komunikační sítě, tak v rámci rekonstrukcí a oprav stávajících ulic, chodníků a jiných veřejných ploch. Nepodařilo se ale zatím vybudovat ucelené bezbariérové řetězce zahrnující všechny části dopravní cesty. Proto byla vypracována základní koncepce rozvoje bezbariérových tras pro obyvatele s omezenou schopností pohybu a orientace. Navržené trasy měří desítky kilometrů a v centru je jejich síť nejhustší. Spojí všechny úřady, zdravotní zařízení nebo zastávky veřejné dopravy. V budoucnu se vozíčkáři z okrajových částí bez problémů dostanou až do středu města.

V letošním roce se podařilo za necelé dva miliony korun vybudovat zpevněnou bezbariérovou cestu kolem Velkého boleveckého rybníka v rekreační oblasti a zrealizovat stavební úpravy komunikace v lokalitě Severního Předměstí, které finančně podpořil Státní fond dopravní infrastruktury z programů zaměřených ke zvyšování bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu.

V současné době město Plzeň připravuje podklady pro návrh čtyř úseků komplexních bezbariérových tras. Zapojí se tím do Vládního programu financování Národního rozvojového programu mobility pro všechny.

Vytvoření komplexních bezbariérových tras, které zahrnují celý dopravní řetězec, tj. dopravní zařízení, dopravní prostředky, veřejné prostory i cílové objekty, zlepší podmínky osobám se sníženou schopností pohybu a orientace pro zapojení do aktivního života.

V letošním roce také přispělo město Plzeň prostřednictvím Sociální komise při Radě města Plzně milionem korun fyzickým nebo právnickým osobám, které zajišťují služby i pro tělesně postižené občany – vozíčkáře.

Helena Eidová, vedoucí odboru kanceláře primátora, Zlín:

Ve Zlíně existuje program Mobilita pro všechny (na odstraňování bariér je možno získat dotace). Město udělalo díky angažovanosti občanů se zdravotním postižením a vstřícnosti představitelů města (a úředníků) od 90. let kus práce. Jedná se například o bezbariérové přechody, signalizace pro nevidomé na přechodech, v městské hromadné dopravě světelné noviny pro neslyšící, hlášení stanic a postupná obměna vozového parku nízkopodlažními autobusy a trolejbusy. Při Odboru sociálních věcí Magistrátu města Zlína (jako iniciativní orgán Rady města Zlína) působí Komise pro zdravotně postižené, která se schází jednou měsíčně (mimo prázdniny). Její členové upozorňují na bariéry či nedostatky jiného charakteru (například v parkovacích místech pro občany se zdravotním postižením) a sledují nápravná opatření. Naposledy se takto odstranila bariéra u vchodu do krematoria. V roce 2002 se podařilo vybudovat bezbariérový vchod a sociální zařízení v největším klubu důchodců.

Bezbariérová je ledová plocha, dokončená a předaná k užívání v letošním roce, kde je speciální nástup na led pro hokejisty vozíčkáře.