Téma
Jak hodnotíte uplatňování zákona v praxi?
Přes nepochybně dobrý úmysl a smysl zákona je ještě mnohé, co je nutné při jeho praktické aplikaci vyjasnit. Nesprávné nebo i jen nemotorné postupy by mohly zmařit samotný účel zajištění. Úřad již podniká určité kroky společně s Nejvyšším státním zastupitelstvím a s Ministerstvem spravedlnosti.
Jsou věci nebo majetek, který Úřad nesmí zabavit nezajišťuje?
Ze zákona nemůže být Úřad pověřen správou zbraní, radioaktivních látek, nekolkovaných cigaret a ještě některých dalších druhů majetku, který se předává specializovaným institucím.
Můžete uvést některé zajímavé případy zajištěného majetku?
Úřad byl pověřen správou firmy, provozující veřejné domy pod zástěrkou ubytoven; naštěstí bylo zajištění majetku zrušeno dříve, než si příslušné pracoviště stihlo vyjasnit kompetence ve vztahu k angažovaným pracovnicím. Za zmínku také stojí obviněný, nadšenec pro veterány, který požádal, zda si smí svůj vůz před převozem do skladů zajištěného majetku sám ošetřit a zabalit. Po konzultaci se státním zástupcem mu to bylo umožněno.
S účinností zákona č. 279/2003 od 1. ledna 2004 pověřují státní zástupci a soudci Úřad správou majetku a věcí zajištěných v přípravném trestním řízení podle §§ 47, 347 a 384 trestního řádu. Zákon ukládá Úřadu takto zajištěný majetek vést v účetnictví a inventarizovat, přestože to není majetek státu, nýbrž po dobu trestního řízení zůstává ve vlastnictví obviněných. Podle § 5 tohoto zákona dále Úřadu přísluší obecný dohled nad nakládáním s tímto majetkem. Běžné úkony se zajištěným movitým majetkem představují vyhotovení soupisů majetku, jeho transport a uskladnění způsobem odpovídajícím charakteru majetku (cenné věci, umělecké předměty, elektronika, automobily), ocenění znalcem pro účel zanesení do účetnictví, a v neposlední řadě obdobné úkony při vracení majetku v případě, že je zajištění majetku zrušeno.O tom, kdo bude majetek zajišťovat, zpravidla již od okamžiku pojede na místo policejního zásahu, rozhoduje soudce, v přípravném řízení státní zástupce. Podle současných předpisů má dvě možnosti: zvolí buď soukromého exekutora, nebo Úřad. O zajišťování majetku se však Úřad musí dozvědět pokaždé. Pro skladování majetku Úřad používá sklady, které jsou určeny pro majetek v tzv. operativní evidenci, případně. Využívá také některé další státní prostory v objektech v majetku státu. Budoucnost zajištěného majetku, který po celou dobu zajištění zůstává ve vlastnictví obviněného, záleží na pravomocném rozhodnutí soudu. Buď soud je majetek soudem zabavení a propadne tak státu, nebo se tomu, u koho se důvod k zajištění majetku nepotvrdil, vrátí zpět.