Týdeník Veřejná správa


 Příloha

SOLVIT: pět úspěšných let rychlejšího řešení konkrétních problémů v Evropě

Vyšlo v čísle 31/2007

Síť Evropské unie SOLVIT poskytla od svého vzniku v roce 2002 lidem, kteří žijí, pracují, studují nebo podnikají v jiném státě EU, rychlé a účinné řešení více než 1 800 konkrétních problémů. Tyto problémy vznikají v situacích, kdy orgány vnitrostátních správ nesprávně používají právní předpisy EU a odpírají občanům a podnikům práva, která vyplývají z jednotného trhu. SOLVIT například ulehčil rakouské společnosti prodávat sýr ve Francii, britskému kadeřníkovi otevřít kadeřnictví v Německu a maďarskému lékaři pracovat v Irsku. Nyní chce SOLVIT využít tento úspěch, rozšířit svoje kapacity a zabezpečit, aby se více lidí seznámilo s jeho službami.

Komisař pro vnitřní trh a služby Charlie McCreevy uvedl: „Za posledních pět let vyřešil SOLVIT v Evropě stovky skutečných problémů. Řešení často poskytuje během týdnů a ne roků díky neformálnímu zapojení všech zúčastněných stran do jeho procesu. SOLVIT je významným příkladem spolupráce mezi EU a členskými státy. Více než 1 800 Evropanů může nyní díky síti SOLVIT ve větší míře využívat výhody jednotného trhu - doufám, že následujících pět let bude ještě úspěšnějších“.

V listopadu 2001 přišla Evropská komise s myšlenkou vytvořit účinnou síť pro spolupráci členských států, oproštěnou od zbytečných administrativních formalit, jejímž účelem je nalézání rychlých a pragmatických řešení problémů, se kterými se mohou občané a podniky EU setkat při přeshraničním stěhování či podnikání. Některé kruhy tehdy tuto myšlenku přijaly skepticky, zejména co se týče neformálnosti přístupu a dodržování krátkých lhůt. V červenci 2002 však SOLVIT vznikl a brzy začal poskytovat skutečná řešení. Dnes je SOLVIT považován za skvělý vzor účinné spolupráce mezi členskými státy v různých oblastech politik.

Pět klíčů k úspěchu sítě SOLVIT

SOLVIT si za posledních pět let vybudoval pověst sítě účinně řešící problémy díky:

  1. závazku hájit práva občanů a podniků EU,
  2. svému zaměření na rychlá a pragmatická řešení za pomoci online databáze pro řešení jednotlivých případů,
  3. znalosti právních předpisů EU a přístupu k odbornému poradenství Komise,
  4. silné síti kontaktů s příslušnými orgány na vnitrostátní úrovni,
  5. týmovému duchu a přátelským pracovním vztahům.

Hlavní výzvy pro SOLVIT do budoucna

V budoucnu se bude SOLVIT nadále snažit o poskytování prvotřídních služeb. Za tímto účelem by měla vnitrostátní centra mít dostatek zaměstnanců, aby byla schopna řešit zvyšující se objem problémů, které jim jsou prezentovány. Občané a podniky by kromě toho měly být s existencí sítě SOLVIT lépe obeznámeni prostřednictvím propagačních činností.

Fakta a čísla

Související služby EU

SOLVIT je součástí balíčku volných služeb určených na pomoc občanům a podnikům, aby mohli co nejlépe využívat svá práva vyplývající z členství v EU, stejně jako Europe Direct, informační portál Vaše Evropa http://ec.europa.eu/youreurope a Občanský rozcestník http://ec.europa.eu/citizensrights, který poskytuje individuální právní poradenství.

Jak využít služeb sítě SOLVIT

Pokud občané nebo podniky čelí přeshraničnímu problému, který vznikl kvůli nesprávnému použití pravidel EU veřejným orgánem na vnitrostátní, regionální nebo místní úrovni, mohou vyplnit online formulář pro stížnost nebo emailem či telefonicky kontaktovat své vnitrostátní centrum SOLVIT.

Online formulář a všechny kontaktní údaje týkající se vnitrostátních center SOLVIT naleznete na internetové stránce http://ec.europa.eu/solvit sítě SOLVIT.