Poradna |
Studenti středních škol se brání, že budou po maturitě buď odkázáni na rodiče, nebo budou muset vzít jakoukoli práci. Jaká je situace ve skutečnosti dle zákona?
Josef Čuchal, Kolín |
Odpovídá:
Mgr. Olga Bičáková,
Ministerstvo práce a sociálních věcí – Správa služeb zaměstnanosti
Odbor metodiky a správního řízení
Důvody k těmto výhradám od studentů středních škol nejsou rozhodně namístě, a to z následujících důvodů.
Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti zaručuje každé fyzické osobě právo na zprostředkování ne jakéhokoliv zaměstnání, ale vhodného zaměstnání. Pro účely zákona o zaměstnanosti se vhodným zaměstnáním rozumí pouze takové zaměstnání,
Tato definice vhodného zaměstnání odpovídá požadavkům úmluvy MOP č. 168 o podpoře zaměstnanosti a ochraně proti nezaměstnanosti.
Vhodné zaměstnání může uchazeč o zaměstnání odmítnout, aniž by se vystavil sankci ze strany úřadu práce (vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání), pokud má pro to vážné důvody (například nezbytná osobní péče o dítě ve věku do čtyř let, místo výkonu nebo povaha zaměstnání druhého manžela, zdravotní důvody nebo jiné vážné osobní důvody, které doloží a prokáže).
Pro úplnost zbývá poznamenat, že od 1. října 2004 mohou úřady práce umisťovat absolventy středních škol (fyzické osoby do 25 let věku) na společensky účelná pracovní místa vyhrazená zaměstnavateli na základě dohod uzavřených s úřady práce a poskytovat zaměstnavatelům příspěvek formou částečné nebo plné úhrady vyplacených mzdových nákladů, včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel za sebe odvedl z vyměřovacího základu zaměstnaného absolventa. Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti rozšiřuje možnosti zprostředkování zaměstnání absolventům škol prostřednictvím agentur práce. Smyslem poskytnutí příspěvku na společensky účelné pracovní místo je získání odborné praxe uchazečů o zaměstnání. Na takto vytvořená pracovní místa jsou umisťováni uchazeči o zaměstnání, pokud jejich délka odborné praxe nepřekročila jeden rok a jsou zaměstnáváni pouze v absolvovaném oboru či specializaci. K zabezpečení efektivnosti tohoto nástroje aktivní politiky zaměstnanosti je zaměstnavatel (agentura práce) povinen před zahájením odborné praxe předložit úřadu práce program odborné praxe a po skončení praxe úřad práce informovat o jejím průběhu.