Konzultace |
Počátkem roku 2003 vznikl na Krajském úřadu Karlovarského kraje projekt, jehož cílem bylo s nízkými náklady na realizaci a s minimální personální náročností poskytnout radě a zastupitelstvu kraje efektivní informace pro řízení a kontrolu příspěvkových organizací. Pod názvem projektu se skrývá integrovaný informační systém, který díky moderním technologiím umožňuje efektivní řídící a kontrolní činnosti Karlovarského kraje a současně velmi významným způsobem zjednodušuje výkaznictví příspěvkových organizací, zlepšuje podmínky pro jejich vlastní práci a přenos informací a zvyšuje efektivitu práce krajského úřadu.
Výchozí myšlenka projektu se zrodila koncem roku 2002, kdy začal Karlovarský kraj přebírat a zřizovat příspěvkové organizace v oblasti školství, kultury, zdravotnictví a sociálních věcí. Vzhledem k nejednotné metodice ministerstev, ze kterých byly organizace převáděny, silnému tlaku rozpočtu kraje na finanční plánování a především kvůli vlastnímu řízení a kontrole organizací bylo třeba rychle nalézt optimální východisko, jež by tyto oblasti z pohledu hejtmana a rady kraje efektivně řešilo. Pro jejich řešení se přímo nabízelo využití moderního software, novodobé technologie výpočetní techniky a zejména pak kvalitního personálního zázemí krajského úřadu.
Na svém počátku byl projekt rozdělen do přípravné a realizační fáze. Práce na vybudování jednotného integrovaného systému příspěvkových organizací a centrální databáze, jejichž zdrojem jsou údaje z jednotlivých příspěvkových organizací a která je základním kamenem celého projektu, byly v Karlovarském kraji zahájeny v roce 2003.
Zásadním, klíčovým a z pohledu technologie nejnáročnějším prvkem projektu bylo vybavení všech příspěvkových organizací kraje jednotnými softwarovými prostředky. U všech příspěvkových organizací kraje proto došlo ke sjednocení programového vybavení v účetnictví, v evidenci došlých faktur, v pokladně, v evidenci majetku, v personalistice a mzdách. V budoucnu se počítá s rozšířením agend o finanční plánování a další moduly.
Údaje z těchto oblastí jsou za jednotlivé příspěvkové organizace shromažďovány prostřednictvím internetu v centrální databázi na Krajském úřadě Karlovarského kraje. Centrální databáze, opírající se o údaje z jednotlivých organizací, umožňuje využívat řadu analytických nástrojů, které zlepšují přehled o úrovni hospodaření jednotlivých příspěvkových organizací a usnadňují sledovat organizace ve vybraných klíčových oblastech:
Vysoká náročnost projektu a jeho vlastní realizace vyžadovala, a stále vyžaduje, především dobrou spolupráci mezi krajským úřadem a jednotlivými příspěvkovými organizacemi kraje. Přechodné obtíže, které byly zpočátku způsobeny přechodem k jednotnému programovému vybavení, byly v některých organizacích více či méně patrné, ale díky novému modernímu software a přístupu všech zúčastněných stran se podařily ve velmi krátkém čase vyřešit. Důležitým bodem v přípravné fázi realizace projektu bylo i zmapování jednotlivých specifických požadavků příspěvkových organizací a jejich začlenění do nového programového vybavení. Následné řešení těchto požadavků a dalších dílčích problémů by bylo v realizační fázi totiž nejen nákladné, ale mnohdy i technicky neschůdné.
Velmi významným přínosem celého projektu je vytvoření jednotných standardů pro všechny zúčastněné strany, jak ve smyslu požadavků na vykazování, tak i ve smyslu klasifikace operací. Tyto standardy jsou zakotveny přímo v jednotném programovém vybavení a jsou tak jednoduchým způsobem respektovány a plněny přímo pomocí výpočetní techniky.
Základní jádro ekonomického systému je založeno na jednotné rozpočtové skladbě a jednotném systému účtů. Toto řešení umožňuje vypracovávat podrobné zprávy vytvořené na různých principech účetnictví a sestavovat nejrůznější průřezové ekonomické výstupy za všechny příspěvkové organizace, které mohou být dále členěny podle předmětu jejich činnosti (školství, kultura, zdravotnictví, sociální oblast).
Vlastní řešení systému provozních aplikací příspěvkových organizací Karlovarského kraje je založeno na programových produktech firmy Gordic (ekonomický systém) a firmy Unicos (personalistika a mzdy). Na jednotlivých příspěvkových organizacích jsou nainstalovány agendy ekonomického systému:
- UCR (účetnictví a rozpočet)
- KDF (kniha došlých faktur)
- EMA (evidence majetku)
- KOF (kniha odeslaných faktur)
- SKL (sklad)
- KXF (elektronický styk s bankou)
- POK (pokladna).
Počty a typy nainstalovaných modulů byly definovány již v přípravné fázi projektu na základě konkrétních potřeb příspěvkové organizace tak, aby tvořily ucelený systém plně vyhovující jejím potřebám a specifickým požadavkům.
Data z příspěvkových organizací jsou v pravidelných intervalech zasílána přes internet na speciální sehrávací automat krajského úřadu, kde jsou ukládána do databáze systému Ginis a dále připravována na jejich využití pro potřeby krajského úřadu prostřednictvím analytického software WinIdea. Připravován je i záměr jejich uložení v budovaném datovém skladu a dalšího využití v řídícím informačním systému Karlovarského kraje. Data mohou být zasílána na krajský úřad i na vyžádání pracovníků krajského úřadu, zejména pro účely odboru kontroly a ekonomického odboru. Data z personální a mzdové agendy příspěvkových organizací jsou sehrávána a ukládána na krajském úřadu v rámci fungování informačního systému o platech (ISP – MFČR).
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 30/2005.