Téma |
“Podstatou benchmarkingu je zlepšování se učením od druhých. Je to neustále pokračující činnost, která se snaží nalézt nejlepší praktické postupy uvnitř organizací s podobnými funkcemi a jejímž smyslem je dosáhnout lepších výkonů ve vlastní organizaci.”
Howard Davis, Ian Blair
Vznik Benchmarkingové iniciativy 2005
Metoda benchmarking byla v České republice poprvé využita v rámci projektu Cena a Výkon (2000-2002). Ve větším měřítku byl benchmarkingový cyklus aplikován v letech 2003 až 2004 v pilotním projektu Benchmarking v oblasti výkonu rozšířené působnosti obcí III. typu. Tento projekt byl úspěšně završen v rámci 1. Národní konference kvality ve veřejné správě v prosinci 2004, kde byly prezentovány výsledky 48 zapojených měst.
Úspěch projektu vedl k tomu, že zapojená města projevila zájem v něm pokračovat i v následujících letech. Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s., začalo připravovat organizační infrastrukturu projektu, pravidla jeho fungování a hledat potřebné finanční zdroje pro jeho realizaci. Přes předběžně prezentovanou možnost částečného financování těchto aktivit z prostředků grantu Ministerstva vnitra ČR a další alternativy nebylo možné garantovat dostatek financí.
Řídící výbor projektu proto v únoru 2005 rozhodl o vzniku Benchmarkingové iniciativy 2005 (BI 2005). Ta spočívá v tom, že zapojená města uhradí náklady BI 2005 formou příspěvků s tím, že budou současně hledány externí zdroje financování. Dosud se podařilo získat grant MV ČR ve výši 150 000 Kč.
K dnešnímu dni v BI 2005 pracuje 49 tzv. trojkových obcí.
Na jakých principech je založena BI 2005?
Organizační struktura BI 2005 je tvořena Řídícím výborem (tajemník a volený představitel obce), Managementem iniciativy (manažerka projektu, metodik – analytik, IT specialista, zpracovatel dat, lídři pracovních skupin) a jednotlivými pracovními skupinami A až F.
Obce zapojené v BI 2005 jsou rozděleny do pěti pracovních skupin (A až E) podle velikosti měřené počtem obyvatel správního obvodu. Kromě sběru dat ve 29 agendách výkonu přenesené působnosti definovaných v rámci předchozího projektu za rok 2004 se pracovní skupiny věnují dalším (nově vybraným) oblastem výkonu působnosti samostatné. Úkolem pracovních skupin a jejich lídrů je v první polovině roku 2005 zpracovat metodiku pro sběr dat, vzájemné porovnávání a sdílení dobré praxe.
Nově byla zřízena pracovní skupina Finance. Úkolem této pracovní skupiny je doplnit stávající metodiky především o nákladové a finanční ukazatele. V této pracovní skupině jsou zastoupeni finanční specialisté delegovaní jednotlivými pracovními skupinami A až E.
Významný kvalitativní posun přinesly BI 2005 webové stránky s neveřejnou částí, na kterých je poskytován zapojeným obcím informační servis (zápisy, kontakty, diskusní fórum, soubory ke stažení a další služby).
Velkým přínosem je rovněž speciálně vyvinutý software, který umožňuje členům přístup do srovnávací databáze přes webové rozhraní. Software umožňuje každému městu porovnání kvalitativních a kvantitativních ukazatelů se kterýmkoli členem BI 2005 v 29 agendách přenesené působnosti (další agendy budou metodicky připraveny v říjnu tohoto roku). Uživatel si dle vlastních potřeb vybírá jednotlivé ukazatele i partnery pro srovnávání. Program pak automaticky generuje grafické a tabulkové výstupy.
Významným nástrojem, který přispívá k optimalizaci procesů a může městům nahradit personální audit, je možnost uživatelského modelování. Výsledky výběrů a simulací lze ukládat a kdykoli se k nim vracet.
Více informací naleznete na www.vcvscr.cz/benchmarking, včetně publikace Benchmarking ve veřejné správě, kterou vydalo MVČR v roce 2004.
Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 30/2005.