Téma

Rostislav Honus,
externí konzultant,
Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s

Benchmarkingová iniciativa 2005

“Podstatou benchmarkingu je zlepšování se učením od druhých. Je to neustále pokračující činnost, která se snaží nalézt nejlepší praktické postupy uvnitř organizací s podobnými funkcemi a jejímž smyslem je dosáhnout lepších výkonů ve vlastní organizaci.”

Howard Davis, Ian Blair

Vznik Benchmarkingové iniciativy 2005

Metoda benchmarking byla v České republice poprvé využita v rámci projektu Cena a Výkon (2000-2002). Ve větším měřítku byl benchmarkingový cyklus aplikován v letech 2003 až 2004 v pilotním projektu Benchmarking v oblasti výkonu rozšířené působnosti obcí III. typu. Tento projekt byl úspěšně završen v rámci 1. Národní konference kvality ve veřejné správě v prosinci 2004, kde byly prezentovány výsledky 48 zapojených měst. Úspěch projektu vedl k tomu, že zapojená města projevila zájem v něm pokračovat i v následujících letech. Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s., začalo připravovat organizační infrastrukturu projektu, pravidla jeho fungování a hledat potřebné finanční zdroje pro jeho realizaci. Přes předběžně prezentovanou možnost částečného financování těchto aktivit z prostředků grantu Ministerstva vnitra ČR a další alternativy nebylo možné garantovat dostatek financí.

Řídící výbor projektu proto v únoru 2005 rozhodl o vzniku Benchmarkingové iniciativy 2005 (BI 2005). Ta spočívá v tom, že zapojená města uhradí náklady BI 2005 formou příspěvků s tím, že budou současně hledány externí zdroje financování. Dosud se podařilo získat grant MV ČR ve výši 150 000 Kč.

K dnešnímu dni v BI 2005 pracuje 49 tzv. trojkových obcí.

Na jakých principech je založena BI 2005?

Organizační struktura BI 2005 je tvořena Řídícím výborem (tajemník a volený představitel obce), Managementem iniciativy (manažerka projektu, metodik – analytik, IT specialista, zpracovatel dat, lídři pracovních skupin) a jednotlivými pracovními skupinami A až F.

Obce zapojené v BI 2005 jsou rozděleny do pěti pracovních skupin (A až E) podle velikosti měřené počtem obyvatel správního obvodu. Kromě sběru dat ve 29 agendách výkonu přenesené působnosti definovaných v rámci předchozího projektu za rok 2004 se pracovní skupiny věnují dalším (nově vybraným) oblastem výkonu působnosti samostatné. Úkolem pracovních skupin a jejich lídrů je v první polovině roku 2005 zpracovat metodiku pro sběr dat, vzájemné porovnávání a sdílení dobré praxe.

Nově byla zřízena pracovní skupina Finance. Úkolem této pracovní skupiny je doplnit stávající metodiky především o nákladové a finanční ukazatele. V této pracovní skupině jsou zastoupeni finanční specialisté delegovaní jednotlivými pracovními skupinami A až E.

Významný kvalitativní posun přinesly BI 2005 webové stránky s neveřejnou částí, na kterých je poskytován zapojeným obcím informační servis (zápisy, kontakty, diskusní fórum, soubory ke stažení a další služby).

Velkým přínosem je rovněž speciálně vyvinutý software, který umožňuje členům přístup do srovnávací databáze přes webové rozhraní. Software umožňuje každému městu porovnání kvalitativních a kvantitativních ukazatelů se kterýmkoli členem BI 2005 v 29 agendách přenesené působnosti (další agendy budou metodicky připraveny v říjnu tohoto roku). Uživatel si dle vlastních potřeb vybírá jednotlivé ukazatele i partnery pro srovnávání. Program pak automaticky generuje grafické a tabulkové výstupy.

Významným nástrojem, který přispívá k optimalizaci procesů a může městům nahradit personální audit, je možnost uživatelského modelování. Výsledky výběrů a simulací lze ukládat a kdykoli se k nim vracet.

Více informací naleznete na www.vcvscr.cz/benchmarking, včetně publikace Benchmarking ve veřejné správě, kterou vydalo MVČR v roce 2004.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 30/2005.

Další informace [nápis]
Číslo 30/2005
Časopis Veřejná správa č. 30/2005
Časopis Veřejná správa
Další
E-mail