Týdeník Veřejná správa


 Informace

Jaroslava Selicharová,
Jaroslav Hrubý

E-learning pro neslyšící

Vyšlo v čísle 29/2007

Tiskové technikyO projektu Federace rodičů a přátel sluchově postižených “Internet jako potenciální zdroj nových pracovních příležitostí pro neslyšící” a jeho navazujícím počinu“Tiché vzdělávání – Soubor e-learningových učebních materiálů (nejen) pro neslyšící” jste se mohli dočíst v číslech 25, 28 a 30/2006 Veřejné správy. A jak projekt, který je financován z Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hlavního města Prahy a potrvá do konce roku 2007, pokročil? Kursy byly upraveny, převedeny do elektronické podoby a doplněny o kontrolní testy. Rozvoj počítačových multimediálních technik umožňuje, aby současně s textem byly na obrazovce počítače zobrazeny videonahrávky s výkladem ve znakovém jazyce. Jedná se o následujících šest kursů.

Výuka je založena na cvičeních, která pro odpovědi na zadané otázky využívají formu doplňování, přetahování slov, vyhledávání rozdílů mezi obrázky, třídění do skupin či propojování správných dvojic slov. Kurs obsahuje také zábavnou lekci, kde je látka procvičována formou hry. Do textu jsou vkládány odkazy na výkladový slovník na internetu.

Výklad postupuje od nejjednodušších pojmů, jako třeba klávesnice, myš až po složité operační programy a software, například Office 2007. Zpracování v elektronické podobě umožňuje zařazení názorných klipů, které pomocí krokové posloupnosti obrázků simulují postup práce s počítačem.

Hlubotisk je velice krásnýV každém písemném projevu je třeba dodržovat nejen gramatická, ale i tzv. typografická pravidla. Většina z nich je kodifikována v Pravidlech českého pravopisu. Kromě výkladu pravidel sazby a různých tiskových technik je možno studenty naučit i mnohé z dějepisu nebo zeměpisu nebo jim prozradit “tajemství”, jak psát úspěšné dopisy či e-maily. Pro názorný výklad autor hojně používá animace a simulace počítačových postupů.

Jedním z možných uplatnění neslyšících absolventů je pozice webmastera. Je proto nezbytně nutné je naučit i základům tvorby webových stránek. Navíc právě zde mohou velmi rychle vidět výsledky svého studia přímo v akci v podobě vlastních webových stránek, což je pro neslyšící mimořádně motivující.

Poslední dva kursy obsahují výklad možností i praktické rady pro podnikání v prostředí internetu.

Na internet jsou postupně umísťovány jednotlivé lekce (kapitoly) všech kursů a probíhá ověřování srozumitelnosti kursů pro neslyšící, do kterého může Federace rodičů a přátel sluchově postižených zapojit jen omezený okruh osob. Cílovou skupinou jsou totiž mladí lidé se zdravotním postižením z Prahy a okolí ve věku do 25 let a ti mohou získat zdarma přihlašovací jméno a heslo (www.frpsp.cz/tiche-vzdelavani/).

Zásady pro tvorbu kurzů

  1. Studenty je třeba motivovat.
  2. Studenti musí mít pocit, že se učí užitečné a praktické věci.
  3. Výklad musí být zajímavý - například k nezáživným pasážím zařadit zmínky o objeviteli nebo příčinách a překážkách vzniku objevu a občas neuškodí využít vtip (je ale třeba vědět, jak na určitý druh humoru reagují studenti s různými typy postižení - neslyšící vtipy přímo milují, jsou ale “černobílí” a nechápou ironii, ironie se totiž nedá odezírat).
  4. Výklad musí být srozumitelný - jasné a logické uspořádání textu, konzistentní sled elektronických snímků (na jednom snímku by měl být nejvýše jeden krátký odstavec textu doprovázený překladem do znakového jazyka a třeba i ilustrací), na začátku kapitoly náznak obsahu výuky, na konci shrnutí a případně doplnění o anotaci (glosář) nových pojmů, vyvarování se složených několikařádkových vět a ve zcela výjimečných případech používání cizích termínů.
  5. Výklad musí být názorný - všechno, co se dá nakreslit, musí být nakresleno.
  6. Opakování a nestresující testování jsou “matkou moudrosti”.
  7. Nenechte se unést technickými možnostmi, které vám programy poskytují - při použití zbytečných efektů jako přilétající věty či sypající se písmo se studenti přestanou zajímat o předmět, ale budou s napětím čekat, jaký další efekt teď přijde.
  8. Z učitele nebo učebního materiálu musí vyzařovat zápal pro věc!